In de begroting van 2021 is in de paragraaf bedrijfsvoering aandacht geschonken aan een aantal verbeteracties rondom de bedrijfsvoering van de gemeente Vlaardingen. In deze kadernota geven we verder invulling aan de genoemde acties. In de onderstaande paragraaf besteden we aandacht aan:
- Rechtmatigheidsverantwoording
- Bedrijfsvoering en kwaliteit
- Inkoop en contractbeheer
- Digitaal samenwerken en participatie
- Optimalisatie van dienstverlening
1. Rechtmatigheidsverantwoording
Door een wetswijziging is het college van B&W vanaf 2021 verantwoordelijk voor het opnemen van de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening. Tot en met 2020 lag deze verantwoordelijkheid bij de gemeentelijke accountant. De wetswijziging onderstreept de rechtmatigheidsverantwoording van de politieke aanspreekbaarheid van het college van B&W. Daarmee sluit deze werkwijze aan bij een maatschappelijke trend waarbij het bestuur verantwoording aflegt over de rechtmatigheid.
Het opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording en de controle hierop is vanaf 2021 een nieuwe taak voor de gemeentelijke organisatie. Dit vraagt om een investering in noodzakelijke software, zowel eenmalige implementatiekosten (€ 55.000) als structurele licentiekosten voor de controle protocollen/programma’s (€ 12.000).
Deze aankomende wetswijziging en de organisatie daarop instellen, hangt samen met de verbeteragenda bedrijfsvoering en de nieuwe sturingsfilosofie van onze organisatie (verantwoordelijkheid kunnen nemen, een proces en opgave gerichte organisatie en samenwerken).
2. Bedrijfsvoering en kwaliteit
In de begroting 2021 is de verbeteragenda bedrijfsvoering benoemd. Dit is een agenda om als gemeente beter in control te komen. Daarnaast zal ter ondersteuning van de opgaven uit het Herstelplan de bedrijfsvoering en beheersing verbeterd moeten worden. Een onderdeel hiervan is uitbreiding van formatie om de inrichting te verbeteren en te borgen op het terrein van bedrijfsvoering. Tevens om te investeren om de ambities te monitoren en beheersen. De structurele kosten worden integraal meegenomen en toegelicht met andere capaciteitsvragen onder paragraaf III. Overige nieuwe ontwikkelingen, onderdeel capaciteitsvragen organisatie op bladzijde 18.
3. Inkoopmodule
De Raad heeft de nadrukkelijke wens uitgesproken om het contractmanagement voor eind 2021 op orde te brengen. Voor het realiseren van deze ambitie is een nieuwe inkoopmodule noodzakelijk. Het huidige systeem dat gebruikt wordt voor contractmanagement kent geen interactie met ons financiële administratie en ons zaak(archief)systeem.
Door de aanschaf van een nieuwe inkoopmodule kan de inkoop en het contractmanagement verder geprofessionaliseerd worden. Alle inkoopgegevens worden dan uniform gecentraliseerd verwerkt en vastgelegd. Door het koppelen van deze module aan het zaaksysteem en aan het financiële systeem, wordt inkoop geïntegreerd in de processen van de organisatie. Door de koppeling met het zaaksysteem worden documenten maar op één plek opgeslagen: het zaaksysteem. Door de koppeling met de financiële administratie kunnen financiële gegevens gebruikt worden voor een spend-analyse en in rapportages.
Met een dergelijk systeem komen we ook tegemoet aan het advies van de gemeentelijke accountant om stappen te maken op het gebied van rechtmatigheid en het centraal registreren van contracten. De kosten voor de module bedragen in 2022 € 45.000. De structurele kosten bedragen vanaf 2023 € 35.000.
4. Digitaal samenwerken en participatie
Het afgelopen jaar waarin onze medewerkers gedwongen op afstand met elkaar moesten werken, heeft geleerd dat digitaal samenwerken meer is dan vaardig zijn met een digitale vergadertool. Het gaat daarbij ook om digitaal vaardig worden in en met software, beveiligingsbewustzijn, informatiebewustzijn en hoe, waar en wanneer sla ik informatie terugvindbaar op. We identificeren twee ontwikkelingen die het belang van investeren in de ontwikkeling van digitaal samenwerken aantonen:
Relatie met hybride werken
Binnen onze organisatie gaan wij zaakgericht werken en wordt tijd-, plaats- en apparaat onafhankelijk werken, ofwel hybride werken, een vaste waarde. Goed digitaal kunnen samenwerken, wordt daarmee cruciaal. Door de aanstaande Cloudmigratie wordt een deel van de ICT dienstverlening straks door een externe dienstverlener aangeboden. Om te voorkomen dat veel basale gebruikersvragen door de 13 externe dienstverlener moeten worden opgepakt, en daarmee een groot deel van het budget gebruikt, is het van belang om medewerkers te scholen in digitale vaardigheden.
Digitale samenwerken met ketenpartners
De invoering van de Omgevingswet en het steeds groter wordende belang van participatie met de stad en onze maatschappelijke partners, maken het noodzakelijk om de digitale werkplek door te ontwikkelen. In deze doorontwikkeling willen wij de samenwerkingsomgeving functioneel inrichten (Office 365 omgeving). Zo werken wij als raad, bestuur en organisatie optimaal samen en komen we tegemoet aan de eisen van de samenleving.
Voor beide aspecten geldt dat een veilige en vindbare informatiestroom met een solide koppeling naar de informatiehuishouding noodzakelijk is. De doorontwikkeling van de digitale werkplek vindt plaats in 2022. Om dit project in goede banen te leiden wordt in deze kadernota incidenteel ruimte gevraagd voor een projectleider functioneel en digitaal samenwerken. De kosten voor deze projectleider worden geschat op € 90.000.
Om de digitale vaardigheden van medewerkers op voldoende niveau te krijgen is het mogelijk dat er een opleidingstraject moet worden aangeboden aan medewerkers. De hoeveelheid en duur van deze opleidingstrajecten is afhankelijk van de inschatting van de toekomstig projectleider. De kosten van deze opleidingstrajecten zijn vanwege de onzekerheid over de omvang van de kosten opgenomen in de risicoparagraaf van deze kadernota.
5. Optimalisatie dienstverlening
Met het programma optimalisatie dienstverlening zijn we medio 2020 begonnen met het invoeren van procesmatig werken binnen onze organisatie. Het beschrijven van de processen is hierbij het minimale dat er hiervoor moet gebeuren. Met de keuze voor een proces-opgavegericht sturingsmodel borduren we daarop voort.
Wij zien vanuit de overheid ontwikkelingen aankomen die voor Vlaardingen opgepakt en uitgewerkt moeten worden. Deze ontwikkelingen komen voort uit de Digitale Agenda gemeenten 2024 van de VNG. Het gaat dan om onderwerpen die kaders geven en gevolgen hebben voor de informatievoorziening en digitale dienstverlening.
De informatievoorziening van Vlaardingen is op veel onderdelen verouderd. De samenwerking in MVS-verband vergde de afgelopen jaren veel tijd en geld, waardoor de digitale dienstverlening en ondersteuning binnen de gemeente Vlaardingen niet meer optimaal is. Van belang is dus dat de digitale infrastructuur de komende jaren vernieuwd wordt en de digitale basis op orde wordt gebracht.
Met name de migratie naar de Cloud, de komst van de Omgevingswet (Digitaal Stelsel
Omgevingswet) en Zaakgericht werken zijn initiatieven waarbij een belangrijk deel van de digitale infrastructuur momenteel wordt vernieuwd. Nu is het zaak om binnen het programma optimalisatie dienstverlening al onze producten en diensten digitaal aan te gaan bieden aan de stad op basis van vastgelegde processen en met nieuwe digitale infrastructuur. Daarnaast is het van belang dat de gemeente weer kan aansluiten op nieuwe relevante landelijke en lokale digitale ontwikkelingen zoals aangegeven door de VNG en voorbereid is op de nieuwe wet- en regelgeving die op ons af komt.
Dit jaar maakt Vlaardingen een belangrijke stap door de ICT-infrastructuur naar de Cloud te verplaatsen. Naast deze technische transitie zien we ook het komend jaar en de jaren erna de volgende digitale informatievraagstukken op ons af komen:
- Wet digitale overheid
- Besluit digitale toegankelijke overheid
- Eis identificatie en authenticatie
- Wet hergebruik overheidsinformatie
- Wet Open Overheid
- Ondersteuning participatie met digitalisering
- Samenwerking in de regio Sociaal Domein
Vanuit het programma optimalisatie dienstverlening zijn de eerste instrumenten voor de invulling van procesmanagement beschreven, namelijk de aanpak volgens het procesplein, beschrijving van rollen en een handreiking voor de interne organisatie. Dit alles is met name gericht op de inrichting van het zaaksysteem. Zaakgericht werken is een methodiek om voorspelbare processen op een procesmatige 14 manier af te handelen. De veranderkant die komt kijken bij procesmatig werken en die noodzakelijk is om procesmanagement te borgen, blijft hierbij onderbelicht. Het is van belang dat er projectmatig een basisstructuur wordt neergezet. Om dit te borgen vanaf 2022 is de inzet van 1 fulltime projectleider en 1 informatiemanager voor het beschrijven van de processen gedurende 2 jaar nodig.
In de implementatie van procesmatig werken krijgen de informatiemanagers straks een nieuwe rol waarbij ze de teams ondersteunen bij het optimaliseren van de processen. Hierbij hebben zij de rol om beleidsuitgangspunten, zoals de visie op dienstverlening, informatiebeleid, veiligheid en andere KPI’s, te integreren in de procesoptimalisatie. Dit vraagt structureel om extra inzet van 1 FTE informatiemanager. Gezien het belang voor de organisatieontwikkeling en de omvang van het project en het generieke karakter stellen wij voor om voor de jaren 2022 en 2023 resp. € 185.000 en € 188.000 hiervoor beschikbaar te stellen.