Capaciteit
Bij de ombuigingsvoorstellen bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 is 1% van de loonkosten per jaar, dus 4% na vier jaar als ombuigingsstelpost ingeboekt. Wij stellen nu voor om de gevraagde capaciteitsuitbreidingen in deze voorjaarsnota te dekken uit deze middelen en daarmee de stelpost af te boeken. De afboeking van deze stelpost heeft de volgende nadelige effecten op het begrotingssaldo: € 1,5 miljoen in 2024, € 1,6 miljoen in 2025, 2026 en 2027. De ambities voor de komende jaren zijn groot en daar hoort een stevige organisatie op sterkte bij. Om deze randvoorwaarde te verankeren bezien we, naast de hieronder voorgestelde capaciteitsuitbreidingen, komende maanden welke extra inzet nodig is om bij de begroting tot een voorstel te komen
Daarnaast zijn in het kader van het lopende onderzoek naar interne kostentoerekening alle kosten met betrekking tot de overhead aan de hand van de notitie Overhead van de commissie BBV beoordeeld. Het onderzoek levert naast een flinke verschuiving van kosten van overige taakvelden naar taakveld Overhead ook een financieel voordelig resultaat op, namelijk € 399.000 vanaf 2025 structureel. De begrotingswijziging inzake de interne kostentoerekening verwerken wij vanaf 2024 in de begroting.
Het totaaleffect van bovenstaande mutaties bedraagt in totaal € 1,5 miljoen (negatief, lasten) in 2024 en € 1,2 miljoen (negatief, lasten) in 2025, 2026 en 2027. Uit deze middelen dekken wij onderstaande formatie-uitbreidingen. Per thema staat aangegeven waarom we extra capaciteit nodig achten.
Projectcontrollers
Om meer grip te krijgen op onze projecten, is het nodig om beter inzicht te krijgen in de financiën daarvan. Het goed inrichten van de projecten in de financiële systemen, het genereren van managementinformatie en het geven van goed advies over die projecten draagt hieraan bij. Wij zien hierin een rol weggelegd voor projectcontrollers. Op dit moment is hier geen capaciteit voor.
De projectcontrollers (2 fte) zullen een bijdrage leveren aan het solide financieel beleid zoals dit is benoemd in het coalitieakkoord. Deze projectcontrollers gaan een bijdrage leveren aan het tijdig constateren van afwijkingen in de realisatie ten opzichte van het plan op het gebied van tijd, geld en risico’s.
Formatie vastgoed
Het gebrek aan voldoende capaciteit binnen het team Vastgoed leidt er op dit moment toe dat dossiers te lang blijven liggen en er vaak niet genoeg tijd is om zaken helemaal naar wens af te handelen. Extra capaciteit is van belang om genoemd knelpunt op te lossen.
Verderop in deze voorjaarsnota (zie ‘Meerjarig overzicht investeringen’) hebben wij investeringen opgenomen om ons vastgoed te verduurzamen. Het is namelijk een wettelijke verplichting om in 2030 55% co2 reductie te hebben gerealiseerd en deze investeringen zijn hiervoor het minimale vereiste. Hiervoor is een energiebesparingskalender opgesteld. Om uitvoering te kunnen geven aan deze kalender is het nodig om een projectleider aan te stellen die gedurende de komende tien jaar leiding kan geven aan de realisatie van de diverse energiebesparingsprojecten. Binnen het team zijn de juiste kennis en capaciteit niet aanwezig om hieraan invulling aan te geven. Voor de projectleider energiebesparing is overigens dekking gevonden binnen het stadsprogramma Nieuwe Energie (en verloopt de dekking niet via de eerdergenoemde afboeking van de ombuigingsstelpost).
Evenementen-coördinator
Vlaardingen viert dit jaar feest! Om de vele evenementen goed te begeleiden die in het kader van de viering van 750 jaar stadsrechten gaan plaatsvinden, is als pilot een evenementencoördinator aangetrokken in september 2022. De coördinator heeft een tweeledige opdracht:
1. Per direct een centrale rol innemen in het beter faciliteren van evenementenorganisatoren, wat bij moet dragen aan een betere dienstverlening, kwalitatief betere vergunningaanvragen en vermindering van de werkdruk bij team Bijzondere wetten en andere teams die een rol hebben bij evenementen. Hiermee wordt ook ingespeeld op het grote aantal te verwachten vergunningaanvragen van Vlaardingen 750 én de benodigde ontwikkelingen die voortvloeien uit de Omgevingswet.
2. Een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van een evenementenvisie.
Inmiddels is duidelijk dat de functie van evenementencoördinator een belangrijke toegevoegde waarde heeft voor de dienstverlening aan evenementenorganisatoren. Daarnaast is deze evenementencoördinator met het oog op de uitvoeringsagenda een onmisbare schakel voor de verbinding binnen en buiten de organisatie. De uitkomsten van de evaluatie van de pilot van de evenementencoördinator wordt meegenomen in de uitwerking van de evenementenvisie.
Ambtelijk inzet citymarketing
Voor de materiële zaken rondom Citymarketing is structureel budget geregeld. Daarnaast is er echter ook capaciteit nodig vanuit de gemeente voor de inzet op citymarketing. Alhoewel de Stichting Vlaardingen Partners veel werk uitvoert rondom citymarketing, heeft de gemeente hier ook een rol in.
Handhaving Westwijk
De problematiek in de Westwijk vraagt op dit moment om extra inzet van toezichthouders. In het Programma Nieuwe Westwijk wordt daarom voor de thema’s leefbaarheid en veilig beroep gedaan op capaciteit van toezichthouders. Dit vraagt om een uitbreiding van de formatie met twee fte. De uitbreiding van de capaciteit zorgt ervoor dat we dezelfde dienstverlening kunnen blijven bieden op dit gebied aan de rest van Vlaardingen.
Subsidieservicepunt (inkomsten)
Vlaardingen heeft ambities en uitdagingen. In het coalitieakkoord staat dat we op zoek gaan naar mogelijkheden om extra inkomsten te generen. Daarbij richten we onze blik naar buiten toe: we kijken naar de kansen die er regionaal, landelijk en Europees zijn. Het realiseren van ambities gaat gepaard met de nodige uitdagingen. Om deze ambities te realiseren, de uitdagingen te lijf te gaan en Vlaardingen toekomstbestendig te maken én te houden, is externe financiering noodzakelijk. Op dit moment is het verwerven én het beheersen van externe financiering nog niet voldoende ingebed in de gemeentelijke organisatie.
Door meer vanuit de kracht en ideeën van Vlaardingen en 'van binnen naar buiten' te werken, kan Vlaardingen externe financiering aantrekken op een meer structurele basis. Het meer structureel binnenhalen en beheersen van externe financiering biedt meer zekerheid, meer perspectief en daarmee meer kansen voor Vlaardingen. Om dit te realiseren is het van groot belang dat het ingericht zijn op externe financiering tot in de vezels van de gemeentelijke organisatie is doorgedrongen. Dat vraagt, met andere woorden, om een betere inbedding van externe financiering in de gemeentelijke organisatie, zodat kansen structureel beter gezien én benut worden. Aandacht voor de beheersmatige kant van subsidies is noodzakelijk. We zie hier een belangrijke rol weggelegd voor het subsidieservicepunt, dat dus ook moet worden bemenst.
Het subsidieservicepunt is een centraal punt met een subsidie coördinator, strateeg public affairs en een financieel adviseur subsidies. De subsidie coördinator geeft invulling en aansturing aan het subsidieservicepunt en functioneert als een vraagbaak betreffende subsidies voor de gehele organisatie. De financieel adviseur wordt aan de voorkant bij projecten betrokken voor het adviseren over beheer en verantwoording van de subsidie. De strateeg public affairs is verantwoordelijk voor het opzetten van een lobbyagenda en onderhoudt contacten met externe partijen. Hiernaast is de strateeg verantwoordelijk voor de advisering op de inzet van bestuurders in subsidietrajecten als het gaat om beïnvloeding en lobby. Op deze manier wordt zowel in capaciteit als in kennis geïnvesteerd in de gemeentelijke organisatie
Subsidie-coördinator (uitgaven)
De gemeente Vlaardingen verleent subsidies aan maatschappelijke organisaties om de beleidsdoelen binnen onder andere het sociaal domein, sport, onderwijs, kunst en cultuur en economie te bereiken. In 2022 zijn er 186 subsidies verleend voor € 32 miljoen euro en de meeste van deze dossiers worden in 2023 vastgesteld. Om het subsidieproces op gemeenteniveau te kunnen coördineren voor wat betreft uitgaande subsidies is er een uitbreiding van de formatie met één fte nodig.
Door de coördinatietaken te professionaliseren en centraliseren verwachten we de volgende verbeterpunten te realiseren: verhogen kennisniveau subsidieproces en het verhogen van de financiële en inhoudelijke beheersbaarheid.
Regisseur casuïstiek
Het bestaande beleid is in 2022 aangescherpt. Daaruit is naar voren gekomen dat de formatie voor regisseurs Zorg & Veiligheid kwetsbaar is. Aangezien de gemeente een zorgplicht heeft, is een goede invulling van deze rol essentieel. Er kan veel maatschappelijke onrust ontstaan indien we als gemeente niets doen. Meer inzet op proces- en netwerkregie sluit bovendien aan bij de gewenste transformatie in het sociaal domein en de inzet op preventie, het voorkomen van escalatie.
In de achterliggende jaren is gebleken dat de gemeente vanuit de regierol bij casuïstiek in het zorg- en veiligheidsdomein (op proces, niet op inhoud) een belangrijke rol speelt als het gaat om het doorbreken van stagnatie in processen en samenwerkingen en het voorkomen van escalatie van casuïstiek. De gemeentelijke regisseur acteert als verbinder tussen partijen vanuit een onafhankelijke en procesgerichte rol. Dankzij goede kennis van het lokale netwerk, de aanwezige expertises etc. zijn regisseurs in staat de juiste personen aan tafel te krijgen en zaken bespreekbaar te maken.
Om de kerntaken van procesregie én netwerk regie serieus te kunnen oppakken, is de huidige formatie ontoereikend. Dit vraagt om een uitbreiding van de formatie met één fte.
Het is de bedoeling om de bestaande patronen en met name knelpunten in onder andere samenwerkingen en kennis te doorbreken om uiteindelijk de druk op de procesregisseurs te verlagen en meer preventief te kunnen gaan handelen. Dit vraagt extra inzet op met name de kerntaak van netwerkregie.
Kapitaallasten
De bijstelling van de kapitaallasten heeft een positief effect op het begrotingssaldo voor het jaar 2024. De moeilijke financiële situatie van de gemeente, de coronapandemie en het moeilijk kunnen aantrekken en behouden van de juiste mensen heeft gezorgd dat een aantal geplande investeringen vertraagd is. Hierdoor drukken de kapitaallasten ook in latere jaren op de exploitatie.
Vanwege een toename in het investeringsvolume, vooral door de investeringen in het kader van het IHP, wordt er in de jaren 2026 en 2027 een negatieve bijstelling van de kapitaallasten begroot. In 2024 is er nog sprake van een voordeel van circa € 1,1 miljoen, terwijl het effect voor 2025 € 60.000 voordelig is. Voor 2026 en 2027 zijn de financiële effecten achtereenvolgens € 368.000 nadelig en € 1,9 miljoen nadelig.
In het hoofdstuk “Meerjarig overzicht investeringen” van deze voorjaarsnota is een overzicht van de geplande investeringen opgenomen. Ook wordt in dit hoofdstuk een inhoudelijke toelichting gegeven op nieuwe en/of geactualiseerde investeringen.
Beheerskosten ERP pakket
De inhoudelijke toelichting over de investering in een ERP pakket is opgenomen in het hoofdstuk ‘Meerjarig overzicht investeringen’. De kapitaallasten zijn onderdeel van bovengenoemde actualisatie van de kapitaallasten. We maken de jaarlijkse beheerkosten van € 100.000 separaat inzichtelijk hiervoor.
Huisvesting Stroomopwaarts
Naar aanleiding van een rapport van Berenschot waarin Stroomopwaarts inhoudelijk is geëvalueerd, is besloten om de huisvestingsvisie van Stroomopwaarts te herijken. Daartoe heeft adviesbureau HEVO een aantal onderzoeken gedaan naar de huidige ‘werkleerbedrijven’(WLB) en hoe de officefunctie is georganiseerd. De onderzoeken vertalen zich in verschillende scenario’s waarover een keuze moet worden gemaakt. Dit besluit wordt genomen door het bestuur van Stroomopwaarts. Omdat Stroomopwaarts qua inkomsten afhankelijk is van de deelnemende gemeenten, ligt het budgettaire besluit bij de gemeenteraden.
De scenario’s die onderzocht zijn variëren van de huisvesting van Stroomopwaarts (inclusief werkleerbedrijven) laten zoals het nu is tot en met de bouw van 1 centrale locatie binnen MVS voor werkleerbedrijf en office. Ieder scenario brengt eigen kosten met zich mee.
Wanneer er meer duidelijk is over de verschillende scenario’s, zal uw raad dit via een raadsvoorstel aangeboden krijgen. Om de financiën te waarborgen nemen wij in deze voorjaarsnota een structurele stelpost op van circa € 1 miljoen vanaf 2025.
Groot onderhoud Klimaatplafond
Het klimaatplafond van het stadskantoor aan Westnieuwland vertoont lekkages en functioneert daardoor niet naar behoren. De kans is reëel dat wanneer er niet snel groot onderhoud wordt gepleegd aan het klimaatplafond, dat er nog meer schade zal ontstaan, en het klimaatsysteem zelfs helemaal zal uitvallen. In dat laatste geval is het niet meer mogelijk om binnen de door de ARBO gestelde normen te werken in het pand aan Westnieuwland. Het groot onderhoud betreft geen investering, maar een kostenpost die ten laste van de exploitatie dient te komen. Vanwege het eenmalige karakter van deze lasten van € 2,2 miljoen in 2024, stellen wij voor om deze kosten te dekken uit de algemene reserve. We zien hiervoor genoeg ruimte in de algemene reserve. Voor de begroting betekent dit dus een budgettair neutrale mutatie.
Bibliotheek, gemeentelijke bijdrage verhuizing
De protestantse gemeente Vlaardingen heeft besloten de Grote Kerk op de Markt in Vlaardingen af te stoten. Sindsdien is er onderzoek gedaan naar de herbestemming van de kerk. Mede met als onderlegger de Kerkenvisie (maatschappelijk toegankelijk en ruimtelijk ervaarbaar) is een herbestemming als bibliotheek als grote kanshebber naar voren gekomen. Door Stadsherstel BV en de bibliotheek De Plataan is verder onderzoek gedaan. Voor de herbestemming van het gebouw naar een eigentijdse bibliotheek en de herinrichting van de buitenruimte is eenmalig € 2,2 miljoen nodig in 2024. Vanwege het eenmalige karakter van deze bijdrage, stellen wij voor om deze bijdrage te dekken uit de algemene reserve. We zien hiervoor genoeg ruimte in de algemene reserve. Voor de begroting betekent dit dus een budgettair neutrale mutatie.
Archieven digitaal ontsluiten
Om te voldoen aan wetgeving die voorschrijft dat wij digitaal gevormde archieven voor langere tijd (en vaak voor de eeuwigheid) moeten bewaren en ontsluiten, is een e-depotvoorziening nodig. Dit e-depot en het inmiddels aangeschafte archiefbeheersysteem zorgen samen voor een optimale interne en externe dienstverlening. Wij willen starten met een pilot e-depot voor de duur van 2 jaar. Daarnaast is het voor deze dienstverlening gewenst om op papier gevormde archieven die regelmatig geraadpleegd worden te digitaliseren. Voor het archiefbeheersysteem zijn de jaarlijkse structurele kosten € 20.000 (users, hosting, supporturen).Voor de e-depotvoorziening is vanaf 2024 gedurende twee jaar een budget van € 21.000,- nodig. Voor het digitaliseren van papieren archieven is jaarlijks €25.000,- gewenst.
Voor 2024 en 2025 betekent dit een nadelig effect van € 67.000, maar dit negatieve financiële effect daalt vanaf 2026 naar € 47.000.
Molen Aeolus
Op 19 november 2010 is Stichting Exploitatie Molen Aeolus eigenaar geworden van molen Aeolus aan de Kortedijk 14 te Vlaardingen met daarbij de afspraak dat aan de stichting subsidie wordt verstrekt ter bevordering van instandhouding, restauratie en onderhoud van molen Aeolus. Op dit moment zit er t/m 2025 nog voldoende dekking in de Reserve Onderhoud Molen Aeolus. Vanaf 2026 is deze reserve uitgeput. Daarom dienen wij een structureel budget op te nemen in onze begroting. Voor 2026 is het benodigde budget € 88.000 en voor 2027 € 17.000.
Extra representatiebudget
Het college heeft een jaarlijks budget voor representatieve activiteiten wat volledig wordt benut om de stad te vertegenwoordigen. Om, indachtig het coalitieakkoord, Vlaardingen beter te promoten, wordt voorgesteld om een jaarlijks promotie-evenement te organiseren. Hiertoe wordt het budget voor representatie uitgebreid met circa € 40.000 structureel.
Participatie
In het coalitieakkoord staat participatie expliciet benoemd als middel om te komen tot en de uitvoering van de stadsprogramma’s. We werken met een lerende aanpak en hiermee is participatie onlosmakelijk verbonden.
Het is daarom van belang dat participatie goed wordt ingebed in de organisatie. Uiteindelijk moet iedereen binnen de gemeente Vlaardingen het belang van participatie op zijn of haar netvlies hebben staan. Iedereen is verantwoordelijk voor participatie. Daarom is het belangrijk dat er een eenduidige werkwijze wordt geïntroduceerd waar iedereen binnen zijn/haar rol/vakgebied mee aan de slag kan. Dit vraagt voor aankomende jaren te investeren in de lerende aanpak, inzet op expertise, coördinatie op inbedding binnen de organisatie, sturing op verwachtingsmanagement en een helder verhaal voor de stad. Hiervoor achten wij een structureel budget van € 80.000 noodzakelijk.
Met dit budget kunnen wij samen met uw raad de bevindingen uit het rekenkameronderzoek naar participatie (onderzoeksrapport ‘Participatie in Vlaardingen’) verbeteren en/of optimaliseren.
Woonzorgvisie
Dit betreft een nieuwe opgave vanuit het Rijk die in 2024 geïmplementeerd moet zijn en waarop samen met de partijen (woningbouwcorporaties, zorgaanbieders, zorgverzekeraar) in de stad in 2023 en 2024 een visie en koers worden bepaald en uitgevoerd. Dit om naar de toekomst toe voldoende tegemoet te kunnen komen aan het streven om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen wonen. Het onderwerp is een coproductie tussen de beleidsterreinen wonen, welzijn en zorg.
Voor 2024 en 2025 is een budget van zo’n € 225.000 nodig om een projectleider in te huren, activiteiten op te starten en voor de communicatie.
Wet en loket Goed verhuurderschap
De wet Goed Verhuurder-schap is per 7 maart 2023 aangenomen in de Tweede kamer. Met het wetsvoorstel wil de regering ongewenste verhuurpraktijken voorkomen en tegengaan en woningzoekenden, huurders en arbeidsmigranten beschermen. Om dat te bereiken richt het voorstel zich tot verhuurders van reguliere woonruimte, verhuurders van verblijfsruimte voor arbeidsmigranten en verhuurbemiddelaars. Het voorstel introduceert verschillende instrumenten, waaronder (basis)normen voor goed verhuurder-schap, de bevoegdheid om verhuurdervergunningen te introduceren en de mogelijkheid voor gemeenten om het beheer van een woning over te nemen. Verplicht onderdeel van deze wet is het invoeren van een loketfunctie voor iedere gemeente (samenwerken mag). Er wordt nu onderzocht hoe deze loketfunctie op te zetten in Vlaardingen. Doen we dat alleen of werken we samen met andere gemeenten? Kunnen we de functie toevoegen aan een bestaand loket? Ook wordt onderzocht hoe nieuwe beleidsmogelijkheden in te zetten. Voor het loket is bij de decembercirculaire 2022 € 39.000 en wordt bij de meicirculaire aanvullend € 13.000 structureel ontvangen. Aangezien nog niet bekend is hoe het loket ingevuld zal worden, vragen wij vooralsnog het geld dat binnen is gekomen bij decembercirculaire (en wat gaat binnenkomen bij meicirculaire) toe te voegen aan de begroting van het onderdeel Wonen. Het gaat in deze dus om een budgettair neutrale mutatie.
Voorbereidingsbudget start nieuwe projecten
Wij stellen voor om een budget van € 250.000 voor de komende drie jaar beschikbaar te stellen om jaarlijks enkele woningbouw- en/of projecten op te starten met ambtelijke inzet. Momenteel ontbreken de middelen voor een goede start (Rivierzone uitgezonderd). Dat impliceert dat vóór de start van elk project een budgetaanvraag bij uw raad gedaan zou moeten worden. Een vertraging van vier maanden, nog voordat een project überhaupt kan starten. Met een voorbereidingsbudget voor de jaren 2024 t/m 2026 is een vlotte projectstart mogelijk na besluitvorming door de directie en afstemming met de verantwoordelijk wethouder.
Overigens zal een groot deel van deze startkosten later indirect of direct terugvloeien naar de gemeentekas omdat deze niet meer als kosten hoeven te worden geboekt in onze eigen grondexploitaties of omdat in een latere fase van het project kostenverhaal bij derden mogelijk is. Deze kunnen financieel-technisch echter niet op voorhand als dekking ingezet worden (voorzichtigheidsprincipe: kosten nemen als je ze voorziet en opbrengsten pas als ze zijn behaald).
Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan
Het gemeentelijk rioleringsplan loopt tot en met het jaar 2023 en moet daarom wettelijk herzien worden. Omdat het gaat om een gesloten circuit, is er geen beslag op de algemene middelen nodig.
Speelruimteplan
In het vierde kwartaal van 2023 wordt het herijkte speelruimtebeleid aan uw raad voorgelegd. In dit speelruimtebeleid wordt onder andere invulling gegeven aan de motie inclusieve speelruimte. De ambities op het gebied van inclusiviteit, maar ook op het gebied van ontmoeten, gezondheid en vergroenen gaan een aanvullende financiële vraag met zich meebrengen. Hoe groot deze vraag precies is, is afhankelijk van het door uw raad vast te stellen ambitieniveau. De behandeling van het speelruimteplan komt echter te laat voor de begroting van 2024. Om toch invulling te kunnen geven aan onder andere de motie inclusieve speelruimte is voor 2024 in incidenteel budget nodig van €200.000. We verwachten in de Voorjaarsnota 2024 om structureel budget aan uw raad te vragen, omdat we dan weten welk ambitieniveau uw raad heeft vastgesteld.
Verlenging levensduur zwembad de Kulk en investering nieuw zwembad
Stichting zwem- en recreatie-bad de Kulk krijgt een jaarlijkse subsidie waarmee het zwembad geëxploiteerd kan worden. De afgelopen twee jaar is er bovenop de reguliere subsidie van ca €430.000,- een extra subsidie van ca €100.000,- beschikt. De extra subsidie heeft als doel om het noodzakelijk onderhoud te kunnen uitvoeren om het zwembad op een veilige manier open te kunnen houden.
Het bestuur heeft aangegeven dat de Kulk op zijn einde loopt. Daarom is er begin 2023 een visie op zwemmen vastgesteld waarmee de opdracht voor verder onderzoek naar nieuwbouw gegeven is door uw raad. Totdat er een nieuw zwembad gerealiseerd is, moet het huidige zwembad openblijven. Het huidige zwembad biedt een belangrijke voorziening voor de zwemverenigingen, het schoolzwemmen en de zwemlessen.
De verwachting is dat de levensduur van het zwembad tot 2025 is; dit is te kort om een nieuw zwembad te realiseren. Daarom is een extra subsidie van wederom €100.000 ,- nodig om de levensduur van het zwembad met enkele jaren te verlengen. Naar verwachting zal deze subsidie voor 2024, 2025 en 2026 nodig zijn. Vooruitlopend op de uitwerking en besluitvorming over nieuwbouw zwembad zal er vanaf realisatie van het nieuwe zwembad een hogere exploitatiebijdrage nodig zijn. De berekeningen vanuit de toekomstvisie op zwemmen laten zien dat een nieuw zwembad inclusief buitenbad uitkomt op een jaarlast van €1.460.000,- (exploitatiesaldo en kapitaallasten). Dit is het bedrag wat het toekomstige zwembad op basis van de huidige kennis per jaar te kort komt. Het is aannemelijk dat deze vraag bij de gemeente terecht zal komen.
De extra jaarlijkse investering zal bijdragen aan een gezonde exploitatie van het zwembad. Dit is ook een van de uitgangspunten van de visie op zwemmen.
In het geval dat blijkt dat nieuwbouw niet haalbaar is, zal er opnieuw gekeken moeten worden naar de renovatiescenario’s. Ook in geval van renovatie zullen de jaarlasten toenemen. Afhankelijk van de gekozen renovatievariant zullen de jaarlasten tussen de €998.000 en €1.282.000 bedragen. De meer-vraag voor 2027 zal dan tussen de €568.000 en €852.000 bedragen. Voor nu wordt voor het financiële effect vanaf 2027 op € 1 miljoen (nadelig) gezet. Deze stelpost wordt definitief ingevuld zodra de businesscase met betrekking tot de Zwemvisie is opgesteld.
Hierbij beschouwen wij toezegging 193 en toezegging 205 als afgedaan. Wij zullen u blijven informeren over de ontwikkelingen rondom het zwembad.
Herijking uitvoeringsprogramma’s Veilig Vlaardingen
Voor het verhogen van de veiligheid en het veiligheidsgevoel binnen Vlaardingen, zoals opgenomen in het stadsprogramma Veilig Vlaardingen, zijn aanvullende middelen nodig om verdere stappen te maken. Het gaat om een structurele extra budgetvraag van circa € 250.000. Het gaat om onderstaande activiteiten en middelen.
Drones
In het stadsprogramma Veilig Vlaardingen is de versteviging van de aanpak ondermijning benoemd als 1 van onze speerpunten. Dit doen we door onder andere de inzet van het interventieteam bij integrale controles op ondermijning. Hiervoor hebben we een tweede coördinator interventieteam aangenomen. Om deze controles nog effectiever te maken zouden we, samen met de politie en de veiligheidsregio, een drone in willen zetten. Hiermee kan bijvoorbeeld een warmtescan gedaan worden bij panden waar een vermoeden is van een hennepkwekerij of we kunnen zien wat zich op een achter-terrein van een verdacht bedrijf bevindt. Nu zijn we daarvoor vaak afhankelijk van de inzet van een hoogwerker en een drone heeft een groter bereik en is flexibeler inzetbaar. De wens is om de drone aan te schaffen samen met de hulpdiensten en deze aan hen ter beschikking te stellen voor (integrale) controles. Hiervoor hebben we € 50.000 extra structureel budget nodig.
Werkbudget stadsmarinier
Het betreft een aanvraag van een werkbudget van € 50.000 structureel voor de stadsmarinier om direct zaken (bestelling spullen of inzet specifieke capaciteit) in gang te kunnen zetten als er geen regulier budget voorhanden is.
Spoedontruimingen
Omdat er sprake is van een toenemende problematiek rondom ernstig vervuilde woningen en hoarding (verzamelstoornis), willen we geld reserveren voor spoedontruimingen. We gaan uit van maximaal twee spoedontruimingen per jaar. De structurele lasten schatten wij in op € 30.000.
Veiligheidscamera’s
We willen het aantal veiligheidscamera’s uitbreiden met twee stuks. Deze worden ingezet op locaties waar ze het meest nodig worden geacht. Het gaat hierbij om leasing van deze camera’s. De structurele extra lasten bedragen € 30.000.
Wijkbrandweerman
Wij zien de meerwaarde van een wijkbrandweerman voor de inwoners van Vlaardingen. De wijkbrandweerman wordt verzorgd vanuit de Veiligheidsregio en betreft een Plustaak. Dit houdt in dat we als gemeente niet verplicht zijn deze taak uit te voeren vanuit de Veiligheidsregio. Mocht er voor worden gekozen om door te gaan met de wijkbrandweerman, dan vallen de kosten binnen de deelnemersbijdrage aan de Veiligheidsregio, die daarmee structureel € 85.000 hoger wordt.