Bij het opstellen van de ontwerpbegroting 2024 vragen onderstaande onderwerpen extra aandacht. Het gaat om onderwerpen waarvan nog geen cijfers bekend zijn om de hoogte en kans te bepalen. Deze onderwerpen nemen wij in deze voorjaarsnota op als onzekerheid.
Gemeentefonds
De verwachte ontwikkeling van het accres in de algemene uitkering is als positieve autonome ontwikkeling opgenomen in deze voorjaarsnota. Het accres is op basis van Centraal Economisch Plan 2023. De definitieve uitkering van het gemeentefonds is echter pas bekend bij de meicirculaire 2023. Deze uitkomst wordt meegenomen bij het opstellen van de ontwerpbegroting 2024. De in deze voorjaarsnota opgenomen stijging voor een periode van 3 jaar is 19,0 miljoen, in de huidige opstelling is rekening gehouden met € 7,5 miljoen. De kans daalt van 30% naar 20%, omdat de accres-ontwikkeling is gebaseerd op publicatie van het Centraal Plan Bureau.
Ook is er onzekerheid over de nieuwe financieringssystematiek vanuit het Rijk. Hoeveel geld individuele gemeenten uit het gemeentefonds krijgen, hangt af van de kenmerken en de belastingcapaciteit van de gemeenten. Momenteel wordt onderzocht hoe het gemeentefonds opnieuw kan worden verdeeld. De invoering van de nieuwe verdeling van het gemeentefonds staat gepland voor 2023.
Ontwerpbegroting 2024 Stroomopwaarts
Zoals opgenomen in de toelichting met betrekking tot deze financiële ontwikkelingen, zijn er op dit moment ten aanzien van de ontwerpbegroting 2024 de volgende onzekerheden:
- Doorwerking hogere bijstandsuitkeringen (€ 5 miljoen) als gevolg van het hoger minimumloon per 1 januari 2023. De verwachting is dat wij hiervoor gecompenseerd gaan worden door het Rijk, echter is dit nog niet zeker.
- De voorlopige verdeelsleutel 2024 voor de MSV-gemeenten is gebaseerd op definitieve verdeelsleutel 2022). We gaan nu uit van een nadelig financieel effect van € 300.000, maar de verdeelsleutel voor 2024 wordt nog herijkt.
Jeugd (Mevis)
De contractwaarde van Mevis wordt gebaseerd op de uitkomsten van het kalenderjaar 2022. Dit vraag nog een actualisatie, die in september 2023 staat gepland. Deze uitkomsten hebben een structurele impact en staan los van de prijs- en loonontwikkelingen die er zijn. Vooralsnog zijn er geen cijfers bekend om de hoogte en kans die zijn opgenomen over de risico’s aan te passen. In de risico-inventarisatie is een risico van € 2,1 miljoen met een kans van 40% opgenomen, dit heeft te maken met verwachtingen van het gebruik van jeugdhulpverlening (afspraken met Mevis over het ‘ventiel’).
Energielasten
Op basis van het nu geldende energiecontract is de verwachte prijsstijging circa € 2,3 miljoen per jaar. Deze stijging wordt bekostigd uit de stelpost loon- en prijscompensatie. Recent is bekend geworden dat de huidige leverancier per 1 januari 2024 stopt. Daardoor moeten wij op zoek naar een nieuwe energieleverancier. We zijn de verschillende mogelijkheden hiervoor aan het onderzoeken. De (financiële) gevolgen hiervan zijn op dit moment nog onzeker.
Investeringen
Er bestaat onzekerheid over de uitvoerbaarheid van de opgenomen investeringsplanning. Op dit moment loopt er een 213a onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de huidige methodiek van planning en fasering van investeringen. Dit onderzoek verwachten wij uw raad voor het zomerreces aan te bieden. Bij de meerjarenbegroting 2024 – 2027 nemen wij het meerjaren investeringsplan ter vaststelling door uw raad op.
Daarnaast zijn bij het opstellen van het IHP de VAT- en onvoorziene kosten niet in alle gevallen meegenomen. Een aantal kredieten is op dit moment nog niet geactualiseerd naar het juiste prijspeil van de bouwkosten. Gezien de stijging van de bouwkosten (mede veroorzaakt door de stijging van de energieprijzen) is een verhoging van de kredieten noodzakelijk. Daarnaast is bij enkele bestaande kredieten van Sport nog geen rekening gehouden met VAT kosten, onvoorziene kosten en indexeringen. Omdat op dit moment gekeken wordt naar een uniforme aanpassing/actualisatie van de kredieten, zal een verhoging van de kredieten nog niet worden meegenomen in deze voortgangsrapportage. Voor 2024 en verder wordt dit eind 2023 verwerkt in de meerjarenbegroting 2024 – 2027.
Informatievoorziening
Informatie en data spelen een steeds belangrijkere rol in onze samenleving en dus ook bij de gemeente. Ons doel is om efficiënt en veilig met informatie en data om te gaan, we moeten immers voldoen aan wettelijke kaders, en ook om het zelf te kunnen gebruiken om effectief beleid te ontwikkelen en te monitoren. Dit noemen we datagedreven werken. Om dit doel te bereiken, moeten naast de ICT (de hardware en technische infrastructuur), ook alle applicaties en systemen die we daarop gebruiken, evenals alle data die we opslaan, beheren en gebruiken, voldoende op orde zijn. Dit vraagt vervolgens van de organisatie dat de teams en functies m.b.t. Informatiemanagement, Informatiebeheer, archivering en informatiebeveiliging/privacy verder op orde gebracht en doorontwikkeld worden. Hiermee zijn dus, naast de technische kant van ICT, ook veel organisatorische, personele en procesmatige aspecten gemoeid. Momenteel wordt geïnventariseerd wat daarvoor nodig is. Deze ontwikkeling is in deze voorjaarsnota opgenomen als onzekerheid, omdat we momenteel hard werken aan een volledig beeld, maar we het wel alvast willen aankondigen.