Bijlage

Bijlage

Terug naar navigatie - Bijlage

Balans
Uitvoeringsprogramma stadsprogramma’s 2023-2026 
 
Inleiding 
In het Coalitieakkoord Groei en Bloei voor Vlaardingen 2022-2026 zijn acht stadsprogramma’s benoemd. Dit zijn grote maatschappelijke vraagstukken voor Vlaardingen, die over de grenzen van portefeuilles heen gaan en van groot belang zijn voor de stad.  Op 13 december 2022 heeft het college van B&W het Uitvoeringsprogramma stadsprogramma’s 2023-2026 vastgesteld. In het uitvoeringsprogramma staat dat we halverwege de bestuursperiode de balans gaan opmaken. 

We zien dat de stadprogramma's nog steeds relevant zijn, gezien de uitdagingen die we (landelijk) op ons af zien komen. We hebben al veel gedaan het afgelopen jaar. We zien echter ook de uitdagingen zoals de krapte op de arbeidsmarkt en de beschikbare financiële middelen van de gemeente vanaf 2026. 

Versterken van bestaande kaders en vigerend beleid
Het uitvoeringsprogramma bevat lopende activiteiten, reguliere werkzaamheden binnen de door uw raad reeds gestelde kaders. Het afgelopen jaar is uw raad bijvoorbeeld al via een eigen trajecten betrokken bij de gebiedsgerichte stadsprogramma’s Nieuwe Rivierzone, Nieuwe Binnenstad en de Nieuwe Westwijk. Het is dus niet nieuw wat hebben gedaan en gaan doen. Wel versterkten en verlegden wij accenten op lopende programma’s en projecten. De komende periode blijven we dit uitgangspunt hanteren. 

In voorliggend memo wordt beschreven waar we staan per uitvoeringsprogramma. Drie vragen staan centraal: 

-    Wat is er bereikt in 2023? 

-    Is er sprake van herijking van het uitvoeringsprogramma?

-    Hoe gaan we verder deze bestuursperiode?

Het is een beschrijving op hoofdlijnen en vanuit de inhoud. Eventuele (financiële) herijking of bijstelling wordt meegenomen in de Voorjaarsnota 2024. 

Gebieds- en themagericht
In het coalitieakkoord zijn drie gebiedsgerichte en vijf themagerichte stadsprogramma benoemd. Deze acht stadsprogramma’s vragen een andere aanpak en hebben een andere tijdshorizon. Deze programma’s zijn al gestart voor deze bestuursperiode en hun benoeming tot stadsprogramma en hebben een tijdshorizon die verder gaat dan deze bestuursperiode. Bepaalde activiteiten binnen een uitvoeringsprogramma kunnen soms meer dan tien jaar duren.  

Uitvoerbaarheid
In de uitvoeringsprogramma’s hebben wij we aangegeven dat wij, voordat wij aan de slag gaan, samen met organisaties in de stad de uitvoerbaarheid van de uitvoeringsprogramma’s bekijken. 

Een aantal rand voorwaardelijke zaken is daarbij cruciaal zoals krapte op de arbeidsmarkt. De organisatie heeft te maken met een krappe arbeidsmarkt. Binnen bepaalde vakgebieden is de krapte zo groot, dat het werven van vast of flexibel personeel echt een grote uitdaging is en soms misschien wel niet te realiseren, vooral op de vakgebieden ruimtelijke ordening, verkeer, duurzaamheid, milieu, vergunningen, financiën en juridisch. 

De huidige ontwikkelingen op de woningmarkt en de financiële markt (rentes, bouwkosten, betaalbaarheid), invoering Omgevingswet en bezwaar- en beroepsprocedures, zijn eveneens belangrijke oorzaken die de uitvoerbaarheid beïnvloeden. Deze vormen een risico voor de uitvoering. Dit risico is aanzienlijk gebleken. 

De uitvoerbaarheid van o.a. de gebiedsgerichte uitvoeringsprogramma’s komt op de lange termijn onder druk te staan. Wij gaan inzichtelijk maken wat dit voor consequenties heeft op de uitvoerbaarheid op de lange termijn. 

Wat is er bereikt in 2023?
In 2023 is er al veel bereikt of in gang gezet van de uitvoeringsprogramma’s. 

Nieuwe Rivierzone
Vanuit het programma Nieuwe Rivierzone gerealiseerde en/of mogelijk gemaakte ontwikkelingen zijn: vaststelling Gebiedsvisie en drietal bestemmingsplan, waartegen beroepsprocedure loopt bij Raad van State, realisatie schetsontwerp en beeldkwaliteitsplan hoogwateroplossing, bouwrijp maken en afgifte omgevingsvergunning Museumkwartier, aankoop kavel onderwijs- en sportgebouw MBO campus, ingebruikname tijdelijke woonstudio’s en diverse participatiebijeenkomsten en placemaking activiteiten. De voortgang van verschillende woningbouwontwikkelingen binnen het programma heeft vertraging opgelopen door onder andere de beroepsprocedure, gewijzigde woningmarktsituatie en rente-  en bouwkostenstijging. Inmiddels heeft de Raad van State de gemeente in het gelijk gesteld in de beroepsprocedure en kunnen we door met het uitvoeren van de plannen. 
 
Nieuwe Binnenstad
In 2023 zijn er in de binnenstad stappen gezet zowel voor de lange als korte termijn. Zo zijn er al concrete ingrepen in de buitenruimte gedaan om ook nu al te werken aan een vernieuwing, vergroening en verlevendiging van de binnenstad. Zo is meer groen toegevoegd. De toegevoegde zitjes en speeltuin worden regelmatig gebruikt wat zorgt voor meer levendigheid in de binnenstad. Daarnaast kan een aantal ambities uit het coalitieakkoord pas op de langere termijn zichtbaar resultaat opleveren. Het (her)ontwikkelingsproces is iets van de lange adem. In de nieuwe stedenbouwkundige visie is in kaart gebracht hoe de binnenstad eruit zou kunnen komen te zien, waarbij de transformatie van het Liesveldviaduct naar een park het focuspunt betreft.

Nieuwe Westwijk
Het Stadsprogramma Nieuwe Westwijk ligt op koers om zijn doelen te bereiken. In 2023 zijn belangrijke stappen gezet, waaronder het veiligstellen van de benodigde subsidies. De actualisatie van het uitvoeringsprogramma in juli 2023 heeft het programma versterkt met duidelijkere doelstellingen en een efficiëntere monitoring. Er is een breed scala aan activiteiten ontplooid. Het Talent- en stagehuis is bijvoorbeeld geopend. De versterking van politie en boa’s in de wijk en de ontwikkeling van het dagprogramma Kind en Ouders benadrukken de toewijding aan een veiligere woonomgeving. De programma’s preventie met gezag en SPUK Kansrijke Wijk liggen op planning.

Nieuwe Energie
Vanuit het programma Nieuwe Energie zijn twee wijkaanpakken aardgasvrij gestart. Ook zijn er twee windturbines gerealiseerd en is het Routeplan CO2 neutraal vastgoed vastgesteld en zijn we gestart met de uitvoering daarvan. In samenwerking met MeGreen en de woningcorporaties hebben energiecoaches en fixers gratis energieadvies gegeven en kleine energiebesparende maatregelen aangebracht bij financieel kwetsbare bewoners om de energierekening te verlagen en energiearmoede te voorkomen. De onlangs opgerichte Stichting Energiebank Vlaardingen gaat deze inzet overnemen en intensiveren. Als voorbeeld en ter inspiratie van andere woningeigenaren zijn 11 woningeigenaren actief aan de slag met het isoleren en uiteindelijk aardgasvrij maken van hun woning. Hierbij worden zij gratis begeleid met advies en ondersteuning en maken zij aanspraak op een subsidie van maximaal € 2.000 wanneer zij daadwerkelijk hun huis verduurzamen. Het programma Lokale Aanpak Isolatie is opgesteld en voor de eerste 667 woningeigenaren in een slecht geïsoleerde woning en in een financieel kwetsbare situatie is € 1,2 miljoen subsidie verkregen om hun woningen beter te isoleren, waardoor hun energierekening daalt en CO2 wordt bespaard. In samenwerking tussen teams Wonen en Nieuwe Energie is besloten een Woon- en Energieloket Vlaardingen op te richten. De kwartiermaker is gestart. WarmtelinQ wordt aangelegd en afspraken zijn gemaakt over compensatie voor de overlast. Walstroom wordt fasegewijs gerealiseerd, waarbij de eerste aanlegplaats bij DFDS een feit is en de pilot met lokale inkoop van elektriciteit voor de gemeentelijke organisatie is gestart. 

Groen Vlaardingen
Vlaardingen wordt groener: in 2023 werden we kampioen NK Tegelwippen. Vele stenige plekken zijn groene plekken geworden, niet alleen in het stadscentrum maar gemeentebreed. Ook bewoners en scholen haalden veel van hun tegels weg. Via wijkdeals zijn geveltuinen aangelegd of onderhouden bewoners openbaar groen. De stadstuinman en stadsecoloog staan in nauw contact met onze inwoners. Zij geven niet alleen veel informatie maar organiseerden vele aansprekende activiteiten, zoals ommetjes, excursies en werkdagen in het groen. Het nieuwe groenbeleidsplan, dat zich in de afrondende fase bevindt, is een routekaart naar een groener Vlaardingen. Voor het beheer van reeds gesaneerde delen in de Broekpolder is een beheerplan in de maak. Participatie is een onlosmakelijk onderdeel van het Stadsprogramma Groen Vlaardingen.

Leefbaar Vlaardingen
In nauwe samenhang met programma’s Groen en Veilig Vlaardingen is in 2023 uitvoering gegeven aan het stadsprogramma Leefbaar Vlaardingen. We zetten in op een prettige omgeving, een schone omgeving. We betrekken onze inwoners daar actief bij. Bestaande parels houden we in ere: het Oranjepark onderhouden we op een hoog niveau. Ook heeft de skatebaan, een belangrijke plek voor jongeren, een nieuwe coating gekregen. In de Binnenstad zijn extra zitgelegenheden toegevoegd. Er zijn extra veegrondes en vuilprikacties uitgevoerd op verschillende locaties in Vlaardingen.

Veilig Vlaardingen
Het uitvoeringsprogramma Veilig Vlaardingen was deels gericht op de versterking van het interventieteam met een Bibob-coördinator en medewerkers en het aanstellen van de stadsmarinier. Ook zijn campagnes gevoerd in het kader van weerbaarheid, het melden van een vermoeden en, in samenwerking met jongerenwerk en politie, het tegenaan van wapenbezit onder jongeren. Eind 2023 is het Integraal Veiligheidsplan 2024-2027 vastgesteld met twee extra prioriteiten; aanpak problematiek rondom arbeidsmigratie en waarborgen digitale veiligheid. 

Zorgzaam Vlaardingen
Het stadsprogramma Zorgzaam Vlaardingen kent de volgende drie focuspunten: armoede, gezondheid en sport & bewegen, waarbij de inzet primair gericht is op preventie. Met betrekking tot de preventie van armoede zijn de uitbreiding van het Jeugdeducatiefonds en de Doorbraakmethode twee grote stappen. Het Jeugdeducatiefonds vergroot de ontwikkelkansen van kinderen die opgroeien in armoede. De Doorbraakmethode streeft naar effectieve en structurele oplossingen in situaties met multiproblematiek. Op het gebied van gezondheid zijn we in 2023 gestart met 15 verschillende programma’s binnen het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Deze programma’s beslaan een breed spectrum aan gezondheidsinterventies, zoals valpreventie of het terugdringen van gezondheidsachterstanden. In het kader van Sport & Bewegen hebben we de inzet van buurtsportcoaches uitgebreid en diverse kleinere initiatieven vanuit de samenleving mogelijk gemaakt via onze subsidieregeling Zorgzaam Vlaardingen.

Hoe gaan we verder?
Voor de tweede helft van de bestuursperiode ligt de focus van de uitvoeringsprogramma’s op de volgende hoofdactiviteiten. 

Nieuwe Rivierzone
Vanuit het stadsprogramma Nieuwe Rivierzone ligt de focus vooral op; start woningbouw binnengebied en restauratie bestaande panden Museumkwartier, omgevingsvergunningsprocedure en start realisatie herbestemming bestaand hoofdgebouw en kavel 9 District U, sociale woningbouw op kavel 7 en 8 District U, planvorming onderwijs- en sportgebouw binnen District U, het tijdig en goed inpassen van basisschool en kinderopvang, opstellen integrale planvorming en beeldkwaliteit totale openbare ruimte en infrastructuur plus participatie, voorbereiding en uitwerking overige woningbouwontwikkelingen, voorzieningen en  infrastructuur, realisatie hoogwateroplossing en start herinrichting kades, opstellen plan en besluitvorming parkeeroplossing totale Rivierzone en uitrol gebiedsmarketing.

Nieuwe Binnenstad
Het uitvoeringsprogramma Nieuwe Binnenstad gaat zich richten op de herijking van de gebiedsvisie uit 2017. Met de herijking van het programma Levendige Binnenstad wordt een basis gelegd voor het programma Nieuwe Binnenstad voor de komende jaren. Van daaruit wordt gewerkt aan een door de gemeenteraad vast te stellen omgevingsplan Nieuwe Binnenstad in 2025, waarin de (ruimtelijke) randvoorwaarden voor een verdere ontwikkeling van de Binnenstad zijn vastgelegd. Ook wordt het vernieuwen en vergroenen van (onderdelen in) de openbare ruimte van de binnenstad voortgezet. Daarnaast willen we ook meer kunstobjecten realiseren en evenementen organiseren in de binnenstad die bij kunnen dragen aan de citymarketing activiteiten. Het wordt onderdeel van de omgevingsvisie. 

Nieuwe Westwijk
Voor wat betreft het gehele programma Nieuwe Westwijk zal de focus op ‘consolidatie’ en uitvoering liggen. Er is in het eerste deel van de bestuursperiode heel veel werk verzet. Opzet van de organisatie, het programma, de interventies, coördinatie, impuls aan samenwerking etc. In de tweede helft van de bestuursperiode is aandacht voor het monitoren en uitvoeren (werken aan cyclisch werken).

Nieuwe Energie
Het uitvoeringsprogramma Nieuwe Energie zal vooral richten op in uitvoering zijnde Wijkuitvoeringsplannen voor twee/drie aardgasvrije buurten: Drevenbuurt, Hoofdstedenbuurt en deel Holy. Uitvoering Lokale Aanpak Isolatie voor circa 2.500 huishoudens t/m 2030. Dit zijn slecht geïsoleerde koopwoningen die minimaal één isolatiemaatregel toepassen, vergunningaanvraag minimaal drie windturbines, uitvoering verduurzaming bedrijventerreinen (o.a. Energy Hubs en zonnepanelen), inrichten samenwerking met Stedin voor uitbreiden/verzwaren elektriciteitsnetwerk/distributiestations (ongeveer 87 stuks tot 2050), effectieve aanpak armoede via Energiebank, starten en doorontwikkelen van Woon- en Energieloket. 

Groen Vlaardingen
Groen Vlaardingen zal in het teken staan van het vaststellen van het Groenbeleidsplan inclusief de groenstructuren en een beheerplan voor de Broekpolder. We voegen kwalitatief hoogwaardig groen toe in Vlaardingen wat goed bereikbaar en toegankelijk is voor alle inwoners. Concreet gaan we verder aan de slag met de zeven groenprojecten o.a. in de binnenstad en kunst in het groen. We gaan expliciet inzetten op het vergroenen van particulier eigendom en doen wederom mee aan NK Tegelwippen. We gaan plukroutes, plukbloemen en natuurexcursies organiseren.

Leefbaar Vlaardingen
Het uitvoeringsprogramma richt zich de komende periode op het aanbieden van schone afvalaanbiedingsplaatsen en het aanpakken van zwerfvuil met bewoners. Ook houden we extra veegrondes en gaan we de parels in onze stad uitlichten. We gaan aan slag met het speelruimtebeleidsplan en het opknappen van oude speelplekken. Het Marnixplantsoen wordt het wijkpark Marnixpark waar 0 - 100-jarigen kunnen spelen, bewegen en elkaar kunnen ontmoeten. Een Multicourt is hier een onderdeel van wat meer voorbereiding vraagt gezien de ‘slappe bodem’ en we onderzoeken of een aanbestedingstraject doorlopen moet worden. Tot slot, willen we het gebruik van recreatief water gaan onderzoeken. Bijvoorbeeld het suppen en kanoën in de stad. We starten daarom in de zomer met het organiseren van Clean Sup dagen, bijvoorbeeld in de Oude Haven.

Veilig Vlaardingen
De focus voor het uitvoeringsprogramma Veilig Vlaardingen zal op twee thema’s liggen; digitale veiligheid en aanpak jeugdcriminaliteit. Deze thema’s zijn in het coalitieakkoord benoemd, maar tot nog toe niet ten uitvoer gebracht. Eind 2023 is het Integraal Veiligheidsplan 2024-2027 (IVP) vastgesteld. Bij het opstellen van het IVP is vastgesteld dat de eerdergenoemde thema’s (aanpak ondermijning, aanpak woonoverlast en samenwerking zorg en veiligheid) naast de nieuwe thema’s digitale veiligheid en aanpak jeugdcriminaliteit nog steeds belangrijke actuele thema’s zijn binnen Vlaardingen. Daarnaast is ook het thema aanpak problematiek rondom arbeidsmigranten toegevoegd aan het IVP.

Zorgzaam Vlaardingen
Voor het stadsprogramma Zorgzaam Vlaardingen ligt de focus op enerzijds de start van een aantal nieuwe pilots en interventies en anderzijds op voortzetting van de in 2023 ingezette koers. Nieuwe ontwikkelingen in 2024 zijn onder andere de start van het Jongeren Perspectief Fonds (JPF) en de lancering van de Vlaardingse sociale kaart. Het JPF streeft er naar om jongeren schuldenvrij te maken en tegelijkertijd laten werken aan hun perspectief. De Vlaardingse sociale kaart is een website waarop wij het aanbod van de gemeente, onze uitvoeringsorganisaties en partners in de stad vindbaar maken voor inwoners en professionals. Daarnaast organiseren we in 2024 wederom een netwerkbijeenkomst voor onze maatschappelijke partners en continueren we de subsidieregeling voor kleinere initiatieven.

Is er sprake van herijking? 
Halverwege de bestuursperiode is het moment om te kijken of er herijking van het programma nodig is. 

Nieuwe Rivierzone
In beperkte vorm is er sprake van herijking en bijstelling voor het stadsprogramma Nieuwe Rivierzone. Door beroepszaak en marktsituatie is de woningbouwontwikkeling vertraagd, maar de doelstelling blijft om deze toch binnen de vanuit ontvangen subsidies gestelde maximale termijn te realiseren. Door uitwerking van de integrale aanpak van openbare ruimte en infrastructuur worden de onderlinge relaties en afhankelijkheden van deze ingrepen inzichtelijker en concreter uitgewerkt. Deze gevolgen zijn verwerkt in een actualisatie van het uitvoeringsprogramma. De inkomsten maar ook de uitgaven schuiven iets door, hetgeen beperkt effect heeft op de begroting. 

Er is enige zorg over behalen van de geraamde grondopbrengsten, vanwege onder andere woningmarktontwikkelingen en bouwkostenontwikkelingen. Een toevoeging van sociale huurwoningen kan een dempend effect hebben op de beoogde opbrengsten. Het beoogde eindresultaat om samen met diverse ontwikkelaars te zorgen voor een levendig woon-, werk- en recreatiegebied tussen de historische binnenstad en de Nieuwe Maas, met daarbinnen 2450-3100 nieuwe woningen en voorzieningen voor industrie, onderwijs, sport en cultuur, wordt binnen de totale doorlooptijd van het programma Nieuwe Rivierzone behaald.

Nieuwe Binnenstad
Ook voor het stadsprogramma Nieuwe Binnenstad is sprake van herijking. De in 2017 vastgestelde visie op de binnenstad zijn we samen met verschillende beleidsterreinen aan het herijken. Deze herijkte gebiedsvisie zal landen als paragraaf in de omgevingsvisie en dus niet als aparte gebiedsvisie zoals eerder bedacht. E.e.a. mede als gevolg van de omgevingswet die per 1 januari jl. is ingegaan. Ook het programma Levendige Binnenstad uit 2019 zal dit jaar herijkt worden. Hierin zullen de activiteiten worden opgenomen die we de komende jaren willen gaan uitvoeren om de herijkte ambities en doelen die we opnemen in de omgevingsvisie te behalen. 

Nieuwe Energie
De uitvoeringspraktijk rondom de energietransitie in Nederland is de laatste jaren weerbarstig gebleken. Omdat dit voor alle gemeenten in Nederland speelt vindt er landelijk (via VNG en andere lobbypartijen) een discussie plaats hoe het voor gemeenten wel mogelijk wordt hun regierol te pakken en de opgave betaalbaar en haalbaar te maken. Zo leidt hopelijk de nieuwe Wet Collectieve Warmte tot een verlaging van de kosten van warmtenetten en daarmee de gebruikerskosten voor afnemers van warmte. Er zullen evenwel ook extra rijkssubsidies en financieringsarrangementen (o.a. landelijke garantstelling voor goedkope leningen) moeten komen om het zowel voor inwoners, bedrijven en de gemeente de energietransitie betaalbaar te maken. 
In afwachting van deze ontwikkelingen is voor de korte termijn voor Vlaardingen herijking van de doelen en ambities nodig. Het einddoel klimaatneutrale stad in 2050 blijft gehandhaafd. We staan op heel veel ‘sporen’ van de energietransitie, goed voorgesorteerd. De gestelde doelen zullen we echter later dan initieel voorzien behalen.  Zoals we in de Transitievisie Warmte in 2021 al hebben beschreven volgt de uitvoering van de energietransitie geen lineaire lijn, maar een exponentieel tijdspad. Dat betekent dat we de komende jaren veel ontwikkelen in de voorbereidingsfase om vervolgens in de uitvoeringsfase te versnellen. 
Om realistische plannen te kunnen blijven maken gaan we de Transitievisie Warmte uit 2021 herijken. Op die manier kunnen we gerichte proposities gaan ontwikkelen voor het aardgasvrij maken van wijken inclusief een bijbehorend tijdspad. 
Ondertussen zetten we met het nieuwe Woon- en Energieloket Vlaardingen maximaal in op het stimuleren en ondersteunen van financieel zelfredzame woningeigenaren. Ook helpen we in een tijd van stijgende energie(belasting)kosten financieel kwetsbare woningeigenaren met de Lokale Aanpak Isolatie en met energiecoaches en fixers hun woning beter te isoleren en hiermee de energierekening te verlagen. Dit ter voorkoming van armoede mede veroorzaakt door een hoge energierekening en andere hierdoor veroorzaakte sociaal maatschappelijke problematiek, zoals schulden.

Veilig Vlaardingen
Er is al veel bereikt binnen het stadsprogramma Veilig Vlaardingen. Kijkend naar de uitvoeringsplannen ligt het programma voor op planning. Tegelijkertijd zien we ook dat er veel gaande is in de stad, zoals de diverse explosies. En dat vraagt niet alleen onze aandacht, maar ook onze flexibiliteit om tijdig verschillende maatregelen in te zetten en de inwoners het gevoel van veiligheid te blijven geven. Conform het Integraal Veiligheidsplan blijven we daarnaast aandacht geven aan twee thema’s uit het coalitieakkoord (digitale veiligheid en aanpak jeugdcriminaliteit) en pakken we één nieuw thema op (problematiek rondom arbeidsmigranten). 

Zorgzaam Vlaardingen
Binnen Zorgzaam Vlaardingen willen we extra in gaan zetten op onze aanpak van armoede. Hierbij willen we ons enerzijds richten op extra inzet op vroegsignalering door Stroomopwaarts. Door extra capaciteit bij Stroomopwaarts beschikbaar te maken, kunnen zij meer huisbezoeken afleggen als er een signaal van een betalingsachterstand binnen komt. Deze extra inzet draagt bij aan het voorkomen van problematische schulden. Dit leidt dan weer tot een verlaging van de kosten van schuldhulpverlening. Anderzijds willen we ook een lokale visie op armoede gaan ontwikkelen, waarin we integraal naar de verschillende doelgroepen kijken en hier een aanpak voor ontwikkelen.

Voor de overige drie stadsprogramma’s is – voor nu- geen sprake van herijking of bijstelling van het uitvoeringsprogramma 2023-2026 en wordt vastgehouden aan de reeds ingezette lijnen. Het bewaken van deze lijnen is belangrijk.  

Uitvoerbaarheid onder druk
De uitvoerbaarheid komt op de lange termijn onder druk te staan. De krapte op de arbeidsmarkt op cruciale specialistische functies is enorm. Per uitvoeringsprogramma wordt inzichtelijk gemaakt wat dit betekent en wanneer we moeten gaan bijsturen. Dit inzicht hebben we nu nog onvoldoende. 

Voor de komende twee jaren zal er niet direct een probleem gaan ontstaan. Voor de middellange termijn en lange termijn ontstaat – naar verwachting – door de krapte op de arbeidsmarkt en beschikbaarheid van voldoende financiële middelen