Ontwikkelingen

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Zoals gezegd achten wij het vanwege alle onduidelijkheden niet verstandig om op dit moment al beleidsmatige en financiële keuzes aan uw raad voor te leggen. Toch zijn er enkele ontwikkelingen waar we als gemeente niet omheen kunnen, de zogeheten autonome ontwikkelingen. Dit zijn ontwikkelingen die op de gemeente afkomen en waar de gemeente niet zelf (direct) invloed op kan uitoefenen. Ons voorstel is daarom om deze hoe dan ook op te nemen in de volgende meerjarenbegroting evenals enkele budgetneutrale voorstellen. 

Autonome ontwikkelingen

Indexering Gemeenschappelijke Regelingen
Tussen de gemeenschappelijke regelingen en de deelnemende gemeenten zijn afspraken gemaakt over het indexeren van de kosten. Deze reeds bestaande afspraken zorgen ervoor dat de kosten van deze gemeenschappelijke regelingen hoger worden. Ondanks dat hebben we de gemeenschappelijke regelingen gevraagd om op weg naar 2026 zelf met initiatieven te komen die een bijdrage leveren aan de financiële opgaven waarvoor gemeenten staan. We gaan daarover graag in constructief overleg met de gemeenschappelijke regelingen en collega-deelnemers. In dat overleg zien we ook graag al verkenningen aan de orde komen die inzicht bieden in de mogelijkheden tot heroverwegingen van (middelen)inzet in 2025. Recente signalen over de beperking van rijksmiddelen voor gemeenten in 2025 maken dit noodzakelijk. Om in het financieel perspectief uit te gaan van de meest actuele en realistische cijfers is deze indexatie meegenomen in het financieel perspectief 2025. Deze indexering betreft dus de totale verhoging van de kosten van de gemeenschappelijke regelingen.

Indexering CAO
Het bestuur van de VNG heeft eind 2023 het cao-akkoord bekrachtigd. De nieuwe cao kent onder andere een salarisverhoging van 6 procent die in twee delen wordt toegekend. De grootste stijging van 4,75 procent is per 1 januari 2024 ingegaan. In oktober 2024 volgt een tweede verhoging van 1,25 procent. Ook is de maximale hoogte van de arbeidsmarkttoelage verhoogd van 10 naar 15 procent en wordt het bovenwettelijk verlof uitgebreid naar 57,6 uur. Ook wordt de toelage voor onregelmatigheidsdienst en beschikbaarheidsdienst verhoogd. Deze wordt opgebouwd over het salaris met en maximum van de maximale periodiek in schaal 8. Dat is nu schaal 6 en schaal 7. 
De opgenomen kosten zijn de meerkosten ten opzichte van de begroting.

Indexering OZB
In het coalitieakkoord 2022 - 2026 ‘Groei en bloei voor Vlaardingen’ is opgenomen dat de komende jaren de lokale lasten alleen worden aangepast aan de inflatieontwikkeling. Voor de lokale lasten geldt in dit geval dat deze stijgen met de consumentenprijsindex (CPI) zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in januari van het jaar voorafgaand aan de begroting. 

Effecten 1e VGR
In de 1e Voortgangsrapportage (VGR) wordt een update gegeven van de financiële effecten van het begrotingsjaar 2024 tot op heden. Sommige van deze effecten hebben ook gevolgen voor de begrotingsjaren 2025 en verder. De 1e VGR wordt tegelijkertijd met deze Voorjaarsnota aan u aangeboden en besluitvorming erover moet dus nog plaatsvinden. De cijfers liggen daarom bij het schrijven van deze Voorjaarsnota nog niet vast. Om een zo actueel en compleet mogelijk financieel perspectief te schetsen, hebben we het effect van de concept 1e VGR toch alvast opgenomen in de Voorjaarsnota.

Actualiseren budget na aanbesteding van de GRC-tool
We werken binnen de gemeente met een Governance, Risk en Compliance tool (GRC) om onze controle aanpak voor de rechtmatigheid, getrouwheid en kwaliteit te beheersen. De aanbesteding van deze tool is hoger uitgevallen dan oorspronkelijk was begroot. In 2024 wordt dit opgevangen door incidentele middelen; voor de jaren erna zijn extra middelen noodzakelijk. 

Implementatie Woo
De Wet open overheid (Woo) regelt het recht van inwoners op informatie van de overheid. De wet beoogt overheden transparanter te maken door overheidsinformatie beter vindbaar en digitaal toegankelijker te maken en daarmee vertrouwen van onze inwoners in de overheid te vergroten. De drie pijlers waarop de Woo rust zijn: passieve openbaarmaking (voorheen het Wob-verzoek), de actieve openbaarmaking en het op orde brengen van de informatiehuishouding. De aanpassingen die dit van de gemeente vraagt op het gebied van onder andere archivering leiden tot kosten. Vanwege de wettelijke verplichting is deze ontwikkeling onvermijdelijk.

RVU-regeling
Overheid, vakbonden en werkgevers hebben in de cao-afspraken vastgelegd over het eerder laten stoppen met werken van werknemers. Dit heet de Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU) en geldt voor werknemers die in de periode van 2024 tot en met 31 december 2028 de AOW gerechtigde leeftijd bereiken. Er zijn in 2024 al medewerkers gestart met de RVU-regeling en er zijn medewerkers die op een later moment gebruik gaan maken van de regeling in de komende jaren. Het gaat om in totaal vijftien medewerkers die aan de voorwaarden voldoen en de regeling kunnen aanvragen. De totaalkosten om die vijftien medewerkers twee jaar voor het bereiken van de AOW-leeftijd met pensioen te laten gaan, zijn €586.958,-. De vraag is of alle medewerkers hier gebruik van gaan maken of maar een gedeelte. Omdat de regeling fiscaal gunstig is, verwachten wij dat deze medewerkers hier gebruik van gaan maken. 

Basisschool Rivierzone (inclusief grondaankoop)
In de Rivierzone gaan we een stoere nieuwe stadswijk ontwikkelen waarbij we circa 3.000 woningen toevoegen aan het woningaanbod in Vlaardingen. Op basis van de laatste leerlingprognose is de verwachting dat in dit gebied 350 tot 400 kinderen komen te wonen. Deze jonge bewoners hebben een plek dichtbij nodig om te leren en zich te kunnen ontwikkelen. Daarvoor is een nieuwe basisschool nodig met kinderopvangvoorziening. Om dit te kunnen realiseren moet grond aangekocht worden in het gebied. Dat vraagt om een investering.

Budgetneutrale ontwikkelingen

MIP 2023 – 2037 Sportaccommodaties
In het meerjareninvesteringsplan 2023-2037 Sportparken Vlaardingen staan de investeringen in sportaccommodaties opgenomen per jaarschijf. Ook voor 2025 staan een aantal investeringen gepland. Een aantal investeringen die gepland stonden in 2025 worden doorgeschoven, omdat deze nu nog niet noodzakelijk zijn. Dit leidt tot lagere investeringskosten voor 2025. Deze kosten komen er in 2026 bij, maar worden gedekt door de doorgeschoven budgetten. Om deze investeringen te kunnen doen, moet de raad hiermee instemmen tijdens de begrotingsbehandeling. 

Aanschaf hogedruk- en vacuüm reinigingswagen
Met een HD-wagen kunnen reinigingswerkzaamheden aan putten, gemalen en fonteinen uitgevoerd worden. Ook kan bij forse regenval de HD-wagen ingezet worden bij het wegpompen van overvloedig water. Op dit moment wordt hiervoor een aannemer ingeschakeld.
De aanschaf van de HD-wagen kan budgetneutraal uitgevoerd worden. De huidige exploitatielasten voor het inhuren van de aannemer maken plaats voor kapitaalslasten. Bijkomend voordeel hierbij is dat er op piekmomenten bij bv hoosbuien de afhankelijkheid van de aannemer afneemt. Inzet van een HD-wagen bij stevige hoosbuien beperkt de overlast voor onze inwoners en komt onze dienstverlening ten goede. 

Uitbreiding team Gebieds- en Programmamanagement
Toenemende complexiteit, activiteiten en ontwikkelingen in gebieden vraagt om inzicht, overzicht, prioritering van de activiteiten in de stedelijke ontwikkeling en zorgen voor samenwerking en afstemming met vele belanghebbenden. Gebiedsmanagers vervullen hierin de strategische spilfunctie, als opdrachtnemer van gebiedsgericht programma’s en opdrachtgever van (woning) bouwprojecten en andere ontwikkelingen. Op dit moment mist een deel van de gebieden in de stad een gebiedsmanager. De uitbreiding zorgt voor duurzame dekking van het gebiedsmanagement over de hele stad. Deze uitbreiding kan budgetneutraal worden uitgevoerd, omdat deze medewerkers tijd gaan schrijven op projecten. De kosten voor deze medewerkers worden dus geregeld in de projectbudgetten.