Bijlagen

Risico-inventarisatie

Terug naar navigatie - Risico-inventarisatie
Risico-Inventarisatie
Onderwerp Risico Maatregel Impact (most likely) x € 1.000 Kans op risico
begroting jaarrekening (in % )
GEVOLGEN CALAMITEIT/RAMP Als gevolg van calamiteiten / rampen, bestaat de kans dat er kosten voor rekening van de gemeente komen. Veelal gaat het hier om kosten voor nazorg, tijdelijk onderdak en personele kosten. Rampenorganisatie opgezet inclusief rampenplannen, coördinator rampenbestrijding aangesteld, rampenoefeningen, deelname aan de VRR, toezicht op bedrijven al dan niet via DCMR. 250 275 25%
VERBONDEN PARTIJEN (WAARONDER GR) Afgeleide risico's van gemeenschappelijke regelingen, m.n. afwezigheid van reserves om bijv. de gevolgen van calamiteiten of fouten op te vangen. Als gevolg van het overschrijden van de begroting van een gemeenschappelijke regeling, bestaat de kans dat de gemeente als deelnemer een financiele bijdrage moet doen. Met de Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen wordt op basis van beschikbare informatie en ervaringen aan een gemeenschappelijke regeling (GR) een specifiek risicoprofiel toegekend van Laag tot Hoog. Op basis daarvan wordt een sturingspakket toegekend, met elk een eigen zwaarte van betrokkenheid van de raad. 555 235 20%
INKOMENSVOORZIENING / MINIMAVOORZIENING (inkomsten) Inkomensregelingen (BUIG); een inschatting van het maximale risico dat de gemeente loopt, alvorens in aanmerking te komen voor de 'vangnetregeling' van het Rijk. Stroomopwaarts voert beiden regelingen uit. Lopende de P&C cyclus wordt de ontwikkeling van inkomens- en minimavoorziening versus BUIG (inkomsten) gemonitord. De invulling van de opdrachtgever / nemer rol en de regie op de GR is in de loop van de tijd verder ontwikkeld. Met ingang van 2024 zal Stroomopwaarts dit in mandaat gaan doen. 3.000 3.675 20%
JEUGDHULP (LOKAAL EN REGIONAAL) Het beroep op specialistische jeugd hulp die via de GRJR wordt ingekocht is sterk gestegen. Het Vlaardings aandeel daarin is in de begroting opgenomen. Toch blijft het risico op overschrijdingen aanwezig: Resultaten van onderzoek naar de tarieven van JBRR en een verdere toename van het aantal kinderen dat op deze vormen van jeugdhulp een beroep doet, zouden daartoe kunnen leiden. Investeren op het voorliggend veld en de vernieuwende aanpak. Jeugdhulp is m.i.v. 2024 gedelegeerd aan Roggplus en er zijn budgetafspraken gemaakt. Lopende de P&C cyclus wordt het gebruik gemonitord. 3.750 6.705 35% (was 30%)
WMO LOKAAL Het beroep op WMO stijgt meer dan het gemiddelde gebruik van afgelopen jaren. In het algemeen blijk het voor gemeenten lastig om de gestelde doelen in het sociaal domein te realiseren binnen het beschikbare rijksbudget. Lopende de P&C cyclus wordt het gebruik gemonitord. Op basis van signalen beoordelen welke wijzigingen mogelijk zijn. 1.725 1.830 18%
AFTREDEN WETHOUDERS Als gevolg van het tussentijds (moeten) aftreden van één of meerdere wethouders, bestaat de kans dat wachtgeld en kosten van sollicitatie - en loopbaanbegeleiding betaald moet worden. Geen. Discreet
FOUTEN INKOOPPROCEDURES Als gevolg van (fouten in) de inkoopprocedures / aanbestedingstrajecten, bestaat de kans dat de gemeente aansprakelijk wordt gesteld en mogelijk de leverancier moet compenseren voor de misgelopen winst. De gemeentelijke organisatie heeft een eigen inkoopafdeling, welke bestaat uit inkoopadviseurs, een contractadviseur en contractbeheerders. Daarnaast kent elke lijnafdeling Inkoop-ambassadeurs, die gedegen basiskennis hebben van Inkoop- en aanbestedingsprocedures. Aan de hand van een aanbestedingskalender wordt bijgehouden welke aanbesteding zijn gepland, lopen en afgerond. 450 450 10%
CLAIMS EN NADEELCOMPENSATIE Burgers en private partijen claimen meer en vaker bij de gemeente. Dit vraagt meer juridische inzet, zowel bij het aangaan van contracten en overeenkomsten, verzoeken tot nadeelcompensatie, maar ook bij schadegevallen, aansprakelijkstellingen en dergelijke. Vanwege invoering van de nieuwe omgevingswet stijgt het risico op dwangsommen. Deskundigheid voor de afhandeling van verhaalschade. Verzekering voor de aansprakelijkstellingen, met eigen risico. 120 100 10% (was 28%)
LOONSOM Als gevolg van cao wijzigingen (loonsverhogingen, verlofsparen) en stijging van werkgeverslasten bestaat het risico dat een overschrijding op de loonsom ontstaat. In 2024 wordt het functie-waarderingssysteem HR21 ingevoerd wat een ophogende werking zal hebben op de loonsom. Met verlofsparen moet voor de komende jaren rekening worden gehouden, anders leidt dit tot een stuwmeer. Van de invoering van het HR21 wordt in najaar 2024 duidelijk welke gevolgen dit heeft voor de loomsom. 180 500 20% (was 25%)
GEGARANDEERDE LENINGEN ZORGCENTRA Als gevolg van het eventueel failliet van zorgcentra of sportvereniging, bestaat er een kans dat de gemeente rente en aflossingen moet betalen voor de gegarandeerde leningen aan deze zorgcentra en sportverenigingen. Geen. 115 100 10%
INKOMENDE SUBSIDIES Of de doelen echt worden bereikt, staat niet onomstotelijk vast. Als het niet lukt, is het denkbaar dat we subsidie terug moeten betalen of omdat we niet juist/volledig/tijdig aan de voorwaarden, waaronder de verantwoording, voor deze subsidies voldoen Het proces voor de beheersing van inkomende subsidies is ondergebracht bij het Subsidie Serviceput met ondersteunig van een financieel adviseur subsidies. 450 1.300 25% (was 20%)
WARMTETRANSITIE Verwacht wordt dat tussen de 60 en 70% van de woningeigenaren willen aansluiten op deze collectieve voorziening. Dit vraagt een budget van afgerond € 4,7 miljoen. In het geval dat het collectieve aanbod zo gunstig wordt dat meer dan de 60 tot 70% woningeigenaren willen aansluiten dan is het maximale risico € 2,3 miljoen als 100% van de woningeigenaren gaan deelnemen. geen. 0 1.150 40%
MIP De onderhoudsinvesteringen om de accommodaties (sport en zwembad) nog 4 á 5 jaar in stand te houden, de financiële haalbaarheid van 3 varianten te onderzoeken en een definitieve locatiekeuze z.s.m. voorleggen kunnen mogelijke extra kosten met zicht brengen. Geen. 0 500 15%
WOONVISIE Uitgaande van € 5.400 per woning en 2.000 woningen tot 2030 om op de gewenste 39.000 woningen in 2030 uit te komen. Dat leidt dan tot maximaal € 10,8 mln als risico en 5,4 waarschijnlijk met een kans van 1% gebaseerd op de inschatting welk deel projectontwikkelaars en corporaties willen cq kunnen bijdragen, dan wel dat wij vinden dat ze moeten bijdragen. Geen. 0 5.400 1%
VERZEKERINGEN Vervallen 250 0 0%
GARANTIESTELLING WONINGBOUW-CORPORATIES De gemeente heeft per einde 2022 voor een totaalbedrag van € 462 miljoen aan garanties verstrekt. Van dit bedrag wordt € 462 miljoen gegarandeerd door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw. Pas als het garantievermogen van het WSW daalt tot onder de drempel van 0,25% van het garantievolume, dan treedt de achtervangpositie van het rijk en de gemeente in werking in de vorm van verstrekken van renteloze leningen. Het risico voor de gemeente bij achtervang is zeer gering. De achtervang of zekerheidsstructuur bestaat uit drie lagen: 1.Primaire zekerheid: de financiele middelen van de corporatie. 2.Secundaire zekerheid: de borgstellingsreserve van het WSW. 3.Tertiaire zekerheid: Rijk en gemeenten. 1.500 1.500 1%
GRONDEXPLOITATIES: DIVERSE SPECIFIEKE RISICO'S 0-5% kans Als gevolg van diverse factoren die bij grondexploitaties kunnen optreden bestaat de kans op effecten op het financiële resultaat. Gebaeeerd op MPG 2025 Continue toetsing grondopbrengsten en kosten, openbare aanbestedingen, goede marketing en communicatie, tijdige onderzoeken e.d. 0 1.580 4%
GRONDEXPLOITATIES: DIVERSE SPECIFIEKE RISICO'S 5-10% kans Als gevolg van diverse factoren die bij grondexploitaties kunnen optreden bestaat de kans op effecten op het financiële resultaat. Gebaeeerd op MPG 2025 Continue toetsing grondopbrengsten en kosten, openbare aanbestedingen, goede marketing en communicatie, tijdige onderzoeken e.d. 0 290 10%
GRONDEXPLOITATIES: DIVERSE SPECIFIEKE RISICO'S 10-20% kans Als gevolg van diverse factoren die bij grondexploitaties kunnen optreden bestaat de kans op effecten op het financiële resultaat. Gebaeeerd op MPG 2025 Continue toetsing grondopbrengsten en kosten, openbare aanbestedingen, goede marketing en communicatie, tijdige onderzoeken e.d. 0 286 15%
GRONDEXPLOITATIES: DIVERSE SPECIFIEKE RISICO'S 20% en hoger kans Als gevolg van diverse factoren die bij grondexploitaties kunnen optreden bestaat de kans op effecten op het financiële resultaat. Gebaeeerd op MPG 2025 Continue toetsing grondopbrengsten en kosten, openbare aanbestedingen, goede marketing en communicatie, tijdige onderzoeken e.d. 0 3.537 40%
GRONDEXPLOITATIES ingaande MPG 2025 verdeeld 296 33%
FACILITEREND GRONDBELEID ingaande MPG 2025 verdeeld 850 40%
GRONDEXPLOITATIES: VERTRAGING PLANNEN Als gevolg van planvertraging van grondexploitaties, bestaat de kans op nadelig effect op het financiële resultaat. Gebaseerd op MPG 2025 Continue toetsing grondopbrengsten en kosten (2x per jaar én na elke grondafname), openbare aanbestedingen, goede marketing en communicatie, tijdige onderzoeken e.d. 230 273 10%
SCHADE DOOR WEER Gevolgen van uitzonderlijke weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering, waarbij extreme situaties kunnen optreden in: - waterspiegelniveau (overstroming) - regenbuien (wateroverlast) - hoge temperaturen (hittestress) - langdurige droogte - hevige stormen Ontwikkelingen volgen, analyseren en opstellen klimaatscenario’s aan de hand van landelijk beschikbare informatie op kennisportalen. Daarnaast kan in het beleid c.q. de begroting hiermee rekening worden gehouden. 375 375 30%
INFLATIE Stijging als gevolg van exogene ontwikkeling boven de lopende begrotingsbedragen. Exogene ontwikkelingen volgen 2.500 3.920 20%
RENTESTIJGING Gevolgen van recessie Bewaking lening portefeuille, monitoren rente ontwikkelingen. Bij de Begroting 2024 is de impact aangepast en de kans naar beneden bijgesteld van 30% naar 10% omdat het risico op extreme rentestijgingen is afgenomen. 2.062 2.220 10%
GEMEENTEFONDS Onzekerheid over de inkomsten, het gevolg van trap op trap af principe en de compensatie van het Rijk voor jeugd en het verwachte "Ravijn". Monitoren ontwikkeling gemeentefonds. Tijdig signaleren van afwijkingen. Gezonde financiele positie om tijdelijke afwijkingen te kunnen opvangen. Impact aangepast aan uitkering Gemeentefond in de Begroting 2024. 8.250 6.500 20% (was 30%)
ARBEIDSMARKT Krapte op de arbeidsmarkt waardoor hogere apparaatkosten en vertraging van projecten . P monitor over de volledige capaciteit Kans gewijzigd van 30% naar 10%. Arbeidsmarktcommunicatie ingezet, verbetere positie op de markt. 500 500 10%
CYBERCRIME Schade door cyberaanvallen. De dreiging is groter geworden vanwege de aandacht van Russen voor overheidsinstanties. (DDoS aanvallen van het afgelopen jaar en recent nog). Impact aangepast op basis van ervaringscijfers andere gemeenten. Inrichting informatiebeveiliging inhoud en proces. 1.750 7.500 25% (was 45%)
GEBIEDSONTWIKKELING RIVIERZONE Voor het gebied Rivierzone zijn al de nodige stappen gezet. Doordat de plannen nog in een voorbereidende fase zitten, kunnen de risico’s nog niet nader worden gespecificeerd. Gebaseerd op MPR 2024 Bestemmingsreserve gevormd voor deze risico's en uitvoering. Dat gaat wel veranderen als de diverse woningbouwontwikkelingen en herinrichtingen van de openbare ruimten daadwerkelijk van start gaan. 3.600 0 40%
NIET TERUGBETALEN STARTERSLENINGEN StartersleningenStartersleningen Als gevolg van het verstrekken van startersleningen via de Stimulering Volkshuisvesting Nederland (SVN) bestaat het risico dat de startersleningen niet afgelost worden. 1% van de totaal uitstaande schuld is het maximale risico.De gemeente heeft een eigen risico van 10% van de totale uitstaande schuld. Door de startersleningen via de SVN te verstrekken is het risico geminimaliseerd. 0 150 5%
TOTAAL zonder monte carlo berekening 32.758 50.851