Financieel perspectief

Financieel perspectief gemeente Vlaardingen

Terug naar navigatie - Financieel perspectief gemeente Vlaardingen

In onderstaande tabel treft u in meerjarenperspectief de financiële positie van de gemeente Vlaardingen aan. In deze tabel zijn de vastgestelde meerjarenbegroting 2025-2028, de genomen raadsbesluiten tot april, de concept 1e voortgangsrapportage 2025 en de autonome en nieuwe ontwikkelingen opgenomen. 

Financiele positie gemeente Vlaardingen (bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Meerjarenbegroting 2025 - 2028 -2.771 7.144 3.867 2.967
Vastgestelde begrotingssaldi -2.771 7.144 3.867 2.967
Al genomen raadsbesluiten met financiele consequenties t/m mei 2025:
2e Voortgangsrapportage 2024 3.884 4.416 7.740 7.972
Grondexpoitatie Zwanensingel 1.492 1.529 2.149
Nog vast te stellen door de raad:
Concept 1e Voortgangsrapportage 2025 (nog niet vastgesteld in de gemeenteraad) -203 -333 -769 -769
Herijking verbonden partijen Stroomopwaarts/RogPlus -2.877 -3.284 -5.235 -5.393
Optimalisatieslag budgetten 965 778 1.267 655
Geactualiseerde begrotingssaldi (werkelijk) 490 10.250 9.019 5.432
Financiele uitgangspunten en autonome ontwikkelingen
Indexering CAO-ontwikkelingen -2.681 -2.762 -2.844 -2.930
Indexering verbonden partijen zie brieven -411 -423 -436 -449
Indexering CPI 0 0 0 -2.783
Accresontwikkeling Algemene uitkering 2029 8.000
Indexering subsidies -654 -674 -694 -715
Diverse nieuwe kleine ontwikkelingen -42 -39 -40 -41
Verwachting meicirculaire 2025 (belangrijkste onderwerpen) 10.046 9.965 3.803 4.430
Stand begroting 2026-2029 6.748 16.317 8.808 10.945
Totaal autonome ontwikkelingen in Voorjaarsnota -10.247 -11.384 -9.001 -9.431
Totaal nieuw ontwikkelingen in Voorjaarsnota -1.756 -1.386 -1.240 -1.190
Verschuiving bestemmingsreserve gebiedsontwikkeling 2.340 -2.340
Nieuw saldo inclusief ontwikkelingen -2.915 3.547 -3.773 324
Effect op algemene reserve (x mln.)
Verwachte stand algemene reserve in jaarrekening 2024 27,4 29,5 25,7 25,7
Verwachte stand na uitvoering ontwikkelingen 24,5 30,1 22,6 22,9
Noodzakelijke weerstandscapaciteit (x mln.) 23,4 23,4 23,4 23,4
Verwachte weerstandsratio na uitvoering ontwikkelingen 1,0 1,3 1,0 1,0

Optimalisatieslag budgetten
Wij hebben, zoals u van ons gewend bent, een optimalisatieslag gemaakt op onze budgetten om te kijken waar we lucht uit de begroting kunnen halen. Dit heeft enkele besparingen opgeleverd. Het gaat met name over budgetten die structureel niet uitgenut worden en dus vrij kunnen vallen. Het gaat om:

  • Aanpak aandachtsgebieden
  • Budget team Wijkmanagement
  • Vrijvallen subsidie lokale omroep
  • Vrije ruimte stadsprogramma zorgzaam

We hebben onze uitgaven verlaagd op de volgende onderwerpen:

  • Kostenkant parkeren:  we hebben minder kosten voor de parkeerautomaten (afschrijvingen, onderhoudskosten, vandalismeherstel etc.). Daarnaast hebben we ook een aantal kosten op dit onderwerp die we niet maken in verband met beperkte capaciteit.
  • Bijdrage CBG:  alle gemeenten die onderdeel van het Coöperatie Beheer Groengebieden Midden-Delfland (CBG) zijn dragen hier jaarlijks financieel aan bij. Welke gemeente hoeveel bijdraagt wordt bepaald aan de hand van een verdeelsleutel. In 2025 heeft er een harmonisatie onderzoek plaatsgevonden en op basis van dit onderzoek hebben de gemeenten gezamenlijk besloten deze verdeelsleutel aan te passen. Deze nieuwe kostenverdeling valt gunstig uit voor de gemeente Vlaardingen. Vanaf 2026 gaat de bijdrage van Vlaardingen met €100.000 omlaag.
  • Lagere bijdrage RBG: elk jaar blijkt dat onze bijdrage aan de Regionale Belastinggroep te hoog is en krijgen we geld teruggestort. Daarom verlagen we nu deze bijdrage structureel. 
  • Basisscholen Anker en Singel nieuwbouw in plaats van renovatie: In het IHP onderwijs is renovatie opgenomen voor de, met elkaar verbonden, gebouwen van de basisscholen Anker en De Singel (Kruidenpad). Naar aanleiding van onderzoeken naar de kosten, functionele beperkingen en bouwkundige risico’s van renovatie, gaat de voorkeur uit naar nieuwbouw van beide schoolgebouwen.  In dit geval blijkt nieuwbouw tot lagere kapitaallasten te leiden dan renovatie.  Het voordeel van nieuwbouw ten opzichte van renovatie bedraagt dan voor de gemeentebegroting € 88.000 in de kapitaallasten, waarbij ervan uitgegaan is dat de kapitaallasten van de kinderopvang in beide gevallen (nieuwbouw of renovatie) volledig worden gedekt door de huurinkomsten.  

Daarnaast hebben we enkele opbrengsten verhoogd. Het gaat om:  

  • Degeneratievergoedingen: jaarlijks voeren de NUTS bedrijven onderhoudswerkzaamheden uit aan hun ondergronds infrastructuur. Om deze werkzaamheden uit te mogen voeren betalen zij een degeneratie vergoeding aan de gemeente. Deze vergoedingen zijn de afgelopen jaren structureel hoger dan begroot. Op basis van de inkomsten van de afgelopen jaren kunnen de inkomsten uit de degeneratievergoeding structureel met €100.000,- naar boven worden bijgesteld. 
  • Reclame-inkomsten: eind 2024 zijn een aantal contracten voor reclame in de openbare ruimte opnieuw aanbesteed. De voornaamste hiervan is het contract voor reclame aan lichtmasten. Deze aanbesteding is gunstig uitgevallen waardoor we structureel meer inkomsten hebben uit reclame.
  • Verhoging toeristenbelasting met structureel  € 50.000.

Daarnaast wordt de huisvesting van Stroomopwaarts later gerealiseerd waardoor de kapitaallasten pas later ingaan.

Ook zijn er enkele bestemmingsreserves die we (deels) hebben laten vrijvallen in de Algemene Reserve, omdat deze middelen niet meer nodig waren voor deze bestemming:

  • Blankenburgverbinding
  • Kunst in de openbare ruimte
  • Archeologie
  • Centrummiddelen Beschermd Wonen

Structureel begrotingssaldo

Terug naar navigatie - Structureel begrotingssaldo

De begroting is in het laatste jaar van het meerjarenperspectief structureel sluitend. Daarmee voldoen wij aan de wetgeving van de BBV waaraan de provincie de gemeentebegroting toetst. De provincie toetst de begroting dan ook op het structureel evenwicht in het eerstvolgende (2026) of laatste jaar (2029). 

Een structureel sluitende begroting betekent dat alle structurele lasten worden gedekt door structurele baten, zoals het hoort bij solide financiën. Het structureel evenwicht geeft een beeld van het begrotingssaldo na eliminatie van alle incidentele lasten, baten en reservemutaties. Hierdoor ontstaat inzicht in de robuustheid van de begroting. De achterliggende gedachte hierbij is dat een begroting waarin structurele lasten worden gedekt door incidentele baten op termijn niet houdbaar is en leidt tot een ongunstige financiële positie.

Structureel begrotingssaldo (bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Structureel begrotingssaldo begroting 2025 3.975 -2.075 4.056 3.140
Structurele mutaties 2e VGR 2024 3.839 6.621 6.928 10.240
Structurele mutaties 1e VGR 2025 -8.323 -511 -659 -769
Zienswijze/herijking verbonden partijen -2.877 -3.284 -5.235 -5.393
Optimalisatieslag budgetten 615 518 507 595
Financiele uitgangspunten en autonome ontwikkelingen 6.258 6.067 -211 5.513
Nieuwe ontwikkelingen structureel -9.038 -9.492 -10.141 -10.621
Totaal structureel begrotingssaldo -5.551 -2.155 -4.754 2.705

Als gemeente streven wij naar een begroting die structureel in evenwicht is, omdat we dan niet afhankelijk zijn van incidentele mee- of tegenvallers en gesteld staan tegen eventuele risico’s en onzekerheden. 

Algemene reserve

Terug naar navigatie - Algemene reserve

In onderstaande tabel hebben wij het verwachte verloop van de algemene reserve opgenomen. 

Effect op algemene reserve (x mln.) 2026 2027 2028 2029
Verwachte stand algemene reserve in jaarrekening 2024 27,4 29,5 25,7 25,7

Weerstandsratio

Terug naar navigatie - Weerstandsratio

Wij vinden het belangrijk dat we genoeg geld in onze algemene reserve hebben om financiële risico’s op te kunnen vangen. Het weerstandsvermogen is een maatstaf die aangeeft in hoeverre je daartoe in staat bent. In Vlaardingen hebben we hier aandacht voor in de vorm van risicomanagement dat structureel onderdeel is van de planning- en control-cyclus. Op basis van de recente risico-inventarisatie en de bijbehorende kansenverdeling (ten behoeve van de jaarrekening 2024) moet een weerstandscapaciteit (algemene reserve) van € 23,4 miljoen worden aangehouden. Zoals u hierboven heeft kunnen zien, voldoen we hier aan.

De weerstandsratio kent op basis van het huidige perspectief een omvang van 1,0.  De verwachte weerstandsratio blijft hiermee boven de absolute ondergrens van 1,0, zoals opgenomen in het coalitieakkoord 'Groei en Bloei voor Vlaardingen'. 

2026 2027 2028 2029
Weerstandsratio na uitvoering ontwikkelingen 1,0 1,3 1,0 1,0