In onderstaande tabel treft u in meerjarenperspectief de financiële positie van de gemeente Vlaardingen aan. In deze tabel zijn de vastgestelde meerjarenbegroting 2025-2028, de genomen raadsbesluiten tot april, de concept 1e voortgangsrapportage 2025 en de autonome en nieuwe ontwikkelingen opgenomen.
Financiele positie gemeente Vlaardingen (bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Meerjarenbegroting 2025 - 2028 | -2.771 | 7.144 | 3.867 | 2.967 | |||||||
Vastgestelde begrotingssaldi | -2.771 | 7.144 | 3.867 | 2.967 | |||||||
Al genomen raadsbesluiten met financiele consequenties t/m mei 2025: | |||||||||||
2e Voortgangsrapportage 2024 | 3.884 | 4.416 | 7.740 | 7.972 | |||||||
Grondexpoitatie Zwanensingel | 1.492 | 1.529 | 2.149 | ||||||||
Nog vast te stellen door de raad: | |||||||||||
Concept 1e Voortgangsrapportage 2025 (nog niet vastgesteld in de gemeenteraad) | -203 | -333 | -769 | -769 | |||||||
Herijking verbonden partijen Stroomopwaarts/RogPlus | -2.877 | -3.284 | -5.235 | -5.393 | |||||||
Optimalisatieslag budgetten | 965 | 778 | 1.267 | 655 | |||||||
Geactualiseerde begrotingssaldi (werkelijk) | 490 | 10.250 | 9.019 | 5.432 | |||||||
Financiele uitgangspunten en autonome ontwikkelingen | |||||||||||
Indexering CAO-ontwikkelingen | -2.681 | -2.762 | -2.844 | -2.930 | |||||||
Indexering verbonden partijen zie brieven | -411 | -423 | -436 | -449 | |||||||
Indexering CPI | 0 | 0 | 0 | -2.783 | |||||||
Accresontwikkeling Algemene uitkering 2029 | 8.000 | ||||||||||
Indexering subsidies | -654 | -674 | -694 | -715 | |||||||
Diverse nieuwe kleine ontwikkelingen | -42 | -39 | -40 | -41 | |||||||
Verwachting meicirculaire 2025 (belangrijkste onderwerpen) | 10.046 | 9.965 | 3.803 | 4.430 | |||||||
Stand begroting 2026-2029 | 6.748 | 16.317 | 8.808 | 10.945 | |||||||
Totaal autonome ontwikkelingen in Voorjaarsnota | -10.247 | -11.384 | -9.001 | -9.431 | |||||||
Totaal nieuw ontwikkelingen in Voorjaarsnota | -1.756 | -1.386 | -1.240 | -1.190 | |||||||
Verschuiving bestemmingsreserve gebiedsontwikkeling | 2.340 | -2.340 | |||||||||
Nieuw saldo inclusief ontwikkelingen | -2.915 | 3.547 | -3.773 | 324 | |||||||
Effect op algemene reserve (x mln.) | |||||||||||
Verwachte stand algemene reserve in jaarrekening 2024 | 27,4 | 29,5 | 25,7 | 25,7 | |||||||
Verwachte stand na uitvoering ontwikkelingen | 24,5 | 30,1 | 22,6 | 22,9 | |||||||
Noodzakelijke weerstandscapaciteit (x mln.) | 23,4 | 23,4 | 23,4 | 23,4 | |||||||
Verwachte weerstandsratio na uitvoering ontwikkelingen | 1,0 | 1,3 | 1,0 | 1,0 | |||||||
Optimalisatieslag budgetten
Wij hebben, zoals u van ons gewend bent, een optimalisatieslag gemaakt op onze budgetten om te kijken waar we lucht uit de begroting kunnen halen. Dit heeft enkele besparingen opgeleverd. Het gaat met name over budgetten die structureel niet uitgenut worden en dus vrij kunnen vallen. Het gaat om:
- Aanpak aandachtsgebieden
- Budget team Wijkmanagement
- Vrijvallen subsidie lokale omroep
- Vrije ruimte stadsprogramma zorgzaam
We hebben onze uitgaven verlaagd op de volgende onderwerpen:
- Kostenkant parkeren: we hebben minder kosten voor de parkeerautomaten (afschrijvingen, onderhoudskosten, vandalismeherstel etc.). Daarnaast hebben we ook een aantal kosten op dit onderwerp die we niet maken in verband met beperkte capaciteit.
- Bijdrage CBG: alle gemeenten die onderdeel van het Coöperatie Beheer Groengebieden Midden-Delfland (CBG) zijn dragen hier jaarlijks financieel aan bij. Welke gemeente hoeveel bijdraagt wordt bepaald aan de hand van een verdeelsleutel. In 2025 heeft er een harmonisatie onderzoek plaatsgevonden en op basis van dit onderzoek hebben de gemeenten gezamenlijk besloten deze verdeelsleutel aan te passen. Deze nieuwe kostenverdeling valt gunstig uit voor de gemeente Vlaardingen. Vanaf 2026 gaat de bijdrage van Vlaardingen met €100.000 omlaag.
- Lagere bijdrage RBG: elk jaar blijkt dat onze bijdrage aan de Regionale Belastinggroep te hoog is en krijgen we geld teruggestort. Daarom verlagen we nu deze bijdrage structureel.
- Basisscholen Anker en Singel nieuwbouw in plaats van renovatie: In het IHP onderwijs is renovatie opgenomen voor de, met elkaar verbonden, gebouwen van de basisscholen Anker en De Singel (Kruidenpad). Naar aanleiding van onderzoeken naar de kosten, functionele beperkingen en bouwkundige risico’s van renovatie, gaat de voorkeur uit naar nieuwbouw van beide schoolgebouwen. In dit geval blijkt nieuwbouw tot lagere kapitaallasten te leiden dan renovatie. Het voordeel van nieuwbouw ten opzichte van renovatie bedraagt dan voor de gemeentebegroting € 88.000 in de kapitaallasten, waarbij ervan uitgegaan is dat de kapitaallasten van de kinderopvang in beide gevallen (nieuwbouw of renovatie) volledig worden gedekt door de huurinkomsten.
Daarnaast hebben we enkele opbrengsten verhoogd. Het gaat om:
- Degeneratievergoedingen: jaarlijks voeren de NUTS bedrijven onderhoudswerkzaamheden uit aan hun ondergronds infrastructuur. Om deze werkzaamheden uit te mogen voeren betalen zij een degeneratie vergoeding aan de gemeente. Deze vergoedingen zijn de afgelopen jaren structureel hoger dan begroot. Op basis van de inkomsten van de afgelopen jaren kunnen de inkomsten uit de degeneratievergoeding structureel met €100.000,- naar boven worden bijgesteld.
- Reclame-inkomsten: eind 2024 zijn een aantal contracten voor reclame in de openbare ruimte opnieuw aanbesteed. De voornaamste hiervan is het contract voor reclame aan lichtmasten. Deze aanbesteding is gunstig uitgevallen waardoor we structureel meer inkomsten hebben uit reclame.
- Verhoging toeristenbelasting met structureel € 50.000.
Daarnaast wordt de huisvesting van Stroomopwaarts later gerealiseerd waardoor de kapitaallasten pas later ingaan.
Ook zijn er enkele bestemmingsreserves die we (deels) hebben laten vrijvallen in de Algemene Reserve, omdat deze middelen niet meer nodig waren voor deze bestemming:
- Blankenburgverbinding
- Kunst in de openbare ruimte
- Archeologie
- Centrummiddelen Beschermd Wonen