Ontwikkelingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit hoofdstuk treft u de ontwikkelingen aan voor de komende jaren. Bij deze ontwikkelingen is een onderscheid gemaakt in autonome en  nieuwe ontwikkelingen. Na de tabel met de ontwikkelingen wordt tekstuele duiding gegeven bij de verschillende ontwikkelingen.

Claims

Terug naar navigatie - Claims
Voorstellen (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Nieuwe ontwikkelingen
Investeringen op de Begraafplaats 29 30 31
Klimaatadaptatie 385 397 408 421
Klimaatadaptatie (dekking rioolheffing) -308 -317 -327 -337
Indexatie Beheer Wegen 845 901 944 975
Uitbreiding investering schoolgebouw Lentiz - Campus District U
Investering Onderwijshuisvesting (IHP): VAT kosten en Indexering 4 8 12 16
Investering grondaankoop en nieuwe basisschool (IKC) Rivierzone 97
Meerkosten renovatie Het College Vos 48 49
Tijdelijke Huisvesting tbv renovatie Het College Vos (OSVS) en De Walvis (IS) 778 1.603
Ontwikkeling Marktbuurt 1.165 1.165
Jeugdzorg 7.350 7.571 7.798 8.032
Gemeentelijke Advisering Gezonde Leefomgeving GGD 28 29 30 31
Investering sportaccommodatie centrum 58 116
Totaal autonome ontwikkelingen 10.247 11.384 9.001 9.431
Veilig wonen 995 962 991 1.021
Veilig wonen -600 -600 -600 -600
Afscheidsrecepties 62
Beheerplan ctk 2026-2029 -18 144 367 376
Japanse Duizendknoop Park Vijfsluizen 515
Argos Mobiel 26 27 27 28
Uitvoer Woonzorgvisie ouderen 2023 - 2030 200 206 212 219
Compenseren prijsstijgingen wijkteams 18 + (Minters voor wijkteamdeel, MEE, Pameijer) 131 136 142 147
Indexatie reguliere subsidie Minters 90 93 97 101
Indexatie reguliere subsidie Minters (financiele positie subsidie van 3 naar 5%) -90 -93 -97 -101
Lokale Omroep (wettelijk) 109 111 0 0
Rookvrije speeltuinen 36
Sporthal Campus District U 0
Sporthal Campus District U
Co-financiering Subsidie Volkshuisvestingsfonds Westwijk 119 123 127 131
Dekking co financiering uit bestemmingsreserve -119 -123 -127 -131
Omgevingsvisie: Gebiedsgericht Omgevingsprogramma 300 400 100
Huurbijdrage voor Stadsboerderij Holywood (subsidie) 68 69 70 71
Verhuur voor Stadsboerderij Holywood -68 -69 -70 -71
0,5 FTE Uitbreiding Stadsboerderij 38 39 40 41
0,5 FTE Uitbreiding Stadsboerderij -38 -39 -40 -41
Totaal nieuwe ontwikkelingen 1.756 1.386 1.240 1.190
Totaal 12.003 12.771 10.241 10.621

Autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Autonome ontwikkelingen

In dit hoofdstuk treft u de ontwikkelingen aan voor de komende jaren. Bij deze ontwikkelingen is een onderscheid gemaakt in autonome en  nieuwe ontwikkelingen. Na de tabel met de ontwikkelingen wordt tekstuele duiding gegeven bij de verschillende ontwikkelingen. 

Autonome ontwikkelingen zijn ontwikkelingen waar we als gemeente niet omheen kunnen, omdat we er niet zelf (direct) invloed op kunnen uitoefenen, zoals bijvoorbeeld bij wetgeving. 

Effecten 1e VGR
In de 1e Voortgangsrapportage (VGR) wordt een update gegeven van de financiële effecten van het begrotingsjaar 2025 tot op heden. Sommige van deze effecten hebben ook gevolgen voor de begrotingsjaren 2026 en verder. De 1e VGR wordt tegelijkertijd met deze Voorjaarsnota aan u aangeboden en besluitvorming erover moet dus nog plaatsvinden. De cijfers liggen daarom bij het schrijven van deze Voorjaarsnota nog niet vast. Om een zo actueel en compleet mogelijk financieel perspectief te schetsen, hebben we het effect van de concept 1e VGR toch alvast opgenomen in de Voorjaarsnota.

Herijking verbonden partijen
We voeren een herijking uit op basis van de begrotingen 2025 van ROGPlus en Stroomopwaarts.

Indexering CAO-ontwikkelingen
Op 17 april 2025 is er een akkoord bereikt over de Cao Gemeenten 2025 - 2027. Deze wordt naar verwachting in juni bekrachtigd. De nieuwe cao kent  een salarisverhoging van 6,7 procent en €35  nominaal. Ook zijn er verhogingen van de percentages Verhoging 'Toeslag onregelmatige Diensten' op zaterdag en zon- en feestdagen (op zaterdag 75% (nu 40%) en op zon- en feestdagen 100% (nu 65%)), wordt de toelage beschikbaarheid gekoppeld aan het maximumbedrag van schaal 8 i.p.v. de huidige schaal 7 en gaat de thuiswerkvergoeding omhoog. Het verlof wordt uitgebreid met Gendertransitieverlof. Er is maximaal 24 weken recht op  verlof met behoudt van salaris en salaristoelage(n). Ook krijgt de medewerker de mogelijkheid om tweede Paasdag en tweede Pinksterdag om te ruilen voor een andere feest- en/of herdenkingsdag verband houdend met religie, culturele achtergrond, nationaliteit of levensovertuiging, als de bedrijfsomstandigheden dit toelaten. Daarnaast komt er een uitbreiding van de toekenning van ouderschapsverlof voor meeroudergezinnen. Rouwverlof wordt geïntroduceerd en het minimumloon stijgt. De opgenomen kosten zijn de meerkosten ten opzichte van de begroting. 

Indexering verbonden partijen (Gemeenschappelijke Regelingen)
Tussen de gemeenschappelijke regelingen en de deelnemende gemeenten zijn afspraken gemaakt over het indexeren van de kosten. Deze reeds bestaande afspraken zorgen ervoor dat de kosten van deze gemeenschappelijke regelingen hoger worden. Het financiële perspectief van gemeenten vertoont tekorten vanaf 2026. Dat vraagt maatregelen om de begroting structureel sluitend te krijgen. Daartoe is in 2024 in alle zienswijzen op de ontwerpbegrotingen 2025 aan de GR-en expliciet opgeroepen voorstellen te doen voor besparingen en/of bezuinigingen. Daar is gehoor aan gegeven. Alle gemeenschappelijke regelingen wordt opnieuw verzocht met voorstellen te blijven komen om kostenbeheersingen te realiseren. Waar mogelijk al in 2026, zo niet initieel, dan bij begrotingswijziging. Daartoe worden in alle zienswijzen op de ontwerpbegrotingen 2026 passages opgenomen die daartoe oproepen. Voor meer informatie verwijzen wij naar de raadsmemo 'Bundeling zienswijzen Ontwerpbegrotingen 2026 Gemeenschappelijke Regelingen' (2026574).

Indexering CPI
Zoals elk jaar indexeert de gemeente bepaalde bedragen op basis van het CPI (Consumentenprijsindex) om zo rekening te houden met inflatie. Denk daarbij aan zaken zoals leges, huren, belastingen, heffingen of subsidies. 

Accresontwikkeling  Algemene uitkering 2029
In de komende begroting  is de jaarschijf  2029 nieuw in de begroting. Het verschil tussen de jaarschijf 2028 en 2029 is circa € 8 miljoen.

Indexering subsidies
De subsidies zijn in 2026 met 5,18% en de jaren daarop met 3% geïndexeerd. Zie ook tabel 'Gehanteerde indexeringen'.

Diverse kleine nieuwe ontwikkelingen
Bij het opstellen van de Voorjaarsnota zijn enkele nieuwe voorstellen benoemd waarvoor slechts een beperkte financiële inzet benodigd is. Gezien de geringe impact op de begroting stellen wij voor deze ontwikkelingen door te voeren

Verwachting meicirculaire
In het financieel perspectief zijn de effecten van de belangrijkste onderwerpen uit de Voorjaarsnota 2025 van het  Rijk, vooruitlopend op de uitkomsten van de Meicirculaire 2025, al opgenomen.  De belangrijkste onderwerpen zijn demping terugval gemeentefonds, de accresontwikkeling en de mutaties Jeugd. Hoewel het gaat om een gedegen schatting, wordt in de meicirculaire 2025 pas de definitieve compensatie bekend gemaakt. De meicirculaire verschijnt pas na aanbieding van deze Voorjaarsnota. Voor de jaren 2026 tot en met 2029 verwachten wij achtereenvolgens de volgende voordelige financiële effecten: € 10,0 miljoen, € 10,0 miljoen, € 3,8 miljoen en € 4,4 miljoen. Mocht het accres anders uitpakken dan wij nu verwachten, dan worden de gevolgen daarvan meegenomen in de keuzen die wij u voorleggen bij de begroting. 

Investeringen op de begraafplaats
Een aantal apparaten die nodig zijn om de begraafplaatsen te kunnen onderhouden zijn aan vervanging toe. Denk hierbij aan een shovel, elektrisch karretje met laadklep, de kleine graflift en de perscontainer.  Deze apparaten zijn nodig om te voldoen aan Arbo-regelgeving. In het kader van duurzaamheid en het verminderen van geluidsoverlast van de apparaten, wordt gekozen voor elektrische apparaten. Daarvoor zijn twee accukasten nodig op beide begraafplaatsen.   

Klimaatadaptatie
Klimaatadaptatie is geen keuze, maar een noodzaak. Nederland moet in 2050 klimaatbestendig en waterrobuust zijn, zoals vastgelegd in het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Daarnaast zijn gemeenten wettelijk verplicht om klimaatrisico’s te beheersen (Omgevingswet art. 1.6., Waterwet).  Het thematische Omgevingsprogramma Klimaatadaptatie beschrijft de Vlaardingse aanpak: het oplossen van knelpunten in de bestaande stad en het voorkomen van nieuwe problemen door slim in te spelen op stedelijke ontwikkelingen. De aangevraagde middelen zijn nodig om maatregelen te treffen die direct noodzakelijk zijn.  Denk hierbij aan:

  • Het aanleggen van waterbergingen en koelteplekken, o.a. in de Oostwijk en Groot Vettenoord.
  • Het uitwerken van klimaatuitgangspunten voor projecten in de openbare ruimte en gebiedsontwikkelingen. Hierdoor zorgen we dat nieuw werk ook toekomstbestendig is.
  • Voorbereidende werkzaamheden om mee te kunnen liften met grote transformaties, zoals bijvoorbeeld in de Binnenstad.
  • Personele capaciteit om uitvoering van het omgevingsprogramma mogelijk te kunnen maken en mogelijkheden voor externe financiering te verkennen.

Een groot deel van de kosten kunnen gedekt worden uit de rioolheffing., omdat ze raakvlakken hebben met de gemeentelijke watertaken zoals de zorg voor afvalwater, hemelwater en grondwater. Vooral maatregelen tegen wateroverlast en droogte kunnen worden gedekt vanuit de rioolheffing. Ook de personele inzet die hiermee samenhangt kan vanuit de rioolheffing worden gedekt. 

Indexatie Beheer Wegen
De gemeente heeft de algemene zorgplicht om de veiligheid van de openbare wegen te handhaven. Om dit conform het Beheerplan wegen op onderhoudsniveau B te kunnen doen, is het nodig om de bedragen te indexeren aan de huidige prijspeil. 

Uitbreiding investering schoolgebouw Lentiz - Campus District U
Vanwege de gestegen bouwprijzen is de ontwikkeling van Campus District U duurder dan eerder geraamd op basis van de normbedragen voor een standaard VO school. Voorafgaand aan de ontwerpfase is geconstateerd dat het onderwijsbudget uit het IHP, bedoeld voor 4500m2 onderwijs voor Lentiz, niet aansluit bij de bouwkostenraming. Daarnaast is ook het budget voor de fietsenstalling ontoereikend. We verwachten dat er extra middelen nodig zijn om straks na de ontwerpfase het gebouw te kunnen realiseren. De definitieve kostenraming op basis van het definitief ontwerp wordt in de loop van 2026 verwacht. We verwachten dat de oplevering pas in 2029 plaatsvindt, waardoor de kapitaallasten per 2030 ingaan en dus buiten het huidige financieel meerjarenperspectief vallen. 

Investering onderwijshuisvesting (IHP): VAT kosten en indexering
In 2023 heeft de raad besloten tot toevoeging aan ieder project uit het Integraal Huisvestings Plan (IHP) onderwijs van 123.000 euro per project voor de VAT kosten. Dit bedrag is echter nog niet bij alle betreffende projectkredieten verwerkt. Dit voorstel is dus een correctie op wat eerder verwerkt had moeten worden in de begroting. 

Daarnaast is het voorstel om de kredieten voor de projecten uit het IHP onderwijs, net als andere investeringskredieten, jaarlijks mee te nemen bij het doorvoeren van de gemeentelijke indexering (2025: 3% en 2026: 3%). Tot nu toe moest de indexering van de kredieten voor de projecten uit het IHP onderwijs apart aangevraagd worden bij de raad. Als de bouwkostenindex als gevolg van ontwikkelingen in de markt, incidenteel meer stijgt dan de gemeentelijke indexering dan kan dit apart worden aangegeven en aangevraagd bij de raad. 

Investering grondaankoop en nieuwe basisschool (IKC) Rivierzone
In verband met het aantal woningen dat in de Rivierzone gebouwd gaat worden, moet rekening gehouden worden met op termijn minimaal één basisschool voor ongeveer 20 groepen plus kinderopvang (IKC gedachte).  In de begroting 2025 is al geld beschikbaar gesteld voor het aankopen voor grond voor deze nieuwe basisschool. Deze middelen worden ingezet voor de bouw van een schoolgebouw voor acht groepen onderwijs en twee groepen kinderopvang. 

Meerkosten renovatie Het College Vos 
In het vastgestelde IHP onderwijs  is levensduurverlengende renovatie opgenomen van het hoofdgebouw van Het College Vos. Hierbij is uitgegaan van normbedrag/m2 voor renovatie. Het schoolbestuur heeft gewerkt aan een gedegen renovatieplan, waarover veel gesprekken zijn gevoerd. Om binnen de financiële kaders te blijven zijn concessies gedaan, bijvoorbeeld in de verduurzaming van de schil,  en draagt het schoolbestuur zelf bij. Ondanks al deze inspanningen resteert een financieel verschil met het in het IHP opgenomen investeringsbedrag. Er resteert een verschil van € 1,652 miljoen (prijspeil 2024)  /  € 1,818 miljoen (prijspeil 2026), tussen de kostenraming renovatie en het in IHP opgenomen budget op basis van normbedrag renovatie. Daarnaast is in de onderzoeksfase gebleken dat er sprake is van benodigde asbestsanering en dat op een flink aantal plaatsen de interne en externe betonconstructies herstelwerkzaamheden behoeven. Deze herstelkosten komen bovenop de bouwkosten die geraamd zijn in het renovatieplan. Omvang kosten: € 1,1 miljoen (prijspeil 2024) /€ 1,167miljoen (prijspeil 2026).

Tijdelijke huisvesting t.b.v. renovatie Het College Vos en De Walvis
Tijdens een renovatie van een schoolgebouw moeten (een deel) van de lessen op een andere locatie plaatsvinden. In het IHP onderwijs is, zowel ruimtelijk als financieel, nog geen rekening gehouden met de voor de VO scholen benodigde tijdelijke huisvesting.  Het College Vos gaat het hoofdgebouw renoveren.  De verwachting is dat de werkzaamheden in de tweede helft van 2026 zullen starten. Daarnaast groeit de nieuwe basisschool De Walvis de komende jaren. In het IHP is nieuwbouw opgenomen op de locatie van Johannes Calvijn, die naar een andere locatie gaan samen met Het Christal. Doordat dat project heeft vertraging  heeft opgelopen, is behoefte aan uitbreiding van de huidige locatie van De Walvis.

Ontwikkeling Marktbuurt
Na een uitvoerig traject om te komen tot één nieuwe locatie voor de scholen Johannes Calvijn en Het Christal, is het college uitgekomen op een nieuw te bouwen schoolgebouw op een deel van het parkeerterrein aan de Broekweg. Het college acht deze locatie het meest geschikt van de locaties die op de shortlist voor onderwijshuisvesting staan, mede omdat het tegemoet komt aan de wensen van de schoolbesturen voor een locatie tussen beide huidige scholen in. 

Uit de participatie en verkeersonderzoeken blijkt dat er rondom de leefbaarheid van de wijk een aantal aandachtspunten zijn: parkeerproblemen, verkeersveiligheid, (water)overlast en hittestress. Het college acht het daarom alleen mogelijk om een school op deze locatie te realiseren als tegelijkertijd deze problematiek aangepakt wordt. Hiervoor is een bredere ontwikkeling vereist en zijn investeringen nodig in ambtelijke capaciteit, openbare ruimte, parkeer- en verkeerssituatie en participatievormen met de omgeving.

Het verhuizen van de scholen Johannes Calvijn en Het Christal naar een gezamenlijke nieuwe locatie is nodig, zodat hun huidige locaties beschikbaar komen voor het oplossen van ruimtetekorten bij andere scholen in de nabijheid van die locaties. Deze projecten zijn opgenomen in het vastgestelde IHP onderwijs 2020-2029. 

Jeugdzorg
De druk op de jeugdzorg neemt zowel landelijk als lokaal sterk toe. Gemeenten hebben meer verantwoordelijkheden op het gebied van jeugdzorg gekregen, terwijl de financiële compensatie vanuit het Rijk hierbij structureel achterblijft. Tegelijkertijd is er een aanhoudende stijging van het aantal (complexe hulpvragen) waardoor de uitgaven aan jeugdzorg alsmaar toenemen. Ook in onze gemeente leidt dit tot oplopende kosten. Zoals in de inleiding verwoord, zijn er nog grote onzekerheden rondom de compensatie vanuit het Rijk voor jeugdzorg. Voor de jaren 2026 en 2027 voorziet het Rijk in tijdelijke financiële tegemoetkomingen. Tegelijkertijd is deze compensatie nadrukkelijk gekoppeld aan de uitvoering van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd, die gericht is op een structurele beheersing van de kosten. Volgens het Rijk zouden de tekorten hierdoor vanaf 2028 moeten afnemen. In de praktijk zien wij echter dat de overgehevelde taken in combinatie met de landelijk doorgevoerde kortingen, de toenemende kosten/prijzen én het oplopende gebruik a.g.v. de steeds complexer wordende maatschappelijke problematiek, het de gemeente(n) onmogelijk maken dit alleen op te lossen.

Hoewel wij de urgentie van hervormingen in het sociaal domein onderkennen, achten wij het niet realistisch om binnen twee jaar zulke aanzienlijke besparingen te realiseren. Vooral ook omdat de tekorten in de jeugdzorg niet alleen opgelost kunnen worden binnen dat domein. Deze beweging vraagt echter om tijd, zorgvuldigheid en samenwerking en levert op de korte termijn nog geen substantiële besparingen op. Omdat we rekening moeten houden met het slechtste scenario, zullen wij het komende jaar een brede verkenning uitvoeren naar besparingsmogelijkheden binnen het sociaal domein, zodat wij een bijdrage kunnen leveren aan het voorkomen van financiële tegenvallers. Onze verwachting is echter dat wij dit financiële risico als gemeente niet alleen kunnen oplossen dus zal dit onderwerp van gesprek met het Rijk moeten blijven gericht op een behoorlijke compensatie, óók vanaf 2028.

Gemeentelijke Advisering Gezonde Leefomgeving GGD
De GGD geeft onze gemeente advies over de kansen en risico’s die de leefomgeving inwoners biedt voor een goede gezondheid. Denk daarbij bijvoorbeeld aan advies over milieukwaliteit (lucht en geluid), klimaatbestendigheid (hitte- en wateroverlast) en een goede toegang tot voorzieningen. Ook wordt bijgedragen aan het uitwerken van onze omgevingsvisie. De huidige dekking vanuit het Rijk voor de advisering loopt af en daarom zijn er structurele middelen aangevraagd in deze Voorjaarsnota.

Investering sportaccommodatie centrum
De gemeente heeft op het gebied van bewegingsonderwijs een wettelijke zorgplicht om te voorzien in voldoende sportaccommodaties om bewegingsonderwijs te faciliteren. Om te voldoen aan deze plicht moet er een sportaccommodatie komen worden in het centrum. Dit is een conclusie uit het capaciteitsonderzoek bewegingsonderwijs dat is opgesteld door een extern onderzoeksbureau. Hiermee voldoen wij aan de eis dat bij een basisschool een sportaccommodatie binnen 1 kilometer loopafstand aanwezig moet zijn met beschikbare ruimte voor bewegingsonderwijs.

Nieuwe ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Nieuwe ontwikkelingen

Veilig Wonen
De problematiek van woonfraude en woonoverlast is een complex vraagstuk verweven met verschillende landelijke wetgeving. De ontwikkelingen gaan snel. Alleen al de afgelopen twee jaar zijn er drie nieuwe wetten bijgekomen. De gemeente heeft hierin verplichtingen tot handhaving, waaraan we op dit moment geen invulling kunnen geven. Voor 2026 vragen we daarom uitbreiding van formatie aan om de verplichtingen na te kunnen komen. Door de gehele keten van handhaving tot juridische opvolging te verbeteren, zien we kansen om meer (bestuurlijke boetes) uit te schrijven en te innen. Dit biedt ook meer inkomsten. Deze hebben wij nu opgenomen in het financieel meerjarenperspectief, maar benoemen we tegelijkertijd als risico, omdat het altijd onzeker blijft hoeveel inkomsten we hiermee genereren.  Wij zullen het proces regelmatig evalueren en stellen waar nodig de uitgaven aan ambtelijke inzet naar rato bij als de opbrengsten tegenvallen.

Afscheidsrecepties
In 2026 nemen we afscheid van de burgemeester. Daarnaast zijn er gemeenteraadsverkiezingen waardoor we mogelijk ook afscheid zullen nemen van een aantal wethouders. Daarom is eenmalig geld aangevraagd voor deze afscheidsmomenten.

Beheerplan civieltechnische kunstwerken (CTK) 2026 - 2029
Om de vier jaar moet het beheerplan CTK worden geactualiseerd conform de financiële verordening. Het vorige beheerplan stamt uit 2021.  Daarnaast leidt de toename van verkeer en toegenomen zwaarte van voertuigen in de laatste 20 jaar tot versnelde slijtage van bruggen. Twee bruggen die onderdeel uitmaken van cruciale verkeersaders van de stad, de Nelson Mandelabrug en de brug aan de Westlandseweg,  vereisen aanzienlijke investeringen om veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid te blijven waarborgen. Reparatie van beide bruggen in 2026 en 2027 is noodzakelijk.

Japanse Duizendknoop Park Vijfsluizen
De Japanse Duizendknoop (Fallopia Japonica) is een invasieve plantensoort die op dit moment ernstige problemen veroorzaakt in Park Vijfsluizen.  Het is van groot belang dat de bestrijding tijdig en effectief plaatsvindt, zodat verdere problemen worden voorkomen.  Door de Japanse Duizendknoop tijdig te bestrijden, kan de gemeente niet alleen de ecologische waarde van Park Vijfsluizen behouden, maar ook verdere herinrichting en vergroening mogelijk maken. Denk hierbij aan het aanplanten van bomen en het verbeteren van de leefomgeving voor zowel flora als fauna.

Argos Mobiel
De inzet van Argos Mobiel als vervoersmiddel voor ouderen past binnen het bredere plan van aanpak voor doelgroepenvervoer in de MVS-gemeenten.  Zoals in de raadsmemo van 10 december 2024  gemeld,  is de huidige subsidiebeschikking in februari 2025 afgelopen. In de afgelopen jaren hebben het Fonds Schiedam Vlaardingen en zorgverzekeraar DSW bijgedragen aan de financiering van Argos Mobiel, wat een verlichting bood op de gemeentelijke begroting. Conform eerdere afspraken vervalt deze externe financiering nu, waardoor de financiële lasten voor de gemeente toenemen. 

Uitvoer Woonzorgvisie ouderen 2023 - 2030
In 2023 is de Woonzorgvisie voor ouderen 2023-2030 vastgesteld. Bij vaststelling is er incidentele bekostiging tot en met 2025 begroot (m.u.v. gelden vanuit de motie Prettig Wonen). De middelen worden ingezet om  het benodigde welzijnswerk te subsidiëren wat essentieel is bij het creëren van gemeenschappen om de zorgvraag terug te dringen. Daarom vragen we in deze Voorjaarsnota daar middelen voor aan.

Compenseren prijsstijgingen wijkteams 18+ (Minters, MEE, Pameijer)
Er komt een verwachte indexatie van de kostprijzen aan van 4 procent. Daarnaast verwachten we dat andere, nog onvoorziene, kosten ook zullen stijgen (huur, elektra, etc.). Door deze stijgingen samen ontstaat er een groeiend verschil in het beschikbare budget op de begroting en het bedrag wat daadwerkelijk nodig is om welzijnswerk uit te voeren. Aangezien deze stijging de afgelopen jaren niet via de reguliere indexatie is gecompenseerd, is er een structureel tekort ontstaan voor de organisaties die namens de gemeente welzijnswerk uitvoeren, zoals Minters, MEE en Pameijer, Zij spelen een essentiële rol binnen het welzijnsveld in Vlaardingen. Daarom kiezen we ervoor om deze partijen nu op het juiste niveau te compenseren. 

Indexatie reguliere subsidie Minters
Om het financiële gat vanaf 2026 dichten stellen we voor om het subsidiebedrag alle reguliere subsidies structureel te verhogen, Daarin nemen we de indexering van de reguliere subsidies van Minters ook mee. 

Lokale Omroep
In 2022 en daaropvolgende jaren heeft de gemeenteraad extra middelen ter beschikking gesteld te behoeve van de professionalisering van een regionale omroep (Omroep Twee). De middelen in deze Voorjaarsnota zijn nodig om de bereikte resultaten van Omroep Twee te behouden in afwachting van een nieuw stelsel naar aanleiding van een nieuwe Mediawet. Naar verwachting treedt deze vanaf 1 januari 2028 in werking.

Rookvrije speeltuinen
Om invulling te kunnen geven aan de door de gemeenteraad aangenomen motie ‘rookvrije speeltuinen’ moeten alle speelplekken voorzien worden van nieuwe speelregelborden waarop dit verbod staat opgenomen. De voorgestelde middelen zijn nodig om nieuwe speelregelborden te produceren en plaatsen en de oude borden te verwijderen.

Sporthal Campus District U
Om te voorzien in voldoende locaties voor bewegingsonderwijs in de Rivierzone, is het nodig om een extra sporthal te bouwen. Deze is voorzien in Campus District U. Aan de hand van het Programma van Eisen voor de sporthal heeft een extern onderzoeksbureau een raming opgesteld voor de kosten hiervan. Deze raming is in 2024 gedaan. Hier gaat tweemalig een indexatie van 3% overheen, zodat het bedrag klopt met het beoogde bouwjaar 2026.  We verwachten dat de oplevering pas in 2029 plaatsvindt, waardoor de kapitaallasten per 2030 ingaan en dus buiten het huidige financieel meerjarenperspectief vallen. 

Cofinanciering Subsidie Volkshuisvestingsfonds Westwijk
In 2024 is een bedrag van € 11.399.000 aan subsidie Volkshuisvestingsfonds ontvangen voor de Westwijk. Deze rijkssubsidie is toegekend in het kader van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid Westwijk voor de aanpak voor woningverbetering en verduurzaming van tenminste 504 woningen in de Westwijk, vernieuwing (sloop/nieuwbouw) van het wijkcentrum en herinrichting van Plein West in de komende 9 jaar (t/m 2034). Hiervoor is cofinanciering nodig (30% van het tekort), in totaal een bedrag van € 5,5 mln. voor een periode van (minimaal) 9 jaar tot 2034.

Omgevingsvisie: Gebiedsgericht Omgevingsprogramma
Het instrument 'Gebiedsgericht Omgevingsprogramma' is een essentieel en verplicht onderdeel binnen de Omgevingswet. Dit programma vervangt niet-vastgestelde gebiedsvisies en dient als ruimtelijk ontwikkelkader voor specifieke gebieden.  In de komende twee jaar (2026 en 2027) is het realistisch om twee gebiedsprogramma’s per jaar te ontwikkelen. Voorwaarde hierbij, naast het Gebiedsgericht Omgevingsprogramma (GOP), is het opstellen van een Milieu Effect Rapportage (MER) of Omgevings Effect Rapportage (OER). De kosten per instrument worden geschat op €75.000, wat neerkomt op een totaal van €150.000 per gebied.  Na de Westwijk en de Binnenstad (waarvoor het GOP in 2025 start), komen de overige gebieden aan bod. Dit betreft, in willekeurige volgorde de Babberspolder, VOP, Oostwijk en Holy.

Huurbijdrage voor Stadsboerderij Holywood
In de begroting 2025 zijn er middelen beschikbaar gesteld om de Stadsboerderij Holywood te vernieuwen. De nieuwbouw wordt naar verwachting opgeleverd in 2025.  Jaarlijks zal er vanaf 2026 onderhoud gepleegd moeten worden aan de Stadsboerderij voor de instandhouding van de vier opstallen en het gebruik van de grond. Dit betekent dat er aan de Stichting Stadsboerderij Holywood huur gevraagd zal gaan worden voor de opstallen en gebruik van de grond. Daarnaast zijn er de kosten  voor gas, water en elektriciteit.  De kosten voor onderhoud en de inkomsten van de huur zorgen ervoor dat dit voorstel budgettair neutraal is.

0,5 FTE stadsboerderij
De dieren op de stadsboerderij hebben continu verzorging nodig. Er wordt steeds meer beroep gedaan op de huidige beheerder (1 FTE) hiervoor, omdat het aantal  vrijwilligers die een deel van de verzorging op zich kunnen nemen afneemt. Om ervoor te zorgen dat de dieren de verzorging krijgen die zij nodig hebben, is uitbreiding voor de functie van beheerder nodig van een halve FTE.  

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Onderstaand de voorgenomen investeringen:

Voorstellen (bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Nieuwe ontwikkelingen (investeringen)
Investeringen op de Begraafplaats 141
Beheer Wegen 991 1.006 1.021 1.021
Onderwijshuisvesting (IHP): VAT kosten en Indexering 123 123 123 123
Sportaccommodatie Centrum 1.750 1.750
Uitbreiding investering schoolgebouw Lentiz - Campus District U 1.180 1.180 1.180
Grondaankoop en nieuwe basisschool (IKC) Rivierzone 2.983 2.983
Beheerplan ctk 2026-2029 5.230 6.700 9
Meerkosten renovatie Het College Vos 995 1.991
Sporthal Campus District U 4.815 4.815 4.815
Totaal 10.410 20.548 10.131 5.959