Bestuur, Participatie en Dienstverlening

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Bestuurlijke vernieuwing
We blijven continue scherp op mogelijkheden om de manier waarop we de stad besturen te blijven verbeteren; waar kan het efficiënter, transparanter en beter inspelend op de behoeften van de inwoners? Wij zetten stappen op het gebied van:

  1. Participatie;
  2. Standaardisatie beleidscyclus;
  3. Positieve politiek.

1. Participatie - We betrekken Vlaardingers bij de politiek en vereenvoudigen procedures binnen de gemeente. Zo zorgen we er voor dat iedereen mee kan bouwen aan groei en bloei voor Vlaardingen. Hiermee geven we ook opvolging aan de aanbevelingen die de Rekenkamer begin 2023 aan raad en college heeft uitgebracht. Daarnaast gaan we actief aan de slag met de uitkomsten van het landelijke programma Quick Scan Lokale Democratie. Deze uitkomsten geven een integraal beeld van onze eigen lokale democratie  en worden geborgd in een uitvoeringsprogramma 2025 en verder. 

2. Standaardisatie beleidscyclus - Met de raad werken we aan een standaard voor de beleidscyclus. Dit draagt bij aan meer consistentie, transparantie en effectiviteit in beleidsvorming en -uitvoering. Een gestandaardiseerde beleidscyclus helpt bij het stroomlijnen van processen, het bevorderen van samenwerking tussen verschillende domeinen, en het verbeteren van de communicatie met inwoners en andere belanghebbenden. Door deze cyclus te standaardiseren, kunnen we zorgen voor een gestructureerde en consistente aanpak van beleidsvorming en -uitvoering, wat uiteindelijk leidt tot betere resultaten voor de stad. Zo gaan we bijvoorbeeld de startnotitie steeds meer verankeren als een vast onderdeel van onze gezamenlijke werkwijze. 

3. Positieve politiek -  Met constructieve samenwerking halen we de beste resultaten voor onze stad. Daarom gaan we graag met de gemeenteraad verder in gesprek over het samenspel tussen raad, college, ambtelijke organisatie en de stad. We richten ons op constructieve dialoog, samenwerking en het bevorderen van het algemeen belang. Dat doen we bestuurlijk én richting inwoners en organisaties in onze stad. Samenwerking werkt alleen als er onderling vertrouwen is. Door duidelijk uit te leggen wat we doen en  waarom, door beloftes na te komen en door Vlaardingers niet van het kastje naar de muur te sturen, kunnen we stap voor stap het vertrouwen van onze inwoners beter waarmaken en de betrokkenheid van onze inwoners vergroten.

Dienstverlening
'Bereikbaar, betrouwbaar en betrokken',  zijn de uitgangspunten in onze visie op dienstverlening (juni 2023). We hebben deze visie uitgewerkt in een handreiking dienstverlening waaruit acties volgen. In 2025 zetten we in op de acties die u hieronder vindt bij de ambitie 'Dienstverlening'.

Bij de publieksbalies voorzien wij in 2025, net als in 2024,  een groot aantal aanvragen rond paspoorten en identiteitskaarten. Paspoorten en identiteitskaarten waren in 2014 voor het eerst tien jaar geldig. Daarvoor was de geldigheidsduur van deze documenten vijf jaar. Doordat de eerste paspoorten en identiteitskaarten met een nieuwe geldigheid verliepen in 2024, hebben alle Nederlandse gemeenten tot in 2029 te maken met een piek in het aantal aanvragen.

Regionale samenwerking
Samen sta je sterk. Samenwerking met buur- en regiogemeenten is dan ook een wezenlijk aspect van bestuurlijke slagkracht en efficiënte uitvoeringspraktijk. Maar de keerzijde is dat bestuurlijke samenwerking ook (inspraak)procedures en bijhorende vertraging met zich meebrengt.

Binnen de gemeenschappelijke regelingen Rogplus en Stroomopwaarts werken we samen met buurgemeenten Maassluis en Schiedam . De uitvoeringsorganisaties zijn financieel kwetsbaar: hoge kosten en voor wat betreft de praktijk (open eindregelingen, hoeveelheid gebruik/afname voorzieningen) is er sprake van moeilijk beïnvloedbare prestaties.

De regionale samenwerking is ook van toenemende betekenis voor het integraal bevorderen van de zogenaamde 'Brede Welvaart', waarbij de sociaaleconomische ontwikkeling een brede maatschappelijke focus heeft. De Waterwegregio geeft de komende vier jaar uitvoering aan de Regio Deal Waterwegregio. Het streven is om in 2030 in de Waterwegregio een merkbare verbetering van de kwaliteit van leven, leren, werken en wonen te bereiken voor de huidige en toekomstige generaties. We zetten ons met elkaar in voor een regio waar ook kwetsbare inwoners mee kunnen doen en waar de leefbaarheid, duurzaamheid en (het gevoel van) veiligheid verbeteren.

Verbonden partijen
Naar aanleiding van de invoering van de 'Wet gemeenschappelijke regelingen' in 2022 hebben al onze gemeenschappelijke regelingen voorstellen opgesteld  om er voor te zorgen dat de invloed van de betrokken gemeentes beter geregeld wordt. Het gaat om maatregelen op het gebied van onder andere burgerparticipatie, raadsadviescommissies en eventuele uitbreiding van zienswijze-grondslagen. Niet alle regelingen slaagden er in de wettelijke deadline van 1 juli 2024 te halen, maar inmiddels zijn vrijwel alle wijzigingen formeel bekrachtigd.   

De Nota Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen (vastgesteld op 6 april 2023) geeft inzicht in de aanvullende sturingsmogelijkheden die de wetswijziging biedt én beschrijft hoe we daar in Vlaardingen invulling aan geven. De nota vormt het beleidskader om de raad beter in staat te stellen zijn rol te pakken:

  • gerichter sturen op de doelstellingen die met die deelnemingen worden beoogd (vooraf);
  • bijsturen wanneer dat nodig blijkt (tussendoor);
  • controleren of de gewenste doelstellingen zijn verwezenlijkt (achteraf).

Om dit mogelijk te maken, zijn er voor alle acht gemeenschappelijke regelingen zogenoemde risicoprofielen opgesteld. Hierbij kijken we jaarlijks naar de financiële, bestuurlijke en inhoudelijke (omgevings)factoren die de prestaties van de betreffende gemeenschappelijke regeling beïnvloeden. Hoger risico betekent meer en gerichter toezicht en sterkere controle. In de paragraaf Verbonden Partijen vindt u in de tabel bij iedere gemeenschappelijke regeling onder de noemer 'Risico's', het risicoprofiel dat voor die regeling van toepassing is in dit eerste uitvoeringsjaar. In het najaar 2024 evalueren we  de werkwijze geëvalueerd en passen deze waar nodig aan. De jaarlijkse bijstelling van de risicoprofielen maakt vast deel uit van de reguliere P&C-cyclus. De aan de risicoprofielen te ontlenen inzichten worden gebruikt als toetsingskader bij de jaarrekeningen van de gemeenschappelijke regelingen en als inspiratiebron voor beïnvloeding van hun toekomstige beleidskaders.

De vaststelling van de Nota Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen markeerde ook de doorstart van een onderzoek naar de mate en mogelijkheden voor sturing en controle op andere verbonden partijen dan de gemeenschappelijke regelingen. We verwachten dit in het najaar 2024 met de raad te kunnen bespreken.

Uitvoeringsprogramma stadsprogramma’s
In de paragraaf over de Stadsprogramma's leest u meer over de activiteiten die voor 2025 op de planning staan binnen de acht stadsprogramma's. 

Subsidieservicepunt
In het Coalitieakkoord staat dat we op zoek gaan naar mogelijkheden om extra inkomsten te generen om onze ambities te realiseren en de uitdagingen van onze stad aan te gaan. Daarbij richten we onze blik naar buiten toe: we kijken naar de kansen die er regionaal, landelijk en Europees zijn. Door meer vanuit de kracht en ideeën van Vlaardingen, kan Vlaardingen externe financiering aantrekken op een meer structurele basis. Het meer structureel binnenhalen en beheersen van externe financiering biedt meer zekerheid, meer perspectief en daarmee meer kansen. Dat vraagt wel om een betere inbedding van externe financiering in de gemeentelijke organisatie, zodat kansen structureel beter gezien én benut worden. Het subsidieservicepunt gaat verder professionaliseren door het aantrekken van een subsidiecoördinator externe financiering en financieel adviseur subsidies. De strateeg public affairs is door de krapte op de arbeidsmarkt moeilijk invulbaar. Naar verwachting gaan we de komende tijd werken met een tijdelijke invulling. 

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

Financiële ontwikkelingen 
Binnen dit programma hebben onderstaande financiële ontwikkelingen plaatsgevonden:

Bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Applicatielandschap en i-organisatie (structureel) 200 200 200 200
Applicatielandschap en i-organisatie (incidenteel) 1.000 0 0 0
Extra representatiebudget Kabinet 75 0 0 0
Formatie Stadsarchief, team KCE 75 75 75 75
Beleid & invoering fysieke toegang en beveiliging (onderdeel MIP)
Implementatie WOO 80 80 80 80
Besparing kapitaallasten Vastgoed/facilitair (onderdeel MIP) -125 -94 -94 -94
Onderbesteding Burgerzaken -100 -100 -100 -100
Uren schrijven op projecten (P&P) 0 0 -250 -250
Vat kosten projecten openbare ruimte -1.100 -1.100 -1.100 -1.100
Totaal 1.205 161 -89 -89

Toelichting financiële ontwikkelingen

Applicatielandschap en i-organisatie (incidenteel en structureel) 
Adequate informatievoorziening is essentieel om flexibel en daadkrachtig te kunnen inspelen op de behoefte van de stad en de gemeentelijke organisatie.  Om dit te bereiken, wordt de informatievoorziening de komende jaren verbeterd via verschillende ontwikkelsporen.  Dit vraagt zowel om een structurele uitbreiding van budget, als een incidentele.  Meer hierover leest u in de paragraaf Bedrijfsvoering.

Extra representatiebudget Kabinet 
Een extra budget van € 75.000 voor activiteiten op 4 en 5 mei in verband met de viering van 80 jaar bevrijding in 2025 .

Formatie stadsarchief 
Om de dienstverlening van het stadarchief op niveau te houden investeren wij structureel € 75.000,- in de formatie. 

Beleid & invoering fysieke toegang en beveiliging (rente & afschrijving) 
Binnen het Meerjareninvesteringsplan ( MIP) is rekening gehouden met de kosten die gepaard gaan met de eventuele aanpassingen in de voorzieningen die aangebracht zijn t.b.v. de fysieke beveiliging op Markt 11 en Westnieuwland 6. Momenteel heeft een werkgroep met ondersteuning van een externe expert een onderzoek ingesteld om te komen tot een nieuw fysiek beveiligingsbeleid en alle (technische/fysieke) aanpassingen die aangebracht moeten worden om hieraan te voldoen. Verwachting is dat dit onderzoek in 2024 is afgerond en dat de eventuele aanpassingen in 2025 aangebracht kunnen worden.

Implementatie WOO 
Voor het aanpassen van archivering en documentbeheer vanwege de implementatie van de Wet Open Overheid.  In de paragraaf Wet Open Overheid leest u meer over de voortgang van de implementatie van de WOO.

Besparing kapitaallasten Vastgoed/Facilitair 
Binnen het Meerjareninvesteringsplan ( MIP) zijn een aantal investeringen bij Vastgoed & Facilitair die al uitgevoerd zijn, die uitgesteld zijn of onderdeel waren van investeringen die al in een ander project waren verdisconteerd. Hierbij valt  te denken aan het uithuizen van Toezicht en Handhaving uit de Hoflaan, het vervangen van de verlichting op Westnieuwland 6, het aanpassen van de watervaltrappen en de renovatie van Markt 11

Onderbesteding Burgerzaken 
Er is een onderbesteding op de loonsom van team Burgerzaken. Bij de 1e VGR is al melding gemaakt van de paspoortpiek die tot en met 2029 duurt en die voor schommelingen aan de baten- en lastenzijde zorgt. Dit volgen we nauwlettend. Het bedrag van € 100.000 kan nu worden ingeleverd.

Uren schrijven op projecten (Projectenbureau) 
Binnen het Projectenbureau worden uren geschreven op grondexploitaties, investeringen en projecten. In verband met de oplopende investeringsportefeuille is de verwachting dat er vanaf 2027 meer uren doorbelast kunnen worden. Voor 2025 en 2026 wordt er onderzocht of dit voor deze jaren ook al mogelijk is.

VAT-kosten projecten openbare ruimte 
We financieren de VAT-kosten van projecten op dit moment vanuit de exploitatie. Deze komen ook in aanmerking voor financiering vanuit de verschillende kredieten zoals die voor verharding en riolering.  Door de VAT-kosten te financieren vanuit de kredieten gaan de exploitatiekosten naar beneden, maar moeten de diverse kredieten opgehoogd worden.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Vasthouden en versterken van gebiedsgericht werken: van meepraten naar meedoen, plan van aanpak 2013
Programma Participatie: van meepraten naar meedoen 2015
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen 2016
Uitvoeringsnota Participatie ‘Quick Scan en programma 2022 en verder 2021
Nota implementatie wijziging gemeenschappelijke regelingen 2023
Visie op Dienstverlening 2023
Klachtenregeling Vlaardingen 2024 2023
Organisatieplan Vlaardingen Voortvarend 2022

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 1 - Bestuur en participatie

Terug naar navigatie - Ambitie 1 - Bestuur en participatie

Onze ambitie op het gebied van Bestuur en participatie omvat de volgende onderwerpen:

  • Ruimte voor eigen verantwoordelijkheid en initiatief: Vlaardingers hebben maximaal ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen situatie, hun buurt en onze stad. De gemeente treedt initiatieven uit de samenleving positief tegemoet en ondersteunt deze actief.
  • Vlaardingen politiek betrokken: De betrokkenheid van Vlaardingers bij de politiek wordt versterkt en we betrekken bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties actief bij besluitvorming.
  • Samenwerking college en raad: We versterken de samenwerking met de raad. 
  • Versterking regionale samenwerking: We positioneren Vlaardingen beter in de regio waarbij we streven naar een betere balans binnen de samenwerkingsverbanden voor wat betreft inzet en opbrengst.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 2 - Dienstverlening

Terug naar navigatie - Ambitie 2 - Dienstverlening

In onze dienstverlening zijn bereikbaarheid, betrouwbaarheid en betrokkenheid kernwaarden. Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Bedrijfsvoering Bron 2023 2024 2025
Formatieplaatsen (totale FTE) Eigen jaarrekening/ begroting 499,69 501,86 501,86
Formatieplaatsen (per 1000 inwoners) Eigen jaarrekening/ begroting 6,66 6,68 6,56
Bezetting (per 1000 inwoners) Eigen jaarrekening/ begroting 6,43 6,31 7,10
Apparaatskosten (kosten per inwoner) Eigen jaarrekening/ begroting 804,32 860,85 844,14
Overhead (% van totale lasten) Eigen jaarrekening/ begroting 9,01 9,04 8,60
Inhuur derden (% van totale loonsom en inhuur derden) Eigen jaarrekening/ begroting 27,96 7,45 5,96

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
De gemeenschappelijke regeling metropoolregio Rotterdam Den Haag is een grootstedelijk gebied met 23 gemeenten en 2,3 miljoen inwoners. De gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. Dat doen zij samen met andere overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie hieronder de meerjarenraming 2025-2028 op programmaniveau per taakveld.

Bedragen x €1.000
Bestuur, Participatie en Dienstverlening Begroting 2024 na wijziging 2025 2026 2027 2028
Lasten 46.882 43.322 43.918 46.875 47.583
Baten 1.337 893 916 944 958
Saldo van baten en lasten -45.546 -42.429 -43.001 -45.931 -46.625
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 275 53 53 53 53
Mutaties reserves 275 53 53 53 53

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2025 + - 31-12-2025
Reserve groot onderhoud gebouwen 2.447 0 0 2.447
Reserve Hybride Werken 350 39 0 389
Totaal reserves 2.797 39 0 2.836
Voorzieningen (x € 1.000) 01-01-2025 + - 31-12-2025
Voorziening pensioenverplichting Wethouders 5.270 0 0 5.270
Totaal voorzieningen 5.270 0 0 5.270

Reserve Groot onderhoud gebouwen
Met het vaststellen van het beheerplan Vastgoed en Facilitair en het instellen van de Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen is het oorspronkelijke doel van de reserve onderhoud gebouwen komen te vervallen. Toch is besloten de reserve voorlopig te handhaven om onvoorziene (onderhouds)kosten en bijvoorbeeld achterstallig onderhoud te kunnen dekken.

Reserve Hybride Werken 
Reserve ter dekking van de thuiswerkvergoeding die medewerkers van de gemeente elke 7 jaar ter beschikking krijgen gesteld om thuiswerkmeubilair te kunnen aanschaffen.

Voorziening Pensioenverplichting Wethouders
Voorziening om te kunnen voldoen aan de toekomstige pensioenverplichtingen van (ex)-wethouders. De voorziening en de jaarlijkse storting daarin wordt periodiek op actuariële basis verrekend. Onttrekking aan de voorziening betreft de uitkeringen van pensioenen en eventuele overheveling van pensioenverplichtingen.

Voorziening Onderhoud gemeentelijk vastgoed 
Deze voorziening,  die voorgeschreven is door het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording), dient ervoor de fluctuaties op te vangen in de jaarlijkse kosten die voortvloeien uit het Beheerplan Vastgoed (Meerjaren-onderhoudsplan). Jaarlijks wordt vanuit de exploitatie een dotatie gedaan. De gerealiseerde onderhoudskosten worden rechtstreeks ten laste van deze voorziening gebracht.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland. 

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Uitbreidingsinvesteringen:
Audiovisuele middelen 56 37 38 0
Energiebesparing DMJOP (bouwkundig) 0 91 30 530
Energiebesparing DMJOP (installaties) 245 317 28 244
Energiebesparing vastgoedportefeuille (bouwkundig) 1.440 299 1.729 804
Energiebesparing vastgoedportefeuille (installaties) 852 197 567 0
ERP pakket 433 0 0 0
Fysieke Beveiliging 200 100 0 0
Vervangingsinvesteringen:
Vervanging systeemsoftware en rand- en centrale apparatuur 457 464 0 0
Vervangingen Facilitair 290 0 0 0
Totaal investeringen meerjarig 3.973 1.505 2.392 1.578

Budget gemeenteraad

Terug naar navigatie - Budget gemeenteraad

De budgetten van de gemeenteraad trendmatig verhoogd en daarbij is rekening gehouden met cao-effecten. Als gevolg van het aannemen van het amendement van de fracties VV200/leefbaar Vlaardingen, D66, PvdA, fractie Solleveld, SBV, GroenLinks, ONS, BVV en AOV 'verzekeringen en pensioen raadsleden' van de fracties VV200/leefbaar Vlaardingen, D66, PvdA, fractie Solleveld, SBV, GroenLinks, ONS, BVV en AOV tijdens de raadsvergadering van 6 juni jl. is de vergoeding voor raadsleden van 2026 structureel verhoogd met 62.500 euro. Vanaf 2025 zijn de stelposten 'Werkkostenregeling' onder 'Kosten vergaderingen' én 'Overige kosten' onder 'informatievoorziening raad' structureel verhoogd met 7.500 euro om 'Gast van de raad' te kunnen blijven uitvoeren. De eerdere stelpost 'TV-uitzendingen' is verbreed en heet nu 'communicatie'. De bijstand fracties is met 3.135,78 euro extra verhoogd, omdat de gemeenteraad 15 fracties telt in plaats van 14.

In onderstaande tabel treft u de meerjarenbegroting van de griffie:

Begroting Griffie 2025 2026 2027 2028
Vergoedingen raadsleden 1.160.627 1.210.607 1.246.910 1.258.843
Vergoedingen raadsleden 992.904 1.085.739 1.117.005 1.126.690
Steunraadsleden 25.401 26.163 26.948 27.355
Bijstand fracties 66.905 68.818 70.789 71.810
Werkkostenregeling 26.617 28.058 29.557 29.595
Overige kosten 48.800 1.829 2.611 3.393
Kosten vergaderingen 99.731 102.893 106.153 107.632
Raadsinformatiesysteem 75.531 77.797 80.131 81.341
Voorlichting en communicatie 13.940 14.359 14.790 15.013
Werkkostenregeling 10.260 10.737 11.232 11.278
Informatievoorziening raad 47.853 48.892 49.957 50.567
Abonnement boeken/tijdschriften 2.673 2.754 2.836 2.878
Cursussen Raad 17.251 17.814 18.395 18.644
Overige kosten 12.589 12.757 12.929 13.018
Stelposten 15.340 15.567 15.797 16.027
Controle en onderzoek 245.014 252.364 259.934 263.857
Accountantskosten 152.103 156.666 161.366 163.802
Ombudsman functie 25.535 26.301 27.089 27.497
Rekenkamerfunctie 67.376 69.397 71.479 72.558
Griffie 644.691 662.700 681.278 689.620
Salarissen 632.658 650.317 668.533 676.676
Werkkostenregeling 8.405 8.658 8.918 9.053
Pers vorming en opleiding 3.628 3.725 3.827 3.891
Totaal begroting Griffie 2.197.916 2.277.456 2.344.232 2.370.519