Bestuurlijke vernieuwing
We blijven continue scherp op mogelijkheden om de manier waarop we de stad besturen te blijven verbeteren; waar kan het efficiënter, transparanter en beter inspelend op de behoeften van de inwoners? Wij zetten stappen op het gebied van:
- Participatie;
- Standaardisatie beleidscyclus;
- Positieve politiek.
1. Participatie - We betrekken Vlaardingers bij de politiek en vereenvoudigen procedures binnen de gemeente. Zo zorgen we er voor dat iedereen mee kan bouwen aan groei en bloei voor Vlaardingen. Hiermee geven we ook opvolging aan de aanbevelingen die de Rekenkamer begin 2023 aan raad en college heeft uitgebracht. Daarnaast gaan we actief aan de slag met de uitkomsten van het landelijke programma Quick Scan Lokale Democratie. Deze uitkomsten geven een integraal beeld van onze eigen lokale democratie en worden geborgd in een uitvoeringsprogramma 2025 en verder.
2. Standaardisatie beleidscyclus - Met de raad werken we aan een standaard voor de beleidscyclus. Dit draagt bij aan meer consistentie, transparantie en effectiviteit in beleidsvorming en -uitvoering. Een gestandaardiseerde beleidscyclus helpt bij het stroomlijnen van processen, het bevorderen van samenwerking tussen verschillende domeinen, en het verbeteren van de communicatie met inwoners en andere belanghebbenden. Door deze cyclus te standaardiseren, kunnen we zorgen voor een gestructureerde en consistente aanpak van beleidsvorming en -uitvoering, wat uiteindelijk leidt tot betere resultaten voor de stad. Zo gaan we bijvoorbeeld de startnotitie steeds meer verankeren als een vast onderdeel van onze gezamenlijke werkwijze.
3. Positieve politiek - Met constructieve samenwerking halen we de beste resultaten voor onze stad. Daarom gaan we graag met de gemeenteraad verder in gesprek over het samenspel tussen raad, college, ambtelijke organisatie en de stad. We richten ons op constructieve dialoog, samenwerking en het bevorderen van het algemeen belang. Dat doen we bestuurlijk én richting inwoners en organisaties in onze stad. Samenwerking werkt alleen als er onderling vertrouwen is. Door duidelijk uit te leggen wat we doen en waarom, door beloftes na te komen en door Vlaardingers niet van het kastje naar de muur te sturen, kunnen we stap voor stap het vertrouwen van onze inwoners beter waarmaken en de betrokkenheid van onze inwoners vergroten.
Dienstverlening
'Bereikbaar, betrouwbaar en betrokken', zijn de uitgangspunten in onze visie op dienstverlening (juni 2023). We hebben deze visie uitgewerkt in een handreiking dienstverlening waaruit acties volgen. In 2025 zetten we in op de acties die u hieronder vindt bij de ambitie 'Dienstverlening'.
Bij de publieksbalies voorzien wij in 2025, net als in 2024, een groot aantal aanvragen rond paspoorten en identiteitskaarten. Paspoorten en identiteitskaarten waren in 2014 voor het eerst tien jaar geldig. Daarvoor was de geldigheidsduur van deze documenten vijf jaar. Doordat de eerste paspoorten en identiteitskaarten met een nieuwe geldigheid verliepen in 2024, hebben alle Nederlandse gemeenten tot in 2029 te maken met een piek in het aantal aanvragen.
Regionale samenwerking
Samen sta je sterk. Samenwerking met buur- en regiogemeenten is dan ook een wezenlijk aspect van bestuurlijke slagkracht en efficiënte uitvoeringspraktijk. Maar de keerzijde is dat bestuurlijke samenwerking ook (inspraak)procedures en bijhorende vertraging met zich meebrengt.
Binnen de gemeenschappelijke regelingen Rogplus en Stroomopwaarts werken we samen met buurgemeenten Maassluis en Schiedam . De uitvoeringsorganisaties zijn financieel kwetsbaar: hoge kosten en voor wat betreft de praktijk (open eindregelingen, hoeveelheid gebruik/afname voorzieningen) is er sprake van moeilijk beïnvloedbare prestaties.
De regionale samenwerking is ook van toenemende betekenis voor het integraal bevorderen van de zogenaamde 'Brede Welvaart', waarbij de sociaaleconomische ontwikkeling een brede maatschappelijke focus heeft. De Waterwegregio geeft de komende vier jaar uitvoering aan de Regio Deal Waterwegregio. Het streven is om in 2030 in de Waterwegregio een merkbare verbetering van de kwaliteit van leven, leren, werken en wonen te bereiken voor de huidige en toekomstige generaties. We zetten ons met elkaar in voor een regio waar ook kwetsbare inwoners mee kunnen doen en waar de leefbaarheid, duurzaamheid en (het gevoel van) veiligheid verbeteren.
Verbonden partijen
Naar aanleiding van de invoering van de 'Wet gemeenschappelijke regelingen' in 2022 hebben al onze gemeenschappelijke regelingen voorstellen opgesteld om er voor te zorgen dat de invloed van de betrokken gemeentes beter geregeld wordt. Het gaat om maatregelen op het gebied van onder andere burgerparticipatie, raadsadviescommissies en eventuele uitbreiding van zienswijze-grondslagen. Niet alle regelingen slaagden er in de wettelijke deadline van 1 juli 2024 te halen, maar inmiddels zijn vrijwel alle wijzigingen formeel bekrachtigd.
De Nota Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen (vastgesteld op 6 april 2023) geeft inzicht in de aanvullende sturingsmogelijkheden die de wetswijziging biedt én beschrijft hoe we daar in Vlaardingen invulling aan geven. De nota vormt het beleidskader om de raad beter in staat te stellen zijn rol te pakken:
- gerichter sturen op de doelstellingen die met die deelnemingen worden beoogd (vooraf);
- bijsturen wanneer dat nodig blijkt (tussendoor);
- controleren of de gewenste doelstellingen zijn verwezenlijkt (achteraf).
Om dit mogelijk te maken, zijn er voor alle acht gemeenschappelijke regelingen zogenoemde risicoprofielen opgesteld. Hierbij kijken we jaarlijks naar de financiële, bestuurlijke en inhoudelijke (omgevings)factoren die de prestaties van de betreffende gemeenschappelijke regeling beïnvloeden. Hoger risico betekent meer en gerichter toezicht en sterkere controle. In de paragraaf Verbonden Partijen vindt u in de tabel bij iedere gemeenschappelijke regeling onder de noemer 'Risico's', het risicoprofiel dat voor die regeling van toepassing is in dit eerste uitvoeringsjaar. In het najaar 2024 evalueren we de werkwijze geëvalueerd en passen deze waar nodig aan. De jaarlijkse bijstelling van de risicoprofielen maakt vast deel uit van de reguliere P&C-cyclus. De aan de risicoprofielen te ontlenen inzichten worden gebruikt als toetsingskader bij de jaarrekeningen van de gemeenschappelijke regelingen en als inspiratiebron voor beïnvloeding van hun toekomstige beleidskaders.
De vaststelling van de Nota Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen markeerde ook de doorstart van een onderzoek naar de mate en mogelijkheden voor sturing en controle op andere verbonden partijen dan de gemeenschappelijke regelingen. We verwachten dit in het najaar 2024 met de raad te kunnen bespreken.
Uitvoeringsprogramma stadsprogramma’s
In de paragraaf over de Stadsprogramma's leest u meer over de activiteiten die voor 2025 op de planning staan binnen de acht stadsprogramma's.
Subsidieservicepunt
In het Coalitieakkoord staat dat we op zoek gaan naar mogelijkheden om extra inkomsten te generen om onze ambities te realiseren en de uitdagingen van onze stad aan te gaan. Daarbij richten we onze blik naar buiten toe: we kijken naar de kansen die er regionaal, landelijk en Europees zijn. Door meer vanuit de kracht en ideeën van Vlaardingen, kan Vlaardingen externe financiering aantrekken op een meer structurele basis. Het meer structureel binnenhalen en beheersen van externe financiering biedt meer zekerheid, meer perspectief en daarmee meer kansen. Dat vraagt wel om een betere inbedding van externe financiering in de gemeentelijke organisatie, zodat kansen structureel beter gezien én benut worden. Het subsidieservicepunt gaat verder professionaliseren door het aantrekken van een subsidiecoördinator externe financiering en financieel adviseur subsidies. De strateeg public affairs is door de krapte op de arbeidsmarkt moeilijk invulbaar. Naar verwachting gaan we de komende tijd werken met een tijdelijke invulling.