Onderwijs
Het onderwijs is de plek waar onze kinderen, jongeren en jongvolwassenen dagelijks gevormd en voorbereid worden om hun plek in te nemen in de samenleving van vandaag en morgen. Onze kinderen zijn de toekomst en wij voelen een gepaste verantwoordelijkheid om het onderwijs zo in te richten dat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen tot inwoners die in hun kracht staan. Echter de wereld om ons heen verandert en dit zet het onderwijs onder druk: personele tekorten in het onderwijs en de jeugdhulp, de veranderde rol van de leerkrachten en werkdruk, thuiszitters, toename van het aantal nieuwkomersleerlingen, opgroeien in armoede, ongelijkheid en segregatie. Het onderwijs ervaart nog steeds bij de leerlingen de naweeën van de coronacrisis en onderwijslockdown (thuisonderwijs). In juli 2025 ronden we de onderwijsvisie voor de periode van 2020-2025 af. Dit betekent dat we bij aanvang van 2025 aan slag gaan met een nieuwe onderwijsvisie. Dit wordt een visie waarin bestaande beleidslijnen en programma’s met elkaar worden verbonden in een “Paraplu’’-document.
Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB)
In 2025 gaan we verder met de uitvoering van het Onderwijskansenbeleid 2023-2026, dit is het GOAB-beleid van Vlaardingen. De gemeente heeft de wettelijke taak voor het zorgdragen van voldoende en kwalitatief goed aanbod voorschoolse educatie voor de doelgroep met een verhoogd risico op taal- en ontwikkelingsachterstand. Deze taak valt onder het Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB). Wij vinden het als gemeente belangrijk dat alle kinderen hun talenten kunnen ontplooien. Kinderen met (taal)achterstanden zijn de doelgroep van het GOAB. Uitbreiding van kansen ligt in het feit dat meer (jongere) kinderen in aanmerking komen voor voor- en vroegschoolse educatie (vve) (2- tot 6-jarigen; dit was voorheen vanaf 2,5 jaar). In de Uitvoeringsagenda Onderwijskansenbeleid zijn de doelstellingen in verdere acties uitgezet. Hier gaan we in 2025 mee aan de slag.
Passend onderwijs en jeugdzorg
Sinds januari 2023 kunnen de inwoners van de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam met vragen over jeugdhulp en opvoeden terecht bij Mevis. De invoering van het MVS jeugdmodel en de bijbehorende transformatie van het sociaal domein is nog steeds in volle gang (zie hoofdstuk Sociaal Domein). Deze ontwikkeling is van invloed op de aansluiting van passend onderwijs en jeugdhulp en de bijbehorende thema’s in onze regio: de aansluiting van de leerlingzorg op de scholen en het wijkteam (zorgstructuren), het Onderwijs Zorg Aanbod (OZA) en Thuiszitters. Het onderwijsveld maakt samen met de kinderopvangorganisaties en andere partners deel uit van het Netwerk ‘Opgroeien door spelen en leren’, één van de vijf netwerken van het MVS jeugdmodel. De deelnemers in dit netwerk werken samen om onderwijs (inclusief voorschoolse opvang) en jeugdhulp beter op elkaar aan te laten sluiten. Door de betrokken professionals in het werkveld concrete handvaten, samenwerkingspartners en condities te geven, zodat zij beter toegerust zijn op hun taak en de gezamenlijke verantwoordelijkheid jeugdige inwoners maximaal te ondersteunen bij hun ontwikkeling naar volwassenheid.
Opvang van Oekraïense ontheemden
In de wijk Mrija wonen ruim 1.000 ontheemden uit Oekraïne, waaronder ongeveer 300 kinderen/jongeren. In het schooljaar 2024/2025 vervolgt een deel van de leerlingen het reguliere onderwijsprogramma in primair onderwijs. Een ander deel van de leerlingen blijft het onderwijs volgen op De Vriendschap, de basisschool in Mrija. Leerlingen in de leeftijd van het voortgezet onderwijs gaan nog naar hun oude nieuwkomersschool of volgen regulier voortgezet onderwijs wanneer zij daar aan toe zijn. Voor iedere leerling wordt maatwerk geboden en hiermee dragen we zorg voor onderwijskansen aan Oekraïense kinderen.
Vlaardingen mbo-stad
Op onze mbo’s werken studenten aan de uitdagingen van onze samenleving en de toekomst. 2025 wordt het jaar waarin we Vlaardingen als mbo-stad stevig op de kaart zetten. Dit doen we samen met onze partners uit het onderwijs, het bedrijfsleven en de zorg. Onze inspanningen richten zich op het uitbouwen van de doorlopende leerlijnen, het laten kennismaken van leerlingen met de verschillende sectoren uit ons programma en het versterken van de naamsbekendheid van mbo-stad en haar partners. We stimuleren uitstroom naar werk in de Techniek, Zorg en Food (“Gaan voor een baan”).
Vlaardingen mbo-stad heeft veel potentie om vanuit de regiodeal haar bestaande activiteiten extra kracht bij te zetten, te versterken en te verduurzamen. Dit komt doordat onze bestaande activiteiten een grote bijdrage leveren aan brede welvaart en doordat de samenwerking met onze partners al bestendigd is, door de bijdrage die de Food Innovation Academy (FIA), de Zorg Innovatie Academie (ZIA) en de Techniek Oriëntatie Vlaardingen leveren aan het regionale netwerk.
In 2025 onderzoeken we in het kader van de motie ‘Meerdere sectoren mbo-Stad’ (ingediend door de fracties VVD, GroenLinks en D66), hoe we, naast voor Food, Zorg en Techniek, de samenwerking tussen het onderwijs en arbeidsmarkt ook voor andere sectoren (Retail/Handel, Maritiem/Industrie) tot stand kunnen brengen. Wij houden er rekening mee dat extra capaciteit nodig is, om echt uitvoering te kunnen geven aan de motie.
Onderwijshuisvesting
In 2025 gaan we onverminderd door met het uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) om zo voor voldoende toekomstbestendige en toegankelijke schoolgebouwen te zorgen. Het locatie-onderzoek voor potentiële basisschoollocaties van juni 2023 blijven we gebruiken om voor scholen waarvoor nieuwbouw gepland is een passende locatie te vinden in de stad. Specifiek in het stadsprogramma Rivierzone wordt rekening gehouden met verdere planontwikkeling voor een onderwijscampus op District U, waarmee de realisatie van de ambitie om van Vlaardingen mbo-stad te maken weer een stap dichterbij komt. Ook wordt in de Rivierzone rekening gehouden met de aankoop van grond voor een nieuwe basisschool met kinderopvang.
Komend jaar starten we met het vernieuwbouwen van het Groen van Prinstererlyceum inclusief naastgelegen sporthal. Door de omwonenden en maatschappelijke partijen die nu al actief zijn in het gebied beter te betrekken bij de vernieuwbouw van de school en de inrichting van de openbare ruimte, kunnen we de ruimtelijke puzzel leggen. We maken met het schoolgebouw en de bijhorende nieuwe sporthal efficiënter meervoudig gebruik van het vastgoed dat we in Vlaardingen hebben waardoor dit gebied hét maatschappelijk middelpunt van de wijk wordt.
In 2025 zetten we concrete stappen om deze gebiedsontwikkeling te realiseren. Zo zorgen we voor tijdelijke huisvesting, waardoor de leerlingen ook tijdens de vernieuwbouw goed onderwijs kunnen volgen. In het door de gemeenteraad vastgestelde IHP is opgenomen dat tijdelijke huisvestingskosten geen onderdeel mogen zijn van het investeringskrediet. Dat zorgt bij deze grote ontwikkeling voor een uitdaging. Dat ziet u dan ook terug als deel van de meerkosten in deze begroting. We hebben de kosten zo laag mogelijk proberen te houden, door zo slim mogelijk gebruik te maken van de beschikbare gebouwen in ons eigen vastgoedportefeuille. Als tijdelijke oplossing voor bewegingsonderwijs kunnen we efficiënt gebruik maken van de al eerder aangeschafte blaashal en zo kosten besparen. Ook komen we met een parkeeroplossing die tegemoetkomt aan de toenemende vraag naar parkeerplekken die deze ontwikkeling met zich meebrengt.
Na verschillende gesprekken met belanghebbenden, waaronder omwonenden, is er een alternatieve locatie achter de school voor de sporthal naar voren gekomen. Deze sporthal is noodzakelijk om de drie huidige verouderde gymzalen van het Groen van Prinsterer te vervangen. Na meerdere bewonersavonden, stelt het college aan u voor om de locatie van de sporthal aan de zijde van de Van Hogendorplaan te realiseren met een entreegebied aan dezelfde kant. Omwonenden hebben unaniem hun voorkeur uitgesproken voor deze door hen zelf aangedragen locatie. Ook wij zien de meerwaarde hiervan voor de bredere gebiedsontwikkeling. Hiermee wordt o.a. de verbinding met het bankgebouwtje aan de Van Hogendorplaan gemaakt. We zien mogelijkheden om zowel in het Groen van Prinstererlyceum (buiten schooltijd) als in het bankgebouwtje en bij het Speeleiland invulling te geven aan de maatschappelijke activiteiten die nu plaatsvinden in Buurtpunt Ambacht. In het ontwerp van het Groen van Prinstererlyceum wordt hier rekening mee gehouden. Daardoor komt op termijn het gebouw vrij aan de Rotterdamseweg waar Buurtpunt Ambacht nu is gehuisvest. Ook de sporthal is buiten schooltijden beschikbaar, zodat binnensportverenigingen ook optimaal gebruik van deze hal kunnen maken. De sporthal wordt, zoals door uw raad vastgesteld, voorzien van de benodigde turnfaciliteiten inclusief een zogenaamde blokkenkuil. Om de exploitatie van de sporthal te optimaliseren, is het nodig om de hal te verlengen met zes meter. De verlenging maakt het mogelijk om naast turnen ook een andere sport tegelijktijdig gebruik te laten maken van de hal. De extra huurinkomsten die dit op kan leveren, zijn vergelijkbaar met de extra afschrijvingskosten van de benodigde aanvullende investering. De kosten voor verlenging verdienen zich naar verwachting terug over de exploitatieperiode.
Stadsprogramma’s
Vanuit het programma Onderwijs, Economie en Haven vindt ook inzet plaats voor verschillende stadsprogramma’s. De inzet voor de Binnenstad wordt uitgebreider beschreven in de paragraaf Stadsprogramma Binnenstad. Onderwijs speel ook een belangrijke rol in de stadprogramma’s Nieuwe Rivierzone en Nieuwe Westwijk:
- Nieuwe Rivierzone: mbo-campus / Onderwijshuisvesting. Specifiek in het stadsprogramma Rivierzone wordt rekening gehouden met een fysieke campus. Op deze campus wordt het vmbo van Lentiz en het mbo van Albeda gehuisvest. Op deze manier wordt uitvoering gegeven aan de ambitie Vlaardingen Mbo-stad.
- Nieuwe Westwijk: Onderwijskansenbeleid en Gelijke Kansen Alliantie. In het kader van het stadsprogramma Nieuwe Westwijk werken we samen met het Programmabureau Westwijk (PBW). Het PBW schrijft uitvoeringsplannen voor specifieke thema's, waarvan onderwijs er één is. Er wordt verbinding gemaakt met de landelijke programma's.
Economie
Werken en ondernemen is als basis benoemd in het coalitieakkoord om prettig te kunnen wonen, werken en recreëren in onze stad. Wij bevorderen een krachtige lokale en regionale economie met behoud van werkgelegenheid en wij stimuleren nauwe samenwerking tussen het lokale en regionale bedrijfsleven, het maatschappelijk middenveld, het onderwijs en de overheid. Een voorbeeld van die samenwerking is de Riverboard. De ervaringen daarmee tot nu toe bieden aansluitingsmogelijkheden bij de Regio Deal Waterwegregio (binnen de gemeenten Rotterdam, Maassluis, Schiedam en Vlaardingen).
Tegelijkertijd zijn er veel nieuwe initiatieven en investeringen in de stad met een economische component, waaronder belangstelling voor het transformeren van commerciële ruimtes naar woningen en bedrijfswoningen. Ook de energietransitie kan rekenen op steeds meer belangstelling vanuit de ondernemers. Op de bedrijventerreinen worden hiervoor samen met de gemeente al mooie stappen gezet.
Stadsprogramma Nieuwe Binnenstad
Ook op het gebeid van economie wordt een bijdrage geleverd aan het Stadsprogramma Nieuwe Binnenstad. De toelichting op het programma komt terug in de paragraaf stadsprogramma's.
Bedrijventerreinen en kantorenmarkt
Na unanieme vaststelling in de raad van de Visie bedrijventerreinen begin 2024, kijken ondernemers uit naar de uitvoering van de visie, die zij samen met de gemeente ter hand zullen nemen. Van hieruit gaan we vanaf 2025 aan de slag met het beter benutten van de bedrijventerreinen. Bedrijven die niet thuishoren op de bedrijventerreinen worden gestimuleerd zich elders te vestigen. De brede binnenstad als werklocatie, kan hierbij kansen bieden. Ook zal worden nagedacht over de invulling van de strook van ca. 4 Ha die overblijft na verplaatsing van de AWZI op de nieuwe locatie. Ook voor het huidige terrein van de AWZI gaan wij ons oriënteren op de strategische herontwikkeling om een zo hoogwaardig mogelijke invulling aan het terrein te geven met bedrijfsactiviteiten.
In 2025 werken we samen met partners uit het bedrijfsleven aan de verduurzaming van de bedrijventerreinen. Hiermee geven we invulling aan opgave 4 uit de Visie Bedrijventerreinen, namelijk het bevorderen van duurzame energie en klimaatadaptatie en aan de aangenomen motie van de gemeenteraad 'Verduurzamen bedrijventerreinen' (fracties CU-SGP en CDA).
In 2025 werken we onder andere aan de verduurzaming van het bedrijfsvastgoed, aan méér bedrijfsdaken met zonnepanelen, aanpak netcongestie en aan een inrichting van terreinen die aansluit bij het veranderende klimaat. Samenwerking tussen de verschillende belanghebbenden die actief zijn op de bedrijventerreinen is hierbij van cruciaal belang om tot resultaten te komen.
Een deel van onze bedrijventerreinen is relatief verouderd en heeft niet altijd de uitstraling die hoort bij een modern, vitaal bedrijventerrein. Dit geldt bijvoorbeeld voor de panden langs de oostelijke toegangsweg van de stad. Upgrading van deze locaties is gewenst.
Om het vestigingsklimaat te verbeteren en te zorgen dat ondernemers veilig kunnen ondernemen, blijft het terugdringen van ondermijning in het bedrijfsleven ook in 2025 een actueel onderwerp. Ook dit zijn speerpunten in de Visie Bedrijventerreinen. Accountmanagement vanuit de gemeente draagt bij aan het signaleren van ondermijnende activiteiten of mensenhandel of een vermoeden daarvan. Economie draagt daarmee bij aan het stadsprogramma Veilig Vlaardingen.
Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. Deze wet vergt een optimale en snelle dienstverlening. Met het bespreken van initiatieven via de gemeentelijke Intaketafel en Omgevingstafel zijn positieve ervaringen opgedaan om ondernemers snel en goed op weg te helpen. Wij zetten in op verdere verbetering van de dienstverlening aan ondernemers, vermindering van regeldruk en een goede bereikbaarheid via het online Ondernemersloket op de website van de gemeente. Daarnaast zijn de twee accountmanagers van team Economie eerste aanspreekpunt om de ondernemers in de stad goed de weg te wijzen wanneer zij vragen hebben aan de gemeente.
Wij zetten in op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt zodat Vlaardingers in eigen stad maximaal kans op een passende baan hebben bij één van de veelzijdige ondernemers met kleine en middelgrote bedrijven. In de realisatie van de ambitie Vlaardingen als innovatieve mbo-opleidingsstad en de verbinding onderwijs en arbeidsmarkt ondersteunen wij de Food Innovation Academy en de Zorg Innovatie Academie en werken wij samen in lokale en regionale netwerken.
Structureel contact en relatiebeheer met onze partners, ondernemers en ondernemerscollectieven is en blijft ook in 2024 belangrijk, zodat wij weten wat er speelt en wij hier adequaat op in kunnen spelen binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft. Zo werken wij samen aan een levendige en bruisende stad. Ook in 2025 willen wij zoveel mogelijk gebruik maken van de kracht van onze partners. Dit zijn bijvoorbeeld ondernemers, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Economische Adviesraad Vlaardingen (EAV), Riverboard (kopgroep Leven Lang Ontwikkelen), zorgpartijen en onderwijspartijen, Stichting Vlaardingen Partners (SVP), Green Businessclub, IKV Ondernemend Vlaardingen, Stichting Ondernemersfonds Vlaardingen, Koninklijke Horeca Nederland, afd. Vlaardingen (KHN), Stichting Stadshart Vlaardingen (SSV). Ook heeft het faciliteren van evenementenorganisatoren onze extra aandacht om onze stad aantrekkelijk voor bewoners en bezoekers te presenteren.
Detailhandel, horeca en binnenstad
Voor het vestigingsbeleid voor detailhandel geldt primair de vraag waar wel, waar geen en in welke vorm detailhandel is toegestaan in Vlaardingen. Dit vestigingsbeleid is opgenomen in het concept voor de nieuwe omgevingsvisie die eind 2024 ter vaststelling aan de raad wordt aangeboden. We geven daarbij voorrang aan de hoofdwinkelstructuur, bestaande uit de binnenstad, de drie wijkcentra en het perifere detailhandelsgebied Hoogstad. Hiermee zetten we in op een passend voorzieningenniveau voor de Vlaardingse consument op acceptabele afstand. Voor flitsbezorgers (‘dark stores’) behouden we de reeds georganiseerde beperkingen en de groei van mini-supermarkten wordt met nieuwe regels in goede banen geleid.
Het uitvoeringsprogramma voor de detailhandel wordt vormgegeven in actieplannen voor elk van de locaties van de hoofdwinkelstructuur, met verantwoordelijkheden voor zowel de gemeente als de ondernemers en de vastgoedeigenaren. Dit actieplan is het meest uitgebreid voor de binnenstad, waarin de wisselwerking met het Stadsprogramma Nieuwe Binnenstad wordt opgenomen. De binnenstad is en blijft de belangrijkste winkelvoorziening van Vlaardingen. We werken vanuit economie hierbij vooral aan de bestendiging en versterking van het winkelaanbod en de kaders voor de compacte binnenstad: het bereiken van een aaneengesloten kernwinkelgebied met transformatie aan de randen. Over de ontwikkeling van de binnenstad leest u verder in de paragraaf Stadsprogramma Nieuwe Binnenstad.
De maatregelen uit het Ondersteuningsplan horeca lopen tot de oplevering van het nieuwe horecabeleid. In 2024 hebben wij een start gemaakt met het ontwikkelen van dit nieuwe beleid. Dit stellen wij op in overleg met het bedrijfsleven en daarin nemen wij de ervaringen met de maatregelen uit het Ondersteuningsplan mee. Dit zal onder andere inspelen op de behoeften van de veranderende bevolkingssamenstelling door nieuwe woningbouw en gericht zijn op het versterken van de aantrekkelijkheid van de (binnen)stad. De mogelijkheden voor blurring in combinatie met de alcoholwet worden hierin meegenomen en we houden de vrijstellingsregels voor de exploitatievergunning bij ondergeschikte horeca tegen het licht. In 2025 willen wij het nieuwe horecabeleid vaststellen en gaan uitvoeren.
Het huidige standplaatsenbeleid is toe aan herziening, mede door regelgeving vanuit Europa. De huidige toekenning van standplaatsen voor telkens 1 jaar, biedt te weinig zekerheid voor standplaatshouders om een goede businesscase op te bouwen. Ook wordt gekeken of de huidige standplaatsen voldoen aan zaken als vraag en veiligheid en of er standplaatsen bij/af moeten. Het nieuwe beleid wordt verwacht in Q2 van 2025.
Citymarketing en vrijetijdseconomie
Citymarketing draagt bij aan de strategische ambities uit de Toekomstvisie Vlaardingen 2020-2040 en het Coalitieakkoord 2022-2026 Groei en Bloei voor Vlaardingen. En het geeft invulling aan de opdracht die de burgemeester van de raad kreeg om het imago van Vlaardingen te versterken. Stichting Vlaardingen Partners werkt inmiddels ruim anderhalf jaar als citymarketingorganisatie met gemeente, ondernemers en andere partners aan het verbeteren van het imago van Vlaardingen als aantrekkelijke stad om te wonen, te bezoeken, te ondernemen en te studeren en aan het behouden en aantrekken van de gewenste doelgroepen. In een subsidieovereenkomst en het Citymarketingplan Vlaardingen is meerjarig vastgelegd welke prestaties stichting Vlaardingen Partners jaarlijks zal verrichten en welke doelen met partners en gemeente worden gesteld.
Het stadsmerk, de doelgroep en de positionering van Vlaardingen zijn door Vlaardingen Partners en gemeente samen in 2024 verder uitgewerkt. We deden een verdiepingsslag naar wensen en behoeften van de citymarketingdoelgroep ‘young professionals’, stelden pijlers vast en Het Verhaal van Vlaardingen, dat richting geeft aan ons merk en merkbeleving. We passen het merk ook toe in ons beleid, zoals in de nieuwe evenementenvisie, zodat evenementen ook het verhaal en de identiteit van onze stad uitdragen. Ook werken we aan het bekendmaken van het merk binnen de gemeentelijke organisatie. Zo krijgen alle nieuwe medewerkers van de gemeente een uitleg over citymarketing en het stadsmerk als onderdeel van hun onboardingprogramma.
Vlaardingen wil toerisme en recreatie (vrijetijdseconomie) ontwikkelen als bijdrage aan het realiseren van de ambities uit de Toekomstvisie 2020-2040 en het coalitieakkoord. Deze ontwikkeling is afgestemd op de identiteit en het gewenste imago van de stad en de behoeften van de huidige en gewenste bewoners, bezoekers en bedrijven. Deze ontwikkeling is verbonden met de marketing en positionering van de stad. Het gaat om het versterken en ontwikkelen van het vrijetijdsaanbod voor bewoners en bezoekers (fietsen, wandelen, varen, evenementen, verblijfsmogelijkheden, erfgoed- en cultuurbeleving, winkelen, sporten, horeca etc), en ook aandacht voor gastvrijheid, bereikbaarheid, een representatieve openbare ruimte en het benutten van de samenwerkingsmogelijkheden met regiogemeenten, marketingorganisaties en provincie. In 2024 hebben wij daarom een start gemaakt met het ontwikkelen van het Programma Vrijetijdseconomie en een aantal projecten zoals het stimuleren van groen en recreatie langs de Hoekse Lijn en het pilotproject Groene Halte. Hierbij wordt een bushalte in Holy omgetoverd tot Groene Halte, om (regio)bewoners te stimuleren onze mooie natuur- en recreatiegebieden te ontdekken en gezond te bewegen in een groene omgeving. In deze projecten werken wij samen met onder andere regiogemeenten en provincie. In 2025 willen wij het beleid voor toerisme en recreatie een verdere push geven, indien de capaciteit dit toelaat.
Dienstverlening
In 2024 vindt in het kader van verbetering van de dienstverlening (zie hoofdstuk 1) naast een burgerpeiling ook een integrale ondernemerspeiling plaats onder alle ondernemers werkzaam binnen Vlaardingen. Deze enquête zal elke twee jaar worden herhaald en de resultaten zullen worden meegenomen om te zorgen voor verbetering van de dienstverlening. Het huidige doel is een gemiddeld cijfer 7,5.
Havens
Om Vlaardingen haar positie als belangrijke zeehavenstad van Nederland te laten behouden, richten we de aandacht op de veiligheid van de kades, voldoende diepgang van de watergangen en promotie. Het beheer en onderhoud van de havens sluit aan bij het nautisch gebruik van de havens voor zowel de beroeps- als recreatievaart.
Het aantal passanten die de Oude Haven bezoeken is o.a. door de coronacrisis nog steeds niet op het gewenste niveau. Vergrijzing van de doelgroep en hoge brandstofkosten zijn hier ook debet aan. Om de bezettingsgraad van de tijdelijke ligplaatsen te verhogen wordt gekeken of andere doelgroepen de Oude Haven willen aandoen. Voor een veilig en gevarieerd gebruik van de ligplaatsen zal mogelijk de huidige Binnenhavenverordening moeten worden aangepast. Voor de kades van de KW-haven en Buitenhaven wordt onderzocht op welke wijze er een hoogwateroplossing kan komen, waarbij de functionaliteiten van deze havens zo min mogelijk worden verstoord. Wij realiseren walstroom in havens van de gemeente en maken het aantrekkelijk voor schepen om voor hun hotelfunctie daar gebruik van te maken. In de andere havens sturen we met vergunningverlening zoveel mogelijk op gebruik van walstroom.