Verkeer en Mobiliteit

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

De afgelopen jaren hebben we gewerkt aan de maatregelen uit de Mobiliteitsagenda, die bestond uit korte, midden en lange termijnmaatregelen.  In 2025 maken we een nieuwe Mobiliteitsagenda  waarin we onze ambities uit het Actieplan Mobiliteit (dat loopt tot 2030) verder concretiseren met nieuwe korte termijn maatregelen (tot 2030). Met deze maatregelen dragen we bij aan de bereikbaarheid, veiligheid en gezondheid van onze stad.

Verkeersveiligheid
We hebben aanvragen ingediend voor de tweede tranche van de Verkeersveiligheidsimpuls-gelden van het Rijk. We gaan in 2025 aan de slag met de uitvoering van de maatregelen uit de tweede tranche en dienen we bovendien projecten in voor de derde tranche van deze subsidie. Deze bijdragen kunnen we goed gebruiken om de verkeersveiligheid in Vlaardingen verder te verbeteren.

Daarnaast onderzoeken we samen met het Openbaar Ministerie (OM) of we meerdere flexflitsers in Vlaardingen kunnen plaatsen. Ook willen we, waar mogelijk, pilots uitvoeren om te zien of versmalling van wegen kan helpen om snelheidsovertredingen tegen te gaan zonder de doorstroming van het verkeer te belemmeren. Bij succesvolle pilots willen we deze wegversmallingen, net als op de Holysingel, permanent implementeren.

Maasdeltatunnel
Eind 2024 wordt de Maasdeltatunnel opengesteld voor weggebruikers. Naar verwachting zorgt dat voor een ontlasting van het verkeer op de rijkswegen rondom Vlaardingen. We zijn in overleg met de vervoerder EBS en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) om te verkennen of de nieuwe busverbinding, die via deze tunnel zal rijden, ook kan halteren in Vlaardingen. We verwachten de uitkomsten van deze gesprekken in 2025 met de raad te kunnen delen.

Parkeren
In 2025 passen we het parkeerbeleid aan, dat is nodig gezien de grote woningbouwopgave waar Vlaardingen de komende jaren voor staat. Met de komst van veel nieuwe woningen groeit de behoefte aan efficiënte parkeernormen en nieuwe vormen van mobiliteit. Het nieuwe beleid richt zich op het beter benutten van de bestaande parkeerruimte en parkeerregulering. Hierbij ligt de focus op het bevorderen van duurzame mobiliteit en het behouden van de leefbaarheid in de stad. Met deze aanpak bereiden we Vlaardingen voor op de toekomst.. 

Voor wat betreft de dienstverlening rondom parkeren,  willen het voor de gebruikers zo eenvoudig mogelijk maken als het gaat om de informatie op onze website en de mogelijkheden om wijzingen door te voeren of de betaling te regelen. Zo kunnen gebruikers zelf hun parkeerzaken eenvoudig regelen op momenten dat het hen uitkomt. Daarom willen we overgaan naar kentekenparkeren en de vergunningpas uit-faseren.

Kapitaalgoederen: Verharding, verlichting en verkeerslichten
Voor het thema 'Verkeer en Mobiliteit' zijn onze kapitaalgoederen van groot belang voor onder andere de veiligheid en een goede doorstroming.

Een goede openbare verlichting draagt belangrijk bij aan de sociale veiligheid en de verkeersveiligheid. Daarnaast kan verlichting onze stad meer uitstraling geven. We werken aan het verduurzamen van de openbare verlichting en het verminderen van het aantal storingen. In 2025 herzien we het beleidsplan openbare verlichting. U vindt de verlichting terug in de paragraaf 'Kapitaalgoederen'.

Een belangrijk project voor 2025 is de aanbesteding voor de vervanging van verkeersregelinstallaties (VRI's) in Vlaardingen. Waar mogelijk gaan we  traditionele VRI's vervangen door intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI's). Hiermee werken we aan een betere doorstroming van het verkeer, een verbetering van de verkeersveiligheid en een betere afstemming op real-time verkeersomstandigheden. Ook dit onderwerp vindt u terug in de paragraaf 'Kapitaalgoederen'.

Ophoging, reparaties of vervanging... de gemeente werkt continu aan beheer en onderhoud van onze wegen, paden en civieltechnische kunstwerken (CTK). Meer over verharding en civieltechnische kunstwerken vindt u in de paragraaf 'Kapitaalgoederen'.

Visie Duurzame Mobiliteit
In 2025 leggen we de visie Duurzame Mobiliteit voor aan de raad ter besluitvorming. In deze visie schetsen we de kaders voor duurzame mobiliteitsoplossingen in Vlaardingen. In de visie besteden we aandacht aan de integratie van verschillende vormen van mobiliteit, zoals fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer. Zo willen we bijdragen aan een schonere en efficiëntere vervoersinfrastructuur.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

Financiële ontwikkelingen 
Binnen dit programma hebben onderstaande financiële ontwikkelingen plaatsgevonden:

Bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Uitbreiding capaciteit advisering mobiliteit 52 52 52 52
Hergebruik elementverharding -100 -100 -100 -100
Straatreiniging: korten overige diensten derden -50 -50 -50 -50
Parkeren: korten diensten derden -100 -100 -100 -100
Parkeren: realistischer raming inkomsten -200 -200 -200 -200
Parkeren: straatparkeren van 2,40 naar 2,90 euro -234 -234 -234 -234
Vervanging 2 bruggen -19 -19 -19 -19
Verhuren alle rotondes ipv 4 voor reclame (BOR) -20 -20 -20 -20
Totaal -671 -671 -671 -671

Toelichting financiële ontwikkelingen

Uitbreiding capaciteit advisering mobiliteit 
Door de vele ontwikkelingen in de stad is er extra capaciteit nodig voor advisering over mobiliteit.  Dit helpt de stad leefbaar en toegankelijk houden en hiermee kunnen we ook inzetten op het herzien van parkeerbeleid. 

Hergebruik elementverharding 
Door materialen her te gebruiken, kunnen we een besparing realiseren. Kanttekening hierbij is dat de elementverharding eind 2024 opnieuw aanbesteed moet worden. De verwachting is dat deze aanbesteding hoger uit kan vallen dan het oude contract. In dat geval is het gevolg van deze besparingsoptie dat er in 2025 minder meters verharding opgeknapt kunnen worden en daarmee de algemene kwaliteit van de verharding in de stad achteruit gaat. 

Straatreiniging korten overige diensten derden 
Door Stroomopwaarts minder extra straatreinigingswerkzaamheden uit te laten voeren op beeldbepalende locaties, kan er bespaard worden op dit budget. Kanttekening hierbij is, dat dit mogelijk ten koste gaat van de kwaliteit van de openbare ruimte. 

Parkeren 
Om financiële ruimte te zoeken kunnen we het tarief voor straatparkeren verhogen naar €2,90 per uur,. Daarnaast is er ruimte gezocht door realistischer te ramen en te kijken naar de kosten 'diensten derden'.  

Vernieuwing bruggen
Daar waar de aanbesteding van de  vernieuwing van de Nelson Mandelabrug wat hoger uitviel van verwacht, zorgde de aanbesteding van de Delfseveerbrug voor een meevaller. Per saldo zorgt dit ervoor dat de aanpak van de twee bruggen minder kost. Daardoor hebben we minder kapitaallasten dan waar rekening mee gehouden werd. 

Verhuren rotondes voor reclame
De afgelopen jaren verhuurden we vier rotondes. We gaan de hoeveelheid te verhuren rotondes vergroten waarmee we € 20.000 aanvullende inkomsten kunnen genereren.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleidsplan Deelmobiliteit 2023
Mobiliteitsagenda 2021
Beleids- en beheersplan Wegen 2021
Beleids- en beheersplan Civieltechnische kunstwerken 2021
Beleidsregels Concessie Openbare laaddiensten elektrische voertuigen Vlaardingen 2021
Beleidsregel Parkeernormen 2019
Actieplan Mobiliteit 2018
Herijking Parkeerbeleid 2017
Beheerplan Openbare verlichting 2014

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Terug naar navigatie - Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit draagt bij aan de speerpunten uit het Actieplan Mobiliteit: veilig, bereikbaar, gezond. We leggen de focus op het verbeteren van het fietsklimaat, gebruik van het openbaar vervoer en deelmobiliteit. Dit past ook bij de ambities uit het Actieplan Luchtkwaliteit. In de Mobiliteitsagenda zijn diverse projecten opgenomen die hieraan bijdragen. 

We werken aan deze ambitie met de volgende acties: 

Acties

Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid heeft onze voortdurende aandacht. We nemen maatregelen om de veiligheid op de weg te vergroten en hebben daarbij specifiek aandacht voor gebieden rond scholen en zorginstellingen. 

In schoolomgevingen werken we aan de verkeersveiligheid voor scholieren. We optimaliseren bijvoorbeeld de infrastructuur in de buurt van scholen, implementeren verkeerseducatieprogramma's en vergroten daarmee de bewustwording bij zowel leerlingen als ouders.

Bij zorginstellingen willen we een verkeersveilige omgeving creëren voor patiënten/bewoners en zorgverleners. We beoordelen de verkeerssituaties rondom deze instellingen daarom kritisch en passen deze waar nodig en mogelijk aan. 

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

Terug naar navigatie - Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

De doorstroming van gemotoriseerd verkeer binnen Vlaardingen draagt bij aan een optimale bereikbaarheid van en voor de inwoners, ondernemers en organisaties. We willen het streven naar een vlotte afhandeling van het gemotoriseerde verkeer echter niet ten koste laten gaan van de doorstroming van fietsers en het openbaar vervoer. Door de verschillende vervoerswijzen harmonieus te integreren, zorgen we ervoor dat ons verkeerssysteem duurzaam en toekomstbestendig is.  Zo bevorderen we niet alleen de bereikbaarheid van onze stad, maar stimuleren we ook het gebruik van duurzame en gezonde vervoersalternatieven.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Verkeersveiligheid Bron Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%) SWOV/ABF research (WSJG) 15 15 n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Vervoersautoriteit
Binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (zie onder programma 1 Bestuur, dienstverlening en participatie) is de Vervoersautoriteit betrokken bij de uitvoering van de doelstellingen van dit programma. De bestuurscommissie Vervoersautoriteit (Va) behartigt taken op het terrein van verkeer en vervoer, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter verbetering van de bereikbaarheid binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de wethouders Verkeer en Vervoer van de 21 MRDH gemeenten.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie hieronder de meerjarenraming 2025-2028 op programmaniveau per taakveld.

Bedragen x €1.000
Verkeer en Mobiliteit Begroting 2024 na wijziging 2025 2026 2027 2028
Lasten 16.799 14.479 15.557 16.849 17.007
Baten 3.003 3.690 3.787 3.889 3.941
Saldo van baten en lasten -13.796 -10.789 -11.770 -12.960 -13.066
Onttrekkingen 2.050 0 0 0 0

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2025 + - 31-12-2025
Parkeerfonds 81 0 0 81
Reserve Blankenburgverbinding 1.588 0 0 1.588
Totaal reserves 1.669 0 0 1.669

Reserve Parkeerfonds
De afkoopsommen die voortkomen uit de negatieve parkeerbalans als gevolg van (bouw)ontwikkelingen worden overgemaakt naar de reserve Parkeerfonds. Deze reserve wordt aangewend om de kosten voor het vergroten van het aantal beschikbare parkeerplaatsen bij de herinrichting van straten te financieren.

Reserve Blankenburgverbinding
Deze reserve betreft het nog niet bestede deel van de rijksbijdrage voor het realiseren van de Blankenburgverbinding, welke de komende periode aangewend zal worden voor dit doel. De verwachting is dat eind 2024 de Blankenburgverbinding, project van Rijkswaterstaat, wordt opgeleverd. De afwikkeling van het project en de reserve zullen naar verwachting in 2025 plaatsvinden

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland. De beschikbare kredieten voor Beheer openbare ruimte die jaarlijks beschikbaar worden gesteld zijn ook voor 2028 in de begroting opgenomen en voor het overige niet veranderd t.o.v. de vastgestelde begroting 2024.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Vervangingsinvesteringen:
Aanschaf tractiemiddelen 279 258 0 0
Ophoogprogramma 1.842 1.870 1.898 1.926
Vat kosten projecten openbare ruimte 558 567 575 584
Onderhoudsniveau buitenruimte 1.760 1.786 1.813 1.840
Aanschaf verlichting 325 330 335 340
Verkeersregelinstallaties 254 258 261 265
Civieltechnische kunstwerken 0 25 120 0
Totaal investeringen meerjarig 5.018 5.092 5.002 4.955

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

De beschikbare kredieten voor Beheer openbare ruimte die jaarlijks beschikbaar worden gesteld zijn ook voor 2028 in de begroting opgenomen en voor het overige niet veranderd t.o.v. de vastgestelde begroting 2024.