• Onze aanpak voor verkeersveiligheid is gebaseerd op een risicogestuurde benadering. We sluiten daarbij aan bij het nationale beleid zoals uiteengezet in het 'Strategisch Plan Verkeersveiligheid'. Deze aanpak gaat verder dan alleen het analyseren van locaties waar zich frequent ongevallen voordoen, maar richt zich tevens op gebieden met een verhoogd risico op ongevallen. Hierdoor worden ook plaatsen meegenomen die als verkeersonveilig worden ervaren, maar waar wellicht nog geen ernstige ongevallen hebben plaatsgevonden. Dit wordt tevens een van de uitgangspunten voor de nieuwe Mobiliteitsagenda die we in 2025 opstellen.
  • De inzichten die we hebben opgedaan tijdens de verkeersveiligheidspilots op de Holysingel, dienen als waardevolle lessen die we toepassen op andere locaties binnen Vlaardingen met een vergelijkbaar hoog risicoprofiel. Dit vertaalt zich in praktische maatregelen die niet alleen de verkeersveiligheid verbeteren, maar ook bijdragen aan het verminderen van het gevoel van onveiligheid onder weggebruikers. Zo werken we aan een verkeersomgeving die niet alleen statistisch veilig is, maar ook als veilig wordt ervaren door de gebruikers.
  • Om de verkeersveiligheid te bevorderen maken wij gebruik van de Stimuleringsregeling Verkeersveiligheid (SPUK), een investeringsimpuls van het Rijk. Met deze middelen kunnen we extra projecten uitvoeren om de verkeersveiligheid in onze stad te verbeteren. De komende jaren dienen we wederom een aantal aanvragen in voor nieuwe projecten die bijdragen aan een verkeersveilige stad.