De gemeente is vanuit een aantal wettelijke kaders verantwoordelijk voor het vervoer van verschillende doelgroepen (onder andere Wmo, Jeugdhulp en leerlingenvervoer). Om de kosten hiervan beheersbaar te houden in de toekomst is op basis van onderzoek, een Plan van Aanpak doelgroepenvervoer ontwikkeld. Dit is gebeurd in MVS-verband, samen met Rogplus. Het PvA bestaat uit tien maatregelen waaronder het ontwikkelen van ‘reizigersprofielen’ en het organiseren van een vervoersloket. 
 
Met de vergrijzing en ook het langer thuis wonen groeit de maatschappelijke waarde van het doelgroepenvervoer en van alternatieve sociale vervoersinitiatieven. Afgelopen jaar is het nieuwe Vervoerloket van start gegaan, samen met het nieuwe merk ievo. Vanaf nu krijgen mensen die geïndiceerd worden voor ondersteuning bij vervoer ook een reizigersprofiel. Daarmee kan het vervoerloket doelmatiger en passender vervoer voor hen organiseren. Daarbij kijkt het Vervoerloket breder dan alleen de regiotaxi. Ook het openbaar vervoer (OV), Argosmobiel en andere vervoersinitiatieven kunnen een uitkomst bieden. We onderzoeken het verplicht stellen van maatregelen, zoals een OV-training, een reisadvies en het stimuleren van het gebruik van scootmobielen voor korte ritten, voordat er een beroep wordt gedaan op doelgroepenvervoer of alternatieven die afhankelijk zijn van vrijwilligers. Op deze manier willen we betaalbare en duurzame mobiliteitsoplossingen blijven bieden voor de langere termijn.