1. Bestuur, dienstverlening en participatie

Financieel overzicht afwijkingen op de programma's

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma's
1. Bestuur, Dienstverlening en Participatie
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 1e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2022 2022
0.1 Bestuur 3.759 0 -3.759 0 -3.759
0.2 Burgerzaken 3.011 750 -2.261 0 -2.261
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 785 0 -785 -218 -1.003
0.4 Overhead 23.978 774 -23.203 1.132 -22.071
0.5 Treasury 9 50 41 0 41
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.345 0 -2.345 0 -2.345
0.10 Mutaties reserves 39 91 52 0 52
Totaal 33.926 1.665 -32.261 914 -31.347

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Bestuur, dienstverlening en participatie Voordeel Nadeel
Taakveld 0.1 Bestuur
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 0.2 Burgerzaken
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 218
Aanpassing begroting i.v.m. Beheerplan Vastgoed
Eind vorig jaar is door de gemeenteraad het Beheerplan Gemeentelijke Gebouwen vastgesteld, waarin de meerjarenonderhoudsprogramma’s, kosten grootonderhoud en uitgesteld onderhoud, investeringen in verband groot onderhoud/ renovatie etc. van het gemeentelijk onroerend goed zijn opgenomen. In 2020 zijn de grootste meerjarige aanpassingen gedaan, maar voor de meerjarenbegroting 2022-2025 dienen er nog wel enkele correcties te worden doorgevoerd. Voor een deel heeft dit betrekking op de storting in de voorziening onderhoud gem. gebouwen die wordt aangepast aan het eerder genoemde Beheerplan. De overige correcties zijn programma overstijgend, maar hebben geen consequenties voor het saldo van de gemeente. 45
Opstellen MJOP’s Vastgoed
Vastgoed is hard aan het werk om de basis op orde te krijgen. Om hieraan een impuls te geven is het nodig dat er externe advisering plaatsvindt op het gebied van conditiemetingen en meerjarenonderhoudsplannen. Ook het verbinden van duurzaamheidsmaatregelen in combinatie met de uitvoering van meerjaren onderhoud maakt onderdeel uit van de advisering. Na afronding van dit traject is de afdeling vastgoed in regie op het gebied van vastgoedmanagement en vastgoedbeheer. Onderstaande onderdelen worden toegevoegd om onze ambitie per 1 januari 2023 te kunnen behalen: * Advisering opstellen geactualiseerde MJOP (kosten € 90.000,00) * Advisering Duurzaamheid en MJOP (kosten € 83.000,00) Totale investering € 173.000,00. 173
Taakveld 0.4 Overhead 1.132
Aanpassing begroting i.v.m. Beheerplan Vastgoed
Zie programma 1. Bestuur, dienstverlening en participatie, Taakveld Beheer overige gebouwen en gronden. 186
Verkoop Heemtuin in relatie tot ombuigingsvoorstel
De Heemtuin Westwijk is in eigendom overgegaan naar de Stichting Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. Hierbij heeft de gemeenteraad de wens uitgesproken dat de kennis, kunde en inzet van de huidige medewerker van de gemeente gedurende enige tijd gecontinueerd zou worden om de ecologische waarde van de Heemtuin te borgen. FSV heeft hierin bewilligd en uitkomst van gesprekken tussen gemeente en FSV is dat er een detacheringsovereenkomst is opgesteld die voorziet in continuering van inzet van de medewerker voor 1 jaar, op basis van een 36-urige werkweek, tegen een gedeeltelijke vergoeding van € 34.000 in 2022. De andere helft komt voor rekening van de gemeente en worden ingeboekt als frictiekosten om de structurele bezuiniging van € 68.000 per jaar te kunnen realiseren.
ORT en beschikbaarheidstoeslag
In de praktijk zijn er binnen de gemeente een aantal teams waarbij structureel onregelmatig wordt gewerkt of piketdiensten worden gedraaid, zoals de havenbeamte, de BOA’s of de medewerkers van de gladheidsbestrijding. Hier staat een vergoeding tegenover. Echter is hier in de begroting geen rekening mee gehouden en geen budget gereserveerd. In de praktijk worden deze toeslagen wel uitbetaald aan de medewerkers maar gaan nu ten laste van het “gewone” salarisbudget of de vacatureruimte binnen een team. Om structurele overschrijdingen te voorkomen, wordt voorgesteld om deze omissie te herstellen en via de 1ste VGR structureel budget op te nemen voor de regelingen waar deze medewerkers recht op hebben. 261
Budgetverschuiving Leerrecht
In 2021 heeft in de eerste VGR 2021 incidenteel een budgetverschuiving van taakveld overhead naar taakveld onderwijsbeleid en leerlingzaken plaatsgevonden. Dit had een structurele mutatie moeten zijn die in deze voortgangsrapportage wordt geeffectueerd. Per saldo een klein nadeel van € 7.000. 499
Programmamanagement naar inhuur
In het herstelplan is een budget van € 198.000 geraamd voor de inhuur van een programmamanager. De budgetten komen van 3 verschillende taakvelden van programma 7 Sociaal Domein. 198
Stopzetting hostconstructie met Stroomopwaarts van Juridische zaken
In verband met de hosting SOW werd jaarlijks capaciteit voor juridische dienstverlening in rekening gebracht aan SOW. Bij het opheffen van de hostingsconstructie is hiermee geen rekening gehouden, hetgeen voor 2022 resulteert in een tekort in de personeelsbegroting van Juridische Zaken van ca € 60.000. Voorstel is dit bedrag structureel op te nemen in de begroting. 60
Stelpost strategische personeelsplanning
Bij de ombuigingen heeft uw Raad een voorstel aangenomen met betrekking tot Strategische Personeelsplanning. Voor 2022 is deze behaald. Hiermee worden de stelposten die opgenomen zijn op dit programma en programma 10 opgeheven, per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. 739
Capaciteitsvragen kadernota 2021
Met de vaststelling van de kadernota 2021 op 13 juli 2021 is extra capaciteit geregeld voor de woningbouwopgave. Hiervoor zijn middelen beschikbaar gesteld van € 1 mln. voor 2022, oplopend naar € 1,9 mln. voor 2025. Deze middelen zijn budgettair neutraal in de begroting 2022-2025 opgenomen en bij programma 10 Financiën op stelposten op taakveld Overige baten en lasten verantwoordt. De stelposten dienen verdeeld te worden naar de betreffende teams en de hogere kapitaallasten (door de ophoging van de kredieten) moeten naar de betreffende taakvelden verdeeld worden. Met de bijgevoegde begrotingswijziging wordt deze verdeling administratief uitgevoerd. Per saldo is deze mutatie eveneens budgettair neutraal. 131
Bedrijfskleding (oranje lijst ombuigingen)
Bij de ombuigingen was het voorstel om te bezuinigingen op de bedrijfskleding bij de medewerkers aan de balie. Dit voorstel was geplaatst op de oranje lijst om hier nader onderzoek naar te doen. Inmiddels heeft dit onderzoek plaatsgevonden en is geconstateerd dat deze ombuiging doorgevoerd kan worden. Per saldo een voordeel van € 6.700 euro voor 2022. 7
Opbrengsten Monitor Sociaal Domein MVS
De monitor sociaal domein MVS is vanaf 2021 in een beheer fase. In afwachting van verdere ontwikkelingen. Hierdoor zijn er alleen beheers lasten voor 2022 en zullen we geen vergoeding ontvangen voor de ontwikkellasten. De verwachting is dat dit de komende jaren zo zal blijven. 107
Digitaliseringskrediet
Vanwege de noodzaak tot structurele aandacht voor informatieveiligheid en privacy zijn middelen nodig om dreigingen vanuit de maatschappij het hoofd te kunnen bieden. In 2020 zijn als onderdeel van het digitaliseringsbudget investeringen hiervoor opgenomen. Afgelopen jaar heeft er marktoriëntatie voor een Information Security Management Systeem (ISMS) plaatsgevonden. Naast een ISMS, wat het proces ondersteund zijn er ook technische aanpassingen noodzakelijk om de informatieveiligheid en privacy beter in te richten zoals Single Sign On. De ontwikkeling is dat er geen sprake is van investeringen, maar van licenties. Dit vraagt dus een aanpassing van de huidige financiële inrichting. Voorstel is om een deel van het digitaliseringskrediet ter waarde van € 159.000 om te zetten in structureel exploitatiebudget ten behoeven van bekostigen licenties. Dit houdt in dat er structureel een vrijval is van de kapitaallasten ad € 31.800 ten opzichte van extra structureel budget ad. € 34.000. Per saldo wordt er dus € 2.200 extra gevraagd. 2
Vrijval kapitaallasten
In de APO over MBO stad met kenmerk 1878856 d.d. 31 mei 2022 worden middelen gevraagd voor de activiteiten in het kader van Vlaardingen MBO-stad. De dekking van deze middelen is als volgt: De gevraagde € 231.000 kan in 2022 incidenteel worden gedekt binnen de bestaande begroting. In de aanvullende investeringsagenda, die de raad bij de begrotingbehandeling via een amendement heeft aangenomen, zitten twee onderwerpen die in 2022 nog niet tot besteding komen. Dit betreft de onderdelen "Uitvoeringsplan Mobiliteitsplan versnellen" en "Gemeentelijke panden energieneutraal". Voor deze beide onderdelen is in 2022 € 200.000 aan budget beschikbaar gesteld. Dit betreffen in beide gevallen budgetten voor het dekken van kapitaallasten. Wanneer in 2022 voor deze onderwerpen investeringen worden gedaan, dan leidt dit pas vanaf 2023 tot kapitaallasten, Deze beide budgetten vallen in 2022 dus vrij en kunnen daarmee voor incidentele dekking voor dit voorstel zorgen. Middels bijgaande budgettair neutrale begrotingswijziging worden de benodigde middelen overgeheveld.” 200
Taakveld 0.5 Treasury
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.

Actualisatie reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Actualisatie reserves en voorzieningen
Actualisatie reserves en voorzieningen programma Bestuur, dienstverlening en participatie Voordeel Nadeel
Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen 210
Onttrekking uit de Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen € 210.006. 210

Bijzonderheden

Terug naar navigatie - Bijzonderheden

Risico's

Risico claim Speelautomatenhal
De Raad van State heeft op 2 november 2016 in hoger beroep uitspraak gedaan over de verleende speelautomatenhalvergunning. De uitspraak houdt kort gezegd in dat de Verordening Speelautomatenhal Vlaardingen 2008 (op onderdelen) onverbindend is verklaard. De procedure is overnieuw gevolgd op basis van een gewijzigde verordening Speelautomatenhal Vlaardingen 2017 met nadruk op het bieden van ruimte voor mededinging voor alle potentiële exploitanten. 
In maart 2018 is een nieuwe vergunning verleend, die wederom wordt aangevochten. De procedure daartoe loopt op dit moment. Tegen de uitspraak van de rechtbank heeft de gemeente hoger beroep ingesteld. verwacht. De eiser heeft in de ‘eerste’ procedure, die leidde tot gedeeltelijke verbindendheid van de verordening, een schadeclaim ingediend. Daarover wordt nu onderhandeld tussen partijen. Daarnaast is het risico op verdere kosten afhankelijk van de uitspraak in hoger beroep bij de Raad van State. Die kan nog enkele maanden op zich laten wachten.

 

Taakveld Beheer en overige gebouwen en gronden

Datasturing Beheerplan Gemeentelijke Gebouwen
Bij de vaststelling van het beheerplan is aangegeven dat de cijfers in het beheerplan op onderdelen mogelijk aanpassing behoeven en hierover gerapporteerd wordt via de daarvoor bestemde moment in de gemeentelijke P&C-cyclus. Werkend met het beheerplan geeft het ons meer en beter zich op het onderhoud van onze panden en hebben ook moeten constateren dat huidig beschikbare data op onderdelen onvoldoende is.  Gekozen is om de data gedurende 2022 verder in orde/evenwicht te brengen, zodoende Vlaardingen bij de nieuwe aanbesteding van haar onderhoudscontracten in 2023 gesteld is met juiste informatie.  Op voorhand is niet uit te sluiten dat de update in data leidt tot kostenverhoging op gebied van beheer en onderhoud.  Hierover wordt in 2e Voortgangsrapportage 2022 en of 1e Voortgangsrapportage  2023 verder gerapporteerd.

Ontwikkeling energieprijzen
In december 2021 is door de VP&MSV-gemeenten het  energiecontract verlengd voor de periode van 2022 t/m 2025. In principe staat de prijs voor de levering van gas en elektriciteit vast in die periode. Echter is er een clausule opgenomen dat wanneer de prijzen op de energiemarkt fors stijgen er opnieuw over de energieprijzen zal worden onderhandeld voor de jaren na het lopende jaar.
Door de oorlog in de Oekraïne zijn de prijzen van energie enorm gestegen, waardoor er binnenkort opnieuw onderhandeld gaat worden voor de prijzen van 2023 e.v. De verwachting is ,-bij onveranderd landelijk beleid- de energielasten - van de gemeente aanzienlijk  stijgen. Hierover wordt -indien noodzakelijk- in de 2e Voortgangsrapportage 2022 verder gerapporteerd. 

Prijsstijgingen onderhoud en investeringen
Door de diverse ontwikkelingen in de wereld (o.a. de oorlog in Oekraïne) stijgen op dit moment de prijzen van grondstoffen en materialen enorm. Omdat bij het onderhoud en investeringen veel materiaal gebruikt wordt, is op voorhand niet uit te sluiten dat de budgetten voor de onderhoud en de investeringen die door Vastgoed worden gedaan mogelijk niet toereikend zijn. In de 2e VGR wordt indien dit de situatie blijkt te zijn  hierover verder  gerapporteerd. 

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u ombuigingsvoorstellen aan, die eerst nog verder uitgewerkt moesten worden, de zogenaamde ‘oranje lijst’.  Over een aantal van deze ombuigingen is bij de 2de Voortgangsrapportage 2021 besloten om deze niet verder te onderzoeken. In onderstaande tabel treft u een stand van zaken van de resterende potentiële ombuigingen binnen dit programma. 

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen
Nr Ombuiging Verwachte afronding uitwerking voorstel Stand van zaken
70 Sluiting van publieke balies (Beveiliging (sluiten avondopenstelling; openingstijden aanpassen) Q3 2022 De uitwerking van het voorstel is nog niet gereed, mede door de ontwikkelingen met betrekking tot hybride werken en verdere digitalisering. Verregaande digitalisering is een voorwaarde voor afschaling fysieke dienstverlening. De verwachting is dat dit voorstel in Q2 2022 besproken wordt in het directie-overleg.
83 Bedrijfskleding Q2 2022 (afgewikkeld) Het CDT heeft besloten om deels te besparen op bedrijfskleding. Het betreft bedrijfskleding die gebruikt wordt in het kader van respresentatie. Dit geldt concreet voor medewerkers van Burgerzaken. De besparing is bescheiden en bedraagt € 6.700 en is opgenomen tussen de begrotingsafwijkingen binnen programma Bestuur, dienstverlening en participatie. Daarmee beschouwen wij deze ombuigingsoptie ook als afgewikkeld.
85 Openingstijden / beveiliging verminderen (facilitair) Q3 2022 Zie nr 70.