1. Bestuur, dienstverlening en participatie

Financieel overzicht afwijkingen op de programma's

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma's
1. Bestuur, Dienstverlening en Participatie
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 1e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2023 2023
0.1 Bestuur 3.726 0 -3.726 0 -3.726
0.2 Burgerzaken 2.963 761 -2.203 0 -2.203
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 1.147 0 -1.147 -112 -1.259
0.4 Overhead 22.971 55 -22.916 -4.222 -27.138
0.5 Treasury 0 19 19 0 19
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.526 0 -2.526 0 -2.526
0.10 Mutaties reserves 39 53 14 0 14
Totaal 33.372 887 -32.485 -4.334 -36.819

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Bestuur, dienstverlening en participatie Voordeel Nadeel
Taakveld 0.1 Bestuur
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 0.2 Burgerzaken
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 112
Kosten leegstandsbeheer
Bij het beheren van de vastgoedportefeuille zijn er panden die niet meer in reguliere verhuur zitten maar in leegstandsbeheer. Hierbij wordt een pand beschermd tegen risico's zoals kraken en verpaupering. Deze vorm van beheer is normaal gesproken van korte duur. In Vlaardingen zijn er ook panden die al meerdere jaren op deze manier in stand worden gehouden. De panden worden wind- en waterdicht gehouden. De kosten die hiermee gemoeid zijn, worden tot op heden ten laste gebracht van regulier onderhoud. Dit terwijl het budget hierop niet is afgestemd. Uiteindelijk betekent het dat door deze werkwijze jaarlijks minder geld beschikbaar is voor planmatig onderhoud, hetgeen tot achterstallig onderhoud leidt binnen de Vastgoedportefeuille. De kosten van leegstandsbeheer bedraagt € 112.000 per jaar. Het bedrag fluctureert al naar gelang er wisselingen zijn in de vastgoedportefeuille. 112
Taakveld 0.4 Overhead 4.222
CAO ambtenaren 2023
Per 6 april 2023 heeft het VNG het CAO-akkoord bekrachtigd. De CAO kent een looptijd van 2 januari 2023 t/m 1 januari 2024. Er is uitgegaan van een gemiddelde salarisstijging van 9,1% per 2 januari 2023 en de verhoging van de thuiswerkvergoeding van € 2 naar € 3 per 1 mei 2023. Dit komt neer op ongeveer € 4,1 miljoen euro. Daartegenover staat een restant van € 200.000 dat is blijven staan op een stelpost als gevolg van een te hoge raming bij de vorige CAO en welke nu als deels dekking kan worden ingezet voor de bekostiging van de CAO 2023. Daarnaast biedt de stelpost loon- en prijscompensatie deels dekking, te weten voor € 2.388.000. Op structurele basis (vanaf 2024) kan de CAO verhoging geheel worden gedekt uit de stelpost loon- en prijscompensatie, dit is opgenomen in de voorjaarsnota 2023 die uw raad kort na deze voortgangsrapportage ontvangt. 3.852
Groei licenties en laptops en telefoons als gevolg toename bezetting
Na jaren van krimp, groeit en bloeit Vaardingen als organisatie weer. We merken dat ook op het gebied van de inzet van bedrijfsvoeringsonderdelen. Meer collega in dienst betekent ook meer te organiseren en in te kopen voorzieningen, zoals werkplekken en technologische voorzieningen als laptops, i-pads, telefoons en autorisaties in systemen. Bij de start van 2023 zagen we ten opzichte van de start in 2022 een duidelijke groei van 95 gebruikersaccounts ten opzichte van 2022. Mogelijk dat dit bij de 2e Voortgangsrapportage zal leiden tot een extra budgetaanvraag, omdat naar verwachting deze groei doorzet in 2023.
Inspectie-app
Bij de meerjarenbegroting 2022-2025 is er vanuit het amendement aanvullende investeringsagenda € 150.000 beschikbaar gesteld ten behoeve van ondermijning. Hieruit zal een inspectieapp worden bekostigd om de operationele rapportages op straat beter af te handelen voor zowel de BOA's als het interventieteam OOV. Dit budget staat momenteel nog op programma 1 Bestuur, Participatie en Dienstverlening. Voorgesteld wordt om € 25.000 hiervan over te hevelen naar programma 2 Veiligheid & Handhaving ter dekking van de kosten voor deze inspectieapp. 25
Stelpost Robuuste Rechtsbijstand
Bij de decembercirculaire van 2021 is een bedrag beschikbaar gesteld voor robuuste rechtsbijstand en geposteerd op een stelpost op programma Bestuur, dienstverlening en participatie. Dit bedrag bleek niet nodig te zijn en kan terugvloeien naar het begrotingssaldo. Voor 2023 een voordeel van € 131.000 oplopend naar € 151.000 in 2026. 131
Kredietuitbreidingen uitvoeringsbudget Audiovisuele middelen
De laatste tijd maakt de gemeente steeds meer en intensiever gebruik van Audiovisuele middelen (AV-middelen), maar met de huidige AV-middelen is het niet mogelijk om de gewenste functionaliteit en kwaliteit te bieden. Met name de AV-middelen in de trouwzaal en op de begraafplaats Holy staan sterk onder druk en de dienst in de trouwzaal is zelfs onbruikbaar geworden. Dit zijn belangrijke levensgebeurtenissen waar de dienstverlening op niveau behoort te zijn. Ook ontstaan er regelmatig storingen in het zalencentrum bij vergaderingen. Er is dus een dringende noodzaak om deze te vervangen. Het huidige krediet (ad. € 128.000) dat bestemd is voor AV-middelen is echter ontoereikend, daarom wordt gevraagd om extra investerings- en uitvoeringsbudget.
Voor de komende 6 jaren is een extra investering benodigd van : 2023 € 214.120 (€ 342.113 minus € 128.000) 2024 € 27.400 2025 € 55.000 2026 € 36.250 2027 € 36.250 2028 € 108.000
De kapitaallasten de komende 5 jaar bedragen: 2024 € 53.919 2025 € 61.412 2026 € 75.052 2027 € 83.680 2028 € 39.703
Naast de investeringen dient er ook structureel budget beschikbaar gesteld te worden voor: Structureel * Formatie-uitbreiding (WPO en Communicatiemedewerker) € 65.000 * Onderhoudsbudget € 50.000 115
Fysieke beveiliging
In de begroting is ten aanzien van het budget voor Beveiliging rekening gehouden met reguliere openingstijden van de panden (Westnieuwland 6 en Markt 11). Regelmatig worden er extra beveiliging- en hostessdiensten aangevraagd vanwege avondopenstellingen Hierbij valt dan te denken aan informatieavonden, klankbordgroep- vergaderingen, auditcommissie vergaderingen, bewonersbijeenkomsten en begeleidingscommissies. Deze kosten kunnen niet worden doorbelast, waardoor er een budgetoverschrijding op facilitaire voorzieningen ontstaat. Tevens is er onvoldoende dekking ingecalculeerd voor de indexering van de tarieven. In het eerste kwartaal is het beveiligingsbudget al 14% hoger dan begroot (€ 39.000) Op jaarbasis zal dit, naar verwachting ca. € 160.000 zijn. 160
Prijsstijgingen facilitaire voorzieningen
In de begroting is rekening gehouden met een indexering van 1,5%, echter zijn de prijzen in de markt dusdanig hard gestegen (hoge grondstofkosten, oorlog in Oekraine) dat de indexeringen in sommige situaties uitkomt tussen de 15 en 20%. Waaronder catering- en beveiligingsdiensten, kantoorartikelen, etc. Hierdoor is de verwachting dat het budget in algehele zin overschreden zal worden met € 130.000. Dekking zal plaastvinden vanuit de stelpost loon- en prijscompensatie. 130
Krediet meubilair raadszaal
De wens vanuit de gemeenteraad is om het meubilair (maatwerkmeubilair) in de Raadzaal te vervangen. Enkele van deze meubels zullen worden gebruikt voor de Burgerzaal, welke aan vervanging toe zijn. Hiermee wordt voldaan aan de duurzaamheidsvisie van de gemeente Vlaardingen. De kosten van de vervanging van het meubilair bedraagt ca. € 47.700. Echter is in het huidige beheerplan van Vastgoed en Facilitair al rekening gehouden met de vervanging van onder andere het meubilair van de Burgerzaal. Dit deel ad. € 14.000 kan nu gebruik worden voor het meubilair van de Raadszaal. Het beoogde benodigde extra budget van € 33.700 dient extra beschikbaar gesteld te worden. De afschrijvingslasten van deze extra investering bedragen ca. € 3.700. Daarnaast dient, omdat de oude investering nog een restant boekwaarde heeft een bedrag van € 20.664 ten laste van het rekeningresultaat 2023 gebracht te worden. 21
Uitbreiding formatie vastgoed
Het gebrek aan voldoende capaciteit binnen team Vastgoed leidt er op dit moment toe dat dossiers te lang blijven liggen en er vaak niet genoeg tijd is om zaken helemaal naar wens af te handelen. Extra capaciteit is van belang om dit knelpunt op te lossen. Daarnaast is er ten behoeve van het coalitieakkoord met betrekking tot energiebesparing een verduurzamingskalender opgesteld. In een separate aanvraag bij de voorjaarsnota worden hiervoor de benodigde investeringen aangevraagd. Om dit gestand te kunnen geven dient er een projectleider aangesteld te worden die gedurende de komende 10 jaar leiding kan geven aan de realisatie van de diverse projecten. Buiten het feit dat dit speciale vaardigheden behoeft (bijvoorbeeld kennis van monumenten) is er binnen het team technisch beheer geen kennis en capaciteit aanwezig om invulling te geven aan deze formatieplaats. Deze uitbreiding vraagt in een budgetvraag voor 2023 van € 100.000. In structurele zin is dit opgenomen in de Voorjaarsnota 2023 die uw raad snel ontvangt na deze voortgangsrapportage. 100
Krediet meubilair 2023
Bij het opstellen van de meerjarenbegroting 2023-2026 heeft abusievelijk een verschuiving plaatsgevonden van een krediet meubilair. Het krediet ad € 201.000 was gepland in 2023, maar is bij het opstellen van deze begroting in 2024 terecht gekomen. Om de werkzaamheden dit jaar te kunnen uitvoeren dient het krediet in het meerjareninvesteringsprogramma geplaatst te worden in 2023.Door deze aanpassing verschuiven ook de kapitaallasten met een jaar, zodat in 2024 een kapitaallast van ca. € 20.000 geraamd wordt.
Taakveld 0.5 Treasury
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.