10. Financiën

Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s
10. Financiën
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 1e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2023 2023
0.5 Treasury 2.630 4.169 1.539 0 1.539
0.61 OZB woningen 0 12.873 12.873 0 12.873
0.62 OZB niet-woningen 0 9.204 9.204 0 9.204
0.64 Belastingen overig 1.774 280 -1.493 68 -1.425
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 0 190.010 190.010 -1.044 188.966
0.8 Overige baten en lasten 5.004 0 -5.004 4.567 -437
0.9 Vennootschapsbelasting 0 0 0 0 0
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 24 25 1 -1 0
3.4 Economische promotie 0 339 339 0 339
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
Totaal 9.431 216.901 207.470 3.589 211.059

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Financiering Voordeel Nadeel
Taakveld 0.5 Treasury
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 0.61 OZB woningen
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 0.62 OZB niet-woningen
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 0.64 Belastingen overig 68
Deelnemersbijdrage Regionale Belasting Groep
Uit de kaderbrief van de RBG blijkt dat de bijdrage aan de RBG voor 2023 e.v. lager uitvalt dan begroot. Voor 2023 betekent dit een voordeel van € 67.800 oplopend naar € 84.800 in 2026. 68
Taakveld 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 0 1.044
Mutaties Algemene uitkering
Decembercirculaire 2022
Het in de decembercirculaire 2022 beschikbaar gestelde bedrag voor de Wet goed verhuurderschap is onjuist en is voor Vlaardingen met circa € 13.000 naar boven bijgesteld. De totale bijstelling uit de decembercirculaire komt hiermee op € 256.000. Zie voor een uitgebreide toelichting het raadsmemo decembercirculaire 2022. 256
Prognose mutatie accres
Het Centraal Planbureau (CPB) heeft op 9 maart 2023 het Centraal Economisch Plan (CEP) 2023 gepubliceerd. Het CPB raamt in het CEP 2023 een hogere loonstijging en een hogere prijsstijging voor consumptie en investeringen dan verwacht. Op basis daarvan kun je een voorzichtige schatting maken voor de compensatie achteraf voor de hogere loon- en prijsontwikkeling van uitkeringsjaar 2022 en het verwachte accres voor loon- en prijsontwikkeling voor de jaren 2023 tot en met 2027. Een voorzichtige inschatting voor Vlaardingen voor het uitkeringsjaar 2023 is € 2,2 miljoen. In de meicirculaire 2023 wordt het juiste bedrag bekend gemaakt en dan zal dit bedrag via een begrotingswijziging in de begroting verwerkt worden.
Stelpost Loon & Prijscompensatie
Bij het opstellen van de 2e voortgangsrapportage 2022 is de stelpost loon- en prijscompensatie overgeheveld van taakveld 0.7 Algemene uitkering naar taakveld 0.8 Overige lasten en baten. Hierbij is het gehele budget wat beschikbaar is gesteld bij de Meicirculaire 2022 overgeheveld waarbij abusievelijk geen rekening was gehouden met de mutaties op de stelpost die al waren gedaan bij het opstellen van de Meerjarenbegroting 2023-2026. Via dit voorstel wordt hetgeen al gemuteerd is op de stelpost Loon-en prijscompensatie ook overgeheveld naar het juiste taakveld. 1.300
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten 4.567
Stelpost Loon & Prijscompensatie
Zie taakveld 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds binnen dit programma 1.300
Beroepen op stelpost Loon & Prijscompensatie
Via de normeringsystematiek ‘samen trap op en samen de trap af’ wordt de algemene uitkering van het gemeentefonds geïndexeerd, ook wel het accres genoemd. Sinds de meicirculaire 2022 is het accres gesplitst in een volume- en een nominaal deel, waarbij het nominale deel ter compensatie is van loon- en prijsstijging en het volumedeel ter compensatie van bevolkingstoename en reëel accres (voor nieuw beleid). Het nominale deel van het accres hebben wij sindsdien op een stelpost loon- en prijscompensatie geplaatst. De stelpost wordt ingezet als loon- en prijsstijgingen zich voordoen en leiden tot overschrijding van budgetten. In de vorige programma's is een aantal maal beroep gedaan op deze stelpost, waardoor er in deze voortgangsrapportage voor 2023 een totaalbedrag van circa € 5,5 miljoen vrijvalt. Voor 2023 wordt voor de volgende loon- en prijsstijgingen een beroep gedaan op de stelpost: Subsidies in verband met inflatie kunst- en cultuurinstellingen (€ 700.576), Meerkosten subsidies in verband met hogere kosten van welzijnsorganisaties (€ 48.151), Prijsstijgingen facilitaire voorzieningen (€ 130.000) en Stijgingen energielasten (€ 2,2 miljoen) en CAO gemeenteambtenaren (€ 2.388.000). Onderaan dit programma treft u de stand van zaken van de stelpost loon- en prijscompensatie. 5.467
Stijging energielasten (elektriciteit en gas)
Door mondiale onrust, mede veroorzaakt door de oorlog in Oekraïene, zijn de kosten van energie enorm gestegen. De gemeente werkt volgens een inkoopstrategie waarmee op vaste momenten een deel van de energie voor komen(de) jaren wordt ingekocht. In 2022 stegen de prijzen exorbithant en gebonden door het contract werd tegen een hoge inkoopprijs energie ingekocht voor 2023. De totale extra kosten voor elektriciteit en aardgas (zonder energiebelasting(en), meetdiensten, netbeheer en btw) bedragen voor 2023 € 2.2 miljoen (incidenteel) gebaseerd op verwacht verbruik.
Deze kosten zullen worden gedekt uit de stelpost loon- en prijscompensatie. Om een goede verdeling te maken tussen de diverse taakvelden, zal de verdeling pas met de 2e Voortgangsrapportage plaatsvinden. In deze rapportage verwachten wij ook de consequenties mee te kunnen nemen voor de inkoop van energie voor 2024. 2.200
Taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 1
Bedrijfsinvesteringszone
Door uw Raad is besloten bij de raadsvergadering van 16 december 2021 bij het behandelen van het raadsvoorstel van het vaststellen van de belastingverordeningen 2022 (registratienummer 1873786) om de bijdrage aan het Bedrijfsinvesteringszone Vergulde Hand te laten verlopen via het Ondernemersfonds en de heffing hierover te laten verlopen via de OZB eigenaren niet-woningen. Hierdoor zijn de lasten komen te vallen op taakveld 3.1 Economische Ontwikkeling en de baten op taakveld 0.62 OZB niet-woningen. Hierdoor kunnen de ramingen van de baten en lasten op taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen komen te vervallen. Dit betreft een nagenoeg budgettair neutrale mutatie. 24 25
Taakveld 3.4 Economische promotie
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.

Stelpost loon- en prijscompensatie

Terug naar navigatie - Stelpost loon- en prijscompensatie

Hieronder is een overzicht opgenomen dat inzicht geeft in de aanwending van de stelpost loon- en prijscompensatie voor het jaar 2023. De stelpost loon- en prijscompensatie is voor het jaar 2023 volledig benut. Een meerjarig overzicht van de stelpost loon- en prijscompensatie wordt opgenomen in de voorjaarsnota 2023.

Stelpost loon- en prijscompensatie (bedragen x € 1.000) 2023
Stand stelpost Meerjarenbegroting 2023-2026 5.466
Mutaties
Dekking (deel) CAO-verhoging) -2.388
Prijsstijgingen facilitaire voorzieningen -130
Subsidies i.v.m. inflatie kunst- en cultuurinstellingen -701
Meerkosten subsidies i.v.m. hogere kosten van welzijnsorganisaties -48
Stijging energielasten -2.200
Actueel saldo stelpost loon- en prijscompensatie 0