1. Bestuur, dienstverlening en participatie

Financieel overzicht afwijkingen op de programma's

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma's
1. Bestuur, Dienstverlening en Participatie
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 2e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2023 2023
0.1 Bestuur 3.726 0 -3.726 700 -3.026
0.2 Burgerzaken 2.963 761 -2.203 90 -2.113
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 1.377 0 -1.377 0 -1.377
0.4 Overhead 27.193 55 -27.138 976 -26.162
0.5 Treasury 0 19 19 0 19
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.707 0 -2.707 111 -2.596
0.10 Mutaties reserves 39 171 132 0 132
Totaal 38.005 1.005 -37.000 1.877 -35.123

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Bestuur, dienstverlening en participatie Voordeel Nadeel
Taakveld 0.1 Bestuur 700 0
Wethouderspensioenen
De jaarlijkse storting in deze voorziening wordt mede bepaald door de 25-jaarsrente en de kans dat de wethouder ook daadwerkelijk zijn/haar pensioen haalt. Als de rente extreem laag is en de mensen gemiddeld steeds ouder worden (de gemiddelde levensverwachting stijgt), zul je meer middelen in kas moeten hebben. De levensverwachting en rekenrente kunnen wij niet beïnvloeden. Via de pensioenuitvoerder hebben wij een prognoseberekening ontvangen op basis van het meest recente rentepercentage. De rekenrente is ten opzichte van vorige jaar aanzienlijk gestegen. Dat heeft een belangrijke impact op de pensioenen die nu en in de toekomst moeten worden uitgekeerd; de verwachte pensioenverplichtingen dalen. Voor het lopende jaar betekent dit dat naar verwachting een deel van de voorziening kan vrijvallen, te weten € 400.000. Dat betekent in zijn totaliteit een incidenteel voordeel van € 700.000 (inclusief de begrote dotatie aan de voorziening van € 300.000). Omdat zowel de rentestand als de levensverwachting niet is te voorspellen, blijft er een grote mate van onzekerheid over de omvang van de jaarlijkse mutatie op de voorziening. 700
Taakveld 0.2 Burgerzaken 90 0
Leges burgerzaken
Reisdocumenten Wij verwachten dat tot eind van het jaar er € 170.000 aan meeropbrengsten worden binnengehaald dan geraamd, daartegenover staan ook meer leges die afgedragen dienen te worden aan de RVIG. Hier verwachten wij € 100.000 aan meerkosten. Per saldo een voordeel op het begrotingsresultaat van € 70.000 Huwelijken Bij de huwelijken verwachten we een meeropbrengst van € 50.000 ten opzichte van de raming. Naturalisaties Bij de naturalisaties verwachten we een meeropbrengst van € 50.000 ten opzichte van de raming. Deze meeropbrengsten en kosten bij de verschillende leges zijn incidenteel daar het verloop grillig is en daardoor moeilijk in te schatten of deze structureel van aard zijn. 270 100
Verkiezingen 2e Kamer
In juli 2023 is het Kabinet Rutte IV gevallen, waarmee onder andere de gemeente Vlaardingen vervroegd verkiezingen moet organiseren voor de Tweede Kamer. De verkiezingsdatum is gesteld op 22 november 2023. Dit betekent dat er een overschrijding plaatsvindt van de geplande kosten voor verkiezingen in 2023, die waren afgestemd op slechts de in 2023 geplande verkiezingen op 15 maart (plus 16 maart centraal tellen) van de Provinciale Staten en waterschappen. De overschrijding wordt geschat op € 80.000,-, welk bedrag dient te worden gereserveerd voor het organiseren van de verkiezingen voor de Tweede Kamer door team Burgerzaken en overige betrokken teams. Het genoemde bedrag dient te worden aangewend voor: • Vergoedingen vrijwilligers stembureau op 22 november 2023 en centraal tellen op 23 november 2023; • Vergoedingen voor stermbureaulocaties en huur sporthal centraal tellen; • Kosten voor het laten drukken van de stempassen, stembiljetten en bezorging ervan; • Inhuur externe partij voor de logistiek, opbouw- en afbouw stemlocaties; • Huur extra meubilair; • Trainingen, instructies stembureauleden; • Trotters; • Huur i-pads; • Catering. 80
Eind 2022 is input voor de visie op dienstverlening gebruik gemaakt van de burgerpeiling van waarstaatjegemeente.nl. Daarnaast is een aantal dienstverleningsvragen toegevoegd aan een enquête onder ondernemers van bedrijventerreinen. De resultaten ervan kwamen in 2023 vrij. In 2024 krijg dit een vervolg: eind 2024 worden zowel een burgerpeiling (waarstaatjegemeente.nl) als een ondernemerspeiling georganiseerd. De resultaten ervan worden vergeleken met de resultaten van de peilingen van 2022 en worden gebruikt ter verbetering van de dienstverlening. In het vervolg zal bekeken worden of dit periodiek of structureel wordt gehouden, vandaar dat we rekening houden met een structureel nadeel van € 45.000.
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 0 0
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 0.4 Overhead 976 0
Verdeling stelpost loon-en prijspeilstijging 2023
Zie inleiding voor de toelichting. 201
Kapitaallasten: rente
Zie inleiding voor de toelichting. 112
Kapitaallasten: afschrijvingen
Zie inleiding voor de toelichting. 12
Kapitaallasten IP: rente
Zie inleiding voor de toelichting. 230
Kapitaallasten IP: afschrijvingen
Zie inleiding voor de toelichting. 13
ICT Hosting
Ook in 2023 wordt er nog gewerkt aan de ontvlechting van het hostingonderdeel ICT tussen de gemeente Vlaardingen en Stroomopwaarts. Inmiddels zijn er al leveranciers qua facturering gescheiden, echter krijgt de gemeente nog facturen die deels of geheel bestemd zijn voor Stroomopwaarts en verricht een deel van het personeel bij Vlaardingen nog werkzaamheden voor Stroomopwaarts. Deze kosten worden doorbelast naar Stroomopwaarts en is dus per saldo budgettair neutraal. De schatting is dat dit om ongeveer € 1,2 mljn euro gaat voor 2023. 1.200 1.200
Monitor Sociaal Domein
De monitor sociaal domein MVS is vanaf 2022 niet meer in gebruik. In afwachting van verdere ontwikkelingen zijn hierdoor geen beheerlasten die worden doorbelast richting Maassluis en Schiedam. 38
P-monitor
Op basis van de analyse van de personeelslasten verwachten wij een overschot van ongeveer 500.000 euro. Dit heeft de volgende oorzaken: - Krapte op de arbeidsmarkt en het daardoor niet volledig kunnen invullen van vacatures - Het continue kritisch beoordelen naar de noodzakelijkheid van inhuur - De stelpost die is aangehouden voor de CAO bleek hoger dan noodzakelijk 500
Op basis van analyse van het taakveld overhead verwachten wij een voordeel. Dit komt door de volgende oorzaken: - Vertraging implementatie Wet Open Overheid - Lagere uitputting van het opleidingsbudget - Minder gebruik van facilitaire diensten - Wegens verschuiving in doorlooptijd een lagere uitputting op ICT Per saldo een voordeel van € 350.000 350
Taakveld 0.5 Treasury 0 0
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 111 0
Lagere kosten wijkcoördinatie en participatie
Verwacht wordt dat in 2023 een bedrag van € 40.000 minder besteed zal worden aan wijkcoördinatie en participatie. Er gebeurt niet alleen steeds minder in de wijken, maar er wordt ook gewerkt met een nieuw team van wijkmanagers die aan het inventariseren zijn welke activiteiten er zijn, waar te weinig gebeurt en/ of meer ondersteuning nodig is. Zo nodig wordt het netwerk versterkt, zodat bewoners steeds beter de weg kunnen vinden naar de wijkmanager. In 2024 zal daardoor een betere verdeling van de budgetten over de wijken plaatsvinden en een betere spreiding over de stad krijgen. 40
Participatie
Bij het implementeren van participatie binnen de gemeentelijke organisatie is er vertraging opgelopen. Na de uitkomsten van de quickscan zullen de kwartiermakers aan de slag gaan met het verder implementeren in de vorm van een rapportage en de uitwerking van de adviezen die hier uit voortkomen. Door deze vertraging is er € 71.000 als voordeel op de lasten. De verwachting is dat het budget van volgend jaar toereikend is om de vertraging te kunnen dekken. 71