10. Financiën

Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s
10. Financiën
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 2e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2023 2023
0.5 Treasury 2.630 4.169 1.539 481 2.020
0.61 OZB woningen 0 12.873 12.873 -975 11.899
0.62 OZB niet-woningen 0 9.204 9.204 1.450 10.653
0.64 Belastingen overig 1.706 280 -1.425 277 -1.148
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 0 192.555 192.555 4.493 197.047
0.8 Overige baten en lasten 437 0 -437 437 0
0.9 Vennootschapsbelasting 0 0 0 0 0
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 0 0 0 0 0
3.4 Economische promotie 0 339 339 100 439
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
Totaal 4.772 219.421 214.648 6.263 220.911

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Financiering Voordeel Nadeel
Taakveld 0.5 Treasury 481 0
Dividend BNG
Wegens een positief jaarrekeningresultaat is er vanuit de BNG € 137.000 meer aan dividend ontvangen dan geraamd. Per saldo een positief resultaat van € 137.000 137
Ontvangen rente tegoed bij Rijks Schatkist
Na jaren geen rente ontvangen te hebben over het bij het rijk gestalde tegoed wordt er nu weer rente uitgekeerd. Bij het opstellen van de begroting was dit nog niet bekend. Het tegoed bij de schatkist bedroeg eind septemberl € 36 miljoen en het rentepercentage is momenteel 3,9%. Dit levert een voordeel op van € 1.187.832. 1.188
Rente langlopende geldleningen
In de begroting is een bedrag van € 300.000 opgenomen voor rente van nieuwe geldleningen. De verwachting is dat er dit jaar geen nieuwe geldleningen meer worden aangetrokken. Dit levert een voordeel op van € 300.000. Ook in 2022 zijn er geen nieuwe geldleningen aangetrokken. In de begroting was hier wel rekening meegehouden. Dit levert een voordeel op van € 305.429. 605
Omslagrente en dekking kapitaallasten
In de begroting zijn de kapitaallasten berekend op basis van een omslagpercentage van 1%. Door de lagere rentelasten en de hogere renteinkomsten dan geraamd in de begroting is dit percentage te hoog en is opnieuw berekend naar 0,5%. Dit betekent op het taakveld Renteresultaat een nadeel van € 1.514.142 op de verrekende rente. Hiertegenover staan de lagere kapitaallasten door verlaging van de omslagrente. Deze voordelen worden op de diverse taakvelden toegelicht. 1.449
Taakveld 0.61 OZB woningen 475 0
Meeropbrengsten OZB
Op de woningen en niet-woningen verwachten we momenteel 475.000,- meer aan opbrengsten ten opzichte van wat er begroot is. Dit heeft de volgende oorzaken: - De tarieven voor de onroerendezaakbelastingen worden al in oktober van het voorafgaande jaar vastgesteld. Op dat moment is de herwaardering WOZ in de regel slechts voor een deel voltooid. In dit geval is de waardeontwikkeling een fractie gestegen dan in oktober 2022 verwacht. Dat betekent voor nu een voordeel op de baten van € 500.000 bij de niet-woningen. - Het innen van de onroerendezaakbelasting is voorspoediger verlopen dan primair ingeschat. De oninbaarheid van de OZB-aanslagen is derhalve meegevallen. Dit levert een voordeel op van € 175.000. - In het herstelplan is een cumulatieve toename van 1500 woningen opgenomen voor 2023. Daaraan gerelateerd zijn tevens extra OZB-inkomsten opgenomen. Echter, deze OZB-inkomsten zijn abusievelijk cumulatief meegeteld terwijl de reeds eerder gerealiseerde woningen uit het Herstelplan meegenomen zijn bij de waardeberekening van de RBG voor 2023. Dit levert een nadeel op de OZB-opbrengsten woningen op van € 200.000. 1.450 975
Taakveld 0.62 OZB niet-woningen 0 0
Zie taakveld 0.61 OZB woningen
Taakveld 0.64 Belastingen overig 277 0
Verdeling stelpost loon-en prijspeilstijging 2023
Zie inleiding voor de toelichting. 4
Reclame inkomsten BOR
Voor 2023 worden extra inkomsten verwacht vanuit reclame. Deze extra inkomsten bedragen €161.000,-. Deze extra inkomsten komen voort uit de contracten die de gemeente heeft met diverse leveranciers. Uit coulance is er niet gefactureerd gedurende de corona-periode. In 2023 worden deze facturen met terugwerkende kracht alsnog verstuurd. Dit leidt tot een incidenteel voordeel van €161.000,-. 161
Jaarrekeningresultaat RBG
Het jaarrapport van 2022 van de RBG laat een voordelig resultaat zien. Dit voordeel is teruggestort naar de deelnemers. Voor Vlaardingen betekent dit een voordeel van € 110.000. Daarnaast is er € 10.000 minder uitgegeven in verband met het afstoten van een applicatie. Per saldo een voordeel van € 120.000 120
Taakveld 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 4.493 0
Effecten septembercirculaire 2023
De effecten van de septembercirculaire 2023 op het uitkeringsjaar 2023 bedragen € 3.193.000. Een uitgebreide toelichting vindt u in het raadsmemo gevolgen septembercirculaire 2023. 3.193
Stelpost Loon & Prijscompensatie (ICT & Mevis)
In de 1e Voortgangsrapportage 2023 zijn bij het vormen van de stelpost loon & prijscompensatie (ICT & Mevis) de baten gemeentefonds abusievelijk met hetzelfde bedrag verlaagd. Dit wordt nu gecorrigeerd en heeft een positief effect op het begrotingsresultaat. 1.300
Correctie raming algemene uitkering jaren 2026 en 2027
Bij het opstellen van de meerjarenbegroting 2023 - 2026 is voor de jaarschijf 2026 per abuis het bedrag van de jaarschijf 2025 opgenomen. Er is nagelaten voor de jaarschijf 2026 het verschil tussen de uitkeringsjaren 2025 en 2026 bij te ramen.. Dit verschil bedraagt circa € 3,2 miljoen en werkt ook door in 2027.
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten 437 0
Verdeling stelpost loon-en prijspeilstijging 2023
Zie inleiding voor de toelichting. 2.201
Verwerking stelpost
1.364
Verwerking stelpost Woonplaatsbeginsel Beschermd wonen.
Het woonplaatsbeginsel nu onderdeel is van de inkomsten gemeentefonds. De stelpost komt hiermee structureel te vervallen. Bij de jaarrekening wordt dit onderdeel specifiek meegenomen in het oordeel over het risico op voor en nadeel gemeenten zijn. 400
Taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting 0 0
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 0 0
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 3.4 Economische promotie 100 0
Toeristenbelasting
De RBG heeft in het eerste kwartaal van 2023 een administratieve controle uitgevoerd met betrekking tot de toeristenbelasting over boekjaar 2022. Als gevolg hiervan zijn er extra belastingaangiften ingediend waardoor er extra inkomsten uit de toeristenbelasting zijn gegeneerd. Hierdoor verwachten wij een meeropbrengst van € 100.000 op de inkomsten toeristenbelasting ten opzichte van de geraamd opbrengst. Per saldo € 100.000 voordeel. 100

Stelpost loon- en prijscompensatie

Terug naar navigatie - Stelpost loon- en prijscompensatie

Hieronder is een overzicht opgenomen dat inzicht geeft in de aanwending van de stelpost loon- en prijscompensatie voor het jaar 2023. De stelpost loon- en prijscompensatie is voor het jaar 2023 volledig benut. Bij de behandeling van de Meerjarenbegroting 2024-2027 wordt voorgesteld om de stelpost vrij te laten vallen en eventuele budgetafwijkingen als gevolg van loon-en prijsstijgingen apart mee te nemen.

Stelpost loon- en prijscompensatie (bedragen x € 1.000) 2023
Stand stelpost Meerjarenbegroting 2023-2026 5.466
Mutaties
Dekking (deel) CAO-verhoging) -2.388
Prijsstijgingen facilitaire voorzieningen -130
Subsidies i.v.m. inflatie kunst- en cultuurinstellingen -701
Meerkosten subsidies i.v.m. hogere kosten van welzijnsorganisaties -48
Stijging energielasten -2.200
Actueel saldo stelpost loon- en prijscompensatie 0

Bijzonderheden

Terug naar navigatie - Bijzonderheden

Risico

Gemeentelijke energielasten
In de 1e Voortgangsrapportage is reeds gemeld dat door de wereldwijde onrust, mede veroorzaakt door de oorlog in de Oekraïne, de kosten van energie enorm zijn gestegen. Om deze reden heeft uw Raad besloten om bij het vaststellen van de 1e Voortgangsrapportage het gemeentelijke energiebudget ad. € 1,4 miljoen vanuit de stelpost loon- en prijsstijging te verhogen tot € 3,6 miljoen. 
Inmiddels is met een nieuwe energieleverancier per 1 oktober een leveringscontract afgesloten, maar tot die datum loopt nog het oude contract, waardoor er een kans bestaat dat de energielasten dit jaar hoger zullen uitvallen dan bij de 1e Voortgangsrapportage was voorzien. De hoogte hiervan is op dit moment niet te bepalen om de volgende redenen: 
- Een schadeclaim als gevolg van voortijdig beëindigen energiecontract DVEP.  Vlaardingen heeft een energiecontract voortijdig beëindigd nadat leverancier in april van dit jaar aankondigde energielevering tot einde van het jaar niet te kunnen garanderen. De leverancier stopt per 1-1-2024 met het leveren van elektriciteit  ondanks doorlopende verplichtingen. De gemeente heeft als gevolg hiervan een nieuwe aanbesteding uitgeschreven en per 1 oktober 2023 een gunstiger contract afgesloten met een nieuwe energieleverancier. DVEP is het niet eens met de vroegtijdige beëindiging en wil de schade die hiermee gemoeid is verhalen op de gemeente. Wij bestrijden de onrechtmatigheid, maar toch kan niet uitgesloten worden dat er een vorm van afrekening volgt. 
- Daarnaast is het energieverbruik in de 2e helft van jaar niet in te schatten en is ook de eindafrekening van vorig jaar nog niet  ontvangen. Binnen dit programma zijn verder geen bijzonderheden te melden.