Bestuur, participatie en dienstverlening

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Gemeente Vlaardingen zet in op goede, behoeftegerichte dienstverlening. We verlenen onze service zo mogelijk proactief en samen met onze inwoners, ondernemers en instellingen. De contacten zijn waar mogelijk digitaal en waar nodig op maat. Door mensen ook digitaal centraal te zetten, zorgen we voor maatwerk in dienstverlening, over de grenzen van publiek en privaat heen. Mensen moeten daarbij (persoonlijke) data kunnen gebruiken om hun leven, werk of bedrijf te organiseren, terwijl belangrijke waarden als veiligheid en privacy geborgd zijn.  Dit noemen we ‘regie op eigen gegevens’.

De Omgevingswet treedt in 2021 in werking en geeft gemeenten meer mogelijkheden om ambities in de fysieke leefomgeving te realiseren. Bij initiatieven vanuit de markt of de samenleving wordt “Ja, mits…” in plaats van “Nee, tenzij…” leidend. Dit vraagt een andere manier van werken voor bestuur en organisatie. Het gaat over houding en gedrag, competenties, participatie en samenwerking met partneroverheden. Het raakt de koers die is ingezet met het nieuwe werken van de gemeenteraad en de ontwikkeling van de ambtelijke organisatie.

In Vlaardingen zijn de voorbereidingen op de Omgevingswet in volle gang. Bestaande werkwijzen en afspraken worden heroverwogen. Nieuwe instrumenten als een Omgevingsvisie en –plan worden samen met relevante stakeholders ontwikkeld. Ook wordt de ICT-infrastructuur omgebouwd om aan te kunnen sluiten op een nieuw landelijk digitaal stelsel DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet).

Regionale samenwerking vindt plaats op tal van terreinen, in uiteenlopende vormen en vanuit verschillende motieven. Gemeenten, ook Vlaardingen, zoeken zeker in de laatste jaren, mede ingegeven door de decentralisaties op het sociaal domein,  de samenwerking met andere gemeenten in de regio. Samenwerking werkt alleen écht als er sprake is van een attractieve agenda. Attractief is een agenda die individuele belangen van betrokkenen gedeeld maakt. Een agenda geeft gedeelde richting aan de inspanningen van betrokkenen, maar beweegt ook mee met hoe partijen zich ontwikkelen. In 2020 zal het college zich, samen met de gemeenteraad en de organisatie, oriënteren op de meest effectieve vormen van regionale samenwerking.

Het is van essentieel belang dat inwoners en bedrijven vertrouwen krijgen en houden in een bestendig en robuust bestuur van de stad. De huidige politieke realiteit laat zien dat er gebouwd moet worden aan dit vertrouwen. De focus lag (en ligt voor een deel) te veel op de interne strubbelingen en te weinig op de opgaven in onze stad. Een herstel van het vertrouwen in de lokale politiek en het stadsbestuur moet in 2020 verder worden ingezet. Daartoe wordt in overleg met de raadsfracties, coalitie en oppositie, een traject opgezet. Dit vraagt commitment van alle betrokkenen. De al ingezette initiatieven zoals gast van de raad, de kindergemeenteraad, informele  bijeenkomsten met ambtenaren en dergelijke worden hierin meegenomen.

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid

We investeren veel: in scholen, woningen en wegen, en allemaal met een ambitie op duurzaamheid. We willen deze investeringen, daar waar mogelijk, koppelen aan subsidieregelingen. Hierdoor hopen we de investeringslast voor de gemeente Vlaardingen te verlagen. Het is noodzakelijk om vooraf bestedingsruimte vrij te maken om actief te kunnen participeren in het verkrijgen van de subsidies. In het coalitieakkoord is daarom afgesproken een incidenteel budget van € 100.000 in de begroting 2020 op te nemen voor verwerving van externe subsidies. Dit incidentele budget wordt gedekt door een onttrekking aan de algemene reserve. Komend jaar zullen wij de wijze waarop dit budget zal worden ingezet uitwerken.

In het op 28 mei jl. door de raad vastgestelde coalitieakkoord wordt de raad verzocht om voor het zomerreces met een voorstel te komen waarin tenminste € 75.000 euro bezuinigd wordt op het raadsbudget. De mogelijke bezuinigingsopties zijn door de griffie in kaart gebracht en in juni besproken in het presidium. Besloten is de raad voor te stellen de gevraagde bezuiniging als volgt in te vullen: € 25.300 euro op de fractievergoedingen, € 22.187 euro op personeelskosten voor de griffie, € 20.000 euro op de rekenkamercommissie en € 7.634 euro door geen camera’s in de burgerzaal te plaatsen maar wel de microfoonposten te vervangen waardoor op regiekosten kan worden bespaard. Voor de bezuiniging op de fractievergoedingen was een wijziging van de verordening nodig waarover de raad in september een besluit heeft genomen. Genoemde bezuinigingen zijn structureel verwerkt in de meerjarenbegroting.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Vasthouden en versterken van gebiedsgericht werken: van meepraten naar meedoen, plan van aanpak 2013
Programma Participatie: van meepraten naar meedoen 2015
Sturen op ontwikkeling: Ramen en deuren open (2015, geactualiseerd 2018) 2018
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen 2016
Van dienstverlening naar serviceverlening

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 1 – Bestuur en participatie

Terug naar navigatie - Ambitie 1 – Bestuur en participatie

a. Vlaardingers hebben maximaal ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen situatie, hun buurt en onze stad. De gemeente treedt initiatieven uit de samenleving positief tegemoet en ondersteunt deze actief.
b. De betrokkenheid van Vlaardingers bij de politiek wordt versterkt. Bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties worden op een vernieuwende manier betrokken bij besluitvorming.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 2 - Dienstverlening

Terug naar navigatie - Ambitie 2 - Dienstverlening

a. De gemeente Vlaardingen werkt samen met haar klanten aan eigentijdse dienstverlening. Wij verlenen onze diensten zo mogelijk proactief en met goede service.
b. Dienstverlening wordt afgestemd op de behoeftes van inwoners, ondernemers en instellingen. Wij streven naar een maximale, maar wel veilige digitalisering, maar behouden aandacht voor de niet digitaal ingestelde klant.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 3 – Inkoop

Terug naar navigatie - Ambitie 3 – Inkoop

Bij de inkoop van diensten en goederen en aanbestedingen hebben wij oog voor de economische kracht van Vlaardingen, werkgelegenheid en duurzaamheid.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 4 – Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Ambitie 4 – Bedrijfsvoering

a. Via een optimaal toegeruste ambtelijke organisatie realiseren wij de best haalbare producten en diensten.
b. Het gebruik van de ICT-omgeving van de gemeente Vlaardingen heeft een hedendaags, competent, efficiënt en veilig karakter.

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Bedrijfsvoering Bron 2017 2018 2019
Formatieplaatsen (per 1000 inwoners) Eigen begroting 6,06 6,08 6,24
Bezetting (per 1000 inwoners) Eigen begroting 6,05 6,05 5,7
Apparaatskosten (kosten per inwoner) Eigen begroting 570,06 581,83 380,58
Overhead (% van totale lasten) Eigen begroting 6,33 6,86 10,23
Inhuur derden (% van totale loonsom en inhuur derden) Eigen begroting 10,1 21,94 9,49

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
De gemeenschappelijke regeling metropoolregio Rotterdam Den Haag is een grootstedelijk gebied met 23 gemeenten en 2,3 miljoen inwoners. De gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. Dat doen zij samen met andere overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven.De gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. Dat doen zij samen met andere overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven.

Financieel deel programma Bestuur, participatie en dienstverlening

Terug naar navigatie - Financieel deel programma Bestuur, participatie en dienstverlening
Baten en lasten meerjarig (x € 1.000) 2020 2021 2022 2023
Lasten 39.503 39.030 38.845 38.737
Baten 2.325 2.340 2.317 2.317
Saldo van baten en lasten 37.178 36.690 36.528 36.421
Toevoegingen reserves 846 846 846 846
Onttrekkingen reserves 284 62 53 53
Geraamd resultaat 37.739 37.474 37.321 37.214

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2020 - 2023 het financieel deel van deze begroting.

 

Reserves (x € 1.000) 1/1/'20 + - 31/12/'20
Onderhoud gebouwen 3.301 846 12 4.135
Organisatieontwikkeling 121 0 0 121
Frictiekosten takendiscussie 1.430 0 284 1.146
Dienstverlening in Vld 2020 457 0 0 457
Totaal reserves 5.310 846 296 5.859
Voorzieningen (x € 1.000) 1/1/'19 + - 31/12/'19
Pensioenverplichting B&W 6.595 240 0 6.835
Totaal voorzieningen 6.595 240 0 6.835

Reserve Onderhoud gebouwen
Jaarlijks wordt op basis van een onderhoudsplanning een bedrag voor groot onderhoud in de reserve gestort. De daadwerkelijke uitgaven voor groot onderhoud worden onttrokken aan de reserve.

Reserve Organisatieontwikkeling
Deze reserve wordt ingezet voor het realiseren van veranderingen in de organisatorische (en persoonlijke ontwikkel-) sfeer met als doel de organisatie te laten mee bewegen met ontwikkelingen in de maatschappij, democratische vernieuwing en nieuwe technologieën. Ingezet wordt op versterking van kwaliteit, dienstverlening, leiderschap en participatie. De organisatieontwikkeling wordt planmatig en systematisch doorgevoerd en kent een lange termijn karakter.

Reserve Frictiekosten takendiscussie
In het verleden is voor het opvangen van frictiekosten een reserve gevormd. Frictiekosten zijn extra kosten met een eenmalig en/of tijdelijk karakter en gaan uit boven de vastgestelde begroting. Het betreft niet alleen kosten van (kortstondig) boventallig personeel, maar ook kosten als gevolg van organisatieverandering, herallocatie van inzet, verjonging, trainees etc.

Reserve Dienstverlening in Vlaardingen 2020
De actuele Rijksprogramma's ’Digitaal 2017‘ en de ’Digitale Agenda 2020‘ geven aan dat bewoners en ondernemers hun zaken met de overheid volledig digitaal moeten kunnen afhandelen. Dit betekent een forse wijziging ten aanzien van de informatiehuishouding en de daaraan gerelateerde processen van de gemeente Vlaardingen. De dekking van de investering (software) en de dekking van de kapitaallasten verlopen vanuit deze reserve

Voorziening Pensioenverplichting B&W
Voorziening om te kunnen voldoen aan de toekomstige pensioenverplichtingen van (ex)-wethouders. De voorziening en de jaarlijkse storting daarin wordt periodiek op actuariële basis verrekend. Onttrekking aan de voorziening betreft de uitkeringen van pensioenen en eventuele overheveling van pensioenverplichtingen.

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2019 2020 2021 2022 2023
Huidige investeringen
Vervanging systeemsoftware en rand- en centrale apparatuur 450 450 450 450 450
Huisvesting, verduurzaming 361
Aanschaf tractiemiddelen 268 134 134 134 134
Hondenpoepzuiger 63