Sociaal domein

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Wij bouwen aan een ondersteuningsstructuur, waarop mensen die op enig moment behoefte hebben aan informatie, advies of hulp eenvoudig een beroep kunnen doen. Deze is gebaseerd op drie pijlers:

a) een sterke basis in de samenleving met een combinatie van informele en formele steun vanuit wijknetwerken, preventie en algemene voorzieningen;
b) wijkteams waar Vlaardingers terecht kunnen voor informatie en advies, basisondersteuning en toegang tot specialistische voorzieningen;
c) een divers en op de vraag toegesneden aanbod van specialistische ondersteuning en maatwerkvoorzieningen.

De uitdaging is én blijft om tijdige en passende ondersteuning voor álle Vlaardingers te garanderen én er tegelijkertijd voor te zorgen dat de kosten beheersbaar zijn. Het fundament hiervoor hebben wij de afgelopen periode gelegd: met onze wijkteams zijn we op de goede weg én resultaatsturing bij specialistische hulp krijgt steeds beter vorm.

Echter: als we de al langer noodzakelijke geachte omslag van achteraf hulp bieden (met specialistische hulp) naar vroegtijdig en preventief ingrijpen tot stand willen brengen is extra inspanning noodzakelijk. Hierbij moeten wij er rekening mee houden dat het niet altijd even vanzelfsprekend is dat wij een beroep kunnen doen op de eigen kracht, eigen verantwoordelijkheid en de inzet van het eigen netwerk van onze inwoners. In onze geactualiseerde integrale beleidsvisie Sociaal Domein hebben wij beschreven dat wij ons de komende jaren met name richten op het versterken van de eerste pijler: basis in de samenleving. Dit ontlast de wijkteams, beperkt het beroep op specialistische voorzieningen en bevordert bovenal de zelfredzaamheid, sociale cohesie en participatie. Met het coalitieakkoord ‘Handen uit de mouwen’ is hiervoor een investering van €700.000 per jaar beschikbaar gekomen voor deze coalitieperiode.

De schuldenproblematiek wordt beter aangepakt voor de inwoner, ook preventief. We kijken naar de mogelijkheden om bij de inzet op armoede een verschuiving te bewerkstelligen van verzachtende naar preventieve maatregelen. Om deze reden wordt de nieuwe visie armoede en schulden aan de gemeenteraad voorgelegd. Het hebben van betaald werk is en blijft een belangrijke factor bij het doorbreken van de armoedeproblematiek.

Binnen het sociaal domein dient een transformatie plaats te vinden waarvoor een extra inspanning noodzakelijk is. Het gaat hierbij om een omslag van achteraf hulpbieden (met dure specialistische hulp) naar vroegtijdig en preventief ingrijpen. Hierbij moeten wij er rekening mee houden dat het niet altijd even vanzelfsprekend is dat wij een beroep kunnen doen op de eigen kracht, eigen verantwoordelijkheid en de inzet van het eigen netwerk van onze inwoners. In onze geactualiseerde integrale beleidsvisie Sociaal Domein hebben wij beschreven dat wij ons de komende jaren met name zullen richten op het versterken van de eerste pijler: basis in de samenleving. Dit zal de wijkteams ontlasten, het beroep op specialistische voorzieningen beperken en bovenal zal dit de zelfredzaamheid, sociale cohesie en participatie bevorderen. Met het coalitieakkoord ‘Handen uit de mouwen’ is hiervoor een investering van €700.000 per jaar beschikbaar gekomen voor deze coalitieperiode. We gaan extra investeren in versterken inzet preventie en verbinden via wijknetwerken.

Versterking inzet preventie
In de eerste plaats zullen wij het algemeen preventief aanbod op onderdelen uitbreiden. Wij denken hierbij aan de wijk- en buurtcentra, mantelzorgondersteuning en praktijkondersteuners jeugd. Tevens zullen wij onze preventieve activiteiten effectiever inzetten. Enerzijds door te focussen op thema’s, die gericht zijn op de grootste problematieken in onze stad zoals basisvaardigheden, gezond en veilig opgroeien en een goede sociale basis. Anderzijds door extra te investeren in de aandachtsgebieden van onze stad.

Verbinden via wijknetwerken
In de tweede plaats zetten wij in op het verstevigen van de wijknetwerken. Het is van groot belang dat álle partijen op wijkniveau elkaar kennen, opzoeken, op de hoogte zijn van elkaars aanbod, dit onderling afstemmen, samenwerken en in samenhang initiatieven ontplooien. Het beschikbare potentieel aan eigen kracht, informele steun van sociale netwerken en algemene voorzieningen zal hierdoor nog beter dan nu worden benut. Tevens zal de samenwerking tussen de informele en formele ondersteuning beter tot zijn recht komen. Dit zal de preventieve waarde van de voorliggende voorzieningen versterken. De mogelijkheden om vanuit de specialistische ondersteuning sneller het wijknetwerk in te schakelen en andersom zullen toenemen

Kind voorop
Op 6 juni 2019 is de conferentie “Pact Kind Voorop” gehouden met organisaties die in Vlaardingen actief zijn in de jeugdzorg. Doel van de conferentie is de systeemwereld en de leefwereld van de kinderen beter op elkaar aan te laten sluiten. In de systeemwereld zijn de protocollen te veel leidend, is regelgeving sturend, weten instellingen en organisaties elkaar soms moeilijk te vinden en wordt veel gesproken over kinderen en te weinig met kinderen. In de wereld van de kinderen (en hun ouders) voelen de regels vaak aan als een doolhof, worden kinderen in een perceel (hokje) geplaatst en zijn wachttijden voor het krijgen van de juiste hulp te lang. Kinderen hebben vooral behoefte om gehoord te worden en daarmee serieus genomen te worden.
Om hierin verbetering aan te brengen gaan we als vervolg op de conferentie met pilots starten om te werken vanuit de bedoeling en onze aanpak te starten vanuit de behoeftes van kinderen. We doen een appel op alle deelnemers van de conferentie om deel te nemen aan inspiratieteams die echt voor de bedoeling gaan staan. We starten met kleine grensoverschrijdende pilots en experimenten en willen zo een blijvend olievlekeffect creëren.

Autonome ontwikkelingen
Per 1 januari 2020 wordt de ‘Wet verplichte ggz (Wvggz)’ van kracht. Deze wet komt in de plaats van de ‘Wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen (Bopz)’. Die laatste wet biedt de burgemeester de mogelijkheid om mensen gedwongen op te laten nemen als er op basis van professionele beoordeling sprake is van bedreiging van de veiligheid van de omgeving van betrokken personen en/of henzelf. De nieuwe wet maakt het niet makkelijker om mensen te dwingen tot acceptatie van behandeling/zorg maar verruimt wél de mogelijkheden tot gedwongen zorg.
Naast gedwongen opname kan namelijk ook ambulante zorg onder dwang worden opgelegd. Gemeenten worden verantwoordelijk voor de organisatie van een meldpunt en uitvoering van verkennende onderzoeken om na te gaan of inzet van gedwongen zorg nodig is. Wij zijn van plan om die twee functies bij onze wijkteams te positioneren.

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid

Wij kiezen er voor om te investeren in het Sociaal Domein. Enerzijds om ons meer te richten op preventie, netwerken te versterken en onze inwoners kwalitatief goede zorg te geven waarbij de inwoner centraal staat. Anderzijds om het Sociaal Domein “in control” te krijgen, om meer grip te hebben op de bestedingen en de effectiviteit daarvan. We kunnen de tekorten binnen de WMO en de Jeugdwet namelijk nog maar een zeer beperkte tijd geheel of gedeeltelijk dekken uit de reserve Sociaal Domein. In de meerjarenbegroting 2020-2023 trekken we jaarlijks € 700.000 uit voor investeringen in het sociaal domein. Deze investeringen worden voornamelijk gericht op samenwerking, de wijkteams, aanpak van eenzaamheid, mantelzorg, de ontwikkeling van de wijk- en buurtcentra en vernieuwingen in de jeugdzorg zoals de Onderwijs Zorg Arrangementen en praktijk ondersteuners jeugd bij de huisartsen.

Het kabinet heeft besloten incidenteel voor drie jaar (2019 tot en met 2021) extra middelen toe te voegen aan het jeugdhulpbudget. Deze extra middelen zijn verwerkt in de meicirculaire 2019. Voor Vlaardingen gaat het om ruim € 1,8 miljoen in 2019 en ongeveer € 1,4 miljoen in zowel 2020 als 2021. Aanvullend wordt landelijk onderzoek verricht of, en zo ja in welke mate, gemeenten structureel extra middelen nodig hebben. In hoeverre er eventueel ook in 2022 en hierna aanvullende middelen beschikbaar worden gesteld is dus nog onzeker.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Kadernota en businesscase Stroomopwaarts 2014
Beleidsnotitie Participatiewet en WWB-maatregelen MVS 2015 2014
Regiovisie op 'Veilig Thuis - MVS' 2015
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen 2016
Regiovisie op MO-BW, 'Onder Dak' 2017
Visiedocument 'Mantelzorg en informele zorg' 2019
Vlaardingen Regenboogstad 2019
Regionale visie 'Veranderopgave Inburgering' 2019
Herijkt beleid Sociaal Domein 2019
Beleidsregels re-integratie MVS 2019
Beleidsregels Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 2018
Beleidsplan Handhaving Participatiewet MVS 2016
Regionale visie 'Armoede en Schulden' (SOW) 2019
Begroting Stroomopwaarts 2020 2019

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 16 – Regie over eigen leven

Terug naar navigatie - Ambitie 16 – Regie over eigen leven

Vlaardingers nemen zoveel mogelijk de regie over hun eigen leven. Waar mogelijk en noodzakelijk ondersteunt de gemeente hen daarbij. De gemeente biedt ondersteuning en coördinatie in de keten van veiligheid, werk en inkomen, (jeugd)hulp, huisartsen en de Wmo.
De schuldenproblematiek wordt beter aangepakt voor de inwoner, ook preventief.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 17 – Zelfstandig functioneren

Terug naar navigatie - Ambitie 17 – Zelfstandig functioneren
  • Vlaardingers functioneren zo lang mogelijk zelfstandig in de lokale samenleving. Vlaardingen biedt kwalitatief goede zorg, laagdrempelig, toegankelijk en transparant.
  • Ook inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door een handicap of beperking, kunnen met ondersteuning van de gemeente en Stroomopwaarts een passende werkplek vinden, zodat zij zelfstandig in hun levensonderhoud voorzien.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 18 – Jeugd

Terug naar navigatie - Ambitie 18 – Jeugd

Kinderen groeien veilig, gezond en zonder armoede op. We ondersteunen initiatieven gericht op de ontwikkeling van jongeren.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 19 – Integratie en diversiteit

Terug naar navigatie - Ambitie 19 – Integratie en diversiteit
  • Vlaardingen is een veelkleurige gemeente, waar nieuwkomers op een goede en doeltreffende manier integreren.
  • Vlaardingen is een stad waar iedereen zich veilig en thuis voelt.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 20 – Resultaatsturing

Terug naar navigatie - Ambitie 20 – Resultaatsturing

De gemeente heeft voldoende grip op inhoud, proces, samenwerking en resultaat om gefundeerde keuzes te maken waarmee uitvoering gegeven wordt aan de sturende rol van de gemeente.

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Ambitie 16: Zelfstandig functioneren
Maatwerkarrangement Bron Vlaardingen 2017 50.000 - 100.000 inw. 2018 Nederland 2018 Vlaardingen 2018
Clienten met een maatwerkarrangement Wmo (per 1000 inwoners) GMSD 94 60 60 103
Ambitie 17: Participatie
Participatie Bron Vlaardingen 2017 50.000 - 100.000 inw. 2018 Nederland 2018 Vlaardingen 2018
Aantal banen (per 1000 inwoners tussen 15-64 jaar) LISA 477,9 756,7 774 481
Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking) CBS 64 67,6 67,8 65,5
Werkloze jongeren (% 16-22 jarigen) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 2,16 (2015) 1,47 (2015) 1,52 (2015) g.g.b.
Lopende reintegratievoorzieningen (per 10.000 inwoners 15-64 jaar) CBS 49,3 30,3 (2017) 27,1 (2017) g.g.b.
Personen met een bijstandsuitkering (per 10.000 inwoners) CBS 555 359 390 526
Ambitie 18: Jeugd
Jeugd ‘Kinderen groeien veilig en gezond op' Bron Vlaardingen 2017 50.000 - 100.000 inw. 2018 Nederland 2018 Vlaardingen 2018
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 1,84 (2015) 1,53 (2015) 1,45 (2015) g.g.b.
Kinderen in uitkeringsgezin (% kinderen tot 18 jaar) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 12,34 (2015) 5,96 (2015) 6,58 (2015) g.g.b.
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 7,4 10,4 10,4 8,0
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 1,4 1,1 1,1 1,5
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) CBS 0,6 0,3 0,3 0,6

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Jeugdhulp Rijnmond
Het uitvoeren van de bovenlokale jeugdhulp door middel van: * het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders jeugdreclassering en jeugdbeschermingsmaatregelen in het kader van de Jeugdwet; * het organiseren van een advies- en meldpunt huidelijk geweld en kindermishandeling; * het bevorderen van gezamenlijk overleg van de gemeenten over de uitvoering van de jeugdhulptaken, die als gevolg van de Jeugdwet aan de gemeenten zijn opgedragen.
ROGplus
Het bieden van Wmo maatwerkvoorzieningen ter bevordering, behoud of compensatie van zelfredzaamheid en ter ondersteuning van participatie aan bewoners die daar op eigen kracht niet of onvoldoende toe in staat zijn. De maatwerkvoorzieningen richten zich ook op de ondersteuning van mantelzorgers.
Jeugdhulp Rijnmond
De gemeenschappelijke regeling is getroffen om een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering van taken en bevoegdheden van de deelnemers in het sociaal domein te borgen. Het betreft de uitvoering van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening (werkloze werknemers en gewezen zelfstandigen) en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Jeugdhulp Rijnmond
Het op een proactieve wijze beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners in het bedieningsgebied van de GR GGD-RR. Gezondheid wordt gedefinieerd als een toestand van compleet fysiek, mentaal en sociaal welbevinden en is niet alleen van toepassing op de afwezigheid van ziekte of een handicap.

Financieel deel Sociaal domein

Terug naar navigatie - Financieel deel Sociaal domein
Baten en lasten meerjarig (x € 1.000) 2020 2021 2022 2023
Lasten 137.096 135.097 134.019 132.910
Baten 36.424 36.424 36.424 36.424
Saldo van baten en lasten 100.671 98.673 97.595 96.486
Toevoegingen reserves 780 841 841 841
Onttrekkingen reserves 1.190 0 0 0
Geraamd resultaat 100.261 99.514 98.436 97.327

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2020 - 2023 het financieel deel van deze begroting.

 

Reserves (x € 1.000) 1/1/'20 + - 31/12/'20
Sociaal domein 1.190 0 1.190 0
Sociaal domein centrumtaken 3.129 780 0 3.909
Inburgering 411 0 0 411
Totaal reserves 4.731 780 1.190 4.320

Reserve Sociaal domein
De reserve is ingesteld ter egalisatie van de lasten van het Sociaal Domein.
Vanwege de Vlaktaks methodiek voor de gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp wordt circa € 1,01 miljoen onttrokken. De Vlaktaks heeft het principe van uitgestelde betaling van overproductie en terugbetaling van onderproductie, te vergelijken met de jaarafrekening bij een energiemaatschappij. Het bedrag van de over- of onderproductie wordt in drie gelijke termijn over 3 jaren verrekend. In 2020 wordt naast de Vlaktaks nog een onttrekking gedaan voor de cofinanciering Regenbooggemeente.

Reserve centrummiddelen beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
De gemeente Vlaardingen ontvangt als centrum gemeente middelen voor de taken Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. Deze middelen worden jaarlijks in overleg met de regiogemeenten ingezet. Eventuele overschotten worden jaarlijks gereserveerd. Tot nu toe werden deze middelen aan de reserve sociaal domein toegevoegd. Wij stellen voor om deze middelen met ingang van 2020 af te zonderen in een afzonderlijke reserve.

Reserve Inburgering
Inburgeringsvoorzieningen die bij afrekening (deels) niet in aanmerking komen voor financiering uit de rijksbijdrage worden gedekt uit deze reserve.

 

De komende jaren zijn er in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2019 2020 2021 2022 2023
Huidige investeringen
Kleding- en voedselbank 240