Wij bouwen aan een ondersteuningsstructuur, waarop mensen die op enig moment behoefte hebben aan informatie, advies of hulp eenvoudig een beroep kunnen doen. Deze is gebaseerd op drie pijlers:
a) een sterke basis in de samenleving met een combinatie van informele en formele steun vanuit wijknetwerken, preventie en algemene voorzieningen;
b) wijkteams waar Vlaardingers terecht kunnen voor informatie en advies, basisondersteuning en toegang tot specialistische voorzieningen;
c) een divers en op de vraag toegesneden aanbod van specialistische ondersteuning en maatwerkvoorzieningen.
De uitdaging is én blijft om tijdige en passende ondersteuning voor álle Vlaardingers te garanderen én er tegelijkertijd voor te zorgen dat de kosten beheersbaar zijn. Het fundament hiervoor hebben wij de afgelopen periode gelegd: met onze wijkteams zijn we op de goede weg én resultaatsturing bij specialistische hulp krijgt steeds beter vorm.
Echter: als we de al langer noodzakelijke geachte omslag van achteraf hulp bieden (met specialistische hulp) naar vroegtijdig en preventief ingrijpen tot stand willen brengen is extra inspanning noodzakelijk. Hierbij moeten wij er rekening mee houden dat het niet altijd even vanzelfsprekend is dat wij een beroep kunnen doen op de eigen kracht, eigen verantwoordelijkheid en de inzet van het eigen netwerk van onze inwoners. In onze geactualiseerde integrale beleidsvisie Sociaal Domein hebben wij beschreven dat wij ons de komende jaren met name richten op het versterken van de eerste pijler: basis in de samenleving. Dit ontlast de wijkteams, beperkt het beroep op specialistische voorzieningen en bevordert bovenal de zelfredzaamheid, sociale cohesie en participatie. Met het coalitieakkoord ‘Handen uit de mouwen’ is hiervoor een investering van €700.000 per jaar beschikbaar gekomen voor deze coalitieperiode.
De schuldenproblematiek wordt beter aangepakt voor de inwoner, ook preventief. We kijken naar de mogelijkheden om bij de inzet op armoede een verschuiving te bewerkstelligen van verzachtende naar preventieve maatregelen. Om deze reden wordt de nieuwe visie armoede en schulden aan de gemeenteraad voorgelegd. Het hebben van betaald werk is en blijft een belangrijke factor bij het doorbreken van de armoedeproblematiek.
Binnen het sociaal domein dient een transformatie plaats te vinden waarvoor een extra inspanning noodzakelijk is. Het gaat hierbij om een omslag van achteraf hulpbieden (met dure specialistische hulp) naar vroegtijdig en preventief ingrijpen. Hierbij moeten wij er rekening mee houden dat het niet altijd even vanzelfsprekend is dat wij een beroep kunnen doen op de eigen kracht, eigen verantwoordelijkheid en de inzet van het eigen netwerk van onze inwoners. In onze geactualiseerde integrale beleidsvisie Sociaal Domein hebben wij beschreven dat wij ons de komende jaren met name zullen richten op het versterken van de eerste pijler: basis in de samenleving. Dit zal de wijkteams ontlasten, het beroep op specialistische voorzieningen beperken en bovenal zal dit de zelfredzaamheid, sociale cohesie en participatie bevorderen. Met het coalitieakkoord ‘Handen uit de mouwen’ is hiervoor een investering van €700.000 per jaar beschikbaar gekomen voor deze coalitieperiode. We gaan extra investeren in versterken inzet preventie en verbinden via wijknetwerken.
Versterking inzet preventie
In de eerste plaats zullen wij het algemeen preventief aanbod op onderdelen uitbreiden. Wij denken hierbij aan de wijk- en buurtcentra, mantelzorgondersteuning en praktijkondersteuners jeugd. Tevens zullen wij onze preventieve activiteiten effectiever inzetten. Enerzijds door te focussen op thema’s, die gericht zijn op de grootste problematieken in onze stad zoals basisvaardigheden, gezond en veilig opgroeien en een goede sociale basis. Anderzijds door extra te investeren in de aandachtsgebieden van onze stad.
Verbinden via wijknetwerken
In de tweede plaats zetten wij in op het verstevigen van de wijknetwerken. Het is van groot belang dat álle partijen op wijkniveau elkaar kennen, opzoeken, op de hoogte zijn van elkaars aanbod, dit onderling afstemmen, samenwerken en in samenhang initiatieven ontplooien. Het beschikbare potentieel aan eigen kracht, informele steun van sociale netwerken en algemene voorzieningen zal hierdoor nog beter dan nu worden benut. Tevens zal de samenwerking tussen de informele en formele ondersteuning beter tot zijn recht komen. Dit zal de preventieve waarde van de voorliggende voorzieningen versterken. De mogelijkheden om vanuit de specialistische ondersteuning sneller het wijknetwerk in te schakelen en andersom zullen toenemen
Kind voorop
Op 6 juni 2019 is de conferentie “Pact Kind Voorop” gehouden met organisaties die in Vlaardingen actief zijn in de jeugdzorg. Doel van de conferentie is de systeemwereld en de leefwereld van de kinderen beter op elkaar aan te laten sluiten. In de systeemwereld zijn de protocollen te veel leidend, is regelgeving sturend, weten instellingen en organisaties elkaar soms moeilijk te vinden en wordt veel gesproken over kinderen en te weinig met kinderen. In de wereld van de kinderen (en hun ouders) voelen de regels vaak aan als een doolhof, worden kinderen in een perceel (hokje) geplaatst en zijn wachttijden voor het krijgen van de juiste hulp te lang. Kinderen hebben vooral behoefte om gehoord te worden en daarmee serieus genomen te worden.
Om hierin verbetering aan te brengen gaan we als vervolg op de conferentie met pilots starten om te werken vanuit de bedoeling en onze aanpak te starten vanuit de behoeftes van kinderen. We doen een appel op alle deelnemers van de conferentie om deel te nemen aan inspiratieteams die echt voor de bedoeling gaan staan. We starten met kleine grensoverschrijdende pilots en experimenten en willen zo een blijvend olievlekeffect creëren.
Autonome ontwikkelingen
Per 1 januari 2020 wordt de ‘Wet verplichte ggz (Wvggz)’ van kracht. Deze wet komt in de plaats van de ‘Wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen (Bopz)’. Die laatste wet biedt de burgemeester de mogelijkheid om mensen gedwongen op te laten nemen als er op basis van professionele beoordeling sprake is van bedreiging van de veiligheid van de omgeving van betrokken personen en/of henzelf. De nieuwe wet maakt het niet makkelijker om mensen te dwingen tot acceptatie van behandeling/zorg maar verruimt wél de mogelijkheden tot gedwongen zorg.
Naast gedwongen opname kan namelijk ook ambulante zorg onder dwang worden opgelegd. Gemeenten worden verantwoordelijk voor de organisatie van een meldpunt en uitvoering van verkennende onderzoeken om na te gaan of inzet van gedwongen zorg nodig is. Wij zijn van plan om die twee functies bij onze wijkteams te positioneren.