-
Blz. 1
Programmabegroting 2020
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Raadsvoorstel
-
Blz. 4
Raadsvoorstel tot vaststelling van de begroting 2020
-
Blz. 5
Nieuw beleid
-
Blz. 6
Financiële kaders
-
Blz. 7
Voorstel
-
Blz. 8
Raadsbesluit
-
Blz. 9
Bijlage bij raadsvoorstel tot vaststelling van de begroting 2020: Procesvoorstel herijking meerjarenbegroting
-
Blz. 10
De begroting in één oogopslag
-
Blz. 11
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 12
Woord vooraf
-
Blz. 13
Beste lezer
-
Blz. 14
Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 15
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 16
Nieuw beleid
-
Blz. 17
Beleidsnota's
-
Blz. 18
Doelstellingen
-
Blz. 19
Ambitie 1 – Bestuur en participatie
-
Blz. 20
Ervaring op doen in de nieuwe manier van werken en het vergroten van kennis door het uitvoeren van diverse pilots Omgevingswet.
-
Blz. 21
Het participatiebeleid wordt steeds meer in de staande gemeentelijke organisatie ondergebracht, vanuit de gedachte dat participatie voor de gemeente een vanzelfsprekendheid moet zijn op alle beleidsvelden.
-
Blz. 22
In het tweede halfjaar van 2019 behandelt het college van burgemeester en wethouders een notitie inzake de toekomstige aanpak van (burger)participatie.
-
Blz. 23
Op basis van de toekomstvisie wordt de Omgevingsvisie opgesteld.
-
Blz. 24
Participatietrajecten worden geëvalueerd, zodat er lessen geleerd worden voor de toekomst.
-
Blz. 25
We adviseren over en ondersteunen jaarlijks tientallen initiatieven vanuit de samenleving.
-
Blz. 26
Ambitie 2 - Dienstverlening
-
Blz. 27
Communicatieadviseurs zorgen ervoor dat persvragen worden beantwoord en helpen bij projecten van de gemeente.
-
Blz. 28
In verband met de ontwikkeling tot ‘participatiesamenleving’ geven wij de inwoners ruimte om zelf initiatieven te nemen.
-
Blz. 29
Wij gaan alle contactinformatie op één plek vastleggen.
-
Blz. 30
Wij gaan onze inwoners, ondernemers en instellingen niet vraaggericht benaderen, maar behoeftegericht: wij leggen verbindingen en spelen proactief in op de behoefte van de klant.
-
Blz. 31
Wij gaan zaakgericht werken om onze dienstverlening aan de inwoners, ondernemers en instellingen nog beter te maken.
-
Blz. 32
Wij halen elke ochtend nieuws van “buiten naar binnen”, waarbij wij signalen van de inwoners direct vertalen in onze dienstverlening en met onze collega’s eventuele bijbehorende acties bespreken.
-
Blz. 33
Wij zetten in op maximaal, volwassen en veilig –dus via DigiD en eHerkenning- digitaliseren maar leveren daarnaast maatwerk, voor degenen die dit nodig hebben.
-
Blz. 34
Wij zetten op basis van de dienstverleningsvisie ‘Van dienstverlening naar serviceverlening’ ook in op collectieve dienstverlening.
-
Blz. 35
Wij zorgen voor transparante informatie voor de inwoners.
-
Blz. 36
Ambitie 3 – Inkoop
-
Blz. 37
Wij voeren het in 2019 vastgestelde inkoopbeleid en het actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) uit.
-
Blz. 38
Ambitie 4 – Bedrijfsvoering
-
Blz. 39
Ontwikkelingen en ambities stellen andere eisen aan onze ICT. De noodzaak te beschikken over ICT-diensten neemt toe en onze afhankelijk hiervan ook.
-
Blz. 40
We investeren in onze medewerkers met een organisatie breed ontwikkeltraject met leeractiviteiten voor alle Vlaardingse professionals in de organisatie.
-
Blz. 41
We monitoren werkbeleving door middel van een werkbelevingsonderzoek om continue te kunnen verbeteren.
-
Blz. 42
We ontwikkelen een vernieuwd onboardingsprogramma, om medewerkers zo snel mogelijk vertrouwd te maken met onze Vlaardingse manier van werken.
-
Blz. 43
We sturen op meer balans in de (leeftijds)opbouw van ons personeelsbestand en benutten vacatureruimte zoveel mogelijk voor het aantrekken van jonge talenten.
-
Blz. 44
We sturen op terugdringen van (ziekte)verzuim door uitvoering te geven aan onze notitie ‘Eigen regie op inzetbaarheid” en trainen management en medewerkers in hoe zij de regie kunnen pakken op (eigen) inzetbaarheid.
-
Blz. 45
We werken aan onze profilering op de arbeidsmarkt, moderniseren en professionaliseren onze vacatureteksten en processen van werven en selecteren.
-
Blz. 46
We werken met een (vaste) kernbezetting en een flexibele schil om snel en efficiënt in te kunnen spelen op opgaven in de stad en ontwikkelingen in onze omgeving.
-
Blz. 47
Wij zetten in op het verder ontwikkelen en borgen van onze Business Intelligence door te ondersteunen in het data –geïnformeerd werken en het uitwerken van Key Performance Indicators (KPI’s) in dashboards en monitoren.
-
Blz. 48
Verplichte indicatoren
-
Blz. 49
Verbonden partijen
-
Blz. 50
Financieel deel programma Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 51
Veiligheid en handhaving
-
Blz. 52
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 53
Nieuw beleid
-
Blz. 54
Beleidsnota's
-
Blz. 55
Doelstellingen
-
Blz. 56
Ambitie 5 – Veiligheid
-
Blz. 57
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan 2020-2023.
-
Blz. 58
We geven verder invulling aan de ingezette professionalisering van Toezicht en handhaving.
-
Blz. 59
Verplichte indicatoren
-
Blz. 60
Verbonden partijen
-
Blz. 61
Financieel deel Veiligheid en handhaving
-
Blz. 62
Groen en milieu
-
Blz. 63
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 64
Nieuw beleid
-
Blz. 65
Beleidsnota's
-
Blz. 66
Doelstellingen
-
Blz. 67
Ambitie 6 – Buitenruimte doet ertoe
-
Blz. 68
Bij de woningbouwopgave wordt nadrukkelijk de groenopgave geïntegreerd in de planvorming.
-
Blz. 69
In de Broekpolder heeft de gemeente een burgerinitiatief lopen. Het burgerinitiatief heeft de toestemming om voor het gebied plannen te maken en uit te voeren.
-
Blz. 70
Twee onderwijslocaties vormen hun verharde schoolomgeving om in een groenblauwe schoolomgeving die inspirerend is voor buurtbewoners, bedrijven en bijv. woningstichtingen.
-
Blz. 71
We doen een experiment waarbij bewoners worden gefaciliteerd en gestimuleerd om groenvakken in hun eigen buurt te onderhouden.
-
Blz. 72
We verbeteren het onderhoud van de buitenruimte zodanig dat er sprake is van (CROW) beeldkwaliteit B (heel, veilig en schoon).
-
Blz. 73
Ambitie 7a – Riolering en stedelijk water
-
Blz. 74
De gemeente stelt in 2020 een subsidieregeling op om bewonersinitiatieven te ondersteunen, met als doel om de gevolgen van het veranderende klimaat tegen te gaan.
-
Blz. 75
We bereiden de renovatie voor van rioolgemaal West en grijpen deze werkzaamheden aan om het rioleringssysteem te optimaliseren.
-
Blz. 76
We sluiten overlaatconstructies (verbindingen tussen het water- en rioleringssysteem) en brengen het aandeel rioolvreemd water verder terug.
-
Blz. 77
We stellen een hemelwaterverordening op zodat we iedere nieuwbouwontwikkeling kunnen aangrijpen om de stad klimaatrobuuster te maken!
-
Blz. 78
We zetten sensoren op strategische locaties in het rioolstelsel in voor het beheer en onderhoud van het rioolstelsel.
-
Blz. 79
Wij continueren onze regionale samenwerking in o.a. de afvalwaterketen NAD en OAS De Groote Lucht.
-
Blz. 80
Ambitie 7b – Afval
-
Blz. 81
Het Beleidsplan Huishoudelijk Afval is in uitvoering.
-
Blz. 82
Het verder optimaliseren van het onderhoud van de containers en het uitbreiden van het aantal containers voor groente-fruit- en tuinafval (GFT), papier, textiel en glas.
-
Blz. 83
Uitvoering geven aan de maatregelen om de hoeveelheid restafval te halveren.
-
Blz. 84
Ambitie 8 – Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 85
Wij bevorderen duurzame en schone mobiliteit middels het faciliteren van openbare laadinfra voor elektrische auto’s.
-
Blz. 86
Verplichte indicatoren
-
Blz. 87
Lokale indicatoren
-
Blz. 88
Verbonden partijen
-
Blz. 89
Financieel deel Groen en milieu
-
Blz. 90
Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 91
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 92
Nieuw beleid
-
Blz. 93
Beleidsnota's
-
Blz. 94
Doelstellingen
-
Blz. 95
Ambitie 9 – Stimuleren van het fietsgebruik
-
Blz. 96
De notitie Vlaardingen Fietsstad vormt de leidraad voor het uitwerken van deze ambitie.
-
Blz. 97
We maken samen met de MRDH en andere gemeenten een plan van aanpak voor de Metropolitane fietsroute door de stad.
-
Blz. 98
We zetten in op gedragsbeïnvloeding bij bewoners en werknemers.
-
Blz. 99
We zetten in op het zoveel mogelijk scheiden van gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer op doorgaande wegen, zoals bij de aanleg van de rotonde Zwanensingel/Zwaluwenlaan.
-
Blz. 100
Ambitie 10 – Vergroten van de verkeersveiligheid
-
Blz. 101
We gaan met inwoners in gesprek over locaties, waarvan gebruikers vinden dat de verkeersveiligheid verbeterd kan worden (subjectieve verkeersonveiligheid).
-
Blz. 102
We maken de openbare ruimte beter toegankelijk voor mensen met een beperking.
-
Blz. 103
We verbeteren de verkeersveiligheid op het kruispunt Galgkade / Abel Tasmanlaan.
-
Blz. 104
Wij geven prioriteit aan de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers, met name rondom scholen en zorginstellingen.
-
Blz. 105
Wij maken de infrastructuur steeds meer “vergevingsgezind”, om de kans op een ongeval of letsel te verminderen en dragen hiermee bij aan een inclusieve stad.
-
Blz. 106
Wij starten de voorbereiding voor het realiseren een rotonde op het kruispunt Van Hogendorplaan / Rotterdamseweg.
-
Blz. 107
Ambitie 11 – Verbeteren van de doorstroming
-
Blz. 108
We bereiden de reconstructie van het kruispunt Deltaweg/Van Beethovensingel voor, mede in het licht van de ontwikkelingen op het Unileverterrein.
-
Blz. 109
We geven uitvoering aan de Mobiliteitsagenda.
-
Blz. 110
We starten met de uitvoering van de reconstructie van de Marathonweg, waarvoor vanuit de kaders van het coalitieakkoord een ontwerp is gemaakt.
-
Blz. 111
Verplichte indicatoren
-
Blz. 112
Lokale indicatoren
-
Blz. 113
Verbonden partijen
-
Blz. 114
Financieel deel Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 115
Wonen
-
Blz. 116
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 117
Nieuw beleid
-
Blz. 118
Beleidsnota's
-
Blz. 119
Doelstellingen
-
Blz. 120
Ambitie 12 – Wonen en woningvoorraad
-
Blz. 121
Bij woningtoewijzing van 650 woningen in de Westwijk passen wij de zogenoemde Rotterdamwet toe.
-
Blz. 122
Wij doen een voorstel over budget en voorwaarden voor het verstrekken van nieuwe startersleningen.
-
Blz. 123
Wij stellen een nieuwe regionale huisvestingsverordening op met het oog op woonruimteverdeling.
-
Blz. 124
Wij voeren diverse bouwprojecten uit.
-
Blz. 125
Wij voeren een paraplubestemmingsplan in voor het begrip wonen en een huisvestingsverordening die splitsing van wooneenheden moet voorkomen.
-
Blz. 126
Wij voeren het Actieplan Wonen uit en stellen een nieuwe lokale woonvisie op.
-
Blz. 127
Wij wijzen locaties aan voor de huisvesting van arbeidsmigranten.
-
Blz. 128
Ambitie 13 – Stadsgezicht
-
Blz. 129
Bij de ontwikkeling van het Unileverterrein kijken we in overleg met de ontwikkelaar naar de mogelijkheden tot behoud van het erfgoed en hergebruik van de laboratoria.
-
Blz. 130
Vooruitlopend op besluitvorming over particuliere woningverbetering in 2020 blijven we het Servicepunt Woningverbetering inzetten.
-
Blz. 131
Wij voeren een actief beleid om verloedering van panden tegen te gaan.
-
Blz. 132
Verplichte indicatoren
-
Blz. 133
Verbonden partijen
-
Blz. 134
Financieel deel Wonen
-
Blz. 135
Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 136
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 137
Nieuw beleid
-
Blz. 138
Beleidsnota's
-
Blz. 139
Doelstellingen
-
Blz. 140
Ambitie 14 – Onderwijs
-
Blz. 141
In 2020 komt een nieuwbeleidskader voor onderwijsachterstanden waar onder voor- en vroegschoolse educatie.
-
Blz. 142
In het vierde kwartaal van 2019 wordt de nieuwe onderwijsvisie vastgesteld.
-
Blz. 143
Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan.
-
Blz. 144
We gaan door met het verbinden van onderwijs en arbeidsmarkt in samenwerking met het onderwijsveld en ondernemers.
-
Blz. 145
We voeren een ontwikkelagenda uit in regionaal verband (MVS) voor passend onderwijs en jeugdzorg.
-
Blz. 146
Ambitie 15 A – Economie
-
Blz. 147
Doorontwikkelen van de doorgaande techniekleerlijn in samenwerking met het bedrijfsleven.
-
Blz. 148
Doorontwikkelen van de Food Innovation Academy tot een Centre for Food Health and Technology.
-
Blz. 149
Inzetten op samenwerking met publieke en private partijen in Vlaardingen en in de regio.
-
Blz. 150
Samen met de grote zorgpartijen in Vlaardingen (en de regio) de mogelijkheden voor een zorgopleiding/campus onderzoeken.
-
Blz. 151
Wij zetten ons extra in om het vestigingsklimaat op de Vlaardingse bedrijventerreinen te verbeteren.
-
Blz. 152
Ambitie 15 B – Binnenstad
-
Blz. 153
In samenspraak met de betrokken marktpartijen stellen wij een Masterplan en een Beeldkwaliteitsplan vast.
-
Blz. 154
Wij geven nadere invulling aan de ambitie op het gebied van hoogwaardig wonen en een prettig leef- en verblijfsklimaat in het centrum in samenspraak met de marktpartijen.
-
Blz. 155
Wij geven uitvoering aan (onderdelen van) het Centrumplan De Binnenstad Centraal en het Masterplan Binnenstad met een (financiële) prioritering voor de korte termijn.
-
Blz. 156
Wij investeren in het smeden van robuuste samenwerkingsverbanden tussen vastgoedpartijen en ondernemers onderling.
-
Blz. 157
Wij onderzoeken de mogelijkheden van alternatieve financiering en Publiek-Private-Samenwerking.
-
Blz. 158
Verplichte indicatoren
-
Blz. 159
Verbonden partijen
-
Blz. 160
Financieel deel Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 161
Sociaal domein
-
Blz. 162
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 163
Nieuw beleid
-
Blz. 164
Beleidsnota's
-
Blz. 165
Doelstellingen
-
Blz. 166
Ambitie 16 – Regie over eigen leven
-
Blz. 167
Regie op eigen leven is beter mogelijk als sprake is van een regelmatige inkomstenbron en een stevige sociale basis. In deze richting ontplooien we activiteiten.
-
Blz. 168
We gaan inzetten op het versterken van diverse basisvaardigheden.
-
Blz. 169
We kijken naar de mogelijkheden om bij de inzet op armoede een verschuiving te bewerkstelligen van verzachtende naar preventie maatregelen.
-
Blz. 170
We versterken de bestaande wijknetwerken en zorgen voor een goede aansluiting met de professionele zorgstructuur.
-
Blz. 171
Ambitie 17 – Zelfstandig functioneren
-
Blz. 172
In het kader van preventie onderzoeken we de mogelijkheden om preventie zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten door beschermende factoren te vergroten en risicofactoren te verkleinen.
-
Blz. 173
Mantelzorgers en informele hulp spelen een belangrijke rol bij het zo lang mogelijk zelfstandig functioneren in de samenleving.
-
Blz. 174
Om zo lang mogelijk zelfstandig te functioneren, zorgen we voor plaatsen in de stad waar mensen elkaar laagdrempelig kunnen ontmoeten en terecht kunnen met vragen en voor advies.
-
Blz. 175
Onder meer op basis van de aanbevelingen uit de evaluatie wijkteams in 2019 geven we onze wijkteams verder vorm.
-
Blz. 176
We kijken of het netwerk Gezond Oud worden in Vlaardingen voldoende geborgd is in de Vlaardingse samenleving om zonder projectleider verder te gaan.
-
Blz. 177
We sluiten aan bij het landelijk preventieakkoord en zetten ons in voor een regionaal preventieakkoord.
-
Blz. 178
We zetten in op het thema eenzaamheid.
-
Blz. 179
We zoeken passend werk voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, waardoor zij zelfstandig kunnen voorzien in hun levensonderhoud.
-
Blz. 180
Ambitie 18 – Jeugd
-
Blz. 181
In overleg en in afstemming met huisartsen(praktijken) plaatsen we in twee van de vier aandachtsgebieden in Vlaardingen een medewerker (POH Jeugd) ter ondersteuning van de huisartsen.
-
Blz. 182
Op MVS-niveau vormen wij samen met de onderwijspartners een coalitie.
-
Blz. 183
Stroomopwaarts streeft naar het vroegtijdig doorbreken van armoede.
-
Blz. 184
We onderzoeken of het aanbod van opvoedvaardigheden sluitend is. Daarbij kijken we of er terreinen zijn waarop aanbod aangevuld of versterkt of afgezwakt moet worden.
-
Blz. 185
Ambitie 19 – Integratie en diversiteit
-
Blz. 186
Als Regenboogstad zetten we ons in voor de positie van LHBTi’s
-
Blz. 187
Het beheersen van de Nederlandse taal is één van de basisvaardigheden die nodig is om duurzaam te integreren.
-
Blz. 188
In MVS verband bereiden we ons voor op de aanpassingen in de Wet Inburgering.
-
Blz. 189
Ambitie 20 – Resultaatsturing
-
Blz. 190
Daar waar nodig en noodzakelijk intensiveren we onze gemeentelijke regierol. We trekken, als nodig de regie (tijdelijk) meer naar ons toe, waardoor we beter slagen om te sturen op het resultaat.
-
Blz. 191
De concretisering van de Herijking beleid sociaal domein vindt plaats door het opstellen van een uitvoeringsplan waarin doelstellingen nader worden ingevuld.
-
Blz. 192
Na vaststelling van de Herijking sociaal domein herijken we de Algemene Subsidie Verordening om vorm en inhoud te kunnen geven aan integraliteit, innovatie, transformatie.
-
Blz. 193
We gebruiken twee financieringsmethoden voor de bekostiging van onze inzet in het kader van Jeugdhulp en Wmo-ondersteuning (inkoop en subsidieverlening)
-
Blz. 194
We ontwikkelen een extra dashboard in de monitor sociaal domein waarin we indicatoren opnemen die meer sturing mogelijk maakt op de basis in de samenleving en preventie.
-
Blz. 195
Verplichte indicatoren
-
Blz. 196
Verbonden partijen
-
Blz. 197
Financieel deel Sociaal domein
-
Blz. 198
Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 199
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 200
Nieuw beleid
-
Blz. 201
Beleidsnota's
-
Blz. 202
Doelstellingen
-
Blz. 203
Ambitie 21 – Kunst, Cultuur & Erfgoed
-
Blz. 204
Wij gaan verder met de uitvoering van de Kadernota Vlaardings Erfgoed.
-
Blz. 205
Wij gaan verder met het thema ‘Holland’ als inspiratiebron.
-
Blz. 206
Wij onderhouden goede contacten met de grote culturele instellingen.
-
Blz. 207
Wij stellen een kerkenvisie op.
-
Blz. 208
Wij stellen een nieuwe nota kunst- en cultuur op.
-
Blz. 209
Wij zoeken aansluiting bij de Provinciale erfgoedlijn Trekvaarten en toekomstig relevante erfgoedlijnen
-
Blz. 210
Verplichte indicatoren
-
Blz. 211
Lokale indicatoren
-
Blz. 212
Verbonden partijen
-
Blz. 213
Financieel deel Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 214
Sport en recreatie
-
Blz. 215
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 216
Nieuw beleid
-
Blz. 217
Beleidsnota's
-
Blz. 218
Doelstellingen
-
Blz. 219
Ambitie 22 – Inclusief sporten en bewegen Alle Vlaardingers worden actief gestimuleerd tot voldoende bewegen en een gezonde leefstijl.
-
Blz. 220
Het Vlaardings Sportakkoord is opgesteld door de sportverenigingen, de gemeente, commerciële aanbieders, onderwijs, zorg en welzijnsinstanties.
-
Blz. 221
We continueren de inzet op verenigingsondersteuning.
-
Blz. 222
We continueren de JOGG-aanpak en Cool2BFit Vlaardingen.
-
Blz. 223
We continueren de uitvoering van de Brede Regeling Combinatiefuncties.
-
Blz. 224
We gaan drie erkende interventies uitvoeren in coproductie met de andere beleidsdomeinen waarbij sport en bewegen als middel wordt ingezet.
-
Blz. 225
Ambitie 23 – Duurzame sportinfrastructuur Er zijn voldoende, schone, veilige, toegankelijke en duurzame sportaccommodaties.
-
Blz. 226
De nieuwe Westwijkhal op het Erasmusplein is in 2020 operationeel.
-
Blz. 227
We gaan een Integraal Huisvestingsplan Sportaccommodaties opstellen om het bewegingsonderwijs in de toekomst te kunnen blijven faciliteren.
-
Blz. 228
We geven uitvoering aan de Routekaart Duurzaamheid opgesteld door het ministerie van VWS en de VSG bij het verduurzamen van sportaccommodaties.
-
Blz. 229
We werken aan een oplossing voor de huidige VOP Lijnbaanhal.
-
Blz. 230
Ambitie 24 – Recreatie De openbare ruimte is een beweegvriendelijke omgeving, met voldoende speelplekken en sport- en recreatiefaciliteiten.
-
Blz. 231
Uitvoeren van het Speelruimteplan: We gaan o.a. een centrale speelplaats aan de Lavendelstraat inrichten alsmede een speelplaats in de Prof. Teldersstraat.
-
Blz. 232
Verplichte indicatoren
-
Blz. 233
Verbonden partijen
-
Blz. 234
Financieel deel Sport en recreatie
-
Blz. 235
Financiën
-
Blz. 236
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 237
Nieuw beleid
-
Blz. 238
Beleidsnota's
-
Blz. 239
Doelstellingen
-
Blz. 240
Ambitie 25 – Financiën
-
Blz. 241
Eenmaal per jaar verschaffen we inzicht in de prognoses, ontwikkelingen en risico’s van grondexploitaties met het Meerjarenprogramma Grondzaken.
-
Blz. 242
Incidentele voordelen voegen we aan de algemene reserve toe.
-
Blz. 243
Rijksmiddelen vertalen we in principe één op één door in de gemeentelijke begroting (in = uit).
-
Blz. 244
We brengen in beeld welke lokale lasten er in Vlaardingen zijn. Daarbij wordt gekeken naar wat wel en wat niet mag én wat moet.
-
Blz. 245
We inventariseren de bovenwettelijke taken, waarin in elk geval de aspecten verplicht, optioneel en wat kost het aan bod komen.
-
Blz. 246
We treffen beheersmaatregelen om de risico’s te verminderen.
-
Blz. 247
We zetten ons optimaal in voor externe financiering.
-
Blz. 248
Verplichte indicatoren
-
Blz. 249
Verbonden partijen
-
Blz. 250
Financieel deel programma Financiën
-
Blz. 251
Paragrafen
-
Blz. 252
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 253
Inleiding
-
Blz. 254
Beleid
-
Blz. 255
Woonlasten, lokale lastendruk
-
Blz. 256
Woonlasten, vergelijking met andere gemeenten
-
Blz. 257
De belastingen, heffingen en retributies van gemeente Vlaardingen
-
Blz. 258
Leges
-
Blz. 259
Kruissubsidiëring leges
-
Blz. 260
Kwijtschelding
-
Blz. 261
Vaststellen nieuwe tarieven 2020
-
Blz. 262
Paragraaf Weerstandsvermogen
-
Blz. 263
Inleiding
-
Blz. 264
Aanwezige weerstandscapaciteit
-
Blz. 265
Gewenste weerstandscapaciteit
-
Blz. 266
Risico's
-
Blz. 267
Kengetallen weerstandsvermogen
-
Blz. 268
Netto schuldquote
-
Blz. 269
Solvabiliteitsratio
-
Blz. 270
Grondexploitatie
-
Blz. 271
Structurele exploitatieruimte
-
Blz. 272
Belastingcapaciteit
-
Blz. 273
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 274
Inleiding
-
Blz. 275
Beheerplannen en planning
-
Blz. 276
Wegen en civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 277
Riolering en grondwater
-
Blz. 278
Waterbodems
-
Blz. 279
Groenvoorzieningen
-
Blz. 280
Kades en glooiingen
-
Blz. 281
Oppervlaktewater
-
Blz. 282
Ondergrondse containers
-
Blz. 283
Speeltoestellen
-
Blz. 284
Openbare verlichting
-
Blz. 285
Verkeersregelinstallaties
-
Blz. 286
Gebouwen
-
Blz. 287
Paragraaf Financiering
-
Blz. 288
Inleiding
-
Blz. 289
Uitgangspunt
-
Blz. 290
Doelstellingen
-
Blz. 291
Financiering
-
Blz. 292
Renterisico's
-
Blz. 293
Renterisiconorm vaste schuld
-
Blz. 294
Renterisico vlottende schuld
-
Blz. 295
Debiteurenrisico uitstaande gelden
-
Blz. 296
Renteresultaat 2020
-
Blz. 297
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 298
Missie en kernwaarden
-
Blz. 299
Personeel en organisatie
-
Blz. 300
Informatie- en facilitaire voorzieningen
-
Blz. 301
Financiën en control
-
Blz. 302
Regionale samenwerking
-
Blz. 303
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 304
Inleiding
-
Blz. 305
Taak van de gemeente
-
Blz. 306
De grondprijsbenadering
-
Blz. 307
Vormen van exploitatie
-
Blz. 308
Actualisatie en herziening
-
Blz. 309
Winstneming en voorziening
-
Blz. 310
Kostenverhaal
-
Blz. 311
Vennootschapsbelasting (Vpb)
-
Blz. 312
Rente op grondexploitaties
-
Blz. 313
Stand van zaken grondexploitaties
-
Blz. 314
Prognose resultaten grondexploitaties
-
Blz. 315
Strategische gronden, materiële vaste activa
-
Blz. 316
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 317
Inleiding
-
Blz. 318
Visie verbonden partijen
-
Blz. 319
Financiële risico's verbonden partijen
-
Blz. 320
Vennootschapsbelasting (Vpb)
-
Blz. 321
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 322
Financieel deel
-
Blz. 323
Uitgangspunten voor de ramingen
-
Blz. 324
Meerjarig overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 325
Meerjarig overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 326
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 327
Overzicht van investeringen en projecten
-
Blz. 328
Meerjarig overzicht van reserves en voorzieningen
-
Blz. 329
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 330
Berekening EMU-saldo
-
Blz. 331
Bijlagen, toelichting en begrippen
-
Blz. 332
Bijlage 1 - Toelichting op de taakvelden
-
Blz. 333
Bijlage 2 - Begrippenlijst
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap