1. Blz. 1 Programmabegroting 2020
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Raadsvoorstel
        1. Blz. 4 Raadsvoorstel tot vaststelling van de begroting 2020
        2. Blz. 5 Nieuw beleid
        3. Blz. 6 Financiële kaders
        4. Blz. 7 Voorstel
        5. Blz. 8 Raadsbesluit
        6. Blz. 9 Bijlage bij raadsvoorstel tot vaststelling van de begroting 2020: Procesvoorstel herijking meerjarenbegroting
      2. Blz. 10 De begroting in één oogopslag
        1. Blz. 11 Begroting in één oogopslag
      3. Blz. 12 Woord vooraf
        1. Blz. 13 Beste lezer
      4. Blz. 14 Bestuur, participatie en dienstverlening
        1. Blz. 15 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 16 Nieuw beleid
        3. Blz. 17 Beleidsnota's
        4. Blz. 18 Doelstellingen
          1. Blz. 19 Ambitie 1 – Bestuur en participatie
            1. Blz. 20 Ervaring op doen in de nieuwe manier van werken en het vergroten van kennis door het uitvoeren van diverse pilots Omgevingswet.
            2. Blz. 21 Het participatiebeleid wordt steeds meer in de staande gemeentelijke organisatie ondergebracht, vanuit de gedachte dat participatie voor de gemeente een vanzelfsprekendheid moet zijn op alle beleidsvelden.
            3. Blz. 22 In het tweede halfjaar van 2019 behandelt het college van burgemeester en wethouders een notitie inzake de toekomstige aanpak van (burger)participatie.
            4. Blz. 23 Op basis van de toekomstvisie wordt de Omgevingsvisie opgesteld.
            5. Blz. 24 Participatietrajecten worden geëvalueerd, zodat er lessen geleerd worden voor de toekomst.
            6. Blz. 25 We adviseren over en ondersteunen jaarlijks tientallen initiatieven vanuit de samenleving.
          2. Blz. 26 Ambitie 2 - Dienstverlening
            1. Blz. 27 Communicatieadviseurs zorgen ervoor dat persvragen worden beantwoord en helpen bij projecten van de gemeente.
            2. Blz. 28 In verband met de ontwikkeling tot ‘participatiesamenleving’ geven wij de inwoners ruimte om zelf initiatieven te nemen.
            3. Blz. 29 Wij gaan alle contactinformatie op één plek vastleggen.
            4. Blz. 30 Wij gaan onze inwoners, ondernemers en instellingen niet vraaggericht benaderen, maar behoeftegericht: wij leggen verbindingen en spelen proactief in op de behoefte van de klant.
            5. Blz. 31 Wij gaan zaakgericht werken om onze dienstverlening aan de inwoners, ondernemers en instellingen nog beter te maken.
            6. Blz. 32 Wij halen elke ochtend nieuws van “buiten naar binnen”, waarbij wij signalen van de inwoners direct vertalen in onze dienstverlening en met onze collega’s eventuele bijbehorende acties bespreken.
            7. Blz. 33 Wij zetten in op maximaal, volwassen en veilig –dus via DigiD en eHerkenning- digitaliseren maar leveren daarnaast maatwerk, voor degenen die dit nodig hebben.
            8. Blz. 34 Wij zetten op basis van de dienstverleningsvisie ‘Van dienstverlening naar serviceverlening’ ook in op collectieve dienstverlening.
            9. Blz. 35 Wij zorgen voor transparante informatie voor de inwoners.
          3. Blz. 36 Ambitie 3 – Inkoop
            1. Blz. 37 Wij voeren het in 2019 vastgestelde inkoopbeleid en het actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) uit.
          4. Blz. 38 Ambitie 4 – Bedrijfsvoering
            1. Blz. 39 Ontwikkelingen en ambities stellen andere eisen aan onze ICT. De noodzaak te beschikken over ICT-diensten neemt toe en onze afhankelijk hiervan ook.
            2. Blz. 40 We investeren in onze medewerkers met een organisatie breed ontwikkeltraject met leeractiviteiten voor alle Vlaardingse professionals in de organisatie.
            3. Blz. 41 We monitoren werkbeleving door middel van een werkbelevingsonderzoek om continue te kunnen verbeteren.
            4. Blz. 42 We ontwikkelen een vernieuwd onboardingsprogramma, om medewerkers zo snel mogelijk vertrouwd te maken met onze Vlaardingse manier van werken.
            5. Blz. 43 We sturen op meer balans in de (leeftijds)opbouw van ons personeelsbestand en benutten vacatureruimte zoveel mogelijk voor het aantrekken van jonge talenten.
            6. Blz. 44 We sturen op terugdringen van (ziekte)verzuim door uitvoering te geven aan onze notitie ‘Eigen regie op inzetbaarheid” en trainen management en medewerkers in hoe zij de regie kunnen pakken op (eigen) inzetbaarheid.
            7. Blz. 45 We werken aan onze profilering op de arbeidsmarkt, moderniseren en professionaliseren onze vacatureteksten en processen van werven en selecteren.
            8. Blz. 46 We werken met een (vaste) kernbezetting en een flexibele schil om snel en efficiënt in te kunnen spelen op opgaven in de stad en ontwikkelingen in onze omgeving.
            9. Blz. 47 Wij zetten in op het verder ontwikkelen en borgen van onze Business Intelligence door te ondersteunen in het data –geïnformeerd werken en het uitwerken van Key Performance Indicators (KPI’s) in dashboards en monitoren.
        5. Blz. 48 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 49 Verbonden partijen
        7. Blz. 50 Financieel deel programma Bestuur, participatie en dienstverlening
      5. Blz. 51 Veiligheid en handhaving
        1. Blz. 52 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 53 Nieuw beleid
        3. Blz. 54 Beleidsnota's
        4. Blz. 55 Doelstellingen
          1. Blz. 56 Ambitie 5 – Veiligheid
            1. Blz. 57 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan 2020-2023.
            2. Blz. 58 We geven verder invulling aan de ingezette professionalisering van Toezicht en handhaving.
        5. Blz. 59 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 60 Verbonden partijen
        7. Blz. 61 Financieel deel Veiligheid en handhaving
      6. Blz. 62 Groen en milieu
        1. Blz. 63 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 64 Nieuw beleid
        3. Blz. 65 Beleidsnota's
        4. Blz. 66 Doelstellingen
          1. Blz. 67 Ambitie 6 – Buitenruimte doet ertoe
            1. Blz. 68 Bij de woningbouwopgave wordt nadrukkelijk de groenopgave geïntegreerd in de planvorming.
            2. Blz. 69 In de Broekpolder heeft de gemeente een burgerinitiatief lopen. Het burgerinitiatief heeft de toestemming om voor het gebied plannen te maken en uit te voeren.
            3. Blz. 70 Twee onderwijslocaties vormen hun verharde schoolomgeving om in een groenblauwe schoolomgeving die inspirerend is voor buurtbewoners, bedrijven en bijv. woningstichtingen.
            4. Blz. 71 We doen een experiment waarbij bewoners worden gefaciliteerd en gestimuleerd om groenvakken in hun eigen buurt te onderhouden.
            5. Blz. 72 We verbeteren het onderhoud van de buitenruimte zodanig dat er sprake is van (CROW) beeldkwaliteit B (heel, veilig en schoon).
          2. Blz. 73 Ambitie 7a – Riolering en stedelijk water
            1. Blz. 74 De gemeente stelt in 2020 een subsidieregeling op om bewonersinitiatieven te ondersteunen, met als doel om de gevolgen van het veranderende klimaat tegen te gaan.
            2. Blz. 75 We bereiden de renovatie voor van rioolgemaal West en grijpen deze werkzaamheden aan om het rioleringssysteem te optimaliseren.
            3. Blz. 76 We sluiten overlaatconstructies (verbindingen tussen het water- en rioleringssysteem) en brengen het aandeel rioolvreemd water verder terug.
            4. Blz. 77 We stellen een hemelwaterverordening op zodat we iedere nieuwbouwontwikkeling kunnen aangrijpen om de stad klimaatrobuuster te maken!
            5. Blz. 78 We zetten sensoren op strategische locaties in het rioolstelsel in voor het beheer en onderhoud van het rioolstelsel.
            6. Blz. 79 Wij continueren onze regionale samenwerking in o.a. de afvalwaterketen NAD en OAS De Groote Lucht.
          3. Blz. 80 Ambitie 7b – Afval
            1. Blz. 81 Het Beleidsplan Huishoudelijk Afval is in uitvoering.
            2. Blz. 82 Het verder optimaliseren van het onderhoud van de containers en het uitbreiden van het aantal containers voor groente-fruit- en tuinafval (GFT), papier, textiel en glas.
            3. Blz. 83 Uitvoering geven aan de maatregelen om de hoeveelheid restafval te halveren.
          4. Blz. 84 Ambitie 8 – Milieu en duurzaamheid
            1. Blz. 85 Wij bevorderen duurzame en schone mobiliteit middels het faciliteren van openbare laadinfra voor elektrische auto’s.
        5. Blz. 86 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 87 Lokale indicatoren
        7. Blz. 88 Verbonden partijen
        8. Blz. 89 Financieel deel Groen en milieu
      7. Blz. 90 Verkeer en mobiliteit
        1. Blz. 91 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 92 Nieuw beleid
        3. Blz. 93 Beleidsnota's
        4. Blz. 94 Doelstellingen
          1. Blz. 95 Ambitie 9 – Stimuleren van het fietsgebruik
            1. Blz. 96 De notitie Vlaardingen Fietsstad vormt de leidraad voor het uitwerken van deze ambitie.
            2. Blz. 97 We maken samen met de MRDH en andere gemeenten een plan van aanpak voor de Metropolitane fietsroute door de stad.
            3. Blz. 98 We zetten in op gedragsbeïnvloeding bij bewoners en werknemers.
            4. Blz. 99 We zetten in op het zoveel mogelijk scheiden van gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer op doorgaande wegen, zoals bij de aanleg van de rotonde Zwanensingel/Zwaluwenlaan.
          2. Blz. 100 Ambitie 10 – Vergroten van de verkeersveiligheid
            1. Blz. 101 We gaan met inwoners in gesprek over locaties, waarvan gebruikers vinden dat de verkeersveiligheid verbeterd kan worden (subjectieve verkeersonveiligheid).
            2. Blz. 102 We maken de openbare ruimte beter toegankelijk voor mensen met een beperking.
            3. Blz. 103 We verbeteren de verkeersveiligheid op het kruispunt Galgkade / Abel Tasmanlaan.
            4. Blz. 104 Wij geven prioriteit aan de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers, met name rondom scholen en zorginstellingen.
            5. Blz. 105 Wij maken de infrastructuur steeds meer “vergevingsgezind”, om de kans op een ongeval of letsel te verminderen en dragen hiermee bij aan een inclusieve stad.
            6. Blz. 106 Wij starten de voorbereiding voor het realiseren een rotonde op het kruispunt Van Hogendorplaan / Rotterdamseweg.
          3. Blz. 107 Ambitie 11 – Verbeteren van de doorstroming
            1. Blz. 108 We bereiden de reconstructie van het kruispunt Deltaweg/Van Beethovensingel voor, mede in het licht van de ontwikkelingen op het Unileverterrein.
            2. Blz. 109 We geven uitvoering aan de Mobiliteitsagenda.
            3. Blz. 110 We starten met de uitvoering van de reconstructie van de Marathonweg, waarvoor vanuit de kaders van het coalitieakkoord een ontwerp is gemaakt.
        5. Blz. 111 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 112 Lokale indicatoren
        7. Blz. 113 Verbonden partijen
        8. Blz. 114 Financieel deel Verkeer en mobiliteit
      8. Blz. 115 Wonen
        1. Blz. 116 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 117 Nieuw beleid
        3. Blz. 118 Beleidsnota's
        4. Blz. 119 Doelstellingen
          1. Blz. 120 Ambitie 12 – Wonen en woningvoorraad
            1. Blz. 121 Bij woningtoewijzing van 650 woningen in de Westwijk passen wij de zogenoemde Rotterdamwet toe.
            2. Blz. 122 Wij doen een voorstel over budget en voorwaarden voor het verstrekken van nieuwe startersleningen.
            3. Blz. 123 Wij stellen een nieuwe regionale huisvestingsverordening op met het oog op woonruimteverdeling.
            4. Blz. 124 Wij voeren diverse bouwprojecten uit.
            5. Blz. 125 Wij voeren een paraplubestemmingsplan in voor het begrip wonen en een huisvestingsverordening die splitsing van wooneenheden moet voorkomen.
            6. Blz. 126 Wij voeren het Actieplan Wonen uit en stellen een nieuwe lokale woonvisie op.
            7. Blz. 127 Wij wijzen locaties aan voor de huisvesting van arbeidsmigranten.
          2. Blz. 128 Ambitie 13 – Stadsgezicht
            1. Blz. 129 Bij de ontwikkeling van het Unileverterrein kijken we in overleg met de ontwikkelaar naar de mogelijkheden tot behoud van het erfgoed en hergebruik van de laboratoria.
            2. Blz. 130 Vooruitlopend op besluitvorming over particuliere woningverbetering in 2020 blijven we het Servicepunt Woningverbetering inzetten.
            3. Blz. 131 Wij voeren een actief beleid om verloedering van panden tegen te gaan.
        5. Blz. 132 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 133 Verbonden partijen
        7. Blz. 134 Financieel deel Wonen
      9. Blz. 135 Onderwijs, economie en haven
        1. Blz. 136 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 137 Nieuw beleid
        3. Blz. 138 Beleidsnota's
        4. Blz. 139 Doelstellingen
          1. Blz. 140 Ambitie 14 – Onderwijs
            1. Blz. 141 In 2020 komt een nieuwbeleidskader voor onderwijsachterstanden waar onder voor- en vroegschoolse educatie.
            2. Blz. 142 In het vierde kwartaal van 2019 wordt de nieuwe onderwijsvisie vastgesteld.
            3. Blz. 143 Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan.
            4. Blz. 144 We gaan door met het verbinden van onderwijs en arbeidsmarkt in samenwerking met het onderwijsveld en ondernemers.
            5. Blz. 145 We voeren een ontwikkelagenda uit in regionaal verband (MVS) voor passend onderwijs en jeugdzorg.
          2. Blz. 146 Ambitie 15 A – Economie
            1. Blz. 147 Doorontwikkelen van de doorgaande techniekleerlijn in samenwerking met het bedrijfsleven.
            2. Blz. 148 Doorontwikkelen van de Food Innovation Academy tot een Centre for Food Health and Technology.
            3. Blz. 149 Inzetten op samenwerking met publieke en private partijen in Vlaardingen en in de regio.
            4. Blz. 150 Samen met de grote zorgpartijen in Vlaardingen (en de regio) de mogelijkheden voor een zorgopleiding/campus onderzoeken.
            5. Blz. 151 Wij zetten ons extra in om het vestigingsklimaat op de Vlaardingse bedrijventerreinen te verbeteren.
          3. Blz. 152 Ambitie 15 B – Binnenstad
            1. Blz. 153 In samenspraak met de betrokken marktpartijen stellen wij een Masterplan en een Beeldkwaliteitsplan vast.
            2. Blz. 154 Wij geven nadere invulling aan de ambitie op het gebied van hoogwaardig wonen en een prettig leef- en verblijfsklimaat in het centrum in samenspraak met de marktpartijen.
            3. Blz. 155 Wij geven uitvoering aan (onderdelen van) het Centrumplan De Binnenstad Centraal en het Masterplan Binnenstad met een (financiële) prioritering voor de korte termijn.
            4. Blz. 156 Wij investeren in het smeden van robuuste samenwerkingsverbanden tussen vastgoedpartijen en ondernemers onderling.
            5. Blz. 157 Wij onderzoeken de mogelijkheden van alternatieve financiering en Publiek-Private-Samenwerking.
        5. Blz. 158 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 159 Verbonden partijen
        7. Blz. 160 Financieel deel Onderwijs, economie en haven
      10. Blz. 161 Sociaal domein
        1. Blz. 162 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 163 Nieuw beleid
        3. Blz. 164 Beleidsnota's
        4. Blz. 165 Doelstellingen
          1. Blz. 166 Ambitie 16 – Regie over eigen leven
            1. Blz. 167 Regie op eigen leven is beter mogelijk als sprake is van een regelmatige inkomstenbron en een stevige sociale basis. In deze richting ontplooien we activiteiten.
            2. Blz. 168 We gaan inzetten op het versterken van diverse basisvaardigheden.
            3. Blz. 169 We kijken naar de mogelijkheden om bij de inzet op armoede een verschuiving te bewerkstelligen van verzachtende naar preventie maatregelen.
            4. Blz. 170 We versterken de bestaande wijknetwerken en zorgen voor een goede aansluiting met de professionele zorgstructuur.
          2. Blz. 171 Ambitie 17 – Zelfstandig functioneren
            1. Blz. 172 In het kader van preventie onderzoeken we de mogelijkheden om preventie zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten door beschermende factoren te vergroten en risicofactoren te verkleinen.
            2. Blz. 173 Mantelzorgers en informele hulp spelen een belangrijke rol bij het zo lang mogelijk zelfstandig functioneren in de samenleving.
            3. Blz. 174 Om zo lang mogelijk zelfstandig te functioneren, zorgen we voor plaatsen in de stad waar mensen elkaar laagdrempelig kunnen ontmoeten en terecht kunnen met vragen en voor advies.
            4. Blz. 175 Onder meer op basis van de aanbevelingen uit de evaluatie wijkteams in 2019 geven we onze wijkteams verder vorm.
            5. Blz. 176 We kijken of het netwerk Gezond Oud worden in Vlaardingen voldoende geborgd is in de Vlaardingse samenleving om zonder projectleider verder te gaan.
            6. Blz. 177 We sluiten aan bij het landelijk preventieakkoord en zetten ons in voor een regionaal preventieakkoord.
            7. Blz. 178 We zetten in op het thema eenzaamheid.
            8. Blz. 179 We zoeken passend werk voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, waardoor zij zelfstandig kunnen voorzien in hun levensonderhoud.
          3. Blz. 180 Ambitie 18 – Jeugd
            1. Blz. 181 In overleg en in afstemming met huisartsen(praktijken) plaatsen we in twee van de vier aandachtsgebieden in Vlaardingen een medewerker (POH Jeugd) ter ondersteuning van de huisartsen.
            2. Blz. 182 Op MVS-niveau vormen wij samen met de onderwijspartners een coalitie.
            3. Blz. 183 Stroomopwaarts streeft naar het vroegtijdig doorbreken van armoede.
            4. Blz. 184 We onderzoeken of het aanbod van opvoedvaardigheden sluitend is. Daarbij kijken we of er terreinen zijn waarop aanbod aangevuld of versterkt of afgezwakt moet worden.
          4. Blz. 185 Ambitie 19 – Integratie en diversiteit
            1. Blz. 186 Als Regenboogstad zetten we ons in voor de positie van LHBTi’s
            2. Blz. 187 Het beheersen van de Nederlandse taal is één van de basisvaardigheden die nodig is om duurzaam te integreren.
            3. Blz. 188 In MVS verband bereiden we ons voor op de aanpassingen in de Wet Inburgering.
          5. Blz. 189 Ambitie 20 – Resultaatsturing
            1. Blz. 190 Daar waar nodig en noodzakelijk intensiveren we onze gemeentelijke regierol. We trekken, als nodig de regie (tijdelijk) meer naar ons toe, waardoor we beter slagen om te sturen op het resultaat.
            2. Blz. 191 De concretisering van de Herijking beleid sociaal domein vindt plaats door het opstellen van een uitvoeringsplan waarin doelstellingen nader worden ingevuld.
            3. Blz. 192 Na vaststelling van de Herijking sociaal domein herijken we de Algemene Subsidie Verordening om vorm en inhoud te kunnen geven aan integraliteit, innovatie, transformatie.
            4. Blz. 193 We gebruiken twee financieringsmethoden voor de bekostiging van onze inzet in het kader van Jeugdhulp en Wmo-ondersteuning (inkoop en subsidieverlening)
            5. Blz. 194 We ontwikkelen een extra dashboard in de monitor sociaal domein waarin we indicatoren opnemen die meer sturing mogelijk maakt op de basis in de samenleving en preventie.
        5. Blz. 195 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 196 Verbonden partijen
        7. Blz. 197 Financieel deel Sociaal domein
      11. Blz. 198 Kunst, cultuur en erfgoed
        1. Blz. 199 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 200 Nieuw beleid
        3. Blz. 201 Beleidsnota's
        4. Blz. 202 Doelstellingen
          1. Blz. 203 Ambitie 21 – Kunst, Cultuur & Erfgoed
            1. Blz. 204 Wij gaan verder met de uitvoering van de Kadernota Vlaardings Erfgoed.
            2. Blz. 205 Wij gaan verder met het thema ‘Holland’ als inspiratiebron.
            3. Blz. 206 Wij onderhouden goede contacten met de grote culturele instellingen.
            4. Blz. 207 Wij stellen een kerkenvisie op.
            5. Blz. 208 Wij stellen een nieuwe nota kunst- en cultuur op.
            6. Blz. 209 Wij zoeken aansluiting bij de Provinciale erfgoedlijn Trekvaarten en toekomstig relevante erfgoedlijnen
        5. Blz. 210 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 211 Lokale indicatoren
        7. Blz. 212 Verbonden partijen
        8. Blz. 213 Financieel deel Kunst, cultuur en erfgoed
      12. Blz. 214 Sport en recreatie
        1. Blz. 215 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 216 Nieuw beleid
        3. Blz. 217 Beleidsnota's
        4. Blz. 218 Doelstellingen
          1. Blz. 219 Ambitie 22 – Inclusief sporten en bewegen Alle Vlaardingers worden actief gestimuleerd tot voldoende bewegen en een gezonde leefstijl.
            1. Blz. 220 Het Vlaardings Sportakkoord is opgesteld door de sportverenigingen, de gemeente, commerciële aanbieders, onderwijs, zorg en welzijnsinstanties.
            2. Blz. 221 We continueren de inzet op verenigingsondersteuning.
            3. Blz. 222 We continueren de JOGG-aanpak en Cool2BFit Vlaardingen.
            4. Blz. 223 We continueren de uitvoering van de Brede Regeling Combinatiefuncties.
            5. Blz. 224 We gaan drie erkende interventies uitvoeren in coproductie met de andere beleidsdomeinen waarbij sport en bewegen als middel wordt ingezet.
          2. Blz. 225 Ambitie 23 – Duurzame sportinfrastructuur Er zijn voldoende, schone, veilige, toegankelijke en duurzame sportaccommodaties.
            1. Blz. 226 De nieuwe Westwijkhal op het Erasmusplein is in 2020 operationeel.
            2. Blz. 227 We gaan een Integraal Huisvestingsplan Sportaccommodaties opstellen om het bewegingsonderwijs in de toekomst te kunnen blijven faciliteren.
            3. Blz. 228 We geven uitvoering aan de Routekaart Duurzaamheid opgesteld door het ministerie van VWS en de VSG bij het verduurzamen van sportaccommodaties.
            4. Blz. 229 We werken aan een oplossing voor de huidige VOP Lijnbaanhal.
          3. Blz. 230 Ambitie 24 – Recreatie De openbare ruimte is een beweegvriendelijke omgeving, met voldoende speelplekken en sport- en recreatiefaciliteiten.
            1. Blz. 231 Uitvoeren van het Speelruimteplan: We gaan o.a. een centrale speelplaats aan de Lavendelstraat inrichten alsmede een speelplaats in de Prof. Teldersstraat.
        5. Blz. 232 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 233 Verbonden partijen
        7. Blz. 234 Financieel deel Sport en recreatie
      13. Blz. 235 Financiën
        1. Blz. 236 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 237 Nieuw beleid
        3. Blz. 238 Beleidsnota's
        4. Blz. 239 Doelstellingen
          1. Blz. 240 Ambitie 25 – Financiën
            1. Blz. 241 Eenmaal per jaar verschaffen we inzicht in de prognoses, ontwikkelingen en risico’s van grondexploitaties met het Meerjarenprogramma Grondzaken.
            2. Blz. 242 Incidentele voordelen voegen we aan de algemene reserve toe.
            3. Blz. 243 Rijksmiddelen vertalen we in principe één op één door in de gemeentelijke begroting (in = uit).
            4. Blz. 244 We brengen in beeld welke lokale lasten er in Vlaardingen zijn. Daarbij wordt gekeken naar wat wel en wat niet mag én wat moet.
            5. Blz. 245 We inventariseren de bovenwettelijke taken, waarin in elk geval de aspecten verplicht, optioneel en wat kost het aan bod komen.
            6. Blz. 246 We treffen beheersmaatregelen om de risico’s te verminderen.
            7. Blz. 247 We zetten ons optimaal in voor externe financiering.
        5. Blz. 248 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 249 Verbonden partijen
        7. Blz. 250 Financieel deel programma Financiën
      14. Blz. 251 Paragrafen
        1. Blz. 252 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 253 Inleiding
          2. Blz. 254 Beleid
          3. Blz. 255 Woonlasten, lokale lastendruk
          4. Blz. 256 Woonlasten, vergelijking met andere gemeenten
          5. Blz. 257 De belastingen, heffingen en retributies van gemeente Vlaardingen
          6. Blz. 258 Leges
          7. Blz. 259 Kruissubsidiëring leges
          8. Blz. 260 Kwijtschelding
          9. Blz. 261 Vaststellen nieuwe tarieven 2020
        2. Blz. 262 Paragraaf Weerstandsvermogen
          1. Blz. 263 Inleiding
          2. Blz. 264 Aanwezige weerstandscapaciteit
          3. Blz. 265 Gewenste weerstandscapaciteit
          4. Blz. 266 Risico's
          5. Blz. 267 Kengetallen weerstandsvermogen
          6. Blz. 268 Netto schuldquote
          7. Blz. 269 Solvabiliteitsratio
          8. Blz. 270 Grondexploitatie
          9. Blz. 271 Structurele exploitatieruimte
          10. Blz. 272 Belastingcapaciteit
        3. Blz. 273 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 274 Inleiding
          2. Blz. 275 Beheerplannen en planning
          3. Blz. 276 Wegen en civieltechnische kunstwerken
          4. Blz. 277 Riolering en grondwater
          5. Blz. 278 Waterbodems
          6. Blz. 279 Groenvoorzieningen
          7. Blz. 280 Kades en glooiingen
          8. Blz. 281 Oppervlaktewater
          9. Blz. 282 Ondergrondse containers
          10. Blz. 283 Speeltoestellen
          11. Blz. 284 Openbare verlichting
          12. Blz. 285 Verkeersregelinstallaties
          13. Blz. 286 Gebouwen
        4. Blz. 287 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 288 Inleiding
          2. Blz. 289 Uitgangspunt
          3. Blz. 290 Doelstellingen
          4. Blz. 291 Financiering
          5. Blz. 292 Renterisico's
          6. Blz. 293 Renterisiconorm vaste schuld
          7. Blz. 294 Renterisico vlottende schuld
          8. Blz. 295 Debiteurenrisico uitstaande gelden
          9. Blz. 296 Renteresultaat 2020
        5. Blz. 297 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 298 Missie en kernwaarden
          2. Blz. 299 Personeel en organisatie
          3. Blz. 300 Informatie- en facilitaire voorzieningen
          4. Blz. 301 Financiën en control
          5. Blz. 302 Regionale samenwerking
        6. Blz. 303 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 304 Inleiding
          2. Blz. 305 Taak van de gemeente
          3. Blz. 306 De grondprijsbenadering
          4. Blz. 307 Vormen van exploitatie
          5. Blz. 308 Actualisatie en herziening
          6. Blz. 309 Winstneming en voorziening
          7. Blz. 310 Kostenverhaal
          8. Blz. 311 Vennootschapsbelasting (Vpb)
          9. Blz. 312 Rente op grondexploitaties
          10. Blz. 313 Stand van zaken grondexploitaties
          11. Blz. 314 Prognose resultaten grondexploitaties
          12. Blz. 315 Strategische gronden, materiële vaste activa
        7. Blz. 316 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 317 Inleiding
          2. Blz. 318 Visie verbonden partijen
          3. Blz. 319 Financiële risico's verbonden partijen
          4. Blz. 320 Vennootschapsbelasting (Vpb)
          5. Blz. 321 Overzicht verbonden partijen
      15. Blz. 322 Financieel deel
        1. Blz. 323 Uitgangspunten voor de ramingen
        2. Blz. 324 Meerjarig overzicht van baten en lasten per programma
        3. Blz. 325 Meerjarig overzicht van baten en lasten per taakveld
        4. Blz. 326 Overzicht van incidentele baten en lasten
        5. Blz. 327 Overzicht van investeringen en projecten
        6. Blz. 328 Meerjarig overzicht van reserves en voorzieningen
        7. Blz. 329 Geprognosticeerde balans
        8. Blz. 330 Berekening EMU-saldo
      16. Blz. 331 Bijlagen, toelichting en begrippen
        1. Blz. 332 Bijlage 1 - Toelichting op de taakvelden
        2. Blz. 333 Bijlage 2 - Begrippenlijst
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap