Actieplan Mobiliteit
Het Actieplan Mobiliteit is op 29 november 2018 door de gemeenteraad vastgesteld. Het motto van het Actieplan Mobiliteit is ‘veilig, bereikbaar en gezond’. Het Actieplan Mobiliteit vormt het spoorboekje voor het uitvoeren van het verkeers- en vervoerbeleid tot 2030. De kaders uit het Actieplan Mobiliteit zijn uitgewerkt in de Mobiliteitsagenda.
Stimuleren fietsgebruik
In het Actieplan Mobiliteit is de ambitie opgenomen om van Vlaardingen een fietsstad bij uitstek te maken. Fietsen is goed voor de gezondheid, draagt bij aan een schone en bereikbare stad en is betaalbaar. Het stimuleren van het fietsgebruik is dan ook hét speerpunt van het verkeersbeleid. Op de fiets! Fietsen is gezond. Meer Vlaardingers op de fiets betekent ook een stad die beter bereikbaar is en een bijdrage levert aan de gemeentelijk duurzaamheidsopgave. Verkeersveiligheid is een randvoorwaarde, een fietsvriendelijke infrastructuur draagt daar aan bij.
Verbeteren verkeersveiligheid
Bij ingrepen op ons wegennet is verkeersveiligheid altijd het leidende uitgangspunt. We zetten daarbij vooral in op een toegankelijke en veilige openbare ruimte voor alle gebruikers. Extra aandacht gaat daarbij uit naar de kwetsbare verkeersdeelnemer, . zoals fietsers, kinderen en personen met een beperking.
Verbeteren van de doorstroming
Een goede doorstroming op het wegennet is van belang voor de bereikbaarheid van onze stad voor zowel inwoners als ondernemers. Wij willen daarom de doorstroming continu verbeteren. Daarom werken we de komende jaren aan het verbeteren van de verkeersafwikkeling op diverse wegen in de stad, zoals de Marathonweg, de Van Hogendorplaan en de Deltaweg.
Parkeren
Diverse acties uit de Herijking Parkeerbeleid 2017 worden geconcretiseerd, waardoor het parkeren in de binnenstad prettiger wordt. We evalueren de pilot 2e uur gratis parkeren in de parkeergarages en de Stop&Shop-parkeerplaatsen, waarbij tegen een lager tarief kort geparkeerd kan worden. Verder is de beleidsregel Parkeernormen vastgesteld. Deze beleidsregel biedt een nieuwe toetsingskader voor het stellen van een parkeereis bij nieuwe ontwikkelingen.