Verkeer en mobiliteit

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Actieplan Mobiliteit
Het Actieplan Mobiliteit is op 29 november 2018 door de gemeenteraad vastgesteld. Het motto van het Actieplan Mobiliteit is ‘veilig, bereikbaar en gezond’. Het Actieplan Mobiliteit vormt het spoorboekje voor het uitvoeren van het verkeers- en vervoerbeleid tot 2030. De kaders uit het Actieplan Mobiliteit zijn uitgewerkt in de Mobiliteitsagenda.

Stimuleren fietsgebruik
In het Actieplan Mobiliteit is de ambitie opgenomen om van Vlaardingen een fietsstad bij uitstek te maken. Fietsen is goed voor de gezondheid, draagt bij aan een schone en bereikbare stad en is betaalbaar. Het stimuleren van het fietsgebruik is dan ook hét speerpunt van het verkeersbeleid. Op de fiets! Fietsen is gezond. Meer Vlaardingers op de fiets betekent ook een stad die beter bereikbaar is en een bijdrage levert aan de gemeentelijk duurzaamheidsopgave. Verkeersveiligheid is een randvoorwaarde, een fietsvriendelijke infrastructuur draagt daar aan bij.
Verbeteren verkeersveiligheid
Bij ingrepen op ons wegennet is verkeersveiligheid altijd het leidende uitgangspunt. We zetten daarbij vooral in op een toegankelijke en veilige openbare ruimte voor alle gebruikers. Extra aandacht gaat daarbij uit naar de kwetsbare verkeersdeelnemer, . zoals fietsers, kinderen en personen met een beperking.

Verbeteren van de doorstroming
Een goede doorstroming op het wegennet is van belang voor de bereikbaarheid van onze stad voor zowel inwoners als ondernemers. Wij willen daarom de doorstroming continu verbeteren. Daarom werken we de komende jaren aan het verbeteren van de verkeersafwikkeling op diverse wegen in de stad, zoals de Marathonweg, de Van Hogendorplaan en de Deltaweg.

Parkeren
Diverse acties uit de Herijking Parkeerbeleid 2017 worden geconcretiseerd, waardoor het parkeren in de binnenstad prettiger wordt. We evalueren de pilot 2e uur gratis parkeren in de parkeergarages en de Stop&Shop-parkeerplaatsen, waarbij tegen een lager tarief kort geparkeerd kan worden. Verder is de beleidsregel Parkeernormen vastgesteld. Deze beleidsregel biedt een nieuwe toetsingskader voor het stellen van een parkeereis bij nieuwe ontwikkelingen.

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid

De komende jaren wordt ingezet op “Vlaardingen Fietsstad”. Wij geven bij regulier onderhoud en projecten nadrukkelijk prioriteit aan de toegankelijkheid en verkeersveiligheid voor de fietser. Daarnaast werken we in regionaal verband (MRDH) aan de realisatie van de Metropolitane fietsroute Rotterdam – Naaldwijk die door Vlaardingen loopt. Dit biedt een kans om de fietsinfrastructuur op deze route te verbeteren. In de begroting is hiervoor een cofinanciering van € 500.000 opgenomen. De MRDH heeft het subsidiepercentage voor dit doel verhoogd naar 70%, waardoor het een totale investering van € 1,5 miljoen betreft.

Parkeerinkomsten worden opgebracht door de automobilist. Wij vinden het belangrijk dat de automobilist hier iets voor terug krijgt. Om uitvoering te geven aan het Actieplan Mobiliteit komt het bedrag van € 200.000 euro dat nu jaarlijks begroot is om te storten in de reserve binnenstad, samen met de eventuele andere meeropbrengsten uit parkeren, ten goede aan het programma Mobiliteit. Bij besteding van deze middelen ligt de prioriteit op het verbeteren van de doorstroming en het aanpakken van verkeersonveilige situaties bij scholen en zorginstellingen.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleidsregel Parkeernormen 2019
Actieplan Mobiliteit 2018
Herijking Parkeerbeleid 2017
Nota Parkeerbeleid Vlaardingen 2011
Beleidsplan Openbare verlichting 2014
Beleids- en beheersplan Wegen 2015
Beleids- en beheersplan Civieltechnische kunstwerken 2015
Beleidsregels Concessie Openbare laaddiensten elektrische voertuigen Vlaardingen 2016

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 9 – Stimuleren van het fietsgebruik

Terug naar navigatie - Ambitie 9 – Stimuleren van het fietsgebruik

We werken verder aan de ambitie uit het Actieplan Mobiliteit ‘Vlaardingen fietsstad bij uitstek’.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 10 – Vergroten van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Ambitie 10 – Vergroten van de verkeersveiligheid

De verkeersveiligheid binnen de stad krijgt continu aandacht. Wij geven prioriteit aan locaties waar relatief veel ongevallen gebeuren en aan locaties waarvan gebruikers vinden dat het onveilig is (subjectieve onveiligheid).

Zo gaan we dat doen

Ambitie 11 – Verbeteren van de doorstroming

Terug naar navigatie - Ambitie 11 – Verbeteren van de doorstroming

De doorstroming van het gemotoriseerde verkeer in Vlaardingen is goed. Dit draagt bij aan een goede bereikbaarheid van de stad voor zowel inwoners als ondernemers. Een goede verkeersafwikkeling voor gemotoriseerd verkeer gaat echter niet ten koste van de doorstroming voor fiets en OV.

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Verkeersveiligheid Bron Vlaardingen 2017 50.000 - 100.000 inw. 2018 Nederland 2018 Vlaardingen 2018
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%) VeiligheidNL 10 (2015) 9 (2015) 9 (2015) g.g.b.

Lokale indicatoren

Terug naar navigatie - Lokale indicatoren
Verkeersveiligheid Bron Vlaardingen 2017 50.000 - 100.000 inw. 2018 Nederland 2018 Vlaardingen 2018
Verkeersongevallen BLIQ verkeersveiligheids-rapportage g.g.b. g.g.b. g.g.b. 303
Aantal verkeersslachtoffers BLIQ verkeersveiligheids-rapportage g.g.b. g.g.b. g.g.b. 87

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Vervoersautoriteit
Binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (zie onder programma 1 Bestuur, dienstverlening en participatie) is de Vervoersautoriteit betrokken bij de uitvoering van de doelstellingen van dit programma. De bestuurscommissie Vervoersautoriteit (Va) is ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van verkeer en vervoer, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter verbetering van de bereikbaarheid binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de wethouders Verkeer en Vervoer van de 23 MRDH gemeenten.

Financieel deel Verkeer en mobiliteit

Terug naar navigatie - Financieel deel Verkeer en mobiliteit
Baten en lasten meerjarig (x € 1.000) 2020 2021 2022 2023
Lasten 12.643 13.107 13.465 13.622
Baten 2.404 2.404 2.404 2.404
Saldo van baten en lasten 10.239 10.703 11.061 11.218
Toevoegingen reserves 0 0 0 0
Onttrekkingen reserves 0 0 0 0
Geraamd resultaat 10.239 10.703 11.061 11.218

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2020 - 2023 het financieel deel van deze begroting.

 

Reserves (x € 1.000) 1/1/'20 + - 31/12/'20
Parkeerfonds 58 0 0 58
Binnenstad - parkeren 1.471 0 700 771
Blankenburgverbinding 8.826 0 0 8.826
Totaal reserves 10.356 0 700 9.656

Reserve Parkeerfonds
Afkoopsommen negatieve parkeerbalans vanuit (bouw)ontwikkelingen worden in de reserve Parkeerfonds gestort, waarmee de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen bij herinrichting van straten wordt gedekt.

Reserve Binnenstad en parkeren
In het coalitie akkoord is afgesproken om uitvoering te geven aan het Actieplan Mobiliteit. Er is besloten om de jaarlijkse begrote storting van € 200.000, samen met de eventuele andere meeropbrengsten uit parkeren, ten goede te laten komen aan het programma Mobiliteit en dus niet meer aan deze reserve toe te voegen. De jaarlijkse bijdrage uit deze reserve ten behoeve van evenementen wordt vanaf 2021 verlaagd van € 300.000 naar € 100.000.
In 2020 wordt uit deze reserve eenmalig € 400.000 onttrokken voor de revitalisering van de binnenstad.

 

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2019 2020 2021 2022 2023
Huidige investeringen
Onderhoudsniveau buitenruimte 3.325 1.576 1.576 1.576 1.576
Uitvoering parkeerbeleid 397 100 100 100 100
Aansluiting Abel Tasmanlaan 100 400
Voorbereidingskrediet 2e fase Marathonweg 100
Bewegwijzering Marathonweg 120
Marathonweg/Westlandseweg 900 2.000
Reconstructie Marathonweg 575 1.575 1.000
Reconstructie Marathonweg - verwachte bijdrage MRDH -1.060 -790
Herstructurering rotonde BPO 800 500
Reconstructie rotonde Deltaweg 900 900
Aanschaf verlichting 640 320 320 320 320
Verkeersregelinstallaties 807 175 175 175 175
Rotonde Zwanensingel 1.100
Rotonde Zwanensingel - bijdrage MRDH -550
Nieuwe investeringen
Metropolitane fietsroute (coalitieakkoord 2019) 500

Metropolitane fietsroute
De uitvoering van Vlaardingen Fietsstad vinden wij met het oog op duurzaamheid, mobiliteit en volksgezondheid van groot belang. Daarom investeren we € 500.000 incidenteel in metropolitane fietsroutes. We maken daarmee een subsidie van de MRDH van € 1 miljoen mogelijk en kunnen hierdoor mogelijk € 1,5 miljoen besteden.