Onderwijs, economie en haven

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Het onderwijs heeft de maatschappelijke opdracht mede te zorgen voor sociale samenhang, algemeen welzijn, economische groei en welvaart. Kwalificeren, socialisatie en persoonsvorming zijn namelijk de drie doeldomeinen waaraan het onderwijs aandacht dient te besteden.
Oplopende ongelijkheid, thuiszitters, krimp – en stijging van leerlingenaantallen, kwaliteitsverschillen, segregatie, het tekort aan leerkrachten, de veranderende rol van leerkrachten, werkdruk en tekorten op de jeugdzorg zetten deze maatschappelijke opdracht onder druk. Samen met het onderwijs(veld) definiëren we wat we verstaan onder goed onderwijs in Vlaardingen en formuleren we een gezamenlijke visie om voor iedereen de beste kansen te creëren en de voorwaarden waaronder.

De behoefte aan voldoende en goed opgeleid personeel neemt toe in alle sectoren. Wij spelen hier op in door Onderwijs en Arbeidsmarkt met elkaar te verbinden. Met de grote zorgpartijen in de stad onderzoeken we of we vergelijkbaar als bij de Food Innovation Academy tot een omgeving kunnen komen, waar theorie en praktijk naast elkaar lopen en elkaar versterken.

Wij zetten ons extra in om het vestigingsklimaat op de Vlaardingse bedrijventerreinen te verbeteren.

Economie
De samenwerkingsbereidheid in Vlaardingen is enorm toegenomen. Wij streven er naar zoveel mogelijk gebruik te maken van deze kracht van buiten. De behoefte aan voldoende en goed opgeleid personeel neemt toe in alle sectoren. Wij spelen hier op in door Onderwijs en Arbeidsmarkt met elkaar te verbinden. De Food Innovation Academy gaat aanstaand schooljaar van start. Dit samenwerkingsverband tussen kennisinstellingen en ondernemers uit de voedselindustrie wil zich ontwikkelen tot een Centre for Food Health and Technology. Met de grote zorgpartijen in de stad onderzoeken wij of wij ook daar tot een omgeving kunnen komen, waar theorie en praktijk naast elkaar lopen en elkaar versterken.

Binnenstad
Het Koopstromenonderzoek 2018 toont aan dat steeds meer binnensteden te kampen hebben met de aanhoudende problematiek van teruglopende bezoekersaantallen en toenemende leegstand van winkelpanden. De dalende trend die een aantal jaren geleden al is geïdentificeerd en onderkend, houdt aan en blijft dit naar verwachting de komende jaren doen. De meeste binnensteden kunnen niet meer primair varen op bezoekers die traditioneel komen winkelen. Trends op het gebied van online detailhandel en veranderende consumentenvoorkeuren zetten onverminderd door en hebben een duidelijke weerslag op het huidige winkelbestand.
In de afgelopen zeven jaar zijn de consumentenbestedingen in de Vlaardingse binnenstad met 30% afgenomen. Met een gelijkblijvend areaal aan winkelvastgoed in diezelfde periode, betekent dit een overaanbod van winkelmeters wat op haar beurt weer leidt tot leegstand en een dalende verdiencapaciteit per winkelmeter.
De Vlaardingse binnenstad ziet zich eens te meer voor de opgave gesteld om haar winkelgebied drastisch in te krimpen. Tegelijk moet het de bezoeker verleiden om naar de binnenstad te komen om een andere reden dan alleen het traditionele winkelbezoek; van een ‘place to buy’ naar een ‘place to be or to meet’. Dit vraagt om het benadrukken van andere kernkwaliteiten, waarbij verblijfskwaliteit, meer groen en een schone en veilige buitenruimte hoog op de agenda staan. Ook kan de binnenstad een waardevolle bijdrage leveren aan de toenemende vraag naar hoogwaardige woonvormen en binnenstedelijk verdichting.

Integraal Huisvestingsplan
Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) heeft topprioriteit. Het is een wettelijke plicht van de gemeente om te zorgen voor adequate onderwijshuisvesting. Het in 2019 vastgestelde IHP is een op de toekomstgericht huisvestingsplan. In dit plan wordt voor de komende 10 jaar voldoende capaciteit gerealiseerd om alle leerlingen die in Vlaardingen naar school gaan te huisvesten. Door onderwijsvoorzieningen uit te breiden, te renoveren of nieuw te bouwen worden duurzame onderwijsgebouwen gerealiseerd met een gezond binnenklimaat.

Havens
Vlaardingen is de 4e zeehavenstad van Nederland. Om dit te behouden richten we de aandacht op de veiligheid van de kades, voldoende diepgang van de watergangen en promotie. Het beheer en onderhoud van de havens sluit aan bij het nautisch gebruik van de havens voor zowel beroeps- als recreatievaart.

Nieuw beleid

Terug naar navigatie - Nieuw beleid

Aan het budget voor de revitalisering van de binnenstad wordt in de begroting 2020 € 400.000 toegevoegd ten laste van de reserve binnenstad en parkeren. In 2021 wordt ten laste van het begrotingssaldo € 300.000 aan het budget toegevoegd en in de jaren 2022 en 2023 € 200.000 per jaar.

Voor de uitvoering van het IHP worden vanaf 2020 de financiële consequenties opgenomen in de begroting, zoals opgenomen in het coalitieakkoord “Handen uit de mouwen 2019 – 2020”. In 2020 wordt begonnen met de uitvoering van het IHP. De kapitaalslasten van de investering in 2020 worden vanaf 2021 in de begroting opgenomen.

Voor het uitvoeringsprogramma dat op basis van de nieuwe onderwijsvisie (2019) wordt opgesteld en voor activiteiten om onderwijs en arbeid te verbinden, brengen we in kaart welke middelen noodzakelijk zijn en zoeken we binnen de begroting naar ruimte hiervoor.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Nota Voorschoolse voorzieningen 2013
Integraal huisvestingsplan Van kaders naar uitvoering 2016
Integraal huisvestingsplan primair, voortgezet en speciaal onderwijs 2019
Onderwijsvisie 2020-2024 (in ontwikkeling)
Actualisatie Detailhandelsnota (in ontwikkeling)
Actualisatie Horecanota 2019
Actualisatie Evenementenbeleid 2019
Actualisatie Actieplan Economie 2019
Actualisatie Winkeltijdenverordening 2019
Kadernota Samen aan zet 2017
De Binnenstad centraal 2018
Masterplan Binnenstad en beeldkwaliteitsplan (in ontwikkeling)
Beheerplan Kades en glooiingen 2014

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 14 – Onderwijs

Terug naar navigatie - Ambitie 14 – Onderwijs

In Vlaardingen wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven in adequate en duurzame gebouwen met een gezond binnenklimaat. Door een breed palet aan onderwijs aan te bieden en door zorg te dragen voor onderwijskansen aan alle kinderen, hebben jongeren de mogelijkheid om met goede kwalificaties de arbeidsmarkt in te stappen. Wij zetten in op een aanbod van (MBO)opleidingen, aansluitend bij de vraag op de regionale arbeidsmarkt.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 15 A – Economie

Terug naar navigatie - Ambitie 15 A – Economie

Wij stimuleren een groei van de werkgelegenheid, door in te zetten op het versterken van de relatie tussen Onderwijs en Arbeidsmarkt. Vlaardingen wordt dé stad waar onderwijs en arbeidsmarkt elkaar versterken door samenwerking en waar ondernemers hun bedrijven gericht openstellen voor het onderwijs. Er is een echte doorlopende leerlijn (m.n. op techniek) en doorlopende werklijn, waarin jong en oud worden opgeleid in een gemengde omgeving waarin theorie en praktijk elkaar afwisselen.
Vlaardingen wordt dé stad waarin kennis en innovatie op het gebied van Zorg en Voeding zorgen voor duurzame welvaart en werkgelegenheid.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 15 B – Binnenstad

Terug naar navigatie - Ambitie 15 B – Binnenstad

Met de vaststelling van het Masterplan Binnenstad koersen we aan op een vitale en compacte binnenstad. Belangrijke kernpunten hiervan zijn een krimpopgave voor het winkelbestand, versterking van de horeca- en leisurefunctie, realisering van zo veel mogelijk extra hoogwaardige woningen, vergroening en verduurzaming. Deze ambitie zal alleen gehaald kunnen worden als ook andere partijen hun verantwoordelijkheid nemen en de markt haar aandeel levert, al dan niet in publiek-private samenwerking.

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Onderwijs en economie Bron Vlaardingen 2017 50.000 - 100.000 inw. 2018 Nederland 2018 Vlaardingen 2018
Absoluut verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 0,41 1,70 (2017) 1,82 (2017) g.g.b.
Relatief verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 39,30 27,08 (2017) 26,58 (2017) g.g.b.
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (% deelnemers aan het VO en MBO) INGRADO/ onderwijsincijfers.nl 2,1 1,8 (2017) 1,89 2,44
Functiemenging (%) LISA 37,8 51,8 52,8 38,3
Vestiging (van bedrijven) (per 1000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) LISA 89,5 133,8 145,9 94,3

We lichten u het verschil tussen absoluut en relatief verzuim toe.

Absoluut verzuim houdt in dat een leerplichtige jongere tussen de 5 en 16 jaar of een jongere van 16 of 17 jaar die valt onder de kwalificatieplicht, niet is ingeschreven op een school en ook niet is vrijgesteld van de inschrijvingsplicht.

Van relatief verzuim is sprake als een op school ingeschreven leer- of kwalificatie plichtige jongere (5 t/m 17 jaar) ongeoorloofd afwezig is (dus niet ziek). Dit betreft zowel kortdurend relatief verzuim (spijbelen, extra dag vrij vanwege vakantie, etc), als langdurend relatief verzuim (langer dan 4 weken aaneengesloten afwezig).

Voortijdig schoolverlaters zijn leerlingen (12 - 23 jaar) die voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV)
De bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV) is door het algemeen bestuur van de MRDH ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van de economische ontwikkeling van de Metropoolregio, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter versterking van het economisch vestigingsklimaat binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de portefeuillehouders Economisch vestigingsklimaat van de 23 MRDH gemeenten.

Financieel deel Onderwijs, economie en haven

Terug naar navigatie - Financieel deel Onderwijs, economie en haven
Baten en lasten meerjarig (x € 1.000) 2020 2021 2022 2023
Lasten 15.317 15.385 15.459 16.268
Baten 5.005 5.004 5.004 5.004
Saldo van baten en lasten 10.312 10.381 10.455 11.264
Toevoegingen reserves 0 0 0 0
Onttrekkingen reserves 400 0 0 0
Geraamd resultaat 9.912 10.381 10.455 11.264

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2020 - 2023 het financieel deel van deze begroting.

 

Reserves (x € 1.000) 1/1/'20 + - 31/12/'20
Onderwijshuisvesting 1.500 0 0 1.500
Revitalisering binnenstad 132 0 0 132
Totaal reserves 1.632 0 0 1.632

Reserve Onderwijshuisvesting
De reserve onderwijshuisvesting is gemaximaliseerd tot € 1,5 miljoen. De reserve kan ingezet worden voor de dekking van onvoorziene uitgaven.

Reserve Revitalisering Binnenstad
De reserve is voor dekking van uitgaven aan projecten die er aan bijdragen dat de binnenstad een aantrekkelijk verblijfsgebied wordt en blijft.

 

De komende jaren zijn er in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2019 2020 2021 2022 2023
Huidige investeringen
Kademuren en glooiingen 2.200
Kademuur Hoflaan 650
Onderhoud loswallen KW-haven 117
Integraal huisvestingsplan onderwijs 3.500
Aanpak Binnenstad 1.925 P.M. P.M. P.M. P.M.
Vervangende nieuwbouw de Schakel 131
Herinrichting De Loper 825
Nieuwe investeringen
Integraal huisvestingsplan onderwijs (coalitieakkoord 2019) 2.702 2.702 13.855 1.218

Integraal Huisvestingsplan (IHP)
in het coalitie akkoord is afgesproken om uitvoering te geven aan het IHP in tien jaar, waarbij gekozen is om het Groen van Prinsteren te renoveren. Het totale investeringsbedrag over deze tien jaar bedraagt ongeveer € 55 miljoen. In bovenstaande tabel zijn de eerste vier jaarschijven opgenomen. De investeringen in 2020 en 2021 betreffen voornamelijk maatregelen ter verbetering van energieprestaties en binnenmilieu. De investeringen in 2022 betreft nieuwbouw, renovatie en uitbreiding (o.a. Klimop/Breinpaleis). De investering in 2023 betreft de renovatie van het Christal.