Bestuur, Participatie en Dienstverlening

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Bestuur
Op 14, 15 en 16 maart 2022 vonden er in Vlaardingen Gemeenteraadsverkiezingen plaats. De opkomst was met 42,3% van de stemgerechtigden beduidend lager dan in 2018 toen nog 50,7% van de kiesgerechtigde Vlaardingers hun stem uit kwam brengen. In vier jaar tijd is 8,4% van de stemgerechtigden afgehaakt. Wij nemen de lage opkomst ter harte en zien het als een duidelijk signaal om de Vlaardinger nog nadrukkelijker te betrekken bij wat er in het Stadhuis gebeurt. 

De Gemeenteraadsverkiezingen en de daarop volgende coalitieonderhandelingen hebben geresulteerd in een nieuw stadsbestuur bestaande uit de partijen VVD, GroenLinks, VV2000/Leefbaar Vlaardingen, CDA, D66 en CU-SGP. In mei 2022 is het coalitieakkoord Groei en Bloei voor Vlaardingen met daarin 7 stadsprogramma’s aangenomen in de raad. De rest van het kalenderjaar 2022 zal benut worden om het coalitieakkoord te verwerken in uitvoeringsprogramma's. Bij de uitvoering van het coalitieakkoord en het opstellen van de uitvoeringsprogramma's zoeken we actief de samenwerking met de stad. Daarin pakken we onze eigen verantwoordelijkheid en faciliteren we onze inwoners om hetzelfde te doen. Door waar mogelijk ruimte te bieden aan participatie, jongeren te betrekken bij de politiek en procedures binnen de gemeente te vereenvoudigen, willen we zorgen dat iedere betrokken Vlaardinger mee kan bouwen aan de stad. Samen kunnen we werken aan de groei en bloei voor Vlaardingen. 

Samenwerking werkt alleen als er onderling vertrouwen is. We zijn ons bewust dat de weerbarstigheid in de landelijke politiek, maar ook in Vlaardingen zelf, hier niet aan hebben bijgedragen. Daar zetten we een streep onder. Wij gaan bouwen aan het herstel van vertrouwen door zelf het goede voorbeeld te geven. Door duidelijk uit te leggen wat we doen en waarom, door beloftes na te komen en door Vlaardingers niet van het kastje naar de muur te sturen, kunnen we stap voor stap het vertrouwen van onze inwoners terugverdienen.

Bij het opstellen en uitvoeren van de uitvoeringsprogramma’s is er een nadrukkelijke rol weggelegd voor de gemeenteraad. Er is financiële ruimte voor de raad opgenomen voor voorstellen die niet in het coalitieakkoord zijn opgenomen. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota zijn voorstellen ingediend om deze ruimte in te vullen. Die voorstellen zijn in deze begroting verwerkt. Wij vinden het ook belangrijk om te werken aan betere onderlinge verhoudingen. Daarom willen we graag het initiatief nemen om met de gemeenteraad in gesprek te gaan over de werkwijze van het college in samenhang met de gemeenteraad, over hoe om te gaan met financiële mee- en tegenvallers, over het samenspel tussen raad, college, ambtelijke organisatie en de stad, en procesafspraken maken over initiatiefvoorstellen. In het najaar van 2022 willen we hier met de gehele raad over in gesprek. 

Dienstverlening
In  2022 is het plan van aanpak visie op dienstverlening vastgesteld. De visie wordt afgestemd op de behoeftes van de inwoners, ondernemers, instellingen, partners en interne organisatie. Onder ambitie 2 staan de acties die onder andere hieruit voortvloeien.

De Omgevingswet treedt naar verwachting op 1 januari 2023 in werking. De noodzakelijke voorbereidingen hiervoor zijn getroffen.

Verkiezingen
Op 15 maart 2023 vinden de verkiezingen voor de Provinciale Staten en Waterschappen plaats, waarvoor de gemeente Vlaardingen zoals gebruikelijk de organisatie voor Vlaardingen in handen heeft.

Verbonden partijen
Per 1 juli 2022 treedt de Wet Versterken Democratische Legitimiteit van Gemeenschappelijke Regelingen in werking. Deze wet wijzigt de Wet gemeenschappelijke regelingen. De wet versterkt de positie van gemeenteraden bij besluitvorming in gemeenschappelijke regelingen bijvoorbeeld door de introductie van gemeenschappelijke adviescommissies en de verruiming van de periode dat zienswijzen kunnen worden ingediend. Er wordt een verplichte keuze gemaakt over participatie, er komt een actieve informatieplicht en er wordt een vergoeding voor het lidmaatschap van gemeenschappelijke adviescommissies en adviseurs geïntroduceerd. Tevens komen er aanvullende controle-instrumenten voor gemeenteraden zoals de introductie van het gemeenschappelijk onderzoeksrecht en een verduidelijking van de onderzoeksbevoegdheid van lokale rekenkamers richting het bestuur van de gemeenschappelijke regeling. Ook wordt de positie van de gemeenteraden met betrekking tot het functioneren van de regeling verbeterd. Er moeten afspraken worden gemaakt over het periodiek evalueren van de gemeenschappelijke regeling, over de uittreding van een gemeente, over de financiële gevolgen van uitreding van een gemeenten en er moet een betere aansluiting zijn van de begrotingscyclus van de gemeenschappelijke regeling op de gemeentelijke cyclus. 

De wijziging van de Wet en de versterking van de positie van de gemeenteraden bij de gemeenschappelijke regelingen versterkt de wens om tot een nieuwe Nota Verbonden Partijen te komen. Deze Nota beschrijft hoe de gemeenteraad kan sturen op verbonden partijen en op welke manier Vlaardingen is vertegenwoordigd. De gewijzigde Nota Verbonden partijen wordt in het najaar voorgelegd aan de gemeenteraad. 

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Groei en Bloei voor Vlaardingen’
Binnen dit programma hebben geen financiële ontwikkelingen plaatsgevonden met betrekking tot de stadsprogramma's uit het coalitieakkoord.

Voor het onderdeel "De basis" uit het coalitieakkoord hebben wij onderstaande bedragen in dit programma opgenomen.

Bedragen x € 1.000) 2023 2024 2025 2026
Burgerparticipatie, incidenteel 120 100 100 0
Uitbreiding aantal wethouders naar zes 130 133 136 138
Bedrijfsvoering:
Organisatieontwikkeling, incidenteel 500 508 515 0
Datagedreven werken in een informatiesamenleving 300 302 303 305
Subsidieverwerving, incidenteel 100 100 100 0
Totaal 1.150 1.142 1.154 443

Financiële ontwikkelingen na vaststelling van de voorjaarsnota 2022
Binnen dit programma hebben onderstaande financiële ontwikkelingen plaatsgevonden na vaststelling van de voorjaarsnota 2022. 

Bedragen x € 1.000) 2023 2024 2025 2026
ICT begroting -1.203 -906 -899 -954
Amendement: Educatie Programma "Pak@ democratie" -15 -15 -15 -15
Totaal -1.218 -921 -914 -969

ICT begroting
Digitalisering ontwikkelt zich razendsnel. Het is daarom nodig om continu te investeren hierin om zo een toekomstbestendige organisatie te zijn die bij kan blijven met de ontwikkelingen en zo goede dienstverlening kan bieden. Hiervoor is een realistische ICT-begroting opgesteld die past binnen ons uitgangspunt om solide financieel beleid te voeren. 

De cloudmigratie was een eerste stap op weg naar een betere en veiligere ICT-omgeving. Met de migratie hebben we onze omgeving, inclusief alle applicaties, in beheer gegeven van een externe service provider (Open Line). De volgende stap is om onze applicaties (onze software) via internet als service aan te bieden (SaaS) en een  regieorganisatie volledig op te zetten met deskundige medewerkers die onze service provider (Open Line) aan kunnen sturen. Daarnaast moet de ICT-infrastructuur verstevigd worden onder andere om het hybride werken, dat meer van onze ICT-voorzieningen vraagt dan vooraf gedacht, beter te kunnen faciliteren. Dit vraagt voor de komende jaren extra middelen van circa € 1,7 miljoen in 2023 dalend naar zo'n € 1,45 miljoen in 2026.

Voor dekking hebben we eerst gezocht in de al bij ons beschikbare middelen. In de Voorjaarsnota is 500.000 beschikbaar gesteld voor organisatieontwikkeling. We gebruiken € 200.000 hieruit voor het aan te trekken personeel voor de regieorganisatie, omdat wij vinden dat goede ICT-voorzieningen onmisbaar zijn voor het verbeteren van de bedrijfsvoering en daarmee van de organisatie. Zoals al in het coalitieakkoord aangegeven, vinden wij dat we met een stabiele organisatie die expertise in huis heeft en slim gebruik weet te maken van data efficiënt en daadkrachtig te werk kunnen gaan. Zo worden we een servicegerichte gemeente waar onze inwoners op kunnen bouwen. Ook is er € 300.000 dekking vanuit de stelpost prijs/looncompensatie. Deze is beschikbaar gekomen in de meicirculaire om de inflatie op te vangen.

Door deze dekking is het effect op de begroting 2023 circa € 1,2 miljoen nadelig, terwijl dit nadelige effect in 2026 daalt naar € 0,95 miljoen.

Aanpassingen n.a.v. aangenomen amendementen

Realiseren van een Educatief Programma “Pak@ democratie”
Van de € 400.000 uit de vrij te besteden budgettaire ruimte gemeenteraad wordt € 15.000 bestemd voor het realiseren van een Educatief Programma “Pak@ democratie”. Pak@ Democratie is een educatief programma (opgesteld door de stichting De Kleine Ambassade) dat leerlingen vanaf groep 6, 7 en 8 op een leuke manier niet alleen de beginselen van democratie leert, maar ze ook actief betrekt en uitdaagt om hun eigen rol in de gemeente en de samenleving te ontdekken.

 

 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Vasthouden en versterken van gebiedsgericht werken: van meepraten naar meedoen, plan van aanpak 2013
Programma Participatie: van meepraten naar meedoen 2015
Sturen op ontwikkeling: Ramen en deuren open (2015, geactualiseerd 2018) 2018
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen: van dienstverlening naar serviceverlening 2016
Visie op dienstverlening 2022

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 1 - Bestuur en participatie

Terug naar navigatie - Ambitie 1 - Bestuur en participatie

a. Vlaardingers hebben maximaal ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen situatie, hun buurt en onze stad. De gemeente treedt initiatieven uit de samenleving positief tegemoet en ondersteunt deze actief.

b. De betrokkenheid van Vlaardingers bij de politiek wordt versterkt. Bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties worden op een vernieuwende manier betrokken bij besluitvorming.

c. Samenwerking met de raad wordt versterkt

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

 

Acties

Ambitie 2 - Dienstverlening

Terug naar navigatie - Ambitie 2 - Dienstverlening

Met de visie op dienstverlening in de hand verleent de gemeente Vlaardingen, door een professionele opstelling van de medewerkers,  haar diensten. We willen een betrouwbare gemeente zijn door duidelijk uit te leggen wat we doen en waarom, door beloftes na te komen en door Vlaardingers niet van het kastje naar de muur te sturen. Dagelijks, op ieder uur van de dag, zijn we bereikbaar langs de digitale weg, maar we houden onze overige contactkanalen ook goed bereikbaar voor de digitaal niet vaardige Vlaardinger. We maken bij onze dienstverlening slim gebruik van de beschikbare data. We willen het de Vlaardinger -waarbij zeker ook de ondernemer hoort- zo eenvoudig mogelijk maken. 
Met samenwerking en participatie bieden wij inclusieve en betrouwbare dienstverlening van en voor de inwoners, ondernemers, instellingen, gemeentelijke organisatie en haar partners, met als doel een ‘glimlach van de Vlaardinger’! We streven naar een gemiddeld cijfer van 7,5 voor dienstverlening begin 2026, via 'waar staat je gemeente.nl'. 

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Bedrijfsvoering Bron 2021 2022 2023
Formatieplaatsen (totale FTE) Eigen jaarrekening/ begroting 456,94 471,41 482,16
Formatieplaatsen (per 1000 inwoners) Eigen jaarrekening/ begroting 6,37 6,46 6,50
Bezetting (per 1000 inwoners) Eigen jaarrekening/ begroting 5,76 5,80 5,65
Apparaatskosten (kosten per inwoner) Eigen jaarrekening/ begroting 708,93 688,86 708,78
Overhead (% van totale lasten) Eigen jaarrekening/ begroting 8,53 7,88 7,28
Inhuur derden (% van totale loonsom en inhuur derden) Eigen jaarrekening/ begroting 19,17 7,36 7,22

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
De gemeenschappelijke regeling metropoolregio Rotterdam Den Haag is een grootstedelijk gebied met 23 gemeenten en 2,3 miljoen inwoners. De gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. Dat doen zij samen met andere overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2023 - 2026 het financieel deel van deze begroting.

Bedragen x €1.000
Bestuur, Participatie en Dienstverlening Begroting na wijziging 2022 Primaire begroting 2023 2024 2025 2026
Lasten 32.638 32.849 32.019 33.038 33.478
Baten 908 835 843 854 863
Saldo van baten en lasten -31.730 -32.014 -31.176 -32.185 -32.615
Stortingen 39 39 39 39 39
Onttrekkingen 346 53 53 53 53
Mutaties reserves 307 14 14 14 14

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2023 + - 31-12-2023
Reserve groot onderhoud gebouwen 2.156 0 0 2.156
Reserve frictiekosten taakstelling 234 0 53 182
Reserve Hybride Werken 39 39 0 78
Totaal reserves 2.429 39 53 2.416
Voorzieningen (x € 1.000) 01-01-2023 + - 31-12-2023
Voorziening pensioenverplichting Wethouders 7.489 567 0 8.056
Voorziening onderhoud gemeentelijk vastgoed 0 2.263 2.263 0
Totaal voorzieningen 7.489 2.830 2.263 8.056

Reserve Groot onderhoud gebouwen
Met het vaststellen van het beheerplan Vastgoed en Facilitair en het instellen van de Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen is het oorspronkelijke doel van de reserve onderhoud gebouwen komen te vervallen. Echter is besloten de reserve voorlopig te handhaven om onvoorziene (onderhouds)kosten en bijvoorbeeld achterstallig onderhoud te kunnen dekken.

Reserve Frictiekosten taakstelling
In het verleden is voor het opvangen van frictiekosten een reserve gevormd. Frictiekosten zijn extra kosten met een eenmalig en/of tijdelijk karakter en gaan uit boven de vastgestelde begroting. Het betreft niet alleen kosten van (kortstondig) boventallig personeel, maar ook kosten als gevolg van organisatieverandering.

Reserve Hybride Werken
Reserve ter dekking van de thuiswerkvergoeding die medewerkers van de gemeente elke 7 jaar ter beschikking krijgen gesteld om thuiswerkmeubilair te kunnen aanschaffen.

Voorziening Pensioenverplichting Wethouders

Voorziening om te kunnen voldoen aan de toekomstige pensioenverplichtingen van (ex)-wethouders. De voorziening en de jaarlijkse storting daarin wordt periodiek op actuariële basis verrekend. Onttrekking aan de voorziening betreft de uitkeringen van pensioenen en eventuele overheveling van pensioenverplichtingen.

Voorziening Onderhoud gemeentelijk vastgoed
Deze voorziening,  die voorgeschreven is door de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording), dient ervoor de fluctuaties in de jaarlijkse kosten die voortvloeien uit het Beheerplan Vastgoed (Meerjaren-onderhoudsplan) op te kunnen opvangen. Jaarlijks wordt vanuit de exploitatie een dotatie gedaan. De gerealiseerde onderhoudskosten worden rechtstreeks ten laste van deze voorziening gebracht.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2022 2023 2024 2025 2026
Vervanging systeemsoftware en rand- en centrale apparatuur 457 750 1.562 478 485
Aanschaf tractiemiddelen 78 37 155 0 160
Vern. Verlichting Westnieuwland 6/ Markt 11/stadsgehoorzaal 268 0 0 0 0
Aanpassen toegang hal Markt 11 189 0 0 0 0
Vervangingen Facilitair 76 114 0 0 147
Voorber. Krediet nieuwe werken 81 0 0 0 0
Meubilair 140 168 201 217 153
Beveiliging 52 54 0 0 0
Verhuiskosten Toezicht en Handhaving vanuit Hofsingel 82 - 84 618 0 0 0 0
Totaal investeringen meerjarig 1.958 1.123 1.918 695 945

Budget gemeenteraad

Terug naar navigatie - Budget gemeenteraad

Voor het budget van de gemeenteraad zijn de budgetten trendmatig verhoogd en is rekening gehouden met cao-effecten. Daarnaast is het incidentele budget voor de gemeenteraadverkiezingen niet meer van toepassing en komt in 2023 te vervallen.

In onderstaande tabel treft u de meerjarenbegroting van de griffie:

Begroting Griffie 2023 2024 2025 2026
Vergoedingen raadsleden 1.036.617 1.054.587 1.074.075 1.095.456
Vergoedingen raadsleden 821.492 835.995 853.249 871.167
Steunraadsleden 24.357 24.472 24.839 25.211
Bijstand fracties 68.000 68.868 69.789 70.725
Werkkostenregeling 75.728 77.063 78.480 79.919
Overige kosten 47.040 48.190 47.719 48.435
Kosten vergaderingen 110.762 111.842 113.369 114.920
Raadsinformatiesysteem 72.097 72.766 73.858 74.966
Werkkostenregeling 38.665 39.075 39.512 39.954
Informatievoorziening raad 29.079 29.497 29.940 30.389
Abonnement boeken/tijdschriften 2.538 2.576 2.614 2.653
Cursussen Raad 21.233 21.537 21.860 22.188
Overige kosten 5.308 5.384 5.465 5.547
Controle en onderzoek 230.108 234.742 239.585 243.178
Accountantskosten 144.465 146.535 148.733 150.964
Ombudsman functie 21.651 23.298 24.969 25.343
Rekenkamerfunctie 63.993 64.909 65.883 66.871
Griffie 377.791 385.655 394.755 402.981
Salarissen 367.487 375.204 384.147 392.214
Werkkostenregeling 7.983 8.098 8.219 8.343
Pers vorming en opleiding 2.320 2.353 2.389 2.425
Totaal begroting Griffie 1.784.357 1.816.323 1.851.724 1.886.924