Sociaal Domein

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Medio 2022 leven we in onrustige tijden. Na twee jaar corona is de samenleving weer open, maar nieuwe tegenslagen dienen zich aan. De inflatie is flink opgelopen. Naast de aantrekkende economie en tekorten op de arbeidsmarkt zijn het voornamelijk de oplopende energie- en voedselprijzen door de oorlog in de Oekraïne die hier verantwoordelijk voor zijn. Dit raakt ons als gemeente financieel - bovenop de uitdaging die we al hebben vanuit het Herstelplan - en ook onze inwoners. Meer mensen ervaren bestaansonzekerheid. Dit onderstreept het belang van een aanpak zoals in de Westwijk. Tegelijkertijd blijven we oog houden voor alle inwoners in de stad die te maken hebben met armoede en schuldenproblematiek.

Een groep inwoners verdient extra aandacht: de ouders en gezinnen die getroffen zijn door de Toeslagenaffaire. De Belastingdienst is verantwoordelijk voor de financiële compensatie van gedupeerde ouders. Toch merken wij ook in Vlaardingen dat de afhandeling hiervan niet in alle gevallen voldoende, of niet snel genoeg gebeurt. Stroomopwaarts organiseert het meldpunt gedupeerden Toeslagenaffaire voor inwoners van de MVS-gemeenten. Ook in 2023 zullen gedupeerde inwoners ondersteuning moeten krijgen, zowel praktisch, financieel en emotioneel.

De effecten van de coronapandemie lijken de groep inwoners en huishoudens die het voor de pandemie ook al zwaar hadden getroffen te hebben; met name de mensen met de laagste inkomens. Onduidelijk is hoe hard het virus in 2023 zal toeslaan. De coronapandemie liet ook zien hoe belangrijk onze publieke gezondheidszorg is. We willen de volgende pandemie niet afwachten. Daarom gaan we investeren in een brede en samenhangende aanpak die bijdraagt aan een betere algehele gezondheid van de Vlaardingers. Bij de uitwerking daarvan kijken we waar de meeste gezondheidswinst te behalen valt.

Samen met de gemeenten Maassluis en Schiedam hebben wij alle jeugdhulp vanaf 2023 ondergebracht bij Mevis. Met de keuze voor deze nieuwe samenwerkingspartner is een volgende belangrijke stap gezet in de invoering van het MVS jeugdmodel en daarmee met de transformatie van het sociaal domein.

De transformatie van het sociaal domein is een van de belangrijkste opgaven de komende jaren. De hoofddoelen van de transformatie zijn:

  • betere ondersteuning voor inwoners die dit nodig hebben, waarbij de inwoner centraal staat;
  • beheersbaarheid van de kosten in het sociaal domein;
  • vergroting van de effectiviteit en efficiëntie van de inzet;
  • omslag van zorg naar preventie en lichte, laagdrempelige ondersteuning;
  • meer integraal werken;
  • nabijheid en goede toegankelijkheid van de ondersteuning

Bij de aanpak worden onze samenwerkingspartners nauw betrokken. Alleen in gezamenlijkheid, met vereende krachten kunnen we de complexe uitdagingen binnen het sociaal domein aangaan. De inbreng van ervaringsdeskundigen en de adviesraad sociaal domein zijn daarbij ook belangrijk. We trekken zoveel mogelijk op met de gemeenten Schiedam en Maassluis en gaan ruimte creëren om tot daadwerkelijk vernieuwing te komen. Ook willen we nadrukkelijk naar elders opgedane ervaringen kijken. Op deze manier willen we steeds meer met effectief bewezen en goed onderbouwde aanpakken werken en een slag maken naar meer datagestuurd werken.

Autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Autonome ontwikkelingen

Decentralisatie beschermd wonen
Voor zover nu bekend vanuit de landelijke besluitvorming van VWS, zal beschermd wonen vanaf 1 januari 2024 gedecentraliseerd worden van (centrum)gemeente Vlaardingen naar (regio)gemeenten Schiedam en Maassluis. Dit met een tijdspad van enkele jaren, waarbij financiële middelen en verantwoordelijkheden met ieder jaar meer overgaan van de regio naar iedere afzonderlijke gemeente. Om deze overgang voor alle cliënten in de regio soepel te laten verlopen moeten er afspraken gemaakt worden tussen de gemeenten en alle partners die zorg en ondersteuning voor de cliënten bieden. Hier ligt een flinke opgave, omdat we aan de ene kant zien dat de kwaliteit van zorg en de gemaakte afspraken tussen de drie gemeenten nog niet overal op orde zijn en aan de andere kant zien we dat de doorstroom van cliënten uit dure zorglocaties naar goedkopere ambulante begeleiding aan huis spaak loopt vanwege het enorme woningtekort.

Landelijk worden de thema’s maatschappelijke opvang (o.a. daklozenopvang) en beschermd wonen veel samengenomen, omdat zij zich voor dezelfde doelgroep inzetten (voornamelijk kwetsbare inwoners met veelzijdige problematiek waar psychische problematiek centraal staat). Een deel van de inwoners die verblijven in de maatschappelijke opvang stroomt na hun verblijf door naar beschermd wonen locaties. Door de lange wachtlijsten op beschermd wonen locaties, is het verblijf binnen de maatschappelijk opvang vaak langer dan nodig. 

Ook gaat voor onze regio, zoals in veel regio’s in Nederland, op dat er ieder jaar een tekort is op maatschappelijke opvang en een overschot op beschermd wonen. Het inzetten van het overschot beschermd wonen voor de transformatie van de maatschappelijke opvang én beschermd wonen wordt onderzocht om de kanteling van begeleiding in dure zorglocaties naar meer goedkopere begeleiding thuis mogelijk te maken (opgaves housing first en beschermd thuis). 

Omgevingswet
De inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2023, heeft ook consequenties voor het sociaal domein. Gezondheid is namelijk één van de onderwerpen die afgewogen moeten worden bij het inrichten van de openbare ruimte. Daarvoor is nodig om een geconcretiseerde visie op gezondheid te hebben die zo’n afweging mogelijk maakt.

Daarnaast kan een goed ingerichte omgeving bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van het sociaal domein. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de wens om langer zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen, aan mobiliteitsvraagstukken en het voorzieningenniveau. Of de fricties die kunnen ontstaan in de wensen voor het stimuleren van een gezonde leefstijl en de vestiging van horeca, beweegmogelijkheden in de buitenlucht en de woonopgave.

Jeugdwet
Op 13 mei 2022 hebben de bewindspersonen Van Ooijen en Weerwind een brief aan de Tweede en Eerste Kamer gestuurd met hun visie op de jeugdzorg en de noodzakelijke hervormingen. In deze brief staat een flink aantal onderwerpen om tot hervormingen in de jeugdhulp te komen. De grootste impact van de plannen voor de MVS-regio lijkt te zitten in een wetsvoorstel voor verplichte regionale samenwerking. Dit wetsvoorstel wordt naar verwachting najaar 2022 bij de Tweede Kamer ingediend en regelt verplichte regionale samenwerking tussen gemeenten bij de organisatie van bepaalde vormen van zorg, jeugdbescherming/-reclassering en specialistische jeugdhulp en het opstellen van een gezamenlijke regiovisie. Deze ontwikkeling is niet nieuw. Er is dan ook al op geanticipeerd bij de voorbereiding van de aanbesteding jeugdhulp en de ontwikkeling van het MVS Jeugdmodel. Ook is binnen de GRJR een regiovisie opgesteld.

Het wetsvoorstel schrijft voor dat voor bepaalde vormen van (specialistische) jeugdhulp regionaal wordt samengewerkt (in de huidige jeugdwet is dit niet verplicht). Het wetsvoorstel zegt echter niet welke vormen van specialistische jeugdhulp dit betreft en welke schaalgrootte voldoende is. Het is vooral van belang om de ontwikkelingen goed te blijven monitoren. Als overigens blijkt dat onderdelen van jeugdhulp die onderdeel uitmaken van de integrale opdracht door een toekomstige wetswijziging uit de opdracht moeten worden gehaald, voorziet hierin een wijzigingsclausule in de huidige opdracht/overeenkomst. En kan er dus binnen de huidige overeenkomst op worden geacteerd. vDe overige maatregelen passen grotendeels in zowel de inhoudelijke beweging als de randvoorwaarden die we daarvoor inrichten in het MVS Jeugdmodel, zoals het integraal zorg leveren, het toezien op de geleverde kwaliteit van de zorg en meer preventief hulp bieden.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Groei en Bloei voor Vlaardingen’
In dit programma zijn de financiële middelen begroot voor de stadsprogramma's Nieuwe Westwijk en Zorgzaam Vlaardingen. In paragraaf 8 De stadsprogramma’s van deze begroting gaan wij inhoudelijk in op deze stadsprogramma's. In onderstaande tabel is een overzicht van de begrote bedragen opgenomen.

Bedragen x € 1.000) 2023 2024 2025 2026
Stadsprogramma Nieuwe Westwijk 550 550 550 550
Stadsprogramma Nieuwe Westwijk, bijdragen partners -100 -100 -100 -100
Stadsprogramma Zorgzaam Vlaardingen 600 600 600 600
Stadsprogramma Zorgzaam Vlaardingen; voorkomen en bestrijden van armoede en schulden 100 300 0 0
Totaal 1.150 1.350 1.050 1.050

Voor het onderdeel "De basis" uit het coalitieakkoord hebben wij geen bedragen in dit programma opgenomen.

Financiële ontwikkelingen na vaststelling van de voorjaarsnota 2022
De volgende financiële ontwikkelingen hebben binnen dit programma plaatsgevonden na vaststelling van de voorjaarsnota 2022 en zijn verwerkt in de meerjarenbegroting 2023 – 2026.

Bedragen x € 1.000) 2023 2024 2025 2026
Beschermd Wonen -1.500 -1.500 -1.500 -1.481
Technische mutatie GRJR 176 156 246 0
Inburgering 178 245 229 230
LOO 0 0 0 0
Actualisatie diverse posten -49 66 72 8
Herijking budget Mevis -382 -388 -394 -400
Taakstelling Stroomopwaarts -3.703 -3.700 -3.755 -3.811
Incidenteel voordeel BUIG lasten 700 0 0 0
Amendement: Herinvoeren Tegemoetkoming meerkosten -210 -210 -210 -210
Amendement: Realiseren project Prettig Wonen in heel Vlaardingen -50 -50 -50 -50
Totaal -4.841 -5.381 -5.362 -5.714

Beschermd Wonen
In voorgaande jaren werd met het opstellen van de begroting het Vlaardings deel van de structurele onderbesteding op beschermd wonen in het begrotingssaldo verwerkt. Inmiddels is duidelijk dat het budget voor beschermd wonen vanuit het Rijk is verlaagd wat tot gevolg heeft dat er geen onderbesteding voor het Vlaardingse deel bestaat. Derhalve wordt het ingeboekte voordeel teruggedraaid. Voor nadere onderbouwing wordt verwezen naar de tekst onder autonome ontwikkelingen.

GRJR
Deze mutatie is technisch van aard. In het herstelplan zijn een groot aantal taakstellende besparingen opgenomen. Bij het opstellen van de begroting 2023-2026 zijn al deze besparingen gelijktijdig met de deelnemersbijdragen aan het consortium en de GRJR bijgesteld waardoor op dit onderdeel een positief saldo kan worden verwerkt.

Inburgering
Deze mutatie is technisch van aard. In de begroting 2022 – 2025 is een budget opgenomen voor de nieuwe taken voor de wet inburgering. De uitvoering van deze nieuwe taak is belegd bij Stroomopwaarts. De deelnemersbijdrage aan Stroomopwaarts voor de uitvoering van deze taak is verwerkt. Per saldo leidt dit tot een positieve bijstelling op dit onderdeel.

Langdurige Opvang Oekraïners (LOO)
Op 23 juni 2022 heeft het College ingestemd met de langdurige opvang van Oekraïners op het terrein van de Vergulde Hand West voor een periode van drie jaar. Het gaat om de opvang van 762 Oekraïners verdeeld over 408 flexwoningen. Om het terrein geschikt te maken voor het plaatsen van de woningen moet het gebied bouw- en woningrijp gemaakt worden. Dit is de transitiefase. Na de transitiefase en het plaatsten en inrichten  van de flexwoningen zullen de Oekraïners gehuisvest kunnen worden en worden ter ondersteuning de noodzakelijke voorzieningen ingericht en ter beschikking gesteld. De dekking voor de transitiefase en de fase van bewoning worden gedekt uit een Spuk-uitkering van het Rijk. Afgesproken is dat deze Spukuitkering de kosten van de opvang zodanig dekt dat de opvang voor de gemeente Vlaardingen budgetneutraal is.

Actualisatie diverse posten
Met het actualiseren van diverse posten zijn diverse historisch (scheef)-gegroeide baten en lasten uit de begroting gehaald. Enkele voorbeelden zijn het bijstellen  van inkomsten, zoals ouderbijdragen, die structureel niet of minder werden ontvangen. Daarnaast waren de ontvangsten voor gymzaalverhuur incidenteel voor 2023 opgenomen, dit is structureel doorgetrokken. Ten slotte enkele budget-neutrale verschuivingen van lasten die structureel op een onjuiste plek stonden begroot binnen het taakveld.

Herijking budget Mevis
De herijking van het budget voor Mevis is onderdeel van de aanbestedingsafspraken. Onderdeel van de herijking is de aanpassing naar daadwerkelijk zorggebruik van de jeugdhulp gebaseerd op het zorggebruik 2021 en 2022. In het derde kwartaal van 2022 passen we het budget aan op het feitelijk zorggebruik van 2021. Dit bedraagt circa 400.000 euro. In het derde kwartaal van 2023 zullen we het definitieve budget 2023 nogmaals herijken aan de hand van het zorggebruik 2022.

Taakstelling Stroomopwaarts
Stroomopwaarts heeft verantwoord dat men de genoemde maatregelen uit het Herstelplan, waar men zelf invloed kan uitoefenen, heeft gerealiseerd. Deze opbrengst ter hoogte van circa € 3 miljoen staat niet op zichtzelf, maar is onderdeel van de algehele ontwikkeling van het klantenbestand als gevolg van in- en uitstroom en de daarmee samenhangende bruto lasten. Naar verhouding is de instroom uitkeringsgerechtigden in Vlaardingen hoger door onder andere de vertraging van de woningbouw en beleidskeuzes binnen sociaal domein. Het totale bedrag van € 3,8 miljoen uit het Herstelplan wordt nu afgeraamd, en er wordt gestuurd op een voordeel gemeente van circa € 1,5 miljoen en een extra daling  gebaseerd op de huidige klantontwikkeling van circa € 0,7 miljoen.    

Incidenteel voordeel BUIG lasten
Zoals al hierboven benoemd heeft dit incidenteel ingeboekte voordeel betrekking op het voordeel naar aanleiding van de extra daling gebaseerd op de huidige klantontwikkeling bij Stroomopwaarts. Het gaat om incidenteel € 700.000 voor 2023. 

Aanpassingen n.a.v. aangenomen amendementen

Herinvoeren Tegemoetkoming Meerkosten
Van de € 400.000 uit de vrij te besteden budgettaire ruimte gemeenteraad wordt € 210.000 bestemd voor het voor 50% opnieuw invoeren van de Tegemoetkoming Meerkosten (TMK). Het gaat hier om de Tegemoetkoming meerkosten langdurige indicatie en Tegemoetkoming meerkosten eigen risico.

Realiseren project Prettig Wonen in de hele gemeente Vlaardingen
Van de € 400.000 uit de vrij te besteden budgettaire ruimte gemeenteraad wordt € 50.000 bestemd voor het in de gehele gemeente Vlaardingen realiseren van het project Prettig Wonen, mits ook andere partners die nu ook een financiële bijdrage leveren aan het project Prettig Wonen ook naar evenredigheid bijdragen aan het breder mogelijk maken van dit project.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen 2016
Regiovisie op MO-BW, 'Onder Dak' 2017
Visiedocument 'Mantelzorg en informele zorg' 2019
Regionale visie 'Veranderopgave Inburgering' 2019
Regionale visie 'Armoede en Schulden' (SOW) 2019
Beleid Sociaal Domein: De inwoner voorop, nu samen doorpakken 2020
Koersdocument MVS Jeugdmodel 2021
Uitvoeringsplan 2022 Sociaal Domein Vlaardingen 2021
Strategische Visie Werk & Inkomen Stroomopwaarts 2022-2025 2021
Beleidsvisie Participatiebedrijf Stroomopwaarts 2021

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 16 - Omslag naar preventie en vroegsignalering

Terug naar navigatie - Ambitie 16 - Omslag naar preventie en vroegsignalering

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook in het sociaal domein. Met vroegsignalering en effectieve preventieve ondersteuning kunnen we tijdig ingrijpen en voorkomen we erger. Zo kunnen mensen langer zelfredzaam of ‘samenredzaam’ blijven en vermindert de druk op specialistische ondersteuning.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we voor de verschillende (stads)programma's de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 17 - Naar Integraal en vraaggericht werken

Terug naar navigatie - Ambitie 17 - Naar Integraal en vraaggericht werken

Bij het ondersteunen van inwoners willen we zo goed mogelijk aansluiten op de behoeften van diegenen die ondersteuning nodig hebben. Hiervoor is goede en efficiënte samenwerking randvoorwaardelijk. Wij richten ons op het beter en doelmatiger organiseren van ondersteuning, zodat de impact groter is.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we voor de verschillende (stads)programma's de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 18- Regie op transformatie

Terug naar navigatie - Ambitie 18- Regie op transformatie

De transformatie in het sociaal domein van aanbodgestuurd naar vraaggericht en integraal én van zorg naar preventie en vroegsignalering willen we versnellen en vasthouden. In onze aansturing willen we door robuuste regie, sturing en monitoring meer grip krijgen op het sociaal domein. Samen met onze partners gaan we middels een programmatische aanpak de complexe vraagstukken in het sociaal domein aan waarbij vernieuwing centraal staat. Daarmee willen we de effectiviteit en efficiëntie van de inzet in het sociaal domein vergroten om zo de zorg en ondersteuning voor hen die een vangnet nodig hebben betaalbaar te houden.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we voor de verschillende (stads)programma's de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 19 - Goede ondersteuning voor de jeugd, dichtbij in het normale leven

Terug naar navigatie - Ambitie 19 - Goede ondersteuning voor de jeugd, dichtbij in het normale leven

Kinderen groeien veilig en gezond op. Als ondersteuning nodig is, wordt die goed, snel en dichtbij het gezin geboden. In het koersdocument MVS Jeugdmodel staat beschreven op welke manier wij inhoud willen geven aan deze ambitie. 

Een stap richting betere en snellere hulp voor onze jongeren is onlangs gezet met de keuze voor Mevis als nieuwe partner voor jeugdhulp. Hiermee komt de invoering van het MVS-Jeugdmodel dichterbij. Voor professionals in de jeugdhulp betekent de verandering dat ze makkelijker met elkaar afstemmen, meer maatwerk kunnen bieden, minder papierwerk hebben én dat er ruimte ontstaat om te vernieuwen. We blijven ons onverminderd inzetten hiervoor.

Mevis levert vanaf 1 januari 2023 alle vormen van hulp en ondersteuning aan jeugdigen en hun ouders/opvoeders. Mevis coördineert de wijkteams 0-100 en is verantwoordelijk voor de transformatie van zorg, naar eerder en dichtbij ondersteuning bieden en zorg die past. We bieden zorg op de plekken waar jeugdigen zijn, zoals op school, bij de huisarts, het wijkteam of bij het CJG. We leveren integrale zorg binnen het Sociaal Domein zo dichtbij mogelijk in de wijk rond het kind en het gezin. De professionals van Mevis kunnen via het consortium alle vormen van hulp leveren en hebben de ruimte om in te zetten wat nodig is. We werken beschikkingsvrij. Dit geeft professionals meer tijd om hulp te verlenen.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Maatwerkarrangement Bron Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021
Clienten met een maatwerkarrangement Wmo (per 10.000 inwoners) GMSD 890,0 694,0 870,0 720,0 820,0 723,0
Participatie Bron Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021
Aantal banen (per 1000 inwoners tussen 15-64 jaar) LISA 480,5 771,2 452,2 767,9 463,3 777,5
Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking) CBS 67,2 68,6 66,6 68,2 n.n.b. n.n.b.
Werkloze jongeren (% 16-22 jarigen) CBS Jeugd 2,0 2,0 2,0 2,0 n.n.b. n.n.b.
Lopende reintegratievoorzieningen (per 10.000 inwoners 15-64 jaar) CBS 201,4 198,5 197,4 199,7 n.n.b. n.n.b.
Personen met een bijstandsuitkering (per 10.000 inwoners) CBS 522,6 351,7 561,2 436,8 555,7 387,6
Jeugd ‘Kinderen groeien veilig en gezond op' Bron Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2021 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 2,0 1,0 1,0 1,0 n.n.b. n.n.b.
Kinderen in uitkeringsgezin (% kinderen tot 18 jaar) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 10,0 6,0 10,0 6,0 n.n.b. n.n.b.
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 9,3 12,2 8,0 11,9 8,3 13,2
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 1,7 1,3 1,6 1,3 1,8 1,3
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) CBS 0,8 0,4 0,6 0,4 0,6 0,3

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
Vanaf 2023 kopen de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam specialistische jeugdhulp zelf in, zie ROGplus. Jeugdhulp op basis van landelijke contracten (LTA), jeugdhulp door Gecertificeerde Instellingen (jeugdbescherming en jeugdreclassering) en de subsidies aan JBRR en VTRR blijven nog door de GR Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) ingekocht worden.
ROGplus
Het bieden van Wmo maatwerkvoorzieningen ter bevordering, behoud of compensatie van zelfredzaamheid en ter ondersteuning van participatie aan bewoners die daar op eigen kracht niet of onvoldoende toe in staat zijn. De maatwerkvoorzieningen richten zich ook op de ondersteuning van mantelzorgers. De MVS-gemeenten zijn verantwoordelijk voor een integraal en dekkend aanbod van jeugdhulp waarbij wordt voldaan aan de doelen van de Jeugdwet. Zij laten de uitvoering hiervan integraal als één Opdracht door één Opdrachtnemer verrichten. Het MVS Jeugdmodel is hiervoor het kader. Deze opdracht gaat in per 1 januari 2023. De MVS-gemeenten hebben bepaald dat met ingang van 2023 Rogplus de uitvoeringsorganisatie is voor de Jeugdhulpopdracht.
StroomOpwaarts
De gemeenschappelijke regeling is getroffen om een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering van taken en bevoegdheden van de deelnemers in het sociaal domein te borgen. Het betreft de uitvoering van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening (werkloze werknemers en gewezen zelfstandigen) en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Daarnaast voert Stroomopwaarts vanaf 2022 de nieuwe Wet Inburgering voor de MVS-gemeenten uit.
GGD – Rotterdam Rijnmond (GR GGD-RR)
Het op een proactieve wijze beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners in het bedieningsgebied van de GR GGD-RR. Gezondheid wordt gedefinieerd als een toestand van compleet fysiek, mentaal en sociaal welbevinden en is niet alleen van toepassing op de afwezigheid van ziekte of een handicap.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2023-2026 het financieel deel van deze begroting.

Bedragen x €1.000
Sociaal Domein Begroting na wijziging 2022 Primaire begroting 2023 2024 2025 2026
Lasten 168.464 169.264 167.178 160.646 154.198
Baten 56.714 58.386 53.742 46.340 38.934
Saldo van baten en lasten -111.750 -110.878 -113.436 -114.306 -115.264
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 1.047 0 0 0 0
Mutaties reserves 1.047 0 0 0 0

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2023 + - 31-12-2023
Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken 668 0 0 668
Inburgering 167 0 0 167
Totaal reserves 834 0 0 834

Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken
De gemeente Vlaardingen ontvangt als centrumgemeente middelen voor de taken Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. Overschotten worden gereserveerd en deze middelen worden jaarlijks in overleg met de regiogemeenten ingezet.

Reserve Inburgering
Inburgeringsvoorzieningen die bij afrekening (deels) niet in aanmerking komen voor financiering uit de rijksbijdrage worden gedekt uit deze reserve.