Het Actieplan Mobiliteit geeft de kaders aan voor het thema verkeer en mobiliteit. Daarnaast heeft de gemeenteraad de Mobiliteitsagenda vastgesteld. Deze agenda vormt het eerste uitvoeringsprogramma van het Actieplan Mobiliteit. In de Mobiliteitsagenda worden de ambities verder geconcretiseerd. Deze agenda geeft, vanuit de kaders van het Actieplan Mobiliteit, een groot aantal concrete projecten en richtingen die de komende jaren op het gebied van verkeer en mobiliteit opgepakt gaan worden. Deze projecten zijn onderverdeeld in korte, middellange en lange termijn.
Het coalitieakkoord benoemt toegankelijke openbare ruimte als belangrijk onderwerp binnen het Actieplan Mobiliteit. De focus ligt dan ook bij het verbeteren van de situatie voor de kwetsbare verkeersdeelnemer. In overeenstemming met uw motie gaan wij een onderzoek doen welke snelheidsbeperkende maatregelen voor de Holysingel (tussen Frederik Hendriklaan en Churchilsingel) ingevoerd kunnen worden. Deze kennis gebruiken wij om een voorstel voor het aanpakken van de overlast op andere doorgaande wegen in de stad aan u voor te leggen. Daarnaast is een goede doorstroming en bereikbaarheid van belang.
We zetten in op een toegankelijke openbare ruimte waarin de behoeften van alle Vlaardingers zijn meegenomen. Alle Vlaardingers kunnen hierin hun weg vinden; ook de ouder wordende Vlaardinger en de Vlaardingers die slecht ter been zijn. Vanuit je tuin eenvoudig met je fiets de straat op stappen? De komende jaren gaan we onverminderd door met het ophogen van de straten in de stad die het meest te lijden hebben onder de dalende bodem. Een fijne fietstocht door de stad maken dankzij goed onderhouden fietspaden langs fleurige groenstroken, met je rollator eenvoudig naar de supermarkt kunnen lopen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van een stad waar het prettig verblijven is. Slecht verlichte fiets- en wandelpaden geven vaak een gevoel van onveiligheid. Daarom gaan we, waar mogelijk, zorgen voor meer verlichting op deze plekken.
Van A naar B kun je eenvoudig op de fiets, via deelvervoer en waar mogelijk via vervoer over water. We maken het mogelijk om van diverse vormen van mobiliteit gebruik te maken. Snel en eenvoudig naar de binnenstad om een bloemetje te kopen of de dagelijkse boodschappen te doen? We zorgen ervoor dat de infrastructuur tussen het centrum en de Rivierzone goed is. We dragen waar mogelijk ook bij aan het oplossen van de overlast van deelscooters.
Het continu verbeteren van de verkeersveiligheid in de stad heeft prioriteit. Op basis van succesvolle ervaringen met de Rijkssubsidie Investeringsimpuls verkeersveiligheid zullen we in 2023 nieuwe kansen benutten om mee te doen met de 2e tranche van deze Investeringsimpuls. Daarnaast blijven we inzetten op de reguliere subsidiemogelijkheden van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) met als doel een toegankelijke en veilige openbare ruimte voor alle gebruikers.