Verkeer en Mobiliteit

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Het Actieplan Mobiliteit geeft de kaders aan voor het thema verkeer en mobiliteit. Daarnaast heeft de gemeenteraad de Mobiliteitsagenda vastgesteld. Deze agenda vormt het eerste uitvoeringsprogramma van het Actieplan Mobiliteit. In de Mobiliteitsagenda worden de ambities verder geconcretiseerd. Deze agenda geeft, vanuit de kaders van het Actieplan Mobiliteit, een groot aantal concrete projecten en richtingen die de komende jaren op het gebied van verkeer en mobiliteit opgepakt gaan worden. Deze projecten zijn onderverdeeld in korte, middellange en lange termijn.

Het coalitieakkoord benoemt toegankelijke openbare ruimte als belangrijk onderwerp binnen het Actieplan Mobiliteit. De focus ligt dan ook bij het verbeteren van de situatie voor de kwetsbare verkeersdeelnemer. In overeenstemming met uw motie gaan wij een onderzoek doen welke snelheidsbeperkende maatregelen voor de Holysingel (tussen Frederik Hendriklaan en Churchilsingel) ingevoerd kunnen worden. Deze kennis gebruiken wij om een voorstel voor het aanpakken van de overlast op andere doorgaande wegen in de stad aan u voor te leggen. Daarnaast is een goede doorstroming en bereikbaarheid van belang.

We zetten in op een toegankelijke openbare ruimte waarin de behoeften van alle Vlaardingers zijn meegenomen. Alle Vlaardingers kunnen hierin hun weg vinden; ook de ouder wordende Vlaardinger en de Vlaardingers die slecht ter been zijn. Vanuit je tuin eenvoudig met je fiets de straat op stappen? De komende jaren gaan we onverminderd door met het ophogen van de straten in de stad die het meest te lijden hebben onder de dalende bodem. Een fijne fietstocht door de stad maken dankzij goed onderhouden fietspaden langs fleurige groenstroken, met je rollator eenvoudig naar de supermarkt kunnen lopen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van een stad waar het prettig verblijven is. Slecht verlichte fiets- en wandelpaden geven vaak een gevoel van onveiligheid. Daarom gaan we, waar mogelijk, zorgen voor meer verlichting op deze plekken. 

Van A naar B kun je eenvoudig op de fiets, via deelvervoer en waar mogelijk via vervoer over water. We maken het mogelijk om van diverse vormen van mobiliteit gebruik te maken. Snel en eenvoudig naar de binnenstad om een bloemetje te kopen of de dagelijkse boodschappen te doen? We zorgen ervoor dat de infrastructuur tussen het centrum en de Rivierzone goed is. We dragen waar mogelijk ook bij aan het oplossen van de overlast van deelscooters.

Het continu verbeteren van de verkeersveiligheid in de stad heeft prioriteit. Op basis van succesvolle ervaringen met de Rijkssubsidie Investeringsimpuls verkeersveiligheid zullen we in 2023 nieuwe kansen benutten om mee te doen met de 2e tranche van deze Investeringsimpuls. Daarnaast blijven we inzetten op de reguliere subsidiemogelijkheden van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) met als doel een toegankelijke en veilige openbare ruimte voor alle gebruikers. 

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Groei en Bloei voor Vlaardingen’
In dit programma zijn de financiële middelen begroot voor het incidentele budget van het stadsprogramma Leefbaar Vlaardingen. In paragraaf 8 De stadsprogramma’s van deze begroting gaan wij inhoudelijk in op dit stadsprogramma. In onderstaande tabel is een overzicht van de begrote bedragen opgenomen.

Bedragen x € 1.000) 2023 2024 2025 2026
Stadsprogramma Leefbaar Vlaardingen, incidenteel 400 400 400 0
Totaal 400 400 400 0

Voor het onderdeel "De basis" uit het coalitieakkoord hebben wij onderstaande bedragen in dit programma opgenomen.

Bedragen x € 1.000) 2023 2024 2025 2026
Fietsakkoord 100 100 100 100
Totaal 100 100 100 100

Financiële ontwikkelingen na vaststelling van de voorjaarsnota 2022
Binnen dit programma hebben onderstaande financiële ontwikkelingen plaatsgevonden na vaststelling van de voorjaarsnota 2022. 

Bedragen x € 1.000) 2023 2024 2025 2026
Correctie ontrekking reserve Blankenburgverbinding 0 0 -137 -129
Totaal 0 0 -137 -129

Correctie onttrekking reserve Blankenburgverbinding
Het project Blankenburgverbinding is naar verwachting in 2024 afgerond. Voor dit project hebben wij middelen in een bestemmingsreserve opgenomen, die na 2024 volledig zijn aangewend.  Vanaf 2025 zijn er daarom dan ook geen middelen meer beschikbaar in de reserve Blankenburgverbinding om de eerder geraamde onttrekkingen voor 2025 en 2026 te laten plaatsvinden. De negatieve bijstelling bedraagt € 137.000 voor 2025 en € 129.000 voor 2026.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleidsregel Parkeernormen 2019
Actieplan Mobiliteit 2018
Mobiliteitsagenda 2022
Herijking Parkeerbeleid 2017
Nota Parkeerbeleid Vlaardingen 2011
Beleidsplan Openbare verlichting 2014
Beleids- en beheersplan Wegen 2021
Beleids- en beheersplan Civieltechnische kunstwerken 2021
Beleidsregels Concessie Openbare laaddiensten elektrische voertuigen Vlaardingen 2021

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Terug naar navigatie - Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit draagt bij aan de speerpunten uit het Actieplan Mobiliteit: veilig, bereikbaar, gezond. Ondersteund door het Fietsakkoord 2022 leggen we de focus op het verbeteren van het fietsklimaat, gebruik van het openbaar vervoer en deelmobiliteit. Dit past tevens bij de ambities uit het Actieplan Luchtkwaliteit. In de Mobiliteitsagenda zijn diverse projecten opgenomen die hieraan bijdragen. 

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit: 

Acties

Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

De verkeersveiligheid in onze gemeente krijgt continu aandacht. Wij geven prioriteit aan een preventieve aanpak om de verkeersveiligheid te verbeteren en richten ons op de schoolomgeving en zorginstellingen.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

Terug naar navigatie - Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

De doorstroming van het gemotoriseerde verkeer in Vlaardingen is goed. Dit draagt bij aan een goede bereikbaarheid van de stad voor zowel inwoners als ondernemers. Een goede verkeersafwikkeling voor gemotoriseerd verkeer gaat echter niet ten koste van de doorstroming voor fiets en openbaar vervoer.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Verkeersveiligheid Bron Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%) SWOV/ABF research (WSJG) n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Vervoersautoriteit
Binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (zie onder programma 1 Bestuur, dienstverlening en participatie) is de Vervoersautoriteit betrokken bij de uitvoering van de doelstellingen van dit programma. De bestuurscommissie Vervoersautoriteit (Va) is ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van verkeer en vervoer, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter verbetering van de bereikbaarheid binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de wethouders Verkeer en Vervoer van de 23 MRDH gemeenten.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2023 - 2026 het financieel deel van deze begroting.

Bedragen x €1.000
Verkeer en Mobiliteit Begroting na wijziging 2022 Primaire begroting 2023 2024 2025 2026
Lasten 14.893 14.971 15.310 15.154 14.925
Baten 2.702 2.742 2.781 2.949 2.993
Saldo van baten en lasten -12.191 -12.229 -12.529 -12.205 -11.931
Onttrekkingen 0 785 1.696 0 0

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2023 + - 31-12-2023
Parkeerfonds 58 0 0 58
Reserve Blankenburgverbinding 3.539 0 785 2.754
Totaal reserves 3.597 0 785 2.812

Reserve Parkeerfonds
Afkoopsommen negatieve parkeerbalans vanuit (bouw)ontwikkelingen worden in de reserve Parkeerfonds gestort, waarmee de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen bij herinrichting van straten wordt gedekt.

Reserve Blankenburgverbinding
Deze reserve betreft het nog niet bestede deel van de rijksbijdrage voor het realiseren van de Blankenburgverbinding, welke de komende periode aangewend zal worden voor dit doel. De verwachting  is dat in 2024 dit project wordt afgerond waarna de reserve kan worden opgeheven en er geen onttrekkingen meer zullen plaatsvinden.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2022 2023 2024 2025 2026
Onderhoudsniveau buitenruimte 3.350 1.786 1.813 1.840 1.868
Uitvoering parkeerbeleid 112 113 115 117 119
Aanschaf verlichting 357 363 368 374 379
Verkeersregelinstallaties 195 198 288 292 296
Civieltechnische kunstwerken 0 0 0 0 348
Totaal investeringen meerjarig 4.014 2.460 2.583 2.622 3.010