Onderwijs, Economie en Haven

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Basis Onderwijs 
Het onderwijs heeft de maatschappelijke opdracht mede te zorgen voor sociale samenhang, algemeen welzijn, economische groei en welvaart. Kwalificeren, socialisatie en persoonsvorming zijn de drie doeldomeinen waaraan het onderwijs aandacht dient te besteden. Een aantal factoren zet deze maatschappelijke opdracht onder druk: oplopende ongelijkheid, thuiszitters, krimp en stijging van leerlingenaantallen, kwaliteitsverschillen, segregatie, het tekort aan en de veranderende rol van leerkrachten, werkdruk en tekorten op de jeugdzorg. Samen met het onderwijs(veld) hebben we in de ‘’Onderwijsvisie 2020-2024’’ gedefinieerd wat we verstaan onder goed onderwijs in Vlaardingen. De uitvoering en aanscherping hiervan is een doorlopend proces.

In 2022 wordt het nieuwe onderwijskansenbeleid vastgesteld. Wij vinden het als gemeente belangrijk dat alle kinderen hun talenten kunnen ontplooien. Het vergroten van kansen voor kinderen met (taal)achterstanden maakt hier een belangrijk onderdeel van uit. Uitbreiding van kansen ligt met name in het feit dat meer kinderen in aanmerking voor het nieuwe onderwijskansenbeleid en ook dat we de periode verbreden waarin we menen dat (gelijke) onderwijskansen belangrijk zijn. Belangrijke aandacht gaat onder meer uit naar ondersteuning tijdens de verschillende overgangen in het leven van ieder kind in de ontwikkeling naar volwassenheid. In de uitvoering wordt verder gekeken naar het aanhaken bij verschillende relevante projecten zoals bijvoorbeeld ‘’Kansrijke Start’’ dat toeziet op de eerste levensfase, de ‘’Gelijke Kansen Alliantie’’ waarin wordt gestimuleerd dat kinderen met gelijke talenten ook daadwerkelijk gelijke kansen in hun ontwikkelingsloopbaan krijgen en het ‘’Nationaal Programma Onderwijs’’.

Onderwijshuisvesting
In 2021 is de nieuwe wet “Meer ruimte voor nieuwe scholen” van kracht geworden. Stichting Islamitisch College (SIC) heeft gebruik gemaakt van deze nieuwe wet en in 2021 een aanvraag ingediend om in Vlaardingen een basisschool te mogen starten. In 2022 heeft het ministerie van OCW het besluit genomen dat SIC op 1 augustus 2023 in Vlaardingen een basisschool mag starten. De basis voor onderwijshuisvesting is verwoord in het Coalitieakkoord 2022 - 2026 Gemeente Vlaardingen "Groeien en bloeien voor Vlaardingen". In het coalitieakkoord is opgenomen dat we onverminderd door gaan met het uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) om zo voor goede onderwijshuisvesting te zorgen voor kinderen. In het Integraal Huisvestingsplan (IHP) is geen rekening gehouden met nieuwe ontwikkelingen zoals het starten van een islamitische basisschool. Het starten van deze school is een ministerieel besluit waar wij als Vlaardingen uitvoering aan moeten geven om te voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor het bieden van kwalitatief goede onderwijshuisvesting.

Vlaardingen MBO-stad
De ambitie om van Vlaardingen een innovatieve MBO-opleidingsstad te maken is opgenomen in het coalitieakkoord “Groei en Bloei voor Vlaardingen”.
Het programma richt zich op de volgende punten:

  • Faciliteren en ondersteunen van de doorontwikkeling van de Food Innovation Academy 
  • Faciliteren en ondersteunen van de doorontwikkeling van de Zorg Innovatie Academie
  • Ontwikkelen van doorlopende leerlijnen van PO, VO, MBO tot HBO voor de sectoren Food en Zorg
  • Leven Lang Ontwikkelen (LLO)
  • Realiseren van en toegang tot praktijkgericht techniekonderwijs vanaf het PO
  • Het programma wil een bijdrage leveren aan:
    • Aanpak aandachtsgebieden, beginnend in de Westwijk
    • Aanpak laaggeletterdheid
    • Aanpak vroegtijdig schoolverlaten / kwetsbare leerlingen

Voor de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt werken wij als gemeente samen in lokale en regionale netwerken. Wij streven er ook in 2023 naar zoveel mogelijk gebruik te maken van deze kracht van buiten.  Onze partners zijn ondernemers, Food Innovation Academy, Zorg Innovatie Academie, Educatief Informatie Centrum van de Rotterdamse haven (EIC), Techno Plaza (LentizLife), JINC, BAAK, S'DAM, Kade 40, de concept Techniek Campus, zorgpartijen, onderwijspartijen, de provincie, onze buurgemeenten, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de Riverboard (kopgroep LLO).

Door de tekorten op de arbeidsmarkt zijn veel bedrijven en sectoren bereid te investeren om (potentiële) arbeidskrachten aan zich te binden. Hierdoor wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen gestimuleerd en is er veel perspectief om iedereen een plekje op de arbeidsmarkt te bieden.

Stadsprogramma’s
Met name in twee programma’s wordt onderwijs genoemd:

  • Nieuwe Rivierzone -> MBO-campus / OHV. Specifiek in het stadsprogramma Rivierzone wordt rekening gehouden met een fysieke campus. Op deze campus wordt het VMBO van Lentiz en het MBO van Albeda gehuisvest. op deze manier wordt van Vlaardingen een echte mbo-stad gemaakt. 
  • In het Coalitieakkoord 2022 - 2026 van de Gemeente Vlaardingen staat dat bij de groei van de stad rekening gehouden wordt met onderwijshuisvesting. Specifiek in het stadsprogramma Rivierzone wordt rekening gehouden met een campus om van Vlaardingen een echte mbo-stad te maken.
  • Nieuwe Westwijk -> GKA, MBO-leerwerkplaatsen en Verlengde schooldag. In het kader van het stadsprogramma Nieuwe Westwijk wordt met het onderwijsveld een analyse gemaakt van de bestaande afspraken en worden nieuwe passende afspraken gemaakt. Er wordt verbinding gemaakt met de landelijke programma’s Gelijke Kansen Alliantie, Nationaal programma onderwijs en de Rijke schooldag.

Economie
Nu de coronamaatregelen -vooralsnog- van de baan zijn, is de levendigheid in de stad enigszins terug gekeerd. Winkels en horeca zijn geopend, evenementen kunnen weer plaats vinden. Of en hoe coronamaatregelen in de toekomst nodig zijn en welke impact er zal zijn op ondernemend Vlaardingen, is onduidelijk. Ondernemers worden inmiddels geconfronteerd met nieuwe uitdagingen; de nasleep van de coronamaatregelen/-steunpakketten, personeels- en materiaaltekorten, extreem hoog oplopende energiekosten in combinatie met aflopende energiecontracten, duurzaamheidsinvesteringen en logistieke uitdagingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. 

De coronacrisis heeft gezorgd voor (nog) meer online koopgedrag. Ook zien wij de opkomst van zogenaamde flitsbezorgers (‘dark stores’) en mini-supermarkten, waarvoor actueel vestigingsbeleid ontbreekt. Er zijn veel nieuwe initiatieven en investeringen in de stad met een economische component, waaronder belangstelling voor het transformeren van commerciële ruimtes naar woningen. In het coalitieakkoord is ook de wens benoemd om te onderzoeken op welke plekken wij bedrijven willen verwelkomen en concentreren en waar woningen een plek kunnen krijgen.

De nieuw in te voeren Omgevingswet vergt een optimale en snelle dienstverlening. Met het bespreken van initiatieven via de gemeentelijke intaketafel zijn positieve ervaringen opgedaan om ondernemers snel en goed op weg te helpen. Wij zetten in op verdere verbetering van de dienstverlening aan ondernemers, vermindering van regeldruk en een goede bereikbaarheid via de centrale ingang. 

Werken en ondernemen is als basis benoemd in het coalitieakkoord om prettig te kunnen wonen, werken en recreëren in onze stad. Wij bevorderen een krachtige lokale en regionale economie met behoud van werkgelegenheid en wij stimuleren nauwe samenwerking tussen het lokale en regionale bedrijfsleven, het maatschappelijk middenveld en de overheid. 

Wij zetten in op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt zodat Vlaardingers in eigen stad maximaal kans op een passende baan hebben bij één van de veelzijdige ondernemers met kleine en middelgrote bedrijven. In de realisatie van de ambitie Vlaardingen als innovatieve MBO-opleidingsstad en de verbinding onderwijs en arbeidsmarkt ondersteunen wij de Food Innovation Academy en de Zorg Innovatie Academie en werken wij samen in lokale en regionale netwerken. 

Structureel contact en relatiebeheer met onze partners, ondernemers en ondernemerscollectieven is en blijft ook in 2023 belangrijk, zodat wij weten wat er speelt en wij hier adequaat op in kunnen spelen binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft. Zo werken wij samen aan een levendige en bruisende stad.

Weten wat er speelt is ook belangrijk om nieuwe bedrijven met ‘schone’ werkgelegenheid te laten landen in onze stad, zoals het coalitieakkoord benoemt. Ook heeft het faciliteren van evenementenorganisatoren onze extra aandacht, nu in het coalitieakkoord is opgenomen dat er weer geïnvesteerd kan worden in bestaande en nieuwe evenementen en door de raad een motie is aangenomen bij de Voorjaarsnota om te ondersteunen bij veiligheidsplannen en het nemen van veiligheidsmaatregelen. 

Om het vestigingsklimaat te verbeteren en te zorgen dat ondernemers veilig kunnen ondernemen, blijft het terugdringen van ondermijning op bedrijventerreinen ook in 2023 een actueel onderwerp. Accountmanagement vanuit de gemeente draagt bij aan het signaleren van  ondermijnende activiteiten of mensenhandel of een vermoeden daarvan. Economie draagt daarmee bij aan het stadsprogramma Veilig Vlaardingen dat voortbouwt op de doelen die in het Herstelplan zijn benoemd bij het domein Veiligheid. 

Ook in 2023 willen wij zoveel mogelijk gebruik maken van de kracht van onze partners. Dit zijn bijvoorbeeld ondernemers, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Economische Adviesraad Vlaardingen (EAV), Riverboard (kopgroep Leven Lang Ontwikkelen), zorgpartijen en onderwijspartijen, Stichting Vlaardingen Partners (SVP),  Green Businessclub, IKV Ondernemend Vlaardingen, Stichting Ondernemersfonds Vlaardingen, Koninklijke Horeca Nederland, afd. Vlaardingen (KHN), Stichting Stadshart Vlaardingen (SSV). 

Stichting Vlaardingen Partners wil als citymarketingorganisatie met gemeente, ondernemers en andere partners gaan werken aan het verbeteren van het imago van Vlaardingen en het aantrekken van de gewenste doelgroepen naar de stad. In 2022 werkten wij samen met Vlaardingen Partners aan de contouren voor citymarketing en aan een voorstel voor een citymarketingorganisatie, nadat wij eind 2021 de Startnotitie Vrijetijdseconomie vaststelden. 

Citymarketing draagt bij aan de strategische ambities uit de Toekomstvisie Vlaardingen 2020-2040 en het coalitieakkoord 2022-2026 Groei en Bloei voor Vlaardingen. En het geeft invulling aan de opdracht die de burgemeester van de raad kreeg om het imago van Vlaardingen te versterken. Samen kunnen wij Vlaardingen op de kaart zetten als aantrekkelijke stad om te wonen en te bezoeken, met een levendige binnenstad, als innovatieve MBO-opleidingsstad en aantrekkelijke vestigingsstad voor nieuwe schone bedrijven. Natuurlijk gaan wij hierbij gebruik maken van de kwaliteiten die Vlaardingen heeft en wat komende jaren nog gaat verbeteren; het groen, het water en de historische rijkdom en het unieke jubileumjaar 2023 waarin wij 750 jaar stadsrechten vieren. 

Citymarketing is ook een randvoorwaarde om ambities uit verschillende stadsprogramma’s te realiseren zoals Nieuwe Binnenstad (aantrekken bezoekers en bewoners), Nieuwe Rivierzone (aantrekken bedrijven door tonen goed vestigingsklimaat) Groen Vlaardingen (groen beeld- en taalgebruik in citymarketing, aandacht voor Maaspark, vergroening binnenstad) en aan de basis (Wonen, Werken & Ondernemen, Onderwijs; Vlaardingen als innovatieve MBO-opleidingsstad). Bij citymarketing hoort ook het gericht kiezen voor evenementen die bijdragen aan de strategische ambities van Vlaardingen; om gericht de gewenste bewoners en bezoekers te verbinden met en aan te trekken naar Vlaardingen. Middels een subsidieovereenkomst zal meerjarig worden vastgelegd welke prestaties de stichting jaarlijks zal verrichten en welke doelen met partners en gemeente worden gesteld.

Binnenstad
Het Koopstromenonderzoek 2021 bevestigt het beeld dat het koopgedrag is veranderd door corona. 
De consument bleef weg uit de winkelstraat, met omzetverlies tot gevolg, en de al ingezette opmars van online bestedingen zette door. De 25- tot 45-jarigen kopen het meest online, maar als gevolg van corona zijn ook ouderen meer online gaan besteden. Dit is geen specifiek Vlaardings beeld, maar komt uit het hele onderzoek naar voren. De Vlaardingse consumenten wensen voor de binnenstad verbeteringen in het winkelaanbod, meer groen, betere faciliteiten en een nettere uitstraling. Over de algemene bereikbaarheid, het stallen van fietsen en de bereikbaarheid met het openbaar vervoer denken ze positiever. Zo blijkt ook uit het Koopstromenonderzoek. 

De landelijke trend dat filiaalbedrijven hun strategie blijven herzien met betrekking tot vestiging en sluiting van hun winkels gaat onverminderd door. Ook Vlaardingen heeft hier last van met o.a. C&A die aangegeven heeft in de tweede helft van 2022 te willen vertrekken. De verwachting is dat dit niet het laatste filiaalbedrijf is dat haar deuren zal sluiten in de binnenstad. Diverse redenen liggen hieraan ten grondslag, zoals een andere dekkingsstrategie (met minder fysieke winkels een groter gebied bestrijken) en een grotere focus op de online verkoopstrategie. Gelukkig zien wij ook zelfstandige ondernemers (door)groeien doordat zij flexibeler en wendbaarder om kunnen gaan met de uitdagingen van nu.

De eerste aanvragen Subsidieregeling Binnenstad zijn toegekend om hiermee de gewenste krimpopgave en transformatie van winkels naar woningen te realiseren. Vanaf het voorjaar van 2022 is een vastgoed- en transformatiecoach actief in de binnenstad om eigenaren en ondernemers te benaderen met de subsidieregeling onder de arm. De trend dat het transformeren van leegstaande commerciële panden interessant is geworden, is nu definitief geland: het aantal verzoeken voor transformatie van (langdurig) leegstaande winkels en bedrijfspanden neemt de laatste tijd zienderogen toe en daarmee ook het woningaanbod in het centrum. 

Het uitvoeringsplan, dat hoort bij de ambities voor de binnenstad, is aangepast door verschuiving van gemeentelijke financiële prioriteiten. Daarnaast zorgde de coronacrisis ook voor het ‘on hold’ zetten van een aantal projecten die later uitgevoerd gaan worden. Verschillende groenprojecten en herinrichtingen van de openbare ruimte zijn wel gerealiseerd om de binnenstad aantrekkelijker te maken. 

Het afgelopen jaar is er vanuit de gemeente actief ingezet op een samenwerkingsverband tussen een aantal vastgoedeigenaren in de binnenstad. Grotere en kleinere vastgoedeigenaren in het centrum hebben de handen ineengeslagen in een zogenoemde Vastgoedtafel, om samen te kijken hoe zij de Vlaardingse binnenstad aantrekkelijker kunnen maken. Grotere vastgoedpartijen kijken in gezamenlijkheid met de gemeente ook hoe een deel van de binnenstad getransformeerd kan worden om de binnenstad weer toekomstbestendig te maken.
Ook de winkeliers in de binnenstad hebben zich onlangs opnieuw verenigd met als doel een daadkrachtigere samenwerking.

Havens
Om Vlaardingen haar positie als belangrijke zeehavenstad van Nederland te laten behouden, richten we de aandacht op de veiligheid van de kades, voldoende diepgang van de watergangen en promotie. Het beheer en onderhoud van de havens sluit aan bij het nautisch gebruik van de havens voor zowel de beroeps- als recreatievaart.

Het aantal passanten die de Oude Haven bezoeken is o.a. door de coronacrisis nog steeds niet op het gewenste niveau. Vergrijzing van de doelgroep en hoge brandstofkosten zijn hier ook debet aan. Om de bezettingsgraad van de tijdelijke ligplaatsen te verhogen wordt gekeken of andere doelgroepen de Oude Haven willen aandoen.  Voor een veilig en gevarieerd gebruik van de ligplaatsen zal mogelijk de huidige Binnenhavenverordening moeten worden aangepast.

Voor de kades van de KW-haven en Buitenhaven wordt onderzocht op welke wijze er een hoogwateroplossing kan komen, waarbij de functionaliteiten van deze havens zo min mogelijk worden verstoord. Wij realiseren walstroom in havens van de gemeente en maken het aantrekkelijk voor schepen om voor hun hotelfunctie daar gebruik van te maken. In de andere havens sturen we met vergunningverlening zoveel mogelijk op gebruik van walstroom.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

Coalitieakkoord 2022 – 2026 ‘Groei en Bloei voor Vlaardingen’
In dit programma zijn de financiële middelen begroot voor het stadsprogramma Nieuwe Binnenstad. In paragraaf 8 De stadsprogramma’s van deze begroting gaan wij inhoudelijk in op dit stadsprogramma. In onderstaande tabel is een overzicht van de begrote bedragen opgenomen.

Bedragen x € 1.000) 2023 2024 2025 2026
Nieuwe Binnenstad, incidenteel 0 2.500 2.500 0
Totaal 0 2.500 2.500 0

Programma Levendige Binnenstad 2030
Met de extra vrijgekomen middelen vanaf 2022 kan het algehele ambitieniveau voor de binnenstad verhoogd worden ten opzichte van de conceptbegroting. Tevens schept dit meer ruimte om met private partijen te komen tot een gebiedsontwikkeling die passend is binnen de gebiedsvisie waaraan gewerkt wordt voor de lange termijn. In dit laatste wordt specifiek voorzien door incidenteel budget toe te kennen aan de binnenstad voor 2024 en 2025 om grotere ingrepen mogelijk te maken.  Projecten en inspanningen op het gebied van aanpak openbare ruimte, leegstandsbestrijding, vergroening en klimaatadaptatie, kunst en communicatie kunnen over een langere periode en met hoger ambitieniveau worden uitgevoerd. Hierbij kan ook beter de verbinding worden gezocht met aanverwante onderwerpen zoals de ambities op het woonprogramma, de ontwikkelingen in de Rivierzone, evenementen en vrijetijdseconomie. 

Voor het onderdeel "De basis" uit het coalitieakkoord hebben wij onderstaande bedragen in dit programma opgenomen.

Bedragen x € 1.000) 2023 2024 2025 2026
Onderwijs: Vlaardingen MBO-stad 519 479 444 450
Werken & Ondernemen: Bedrijventerreinen 25 0 0 0
Totaal 544 479 444 450

Vlaardingen MBO-stad
Vlaardingen MBO-stad is opgenomen in het coalitieakkoord Groei en bloei voor Vlaardingen. Voor de jaren 2023 – 2026 maken wij structureel middelen vrij, zoals genoemd in de nota Vlaardingen MBO-stad. Hiermee borgen wij  dat wij als gemeente actief kunnen deelnemen in de samenwerking met ondernemers, onderwijs-, zorg- en overheidspartijen in de stad en de regio aan de doorontwikkeling van onze MBO-stad. Samen kunnen wij meer mensen bereiken.

 Financiële ontwikkelingen na vaststelling van de voorjaarsnota 2022
Binnen dit programma hebben onderstaande financiële ontwikkelingen plaatsgevonden na vaststelling van de voorjaarsnota 2022. 

Bedragen x € 1.000) 2023 2024 2025 2026
Citymarketing -250 -406 -464 -471
Totaal -250 -406 -464 -471

Citymarketing
In de begroting zijn structurele middelen opgenomen voor citymarketing. Het gaat om € 250.000 in 2023, € 406.000 in 2024, € 464.000 in 2025 en € 471.000 in 2026. Onder de actuele ontwikkelingen en de ambities en acties van dit programma staat beschreven wat wij willen doen en bereiken met deze middelen.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

   

Beleidsnota's Jaar
Onderwijsvisie Vlaardingen 2020-2025 2019
Integraal huisvestingsplan primair, voortgezet en speciaal onderwijs 2020-2029
Voortgangsrapportage IHP 2021
Vlaardingen MBO-stad 2022
Onderwijskansenbeleid 2023-2026 Vlaardingen 2023
Uitvoeringsagenda Onderwijskansenbeleid Vlaardingen 2023
Actualisatie Actieplan Economie 2020
Verordening Winkeltijden Vlaardingen 2020
Kadernota Samen aan zet 2017
De Binnenstad centraal 2018
Programma Levendige Binnenstad 2030 2020
Beheerplan Kades en glooiingen 2014
Beeldkwaliteitsplan Binnenstad 2020
Ondersteuningsplan horeca Vlaardingen 2021-2024 2021
Startnotitie Vrijetijdseconomie 2021
Actualisatie Standplaatsenbeleid 2021
Horeca- en evenementenbesluit 2022
Nota bedrijventerreinen 2023
Detailhandelsnota 2023

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 14 - Onderwijs

Terug naar navigatie - Ambitie 14 - Onderwijs

In Vlaardingen wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven in adequate en duurzame gebouwen met een gezond binnenklimaat. Door de grote woningbouwopgave van de gemeente Vlaardingen worden op veel verschillende locaties woningen gerealiseerd. Daarnaast loopt Vlaardingen landelijk voorop met een grootschalige Langdurige Opvang Oekraïne (LOO), waar 408 flexwoningen gerealiseerd worden. De ambitie is om aan te sluiten bij de woningbouw opgave, zodat er voldoende onderwijsplekken zijn voor alle kinderen die in Vlaardingen komen wonen. We bieden een breed palet aan onderwijs aan van primair- , voortgezet onderwijs tot en met MBO onderwijs. Hiermee dragen we zorg voor onderwijskansen aan alle kinderen en hebben jongeren de mogelijkheid om met goede kwalificaties de arbeidsmarkt in te stappen. Wij zetten in op een aanbod van (MBO-) opleidingen, aansluitend bij de vraag op de regionale arbeidsmarkt. 

In 2022 wordt het nieuwe onderwijskansenbeleid vastgesteld. De uitbreiding van de mogelijkheden ligt met name in het feit dat de doelgroep definitie is verbreed alsmede breder wordt gekeken naar de periode waarin onderwijskansen van belang worden geacht. Belangrijke aandacht gaat onder meer uit naar ondersteuning tijdens de verschillende overgangen in het leven van ieder kind in de ontwikkeling naar volwassenheid. Om deze reden is gekozen voor de ondertitel: “Van wieg naar werk”. Onderwijskansen spelen immers al vanaf de eerste overgang van de thuissituatie naar de kinderopvang en zo door tot aan de uitstroom naar een passende invulling van het volwassen leven naar ieders vermogen. In de voor- en vroegschoolse periode krijgen kinderen onder andere aan de hand van VVE-programma’s de ondersteuning die ze helpt bij het inlopen van hun (taal-) en of sociaal-emotionele achterstand. In een latere fase is er aandacht voor de doorontwikkeling van het nieuwkomersonderwijs waarin talentontwikkeling en loopbaanoriëntatie belangrijke speerpunten vormen.

In de uitvoering wordt verder gekeken naar het aanhaken bij verschillende relevante projecten zoals bijvoorbeeld de projecten: Kansrijke Start, Gelijke Kansen Alliantie en het tijdelijke project Nationaal Programma Onderwijs.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit: 

Acties

Ambitie 15a - Economie

Terug naar navigatie - Ambitie 15a - Economie
  • Wij bepalen waar wij bedrijven willen verwelkomen en concentreren en waar woningen een plek kunnen krijgen. Daarmee sturen we op het groeiend aantal aanvragen voor transformaties van commerciële ruimtes naar woningen en behoud van gezonde bedrijfsterreinen.
  • Wij spelen in op veranderend koopgedrag van consumenten, trends en ontwikkelingen in de detailhandel en versterken de binnenstad door detailhandel te laten landen op de juiste plekken in de stad. 
  • Wij zetten in op het verbeteren van het imago van Vlaardingen en onder de aandacht brengen van het vestigingsklimaat om nieuwe bewoners, bezoekers, (schone) bedrijven en MBO-studenten naar Vlaardingen te trekken. 
  • Wij zetten ons in om het vestigingsklimaat op de Vlaardingse bedrijventerreinen te verbeteren.
  • Vlaardingen wordt dé stad waarin kennis en innovatie op het gebied van Zorg en Voeding zorgen voor duurzame welvaart en werkgelegenheid. De Food Innovation Academy laat zien dat ze een aantrekkende werking heeft op foodbedrijven en datzelfde beogen wij met de ontwikkeling van de ZIA (Zorg Innovatie Academie). 
  • Wij stimuleren groei van de werkgelegenheid door het versterken van de relatie en samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt en het onder de aandacht brengen van het vestigingsklimaat.
  • Wij continueren de steun aan ondernemers die zijn of worden getroffen door de coronacrisis, zijn aanspreekbaar en behulpzaam. 

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 15b - Binnenstad

Terug naar navigatie - Ambitie 15b - Binnenstad

•    Met de vaststelling in 2020 van het Programma Levendige Binnenstad 2030 koersen wij op de krimpopgave van het winkelbestand, versterking van de horeca- en leisurefunctie, realisering van zo veel mogelijk extra hoogwaardige woningen, vergroening en verduurzaming. 

•    In lijn met het coalitieakkoord 2022 – 2026 Groei en Bloei voor Vlaardingen, Stadsprogramma Nieuwe Binnenstad, kijken wij ook naar grotere (her)ontwikkelingen met vastgoedontwikkelaars en ondernemers om de binnenstad voor de langere termijn toekomstbestendig en gezonder te maken. 

•    Wij zetten onverminderd in op het activeren, meekrijgen en stimuleren van samenwerking met en tussen stakeholders in de binnenstad, zoals vastgoedeigenaren en ondernemers. 

 

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren

Indicatoren schoolverzuim
We lichten u het verschil tussen absoluut en relatief verzuim toe. Absoluut verzuim houdt in dat een leerplichtige jongere tussen de 5 en 16 jaar of een jongere van 16 of 17 jaar die valt onder de kwalificatieplicht, niet is ingeschreven op een school en ook niet is vrijgesteld van de inschrijvingsplicht. Van relatief verzuim is sprake als een op school ingeschreven leer- of kwalificatie plichtige jongere (5 t/m 17 jaar) ongeoorloofd afwezig is (dus niet ziek). Dit betreft zowel kortdurend relatief verzuim (spijbelen, extra dag vrij vanwege vakantie), als langdurend relatief verzuim (langer dan 4 weken aaneengesloten afwezig). Voortijdig schoolverlaters zijn leerlingen (12 - 23 jaar) die voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger. 

Onderstaand treft u de cijfers relatief en absoluut verzuim van de gemeente Vlaardingen. De landelijke cijfers worden eind 2022 bekend. Over Vroegtijdig Schoolverlaten zijn geen cijfers bekend voor gemeenten met een inwonersaantal tussen de 50.000 en 10.000. 

Onderwijs en economie Bron Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021 Nederland 2021 Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Nederland 2022
Absoluut verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 1,8 2,0 2,7 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Relatief verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 27,0 21,0 20,0 21,0 n.n.b. n.n.b.
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (% deelnemers aan het VO en MBO) INGRADO 2,2% 1,8% 1,9% 2,9% n.n.b. 2,3%
Functiemenging (%) LISA 37,6 52,1 53,3 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Vestiging (van bedrijven) (per 1000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) LISA 111,3 152,4 165,1 n.n.b. n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV)
De bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV) is door het algemeen bestuur van de MRDH ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van de economische ontwikkeling van de Metropoolregio, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter versterking van het economisch vestigingsklimaat binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de portefeuillehouders Economisch vestigingsklimaat van de 23 MRDH gemeenten.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2023-2026 het financieel deel van deze begroting.

Bedragen x €1.000
Onderwijs, Economie en Haven Begroting na wijziging 2022 Primaire begroting 2023 2024 2025 2026
Lasten 19.264 19.217 22.934 24.651 22.630
Baten 7.818 6.936 7.103 7.223 7.271
Saldo van baten en lasten -11.446 -12.281 -15.831 -17.429 -15.359

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2023 + - 31-12-2023
WLZ Reserve onderwijshuisvesting 1.500 0 0 1.500
WLZ Reserve revitalisering binnenstad 387 0 0 387
Totaal reserves 1.887 0 0 1.887

WLZ Reserve Onderwijshuisvesting
De reserve onderwijshuisvesting is gemaximaliseerd tot € 1,5 miljoen. De reserve kan ingezet worden voor de dekking van onvoorziene uitgaven.

WLZ Reserve Revitalisering Binnenstad
De reserve is voor dekking van uitgaven aan projecten die er aan bijdragen dat de binnenstad een aantrekkelijk verblijfsgebied wordt en blijft.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

De komende jaren zijn er in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2022 2023 2024 2025 2026
Inventaris e.d. onderwijs 508 515 523 531 539
Reconstructie rotonde Deltaweg 900 0 0 0 0
IHP: Holy, renovatie + Kinderopvang 0 3.472 0 0 0
IHP: Hoeksteen, renovatie + Kinderopvang 0 3.464 0 0 0
IHP: Calvijn + Christal, renovatie + Kinderopvang 0 0 0 0 5.252
IHP: Klimop BreinpaleisHoly, renovatie + Kinderopvang 0 0 6.451 0 0
IHP: het Anker, renovatie + Kinderopvang 0 0 5.290 0 0
IHP: Vos, renovatie 0 0 0 8.222 0
IHP: groen van prinster, renovatie 0 1.951 17.560 0 0
IHP: geuzencollege, renovatie 0 0 0 319 2.870
IHP: Ericaschool, renovatie 0 0 0 0 309
IHP: de Singel, renovatie 0 229 2.064 0 0
IHP: Geuzenplein renovatie 0 1.204 10.836 0 0
Totaal investeringen meerjarig 1.408 10.835 42.724 9.072 8.970

Integraal Huisvestingsplan (IHP)
In februari 2022 is het integraal huisvestingsplan onderwijs geactualiseerd. De investeringskredieten zijn aangepast naar prijspeil 2022 en een aangepaste planning is in de voortgangsrapportage IHP 2021 gepresenteerd. De investeringen zijn conform de geactualiseerde planning in de begroting 2023 - 2026 opgenomen.