Risico-Inventarisatie |
|
|
|
|
|
Onderwerp |
Risico |
Maatregel |
Impact (most likely) |
Kans op risico |
|
|
|
x € 1.000 |
(in % ) |
GEVOLGEN CALAMITEIT/RAMP |
Als gevolg van calamiteiten / rampen, bestaat de kans dat kosten voor nazorg, tijdelijk onderdak, personele kosten e.d. voor rekening van de gemeente komen. |
Rampenorganisatie, rampenplannen, coördinator rampenbestrijding, rampenoefeningen.
Deelname aan de VRR, toezicht op bedrijven al dan niet via DCMR. |
250 |
25% |
VERBONDEN PARTIJEN (WAARONDER GR) |
Afgeleide risico's van gemeenschappelijke regelingen, m.n. afwezigheid van reserves bij de GR'en. Bij overschrijden van de begroting van een GR zal de gemeente als deelnemer een financiële bijdrage moeten leveren. |
Notitie werkwijze Verbonden Partijen. Regie op de verbonden partijen, aansluiting P&C cyclus. Controleverklaringen bij de jaarrekeningen én de accountantsverslagen die gericht zijn aan het algemeen bestuur van de verbonden partijen. |
750 |
20% |
AFTREDEN WETHOUDERS |
Als gevolg van het tussentijds (moeten) aftreden van één of meerdere wethouders, bestaat de kans dat wachtgeld en kosten van sollicitatie - en loopbaanbegeleiding betaald moet worden. |
Geen. |
Discreet |
|
FOUTEN INKOOPPROCEDURES |
Als gevolg van (fouten in) de inkoopprocedures / aanbestedingstrajecten, bestaat de kans dat de gemeente aansprakelijk wordt gesteld en mogelijk de leverancier moet compenseren voor de misgelopen winst. |
De gemeentelijke organisatie heeft een eigen inkoopafdeling, welke bestaat uit inkoopadviseurs, een contractadviseur en contractbeheerders. Daarnaast kent elke lijnafdeling Inkoop-ambassadeurs, die gedegen basiskennis hebben van Inkoop- en aanbestedingsprocedures. |
210 |
10% |
LOONSOM |
Als gevolg van cao wijzigingen (loonsverhogingen) en stijging van werkgeverslasten bestaat het risico dat een overschrijding op de loonsom ontstaat. |
De salarisbudgetten in de meerjarenbegroting aan de hand van de uitgangspunten in de meicirculaire gemeentefonds bijstellen. |
180 |
20% |
GEGARANDEERDE LENINGEN ZORGCENTRA |
Als gevolg van het eventueel failliet van zorgcentra, bestaat de kans dat de gemeente rente en aflossingen moet betalen voor de gegarandeerde leningen aan deze zorgcentra. |
Geen. |
125 |
10% |
CLAIMS EN NADEELCOMPENSATIE |
Inwoners en private partijen claimen meer en vaker bij de gemeente. Dit vraagt meer juridische inzet, zowel bij het aangaan van contracten en overeenkomsten, verzoeken tot nadeelcompensatie, maar ook bij schadegevallen, aansprakelijkstellingen en dergelijke. |
Deskundigheid voor de afhandeling verhaalschade.
Verzekering voor de aansprakelijkstellingen, met eigen risico. |
120 |
25% |
INGEKOMEN SUBSIDIES |
Als gevolg van onjuiste interpretatie van subsidievoorwaarden bestaat de kans dat niet aan de voorwaarden wordt voldaan en subsidiegelden lager of op nihil worden gesteld. |
Op basis van een subsidie register is er inzicht op de ontvangen subsidies. Het proces wordt verder ingericht ter verbetering van de beheersing. |
210 |
10% |
INKOMENSVOORZIENING / MINIMAVOORZIENING (inkomsten) |
De gemeente loopt een risico, alvorens in aanmerking te komen voor de "vangnetregeling "van het Rijk. |
Stroomopwaarts voert beiden regelingen uit. Lopende de P&C cyclus wordt de ontwikkeling van inkomen en minima voorziening versus BUIG (inkomsten) gemonitord. |
3.000 |
20% |
JEUGDHULP (LOKAAL EN REGIONAAL) |
Het beroep op specialistische jeugdhulp stijgt meer dan het gemiddelde gebruik van afgelopen jaren. |
Investeren op het voorliggend veld en de vernieuwende aanpak. Aanbesteding inkoopmodel jeugd. Lopende de P&C cyclus wordt het gebruik gemonitord. |
2.100 |
40% |
WMO LOKAAL |
Het beroep op WMO stijgt meer dan het gemiddeld gebruik van afgelopen jaren. |
Lopende de P&C cyclus wordt het gebruik gemonitord. Op basis van signalen beoordelen welke wijziging mogelijk zijn. |
1.500 |
20% |
GARANTIESTELLING WONINGBOUW-CORPORATIES |
De gemeente heeft voor een totaalbedrag van € 517,4 miljoen aan garanties verstrekt. Van dit bedrag wordt € 497,2 miljoen gegarandeerd door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw. Pas als het garantievermogen van het WSW daalt tot onder de drempel van 0,25% van het garantievolume, dan treedt de achtervangpositie van het rijk en de gemeente in werking in de vorm van het verstrekken van renteloze leningen. |
De achtervang of zekerheidsstructuur bestaat uit drie lagen:
1.Primaire zekerheid: de financiële middelen van de corporatie.
2.Secundaire zekerheid: de borgstellingsreserve van het WSW
3.Tertiaire zekerheid: Rijk en gemeenten |
1.500 |
1% |
VEILIG THUIS |
Stijging van het aantal meldingen |
Er wordt ten aanzien van alle zorgtarieven gewerkt volgende de AMvB. Getracht wordt met de nieuwe aanbesteding en de daaruit voortvloeiende transformatie de kosten per persoon omlaag te brengen door meer in te zetten op kwalitatief goede algemene voorzieningen. |
30 |
50% |
VERZEKERINGEN |
Beperken grote risico's door het afsluiten van verschillende verzekeringen met een zo laag mogelijke premie. |
De Uitgebreide gevaren verzekering (UGV) en de Aansprakelijkheids+-verzekering (AVG) zijn opnieuw aanbesteed. De eigen risico's zijn verhoogd om een zo laag mogelijke premie te krijgen. Mogelijk is hierdoor een hoger bedrag nodig voor schadeclaims. |
250 |
10% |
ONDERHOUD |
De laatste jaren wordt minder onderhoud gepleegd bij eventueel af te stoten panden. Hierdoor ontstaan veiligheidsrisico's. Daarnaast is er een opgave voor verduurzamen. |
Actualiseren Meerjarenonderhoudsplan met
Verduurzaming opgave voor de gemeentelijke
panden. In de begroting is een post opgenomen van 0,3 miljoen. |
6.600 |
25% |
LEEGSTAND |
Minder inkomsten uit huur door wegvallen commerciële huurders door faillissement/verhuizing.
Toename leegstaande panden door terug levering panden vanuit de organisatie (scholen, sportfaciliteiten)
Waardevermindering door leegstand. |
Jaarlijks wordt de lijst af te stoten bezit vastgesteld met als doel de vastgoedportefeuille te beperken tot de kerntaak. Dit leidt tot minder leegstand en een betere inzet van het vastgoed. |
100 |
70% |
ASBESTSANERING |
Wegens aanscherping van de wetgeving bij verkoop van een pand is een asbestinventarisatie en een kostenraming nodig.
Aanwezigheid van asbest leidt tot:
a. lagere verkoopopbrengst;
b. afzonderlijk scheiden van asbest bij sloop;
c. asbestsanering toepassen bij het reguliere of planmatig onderhoud. |
Bij elke verkoop of sloop wordt standaard een asbestinventarisatie uitgevoerd.
Het risico van aanwezigheid van asbest dat niet bij de inventarisatie is geconstateerd wordt zoveel mogelijk overgedragen aan koper. |
150 |
50% |
GRONDEXPLOITATIES: VERTRAGING PLANNEN |
Als gevolg van planvertraging van grondexploitaties, bestaat de kans op nadelig effect op het financiële resultaat. |
Continue toetsing grondopbrengsten en kosten (2x pj én na elke grondafname), openbare aanbestedingen, goede marketing en communicatie, tijdige onderzoeken e.d. |
338 |
10% |
GRONDEXPLOITATIES: DIVERSE SPECIFIEKE RISICO'S |
Als gevolg van diverse factoren die bij grondexploitaties kunnen optreden bestaat de kans op effecten op het financiële resultaat. |
Continue toetsing grondopbrengsten en kosten (2x pj én na elke grondafname), openbare aanbestedingen, goede marketing en communicatie, tijdige onderzoeken enzovoorts. |
291 |
33% |
INFLATIE |
Stijging als gevolg van exogene ontwikkeling boven de lopende begrotingsbedragen. |
Exogene ontwikkelingen volgen |
5.000 |
30% |
FACILITEREND GRONDBELEID |
De afgesloten anterieure overeenkomsten dekken niet de gemaakte kosten |
Inrichting projectadministratie op de anterieure overeenkomsten. |
850 |
40% |
RENTE |
Gevolgen van recessie |
Bewaking lening portefeuille, monitoren rente ontwikkelingen. |
1.650 |
30% |
GEMEENTEFONDS |
Onzekerheid over de inkomsten, en gevolg van trap op trap af principe en de compensatie van het Rijk voor jeugd |
Monitoren ontwikkeling gemeentefonds. Tijdig signaleren van afwijkingen. Gezonde financiële positie om tijdelijke afwijkingen te kunnen opvangen. |
7.500 |
30% |
ARBEIDSMARKT |
Krapte op de arbeidsmarkt waardoor hogere apparaatskosten en vertraging van projecten . |
P-monitor over de volledige capaciteit |
500 |
30% |
CYBERCRIME |
Schade door cyberaanvallen |
Inrichting informatiebeveiliging inhoud en proces |
500 |
40% |
TRANSFORMATIE |
Ontwikkelen naar een nieuwe aanpak om (nadelige) ontwikkelingen voor te zijn |
Investeren in vernieuwing. Data gedreven, sturing. Regionaal is het programma transformatie opgave sociaal domein ingericht, en zal de implementatie van de aanpak gefaseerd worden doorgevoerd. Start per 1 januari 2023 met name gericht op het jeugdmodel MVS. |
3.300 |
30% |
UITVOERINGSPROGRAMMA SOCIAAL DOMEIN |
Doorloop herstelplan |
Verwerkt in begroting 2023 |
0 |
0% |
GEBIEDSONTWIKKELING RIVIERZONE |
Voor het gebied Rivierzone zijn al de nodige stappen gezet. Momenteel worden subsidie aanvragen gedaan voor deze omvangrijke gebiedsexploitatie.
Eind 2022 wordt de gebiedsexploitatie voorgelegd aan de raad. |
Bij de kadernota zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld, echter volgens de eerste berekeningen lijkt dit niet voldoende en zijn er afhankelijkheden met subsidies. Vooralsnog opgenomen als risico. |
17.400 |
40% |