• Samenwerken aan de Omgevingsvisie 
    We leggen vast dat veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en sociale cohesie leidende waarden zijn bij ruimtelijke ontwikkelingen.
    • Criteria opstellen om dit te concretiseren.
  • Vrijwilligerswerk als opmaat naar regulier werk
    • Stroomopwaarts gaat alle bestaande cliënten in de komende jaren beter in beeld brengen en trajecten aanbieden. Als betaald werk nog niet mogelijk is, worden trajecten aangeboden gericht op taal, vrijwilligerswerk of maatschappelijk zorg met diverse werkvormen. 
  • Innovatieve maatregelen Stroomopwaarts
    • In 2021 zijn in overleg met Stroomopwaarts pilots gestart voor innovatieve aanpak van uitstroom van bijstandsgerechtigden. Stroomopwaarts streeft naar uitstroompercentages die de landelijke trend “verslaan” (5% in 2026).
    • Stroomopwaarts investeert verder in samenwerking met de gemeente in duurzame relaties met actieve, maatschappelijk betrokken ondernemers. De inzet van de gemeente en Stroomopwaarts in het Sociaal Economisch Netwerk en de andere lokale en regionale netwerken wordt bestendigd. Elk jaar wordt de MVO trofee uitgereikt. Op social media en live wordt kennis uitgewisseld en worden allianties tot stand gebracht. De financiële inzet van Stroomopwaarts krijgt hierbij een structureel karakter. Waar nodig wordt de inzet van het instrument loonkosten subsidie (LKS) ingezet voor werkzoekenden met een arbeidsbeperking.
  • Opgave Wonen en Zorg voor Ouderen in Vlaardingen
    Begin 2022 is een intentieovereenkomst getekend voor de opgave Wonen en zorg voor ouderen in Vlaardingen. Negen partijen (VVT-instellingen, woningcorporaties, DSW, ROGplus en de gemeente) hebben aangegeven de vraagstukken op deze opgave gezamenlijk op te willen pakken. We werken dit verder uit naar een woonzorgvisie met bijbehorend uitvoeringsprogramma. Hierin zorgen we voor verbinding met de ontwikkelingen vanuit de Zorg Innovatie Academie (ZIA).
    • Start van platform van partijen om vraagstukken over de opgave Wonen & Zorg voor ouderen integraal te kunnen beoordelen en opvolgen (met eerder genoemde partners en mogelijk ook andere partijen, zoals welzijns- en thuiszorgorganisaties);
    • doorontwikkelen van het zorg- en ondersteuningsaanbod voor senioren, ontwikkelen van benodigde (nieuwe) woonvormen en woningen voor senioren en inrichten van passende voorzieningen voor ontmoeting en dagbesteding.
  • Gerichter inzetten van de huishoudelijke hulp
    In de jaren voorafgaand aan de corona pandemie is het gebruik van huishoudelijke hulp via de WMO fors toegenomen. We willen deze vorm van ondersteuning vooral inzetten voor onze inwoners die echt niet zonder kunnen. Al eerder hebben we uitgebreid onderzoek daarnaar gedaan in het kader van het Herstelplan en als reactie op de invoering van het abonnementstarief door het rijk. 
    • We evalueren de pilot Powerful Aging, een interventie die de vitaliteit en zelfredzaamheid bevordert. Wanneer dit positief uitpakt voeren we het breder in.
  • Integrale uitvoering doelgroepenvervoer
    De gemeente is vanuit een aantal wettelijke kaders verantwoordelijk voor het vervoer van verschillende doelgroepen (o.a. Wmo, Jeugdhulp, leerlingenvervoer). Om de kosten hiervan beheersbaar te houden in de toekomst is in het lijn met het Herstelplan en op basis van onderzoek, een Plan van Aanpak doelgroepenvervoer ontwikkeld. Dit is gebeurd in MVS-verband, samen met Rogplus. Het PvA bestaat uit 10 maatregelen waaronder het ontwikkelen van ‘reizigersprofielen’ en het organiseren van een vervoersloket. De effecten van de maatregelen zijn doorgerekend in een businesscase. In 2023 vraagt dit een investering, het rendement volgt na integratie van de andere vervoersvoorzieningen.
    • Vanaf 2023 wordt een samenhangend vervoerssysteem georganiseerd door uitvoering van de verschillende maatregelen uit het Plan van Aanpak (onder voorbehoud van vaststelling door de 3 raden van de MVS-gemeenten eind 2022).