Analyse verschillen programma Bestuur, participatie en dienstverlening |
Begroting 2025 |
Begroting 2024 |
Afwijking
(>= € 200.000 +/-) |
Voordeel/Nadeel |
Taakveld 0.1 Bestuur |
|
|
|
|
Lasten |
4.423 |
4.204 |
219 |
N |
De stijging van de lasten zijn door de hoger vastgestelde indexeringspercentages in de Voorjaarsnota 2024. |
|
|
|
|
Taakveld 0.2 Burgerzaken |
|
|
|
|
Lasten |
3.067 |
3.533 |
-466 |
V |
Het voordeel wordt veroorzaakt door hogere incidentele lasten in 2024. |
|
|
|
|
Taakveld 0.4 Overhead |
|
|
|
|
Lasten |
32.300 |
35.429 |
-3.129 |
V |
Het voordeel wordt veroorzaakt door incidentele lasten in 2024, een onjuiste indexering van de personeelslasten in 2024 die in 2025 is gecorrigeerd. Daarnaast zijn de kapiltaallasten gewijzigd door herijking van de kredieten. |
|
|
|
|
Taakveld 0.1 Bestuur |
|
|
|
|
Taakveld 0.2 Burgerzaken |
|
|
|
|
Baten |
-862 |
-1.303 |
441 |
N |
Het nadeel wordt veroorzaakt door hogere incidentele baten in 2024. |
|
|
|
|
Taakveld 0.10 Mutaties reserves |
|
|
|
|
Baten |
-275 |
-53 |
-222 |
V |
Het voordeel wordt veroorzaakt door een hogere onttrekking aan de reserve in 2024 als gevolg van de hogere lasten in 2024. |
|
|
|
|
Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving |
|
|
|
|
Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer |
|
|
|
|
Lasten |
7.089 |
6.622 |
467 |
N |
Lasten stijgen door een hogere bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Rijnmond. |
|
|
|
|
Analyse verschillen programma Groen en milieu |
|
|
|
|
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr. |
|
|
|
|
Lasten |
8.396 |
9.585 |
-1.189 |
V |
Het verdeel is te verklaren vanuit incidentele budgetten in 2024 en ruimte scheppende maatregelen in 2025. |
|
|
|
|
Taakveld 6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblij |
|
|
|
|
Lasten |
790 |
277 |
514 |
N |
Verschil wordt veroorzaakt door correctie van de budgetten als gevolg van wijziging in de IV3 taakvelden |
|
|
|
|
Taakveld 7.2 Riolering |
|
|
|
|
Lasten |
8.066 |
6.847 |
1.219 |
N |
Het nieuwe kostendekkingsplan van het vastgestelde Programma Stedelijk Water is opgeomen in de begroting 2025. Daarnaast wijken de kapitaallasten af door herijking van de kredieten. |
|
|
|
|
Taakveld 7.3 Afval |
|
|
|
|
Lasten |
10.944 |
10.098 |
846 |
N |
Kosten voor de verwerking van huishoudelijk afval door Irado stijgen in 2025. Hogere kapitaallasten dan in 2024 door de verwachting dat er meer investeringen gereed zullen komen in 2024. Dit betekent kapitaallasten in 2025. |
|
|
|
|
Taakveld 7.4 Milieubeheer |
|
|
|
|
Lasten |
5.067 |
7.522 |
-2.455 |
V |
De eigen bijdrage van de gemeente voor de sanering van de Broekpolder is eenmalig van 2023 naar 2024 overgeheveld bij de jaarrekening 2023. |
|
|
|
|
Taakveld 7.2 Riolering |
|
|
|
|
Baten |
-8.253 |
-7.117 |
-1.136 |
N |
De geraamde opbrengst vanuit rioolheffing is hoger door een hoger tarief wat nodig is om de hogere lasten te dekken. |
|
|
|
|
Taakveld 7.3 Afval |
|
|
|
|
Baten |
-13.536 |
-13.817 |
280 |
N |
Er zijn lagere inkomsten geraamd in 2025 voor huishoudelijk afval omdat de voorziening afval groot genoeg is om hier een onttrekking uit te doen in 2025. Daardoor hoeft het tarief afvalstoffenheffing niet te stijgen in 2025. Daar tegenover staat wel een stijging van de inkomsten bedrijfsafval en een hogere vergoeding vanuit Verpackt |
|
|
|
|
Taakveld 0.10 Mutaties reserves |
|
|
|
|
Baten |
0 |
-3.616 |
3.616 |
N |
In 2024 staat een reserveontrekking geraamd voor Groeiplaatsen van de bomen Oosthavenkade, Sanering Broekpolder, Stadsprogramma Groen en Stadsprogramma Nieuwe Energie. Deze betreffen een budgetoverheveling van 2023. |
|
|
|
|
Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit |
|
|
|
|
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer |
|
|
|
|
Lasten |
12.548 |
14.282 |
-1.733 |
V |
Door het actualiseren van de MIP zijn de geraamde kapitaallasten in 2025 lager. In 2024 is eenmalig budget opgenomen ter uitvoering van het Amendement vervroegd onderhoudsniveau omhoog. Er is een voordeel door incidentele lasten in 2024. |
|
|
|
|
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening |
|
|
|
|
Lasten |
3 |
554 |
-551 |
V |
Er is een voordeel door incidentele lasten in 2024 met betrekking tot de Blankenburgverbinding. |
|
|
|
|
Taakveld 0.63 Parkeerbelasting |
|
|
|
|
Baten |
-3.573 |
-2.890 |
-683 |
N |
De inkomsten op parkeren zijn in 2025 hoger doordat de opbrengsten realistischer zijn geraamd en er een aantal extra tariefverhogingen is toegepast op het straatparkeren en vergunningen. Ook de geraamde inkomsten vanuit de naheffingsaanslagen is hoger door de toegepaste indexering |
|
|
|
|
Taakveld 0.10 Mutaties reserves |
|
|
|
|
Baten |
0 |
-2.050 |
2.050 |
V |
Het voordeel wordt veroorzaakt door een hogere storting vanuit de reserve in 2024 als gevolg van de budgetoverhevelingen 2023. |
|
|
|
|
Analyse verschillen programma Wonen |
|
|
|
|
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur |
|
|
|
|
Lasten |
2.205 |
408 |
1.797 |
N |
Op basis van het vastgestelde MPG 2024 zijn de cijfers geactualiseerd met betrekking tot de grondexploitatie Vergulde Hand West. Dit levert € 1.797.000 hogere lasten op, maar ook € 1.797.000 hogere baten. Per saldo is deze wijziging budgetneutraal in 2025, er zijn geen tussentijdse winstnemingen. |
|
|
|
|
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening |
|
|
|
|
Lasten |
4.406 |
9.673 |
-5.266 |
V |
Op 10 januari 2023 is de gebiedsexploitatie Rivierzone vastgesteld door uw Raad inclusief een begrotingswijziging. Gebleken is dat het betreffende besluit nog geen autorisatie betreft van de (voorbereidings)budgetten en nog te openen grondexploitaties. Hiermee wordt de begrotingswijziging die destijds is vastgesteld ongedaan gemaakt.
Hierbij wordt voorgesteld om de bijdrage vanuit het coalitieakkoord ad. € 4.600.000 te storten in de reserve gebiedsontwikkeling Rivierzone ter dekking van toekomstige lasten. Per saldo is dit voorstel budgetneutraal. |
0 |
4.100 |
-4.100 |
V |
In het kader van de Omgevingswet is in bij de jaarrekening 2023 budget overgeheveld van 2023 naar 2024 ad. € 769.000, daarnaast is er incidenteel in 2024 vanuit de meicirculaire € 65.000 ontvangen ten behoeve van de Omgevingswet. Ten slotte wordt voorgesteld om € 250.000 vrij te laten vallen in het begrotingssaldo daar dit budget niet (meer) nodig is voor de Omgevingswet. |
854 |
2.435 |
-1.581 |
V |
In een soortenmanagementplan (hierna: SMP) staat beschreven hoe omgegaan wordt met beschermde diersoorten en biodiversiteit in een gebied waar ook allerlei ruimtelijke ontwikkelingen en activiteiten plaatsvinden. Met het SMP kan een ontheffing in een gebied worden aangevraagd door de gemeente. Dit komt in plaats van ontheffingen per project. Een SMP bespaart particuliere woningeigenaren een duur en tijdrovend ecologisch onderzoek per individuele woning bij de wens om hun woning te isoleren. Het tot stand komen van een SMP vraagt om expertise van een ecologische bureau en input vanuit andere disciplines binnen de gemeente. Voorgesteld wordt om € 100.000 vrij te maken voor het opstellen van een SMP. Daarnaast wordt er € 258.000 overgeheveld vanuit het Omgevingswet-budget |
358 |
0 |
358 |
N |
De overige verschillen worden niet toegelicht |
3.194 |
3.138 |
56 |
N |
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) |
|
|
|
|
Lasten |
9.376 |
14.968 |
-5.592 |
V |
Op 10 januari 2023 is de gebiedsexploitatie Rivierzone vastgesteld door uw Raad inclusief een begrotingswijziging. Gebleken is dat het betreffende besluit nog geen autorisatie betreft van de (voorbereidings)budgetten en nog te openen grondexploitaties. Hiermee wordt de begrotingswijziging die destijds is vastgesteld ongedaan gemaakt.
Per saldo is dit voorstel budgetneutraal. |
0 |
15.528 |
-15.528 |
V |
Op basis van het vastgestelde MPG 2024 & MPR 2024 zijn de cijfers geactualiseerd met betrekking tot de grondexploitaties die betrekking hebben op woningbouw. Dit levert € 9.936.000 hogere lasten op, maar ook € 10.030.000 hogere baten. Per saldo een voordeel van € 795.000 wat wordt verklaard middels een geprognosticeerde tussentijdse winstneming bij de grondexploitatie Eiland van Speyk waarbij wordt voorgesteld dit te storten in de reserve gebiedsontwikkeling Rivierzone (zie taakveld 0.11) (€ 784.000) en de grondexploitatie Westwijk Centrum (€ 11.000) |
9.235 |
-701 |
9.936 |
N |
Taakveld 8.3 Wonen & Bouwen |
|
|
|
|
Lasten |
1.383 |
4.414 |
-3.031 |
V |
Bij de 1e Voortgangsrapportage 2024 is voorgesteld om in het kader van de Particuliere Woningverbetering € 629.000 beschikbaar te stellen ten behoeve van diverse werkzaamheden die leiden tot de aanpak van achterstallig onderhoud, vaak in combinatie met energiebesparende maatregelen. (Het gaat o.a. over het activeren van VVE’s, het opstellen van Duurzaamheidsmeerjarenonderhoudsplannen, aanbieden van leningen) binnen de wijken VOP en Centrum Noord. Hiertegenover staat een ontrekking van de Reserve Particuliere Woningverbetering (zie taakveld 0.11) |
0 |
629 |
-629 |
V |
Bij de jaarrekening 2023 is € 241.000 overgeheveld van 2023 naar 2024 in het kader van de Woonvisie |
780 |
1.021 |
-241 |
V |
|
-535 |
1.714 |
-2.249 |
V |
Taakveld 0.10 Mutaties reserves |
|
|
|
|
Lasten |
7.784 |
0 |
7.784 |
|
Dit verschil betreft de storting van de gemeentelijke bijdrage ad. € 4.600.000 vanuit het coalitieakkoord voor de gebiedsexploitatie Rivierzone, de storting van de geprognosticeerde tussentijdse winstneming binnen grondexploitatie Eiland van Speyk ad. € 784.000 in de reserve gebiedsontwikkeling Rivierzone en de storting van € 2.400.000 voor de programmakosten van de gebiedsontwikkeling Rivierzone vanuit de Algemene Reserve (zie programma 10 Financiën voor de ontrekking) |
7.784 |
0 |
7.784 |
N |
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur |
|
|
|
|
Baten |
-2.205 |
-381 |
-1.825 |
V |
Op basis van het vastgestelde MPG 2024 zijn de cijfers geactualiseerd met betrekking tot de grondexploitatie Vergulde Hand West. Dit levert € 1.797.000 hogere lasten op, maar ook € 1.797.000 hogere baten. Per saldo is deze wijziging budgetneutraal in 2025, er zijn geen tussentijdse winstnemingen. |
|
|
|
|
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) |
|
|
|
|
Baten |
-10.030 |
-8.502 |
-1.528 |
V |
Op basis van het vastgestelde MPG 2024 & MPR 2024 zijn de cijfers geactualiseerd met betrekking tot de grondexploitaties die betrekking hebben op woningbouw. Dit levert € 9.936.000 hogere lasten op, maar ook € 10.030.000 hogere baten. Per saldo een voordeel van € 795.000 wat wordt verklaard middels een geprognosticeerde tussentijdse winstneming bij de grondexploitatie Eiland van Speyk waarbij wordt voorgesteld dit te storten in de reserve gebiedsontwikkeling Rivierzone (zie taakveld 0.11) (€ 784.000) en de grondexploitatie Westwijk Centrum (€ 11.000) |
-10.030 |
1.061 |
-11.091 |
V |
Op 10 januari 2023 is de gebiedsexploitatie Rivierzone vastgesteld door uw Raad inclusief een begrotingswijziging. Gebleken is dat het betreffende besluit nog geen autorisatie betreft van de (voorbereidings)budgetten en nog te openen grondexploitaties. Hiermee wordt de begrotingswijziging die destijds is vastgesteld ongedaan gemaakt.
Per saldo is dit voorstel budgetneutraal. |
0 |
-9.563 |
9.563 |
N |
Taakveld 8.3 Wonen& Bouwen |
|
|
|
|
Baten |
-3.887 |
-5.546 |
1.659 |
N |
Bij de 1e Voortgangsrapportage 2024 is de erfpachtbegroting herzien naar aanleiding van de Nota Erfpachtbeleid 2023. Het grootste verschil tussen 2024 en 2025 wordt veroorzaakt door de veel hogere opbrengst in 2024 van de verkoop bloot-eigendom dan begroot. Dit komt door de aanbieding voor een appartementencomplex dat abusievelijk niet betrokken is in de collectieve aanbieding van die in mei 2023 is gedaan aan de groep erfpachters met een in de periode 2025-2029 aflopende erfpacht. In 2025, 2026 en 2027 normaliseert dat de verkoopopbrengst zich tot een bedrag dat op basis van ervaringscijfers kan worden toegerekend aan reguliere verzoeken en aan in dat jaar aflopende erfpachten die hun tijdelijke erfpacht niet hebben omgezet. |
-3.772 |
-5.438 |
1.666 |
N |
Het overige verschil wordt niet nader verklaard |
-115 |
-108 |
-7 |
V |
Taakveld 0.10 Mutaties reserves |
|
|
|
|
Baten |
-300 |
-7.663 |
7.363 |
|
Dit verschil betreft de teruggedraaide ontrekking binnen de begrotingswijziging van de gebiedsexploitatie Rivierzone ad. €5.965.000, de ontrekking van de reserve Particuliere Woningverbetering ad. € 629.000 en de ontrekkingen van de budgetoverhevelingen vanuit de jaarrekening 2023 ad. € 1.070.000. Daarnaast is er voor 2025 een ontrekking geraamd die dit in 2024 niet was inzake de dekking van de programmakosten voor de gebiedsexploitatie Rivierzone ad. € 300.000 |
-300 |
-7.663 |
7.363 |
|
Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven |
|
|
|
|
Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling |
|
|
|
|
Lasten |
5.785 |
6.268 |
-483 |
V |
Binnenstad: het verschil van € 600.000 wordt veroorzaakt doordat bij de MJB 2022-2024 middels het amandement Revitalisering Binnenstad extra middelen beschikbaar zijn gesteld voor de jaren 203-2025. Deze middelen zijn voor 2025 € 100.000 lager dan in 2024. Daarnaast is er bij de voorjaarsnota 2023 voor het jaar 2024 eenmalig 500k beschikbaar gesteld voor een impuls voor de binnenstad. |
2.936 |
3.536 |
-600 |
V |
De overige verschillen worden niet nader verklaard |
2.849 |
2.732 |
117 |
N |
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting |
|
|
|
|
Lasten |
6.383 |
5.309 |
1.074 |
N |
Stijging in de lasten heeft betrekking op geactiveerde kredieten in 2025, waardoor de kapitaallasten in 2025 stijgen. |
|
|
|
|
Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling |
|
|
|
|
Baten |
-591 |
-996 |
405 |
N |
Het verschil van € 428.000 wordt veroorzaakt door de begrote verkopen van de grond aan de Burgemeester Heusdenlaan en de voorgenomen verkoop van het pand aan de Broekpolderweg opgenomen in de 1e Voortgangsrapportage 2024 |
0 |
-428 |
428 |
N |
Het overige verschil wordt niet nader verklaard |
-591 |
-568 |
-23 |
V |
Taakveld 0.10 Mutaties reserves |
|
|
|
|
Lasten |
-804 |
|
-804 |
|
Onttrekking heeft betrekking op de reserve onderwijshuisvesting ten behoeve van herstelwerkzaamheden van geconstateerde betonrot van het type kwaaitaal bij schoolgebouwen. |
|
|
|
|
Analyse verschillen programma Sociaal domein |
|
|
|
|
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
|
|
|
|
Lasten |
39.466 |
44.619 |
-5.153 |
V |
Actualisatie project Oekraine |
|
|
|
|
Taakveld 6.2 Wijkteams |
|
|
|
|
Lasten |
13.958 |
13.121 |
837 |
N |
Het verschil van € 837.000 wordt verklaard door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025 voor het onderdeel wijkteams en toegang eerstlijnsvoorziening |
|
|
|
|
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie |
|
|
|
|
Lasten |
26.887 |
22.531 |
4.357 |
N |
Het verschil wordt verklaard door stijging van de deelnemersbijdrage Stroomopwaarts voor 2025 voor de onderdelen Leerwerkbedrijf, ovehead en verdeelsleutel. |
|
|
|
|
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|
|
|
|
Lasten |
5.879 |
5.553 |
326 |
N |
Verschil wordt verzoorzaakt door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025 |
|
|
|
|
Taakveld 6.71 Huishoudelijke hulp (WMO) |
|
|
|
|
Lasten |
927 |
549 |
377 |
N |
Verschil wordt verzoorzaakt door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025 |
|
|
|
|
Taakveld 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) |
|
|
|
|
Lasten |
13.749 |
11.182 |
2.567 |
N |
Verschil wordt verzoorzaakt door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025 |
|
|
|
|
Taakveld 6.72 Jeugdhulp behandeling |
|
|
|
|
Lasten |
613 |
340 |
273 |
N |
Verschil wordt verzoorzaakt door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025 |
|
|
|
|
Taakveld 6.73B Gezinsgericht |
|
|
|
|
Lasten |
4.692 |
4.416 |
276 |
N |
Verschil wordt verzoorzaakt door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025 |
|
|
|
|
Taakveld 6.81A Beschermd wonen (WMO) |
|
|
|
|
Lasten |
13.812 |
15.155 |
-1.343 |
V |
Verschil wordt veroorzaakt door correctie van de budgetten als gevolg van wijziging in de IV3 taakvelden |
|
|
|
|
Taakveld 6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang |
|
|
|
|
Lasten |
3.793 |
4.071 |
-279 |
V |
Verschil wordt veroorzaakt door correctie van de budgetten als gevolg van wijziging in de IV3 taakvelden |
|
|
|
|
Taakveld 6.82B Jeugdreclassering |
|
|
|
|
Lasten |
1.150 |
868 |
282 |
V |
Verschil wordt verzoorzaakt door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025 |
|
|
|
|
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
|
|
|
|
Baten |
-33.204 |
-32.633 |
-570 |
V |
Verschil wordt veroorzaakt door stijging van de baten voor Oekraine. |
|
|
|
|
Taakveld 6.3 Inkomensregeling |
|
|
|
|
Baten |
-46.337 |
-44.010 |
-2.328 |
V |
Verschil wordt veroorzaakt door stijging van de BUIG baten |
|
|
|
|
Taakveld 0.10 Mutaties reserves |
|
|
|
|
Baten |
0 |
-6.294 |
6.294 |
N |
Betreft indentele 'budgetoverhevelingen 2023' in 2024. |
|
|
|
|
Analyse verschillen programma Kunst en cultuur |
|
|
|
|
Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
|
|
|
|
Lasten |
7.089 |
8.812 |
-1.723 |
V |
Voordeel is ontstaan door een eenmalige bijdrage van EUR 2,2 miljoen aan de bibliotheek in 2024. Overige verschillen zijn ontstaan door wijziging in de indexering. |
|
|
|
|
Taakveld 0.10 Mutaties reserves |
|
|
|
|
Lasten |
0 |
1.500 |
-1.500 |
V |
Onttrekking aan reserve beeldende kunst in 2024 voor bijdrage aan de bibliotheek geeft een voordeel in 2025. |
|
|
|
|
Analyse verschillen programma Sport en recreatie |
|
|
|
|
Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering |
|
|
|
|
Lasten |
3.366 |
3.044 |
322 |
N |
In afwachting van eventuele nieuwbouw van het zwembad vergt het huidige zwembad De Kulk onderhoud om het zwembad open te kunnen houden. |
|
|
|
|
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties |
|
|
|
|
Lasten |
3.718 |
2.564 |
1.153 |
N |
De toename in de lasten heeft onder andere betrekking op geactiveerde kredieten in 2025, waardoor de kapitaallasten in 2025 stijgen.
Atletiekbaan
Verder is er een toename als gevolg van onderhoud aan de huidige atletiekbaan in afwachting van eventuele nieuwbouw van het zwembad. |
|
|
|
|
Analyse verschillen programma Financiën |
|
|
|
|
Taakveld 0.5 Treasury |
|
|
|
|
Lasten |
2.879 |
2.439 |
440 |
N |
Door actualisatie van de MIP verwachten we in 2025 meer additionele geldleningen te moeten aantrekken en daarmee hogere rentelasten. |
|
|
|
|
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten |
|
|
|
|
Lasten |
-5.310 |
-2.523 |
-2.786 |
V |
Voordeel is ontstaan als gevolg van de actualisatie MIP waardoor een reeel beeld van de kapitaallasten ontstaat. |
|
|
|
|
Taakveld 0.61 OZB woningen |
|
|
|
|
Baten |
-13.734 |
-13.215 |
-519 |
V |
Voordeel als gevolg van gewijzigd indexeringspercentage. |
|
|
|
|
Taakveld 0.62 OZB niet- woningen |
|
|
|
|
Baten |
-11.296 |
-10.893 |
-403 |
V |
Voordeel als gevolg van gewijzigd indexeringspercentage. |
|
|
|
|
Taakveld 0.7 Alg.uitkeringen en ov.uitk.gem.fonds |
|
|
|
|
Baten |
-215.881 |
-209.653 |
-6.228 |
N |
De uitwerking van met name de meicirculaire 2024 heeft een positief effect. |
|
|
|
|
Taakveld 0.10 Mutaties reserves |
|
|
|
|
Baten |
-2.638 |
-4.400 |
1.762 |
V |
Betreft verwerking mutaties uit Algemene reserve ten gunste van reserves Binnenstad en Rivierzone. |
|
|
|
|