Financieel deel

Uitgangspunten voor de ramingen

Terug naar navigatie - Uitgangspunten voor de ramingen

De meerjarenbegroting 2024-2027 moet voldoen aan de richtlijnen van de Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en aan de richtlijnen conform Iv3 (Ministeriële Regeling informatie voor derden).

Indexaties
De meerjarenbegroting is opgesteld in lopende prijzen, waarbij rekening is gehouden met de indexcijfers uit onderstaande tabel. In de meicirculaire 2023 zijn  grote bedragen opgenomen in het accres ten behoeve van de dekking van de gevolgen van de oplopende inflatie. Deze bedragen hebben wij op programma 10 (Financiën) op een stelpost gezet. Bij de uitwerking van deze begroting hebben wij berekend dat wij de gevolgen van de gestegen inflatie kunnen dekken uit deze stelpost. 

Gehanteerde indexeringen (lopende prijzen) 2024 2025 2026 2027
Loonpeil en sociale lasten 6,00% 3,00% 3,00% 3,00%
Materiele uitgaven 3,80% 3,00% 3,00% 3,00%
Subsidies 3,80% 3,00% 3,00% 3,00%
Gemeenschappelijke regelingen 4,40% 3,00% 3,00% 3,00%
Gemeenschappelijke regelingen 'Groot' 6,80% 3,00% 3,00% 3,00%
Verzekeringen 3,80% 3,00% 3,00% 3,00%
Belastingen (lasten) 3,80% 3,00% 3,00% 3,00%
Kapitaallasten 1,50% 1,50% 1,50% 1,50%
Inkomsten 3,80% 3,00% 3,00% 3,00%

Loonkosten en sociale lasten
Voor de raming van de loonkosten voor de meerjarenbegroting 2024-2027 is uitgegaan van de formatie per 1 juli 2023.

In de berekening van de loonkosten is verder rekening gehouden met:

a. periodieke verhogingen;
b. een salarisverhoging van gemiddeld 9,1% voor 2024 e.v.  als gevolg van de Cao Gemeenten;

Rentepercentage
Het renteomslagpercentage is voor de periode 2024 tot en met 2027 vastgesteld op 1,0%. Voor de totstandkoming van dit percentage wordt verwezen naar de paragraaf Financiering waar de methodiek renteresultaat wordt beschreven.

Kapitaallasten
In de staat van activa zijn de investeringen uit het investeringsschema van vóór 2023 verwerkt voor zover deze per 1 juli 2023 in uitvoering zijn genomen.

Tarieven
A. Gesloten circuits:
De tarieven voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing zijn gebaseerd op 100% kostendekkendheid. Zie verder paragraaf Lokale Heffingen.

Verwerking circulaires
De begroting is opgesteld op basis van de meicirculaire 2023 van het Gemeentefonds. 

Bestuur, Participatie en Dienstverlening

Terug naar navigatie - Bestuur, Participatie en Dienstverlening

  

Bedragen x €1.000
Bestuur, Participatie en Dienstverlening Lasten 2025 Baten 2025 Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028
TV0.1 Bestuur 4.423 0 4.560 0 4.680 0 4.722 0
TV0.2 Burgerzaken 3.067 862 3.083 888 3.099 914 3.108 928
TV0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 907 0 793 0 798 0 800 0
TV0.4 Overhead 32.300 18 32.943 18 35.744 19 36.391 19
TV0.5 Treasury 0 13 0 10 0 10 0 10
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.625 0 2.538 0 2.554 0 2.562 0
TV0.10 Mutaties reserves 0 53 0 53 0 53 0 53

Veiligheid en Handhaving

Terug naar navigatie - Veiligheid en Handhaving
Bedragen x €1.000
Veiligheid en Handhaving Lasten 2025 Baten 2025 Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028
TV1.1 Crisisbeheersing en brandweer 7.089 0 7.126 0 7.127 0 6.998 0
TV1.2 Openbare orde en veiligheid 4.646 226 4.682 231 4.719 237 4.737 238
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 17 0 17 0 18 0 18 0
TV8.3 Wonen en bouwen 2.762 1.566 2.767 1.613 2.772 1.662 2.775 1.687
TV0.10 Mutaties reserves 0 16 0 16 0 16 0 16

Groen en Milieu

Terug naar navigatie - Groen en Milieu
Bedragen x €1.000
Groen en Milieu Lasten 2025 Baten 2025 Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028
TV0.5 Treasury 0 110 0 110 0 110 0 110
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 8.396 22 7.750 23 7.867 23 7.937 24
TV6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 790 0 109 0 112 0 113 0
TV7.2 Riolering 8.066 8.253 8.206 8.366 8.112 8.369 8.105 8.250
TV7.3 Afval 10.944 13.536 11.090 13.769 11.030 14.069 11.041 14.157
TV7.4 Milieubeheer 5.067 0 4.114 0 3.260 0 3.228 0
TV7.5 Begraafplaatsen en crematoria 919 925 930 952 985 980 992 995
TV0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0 0 0 0

Verkeer en Mobiliteit

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit
Bedragen x €1.000
Verkeer en Mobiliteit Lasten 2025 Baten 2025 Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028
TV0.63 Parkeerbelasting 0 3.573 0 3.667 0 3.765 0 3.815
TV1.2 Openbare orde en veiligheid 1.245 0 1.283 0 1.322 0 1.343 0
TV2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied 12.548 89 13.582 91 14.845 94 14.979 96
TV2.2 Parkeren 441 23 442 24 425 24 425 25
TV2.4 Economische havens en waterwegen 36 0 36 0 37 0 37 0
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 205 6 211 6 217 6 220 6
TV8.1 Ruimtelijke ordening 3 0 3 0 3 0 3 0

Wonen

Terug naar navigatie - Wonen
Bedragen x €1.000
Wonen Lasten 2025 Baten 2025 Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028
TV3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 2.205 2.205 8.032 8.032 34.178 42.842 1.591 3.043
TV8.1 Ruimtelijke ordening 4.406 766 4.367 789 4.154 813 4.169 823
TV8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 9.376 10.030 11.377 12.474 5.449 6.319 1.749 1.747
TV8.3 Wonen en bouwen 1.383 3.887 1.264 4.066 1.723 4.226 1.737 4.342
TV0.10 Mutaties reserves 7.784 300 853 0 5.542 0 0 0

Onderwijs, Economie en Haven

Terug naar navigatie - Onderwijs, Economie en Haven
Bedragen x €1.000
Onderwijs, Economie en Haven Lasten 2025 Baten 2025 Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028
TV2.3 Recreatieve havens 964 119 966 122 969 126 970 128
TV2.4 Economische havens en waterwegen 1.028 1.048 1.176 1.080 1.187 1.112 1.194 1.129
TV3.1 Economische ontwikkeling 5.785 591 3.246 609 3.339 628 3.373 639
TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 35 4 35 5 36 5 36 5
TV4.1 Openbaar basisonderwijs 705 0 723 0 734 0 744 0
TV4.2 Onderwijshuisvesting 6.383 504 6.225 519 7.248 536 6.720 545
TV4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 8.365 5.299 8.496 5.382 8.618 5.531 8.707 5.602
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 1.063 0 1.095 0 1.125 0 1.131 0
TV0.10 Mutaties reserves -804 238 2.329 0 264 0 7.669 0

Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Sociaal Domein
Bedragen x €1.000
Sociaal Domein Lasten 2025 Baten 2025 Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028
TV1.2 Openbare orde en veiligheid 10 10 10 10 11 11 11 11
TV4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 20 0 21 0 21 0 21 0
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 39.466 33.204 13.099 7.272 6.652 816 6.488 629
TV6.2 Wijkteams 13.958 51 14.403 52 14.814 53 14.919 54
TV6.3 Inkomensregelingen 47.677 46.337 48.497 47.999 49.336 50.503 49.358 51.174
TV6.4 Begeleide participatie 6.907 0 6.952 0 6.952 0 6.987 0
TV6.5 Arbeidsparticipatie 26.887 246 26.787 253 27.183 260 27.761 263
TV6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) 5.879 0 5.931 0 5.931 0 5.931 0
TV6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 927 0 941 0 949 0 953 0
TV6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) 13.749 0 13.666 0 14.632 0 14.698 0
TV6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) 7.796 0 7.840 0 7.862 0 7.873 0
TV6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 613 0 636 0 661 0 666 0
TV6.72a Jeugdhulp begeleiding 6.144 0 6.156 0 6.366 0 6.379 0
TV6.72b Jeugdhulp behandeling 5.610 0 4.033 0 4.139 0 4.128 0
TV6.72c Jeugdhulp dagbesteding 1.772 0 1.847 0 1.909 0 1.913 0
TV6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig 309 0 322 0 333 0 334 0
TV6.73a Pleegzorg 1.719 0 1.796 0 1.860 0 1.864 0
TV6.73b Gezinsgericht 4.692 0 4.900 0 5.075 0 5.086 0
TV6.73c Jeugdhulp met verblijf overig 794 0 832 0 864 0 866 0
TV6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 2.836 0 2.956 0 3.056 0 3.062 0
TV6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 3.476 0 3.639 0 3.725 0 3.696 0
TV6.74c Gesloten plaatsing 1.392 0 1.454 0 1.505 0 1.509 0
TV6.81a Beschermd wonen (WMO) 13.812 96 14.847 98 14.913 101 14.953 102
TV6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 3.793 0 3.616 0 3.724 0 3.770 0
TV6.82a Jeugdbescherming 5.126 0 4.788 0 4.825 0 4.827 0
TV-6.82b Jeugdreclassering 1.150 0 1.191 0 1.207 0 1.213 0
TV7.1 Volksgezondheid 880 0 901 0 920 0 924 0

Kunst, Cultuur en Erfgoed

Terug naar navigatie - Kunst, Cultuur en Erfgoed
Bedragen x €1.000
Kunst, Cultuur en Erfgoed Lasten 2025 Baten 2025 Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028
TV3.4 Economische promotie 102 0 104 0 105 0 107 0
TV5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie 7.089 1.329 7.169 1.381 7.357 1.436 7.480 1.482
TV5.4 Musea 1.966 27 1.965 28 1.987 29 1.998 30
TV5.5 Cultureel erfgoed 336 0 432 0 364 0 364 0
TV5.6 Media 2.016 246 1.968 254 2.028 262 2.055 266
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 131 0 134 0 136 0 137 0
TV0.10 Mutaties reserves 0 23 0 23 0 23 0 23

Sport en Recreatie

Terug naar navigatie - Sport en Recreatie
Bedragen x €1.000
Sport en Recreatie Lasten 2025 Baten 2025 Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028
TV0.5 Treasury 0 1 0 0 0 0 0 0
TV1.2 Openbare orde en veiligheid 76 0 78 0 80 0 81 0
TV2.3 Recreatieve havens 63 225 63 231 64 238 64 242
TV3.4 Economische promotie 11 6 11 6 11 6 11 6
TV5.1 Sportbeleid en activering 3.366 342 3.225 346 3.912 350 3.975 354
TV5.2 Sportaccommodaties 3.718 656 3.861 675 4.396 695 4.416 704
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.159 0 1.228 0 1.244 0 1.241 0

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën
Bedragen x €1.000
Financiën Lasten 2025 Baten 2025 Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028
TV0.5 Treasury 2.879 4.294 3.410 4.194 3.943 4.580 3.943 4.580
TV0.61 OZB woningen 0 13.734 0 14.163 0 15.499 0 15.768
TV0.62 OZB niet-woningen 0 11.296 0 11.625 0 11.066 0 11.203
TV0.64 Belastingen overig 1.846 336 1.877 345 1.879 355 1.851 360
TV0.7 Uitkeringen Gemeentefonds 0 215.881 0 211.491 0 218.656 0 222.741
TV0.8 Overige baten en lasten -5.310 0 -5.265 0 -5.381 0 -5.509 0
TV3.4 Economische promotie 0 363 0 374 0 385 0 391
TV0.10 Mutaties reserves 64 2.638 64 2.329 64 5.239 64 7.844

Meerjarig overzicht van baten en lasten per taakveld

Terug naar navigatie - Meerjarig overzicht van baten en lasten per taakveld
Bedragen x €1.000
Overzicht taakvelden Lasten 2025 Baten 2025 Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028
TV0.1 Bestuur 4.423 0 4.560 0 4.680 0 4.722 0
TV0.2 Burgerzaken 3.067 862 3.083 888 3.099 914 3.108 928
TV0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 907 0 793 0 798 0 800 0
TV0.4 Overhead 32.300 18 32.943 18 35.744 19 36.391 19
TV0.5 Treasury 2.879 4.418 3.410 4.315 3.943 4.701 3.943 4.701
TV0.61 OZB woningen 0 13.734 0 14.163 0 15.499 0 15.768
TV0.62 OZB niet-woningen 0 11.296 0 11.625 0 11.066 0 11.203
TV0.63 Parkeerbelasting 0 3.573 0 3.667 0 3.765 0 3.815
TV0.64 Belastingen overig 1.846 336 1.877 345 1.879 355 1.851 360
TV0.7 Uitkeringen Gemeentefonds 0 215.881 0 211.491 0 218.656 0 222.741
TV0.8 Overige baten en lasten -5.310 0 -5.265 0 -5.381 0 -5.509 0
TV1.1 Crisisbeheersing en brandweer 7.089 0 7.126 0 7.127 0 6.998 0
TV1.2 Openbare orde en veiligheid 5.978 236 6.054 242 6.132 247 6.172 249
TV2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied 12.548 89 13.582 91 14.845 94 14.979 96
TV2.2 Parkeren 441 23 442 24 425 24 425 25
TV2.3 Recreatieve havens 1.027 343 1.030 354 1.032 364 1.034 370
TV2.4 Economische havens en waterwegen 1.064 1.048 1.213 1.080 1.224 1.112 1.231 1.129
TV3.1 Economische ontwikkeling 5.785 591 3.246 609 3.339 628 3.373 639
TV3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 2.205 2.205 8.032 8.032 34.178 42.842 1.591 3.043
TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 35 4 35 5 36 5 36 5
TV3.4 Economische promotie 113 369 115 380 116 391 118 397
TV4.1 Openbaar basisonderwijs 705 0 723 0 734 0 744 0
TV4.2 Onderwijshuisvesting 6.383 504 6.225 519 7.248 536 6.720 545
TV4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 8.385 5.299 8.516 5.382 8.638 5.531 8.727 5.602
TV5.1 Sportbeleid en activering 3.366 342 3.225 346 3.912 350 3.975 354
TV5.2 Sportaccommodaties 3.718 656 3.861 675 4.396 695 4.416 704
TV5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie 7.089 1.329 7.169 1.381 7.357 1.436 7.480 1.482
TV5.4 Musea 1.966 27 1.965 28 1.987 29 1.998 30
TV5.5 Cultureel erfgoed 336 0 432 0 364 0 364 0
TV5.6 Media 2.016 246 1.968 254 2.028 262 2.055 266
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 9.892 28 9.322 29 9.464 30 9.536 30
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 43.171 33.204 16.750 7.272 10.350 816 10.199 629
TV6.2 Wijkteams 13.958 51 14.403 52 14.814 53 14.919 54
TV6.3 Inkomensregelingen 47.677 46.337 48.497 47.999 49.336 50.503 49.358 51.174
TV6.4 Begeleide participatie 6.907 0 6.952 0 6.952 0 6.987 0
TV6.5 Arbeidsparticipatie 26.887 246 26.787 253 27.183 260 27.761 263
TV6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) 5.879 0 5.931 0 5.931 0 5.931 0
TV6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 927 0 941 0 949 0 953 0
TV6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) 13.749 0 13.666 0 14.632 0 14.698 0
TV6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) 7.796 0 7.840 0 7.862 0 7.873 0
TV6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 613 0 636 0 661 0 666 0
TV6.72a Jeugdhulp begeleiding 6.144 0 6.156 0 6.366 0 6.379 0
TV6.72b Jeugdhulp behandeling 5.610 0 4.033 0 4.139 0 4.128 0
TV6.72c Jeugdhulp dagbesteding 1.772 0 1.847 0 1.909 0 1.913 0
TV6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig 309 0 322 0 333 0 334 0
TV6.73a Pleegzorg 1.719 0 1.796 0 1.860 0 1.864 0
TV6.73b Gezinsgericht 4.692 0 4.900 0 5.075 0 5.086 0
TV6.73c Jeugdhulp met verblijf overig 794 0 832 0 864 0 866 0
TV6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 3.627 0 3.065 0 3.168 0 3.176 0
TV6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 3.476 0 3.639 0 3.725 0 3.696 0
TV6.74c Gesloten plaatsing 1.392 0 1.454 0 1.505 0 1.509 0
TV6.81a Beschermd wonen (WMO) 13.812 96 14.847 98 14.913 101 14.953 102
TV6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 3.793 0 3.616 0 3.724 0 3.770 0
TV6.82a Jeugdbescherming 5.126 0 4.788 0 4.825 0 4.827 0
TV-6.82b Jeugdreclassering 1.150 0 1.191 0 1.207 0 1.213 0
TV7.1 Volksgezondheid 880 0 901 0 920 0 924 0
TV7.2 Riolering 8.066 8.253 8.206 8.366 8.112 8.369 8.105 8.250
TV7.3 Afval 10.944 13.536 11.090 13.769 11.030 14.069 11.041 14.157
TV7.4 Milieubeheer 5.067 0 4.114 0 3.260 0 3.228 0
TV7.5 Begraafplaatsen en crematoria 919 925 930 952 985 980 992 995
TV8.1 Ruimtelijke ordening 4.409 766 4.369 789 4.157 813 4.172 823
TV8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 9.376 10.030 11.377 12.474 5.449 6.319 1.749 1.747
TV8.3 Wonen en bouwen 4.146 5.453 4.031 5.679 4.495 5.887 4.511 6.028
TV0.10 Mutaties reserves 7.043 3.267 3.246 2.420 5.870 5.330 7.733 7.934

Saldo Exploitatie

Terug naar navigatie - Saldo Exploitatie
Bedragen x €1.000
Saldo Exploitatie Lasten 2025 Baten 2025 Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028
TV0.11 Saldo explotatie 0 6.458 0 2.771 0 -7.144 0 -3.867

Analyse verschillen met begroting vorig jaar

Terug naar navigatie - Analyse verschillen met begroting vorig jaar
Analyse verschillen programma Bestuur, participatie en dienstverlening Begroting 2025 Begroting 2024 Afwijking (>= € 200.000 +/-) Voordeel/Nadeel
Taakveld 0.1 Bestuur
Lasten 4.423 4.204 219 N
De stijging van de lasten zijn door de hoger vastgestelde indexeringspercentages in de Voorjaarsnota 2024.
Taakveld 0.2 Burgerzaken
Lasten 3.067 3.533 -466 V
Het voordeel wordt veroorzaakt door hogere incidentele lasten in 2024.
Taakveld 0.4 Overhead
Lasten 32.300 35.429 -3.129 V
Het voordeel wordt veroorzaakt door incidentele lasten in 2024, een onjuiste indexering van de personeelslasten in 2024 die in 2025 is gecorrigeerd. Daarnaast zijn de kapiltaallasten gewijzigd door herijking van de kredieten.
Taakveld 0.1 Bestuur
Taakveld 0.2 Burgerzaken
Baten -862 -1.303 441 N
Het nadeel wordt veroorzaakt door hogere incidentele baten in 2024.
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Baten -275 -53 -222 V
Het voordeel wordt veroorzaakt door een hogere onttrekking aan de reserve in 2024 als gevolg van de hogere lasten in 2024.
Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving
Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Lasten 7.089 6.622 467 N
Lasten stijgen door een hogere bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Rijnmond.
Analyse verschillen programma Groen en milieu
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr.
Lasten 8.396 9.585 -1.189 V
Het verdeel is te verklaren vanuit incidentele budgetten in 2024 en ruimte scheppende maatregelen in 2025.
Taakveld 6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblij
Lasten 790 277 514 N
Verschil wordt veroorzaakt door correctie van de budgetten als gevolg van wijziging in de IV3 taakvelden
Taakveld 7.2 Riolering
Lasten 8.066 6.847 1.219 N
Het nieuwe kostendekkingsplan van het vastgestelde Programma Stedelijk Water is opgeomen in de begroting 2025. Daarnaast wijken de kapitaallasten af door herijking van de kredieten.
Taakveld 7.3 Afval
Lasten 10.944 10.098 846 N
Kosten voor de verwerking van huishoudelijk afval door Irado stijgen in 2025. Hogere kapitaallasten dan in 2024 door de verwachting dat er meer investeringen gereed zullen komen in 2024. Dit betekent kapitaallasten in 2025.
Taakveld 7.4 Milieubeheer
Lasten 5.067 7.522 -2.455 V
De eigen bijdrage van de gemeente voor de sanering van de Broekpolder is eenmalig van 2023 naar 2024 overgeheveld bij de jaarrekening 2023.
Taakveld 7.2 Riolering
Baten -8.253 -7.117 -1.136 N
De geraamde opbrengst vanuit rioolheffing is hoger door een hoger tarief wat nodig is om de hogere lasten te dekken.
Taakveld 7.3 Afval
Baten -13.536 -13.817 280 N
Er zijn lagere inkomsten geraamd in 2025 voor huishoudelijk afval omdat de voorziening afval groot genoeg is om hier een onttrekking uit te doen in 2025. Daardoor hoeft het tarief afvalstoffenheffing niet te stijgen in 2025. Daar tegenover staat wel een stijging van de inkomsten bedrijfsafval en een hogere vergoeding vanuit Verpackt
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Baten 0 -3.616 3.616 N
In 2024 staat een reserveontrekking geraamd voor Groeiplaatsen van de bomen Oosthavenkade, Sanering Broekpolder, Stadsprogramma Groen en Stadsprogramma Nieuwe Energie. Deze betreffen een budgetoverheveling van 2023.
Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
Lasten 12.548 14.282 -1.733 V
Door het actualiseren van de MIP zijn de geraamde kapitaallasten in 2025 lager. In 2024 is eenmalig budget opgenomen ter uitvoering van het Amendement vervroegd onderhoudsniveau omhoog. Er is een voordeel door incidentele lasten in 2024.
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening
Lasten 3 554 -551 V
Er is een voordeel door incidentele lasten in 2024 met betrekking tot de Blankenburgverbinding.
Taakveld 0.63 Parkeerbelasting
Baten -3.573 -2.890 -683 N
De inkomsten op parkeren zijn in 2025 hoger doordat de opbrengsten realistischer zijn geraamd en er een aantal extra tariefverhogingen is toegepast op het straatparkeren en vergunningen. Ook de geraamde inkomsten vanuit de naheffingsaanslagen is hoger door de toegepaste indexering
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Baten 0 -2.050 2.050 V
Het voordeel wordt veroorzaakt door een hogere storting vanuit de reserve in 2024 als gevolg van de budgetoverhevelingen 2023.
Analyse verschillen programma Wonen
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Lasten 2.205 408 1.797 N
Op basis van het vastgestelde MPG 2024 zijn de cijfers geactualiseerd met betrekking tot de grondexploitatie Vergulde Hand West. Dit levert € 1.797.000 hogere lasten op, maar ook € 1.797.000 hogere baten. Per saldo is deze wijziging budgetneutraal in 2025, er zijn geen tussentijdse winstnemingen.
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening
Lasten 4.406 9.673 -5.266 V
Op 10 januari 2023 is de gebiedsexploitatie Rivierzone vastgesteld door uw Raad inclusief een begrotingswijziging. Gebleken is dat het betreffende besluit nog geen autorisatie betreft van de (voorbereidings)budgetten en nog te openen grondexploitaties. Hiermee wordt de begrotingswijziging die destijds is vastgesteld ongedaan gemaakt. Hierbij wordt voorgesteld om de bijdrage vanuit het coalitieakkoord ad. € 4.600.000 te storten in de reserve gebiedsontwikkeling Rivierzone ter dekking van toekomstige lasten. Per saldo is dit voorstel budgetneutraal. 0 4.100 -4.100 V
In het kader van de Omgevingswet is in bij de jaarrekening 2023 budget overgeheveld van 2023 naar 2024 ad. € 769.000, daarnaast is er incidenteel in 2024 vanuit de meicirculaire € 65.000 ontvangen ten behoeve van de Omgevingswet. Ten slotte wordt voorgesteld om € 250.000 vrij te laten vallen in het begrotingssaldo daar dit budget niet (meer) nodig is voor de Omgevingswet. 854 2.435 -1.581 V
In een soortenmanagementplan (hierna: SMP) staat beschreven hoe omgegaan wordt met beschermde diersoorten en biodiversiteit in een gebied waar ook allerlei ruimtelijke ontwikkelingen en activiteiten plaatsvinden. Met het SMP kan een ontheffing in een gebied worden aangevraagd door de gemeente. Dit komt in plaats van ontheffingen per project. Een SMP bespaart particuliere woningeigenaren een duur en tijdrovend ecologisch onderzoek per individuele woning bij de wens om hun woning te isoleren. Het tot stand komen van een SMP vraagt om expertise van een ecologische bureau en input vanuit andere disciplines binnen de gemeente. Voorgesteld wordt om € 100.000 vrij te maken voor het opstellen van een SMP. Daarnaast wordt er € 258.000 overgeheveld vanuit het Omgevingswet-budget 358 0 358 N
De overige verschillen worden niet toegelicht 3.194 3.138 56 N
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
Lasten 9.376 14.968 -5.592 V
Op 10 januari 2023 is de gebiedsexploitatie Rivierzone vastgesteld door uw Raad inclusief een begrotingswijziging. Gebleken is dat het betreffende besluit nog geen autorisatie betreft van de (voorbereidings)budgetten en nog te openen grondexploitaties. Hiermee wordt de begrotingswijziging die destijds is vastgesteld ongedaan gemaakt. Per saldo is dit voorstel budgetneutraal. 0 15.528 -15.528 V
Op basis van het vastgestelde MPG 2024 & MPR 2024 zijn de cijfers geactualiseerd met betrekking tot de grondexploitaties die betrekking hebben op woningbouw. Dit levert € 9.936.000 hogere lasten op, maar ook € 10.030.000 hogere baten. Per saldo een voordeel van € 795.000 wat wordt verklaard middels een geprognosticeerde tussentijdse winstneming bij de grondexploitatie Eiland van Speyk waarbij wordt voorgesteld dit te storten in de reserve gebiedsontwikkeling Rivierzone (zie taakveld 0.11) (€ 784.000) en de grondexploitatie Westwijk Centrum (€ 11.000) 9.235 -701 9.936 N
Taakveld 8.3 Wonen & Bouwen
Lasten 1.383 4.414 -3.031 V
Bij de 1e Voortgangsrapportage 2024 is voorgesteld om in het kader van de Particuliere Woningverbetering € 629.000 beschikbaar te stellen ten behoeve van diverse werkzaamheden die leiden tot de aanpak van achterstallig onderhoud, vaak in combinatie met energiebesparende maatregelen. (Het gaat o.a. over het activeren van VVE’s, het opstellen van Duurzaamheidsmeerjarenonderhoudsplannen, aanbieden van leningen) binnen de wijken VOP en Centrum Noord. Hiertegenover staat een ontrekking van de Reserve Particuliere Woningverbetering (zie taakveld 0.11) 0 629 -629 V
Bij de jaarrekening 2023 is € 241.000 overgeheveld van 2023 naar 2024 in het kader van de Woonvisie 780 1.021 -241 V
-535 1.714 -2.249 V
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Lasten 7.784 0 7.784
Dit verschil betreft de storting van de gemeentelijke bijdrage ad. € 4.600.000 vanuit het coalitieakkoord voor de gebiedsexploitatie Rivierzone, de storting van de geprognosticeerde tussentijdse winstneming binnen grondexploitatie Eiland van Speyk ad. € 784.000 in de reserve gebiedsontwikkeling Rivierzone en de storting van € 2.400.000 voor de programmakosten van de gebiedsontwikkeling Rivierzone vanuit de Algemene Reserve (zie programma 10 Financiën voor de ontrekking) 7.784 0 7.784 N
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Baten -2.205 -381 -1.825 V
Op basis van het vastgestelde MPG 2024 zijn de cijfers geactualiseerd met betrekking tot de grondexploitatie Vergulde Hand West. Dit levert € 1.797.000 hogere lasten op, maar ook € 1.797.000 hogere baten. Per saldo is deze wijziging budgetneutraal in 2025, er zijn geen tussentijdse winstnemingen.
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
Baten -10.030 -8.502 -1.528 V
Op basis van het vastgestelde MPG 2024 & MPR 2024 zijn de cijfers geactualiseerd met betrekking tot de grondexploitaties die betrekking hebben op woningbouw. Dit levert € 9.936.000 hogere lasten op, maar ook € 10.030.000 hogere baten. Per saldo een voordeel van € 795.000 wat wordt verklaard middels een geprognosticeerde tussentijdse winstneming bij de grondexploitatie Eiland van Speyk waarbij wordt voorgesteld dit te storten in de reserve gebiedsontwikkeling Rivierzone (zie taakveld 0.11) (€ 784.000) en de grondexploitatie Westwijk Centrum (€ 11.000) -10.030 1.061 -11.091 V
Op 10 januari 2023 is de gebiedsexploitatie Rivierzone vastgesteld door uw Raad inclusief een begrotingswijziging. Gebleken is dat het betreffende besluit nog geen autorisatie betreft van de (voorbereidings)budgetten en nog te openen grondexploitaties. Hiermee wordt de begrotingswijziging die destijds is vastgesteld ongedaan gemaakt. Per saldo is dit voorstel budgetneutraal. 0 -9.563 9.563 N
Taakveld 8.3 Wonen& Bouwen
Baten -3.887 -5.546 1.659 N
Bij de 1e Voortgangsrapportage 2024 is de erfpachtbegroting herzien naar aanleiding van de Nota Erfpachtbeleid 2023. Het grootste verschil tussen 2024 en 2025 wordt veroorzaakt door de veel hogere opbrengst in 2024 van de verkoop bloot-eigendom dan begroot. Dit komt door de aanbieding voor een appartementencomplex dat abusievelijk niet betrokken is in de collectieve aanbieding van die in mei 2023 is gedaan aan de groep erfpachters met een in de periode 2025-2029 aflopende erfpacht. In 2025, 2026 en 2027 normaliseert dat de verkoopopbrengst zich tot een bedrag dat op basis van ervaringscijfers kan worden toegerekend aan reguliere verzoeken en aan in dat jaar aflopende erfpachten die hun tijdelijke erfpacht niet hebben omgezet. -3.772 -5.438 1.666 N
Het overige verschil wordt niet nader verklaard -115 -108 -7 V
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Baten -300 -7.663 7.363
Dit verschil betreft de teruggedraaide ontrekking binnen de begrotingswijziging van de gebiedsexploitatie Rivierzone ad. €5.965.000, de ontrekking van de reserve Particuliere Woningverbetering ad. € 629.000 en de ontrekkingen van de budgetoverhevelingen vanuit de jaarrekening 2023 ad. € 1.070.000. Daarnaast is er voor 2025 een ontrekking geraamd die dit in 2024 niet was inzake de dekking van de programmakosten voor de gebiedsexploitatie Rivierzone ad. € 300.000 -300 -7.663 7.363
Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven
Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling
Lasten 5.785 6.268 -483 V
Binnenstad: het verschil van € 600.000 wordt veroorzaakt doordat bij de MJB 2022-2024 middels het amandement Revitalisering Binnenstad extra middelen beschikbaar zijn gesteld voor de jaren 203-2025. Deze middelen zijn voor 2025 € 100.000 lager dan in 2024. Daarnaast is er bij de voorjaarsnota 2023 voor het jaar 2024 eenmalig 500k beschikbaar gesteld voor een impuls voor de binnenstad. 2.936 3.536 -600 V
De overige verschillen worden niet nader verklaard 2.849 2.732 117 N
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting
Lasten 6.383 5.309 1.074 N
Stijging in de lasten heeft betrekking op geactiveerde kredieten in 2025, waardoor de kapitaallasten in 2025 stijgen.
Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling
Baten -591 -996 405 N
Het verschil van € 428.000 wordt veroorzaakt door de begrote verkopen van de grond aan de Burgemeester Heusdenlaan en de voorgenomen verkoop van het pand aan de Broekpolderweg opgenomen in de 1e Voortgangsrapportage 2024 0 -428 428 N
Het overige verschil wordt niet nader verklaard -591 -568 -23 V
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Lasten -804 -804
Onttrekking heeft betrekking op de reserve onderwijshuisvesting ten behoeve van herstelwerkzaamheden van geconstateerde betonrot van het type kwaaitaal bij schoolgebouwen.
Analyse verschillen programma Sociaal domein
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 39.466 44.619 -5.153 V
Actualisatie project Oekraine
Taakveld 6.2 Wijkteams
Lasten 13.958 13.121 837 N
Het verschil van € 837.000 wordt verklaard door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025 voor het onderdeel wijkteams en toegang eerstlijnsvoorziening
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
Lasten 26.887 22.531 4.357 N
Het verschil wordt verklaard door stijging van de deelnemersbijdrage Stroomopwaarts voor 2025 voor de onderdelen Leerwerkbedrijf, ovehead en verdeelsleutel.
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Lasten 5.879 5.553 326 N
Verschil wordt verzoorzaakt door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025
Taakveld 6.71 Huishoudelijke hulp (WMO)
Lasten 927 549 377 N
Verschil wordt verzoorzaakt door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025
Taakveld 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO)
Lasten 13.749 11.182 2.567 N
Verschil wordt verzoorzaakt door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025
Taakveld 6.72 Jeugdhulp behandeling
Lasten 613 340 273 N
Verschil wordt verzoorzaakt door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025
Taakveld 6.73B Gezinsgericht
Lasten 4.692 4.416 276 N
Verschil wordt verzoorzaakt door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025
Taakveld 6.81A Beschermd wonen (WMO)
Lasten 13.812 15.155 -1.343 V
Verschil wordt veroorzaakt door correctie van de budgetten als gevolg van wijziging in de IV3 taakvelden
Taakveld 6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang
Lasten 3.793 4.071 -279 V
Verschil wordt veroorzaakt door correctie van de budgetten als gevolg van wijziging in de IV3 taakvelden
Taakveld 6.82B Jeugdreclassering
Lasten 1.150 868 282 V
Verschil wordt verzoorzaakt door stijging van de deelnemersbijdrage voor Rogplus in 2025
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Baten -33.204 -32.633 -570 V
Verschil wordt veroorzaakt door stijging van de baten voor Oekraine.
Taakveld 6.3 Inkomensregeling
Baten -46.337 -44.010 -2.328 V
Verschil wordt veroorzaakt door stijging van de BUIG baten
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Baten 0 -6.294 6.294 N
Betreft indentele 'budgetoverhevelingen 2023' in 2024.
Analyse verschillen programma Kunst en cultuur
Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Lasten 7.089 8.812 -1.723 V
Voordeel is ontstaan door een eenmalige bijdrage van EUR 2,2 miljoen aan de bibliotheek in 2024. Overige verschillen zijn ontstaan door wijziging in de indexering.
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Lasten 0 1.500 -1.500 V
Onttrekking aan reserve beeldende kunst in 2024 voor bijdrage aan de bibliotheek geeft een voordeel in 2025.
Analyse verschillen programma Sport en recreatie
Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering
Lasten 3.366 3.044 322 N
In afwachting van eventuele nieuwbouw van het zwembad vergt het huidige zwembad De Kulk onderhoud om het zwembad open te kunnen houden.
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties
Lasten 3.718 2.564 1.153 N
De toename in de lasten heeft onder andere betrekking op geactiveerde kredieten in 2025, waardoor de kapitaallasten in 2025 stijgen. Atletiekbaan Verder is er een toename als gevolg van onderhoud aan de huidige atletiekbaan in afwachting van eventuele nieuwbouw van het zwembad.
Analyse verschillen programma Financiën
Taakveld 0.5 Treasury
Lasten 2.879 2.439 440 N
Door actualisatie van de MIP verwachten we in 2025 meer additionele geldleningen te moeten aantrekken en daarmee hogere rentelasten.
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten
Lasten -5.310 -2.523 -2.786 V
Voordeel is ontstaan als gevolg van de actualisatie MIP waardoor een reeel beeld van de kapitaallasten ontstaat.
Taakveld 0.61 OZB woningen
Baten -13.734 -13.215 -519 V
Voordeel als gevolg van gewijzigd indexeringspercentage.
Taakveld 0.62 OZB niet- woningen
Baten -11.296 -10.893 -403 V
Voordeel als gevolg van gewijzigd indexeringspercentage.
Taakveld 0.7 Alg.uitkeringen en ov.uitk.gem.fonds
Baten -215.881 -209.653 -6.228 N
De uitwerking van met name de meicirculaire 2024 heeft een positief effect.
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Baten -2.638 -4.400 1.762 V
Betreft verwerking mutaties uit Algemene reserve ten gunste van reserves Binnenstad en Rivierzone.

Beïnvloedbaar en wettelijke taak

Terug naar navigatie - Beïnvloedbaar en wettelijke taak
2025 2026 2027 2028
Programma Beinvloedbaar Wettelijk of niet wettelijke taak LASTEN BATEN LASTEN BATEN LASTEN BATEN LASTEN BATEN
Bestuur, Participatie en Dienstverlening
01 Bestuur nee Wettelijke taak 4.412 0 4.535 0 4.656 0 4.698 0
010 Mutaties reserves ja Niet wettelijke taak 0 0 0 0 0 0 0 0
nee Wettelijke taak -53 -53 -53 -53
02 Burgerzaken ja Wettelijke taak 1.004 -425 1.010 -437 1.016 -451 1.019 -457
nee Wettelijke taak 2.063 -437 2.073 -450 2.083 -464 2.089 -471
03 Beheer overige gebouwen en gronden nee Ondersteunend aan wettelijke en niet wettelijke taken 907 0 793 0 798 0 800 0
04 Overhead ja Ondersteunend aan wettelijke en niet wettelijke taken -4.096 -4.094 -4.092 -4.090
nee Niet wettelijke taak 0 0 0 0 0 0 0 0
Ondersteunend aan wettelijke en niet wettelijke taken 30.263 -18 30.424 -18 32.910 -19 33.467 -19
Wettelijke taak 6.626 0 7.120 0 7.432 0 7.521 0
05 Treasury nee Niet wettelijke taak -13 -10 -10 -10
61 Samenkracht en burgerparticipatie ja Wettelijke taak 2.528 2.438 2.451 2.457
nee Wettelijke taak 98 100 104 105
Totaal Bestuur, Participatie en Dienstverlening 43.804 -946 44.400 -969 47.357 -996 48.065 -1.010
Veiligheid en Handhaving
010 Mutaties reserves ja Wettelijke taak 0 0 0 0
nee Wettelijke taak -16 -16 -16 -16
11 Crisisbeheersing en brandweer nee Wettelijke taak 7.089 7.126 7.127 6.998
12 Tegengaan radicalisering ja Wettelijke taak 3.923 -205 3.949 -210 3.977 -214 3.992 -216
nee Wettelijke taak 723 -21 733 -22 742 -22 745 -22
61 Samenkracht en burgerparticipatie nee Wettelijke taak 17 0 17 0 18 0 18 0
83 Uitkoopreg.hoogspanningsverbindingen nee Wettelijke taak 2.762 -1.566 2.767 -1.613 2.772 -1.662 2.775 -1.687
Totaal Veiligheid en Handhaving 14.514 -1.808 14.593 -1.860 14.636 -1.914 14.528 -1.941
Groen en Milieu
010 Mutaties reserves ja Wettelijke taak 0 0 0 0
nee Wettelijke taak 0 0 0 0 0 0 0 0
05 Treasury nee Wettelijke taak -110 -110 -110 -110
57 Openbaar groen en (openlucht) recr. ja Niet wettelijke taak 27 28 29 29
Wettelijke taak 6.912 0 7.011 0 7.107 0 7.164 0
nee Wettelijke taak 1.457 -22 711 -23 732 -23 744 -24
674A Jeugd behandeling GGZ zonder verblij nee Wettelijke taak 790 109 112 113
72 Riolering nee Wettelijke taak 7.488 -7.676 7.628 -7.789 7.535 -7.792 7.527 -7.673
73 Afval ja Niet wettelijke taak 283 -284 287 -289 292 -295 296 -300
nee Wettelijke taak 10.662 -13.253 10.803 -13.480 10.738 -13.774 10.745 -13.858
74 Milieubeheer ja Niet wettelijke taak 414 422 431 435
Wettelijke taak 2.627 0 2.679 0 2.556 0 2.514 0
nee Wettelijke taak 2.101 1.088 348 354
75 Begraafplaatsen en crematoria nee Wettelijke taak 919 -925 930 -952 985 -980 992 -995
Totaal Groen en Milieu 33.680 -22.269 31.696 -22.643 30.863 -22.974 30.913 -22.958
Verkeer en Mobiliteit
010 Mutaties reserves nee Wettelijke taak 0 0 0 0 0 0 0 0
063 Parkeerbelasting ja Niet wettelijke taak -3.653 -3.747 -3.845 -3.895
12 Tegengaan radicalisering nee Wettelijke taak 1.245 1.283 1.322 1.343
21 Verkeer en vervoer ja Niet wettelijke taak 28 29 29 30
Wettelijke taak 6.112 -89 6.390 -91 6.758 -94 6.864 -96
nee Wettelijke taak 6.389 0 7.143 0 8.039 0 8.066 0
22 Parkeren ja Niet wettelijke taak 14 14 14 15
nee Niet wettelijke taak 426 -23 427 -24 410 -24 410 -25
Wettelijke taak 1 1 1 1
24 Economische havens en waterwegen ja Niet wettelijke taak 31 32 33 33
nee Niet wettelijke taak 5 4 4 4
57 Openbaar groen en (openlucht) recr. nee Wettelijke taak 215 -6 221 -6 227 -6 230 -6
81 Wet basisregistratie Ondergrond nee Wettelijke taak 3 0 3 0 3 0 3 0
Totaal Verkeer en Mobiliteit 14.470 -3.770 15.548 -3.867 16.840 -3.969 16.998 -4.021
Wonen
010 Mutaties reserves nee Wettelijke taak 7.784 -300 853 0 5.542 0 0 0
32 Fysieke bedrijfsinfrastructuur nee Niet wettelijke taak 2.205 -2.205 8.032 -8.032 34.178 -42.842 1.591 -3.043
81 Wet basisregistratie Ondergrond ja Wettelijke taak 1.859 1.872 1.886 1.897
nee Wettelijke taak 2.547 -766 2.494 -789 2.268 -813 2.271 -823
82 Grondexpl.(niet-bedrijventerreinen) nee Niet wettelijke taak 2.813 -2.824 8.881 -9.265 3.147 -3.415 1.609 -1.747
Wettelijke taak 6.563 -7.206 2.496 -3.209 2.302 -2.905 140 0
83 Uitkoopreg.hoogspanningsverbindingen ja Niet wettelijke taak 631 -41 605 -42 609 -43 611 -44
nee Niet wettelijke taak 244 -74 245 -80 236 -72 236 -72
Wettelijke taak 509 -3.772 413 -3.944 878 -4.111 890 -4.225
Totaal Wonen 25.154 -17.189 25.893 -25.362 51.046 -54.200 9.246 -9.954
Onderwijs, Economie en Haven
010 Mutaties reserves nee Wettelijke taak -804 -238 2.329 0 264 0 7.669 0
23 Recreatieve havens nee Niet wettelijke taak 964 -119 966 -122 969 -126 970 -128
24 Economische havens en waterwegen ja Niet wettelijke taak 383 -1.048 392 -1.080 400 -1.112 405 -1.129
nee Niet wettelijke taak 637 777 779 781
Wettelijke taak 8 8 8 8
31 Economische ontwikkeling ja Niet wettelijke taak 4.217 1.722 1.756 1.772
nee Niet wettelijke taak 869 -591 866 -609 884 -628 893 -639
Wettelijke taak 699 659 700 708
33 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen ja Niet wettelijke taak 13 -4 13 -5 13 -5 13 -5
nee Niet wettelijke taak 11 11 11 11
Wettelijke taak 12 12 12 12
41 Openbaar basisonderwijs ja Niet wettelijke taak 186 192 198 201
nee Wettelijke taak 519 0 531 0 536 0 543 0
42 Onderwijshuisvesting nee Wettelijke taak 6.383 -504 6.225 -519 7.248 -536 6.720 -545
43 Onderwijsbeleid en leerlingzaken nee Niet wettelijke taak 41 43 44 44
Wettelijke taak 8.324 -5.299 8.453 -5.382 8.574 -5.531 8.663 -5.602
61 Samenkracht en burgerparticipatie nee Niet wettelijke taak 1.069 1.102 1.132 1.138
Wettelijke taak -6 -7 -7 -7
Totaal Onderwijs, Economie en Haven 23.523 -7.803 24.292 -7.717 23.520 -7.938 30.542 -8.048
Sociaal Domein
010 Mutaties reserves nee Wettelijke taak 0 0 0 0
12 Tegengaan radicalisering nee Wettelijke taak 10 -10 10 -10 11 -11 11 -11
43 Onderwijsbeleid en leerlingzaken nee Wettelijke taak 20 21 21 21
61 Samenkracht en burgerparticipatie ja Niet wettelijke taak 1.219 1.233 1.247 1.261
Wettelijke taak 3.599 0 3.426 0 3.442 0 3.475 0
nee Niet wettelijke taak 818 -667 836 -687 854 -707 864 -718
Wettelijke taak 33.830 -32.537 7.604 -6.586 1.110 -108 887 89
62 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen ja Wettelijke taak 4.273 4.511 4.618 4.707
nee Wettelijke taak 9.685 -51 9.892 -52 10.196 -53 10.213 -54
63 Inkomensregelingen ja Niet wettelijke taak 2.993 -1.409 3.048 -1.810 3.054 -2.111 3.058 -2.145
nee Niet wettelijke taak 926 954 983 997
Wettelijke taak 43.566 -44.929 44.304 -46.189 45.109 -48.392 45.113 -49.029
64 WSW en beschut werk nee Wettelijke taak 6.907 6.952 6.952 6.987
65 Arbeidsparticipatie ja Wettelijke taak 376 -246 386 -253 316 -260 317 -263
nee Niet wettelijke taak 1.271 788 805 1.321
Wettelijke taak 25.240 25.614 26.062 26.123
66 Maatwerkvoorziening (WMO) nee Wettelijke taak 5.879 5.931 5.931 5.931
671 Maatwerkdienstverlening 18+ ja Wettelijke taak 553 557 562 562
nee Wettelijke taak 374 384 387 391
671A Hulp bij het huishouden (WMO) nee Wettelijke taak 13.749 13.666 14.632 14.698
671D Overige maatwerkarrangementen (WMO) nee Wettelijke taak 7.796 7.840 7.862 7.873
672 Maatwerkdienstverlening 18- ja Wettelijke taak 212 230 250 254
nee Wettelijke taak 402 406 411 412
672A Jeugdhulp begeleiding nee Wettelijke taak 6.144 6.156 6.366 6.379
672B Jeugdhulp behandeling nee Wettelijke taak 5.610 4.033 4.139 4.128
672C Jeugdhulp dagbesteding nee Wettelijke taak 1.772 1.847 1.909 1.913
672D Jeugdhulp zonder verblijf overig nee Wettelijke taak 309 322 333 334
673A Pleegzorg nee Wettelijke taak 1.719 1.796 1.860 1.864
673B Gezinsgericht nee Wettelijke taak 4.692 4.900 5.075 5.086
673C Jeugdhulp met verblijf overig nee Wettelijke taak 794 832 864 866
674A Jeugd behandeling GGZ zonder verblij nee Wettelijke taak 2.836 2.956 3.056 3.062
674B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf nee Wettelijke taak 3.476 3.639 3.725 3.696
674C Gesloten plaatsing nee Wettelijke taak 1.392 1.454 1.505 1.509
681 Geescaleerde zorg 18+ ja Wettelijke taak 0 0 0 0
nee Wettelijke taak 0 0 0 0 0 0 0 0
681A Beschermd wonen (WMO) ja Wettelijke taak 14.734 14.738 14.738 14.738
nee Wettelijke taak -922 -96 109 -98 175 -101 215 -102
681B Maatschappelijke- en vrouwenopvang ja Wettelijke taak 3.763 0 3.747 0 3.747 0 3.747 0
nee Wettelijke taak 29 -131 -22 24
682 Geescaleerde zorg 18- nee Wettelijke taak 0 0 0 0
682A Jeugdbescherming nee Wettelijke taak 5.126 4.788 4.825 4.827
682B Jeugdreclassering nee Wettelijke taak 1.150 1.191 1.207 1.213
71 Volksgezondheid nee Wettelijke taak 880 901 920 924
Totaal Sociaal Domein 217.203 -79.944 191.871 -55.684 189.236 -51.743 189.999 -52.233
Kunst, Cultuur en Erfgoed
010 Mutaties reserves ja Niet wettelijke taak 0 0 0 0
nee Wettelijke taak 0 -23 0 -23 0 -23 0 -23
34 Economische promotie nee Niet wettelijke taak 102 104 105 107
53 Cultuurpresentatie/prod/participatie nee Niet wettelijke taak 4.253 -1.329 4.233 -1.381 4.316 -1.436 4.356 -1.482
Wettelijke taak 2.636 2.736 2.841 2.924
54 Musea nee Niet wettelijke taak 1.940 -27 1.938 -28 1.959 -29 1.969 -30
Wettelijke taak 26 27 28 29
55 Cultureel erfgoed nee Niet wettelijke taak 315 0 410 0 342 0 342 0
Wettelijke taak 21 22 22 23
56 Media nee Niet wettelijke taak 2.008 -246 1.960 -254 2.021 -262 2.047 -266
Wettelijke taak 7 8 8 8
57 Openbaar groen en (openlucht) recr. nee Wettelijke taak 131 134 136 137
Totaal Kunst, Cultuur en Erfgoed 11.441 -1.625 11.572 -1.686 11.778 -1.749 11.940 -1.801
Sport en Recreatie
010 Mutaties reserves nee Wettelijke taak 0 0 0 0
05 Treasury nee Niet wettelijke taak -1 0 0 0
12 Tegengaan radicalisering nee Wettelijke taak 76 78 80 81
23 Recreatieve havens nee Niet wettelijke taak 59 -225 60 -231 60 -238 60 -242
Wettelijke taak 3 4 4 4
34 Economische promotie ja Niet wettelijke taak 11 -6 11 -6 11 -6 11 -6
51 Sportbeleid en activering ja Niet wettelijke taak 605 0 623 0 641 0 650 0
nee Niet wettelijke taak 2.430 0 2.261 0 2.920 0 2.969 0
Wettelijke taak 331 -342 341 -346 351 -350 356 -354
52 Sportaccommodaties nee Niet wettelijke taak 3.707 -656 3.850 -675 4.384 -695 4.405 -704
Wettelijke taak 11 11 11 11
57 Openbaar groen en (openlucht) recr. ja Niet wettelijke taak 807 0 855 0 861 0 853 0
nee Niet wettelijke taak 353 373 384 389
Wettelijke taak -1 -1 -1 -1
Totaal Sport en Recreatie 8.392 -1.230 8.466 -1.258 9.706 -1.289 9.788 -1.306
Financien
010 Mutaties reserves nee Wettelijke taak 64 -2.638 64 -2.329 64 -5.239 64 -7.844
05 Treasury nee Niet wettelijke taak 8 -1.037 8 -1.037 16 -1.037 16 -1.037
Ondersteunend aan wettelijke en niet wettelijke taken 2.871 -3.257 3.402 -3.157 3.927 -3.543 3.927 -3.543
061 0.61 OZB woningen ja Niet wettelijke taak -13.734 -14.163 -15.499 -15.768
062 OZB niet-woningen ja Niet wettelijke taak -11.296 -11.625 -11.066 -11.203
064 Belastingen overig ja Niet wettelijke taak 0 0 0 0
nee Niet wettelijke taak 1.834 -316 1.865 -325 1.866 -335 1.839 -340
Wettelijke taak 12 -20 12 -20 12 -20 12 -20
07 Alg.uitkeringen en ov.uitk.gem.fonds nee Wettelijke taak -215.881 -211.491 -218.656 -222.741
08 Overige baten en lasten nee Niet wettelijke taak -5.387 0 -5.342 0 -5.458 0 -5.586 0
09 Vennootschapsbelasting (VPB) nee Wettelijke taak 0 0 0 0
33 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen ja Niet wettelijke taak 0 0 0 0
34 Economische promotie ja Niet wettelijke taak -363 -374 -385 -391
Totaal Financien -598 -248.542 9 -244.521 427 -255.781 273 -262.887

Overzicht van incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele baten en lasten
Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000) Baten / Lasten 2025 2026 2027 2028
Bestuur, Participatie en Dienstverlening 0.4 Overhead Applicatielandschap en i-organisatie Lasten -1.000 0 0 0
Bestuur, Participatie en Dienstverlening 0.4 Overhead Organisatieontwikkeling Lasten -307 -311 0 0
Groen en Milieu 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie Groen Vlaardingen Lasten -767 0 0 0
Groen en Milieu 7.4 Milieubeheer Nieuwe Energie Lasten -1.023 0 0 0
Groen en Milieu 7.4 Milieubeheer Isolatieaanpak Lasten -750 -750 0 0
Groen en Milieu 7.4 Milieubeheer Klimaatadaptatie Lasten -685 0 0 0
Wonen 2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied Leefbaar Vlaardingen Lasten -409 0 0 0
Wonen 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur Grondexploitaties bedrijventerreinen Lasten -2.205 -8.032 -4.552 -593
Wonen 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur Grondexploitaties bedrijventerreinen (balansmutaties) Lasten 0 0 -29.626 -998
Wonen 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur Grondexploitaties bedrijventerreinen Baten 0 0 42.842 3.043
Wonen 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur Grondexploitaties bedrijventerreinen (balansmutaties) Baten 2.205 8.032 0 0
Wonen 8.1 Ruimtelijke ordening Facilitaire projecten Lasten -773 -796 -813 -825
Wonen 8.1 Ruimtelijke ordening Facilitaire projecten Baten 766 789 813 825
Wonen 8.2 Grondexploitaties Lasten grondexpoitaties Lasten -3.262 -3.882 -825 -238
Wonen 8.2 Grondexploitaties Balansmutaties grondexploitaties Lasten -5.974 -7.354 -4.485 -1.371
Wonen 8.2 Grondexploitaties Baten grondexpoitaties Baten 8.210 9.890 6.279 1.674
Wonen 8.2 Grondexploitaties Balansmutaties grondexploitaties Baten 1.821 2.584 41 73
Onderwijs, Economie en Haven 3.1 Economische ontwikkeling Binnenstadsmanagement Lasten -2.557 0 0 0
Sociaal Domein 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Project ''Langdurige Opvang Oekraïners'' Lasten -32.531 -6.519 0 0
Sociaal Domein 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Project ''Langdurige Opvang Oekraïners'' Baten 32.435 6.480 0 0
Sport en Recreatie 5.1 Sportbeleid en activering Stelpost renovatie zwembad Lasten 0 0 -808 -826
Totaal incidentele baten en lasten (saldo) -6.806 131 8.866 764
Incidentele mutaties met reserves (bedragen x € 1.000) Baten / Lasten 2025 2026 2027 2028
Incidentele stortingen in reserves Lasten -7.043 -3.246 -5.870 -7.733
Incidentele onttrekkingen aan reserves Baten 3.267 2.419 5.330 7.935
Totaal incidentele mutaties met reserves (saldo) -3.776 -827 -540 202
Structureel begrotingsresultaat (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Saldo van baten en lasten -6.458 -2.771 7.144 3.867
Incidentele baten en lasten (saldo) -6.806 131 8.866 764
Incidentele mutaties met reserves (saldo) -3.776 -827 -540 202
Totaal structureel begrotingsresultaat 4.124 -2.075 -1.183 2.901
Presentatie structueel resultaat 2025 2026 2027 2028
Programma Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Bestuur, dienstverlening en participatie (minus overhead) 11.012 875 -10.136 10.950 898 -10.051 11.107 925 -10.182 11.168 939 -10.229
Veiligheid en handhaving 14.514 1.792 -12.721 14.593 1.845 -12.748 14.636 1.898 -12.738 14.528 1.925 -12.603
Groen en milieu 33.680 22.269 -11.411 31.696 22.643 -9.053 30.863 22.974 -7.889 30.913 22.958 -7.955
Verkeer en mobiliteit 14.470 3.770 -10.699 15.548 3.867 -11.681 16.840 3.969 -12.871 16.998 4.021 -12.977
Wonen 17.370 16.889 -482 25.039 25.362 323 45.504 54.200 8.697 9.246 9.954 708
Onderwijs, economie en haven 24.328 7.565 -16.763 21.963 7.717 -14.246 23.256 7.938 -15.319 22.874 8.048 -14.826
Sociaal domein 217.203 79.944 -137.259 191.871 55.684 -136.187 189.236 51.743 -137.493 189.999 52.233 -137.766
Kunst en cultuur 11.441 1.603 -9.838 11.572 1.663 -9.908 11.778 1.727 -10.051 11.940 1.778 -10.162
Sport en recreatie 8.392 1.230 -7.163 8.466 1.258 -7.208 9.706 1.289 -8.417 9.788 1.306 -8.482
Totaal van de programma's 352.410 135.938 -216.472 331.698 120.938 -210.760 352.926 146.663 -206.263 317.454 103.162 -214.292
Overig
Algemene dekkingsmiddelen -662 245.904 246.566 -55 242.192 242.248 363 250.542 250.178 209 255.043 254.835
Overhead 32.793 18 -32.775 33.450 18 -33.432 36.250 19 -36.231 36.897 19 -36.878
Bedrag heffing vennootschapsbelasting 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Bedrag voor onvoorzien 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Totaal lasten en baten (programma's en overig) 384.541 381.859 -2.681 365.093 363.148 -1.944 389.540 397.224 7.684 354.560 358.225 3.665
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves 7.043 3.267 -3.776 3.246 2.420 -827 5.870 5.330 -540 7.733 7.934 202
Geraamd resultaat 391.584 385.126 -6.458 368.339 365.568 -2.771 395.410 402.554 7.144 362.292 366.159 3.867
Incidentele baten en lasten (saldo) 52.243 45.437 -6.806 27.644 27.775 131 4.851 49.975 45.124 4.851 5.615 764
Incidentele reservemutaties (saldo) 7.043 3.267 -3.776 3.246 2.419 -827 5.870 5.330 -540 7.733 7.935 202
Totaal structureel resultaat 332.298 336.422 4.124 337.449 335.374 -2.075 384.689 347.249 -37.440 349.708 352.609 2.901

Toelichting Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting Incidentele baten en lasten

In de staat van Incidentele baten en lasten zijn alleen begrotingsposten opgenomen groter dan € 250.000.

Applicatielandschap en i-organisatie
Adequate informatievoorziening is essentieel om flexibel en daadkrachtig te kunnen inspelen op de behoefte van de stad en de gemeentelijke organisatie.  Om dit te bereiken, wordt de informatievoorziening de komende jaren verbeterd via verschillende ontwikkelsporen.  Dit vraagt zowel om een structurele uitbreiding van budget, als een incidentele.  Meer hierover leest u in de paragraaf Bedrijfsvoering.

Organisatieontwikkeling
Dit betreft een budget om toe te werken naar procesgericht werken in het kader van organisatieontwikkeling. De aard hiervan ligt in de diensten en eventuele inhuur om procesgericht werken te implementeren. Het verstevigen van de basis (fundering) zien wij als een incidentele last met een duidelijk tijdskader en van materieel belang.

Groen Vlaardingen
Onderdeel van de stadsprogramma met een vastgestelde einddatum. De aard van het budget is incidenteel en eindig daar het hier geen regulier onderhoudsbudget voor groen betreft. (regulier onderhoudsbudget staat structureel geraamd op een ander kostenplaats om juist het onderscheid hierin te kunnen maken). Het betreft hier een extra budget om Vlaardingen groener te maken door kleine projecten die hier aan mee kunnen dragen zoals het investeren in groen in de Broekpolder, het uitvoeren van 7 groenprojecten door kwalitatief hoogwaardig groen toe te voegen aan de stad (bijv. een groene promenade in de Rivierzone) en de wijken vergroenen door het aanplanten van een minibos bijvoorbeeld. Dit zijn éénmalige investeringen in het groen.

Nieuwe Energie
Het betreft incidentele impulsgelden voor de uitvoering van het Stadsprogramma Nieuwe Energie uit het coalitieakkoord 2022-2026. De middelen zijn derhalve ook eindig en zeker van materieel belang. 

Isolatieaanpak
Dit betreft eenmalig noodzakelijke lasten voor isolatieaanpak. De aard van het budget is incidenteel, eindig en van materiaal belang.

Klimaatadaptatie
Dit betreft eenmalig noodzakelijke uitgaven voor de klimaatadaptatie voor het aanstellen van een tijdelijke coördinator klimaatadaptatie en budget voor onderzoek voor eventuele te nemen maatregelen. De aard van het budget is incidenteel, eindig en van materiaal belang. 

Leefbaar Vlaardingen
Onderdeel van de stadsprogramma met een vastgestelde einddatum. De aard van het budget is incidenteel, eindig en van materieel belang. Het betreft hier eenmalig budget voor het creëren van bijvoorbeeld ontmoetingsplekken, een schouw van de buitenruimte samen met minder
validen om de bereikbaarheid en inclusiviteit van de buitenruimte te schouwen en waar nodig aan te pakken. Hetzelfde wordt ook gedaan voor de speelruimten.

Grondexploitaties (bedrijventerreinen) en Facilitaire projecten
Deze budgetten zijn per definitie incidentele baten en lasten. De projecten hebben een einddatum en zijn van materieel belang.

Binnenstadsmanagement
De aanpak van de binnenstad is langdurig, maar kent desalniettemin een eindig karakter. Om de middelen toch aan te kunnen wenden gedurende looptijd storten wij de beschikbare middelen in daartoe in te stellen ontwikkelfondsen. De aard van het budget is incidenteel, eindig en van materieel belang. 

Langdurige Opvang Oekraïners
Dit betreft het project “Langdurig Opvang Oekraïners op Mrija’’ met een looptijd tot en met 2026. De aard van het budget is incidenteel, eindig en van materieel belang.

Stelpost renovatie zwembad
De stelpost zal definitief ingevuld worden zodra de businesscase m.b.t. Zwemvisie is opgesteld. Hierin wordt bepaald of het zwembad wordt gerenoveerd of dat er een nieuw zwembad zal komen. Afhankelijk van dit besluit, zal duidelijk worden wat de (additionele) kosten voor de gemeente Vlaardingen zullen zijn. 

Overzicht van investeringen en projecten

Terug naar navigatie - Overzicht van investeringen en projecten

Onze investeringen en planning hebben we dit jaar kritisch tegen het licht gehouden. De verschillende verschuivingen in bedragen zijn te verklaren door onze planning op de capaciteit van de markt af te stemmen, te actualiseren op de prijsontwikkelingen en een betere inschatting te maken wanneer welke uitgaven gaan plaatsvinden.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028 Totaal
Vervangingsinvesteringen
Vervanging systeemsoftware en rand- en centrale apparatuur 457 464 0 0 2.414
Aanschaf tractiemiddelen 279 258 0 0 672
Begraafplaats Holy 0 0 0 0 440
Ophoogprogramma 1.842 1.870 1.898 1.926 9.186
Vat kosten projecten openbare ruimte 558 567 575 584 2.284
Onderhoudsniveau buitenruimte 1.760 1.786 1.813 1.840 8.774
Aanschaf verlichting 325 330 335 340 1.649
Verkeersregelinstallaties 254 258 261 265 1.288
Civieltechnische kunstwerken 0 25 120 0 145
Inventaris e.d. onderwijs (programma onderwijshuisvesting) 539 555 564 572 2.230
Vervangingen Facilitair 290 0 0 0 290
VAT Kosten 1e VGR 1.000 1.000 1.000 1.000 4.000
Stadsboerderij 800 0 0 0 800
Subtotaal Vervangingsinvesteringen 8.103 7.111 6.566 6.527 34.272
Vervangingsinvesteringen gesloten circuit
Flexibele vervangingswerkzaamheden 1.005 1.020 1.035 1.051 5.101
Meekoppelkansen benutten 365 371 376 382 1.855
Riolering Ophoogprogramma 2.801 2.843 2.886 2.929 14.220
Vat kosten projecten openbare ruimte 558 567 575 584 2.284
Wijkgerichte vervangingswerkzaamheden 1.705 1.731 1.757 1.783 8.656
Subtotaal vervangingsinvesteringen gesloten circuit 6.435 6.532 6.630 6.729 32.999
Dekking inkomsten heffingen -6.435 -6.532 -6.630 -6.340 -32.610
Totaal vervangingsinvesteringen gesloten circuit 0 0 0 389 389
TOTAAL vervangingsinvestering (excl. inkomsten heffingen) 8.103 7.111 6.566 6.916 34.661
Uitbreidingsinvesteringen 2025 2026 2027 2028 Totaal
Audiovisuele middelen 56 37 38 0 158
Energiebesparing DMJOP (bouwkundig) 0 91 30 530 1.373
Energiebesparing DMJOP (installaties) 245 317 28 244 1.236
Energiebesparing vastgoedportefeuille (bouwkundig) 1.440 299 1.729 804 4.416
Energiebesparing vastgoedportefeuille (installaties) 852 197 567 0 2.624
ERP pakket 433 0 0 0 433
Fysieke Beveiliging 200 100 0 0 300
Honk en Softbal Holy 0 0 0 153 153
IHP: calvijn christal m2 kinderopvang bw 0 0 405 405 809
IHP: calvijn christal m2 kinderopvang inst 0 0 217 217 434
IHP: Geuzencollege Willem de Zwijgerlaan bw 0 2.553 0 0 2.553
IHP: Geuzencollege Willem de Zwijgerlaan inst 0 1.374 0 0 1.374
IHP: groen van prinster bw onderwijs 5.747 8.149 3.949 0 17.845
IHP: groen van prinster inst onderwijs 3.506 6.562 3.394 0 13.463
IHP: het anker m2 kinderopvang bw 0 0 0 488 488
IHP: het anker m2 kinderopvang inst 0 0 0 264 264
IHP: nieuwbouw Calvijn Christal bw 0 0 1.277 1.772 3.049
IHP: nieuwbouw Calvijn Christal inst 0 0 688 955 1.643
IHP: nieuwbouw VMBO campus inst 2.406 2.406 0 0 5.346
IHP: Renovatie pompenburgsingel bw 0 0 0 707 707
IHP: Renovatie pompenburgsingel inst 0 0 0 380 380
IHP: Samen Wijs bw 0 0 0 2.076 2.076
IHP: Samen Wijs inst 0 0 0 1.118 1.118
IHP: Samen wijs m2 kinderopvang bw 0 0 0 488 488
IHP: Samen wijs m2 kinderopvang inst 0 0 0 264 264
IHP: uitbr Renovatie College Vos bw 3.031 3.522 0 0 6.553
IHP: uitbr Renovatie College Vos inst 1.299 1.713 0 0 3.012
IHP: uitbr renovatie de singel bw 0 0 0 831 831
IHP: uitbr renovatie de singel inst 0 0 0 356 356
IHP: uitbr renovatie de singel kinderopvang bw 0 0 0 488 488
IHP: uitbr renovatie de singel kinderopvang inst 0 0 0 264 264
IHP: uitbr renovatie het Anker bw 0 0 0 1.215 1.215
IHP: uitbr renovatie het Anker inst 0 0 0 928 928
MIP Sport: CWO 90 0 0 188 278
MIP Sport: Deltasport & CION 83 0 117 213 413
MIP Sport: DVO 0 0 0 144 144
MIP Sport: Fortuna (20 jaar afschrijvingstermijn) 0 0 2.603 0 2.603
MIP Sport: VFC 0 720 0 0 720
MIP Sport: Victoria'04 0 40 0 0 40
MIP Sport: Zwaluwen 0 826 0 803 1.629
MIP: groen van prinster bw sport 4.124 3.917 1.544 0 9.584
MIP: groen van prinster inst sport 3.111 2.955 1.165 0 7.230
MIP: KVV veld 1 Kunstgrasveld 0 0 136 0 136
MIP: Pollux veld 1 Kunstgrasveld 0 0 734 0 734
Onderzoekskrediet locatieonderzoek atletiekbaan + zwembad 305 0 0 0 305
Sc Twist 206 0 0 32 238
Sporthal District U 711 515 0 0 1.426
Sterktemeting lichtmasten sportparken 30 0 0 0 30
Subtotaal uitbreidingsinvesteringen 27.875 36.293 18.620 16.326 103.060
TOTAAL 35.979 43.404 25.186 23.242 137.721

Meerjarig overzicht van reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Meerjarig overzicht van reserves en voorzieningen
6. Meerjarig overzicht van reserves en voorzieningen
Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2025 + - 31-12-2025 + - 31-12-2026 + - 31-12-2027 + - 31-12-2028
Financiën
Algemene reserve concern 55.173.524 9.633.792 45.539.732 5.099.676 40.440.056 2.079.369 42.519.425 3.801.887 38.717.538
Bestemmingsreserves
Programma Bestuur, Dienstverlening en Participatie
Reserve groot onderhoud gebouwen 2.446.662 2.446.662 2.446.662 2.446.662 2.446.662
Reserve frictiekosten taakstelling 0 0 0 0 0
Reserve Hybride Werken 350.000 39.000 389.000 39.000 428.000 39.000 467.000 39.000 506.000
Programma Veiligheid en handhaving
Programma Groen en Milieu
Reserve groot onderhoud daktuin 451.984 24.877 476.862 24.877 501.739 24.877 526.617 24.877 551.494
Programma Verkeer en Mobiliteit
Parkeerfonds 80.750 80.750 80.750 80.750 80.750
Reserve Blankenburgverbinding 1.588.317 1.588.317 1.588.317 1.588.317 1.588.317
Wonen
Reserve Gebiedsontwikkeling Rivierzone 6.391.000 7.783.750 300.000 13.874.750 853.412 14.728.162 742.044 15.470.206 15.470.206
Onderwijs, Economie en Haven
WLZ Reserve onderwijshuisvesting 1.042.500 1.042.500 0 0 0 0
WLZ Reserve revitalisering binnenstad 254.292 238.117 492.409 0 2.328.928 2.328.928 264.230 2.593.158 7.668.725 10.261.883
Sociaal Domein
Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken 9.835.847 9.835.847 9.835.847 9.835.847 9.835.847
Kunst, Cultuur en Erfgoed
WLZ Reserve Archeologie 148.315 148.315 148.315 148.315 148.315
WLZ Reserve Beeldende Kunst 101.994 101.994 101.994 101.994 101.994
Reserve bijdrage onderhoud Aeolusmolen 84.716 22.506 62.210 22.506 39.704 22.506 17.198 22.506 -5.308
Sport en Recreatie
Nationaal Actieplan Sport en Bewegen 100.000 100.000 100.000 100.000 100.000
Reserve Krabbepas en Oeverbos 739.750 739.750 739.750 739.750 739.750
Totaal 78.789.652 8.085.744 8.895.925 77.979.472 3.246.217 2.929.918 78.295.771 12.694.166 322.506 90.667.431 10.599.481 322.506 100.944.406
Voorzieningen (bedragen x € 1.000) 01-01-2025 + - 31-12-2025 + - 31-12-2026 + - 31-12-2027 + - 31-12-2028
Bestuur, Dienstverlening en Participatie
Voorziening pensioenverplichting Wethouders 5.269.742 5.269.742 5.269.742 5.269.742 5.269.742
Voorziening verlofsparen 168.249 168.249 168.249 168.249 168.249
Voorziening Facilitaire bouwprojecten Rivierzone 507.491 507.491 507.491 507.491 507.491
Groen en Milieu
Voorziening afvalverwijdering 515.109 2.130 512.979 512.979 512.979 512.979
Voorziening rioleringswerken 23.064.326 3.292.551 26.356.877 3.529.613 29.886.490 3.800.926 33.687.416 4.103.168 37.790.584
STW Voorziening Bomenfonds 98.215 98.215 98.215 98.215 98.215
Wonen
Voorziening Grex Holy ZO 4.304.352 4.304.352 0 0 4.304.352 0 0 4.304.352 0 0 4.304.352
Totaal 33.927.483 3.292.551 2.130 37.217.904 3.529.613 0 40.747.517 3.800.926 0 44.548.443 4.103.168 0 48.651.611

Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Geprognosticeerde balans
Omschrijving (waarde x € 1.000) per 31 december 2024 2025 2026 2027 2028
Activa
Materiële vaste activa 300.611 326.475 345.038 345.856 345.045
Financiële vaste activa 8.000 10.000 10.000 10.000 10.000
Grondvoorraden 30.000 32.000 22.000 5.000 0
Overige vlottende activa 20.000 16.000 18.000 45.000 54.310
BALANSTOTAAL ACTIVA 358.611 384.475 395.038 405.856 409.355
Passiva
Reserves 78.790 77.979 78.296 90.667 100.944
Voorzieningen 30.401 33.691 37.221 41.022 45.125
Langlopende leningen 180.000 213.938 241.157 215.123 223.286
Vlottende passiva 69.421 58.867 38.364 59.044 40.000
BALANSTOTAAL PASSIVA 358.611 384.475 395.038 405.856 409.355

Berekening EMU-saldo

Terug naar navigatie - Berekening EMU-saldo
EMU - saldo (bedragen x € 1.000) 2024 2025 2026 2027 2028
1- Het geraamde totaal saldo van baten en lasten (excl. Toevoeging aan en onttrekking uit reserves) -9.560 -6.458 -2.771 7.144 3.867
2- Afschrijvingen ten laste van de exploitatie 11.224 11.772 13.980 17.394 17.394
3- Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de exploitatie 3.527 3.316 3.431 3.375 3.396
4- Investeringen in (im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd -16.245 -27.740 -36.028 -18.344 -16.237
5- Baten uit bijdragen van andere overheden, de Europese Unie en overigen, die niet op de exploitatie zijn verantwoord en niet al in mindering zijn gebracht bij post 4 0 0 0 0 0
6- Desinvesteringen in (im)materiële vaste activa: Baten uit desinvesteringen in (im)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs), voor zover niet op exploitatie verantwoord 0 0 0 0 0
7- Aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, woonrijp maken e.d. (alleen transacties met derden die niet op de exploitatie staan) 18 -1.821 -8.174 -2.420 -1.444
8- Baten bouwgrondexploitaties, voorzover transacties niet op exploitatie verantwoord 591 8.210 9.890 49.121 4.716
9- Lasten op balanspost Voorzieningen voorzover deze transacties met derden betreffen 0 0 0 0 0
10- Lasten ivm transacties met derden, die niet via de onder post 1 genoemde exploitatie lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves (inclusief fondsen en dergelijke) worden gebracht en die nog niet vallen onder één van bovenstaande posten 0 0 0 0 0
Berekend EMU-saldo -10.445 -12.720 -19.672 56.270 11.692