1. Bestuur, dienstverlening en participatie

Financieel overzicht afwijkingen op de programma's

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma's
1. Bestuur, Dienstverlening en Participatie
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 1e Prognose
(x € 1.000) VGR 2021 2021
0.1 Bestuur 3.690 102 -3.589 123 -3.466
0.2 Burgerzaken 2.856 763 -2.093 0 -2.093
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 112 651 539 -268 271
0.4 Overhead 28.112 1.870 -26.242 234 -26.008
0.5 Treasury 11 50 39 0 39
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.323 0 -2.323 0 -2.323
0.10 Mutaties reserves 860 99 -761 0 -761
Totaal 37.964 3.534 -34.430 89 -34.341

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Bestuur, dienstverlening en participatie Voordeel Nadeel
Taakveld Bestuur 123
Verschuiving loonkostenbudget
Bij het opstellen van de meerjarenbegroting 2021 – 2024 is een deel van het loonkostenbudget dat hoort bij het taakveld overhead per abuis geplaatst op het taakveld bestuur. Via deze voortgangsrapportage trekken wij deze omissie graag recht. Het gaat om een budgettair neutrale begrotingswijziging, die louter een verschuiving tussen taakvelden behelst. Er wordt vanuit het taakveld bestuur € 122.836 overgeheveld naar het taakveld overhead. 123
Taakveld Beheer en overige gebouwen en gronden 268
Verkoop Wiardi Beckmansingel 4F
Twee jaar geleden heeft de gemeente Vlaardingen in samenwerking met Waterweg Wonen een complex ontwikkeld in het centrum van de Westwijk bestaande uit een sporthal, een horecaruimte, 5 winkelunits en daarboven gelegen woningen. De woningen zijn eigendom van Waterweg Wonen. De horeca, winkelunits en sporthal zijn eigendom van de gemeente. De horecaruimte en de winkelunits behoren echter niet tot de kernportefeuille vastgoed van de gemeente en staan daarom bij een externe makelaar in de verkoop. Zoals in de Raadsmemo’s van vorig jaar is aangeven, zijn in dat jaar de commerciële ruimtes aan de Wiardi Beckmansingel 4A en 4F verkocht voor een bedrag van in totaal € 535.000. De boekwaarde (in dit geval de bouwkosten) van deze ruimtes bedraagt € 339.250 en is ten gunste van het krediet gebracht. Omdat de verkopen een jaar eerder zijn gerealiseerd (en verwerkt) dient de geraamde opbrengst in 2021 te worden afgewaardeerd met € 267.805. De verkopen maken onderdeel uit van de ombuigingsvoorstellen. 268
Taakveld Overhead 234
Uitvoeringsbudget Duurzaamheid
In de meerjarenbegroting is een structureel uitvoeringsbudget van € 250.000 opgenomen voor Duurzaamheid. Dit budget is geposteerd op het programma Bestuur, Dienstverlening en Participatie. Een bedrag van € 150.667 wordt al ingezet op dit programma. Voor de resterende € 99.333 stellen wij voor om dit bedrag over te hevelen naar Programma 3 Groen en Milieu, meer specifiek taakveld Milieubeheer. Op dit programma worden namelijk ook zaken opgepakt, welke betrekking hebben op duurzaamheid. Het betreft dus een budgettair neutrale begrotingswijziging (zie ook programma 3 Groen en milieu). 99
Verschuiving loonkostenbudget
Overheveling vanuit taakveld Bestuur (zie boven). 123
Leerrecht
De doorbelasting van personeel ad € 1.081.624 komt nog volledig ten laste van dit taakveld. Dit is onjuist en wordt gecorrigeerd naar het taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken op programma 6 Onderwijs, economie en haven. De geraamde baten voor de inzet van personeel van € 584.043 worden ook naar dit taakveld verschoven. 1.082 584
Risicoclaim speelautomatenhal
Al (bijna) 10 jaar procedeert een potentiele exploitant tegen de gemeente over een vergunning voor de speelautomatenhal aan het Veerplein. In november 2016 wordt hij in hoger beroep in het gelijk gesteld door de Raad van State. Motivering: bij schaarse vergunningen (meer aanvragen dan beschikbare vergunningen) moet een ’passende mate van mededinging’ worden georganiseerd. In 2019 zijn nieuwe besluiten op bezwaar genomen en zijn de bezwaren over de periode 2012-2017 alsnog gegrond verklaard. De exploitant heeft, nu dit bestuurlijke traject is afgerond, een civielrechtelijke schadeclaim ingediend en de gemeente gedagvaard. Voor de Implementatie van de nieuwe Omgevingswet is in 2021 € 200.000 beschikbaar gesteld. Dit budget staat op een stelpost. Met de 1ste VGR 2021 wordt dit budget beschikbaar gesteld op het product Omgevingswet.
Budget Omgevingswet vanuit stelpost beschikbaar stellen
Voor de Implementatie van de nieuwe Omgevingswet is in 2021 € 200.000 beschikbaar gesteld. Dit budget staat op een stelpost. Met de 1ste VGR 2021 wordt dit budget beschikbaar gesteld op het product Omgevingswet. 200
Capaciteitsaanvragen
In het Herstelplan staan ambities die extra financiële ruimte in onze begroting genereren, maar soms eerst extra investeringen vragen, zodat we daar later de vruchten van kunnen plukken. Het betreft de ambities rondom de woningbouwopgave, reguliere werkzaamheden en verbetering van de bedrijfsvoering. Concreet betreft het de volgende capaciteitsvragen: * Capaciteit rondom de woningbouwopgave * Capaciteit Bouw Woning Toezicht (BoWoTo) * Capaciteit Bedrijfsvoering De opgave voor de woningbouw voor de komende 10 jaar (5.000 woningen tot 2030) staat vast in afspraken met de regio/ provincie. Ook is het een van de hoofdopgaven uit het ons Herstelplan. Om deze opgave te kunnen realiseren, is het noodzakelijk dat de capaciteit voor projectondersteuning, toetsers en bouwtoezicht wordt uitgebreid. In totaal gaat het om 15,43 fte. De kosten van deze uitbreiding bedragen voor 2021 (gerekend vanaf 1 augustus 2021) € 0,59 miljoen, excl. overhead. De structurele kosten vanaf 2022 zijn opgenomen in de kadernota 2021. Uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) volgt de wettelijke verplichting om iedere vier jaar een beleidsplan voor Vlaardingen op te stellen voor de uitvoering van VTH-taken (vergunningverlening, toezicht en handhaving). Jaarlijks wordt een VTH-uitvoeringsprogramma vastgesteld.. Uit dit plan, dat reeds aan u is voorgelegd, blijkt dat er een structurele capaciteitsuitbreiding noodzakelijk is. De kosten voor 2021 worden geraamd op € 0,3 miljoen, excl. overhead. De structurele kosten vanaf 2022 zijn opgenomen in de kadernota 2021. De capaciteitsvraag bedrijfsvoering wordt gedekt uit de ontstane ruimte in de toe te rekenen overhead van de capaciteitsvragen van de woningbouwopgave en Bouw Woning Toezicht. De structurele kosten vanaf 2022 zijn opgenomen in de kadernota 2021. Zie ook programma 5 Wonen taakveld Ruimtelijke ordening. 570 1.010

Herstelplan

Terug naar navigatie - Herstelplan

Het programma Bestuur, Dienstverlening en Participatie is voornamelijk ondersteunend aan het realiseren van het herstelplan. In dit programma is rapporteren over de voortgang van thema’s uit het herstelplan dan ook niet aan de orde.

Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u voorstellen voor ombuigingen aan die wij aan uw raad vroegen vast te stellen. Deze heeft voorstellen heeft u destijds aangenomen. De voorstellen zijn dus verwerkt in de begroting. Onderstaand informeren wij u over de inhoudelijke stand van zaken. We hebben de volgnummering aangehouden van de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024.

Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen
Nr Ombuiging Stand van zaken
1 Flexibele schil verlagen met 25% / focus op taken Het verlagen van de flexibele schil met 25% is verwerkt in de begroting. We hebben nu nog ongeveer 650.000 ter beschikking. Hier is tot nu toe voor ongeveer 85.000 beroep op gedaan. Of dit budget toereikend zal blijken te zijn kan nu nog niet worden gesteld.
2 Strategische Personeelsplanning (SPP) / focus op taken Door middel van SPP moet 4 jaar achter elkaar telkens 1% op de loonsom worden bespaard. Voor het eerste jaar hebben we deze taakstelling door middel van een “kaasschaaf” over de teams verdeeld.
3 Pensioneringen / functiewaarderingen Veel medewerkers hebben een garantieschaal of zitten in een uitloopschaal. Voor de medewerkers die de komende vier jaar met pensioen gaan hebben we de salarisraming vanaf het moment van pensionering teruggebracht naar de functionele schaal. Hierbij gaan we er vanuit dat werving tegen de functionele schalen zal plaats vinden. Of dit in alle gevallen zal lukken is niet op voorhand te zeggen. Daarentegen kan op sommige plekken wellicht ook tegen een aanloopschaal worden geworven.
4 Opleidingsbudget (centraal) Het budget is eenmalig gekort. De praktijk leert dat we elk jaar budget over houden. We willen echter geen structurele besparing inboeken. We willen immers in ons personeel blijven investeren.
5 Indexering goederen en diensten eenmalig achterwege laten Dit jaar hebben we geen indexatie toegepast op goederen en diensten.
6 Versoberen secundaire arbeidsvoorwaarden (o.a. teamuitjes) We hebben besloten om dit jaar geen zomerbarbecue en kerstfeest te organiseren.
7 Organisatiewijziging (extra besparing t.o.v. herstelplan) De functies van afdelingsmanager IF&V, afdelingsmanager Middelen, teammanager HRM en teammanager Communicatie zijn geschrapt.
8 Niet invullen functie Directeur Bedrijfsvoering Deze functie is geschrapt. Echter is dit wel gebaseerd op het oude organisatiemodel.
9 Diverse posten Dit betreft budgetten waar geen uitgaven op werden geboekt. Het betrof in feite lucht in de begroting.
11 Subsidie-inkomsten In onderzoek
16 Samenvoegen gemeentelijke locaties vastgoed In onderzoek
19 Nog actiever zijn met verkopen vastgoed In onderzoek
20 Uitbesteden van beheer onroerend goed In onderzoek
21 Afstoten panden (incidentele verkoopresultaat) In onderzoek
55 Minder telefonische bereikbaarheid servicedesk Gerealiseerd
56 Werkplekondersteuner Gerealiseerd
57 Cloudmigratie (investering € 1.700.000) Conform planning
60 Representatieve ondersteuning college Gerealiseerd
62 Flexibel budgetinformatiebeheer Conform planning
63 Minder projecten. Minder externe inhuur van projectleiders Gerealiseerd
65 Kantoorartikelen Gerealiseerd
67 Schrappen beplanting Gerealiseerd
73 Stafafdeling vacatureruimte Gerealiseerd
84 Buurtcadeaus Gerealiseerd

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u voorstellen voor ombuigingen aan die wij aan uw raad vroegen vast te stellen. Deze heeft voorstellen heeft u destijds aangenomen. Ook was er toen sprake van ombuigingsvoorstellen die eerst nog verder uitgewerkt moesten worden, de zogenaamde ‘oranje lijst’. Hieronder informeren wij u over de voortgang van het uitwerken van de ombuigingen op de oranje lijst. Het gaat in deze om de ombuigingen die horen bij het Programma Bestuur, Dienstverlening en Participatie. We hebben de volgnummering aangehouden van de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024.

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen
Nr Ombuiging Verwachte afronding uitwerking voorstel Stand van zaken
58 Applicatielandschap saneren (o.a. Flexwhere) Zie toelichting In Q4 2020 is reeds gestart met het rationaliseren van het applicatie landschap met het aangaan van nieuwe contracten voor het gebruik van software. Verdere digitalisering van onze processen zal leiden tot het toenemen van de kosten. Wij kunnen sturen door ons informatiebeleid stringenter toe te passen. Dat wil zeggen bij het vernieuwen van contracten wordt alleen de standaard oplossingen ingekocht, ook als dit ten koste gaat van gebruikersgemak; Wij staan geen dubbele functionaliteiten in verschillende producten toe. Op de hartbeat van de organisatie d.w.z. op einde van een contract of met het digitaliseren van een nieuw proces of nieuwe wetgeving worden deze uitgangspunten toegepast. Continu proces.
59 Aanpassen werkplekconcept Q2 2021 Project Hybride Werken (TPAW) is vanaf 1 februari 2021 gestart met als doel dat de kantooromgeving aangepast wordt. Eerst met een pilotfase (als voorbereiding op post-corona) met als startdatum juli 2021. In het najaar start de tweede fase met als doel grote aanpassingen in de kantooromgeving door concentratie werkplekken op twee locaties na afstoten van dienstpanden. Dat laatste is afhankelijk van nog vast te stellen vastgoedstrategie. In het onderzoek 2e fase wordt duidelijk welke besparingen de aanpassing van werkplekconcept oplevert.
61 Wagenparkbeheer Q1 2021 Gereed: structurele financiële effecten opgenomen in Kadernota 2021.
64 Optimaliseren van werkprocessen (voor de lange termijn) Zie toelichting Continu proces.
66 Vermindering print en papierkosten, door verdere digitalisering (elektronische handtekening, mijnOverheid.nl) Zie toelichting In najaar 2021 wordt zaakgericht werken geïmplementeerd. Daarbij zullen we meer procesmatig en meer digitaal werken met als gevolg dat er minder geprint wordt en daardoor minder papier nodig is. Besparing door digitalisering op deze posten is pas inzichtelijk na de gefaseerde implementatie zaakgericht werken, (2021- 2023).
68 Schoonmaak Q2 2021 Besparing op schoonmaakkosten als we locaties afstoten. Heeft dus een relatie met nummer 59. Als we locaties vanaf 2022 niet meer faciliteren, dan kunnen we besparen. Wordt meegenomen in inrichtingsvoorstel nieuwe werkplekconcept (onderzoeksfase 2 kantooromgeving). Zie opmerkingen 59.
70 Sluiting van publieke balies (Beveiliging (sluiten avondopenstelling; openingstijden aanpassen) Zie toelichting 85 Dit zit momenteel in de oriënterende fase. Het gaat hier om een complexe materie waarbij er veel afhankelijkheden zijn.
83 Bedrijfskleding Q2 2021 De aanbesteding voor de nieuwe bedrijfskleding is uitgesteld. De verwachting is dat we pas eind 2021 een nieuwe leverancier hebben, waardoor we inzichtelijk hebben wat de daadwerkelijke besparingen worden. Ondertussen wordt met de teams die bedrijfskleding nodig hebben, kritisch de behoeftestelling op nut en noodzaak besproken. Dit wordt meegenomen in het ombuiging voorstel dat besproken wordt in het CMT in september. Uitkomst van dit besluit wordt meegenomen in het inkooptraject.
85 Openingstijden / beveiliging verminderen (facilitair) Medio juni wordt een voorstel met scenario’s over (gewijzigde) openings- en sluitingstijden besproken in het CMT. In dit voorstel worden de besparingen aangegeven.