4. Verkeer en mobiliteit

Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s
4. Verkeer en Mobiliteit
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 1e Prognose
(x € 1.000) VGR 2021 2021
0.63 Parkeerbelasting 0 2.561 2.561 0 2.561
1.2 Openbare orde en veiligheid 1.239 0 -1.239 0 -1.239
2.1 Verkeer en vervoer 11.354 76 -11.277 -107 -11.384
2.2 Parkeren 448 21 -427 0 -427
2.4 Economische havens en waterwegen 59 27 -32 0 -32
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 230 5 -225 0 -225
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
Totaal 13.330 2.690 -10.640 -107 -10.746

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Verkeer en mobiliteit Voordeel Nadeel
Taakveld Verkeer en vervoer 107
Gladheidbestrijdingsplan 2021
Op 26 januari 2021 is het nieuwe Gladheidbestrijdingsplan 2021 vastgesteld. Hierin is ook besloten om de financiële consequenties ad € 49.000 per jaar te verantwoorden in de 1e voortgangsrapportage 2021. Zowel uit de werkelijke kosten van de afgelopen jaren als uit het nieuwe Gladheidsbestrijdingsplan blijkt dat er structureel € 49.000 budget bijgeraamd moet worden. 49
Extra onderhoud door vorstschade in de verhardingen
In 2021 is er een strenge winter geweest. Het heeft stevig gevroren en gesneeuwd in Nederland. Naast alle pret en mooie beelden die daar uit voortkomen, heeft het helaas ook schade veroorzaakt aan onze openbare ruimte. In Vlaardingen is ook schades aan de wegen (oa asfalt) ontstaan. Nu de sneeuw verdwenen is, is duidelijk geworden dat er schades zijn aan o.a. de Marathonweg, de Schiedamsedijk en in de Holy. Vanuit oogpunt van (verkeers)veiligheid kan reparatie niet wachten en is onderhoud noodzakelijk gebleken. Het herstel is niet voorzien in het reguliere onderhoudsbudget. 58

Herstelplan

Terug naar navigatie - Herstelplan

Het programma Verkeer en Mobiliteit speelt niet direct rol bij het realiseren van het herstelplan. In dit programma is rapporteren over de voortgang van thema’s uit het herstelplan dan ook niet aan de orde.

Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u voorstellen voor ombuigingen aan die wij aan uw raad vroegen vast te stellen. Deze voorstellen heeft u destijds aangenomen. De voorstellen zijn dus verwerkt in de begroting. Onderstaand informeren wij u over de inhoudelijke stand van zaken betreffende ombuigingen binnen dit programma. We hebben de volgnummering aangehouden van de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024.

Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen
Nr Ombuiging Stand van zaken
95 Onderhoudsniveau buitenruimte niet naar niveau B Gerealiseerd
97 Metropolitane fietsroute Gerealiseerd
102a Verhogen tarief parkeren met € 0,20 per uur Gerealiseerd
102b Verhogen prijs bewoners- en bedrijfsparkeervergunningen met gemiddeld € 25 Gerealiseerd
102c Uitbreiding gebied betaald parkeren, variant lange reguleertijd Draagvlak onderzoek betaald parkeren loopt, de uitkomst wordt gedeeld. Wanneer blijkt dat er geen draagvlak is onder de bewoners, dan is bijstelling inkomsten noodzakelijk.
103 Vervallen budget programma mobiliteit Gerealiseerd
109 Havengelden binnenhavens/recreatie kostendekkend maken Gerealiseerd
112 Vrijval reserve Binnenstad & Parkeren, surplus boven de 500k Gerealiseerd

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u voorstellen voor ombuigingen aan die wij aan uw raad vroegen vast te stellen. Deze heeft voorstellen heeft u destijds aangenomen. Ook was er toen sprake van ombuigingsvoorstellen die eerst nog verder uitgewerkt moesten worden, de zogenaamde ‘oranje lijst’. Binnen dit programma is echter geen sprake van nader te onderzoeken ombuigingen.