7. Sociaal Domein

Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s
7. Sociaal domein
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 1e Prognose
(x € 1.000) VGR 2021 2021
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 6.298 375 -5.923 -140 -6.063
6.2 Wijkteams 6.240 71 -6.169 0 -6.169
6.3 Inkomensregelingen 39.981 40.030 49 -308 -259
6.4 Begeleide participatie 102 0 -102 0 -102
6.5 Arbeidsparticipatie 19.579 341 -19.238 -61 -19.300
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 95 0 -95 0 -95
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 23.977 12 -23.966 163 -23.803
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 7.218 10 -7.208 -457 -7.665
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 18.059 92 -17.967 -3.369 -21.336
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 14.492 0 -14.492 0 -14.492
7.1 Volksgezondheid 555 0 -555 0 -555
0.10 Mutaties reserves 3.302 0 -3.302 3.302 0
Totaal 139.898 40.931 -98.968 -870 -99.838

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Sociaal domein Voordeel Nadeel
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie 140
4e compensatiepakket coronacrisis
In het raadsmemo over de maartbrief van het ministerie van BZK is aangegeven hoe de beschikbaar gekomen gelden in deze voortgangsrapportage verwerkt gaan worden. Op dit taakveld wordt comform raadsbesluit van 11 maart (1838058) € 140.000 budget toegevoegd voor perspectief jeugd en jongeren. 140
Taakveld Inkomensregelingen 308
TOZO
Ook in 2021 wordt er TOZO verstrekt. Hier is geen rekening mee gehouden in de begroting. De mutatie is budgetneutraal. Zowel de lasten als de baten worden opgehoogd met € 2.1 miljoen. De uitvoering van de regeling is in handen van Stroomopwaarts. 2.114 2.114
Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke kosten (Tonk)
Verhoging budget vanuit 4e compensatiepakket coronacrisis, zoals in het raadsmemo vermeld. Zie voor de inkomsten programma 10 Financiën taakveld Algemene uitkering. 308
Taakveld Arbeidsparticipatie 61
WEB middelen
Na ontvangst van de beschikking vanuit centrumgemeente Rotterdam is de raming voor de lokale web-middelen opgesteld. In de jaarrekening 2020 is al toegelicht dat er minder wordt ontvangen dan geraamd. Hiertoe moet de raming van de baten met € 61.000 neerwaarts worden bijgesteld. 61
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ 163
Begrotingswijziging ROGplus
Medio 2020 is de begroting 2021 van ROGplus vastgesteld. Dit leidt tot een bijstelling van de gemeentelijke bijdrage van € 163.000 voordelig. 163
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18- 457
Jeugdzorg lokaal
Conform de realisatie van 2020 wordt de raming voor de lokale jeugdzorg aangepast naar 4.6 miljoen. Een verhoging van de lasten met € 457.000 in 2021 en € 1 miljoen in 2022. 457
Taakveld Geëscaleerde zorg 18+ 3.369
Beschermd wonen
Met de regio is afgesproken de jaarlijkse overschotten direct met elkaar af te rekenen. De geraamde reservemutatie is daarom niet meer nodig en kan direct op het taakveld worden geraamd als last. 3.302
Maatschappelijke opvang
Verhoging budget vanuit 4e compensatiepakket coronacrisis, zoals in het raadsmemo vermeld. Zie voor de inkomsten programma 10 Financiën taakveld Algemene uitkering. 67
Taakveld Volksgezondheid
Vaccinatielocatie District U
De GGD Rotterdam-Rijnmond heeft alle gemeenten in de regio gevraagd mee te werken met het beschikbaar stellen en organiseren van een vaccinatielocatie. Voor het opzetten van de locatie is een begroting gemaakt voor de te verwachten kosten. Deze kosten zijn door de GGD goedgekeurd en worden gedeclareerd bij de GGD. De totale kosten zijn geraamd op circa € 2.2 miljoen. 2.200 2.200

Actualisatie reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Actualisatie reserves en voorzieningen
Actualisatie reserves en voorzieningen programma Sociaal domein Voordeel Nadeel
Taakveld Mutaties reserves 3.302
Lagere storting in de reserve Sociaal Domein Centrumtaken van € 3.302.054 vanwege afspraak overschotten. 3.302

Herstelplan

Terug naar navigatie - Herstelplan

Het programma Sociaal Domein speelt een grote rol bij het realiseren van het herstelplan. In dit programma rapporteren we dan ook over de voortgang van thema’s uit het herstelplan.
Onderstaand treft u de stand van zaken van de thema’s waarin vanuit het herstelplanonderwerp Sociaal Domein op wordt ingezet, te weten:

  • Verbetering regie, sturing en monitoring
  • Omslag naar preventie en vroeg-signalering
HERSTELPLAN
Dashboard voortgang
Groen Loopt op schema of afgerond
Oranje Project loopt niet geheel op schema (qua tijd, financiën, capaciteit bijv.). Aandacht gevraagd om schema weer haalbaar te maken.
Rood Er zijn problemen in het project, interventie gevraagd
Herstelplan was Uitvoeringsplan wordt Voortgang Toelichting
Verbetering regie, sturing en monitoring Door onderstaande maatregelen wil Vlaardingen grip krijgen op de uitgaven in het sociaal domein. Enerzijds door robuuste regie, sturing en monitoring toe te passen. Anderzijds ook door een aantal versoberingen in het aanbod.
Integraal werken Inzet programmamanager: Naar aanleiding van de minder ambitieuze MVS-samenwerkingsagenda is eind 2020 de opdracht voor het programmamanagement aangepast. De focus ligt momenteel op Vlaardingen, waarbij de o.m. inzet gericht is op het ontwikkelen van een concept-uitvoeringsplan transformatie SD Vlaardingen 2022 en het opstellen van een uitvoeringsagenda transformatie Sociaal Domein Vlaardingen 2022-2025. De programmanager geeft samen met het programmateam en in overleg met uitvoeringsorganisaties uitvoering aan deze opdracht. De uitvoering daarvan ligt op schema. Het concept uitvoeringsplan 2022 is nagenoeg gereed en zal eerder bestuurlijk worden afgestemd.
Procesregisseur jeugdhulparrangementen: Het in 2018 ingevoerde arrangementenmodel is zo complex, dat het voor verwijzende casusregisseurs, zeker als het gaat om stevige (tussentijdse) onderhandelingen met de aanbieders, simpelweg te veel is gevraagd om deze gesprekken effectief te voeren. Het is té tijdrovend en vraagt specifieke competenties. Wij stellen tijdelijk een procesregisseur aan die de regie op onderdelen van het proces bij met name duurdere rrangementen van de verwijzer overneemt. De uitvoering van deze maatregel is later gestart dan beoogd werd. Er wordt ingezet op interventies in bestaande en nieuwe cases om eerder de juiste zorg in te kunnen zetten en duurdere arrangementen te voorkomen.
Doorontwikkeling monitor/onderzoek factorenmodel Versterken data- en effect gestuurd werken: We willen door sturing en regie meer grip krijgen op het sociaal domein. Om onze informatiepositie te versterken breiden we onze monitor Sociaal Domein uit. Dit gebeurt mede middels de invoering van het factorenmodel, waarbij bepaald wordt welke omgevingsfactoren versterkend zijn en welke belemmerend. Door dit model kunnen we gerichter interventies inzetten die optimaal een bijdrage leveren aan onze doelen. In 2021 worden de eerste stappen gezet naar inventarisatie benodigde en beschikbare data en mogelijkheid tot experiment met factorenmodel. Gezien de omvang van de maatregel, vindt momenteel nadere afbakening plaats.
Inkoop WMO Reductie kosten huishoudelijke hulp: De stijging van de kosten voor huishoudelijke hulp is één van de belangrijkste oorzaken van de oplopende WMO-uitgaven. De invoering van het abonnementstarief is daar mede debet aan. Wij willen in 2021 investeren in een gedegen voorbereiding van het aanbestedingstraject ten behoeve van nieuwe en kostenbesparende contractering per 1/1/2023. Het onderzoek is gestart en e.e.a. verloopt conform de planning De komende maanden wordt een aantal scenario’s opgesteld.
Reductie kosten vervoer: De gemeenten zijn vanuit verschillende wettelijke kaders verantwoordelijk voor het vervoer van verschillende doelgroepen (o.a. Wmo, Jeugdhulp, leerlingenvervoer). Onderdeel van de transformatie is om dit meer in samenhang te bekijken. In 2021 zal vooruitlopend hierop waar mogelijk en bestuurlijk gewenst de servicenormen van de Regiotaxi (rijtijden, vroegtijdig reserveren, aantal ritten) aangepast worden. De effecten hiervan kunnen in de 2e helft van 2021 zichtbaar worden. Tegelijkertijd wordt verkend op welke manier we een nieuwe aanbesteding moeten vormgeven om tot een betere kostenbeheersing te komen. Het onderzoek is in uitvoering. Er is sprake van een voordeel van E 660.000 als gevolg van verbeterde voorwaarden in het verlengde contract. Een en ander is verwerkt in de begrotingswijziging ROGplus.
Jeugdhulp anders organiseren Jeugdhulp anders organiseren Het MVS-jeugdmodel is vastgesteld. De gemeenten Vlaardingen, Schiedam en Maassluis krijgen binnen Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond de ruimte voor een eigen inkoopmodel. De invoeringsdatum schuift daarmee een jaar naar achteren.
Inbesteden diensten Inbesteden diensten: Door het inbesteden van diensten bij Stroomopwaarts dalen de gemeentelijke kosten enerzijds. Anderzijds kan SOW meer inkomsten genereren en een grotere groep bedienen. Hiermee kan de infrastructuur van werken en leren maximaal benut worden. Is nog niet gestart. Het concept plan van aanpak is in juni gereed.
Versobering RotterdamPas Beperken doelgroep Rotterdampas: We beperken de subsidie voor de Rotterdampas tot minimumgezinnen met kinderen onder de twaalf jaar. Is afgerond; de bezuiniging is ingeboekt door inwoners van 65 jaar en ouder met een hoger inkomen niet meer tot de doelgroep te rekenen.
Versobering regeling meerkosten Afschaffen regeling meerkosten: Mensen met een langdurige WMO-indicatie en laag inkomen kwamen in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming. Door de invoering van het abonnementstarief is de eigen bijdrage fors lager uitgekomen en daarmee zijn de kosten navenant gestegen. Vanaf 2021 worden de bedragen gehalveerd. Is afgerond. Dit is verwerkt in begroting ROGplus.
Versoberen Maatregelen Schoon Huis Afschaffen aanvullende regeling schoon huis: De mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief extra uren huishoudelijke hulp in te kopen schaffen we af. De reguliere regeling blijft wel bestaan. Is verwerkt in begroting ROGplus.
Omslag naar preventie en vroegsignalering Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook in het sociaal domein. Met vroegsignalering en effectieve preventieve ondersteuning kunnen we tijdig ingrijpen en voorkomen we erger. Zo kunnen mensen langer zelfredzaam of ‘samenredzaam’ blijven en doen ze minder vaak een beroep op specialistische ondersteuning.
Versterking vrijwillige inzet Versterking Wijknetwerken: Een wijknetwerk bestaat uit alle activiteiten en voorzieningen in een wijk. Gezamenlijk kunnen zij meer nog dan nu bijdragen aan vroegsignalering, het vergroten van samenredzaamheid en collectieve preventie. Om de wijknetwerken nog beter van de grond te krijgen, zetten we in iedere wijk een zgn. aanjager in. Er is geen sprake van een directe opbrengst, maar het draagt als basis van ons ondersteuningsstelsel bij aan de effectiviteit én haalbaarheid van overige maatregelen. Per 1 april (was oorspronkelijk november ’20) wordt extra capaciteit ingezet om deze maatregel uit te voeren. Het plan van aanpak is in concept gereed. Er zijn drie buurten geselecteerd en de selectie van de aanjagers per buurt vindt begin juni plaats. Goed zwaluwstaarten met andere additionele activiteiten in betreffende wijken en de aanpak van wijkregisseurs.
Versterking vrijwilligers inzet wijkteams: We vervangen voor een deel van de cliënten de professionele ondersteuning gedeeltelijk of geheel door vrijwilligers. Hiertoe wordt een speciale vrijwilligerscoördinator aangesteld. Loopt conform planning. De coördinator is per 1 februari aangesteld. De beoogde bezuiniging à E 100.000 is gerealiseerd. Het plan van aanpak is gereed, de vrijwilligers worden momenteel geworven en de eerste casussen worden geselecteerd. De werving van vrijwilligers blijkt in deze coronatijd overigens een extra uitdaging.
Basisbanen Basisbanen Wel opgenomen in het herstelplan, maar niet in het uitvoeringsplan, ten gevolge van onzekerheden in relatie tot de coronacrisis en afhankelijkheid van het kabinetsbeleid.
Innovatie pilots uitstroom uitkering Innovatie pilots uitstroom uitkering Wel opgenomen in het herstelplan, maar niet in het uitvoeringsprogramma, ten gevolge onzekerheden in relatie tot de coronacrisis en afhankelijkheid van besluitvorming in MVS-verband. Deze maatregel komt overigens wel terug in het uitvoeringsplan 2022.
Inzet jeugdondersteuner huisartsen Jeugdondersteuner huisartsen: We koppelen ondersteuners jeugd aan zo veel mogelijk huisartsenpraktijken. Zij ondersteunen huisartsen bij het bieden van kortdurende ondersteuning aan en het screenen van jeugdigen met klachten van sociaal-emotionele en psychische aard. Hierdoor daalt het beroep op (dure) specialistische jeugdhulp, met name de specialistische GGZ. De aanvang van deze maatregel is een kwartaal later gestart dan beoogd werd. De ondersteuners zijn per april gestart met hun werkzaamheden.
Minder bijstandsuitkeringen Aanpassingen woningvoorraad: Door aanpassing in de woningvoorraad daalt het aantal sociale huurwoningen. Bijgevolg is er ook een daling van het beroep op bijstandsuitkeringen. Op korte termijn wordt het niet haalbaar geacht dat het aantal bijstandsuitkeringen daalt door aanpassingen in de sociale woningvoorraad. Deze maatregel werkt pas door op (middel-)lange termijn. De eerste effecten hiervan zijn te verwachten in 2025-2030. Er is overleg met de woningbouwcorporatie om sneller effecten te bewerkstelligen.
Naar integraal en vraaggericht werken Bij het ondersteunen van bewoners willen we nog meer dan nu aansluiten op de behoeften van diegenen die ondersteuning nodig hebben en op efficiënte samenwerking. De onderstaande interventies zijn vooral gericht op het efficiënter en effectiever organiseren van ondersteuning. Hoe beter en doelmatiger deze is, hoe groter de impact.
Herschikken capaciteit wijkteams Efficiencywinst formatie moederorganisaties: De ervaring de afgelopen jaren leert dat een equivalent van gemiddeld 2 FTE uiteindelijk niet door moederorganisaties aan de wijkteams is geleverd. Dit komt door een optelsom van (langdurig) ziekteverzuim of tijdelijk niet kunnen invullen van vrijgekomen formatie. Dit bedrag vordert de gemeente bij vaststelling van de jaarrekeningen terug. Door scherp en actief contractmanagement vanuit de gemeente, op signaal van de wijkteams, willen wij dit frictieverlies terugbrengen tot 0%. De helft daarvan komt ten goede aan de formatie van de wijkteams. De andere helft Deze maatregel is afgerond.
Indicatiecoach wijkteams: Kern van deze maatregel is in essentie het vergroten van de kwaliteit van de wijkteammedewerkers door scholing, instructie en overbrengen van gedragsregels. Ter aanvulling en ondersteuning wordt bij de wijkteams een expert/indicatiecoach (0,5 FTE) aangesteld die kritisch kijkt in hoeverre cliënten écht in aanmerking komen voor een jeugdbeschikking of in het voorveld/eerste lijnszorg geholpen kunnen worden. De indicatiecoach is drie maanden later gestart dan oorspronkelijk het plan was. Vanwege capaciteitsproblemen is de opdrachtverstrekking vertraagd.
Juiste kosten op de juiste plaats: Wij stellen een expert aan die in samenwerking met de uitvoeringsorganisaties bestaande cliënten zal identificeren van wie de huidige ondersteuning op basis van een ander wettelijk regime of ten laste van een ander financieel kader passender is. Het gaat hierbij om overheveling van WMO/Jeugdwet naar WLZ of zorgverzekeringswet, maar ook om het verhalen van oneigenlijke overbruggingszorg door het wijkteam op jeugdhulpaanbieders. Daarnaast zetten we in op het verminderen van mogelijke dubbele betaling van overheadkosten bij de inhuur van wijkteammedewerkers bij moederorganisaties. De wetswijzigingen waarbij mensen met een psychische aandoening van WMO/Jeugdwet overgeheveld worden naar WLZ, en de gewijzigde voorwaarden voor verwijzingen voor huishoudelijke hulp aan ZVW maken gemeentelijke inspanning momenteel overbodig. De financiële effecten van deze wijzigingen zijn nog niet bekend. Het onderzoek naar de overbruggingszorg is gestart.
Casusregie gezinnen met meervoudige hulpvragen Casusregie multiproblem gezinnen: De uitvoeringsorganisaties identificeren uit hun huidige (gezamenlijke) caseload de Top 20 gezinnen waarin sprake is van een stapeling van inzet. In overleg met deze gezinnen wordt de huidige inzet teruggebracht tot een niveau waarbij het optimum wordt bereikt tussen inzet en rendement. Er is sprake van vertraging bij selectie van de juiste gezinnen door moeizame gegevensverzameling. Onzeker is of de gemeente de beoogde aantallen zal kunnen behalen in 2021.

Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u voorstellen voor ombuigingen aan die wij aan uw raad vroegen vast te stellen. Deze voorstellen heeft u destijds aangenomen. De voorstellen zijn dus verwerkt in de begroting. Onderstaand informeren wij u over de inhoudelijke stand van zaken betreffende ombuigingen binnen dit programma. We hebben de volgnummering aangehouden van de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024.

Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen
Nr Ombuiging Stand van zaken
27 Argos mobiel Is meegenomen in de maatregel reductie kosten vervoer in het uitvoeringsprogramma 2021.

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u voorstellen voor ombuigingen aan die wij aan uw raad vroegen vast te stellen. Deze heeft voorstellen heeft u destijds aangenomen. Ook was er toen sprake van ombuigingsvoorstellen die eerst nog verder uitgewerkt moesten worden, de zogenaamde ‘oranje lijst’. We hebben de volgnummering aangehouden van de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024.

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen
Nr Ombuiging Verwachte afronding uitwerking voorstel Stand van zaken
45 Projecten senioren sterker maken Gereed De gemeente beperkt zich tot de coördinatie en accounthouders-rol. Seniorenwelzijn voert het project uit. Over 1,5 jaar stopt ook de coördinatie van de gemeente.