1. Bestuur, dienstverlening en participatie

Financieel overzicht afwijkingen op de programma's

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma's
1. Bestuur, Dienstverlening en Participatie
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 2e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2022 2022
0.1 Bestuur 3.761 0 -3.761 1.218 -2.542
0.2 Burgerzaken 3.011 750 -2.261 96 -2.165
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 1.003 0 -1.003 -391 -1.394
0.4 Overhead 22.432 108 -22.324 1.370 -20.954
0.5 Treasury 9 50 41 -18 23
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.421 0 -2.421 -130 -2.551
0.10 Mutaties reserves 39 346 307 -233 74
Totaal 32.677 1.254 -31.423 1.912 -29.511

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Bestuur, dienstverlening en participatie Voordeel Nadeel
Taakveld 0.1 Bestuur 1.218
Bijdrage Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU)
Tijdens de ALV van de VNG is besloten om de Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU)- bijdrage te verhogen in verband met de toevoeging van structurele diensten, te weten: * Digitale veiligheid * Digitale transitie Common Ground * Contractbeheer speciale zorg * WOZ-datacenter Dit komt voor de gemeente Vlaardingen neer op een verhoging van ongeveer € 50.000. Dit is abusievelijk niet meegenomen bij het opstellen van de Planning & Control-documenten. Middels dit voorstel wordt dit gerepareerd. 50
Uitbreiding wethouders van 5 naar 6
Bij het vormen van de coalitie voor het College van B&W is het aantal wethouders uitgebreid van 5 naar 6. Dit is structureel meerjarig meegenomen bij de Voorjaarsnota voor 2023-2026, echter moet dit nog verwerkt worden in de begroting van 2022. Het gaat om een ophoging van het salarisbudget met € 70.000. 70
Pensioenverplichtingen (voormalig) wethouders
De jaarlijkse storting in deze voorziening wordt mede bepaald door de 25-jaarsrente en de kans dat de wethouder ook daadwerkelijk zijn/haar pensioen haalt. Als de rente extreem laag is en de mensen gemiddeld steeds ouder worden (de gemiddelde levensverwachting stijgt), zul je meer middelen in kas moeten hebben. De levensverwachting en rekenrente kunnen wij niet beïnvloeden. Via de pensioenuitvoerder hebben wij een prognoseberekening ontvangen op basis van het meest recente rentepercentage. De rekenrente is ten opzichte van vorige jaar aanzienlijk gestegen. Dat heeft een belangrijke impact op de pensioenen die nu en in de toekomst moeten worden uitgekeerd; de verwachte pensioenverplichtingen dalen. Voor het lopende jaar betekent dit dat naar verwachting een deel van de voorziening kan vrijvallen, te weten € 783.257. Primair is echter een storting van € 555.143 geraamd voor 2022. Dat betekent in zijn totaliteit een incidenteel voordeel van € 1.338.400.Omdat zowel de rentestand als de levensverwachting niet is te voorspellen, blijft er een grote mate van onzekerheid over de omvang van de jaarlijkse mutatie op de voorziening. Echter verwachten wij dat de rekenrente niet of nauwelijks zal dalen, daarom stellen wij voor om de jaarlijkse storting structureel te verlagen naar € 300.000. 1.338
Taakveld 0.2 Burgerzaken 96
Verkiezingsbudget
Voor de Gemeenteraadsverkiezing van 2022 was vanuit de decembercirculaire 2021 een extra bedrag van € 103.000 beschikbaar gesteld. Daar hebben we grotendeels geen beroep op hoeven doen. Per saldo een voordeel van € 96.000. 96
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 391
Doorbelasten OZB gebruikersdeel
De financiële maatregel om gebruikerslasten OZB bij de eigenaar te leggen, heeft een negatieve uitwerking voor de gemeente als eigenaar van divers vastgoed. In deze betreft het vastgoed dat maatschappelijk verhuurd wordt. Voor Sport worden de gebruikerslasten al doorbelast. Omdat de maatregel in 2021 al is doorgevoerd heeft de gemeente over 2021 en 2022 financieel nadeel. Over de twee jaar gaat dit om een bedrag van € 102.000. Door het niet doorbelasten van de OZB aan huurders/gebruikers ondervindt de gemeente een financieel nadeel. Dit kan teniet worden gedaan door de OZB ook door te berekenen. Het alsnog in rekening brengen bij de huurders levert de gemeente een financieel voordeel op bij de OZB inkomsten. Doorbelasten is mogelijk op grond van een artikel in de huurovereenkomst die de gemeente sluit met haar huurders waarin een artikel opgenomen is dat de huurder ‘aangeslagen’ wordt voor gebruikerslasten. Ondanks dat de wettelijke mogelijkheid aanwezig is om tot vijf jaar terug niet geïnde kosten in rekening te brengen is het advies om dit interne verzuim niet achteraf af te rekenen op onze huurders. Daarom wordt voorgesteld de lasten van 2022 ad € 51.000 af te ramen. De lasten van 2021 zijn reeds in de jaarrekening 2021 meegenomen.Alle huurders ontvangen over 2023 een brief waarin aangegeven wordt dat per dit jaar ook deze lasten (weer) worden doorberekend. 51
Inhalen uitgesteld onderhoud Gebouwen
Bij het aangaan van het raamcontract Onderhoud in 2019 was er sprake van uitgesteld onderhoud aan panden in gemeentelijk bezit. Met contractpartijen zijn afspraken gemaakt over het inlopen van deze achterstand. De praktijk was, ook ingegeven door de penibele financiële situatie van de gemeente destijds, dat alle zeilen moesten worden bijgezet om te kunnen voldoen aan het raamcontract. Extra middelen bestemd voor wegwerken van het uitgesteld onderhoud werd ingezet voor planmatig onderhoud. Van zowel gemeentezijde als contractpartij is hier constructief in opgetrokken. Dit neemt niet weg dat er nog steeds – op onderdelen- sprake is van achterstanden. Het budget behorend bij het raamcontract is niet toereikend om dit alles in te lopen.Een andere belangrijke reden is dat ook de periode van corona geen goed heeft gedaan. In deze periode was er verscherpte focus op luchtverversing, ventilatie etc. Hier zijn de nodige – niet voorziene aanpassingen- gedaan om de gebouwen openbaar toegankelijk te houden volgens de voorschriften. Veel van die handelingen zijn bekostigd uit het reguliere onderhoudsbudget. Hierdoor is een tekort ontstaan voor het juist en volledig kunnen doen van planmatig onderhoud. Het tekort inclusief het nog resterende uitgestelde onderhoud vanuit 2019 bedraagt € 500.000 (€200.000 in 2022 en € 300.000 in 2023). Door dit budget toe te voegen aan het budget Gebouwbeheer kan de achterstand worden ingelopen. Dit draagt ook bij aan de basis op orde voor de nieuwe aanbesteding raamcontract in augustus 2023 waarvoor de inzet is géén of slechts een minimaal deel uitgesteld/achterstallig onderhoud. Het extra budget zal deels in 2022 en deels in 2023 worden ingezet. 200
Stijging prijzen materiaal en onderhoud
Onder invloed van de aantrekkende economie en dalende rentes zorgde een grote vraag naar bouw- en infraprojecten en een oplopend tekort aan goed gekwalificeerd personeel tot hoge bouwkosten met als gevolg dat steeds meer aanbestedingen dreigen te mislukken. Ook COVID-19 en de recente ontwikkelingen in de energieprijzen hebben direct invloed op de bouwkosten.De factoren die zorgen voor de huidige hoge bouwprijzen zijn nog steeds aanwezig. Zo is de krapte op de arbeidsmarkt toegenomen, zijn de werkvoorraden bij aannemers nog steeds historisch hoog en lijkt het er niet op dat de oorlog tussen Rusland en Oekraïne snel zal worden beëindigd. Gemiddeld stegen de bouwkosten in 2022 met 12,5% (CBS) ten opzichte van een jaar eerder. In de praktijk zien wij uitschieters van o.a. glas, aluminium, staal et cetera tot wel 30% hogere kosten. Veel van ons onderhoud heeft van doen met producten die een veel sterkere kostenstijging hebben doorgemaakt. Het is hierom dat wij een ‘veiligheidsmarge’ inbouwen van 2,5% op het CBS percentage van 12,5%(ook de real estate economen van Rabobank en ABNAMRO rekenen met 17% tarief). Gemeente Vlaardingen werkt voor haar gebouwonderhoud met een contract. Ook onze aannemers worden geconfronteerd met stijging van de prijzen, welke zich weer vertaald in het verplicht onderhoud. Dit heeft het budget beschikbaar voor planmatig onderhoud doen slinken. Om het benodigde onderhoud in het laatste kwartaal 2022 conform contract uit te kunnen voeren -rekening houdend met de kostenstijging van 15%- is er een geprognostiseerd tekort van € 140.000. Door mondiale ontwikkelingen is er nog onzekerheid wat de toekomst gaat brengen. Ondanks dit lijken economen ervan overtuigd dat de prijzen zich lijken te normaliseren, voor 2023 wordt nog een stijging van 4 % - 6% verwacht op de huidige prijzen.Echter kan dit bedrag volledig gedekt worden vanuit de stelpost prijs-en looncompensatie, zie hiervoor de begrotingsafwijking ‘vrijval stelpost loon- en prijscompensatie’ op programma 10. 140
Taakveld 0.4 Overhead 1.370
Afwijking Kapitaallasten Rente & Afschrijving
Zie inleiding voor de toelichting. 280
ICT Hosting
Er wordt momenteel druk gewerkt aan de ontvlechting van het hostingonderdeel ICT tussen de gemeente Vlaardingen en Stroomopwaarts. Omdat dit nog niet afgerond is, krijgt de gemeente nog facturen die deels of geheel bestemd zijn voor Stroomopwaarts en verricht een deel van het personeel vanj Vlaardingen nog werkzaamheden voor Stroomopwaarts. Deze kosten worden doorbelast naar Stroomopwaarts en zijn dus per saldo budgettair neutraal. De schatting is dat dit om ongeveer € 1,6 miljoen gaat voor 2022. 1.583 1.583
ICT & Cloudmigratie
Per 2022 heeft Vlaardingen grote delen van haar ICT in beheer gegeven bij een externe service provider (OpenLine) en daarbij haar eigen ICT organisatie grotendeels ontmanteld. Deze cloudmigratie was een eerste stap op weg naar een betere en veiligere ICT-omgeving. Vanwege veiligheidsaspecten en de noodzaak van snelle vervanging van hardware, is de cloudmigratie versneld doorgevoerd. Hierdoor hebben wij onze ICT in beheer gegeven van de service provider zonder eerst kritisch te kijken naar wat we in de toekomst nodig hebben en waar we afscheid van kunnen nemen. Dit heeft in 2022 geleid tot een toename van kosten in de maandelijkse afrekening met OpenLine. Daarnaast is extern personeel ingehuurd om de noodzakelijke eigen ICT dienstverlening en regie intern op minimaal niveau te houden. Een groot deel van het incidentele budget voor de cloudmigratie is onder andere aangewend voor het dekken van deze lasten. Doordat de cloudmigratie versneld is uitgevoerd en daardoor anders dan oorspronkelijk gepland, is er een onderuitputting van het cloudmigratiebudget van € 120.000. Omdat in de begroting van 2022 geen rekening is gehouden met de hogere kosten van een externe serviceprovider, is er een overschrijding van de reguliere ICT kosten met € 900.000. Voorgesteld wordt om de onderuitputting van € 120.000 mee te nemen naar 2023 om de volgende stap in de cloudmigratie te kunnen zetten zoals voorgesteld in de begroting 2023. Per saldo een nadeel van € 780.000 in 2022. Echter kan hiervan € 300.000 gedekt worden vanuit de stelpost prijs-en looncompensatie, Zie hiervoor de begrotingsafwijking ‘vrijval stelpost loon- en prijscompensatie’ op programma 10. 780
Module Inkoop
Binnen de begroting is er een post bedoeld om een tooling aan te schaffen in het kader van contractbeheer/management. Vanwege anders gestelde prioriteiten op gebied van ICT is aanschaf van een dergelijk pakket in 2022 niet gerealiseerd. Vanwege het belang om alsnog te komen tot een adequaat registratiesysteem wordt voorgesteld om dit bedrag over te hevelen naar de begroting 2023. Per saldo een voordeel in 2022 van € 45.000. 45
Personeelslasten
Op basis van de analyse van de personeelslasten verwachten wij een overschot van ongeveer € 1.200.000. Dit heeft de volgende oorzaken: * Extra dekking die is gegenereerd vanuit anterieure overeenkomsten, grondexploitaties en investeringsprojecten * Het continue kritisch beoordelen naar de noodzakelijkheid van inhuur * De stelpost die is aangehouden in verband met thuiswerkvergoeding niet volledig hoeft te worden aangewend. * Inkomsten met betrekking tot personeel (bijvoorbeeld zwangerschapsverlofuitkeringen, detachering personeel etc.) Per saldo een voordeel van € 1.200.000 (€ 700.000 voordeel op de lasten en €500.000 voordeel op de baten). Dit voordeel kan wellicht aan het einde van het jaar hoger uitvallen n.a.v. vacatures die niet ingevuld zijn. Oorzaak: De doorlooptijd van het invullen van vaste en flexibele vacatures stijgt door krapte van de arbeidsmarkt. Hierdoor ontstaat er onderbenutting. De beheersing van personeelslasten zal terugkomen in de 1e voortgangsrapportage 2023 onder de paragraaf bedrijfsvoering. De inrichting van de project / uren administratie versus tijdig inzicht ontwikkeling personeelslasten is onderdeel van de verbeteragenda bedrijfsvoering. Bijzonderheden Ingaande de verantwoording 2022 zal een voorziening spaarverlof gevormd moeten worden als compensatie van verlof dat meerjarig kan worden gespaard door medewerkers. Momenteel worden de uitgangspunten hiervan onderzocht. Het vormen van deze voorziening zal een nadelig effect hebben op het saldo van de jaarrekening 2022. 1.200
Stelpost overschot taakveld Overhead
Op basis van analyse van het taakveld overhead verwachten wij een voordeel. Als gevolg van de corona-crisis houden we hierop over door: * Lagere opleidingskosten * Lagere uitputting van de werkkostenregeling * Minder gebruik van facilitaire diensten * Lagere reis- en verblijfskosten Per saldo een voordeel van € 210.000. 210
Vergoeding thuiswerkmeubilair personeel in verband met hybride werken
In 2021 is door uw Raad middels het raadsvoorstel ‘project Hybride werken’ een bedrag beschikbaar gesteld van € 273.000 als vergoeding van thuiswerkmeubilair door het personeel van de gemeente Vlaardingen. Door wijziging in de planning omtrent de aanbesteding thuiswerkmeubilair (er was eerst onderzoek nodig naar eigendomsvorm en wijze van declareren), is het bestelportaal voor het thuiswerkmeubilair in april 2022 gereedgekomen. Daarnaast wordt momenteel door HRM een risico-inventarisatie gehouden wat betreft het thuiswerken. Hierdoor is er vertraging opgelopen in het bestellen van thuiswerkmeubilair waardoor er verwacht wordt dat er € 40.000 wordt gedeclareerd in 2022. Wij stellen voor om de resterende € 233.000 te storten in de reserve Hybride Werken zodat jaarlijks deze onttrokken kan worden ten gunste van de declaraties die volgen vanuit het thuiswerken. 233
Wet Open Overheid
De implementatie van Wet Open Overheid is afhankelijk van landelijke ontwikkelingen, waaronder aansluiting op het Platform Open Overheidsinformatie (PLOOI). De eerste en grote acties vinden in 2023 plaats, waarbij de eerste categorieën voor actieve openbaarheid mogelijk zijn. Dat betekent dat er in het komend half jaar geen implementatiekosten worden gemaakt, maar dat volgend jaar het exploitatiebudget mogelijkerwijs niet voldoende is. Daarom wordt een voorstel gedaan het budget van 2022 over te hevelen naar 2023. Per saldo een voordeel van € 153.000 in 2022 en nadeel van € 153.000 in 2023. 153
Module Rechtmatigheid
De nieuwe wetgeving is besloten, ingaande het kalenderjaar 2023 zal het college de rechtmatigheidsverantwoording gaan afgeven als onderdeel van de jaarlijkse verantwoording. In het lopende jaar wordt de nieuwe aanpak getoetst, om de eerste ervaringen op te doen. Deze aanpak willen we ondersteunen met een GRC tool, en bij de 1e voortgangsrapportage 2022 bent u al geïnformeerd over de vertraging in dit project. Deze vertraging door enerzijds ontbreken capaciteit bij met name ICT en IM en anderzijds de focus op I-gouvernance is de vertraging niet ingelopen. De GRC tool wordt in 2023 aangeschaft en geïmplementeerd. Vandaar ons voorstel om het budget voor aanschaf en implementatie GRC tool te verschuiven van 2022 naar 2023. Per saldo een voordeel van € 67.000 in 2022 en nadeel van € 67.000 in 2023. 67
Monitor Sociaal Domein
De monitor sociaal domein MVS is vanaf 2022 niet meer in gebruik in afwachting van verdere ontwikkelingen. Hierdoor kunnen er voor dit jaar geen beheerslasten worden doorberekend richting de MVS-gemeenten. 38
Taakveld 0.5 Treasury 18
Afwijking Kapitaallasten Rente & Afschrijving
Zie inleiding voor de toelichting. 9
Betaalde en ontvangen rente
Er is een nadeel van € 27.500 op de rente-inkomsten van hypotheken personeel door voortijdige aflossingen. 28
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 130
Benelux Woonpark
Vanwege een toezegging van het college voor een bijdrage aan het project van de ondernemersvereniging is een bijdrage verschuldigd van € 10.000 (incidenteel) voor de realisatie van twee slagbomen op het Benelux Workpark. Doel van de slagbomen is de ongenode gasten te weren in de avonduren en weekenden, die veel overlast veroorzaken en zwerfvuil achterlaten. De bijdrage is om goede wil te tonen voor het initiatief. Verder blijken de huidige blusvoorzieningen op het terrein van het Benelux Workpark niet afdoende. Het drinkwaterleidingnet levert namelijk vanwege beperkte diameters in geval van brand op een aantal plekken niet voldoende druk en dus niet voldoende bluscapaciteit. Evides geeft aan dat de drinkwaterleidingen ook niet aangepast of uitgebreid kunnen worden, waardoor een aanvullend systeem van 4 tot 5 blusputten qua kosten het meest effectief en efficiënt zal zijn. Het bedrijfsterrein Benelux Workpark is particulier eigendom, maar de blusputten komen op het openbare gebied. De aanlegkosten bedragen € 120.000 (incidenteel) en voor het onderhoud van de blusputten is jaarlijks een bedrag van € 15.000 nodig. 130

Actualisatie reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Actualisatie reserves en voorzieningen
Actualisatie reserves en voorzieningen programma Bestuur, dienstverlening en participatie Voordeel Nadeel
Taakveld 0.10 Mutaties reserves 233
Reserve hybride werken
Storting in de reserve Hybride Werken van resterende budget vergoeding thuiswerkmeubilair zodat deze jaarlijks onttrokken kan worden ten gunste van de declaraties die volgen vanuit het bestellen van thuiswerkmeubilair in verband met hybride werken. 233

Bijzonderheden

Terug naar navigatie - Bijzonderheden

Stand van zaken Beheerplan Vastgoed en Facilitair
In 2021 is door uw raad het beheerplan meerjarenonderhoud gebouwen vastgesteld.  Bij het aanbieden van het plan is al aangegeven dat niet alle onderliggende document compleet waren, en hierop herstelactie werd gedaan.  In 2023 loopt het huidige raamcontract voor beheer en onderhoud van de gemeentelijke gebouwen af. De voorbereidingen voor het nieuwe contract zijn in volle gang.  Besloten is de actualisatie van het beheerplan te koppelen aan het nieuwe raamcontract.  Hiervoor worden nieuwe meerjarenonderhoudsplannen opgesteld die ons overzicht gaan geven van benodigd onderhoud voor de komende 10 jaar.  Hierover rapporteerden wij eerder in de 1e voortgangsrapportage 2022 en verkregen de middelen om deze onderzoeken ook te doen. 
Op onderdelen zijn de plannen uitgebreider dan de plannen die nu als basis dienen.  Voor de dienstpanden wordt bijvoorbeeld ook de binnenzijde meegenomen.  Voor panden in verhuur hoeft dit niet, want dat is huurderonderhoud. Maar ook de duurzaamheidsmaatregelen per pand worden in kaart gebracht. Als gevolg hiervan -en ook de (soms exorbitante) prijsstijgingen in materiaal en de hoge inflatie-  maken dat de kosten gaan stijgen. Hoeveel dit  is op dit moment nog niet in beeld.  Zodra dit bekend is, wordt dit gerapporteerd. 
Naast kennis over onze gebouwen investeren wij ook in systemen -en mensen- die het mogelijk maken beter dan voorheen te monitoren en actief bij te sturen wanneer dit nodig is. Gebouwenonderhoud valt en staat met goed gebouwbeheer. Ook in dit kader worden stappen gezet in het optimaliseren van de gemeentelijke en maatschappelijke vastgoedportefeuille. We werken aan de invulling van een vastgoedstrategie, formuleren vastgoedbeleid en kunnen de financiële haalbaarheid hiervan onderbouwen. 

 

Risico's

Risico hogere energielasten
De prijs van energie steeg vooral door de hogere variabele leveringstarieven die de consument per kubieke meter gas of kilowattuur elektriciteit betaalt. Deze tarieven stegen in een jaar tijd met bijna 350 procent. Daar staat tegenover dat er in 2022 minder energiebelasting betaald wordt  als tegemoetkoming voor de hogere leveringstarieven.
Dit jaar is er nog geen enkele pijn voelbaar zijn, sterker nog de energiebelasting is verlaagd en de heffingskorting verhoogd. Daarnaast is per 1-7 de btw verlaagd. Dat zal, bij gelijk verbruik, zo mogelijk  resulteren in minder kosten voor energie. Dit komt omdat Vlaardingen haar gas en elektra via vaste klikmomenten inkoopt voor de jaren die volgen. Zodoende staan de tarieven voor 2022 vast. 
In 2023 (en verder) ligt dat anders. We weten nu nog niet wat de fiscale componenten gaan doen, wel is zeker dat de tarieven voor de commodity’s (voorlopig) zo maar een factor 5-6 hoger gaan zijn. Dat betekent een aanzienlijke stijging van de kosten. De totaal extra kosten (voorlopig) voor elektriciteit en aardgas (zonder energiebelasting(en), meetdiensten, netbeheer en btw) bedragen € 2.1 mln. gebaseerd op verwacht verbruik. De energiemarkt is enorm in beweging.  Daarom ook een disclaimer want energieverbruik kan stijgen en ook de mondiale onzekerheid maakt dat wat vandaag gewoon is, morgen weer achterhaald kan zijn. 

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u ombuigingsvoorstellen aan, die eerst nog verder uitgewerkt moesten worden, de zogenaamde ‘oranje lijst’.  Over een aantal van deze ombuigingen is bij de 2de Voortgangsrapportage 2021 besloten om deze niet verder te onderzoeken. In onderstaande tabel treft u een stand van zaken van de resterende potentiële ombuigingen binnen dit programma. 

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen
Nr Ombuiging Verwachte afronding uitwerking voorstel Stand van zaken
70 Sluiting van publieke balies (Beveiliging (sluiten avondopenstelling; openingstijden aanpassen) Afgerond. Wij stellen voor om deze ombuiging niet verder uit te werken als separaat voorstel. De gemeente Vlaardingen was door de financiele omstandigheden genoodzaakt om ombuigingen door te voeren en nader te onderzoeken. Daarbij zijn ook het voorstel ‘sluiting van publieke balies/sluiten avondopenstelling/openingstijden aanpassen’ (format 70) en het voorstel ‘openingstijden/beveiligingsdiensten verminderen’ (format 85) als mogelijkheden geopperd. Na onderzoek is gebleken dat de inwoners bij realisatie van het voorstel te maken krijgen met een verslechtering van de dienstverlening. Dit als gevolg van het verkleinen van de kans van het vinden van een geschikt bezoektijdstip, het niet kunnen garanderen van goede dienstverlening bij minder inzet van personeel en het beperken van de mogelijkheden van vooral inwoners die digitaal vaardig zijn. Want juist deze groep wordt getroffen als het niet digitale kanaal beperkter open wordt gesteld. Hierbij komt dat een bezuiniging op openingstijden in het meest gewenste scenario niet uitzonderlijk veel oplevert en het vooral de vraag is of de bezuiniging opweegt tegen de verslechterde dienstverlening. Omdat we bezig zijn met de invoering van een nieuw zaaksysteem, waarmee een grote digitaliseringsslag wordt gemaakt, verwachten we dat pas na de digitaliseringsslag de bezoekersaantallen als gevolg hiervan zouden kunnen gaan teruglopen. Gezien de bovenstaande argumenten luidt het advies om het voorstel tot beperking van de openingstijden op dit moment niet uit te voeren, maar eerst na de digitaliseringsslag een heroverweging te doen om de openingstijden en/of het aantal balies te beperken.
85 Openingstijden / beveiliging verminderen (facilitair) Afgerond. Wij stellen voor om deze ombuiging niet verder uit te werken als separaat voorstel. Zie nr 70.