Bestuur
In mei 2022 is het coalitieakkoord Groei en Bloei voor Vlaardingen, met daarin 8 stadsprogramma’s, aangenomen door de gemeenteraad. Met de gebiedsgerichte stadsprogramma’s Nieuwe Rivierzone, Nieuwe Binnenstad en Nieuwe Westwijk en met de thematische stadsprogramma’s Nieuwe Energie, Groen Vlaardingen, Veilig Vlaardingen, Leefbaar Vlaardingen en Zorgzaam Vlaardingen pakt het college grote maatschappelijke vraagstukken voor onze gemeenschap aan die over de grenzen van portefeuilles heen gaan en van groot belang zijn voor de stad.
Wij hebben deze programma’s, in samenwerking met de stad, uitgewerkt in 8 uitvoeringsprogramma’s, elk onder verantwoordelijkheid van een portefeuillehouder. Bij het verder in de praktijk brengen van de uitvoeringsprogramma’s is er een nadrukkelijke rol weggelegd voor de gemeenteraad. Er is financiële ruimte voor de raad opgenomen voor voorstellen die niet in het coalitieakkoord zijn opgenomen. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota zijn voorstellen ingediend om deze ruimte in te vullen. Die voorstellen zijn in deze begroting verwerkt.
Door gericht ruimte te bieden aan participatie, jongeren te betrekken bij de politiek en procedures binnen de gemeente te vereenvoudigen, willen we zorgen dat iedere betrokken Vlaardinger mee kan bouwen aan de stad. Samen kunnen we werken aan de groei en bloei voor Vlaardingen.
Met de invulling van deze participatieopdracht geeft het college ook opvolging aan de aanbevelingen die de Rekenkamer begin 2023 aan raad en college heeft uitgebracht. Zo neemt de gemeente deel aan het landelijke programma Quick Scan Lokale Democratie, waarmee een integraal beeld ontstaat, een ’foto’ van de stand van onze eigen lokale democratie. Dit beeld komt tot stand door de input van inwoners, raadsleden, collegeleden en ambtenaren.
Wij vinden het ook belangrijk om te werken aan betere onderlinge verhoudingen. Daarom gaan we graag met de gemeenteraad in gesprek over de werkwijze van het college in samenhang met de gemeenteraad, over hoe om te gaan met financiële mee- en tegenvallers, over het samenspel tussen raad, college, ambtelijke organisatie en de stad, en onder andere procesafspraken maken over initiatiefvoorstellen.
Samenwerking werkt alleen als er onderling vertrouwen is. Door duidelijk uit te leggen wat we doen en waarom, door beloftes na te komen en door Vlaardingers niet van het kastje naar de muur te sturen, kunnen we stap voor stap het vertrouwen van onze inwoners beter waarmaken.
Dienstverlening
Onze dienstverlening is bereikbaar, betrouwbaar en betrokken. In onze visie op dienstverlening (juni 2023) zijn deze uitgangspunten benoemd. Wij zetten deze om in acties, met als doel een glimlach tevoorschijn te toveren op de gezichten van de Vlaardingse inwoners. Onze ambitie is dat inwoners onze dienstverlening in 2024 waarderen met een cijfer van minimaal 7,0 en uiteindelijk, in 2026, met een cijfer van minimaal 7,5. Een hulpmiddel hierbij is het nieuwe zaaksysteem, dat in 2024 grotendeels (verder) wordt uitgerold.
De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking. De voorbereidingen zijn getroffen, met de ambitie het dienstverleningsniveau te verbeteren.
Aan de Omgevingswet moet worden voldaan op respectievelijk 1 januari 2027 (omgevingsvisie) en 1 januari 2032 (omgevingsplan). In 2024 implementeren wij nieuwe werkprocessen, applicaties de intake- en omgevingstafel en het omgevingsplan.
Verkiezingen
In 2024 vinden op 6 juni de verkiezingen voor het Europees Parlement plaats. Wij nemen, zoals elke Nederlandse gemeente, de organisatie van deze verkiezingen voor de Vlaardingse stemgerechtigden op ons. Evenals bij de vorige verkiezingen zal de dag na het stemmen het centraal tellen van de stemmen plaatsvinden.
Verbonden partijen
Per 1 juli 2022 is de Wet gemeenschappelijke regelingen aangepast. Achtergrond vormde de grote afstand die gemeenteraden soms ervaren tot gemeenschappelijke regelingen. De mate van invloed wordt wel eens als onvoldoende beschouwd. Deze wetswijziging biedt mogelijkheden om de betrokkenheid van de gemeenteraad bij het bestuur van een gemeenschappelijke regelingen te verbeteren.
Bij een gemeenschappelijke regeling, of bij verbonden partijen in het algemeen, is er sprake van verlengd bestuur. Het is aan de gemeenteraad en het college om daar op een passende manier invulling aan de geven en daarbij rekening te houden met de wet- en regelgeving en de praktische afspraken ten aanzien van informatievoorziening en aansturing.
De gemeenteraad heeft op 6 april 2023 de Nota Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen vastgesteld. Deze nota geeft inzicht in de aanvullende sturingsmogelijkheden die de wetswijziging biedt én beschrijft hoe daar in Vlaardingen invulling aan wordt gegeven. De nota vormt het beleidskader om de raad in staat te stellen gerichter te kunnen:
- sturen op de doelstellingen die met die deelnemingen worden beoogd (vooraf);
- bijsturen wanneer dat nodig blijkt (tussendoor);
- controleren of de gewenste doelstellingen zijn verwezenlijkt (achteraf).
Om dat praktisch in te richten is een systeem ingesteld om voor alle acht gemeenschappelijke regelingen zogenoemde risicoprofielen op te stellen, waarbij gekeken wordt naar de financiële, bestuurlijke en inhoudelijke (omgevings)factoren die de prestaties van de betreffende gemeenschappelijke regeling beïnvloeden. Hoger risico betekent meer en gerichter toezicht en sterkere controle. Mede op basis van een pilot effectueren wij de werking.
De vaststelling van de Nota Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen markeerde de doorstart van een onderzoek naar de mate en mogelijkheden voor sturing en controle op andere verbonden partijen dan de gemeenschappelijke regelingen.
Subsidieservicepunt
Vlaardingen heeft ambities en uitdagingen. In het Coalitieakkoord staat dat we op zoek gaan naar mogelijkheden om extra inkomsten te generen. Daarbij richten we onze blik naar buiten toe: we kijken naar de kansen die er regionaal, landelijk en Europees zijn. Het realiseren van ambities gaat gepaard met de nodige uitdagingen. Om deze ambities te realiseren, de uitdagingen te lijf te gaan en Vlaardingen toekomstbestendig te maken én te houden, is externe financiering noodzakelijk. Op dit moment is het verwerven én het beheersen van externe financiering nog niet voldoende ingebed.
Door meer vanuit de kracht en ideeën van Vlaardingen en 'van binnen naar buiten' te werken, kan Vlaardingen externe financiering aantrekken op een meer structurele basis. Het meer structureel binnenhalen en beheersen van externe financiering biedt meer zekerheid, meer perspectief en daarmee meer kansen voor Vlaardingen. Om dit te realiseren is het van groot belang dat het ingericht zijn op externe financiering tot in de vezels van de gemeentelijke organisatie is doorgedrongen. Dat vraagt, met andere woorden, om een betere inbedding van externe financiering in de gemeentelijke organisatie, zodat kansen structureel beter gezien én benut worden. Aandacht voor de beheersmatige kant van subsidies is noodzakelijk.
Formatie
Het subsidieservicepunt is een centraal punt met een subsidie coördinator, strateeg public affairs en een financieel adviseur subsidies. De subsidie coördinator geeft invulling en aansturing aan het subsidieservicepunt en functioneert als een vraagbaak betreffende subsidies voor de gehele organisatie. De financieel adviseur wordt aan de voorkant bij projecten betrokken voor het adviseren over beheer en verantwoording van de subsidie. De strateeg public affairs is verantwoordelijk voor het opzetten van een lobbyagenda en onderhoudt contacten met externe partijen. Hiernaast is de strateeg verantwoordelijk voor de advisering op de inzet van bestuurders in subsidietrajecten als het gaat om beïnvloeding en lobby. Het is op deze manier dat zowel in capaciteit als in kennis geïnvesteerd wordt in de organisatie.
Het streven is om in Q1 2024 het subsidieservicepunt van start te laten gaan.