Bestuur, Participatie en Dienstverlening

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Bestuur
In mei 2022 is het coalitieakkoord Groei en Bloei voor Vlaardingen, met daarin 8 stadsprogramma’s, aangenomen door de gemeenteraad. Met de gebiedsgerichte stadsprogramma’s Nieuwe Rivierzone, Nieuwe Binnenstad en Nieuwe Westwijk en met de thematische stadsprogramma’s Nieuwe Energie, Groen Vlaardingen, Veilig Vlaardingen, Leefbaar Vlaardingen en Zorgzaam Vlaardingen pakt het college grote maatschappelijke vraagstukken voor onze gemeenschap aan die over de grenzen van portefeuilles heen gaan en van groot belang zijn voor de stad.

Wij hebben deze programma’s, in samenwerking met de stad, uitgewerkt in 8 uitvoeringsprogramma’s, elk onder verantwoordelijkheid van een portefeuillehouder. Bij het verder in de praktijk brengen van de uitvoeringsprogramma’s is er een nadrukkelijke rol weggelegd voor de gemeenteraad. Er is financiële ruimte voor de raad opgenomen voor voorstellen die niet in het coalitieakkoord zijn opgenomen. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota zijn voorstellen ingediend om deze ruimte in te vullen. Die voorstellen zijn in deze begroting verwerkt. 

Door gericht ruimte te bieden aan participatie, jongeren te betrekken bij de politiek en procedures binnen de gemeente te vereenvoudigen, willen we zorgen dat iedere betrokken Vlaardinger mee kan bouwen aan de stad. Samen kunnen we werken aan de groei en bloei voor Vlaardingen. 

Met de invulling van deze participatieopdracht geeft het college ook opvolging aan de aanbevelingen die de Rekenkamer begin 2023 aan raad en college heeft uitgebracht. Zo neemt de gemeente deel aan het landelijke programma Quick Scan Lokale Democratie, waarmee een integraal beeld ontstaat, een ’foto’ van de stand van onze eigen lokale democratie. Dit beeld komt tot stand door de input van inwoners, raadsleden, collegeleden en ambtenaren. 

Wij vinden het ook belangrijk om te werken aan betere onderlinge verhoudingen. Daarom gaan we graag met de gemeenteraad in gesprek over de werkwijze van het college in samenhang met de gemeenteraad, over hoe om te gaan met financiële mee- en tegenvallers, over het samenspel tussen raad, college, ambtelijke organisatie en de stad, en onder andere procesafspraken maken over initiatiefvoorstellen. 

Samenwerking werkt alleen als er onderling vertrouwen is. Door duidelijk uit te leggen wat we doen en waarom, door beloftes na te komen en door Vlaardingers niet van het kastje naar de muur te sturen, kunnen we stap voor stap het vertrouwen van onze inwoners beter waarmaken.

Dienstverlening
Onze dienstverlening is bereikbaar, betrouwbaar en betrokken. In onze visie op dienstverlening (juni 2023) zijn deze uitgangspunten benoemd. Wij zetten deze om in acties, met als doel een glimlach tevoorschijn te toveren op de gezichten van de Vlaardingse inwoners. Onze ambitie is dat inwoners onze dienstverlening in 2024 waarderen met een cijfer van minimaal 7,0 en uiteindelijk, in 2026, met een cijfer van minimaal 7,5. Een hulpmiddel hierbij is het nieuwe zaaksysteem, dat in 2024 grotendeels (verder) wordt uitgerold.

De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking. De voorbereidingen zijn getroffen, met de ambitie het dienstverleningsniveau te verbeteren.

Aan de Omgevingswet moet worden voldaan op respectievelijk 1 januari 2027 (omgevingsvisie) en 1 januari 2032 (omgevingsplan). In 2024 implementeren wij nieuwe werkprocessen, applicaties de intake- en omgevingstafel en het omgevingsplan. 

Verkiezingen
In 2024 vinden op 6 juni de verkiezingen voor het Europees Parlement plaats. Wij nemen, zoals elke Nederlandse gemeente, de organisatie van deze verkiezingen voor de Vlaardingse stemgerechtigden op ons. Evenals bij de vorige verkiezingen zal de dag na het stemmen het centraal tellen van de stemmen plaatsvinden.

Verbonden partijen
Per 1 juli 2022 is de Wet gemeenschappelijke regelingen aangepast. Achtergrond vormde de grote afstand die gemeenteraden soms ervaren tot gemeenschappelijke regelingen. De mate van invloed wordt wel eens als onvoldoende beschouwd. Deze wetswijziging biedt mogelijkheden om de betrokkenheid van de gemeenteraad bij het bestuur van een gemeenschappelijke regelingen te verbeteren. 

Bij een gemeenschappelijke regeling, of bij verbonden partijen in het algemeen, is er sprake van verlengd bestuur. Het is aan de gemeenteraad en het college om daar op een passende manier invulling aan de geven en daarbij rekening te houden met de wet- en regelgeving en de praktische afspraken ten aanzien van informatievoorziening en aansturing.

De gemeenteraad heeft op 6 april 2023 de Nota Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen vastgesteld. Deze nota geeft inzicht in de aanvullende sturingsmogelijkheden die de wetswijziging biedt én beschrijft hoe daar in Vlaardingen invulling aan wordt gegeven. De nota vormt het beleidskader om de raad in staat te stellen gerichter te kunnen:
- sturen op de doelstellingen die met die deelnemingen worden beoogd (vooraf);
- bijsturen wanneer dat nodig blijkt (tussendoor);
- controleren of de gewenste doelstellingen zijn verwezenlijkt (achteraf).

Om dat praktisch in te richten is een systeem ingesteld om voor alle acht gemeenschappelijke regelingen zogenoemde risicoprofielen op te stellen, waarbij gekeken wordt naar de financiële, bestuurlijke en inhoudelijke (omgevings)factoren die de prestaties van de betreffende gemeenschappelijke regeling beïnvloeden. Hoger risico betekent meer en gerichter toezicht en sterkere controle. Mede op basis van een pilot effectueren wij de werking.

De vaststelling van de Nota Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen markeerde de doorstart van een onderzoek naar de mate en mogelijkheden voor sturing en controle op andere verbonden partijen dan de gemeenschappelijke regelingen. 

Subsidieservicepunt
Vlaardingen heeft ambities en uitdagingen. In het Coalitieakkoord staat dat we op zoek gaan naar mogelijkheden om extra inkomsten te generen. Daarbij richten we onze blik naar buiten toe: we kijken naar de kansen die er regionaal, landelijk en Europees zijn. Het realiseren van ambities gaat gepaard met de nodige uitdagingen. Om deze ambities te realiseren, de uitdagingen te lijf te gaan en Vlaardingen toekomstbestendig te maken én te houden, is externe financiering noodzakelijk. Op dit moment is het verwerven én het beheersen van externe financiering nog niet voldoende ingebed.  
 
Door meer vanuit de kracht en ideeën van Vlaardingen en 'van binnen naar buiten' te werken, kan Vlaardingen externe financiering aantrekken op een meer structurele basis. Het meer structureel binnenhalen en beheersen van externe financiering biedt meer zekerheid, meer perspectief en daarmee meer kansen voor Vlaardingen. Om dit te realiseren is het van groot belang dat het ingericht zijn op externe financiering tot in de vezels van de gemeentelijke organisatie is doorgedrongen. Dat vraagt, met andere woorden, om een betere inbedding van externe financiering in de gemeentelijke organisatie, zodat kansen structureel beter gezien én benut worden. Aandacht voor de beheersmatige kant van subsidies is noodzakelijk. 
 
Formatie 
Het subsidieservicepunt is een centraal punt met een subsidie coördinator, strateeg public affairs en een financieel adviseur subsidies. De subsidie coördinator geeft invulling en aansturing aan het subsidieservicepunt en functioneert als een vraagbaak betreffende subsidies voor de gehele organisatie. De financieel adviseur wordt aan de voorkant bij projecten betrokken voor het adviseren over beheer en verantwoording van de subsidie. De strateeg public affairs is verantwoordelijk voor het opzetten van een lobbyagenda en onderhoudt contacten met externe partijen. Hiernaast is de strateeg verantwoordelijk voor de advisering op de inzet van bestuurders in subsidietrajecten als het gaat om beïnvloeding en lobby. Het is op deze manier dat zowel in capaciteit als in kennis geïnvesteerd wordt in de organisatie.

Het streven is om in Q1 2024 het subsidieservicepunt van start te laten gaan.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

Financiële ontwikkelingen na vaststelling van de voorjaarsnota 2023
Binnen dit programma hebben onderstaande financiële ontwikkelingen plaatsgevonden n.a.v. aangenomen moties en/of amendementen  

Bedragen x € 1.000) 2024 2025 2026 2027
Motie: "Werk maken van werk." 400 300 300 0
Indexatie contributie VNG 8 8 8 9
Indexatie bijdrage GGU 44 45 46 47
Indexatie energielasten gebouwen 54 55 56 57
Totaal 507 409 411 113

Motie Werk maken van werk 
Doordat er te weinig ambtelijke capaciteit is zijn er incidentele middelen toegekend ten behoeve van het op sterkte krijgen en houden van de organisatie.

Indexatie contributie VNG
De contributie die de gemeentes aan de VNG dienen te betalen is in verband met inflatie harder gestegen dan gebruikelijk. Deze indexatie wordt gedekt uit de vrijval van de stelpost Loon- en prijscompensatie op programma Financiën.

Indexatie bijdrage GGU
Naast de contributie die aan de VNG dient betaald te worden, is ook de bijdrage voor de Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU) harder gestegen in verband met inflatie. Ook deze indexatie wordt gedekt uit de vrijval van de stelpost Loon- en Prijscompensatie op programma Financiën.

Indexatie energielasten gebouwen
Bij de aanbesteding van de energieleverancier vallen de energielasten voor de gebouwen die in gemeentelijk bezit zijn hoger uit als gevolg van inflatie. Deze prijsstijging worden gedekt uit de vrijval van de stelpost loon- en prijscompensatie op programma Financiën.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Visie op dienstverlening 2022
Sturen op ontwikkeling: Ramen en deuren open (2015, geactualiseerd 2018) 2018
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen: van dienstverlening naar serviceverlening 2016
Programma Participatie: van meepraten naar meedoen 2015
Vasthouden en versterken van gebiedsgericht werken: van meepraten naar meedoen, plan van aanpak 2013

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 1 - Bestuur en participatie

Terug naar navigatie - Ambitie 1 - Bestuur en participatie

a. Vlaardingers hebben maximaal ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen situatie, hun buurt en onze stad. De gemeente treedt initiatieven uit de samenleving positief tegemoet en ondersteunt deze actief.

b. De betrokkenheid van Vlaardingers bij de politiek wordt versterkt. Bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties worden op een vernieuwende manier betrokken bij besluitvorming.

c. Samenwerking met de raad wordt versterkt

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

 

Acties

Ambitie 2 - Dienstverlening

Terug naar navigatie - Ambitie 2 - Dienstverlening

Onze dienstverlening is bereikbaar, betrouwbaar en betrokken. We maken gebruik van een zaaksysteem, waarmee we onze contacten met onze inwoners, ondernemers en instellingen registreren, volgen en onze prestaties meten. Ook meten wij onze prestaties op het gebied van dienstverlening met periodieke peilingen onder inwoners en ondernemers.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Bedrijfsvoering Bron 2022 2023 2024
Formatieplaatsen (totale FTE) Eigen jaarrekening/ begroting 471,41 482,16 501,86
Formatieplaatsen (per 1000 inwoners) Eigen jaarrekening/ begroting 6,46 6,50 6,68
Bezetting (per 1000 inwoners) Eigen jaarrekening/ begroting 5,80 5,65 6,31
Apparaatskosten (kosten per inwoner) Eigen jaarrekening/ begroting 688,86 708,78 860,85
Overhead (% van totale lasten) Eigen jaarrekening/ begroting 7,88 7,28 9,04
Inhuur derden (% van totale loonsom en inhuur derden) Eigen jaarrekening/ begroting 7,36 7,22 7,45

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
De gemeenschappelijke regeling metropoolregio Rotterdam Den Haag is een grootstedelijk gebied met 23 gemeenten en 2,3 miljoen inwoners. De gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. Dat doen zij samen met andere overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie hieronder de meerjarenraming 2024-2027 op programmaniveau per taakveld.

Bedragen x €1.000
Bestuur, Participatie en Dienstverlening Begroting na wijziging 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten 37.966 42.452 41.642 42.330 43.343
Baten 835 903 913 923 937
Saldo van baten en lasten -37.131 -41.549 -40.729 -41.407 -42.406
Stortingen 39 39 39 39 39
Onttrekkingen 171 53 53 53 53
Mutaties reserves 132 14 14 14 14

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2024 + - 31-12-2024
Reserve groot onderhoud gebouwen 2.470 0 0 2.470
Reserve frictiekosten taakstelling 182 0 53 129
Reserve Hybride Werken 311 39 0 350
Totaal reserves 2.962 39 53 2.949
Voorzieningen (x € 1.000) 01-01-2024 + - 31-12-2024
Voorziening pensioenverplichting Wethouders 6.179 300 0 6.479
Voorziening onderhoud gemeentelijk vastgoed 0 2.263 2.263 0
Totaal voorzieningen 6.179 2.563 2.263 6.479

Reserve Groot onderhoud gebouwen
Met het vaststellen van het beheerplan Vastgoed en Facilitair en het instellen van de Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen is het oorspronkelijke doel van de reserve onderhoud gebouwen komen te vervallen. Echter is besloten de reserve voorlopig te handhaven om onvoorziene (onderhouds)kosten en bijvoorbeeld achterstallig onderhoud te kunnen dekken.

Reserve Frictiekosten taakstelling
In het verleden is voor het opvangen van frictiekosten een reserve gevormd. Frictiekosten zijn extra kosten met een eenmalig en/of tijdelijk karakter en gaan uit boven de vastgestelde begroting. Het betreft niet alleen kosten van (kortstondig) boventallig personeel, maar ook kosten als gevolg van organisatieverandering.

Reserve Hybride Werken
Reserve ter dekking van de thuiswerkvergoeding die medewerkers van de gemeente elke 7 jaar ter beschikking krijgen gesteld om thuiswerkmeubilair te kunnen aanschaffen.

Voorziening Pensioenverplichting Wethouders
Voorziening om te kunnen voldoen aan de toekomstige pensioenverplichtingen van (ex)-wethouders. De voorziening en de jaarlijkse storting daarin wordt periodiek op actuariële basis verrekend. Onttrekking aan de voorziening betreft de uitkeringen van pensioenen en eventuele overheveling van pensioenverplichtingen.

Voorziening Onderhoud gemeentelijk vastgoed
Deze voorziening,  die voorgeschreven is door de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording), dient ervoor de fluctuaties in de jaarlijkse kosten die voortvloeien uit het Beheerplan Vastgoed (Meerjaren-onderhoudsplan) op te kunnen opvangen. Jaarlijks wordt vanuit de exploitatie een dotatie gedaan. De gerealiseerde onderhoudskosten worden rechtstreeks ten laste van deze voorziening gebracht.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2023 2024 2025 2026 2027
Vervanging systeemsoftware en rand- en centrale apparatuur 739 1.539 471 478 0
Aanschaf tractiemiddelen 37 153 0 158 0
Vervangingen Facilitair 112 0 142 0 0
Meubilair 165 409 148 0 0
Beveiliging 52 0 0 0 0
ERP-pakket 0 1.088 427 0 0
Bouwk. Wrzh. Energiebesparingsinv. Markt 11 0 180 0 0 0
Energiebesparingsinvestering Markt 11 0 628 0 0 0
Energiebesparing DMJOP (bouwkundig) 0 722 0 91 30
Energiebesparing DMJOP (installaties) 0 402 245 317 28
Energiebesparing vastgoedport. (bouwkundig) 0 144 1.440 299 1.729
Energiebesparing vastgoedport. (installaties) 0 1.008 852 197 567
Totaal investeringen meerjarig 1.105 6.273 3.725 1.540 2.354

Budget gemeenteraad

Terug naar navigatie - Budget gemeenteraad

Voor het budget van de gemeenteraad zijn de budgetten trendmatig verhoogd en is rekening gehouden met cao-effecten. Daarnaast betreft de stelpost die is opgenomen in de begroting van de Griffie budget voor de Kinderraad welke bij de Meerjarenbegroting 2023-2026 is toegevoegd naar aanleiding van een amendement.

In onderstaande tabel treft u de meerjarenbegroting van de griffie:

Begroting Griffie 2024 2025 2026 2027
Vergoedingen raadsleden 1.140.663 1.161.721 1.184.732 1.208.205
Vergoedingen raadsleden 912.071 930.895 950.443 970.402
Steunraadsleden 24.472 24.839 25.211 25.589
Bijstand fracties 61.435 62.356 63.291 64.241
Werkkostenregeling 48.190 47.719 48.435 49.161
Overige kosten 94.496 95.913 97.352 98.812
Kosten vergaderingen 115.272 117.001 118.756 120.538
Raadsinformatiesysteem 72.766 73.858 74.966 76.090
Werkkostenregeling 29.075 29.512 29.954 30.404
TV-uitzendingen 13.430 13.632 13.836 14.044
Informatievoorziening raad 44.497 44.940 45.389 45.844
Abonnement boeken/tijdschriften 2.576 2.614 2.653 2.693
Cursussen Raad 21.537 21.860 22.188 22.521
Overige kosten 5.384 5.465 5.547 5.630
Stelposten 15.000 15.000 15.000 15.000
Controle en onderzoek 234.742 239.585 243.178 246.825
Accountantskosten 146.535 148.733 150.964 153.228
Ombudsman functie 23.298 24.969 25.343 25.723
Rekenkamerfunctie 64.909 65.883 66.871 67.874
Griffie 423.466 433.379 442.339 451.531
Salarissen 413.015 422.771 431.572 440.602
Werkkostenregeling 8.098 8.219 8.343 8.468
Pers vorming en opleiding 2.353 2.389 2.425 2.461
Totaal begroting Griffie 1.958.640 1.996.626 2.034.394 2.072.943