Sociaal Domein

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Inleiding
Halverwege 2023 lijken we ten opzichte van deze tijd vorig jaar in iets rustiger vaarwater terecht te zijn gekomen. We hebben de coronapandemie inmiddels zo goed als achter ons gelaten, al blijven de gevolgen in de samenleving naar verwachting ook in 2024 nog wel merkbaar. En ook de energiearmoede, een heel acuut probleem in 2023, lijkt te zijn gestabiliseerd als gevolg van de gedaalde energieprijzen. Maar het is natuurlijk onzeker wat er op dit vlak gaat gebeuren in 2024, mede door het onduidelijke verloop van de oorlog in Oekraïne. Wel blijft de opgelopen inflatie ook in 2024 naar verwachting druk zetten op de bestaanszekerheid van onze inwoners. Dit onderstreept het belang van onze aanpak op het gebied van armoede en schulden voor al onze inwoners die hiermee te maken hebben, maar ook van onze meer gebiedsgerichte inzet in de Westwijk.

Transformatie sociaal domein
De transformatie van het sociaal domein is een van de belangrijkste opgaven de komende jaren. In de door de gemeenteraad vastgestelde startnotitie Transformatie Sociaal Domein staan de volgende acht uitgangspunten voor deze transformatie:

1. We willen meer inzetten op preventie en lichte, laagdrempelige ondersteuning
2. We investeren in vroegsignalering
3. We zetten in op normalisering
4. De mens staat centraal
5. De effectiviteit en efficiëntie van de inzet in het sociaal domein worden verbeterd
6. De toegankelijkheid van de voorzieningen op het gebied van preventie, welzijn en zorg verbetert
7. We investeren in versterking van de samenkracht in Vlaardingen
8. We werken nauw samen met onze partners en vergroten de betrokkenheid van inwoners en ervaringsdeskundigen.

Bij de aanpak betrekken we  onze samenwerkingspartners nauw, door met hen in gesprek te blijven en onze koers te toetsen. Alleen door samen te werken kunnen we de diverse complexe uitdagingen binnen het sociaal domein aangaan. 

Langdurige Opvang Oekraïense vluchtelingen
Halverwege 2023 is ook het moment waarop zo'n 1.000 Oekraïense vluchtelingen tijdelijk hun intrek hebben genomen in de langdurige opvang in de wijk Mrija. Zij verblijven hier tot uiterlijk medio 2026. Voor deze nieuwe inwoners zijn we als gemeente verantwoordelijk voor ondersteuning, denk hierbij aan begeleiding naar betaald werk of zolang dat niet lukt het verstrekken van leefgeld en voor zorg.

MVS Jeugdmodel
Een stap richting betere en snellere hulp voor onze jongeren is gezet met de keuze voor Mevis als nieuwe partner voor jeugdhulp. Dit consortium is op 1 januari 2023 gestart en is verantwoordelijk voor alle jeugdhulp en ondersteuning aan jeugdigen in de MVS-gemeenten. Met de taakgerichte inkoop bij één consortium verwachten wij de kwaliteit van de hulpverlening aan jeugdigen en gezinnen te kunnen verbeteren. Eén partij is verantwoordelijk voor alle hulp en de transformatie van deze hulp naar zorg die aansluit op de omgeving van de jeugdige en het gezin en dichtbij geboden kan worden, zoals op school en in de huisartsenpraktijk.   Voor professionals in de jeugdhulp en de jeugd- & gezinsteams van de wijkteams betekent de verandering dat ze makkelijker met elkaar kunnen afstemmen, meer maatwerk kunnen bieden, minder papierwerk hebben én dat er ruimte ontstaat om  te vernieuwen. Tegelijkertijd vraagt het ook van de MVS-gemeenten een andere manier van werken. De drie gemeenten moeten veel meer gezamenlijk en op een eenduidige manier sturing gaan geven op de ingezette koers. Het MVS-team wordt primair ingericht om uitvoering te geven aan de inhoudelijke ontwikkeling en sturing op het brede MVS Jeugdmodel om daarmee de transformatiebeweging mogelijk te maken. In 2024 stellen wij de inzet van het MVS-team en de daaruit volgende kosten nader vast. 

Stadsprogramma's
Vanuit het Sociaal Domein plegen we ook inzet op de stadsprogramma's Zorgzaam Vlaardingen en Nieuwe Westwijk. Deze inzet komt verderop in deze begroting terug, bij het hoofdstuk over de stadsprogramma's. In dit hoofdstuk beperken we ons dus tot de 'reguliere' gemeentelijke inzet op het sociaal domein.

Autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Autonome ontwikkelingen

Doordecentralisatie beschermd wonen
Vlaardingen is centrumgemeente voor beschermd wonen. Dat houdt in dat Vlaardingen verantwoordelijk is voor beschermd wonen voor cliënten uit Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. Het Rijk is al een aantal jaar voornemens om de taak beschermd wonen met de bijbehorende middelen door te decentraliseren naar alle afzonderlijke gemeenten. Dit houdt in dat Schiedam en Maassluis zelf verantwoordelijk zouden worden voor beschermd wonen voor hun eigen inwoners.  Het wetsvoorstel hiervoor is echter al een aantal keer uitgesteld. In mei 2023 maakte het Rijk bekend gemaakt dat ook de voorgenomen ingangsdatum van 1 januari 2024 niet haalbaar bleek. De nieuwe planning is dat deze doordecentralisatie start per 1 januari 2025. Hiervoor moet het wetsvoorstel nog wel worden vastgesteld. De MVS-gemeenten zijn vooruitlopend hierop al begonnen met het opstellen van een gezamenlijke Regiovisie voor beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. In deze Regiovisie bepalen de gemeenten onder andere hoe zij de financiering van nieuwe cliënten willen verdelen.

Ook gaat voor onze regio, zoals in veel regio’s in Nederland, op dat er ieder jaar een financieel tekort is op maatschappelijke opvang en een overschot op beschermd wonen. We gaan daarom een deel van het overschot op beschermd wonen inzetten voor de transformatie van de maatschappelijk opvang en van beschermd wonen. Daarmee willen we de kanteling mogelijk maken van begeleiding in dure zorglocaties naar goedkopere begeleiding thuis. Dit is ook in lijn met de bewegingen van beschermd thuis en housing first. 

Omgevingswet
De inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024 heeft ook gevolgen voor het sociaal domein. Gezondheid is namelijk één van de onderwerpen die afgewogen moeten worden bij het inrichten van de openbare ruimte. Daarvoor is een geconcretiseerde visie op gezondheid nodig, om een dergelijke afweging te kunnen maken.  Deze visie wordt naar verwachting eind 2023 behandeld in de gemeenteraad. Daarnaast kan een goed ingerichte omgeving bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van het sociaal domein. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de wens om langer zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen, aan mobiliteitsvraagstukken en het voorzieningenniveau. Of de fricties die kunnen ontstaan in de wensen voor het stimuleren van een gezonde leefstijl en de vestiging van horeca, beweegmogelijkheden in de buitenlucht en de woonopgave.

Wijkteams 0-100 – Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming
Het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming is een gezamenlijk programma van de ministeries J&V en VWS en de VNG. De jeugdbescherming moet effectiever en slimmer worden georganiseerd. In het Toekomstscenario voor kind- en gezinsbescherming worden verschillende ontwikkelingen verwacht. Dit omvat strengere wetgeving en beleid gericht op de rechtsbescherming van ouders en jeugdigen, evenals preventieve maatregelen en vroegtijdige interventie om risico's te verminderen. Eind 2023 ontvangen wij een rapport over het effect van het Toekomstscenario op de wijkteams. 

Hervormingsagenda Jeugd
De Hervormingsagenda Jeugd bevat een aantal maatregelen waarmee het Rijk en de VNG de jeugdhulp kwalitatief goed en betaalbaar willen houden. De maatregelen betreffen onder meer het verminderen van papierwerk en administratie, zodat medewerkers meer hulp kunnen verlenen, het gebruiken van meer collectieve voorzieningen, het versterken van de wijkteams en een betere samenwerking met huisartsen en onderwijs. Ook het voorkomen en terugdringen van het aantal dwangmaatregelen is onderdeel van de Hervormingsagenda. De agenda beoogt verder een aanpassing van de Jeugdwet, waarin de reikwijdte van de jeugdhulp wordt vastgelegd. Deze aanpassing moet zorgen voor minder druk op de jeugdhulp. Ook beoogt de agenda een afbakening van de lokaal en regionaal geboden zorg. Volgens de afspraken in de Hervormingsagenda zijn gemeenten verplicht bepaalde specialistische zorg regionaal in te kopen.  Het is nog niet bekend welke zorg dit betreft.  De extra middelen verbonden aan de Hervormingsagenda worden afgebouwd. Met het principeakkoord is afgesproken dat deze afbouw niet in 2024 en 2025 plaatsvindt maar met ingang van 2026 start.

Participatiewet in Balans
De Participatiewet wordt in 2024 aangepast door het maatregelpakket Participatiewet in Balans. Uitgangspunt van deze wetswijziging is om, in plaats van tegenover, meer naast mensen te gaan staan en bovendien meer uit te gaan van de mens dan van het systeem. Wijzigingen die worden verwacht zijn onder andere de invoering van een giftenbeleid, ruimere inkomstenvrijlating en de invoering van een bufferbudget om inkomsten eenvoudiger te kunnen verrekenen. Vooruitlopend op deze wijziging hebben wij ons giftenbeleid al aangepast.

Een thuis voor iedereen
Het kabinet heeft het beleid voor de volkshuisvesting flink geïntensiveerd. In 2022 is daarom de Nationale Woon- en bouwagenda opgezet. Deze is bedoeld om de wooncrisis in Nederland het hoofd te bieden. Binnen deze agenda valt het programma ‘Een thuis voor iedereen’, gericht op:
•    Voldoende betaalbare woningen voor de aandachtsgroepen;
•    Met een evenwichtige verdeling over de regio’s;
•    En met daarbij de juiste zorg, ondersteuning en/of begeleiding.

Als verplicht onderdeel van dit programma stellen wij in 2024 een brede woonzorgvisie op. Dit is een verbreding van de al in 2023 vastgestelde woonzorgvisie voor ouderen.

Van zorg naar welzijn
We zien vanuit de woonzorgvisies dat er ook een verschuiving moet plaatsvinden van zorg naar welzijn. Dit raakt ook aan de beweging vanuit het Integraal Zorgakkoord, dat in de regio wordt uitgewerkt via een Regionaal Integraal Gezondheidsakkoord (RIGA). Vanuit Positieve Gezondheid wordt steeds meer gekeken naar wat mensen nog wél kunnen, om hen juist daarop te versterken. Zorgpersoneel moet zich steeds meer richten op echte zorgtaken en de rol van welzijn wordt steviger. Deze ontwikkeling betekent ook dat we een toename voorzien van druk op mantelzorgers en vrijwilligers.

Gemeentelijke begroting vanaf 2026
Vanaf 2026 dreigen grote begrotingstekorten bij Nederlandse gemeenten. Oorzaak is de aflooptijd van grote landelijke financieringsstromen, zoals het GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord) en het IZA (Integraal Zorg Akkoord), zonder dat hier nieuwe landelijke budgetten voor vrijkomen. De acties die uit deze akkoorden en financiële stromen voortvloeien, kunnen niet zomaar worden gestopt.  Op dit moment is nog niet duidelijk wat het Rijk hiermee gaat doen.

Brede SPUK
In 2023 ging de Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026 in. Deze regeling vervangt bestaande regelingen en budgetten op het gebied van sport, gezondheid, cultuur en het versterken van de sociale basis.  Wij hebben voor alle (sub)thema's het maximaal beschikbare budget aangevraagd. Deels om bestaande activiteiten te kunnen blijven financieren, deels om ook op andere onderwerpen (nieuwe) inzet te kunnen plegen.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

Financiële ontwikkelingen na vaststelling van de voorjaarsnota 2023
Binnen dit programma hebben onderstaande financiële ontwikkelingen plaatsgevonden na vaststelling van de voorjaarsnota:

Bedragen x € 1.000) 2024 2025 2026 2027
Amendement: Voedselbank 10 0 0 0
Motie: Vlaardingse babybox 100 0 0 0
Motie: Geef mensen vertrouwen 300 0 0 0
Motie: Attentie voor onze ouderen 8 0 0 0
Motie: Uitbreiden tegemoetkoming meerkosten 210 210 210 210
Indexering ROGPLUS WMO en Overhead -69 -114 875 -81
Herijking budget Mevis -1.836 -2.482 -3.149 -4.037
Aanpassing GGD na zienswijze -93 -94 -96 -111
Aanpassing GRJR na zienswijze 875 839 941 872
Extra formele duale trajecten -60 0 0 0
Vlaardingen Regenboogstad -20 0 0 0
CJG -240 -258 -277 -298
Informatiepunt Digitale Overheid -13 0 0 0
Indexatie energielasten gebouwen 29 29 29 30
Totaal -800 -1.870 -1.468 -3.415

Extra formele duale trajecten
In 2023 kon het Albeda college extra formele duale trajecten starten, bekostigd middels dekking in bestaande budgetten. Hiermee konden 44 inwoners van de wachtlijst met hun traject starten. Deze inwoners hebben naar verwachting in 2024 een of twee extra trajecten nodig om hun diploma te behalen. Als deze extra trajecten in 2024 niet worden ingekocht, dan moet het Albeda reguliere trajecten inzetten voor deze doelgroep. Hierdoor ontstaat volgend jaar waarschijnlijk weer een nieuwe wachtlijst en kunnen dus minder nieuwe kandidaten starten met een opleiding. Hierdoor blijven inwoners voor deze periode verminderd zelfredzaam. De extra kosten hiervoor bedragen zo'n € 60.000,-. Deze situatie is pas zichtbaar geworden na het vaststellen van de Voorjaarsnota 2023, vandaar dat dit onderwerp daar niet in is meegenomen.

Vlaardingen Regenboogstad
In het door het college vastgestelde plan Vlaardingen Regenboogstad 2023-2026 is opgenomen dat we gedurende de looptijd van het plan jaarlijks € 20.000,- bijdragen als gemeente, gelijk aan de Rijksbijdrage hiervoor. Dit bedrag moet nog in de meerjarenbegroting worden verwerkt.

CJG
Om het niveau van dienstverlening door het CJG in 2024 te kunnen handhaven stijgt de benodigde subsidie. Deze stijging is groter dan de toename van de subsidieruimte als gevolg van het accres. Als we dit niet doen dan moeten we snijden in het aanvullend preventief pakket dat het CJG nu voor ons uitvoert. Daardoor komen kwetsbare gezinnen naar verwachting later in beeld, met een beroep op meer en duurdere zorg als gevolg.

Herijkingen budget Mevis
Eind 2022 vond de een herijking van het budget van Mevis plaats. Deze was gebaseerd op een prognose van het zorggebruik, de gevolgen van de wijziging van het woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet en de indexering.  In het najaar van 2023 hebben wij de contractwaarde van Mevis herijkt, gebaseerd op het werkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022 van de gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond en lokaal Rogplus, de daadwerkelijke indexatiekosten en de kosten van het woonplaatsbeginsel. In het derde kwartaal 2023 vindt nogmaals herijking plaats conform de aanbestedingsafspraken. De herijking wordt meegenomen in de eerste voortgangsrapportage 2024.

Informatiepunt Digitale Overheid
In opdracht van de Rijksoverheid zijn in 2023 vier Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) en een jongeren-IDO gerealiseerd, verspreid over de stad. Deze fysieke punten zijn bedoeld om inwoners te ondersteunen in hun contact met de e-overheid en met dienstverleners in het algemeen. Hiervoor ontvangt de gemeente Vlaardingen jaarlijks zo'n € 73.500,- van de Rijksoverheid. Voor 2023 hebben we met dit bedrag de opzet van IDO-punten vanaf de maand april bekostigd. In 2024 moeten we met hetzelfde bedrag echter de bemensing en inzet van activiteiten voor het hele jaar bekostigen. Wanneer we dan nog steeds uitgaan van dezelfde inzet: voor 16 uur een coördinator en voor 12 uur een jongerencoördinator, ontstaat er een tekort van jaarlijks € 12.722,-. Om toch de geplande fte’s en inzet van activiteiten voor de IDO's in te kunnen zetten, is het noodzakelijk om dit tekort aan te vullen. Als we dit niet doen, wordt de inzet van de jongerenwerker vanaf 2024 teruggebracht naar wekelijks vier uur. Dit betekent minder activiteiten om jongeren te benaderen en ook een grotere behoefte aan inzet van vrijwilligers voor het jongeren-IDO. 

Deze vraag kon niet worden meegenomen bij de Voorjaarsnota, omdat Vlaardingen pas in april is aangewezen als opdrachtgever van de ontwikkeling van deze IDO's.

Uitbreiding expertise wijkteams
Met het in 2020 vastgestelde koersdocument MVS Jeugdmodel beogen wij langer zwaardere ondersteuning aan jeugdigen en gezinnen binnen de wijkteams te kunnen bieden. In 2024 breiden we de expertise van de wijkteams uit met twee fte professionals met kennis van zwaardere ondersteuningsvragen. Deze uitbreiding kunnen we dekken uit de extra middelen Hervormingsagenda Jeugd.

Realiseren project prettig wonen
We gaan in Vlaardingen dit jaar, net als in 2023, actief aan de slag met het realiseren van enkele pilots in het kader van Gezond & Wel Thuis. Hier wordt gewerkt met een integraal team dat voor een (senioren)complex en/of buurt vormgeeft aan wonen, welzijn en zorg in samenhang. Voor de realisatie hiervan wordt naast inzet van de middelen van het Programma regionale aanpak ouderenzorg ingezet op cofinanciering met deelnemende partners. De gereserveerde middelen voor het realiseren van projecten zoals Prettig Wonen in heel Vlaardingen zullen in basis worden gebruikt voor regie op totstandkoming en het bewaken van de voortgang van de Gezond & Wel Thuis pilots en eventueel aanvullend ingezet worden voor het draaiend houden van deze locaties. Voor de financiering van deze acties zetten we de middelen in die al zijn gereserveerd voor vergelijkbare concepten als Prettig Wonen. Dit betreft een bedrag van € 50.000,- per jaar tot en met 2026.

Preventie met gezag
Vlaardingen gaat de aanpak van jeugdcriminaliteit verder uitbouwen om jongeren die opgroeien in de Westwijk dezelfde kansen te geven als in de rest van Nederland. Er worden nieuwe projecten en activiteiten ontwikkeld om jongeren te ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling en het voorkomen van een criminele carrière. Hiervoor wordt € 1.000,000,- per jaar door het Rijk beschikbaar gesteld, tot in ieder geval 2025.

Zorg Oekraïners – Mrija
Als gevolg van de oorlog in Oekraïne zijn veel mensen gevlucht naar landen binnen Europa. Wij vangen vanaf 2023 voor de periode van drie jaar 1000 gevluchte Oekraïners op in Mrija, vooral vrouwen en kinderen. Ontheemde Oekraïners hebben in Nederland recht op zorg, onderwijs en onderdak. Zij kunnen eveneens gebruikmaken van zorg vanuit de Wmo en Jeugdhulp. Gemeenten ontvangen hiervoor compensatie vanuit het Rijk, gebaseerd op het aantal opgevangen vluchtelingen. De compensatie bedraagt €410,- per persoon per jaar. Wij reserveren €410.000,- voor zorg aan Oekraïners. 

Amendement voedselbank
Er is een eenmalig bedrag van €10.100 beschikbaar gesteld om de nu nog leegstaande ruimte geschikt te maken voor voedselopslag en deze in gebruik te nemen. De raad stelt voor deze kosten te dekken uit de algemene reserve.

Motie Vlaardingse babybox
De gemeenteraad heeft het college verzocht om in samenspraak met verloskundigen bij de aanbieding van de Meerjarenbegroting 2024-2027 een aantal voorstellen te doen voor de start van de pilot 'Vlaardingse Babybox' naar Fins voorbeeld.  Een babybox is een pakket gevuld met essentiële artikelen voor baby's, zoals kleding. Voor de verschillende voorstellen in de pilot stelt de raad in totaal een budget van € 100.000,- beschikbaar.

Motie Geef mensen vertrouwen
De gemeenteraad  heeft het college verzocht om te experimenteren met een 'regelarme' bijstand. Hiervoor stelt de gemeenteraad € 300.000,- beschikbaar uit de algemene reseve.

Motie Attentie voor onze ouderen
De gemeenteraad  heeft het college verzocht om aan alle bewoners van verpleeg- en verzorgingstehuizen in Vlaardingen een leuke attentie te geven. Hiervoor stelt de raad eenmalig € 7.500,- beschikbaar uit de algemene reserve. Daarbij verzoekt de raad het college om bij de Meerjarenbegroting 2024-2027 aan te geven of deze middelen structureel beschikbaar kunnen worden gemaakt.

Motie Uitbreiding van de tegemoetkoming meerkosten
De gemeenteraad  heeft het college verzocht om de bestaande regelingen meerkosten chronisch zieken en meerkosten eigen risico uit te breiden van € 100,- per verstrekking naar € 200,- per verstrekking en om de structurele dekking hiervoor te vinden en op te nemen in de Meerjarenbegroting 2024-2027. De totale kosten hiervoor op basis van het huidige gebruik zijn € 210.000,-.

Indexatie energielasten gebouwen
Bij de aanbesteding van de energieleverancier vallen de energielasten voor de gebouwen die in gemeentelijk bezit zijn hoger uit als gevolg van inflatie. Deze prijsstijging worden gedekt uit de vrijval van de stelpost loon- en prijscompensatie op programma Financiën.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Woonzorgvisie Ouderen 2023 - 2030 2023
Vlaardingen Regenboogstad 2023-2026 2023
Koersdocument MVS Jeugdmodel 2021
Uitvoeringsplan 2022 Sociaal Domein Vlaardingen 2021
Strategische Visie Werk & Inkomen Stroomopwaarts 2022-2025 2021
Beleidsvisie Participatiebedrijf Stroomopwaarts 2021
Beleid Sociaal Domein: De inwoner voorop, nu samen doorpakken 2020
Visiedocument 'Mantelzorg en informele zorg' 2019
Regionale visie 'Veranderopgave Inburgering' 2019
Regionale visie 'Armoede en Schulden' (SOW) 2019
Regiovisie op MO-BW, 'Onder Dak' 2017
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen 2016

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 16 - Omslag naar preventie en vroegsignalering

Terug naar navigatie - Ambitie 16 - Omslag naar preventie en vroegsignalering

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook in het sociaal domein. Met vroegsignalering en effectieve preventieve ondersteuning kunnen we tijdig ingrijpen en voorkomen we erger. Zo kunnen mensen langer zelfredzaam of ‘samenredzaam’ blijven en vermindert de druk op specialistische ondersteuning.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 17 - Naar Integraal en vraaggericht werken

Terug naar navigatie - Ambitie 17 - Naar Integraal en vraaggericht werken

Bij het ondersteunen van inwoners willen we zo goed mogelijk aansluiten op de behoeften van diegenen die ondersteuning nodig hebben. Hiervoor is goede en efficiënte samenwerking randvoorwaardelijk. Wij richten ons op het beter en doelmatiger organiseren van ondersteuning, zodat de impact groter is.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we voor de verschillende (stads)programma's de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 18- Regie op transformatie

Terug naar navigatie - Ambitie 18- Regie op transformatie

De transformatie in het sociaal domein van aanbodgestuurd naar vraaggericht en integraal én van zorg naar preventie en vroegsignalering willen we versnellen en vasthouden. In onze aansturing willen we door robuuste regie, sturing en monitoring meer grip krijgen op het sociaal domein. Samen met onze partners gaan we middels een programmatische aanpak de complexe vraagstukken in het sociaal domein aan waarbij vernieuwing centraal staat. Daarmee willen we de effectiviteit en efficiëntie van de inzet in het sociaal domein vergroten om zo de zorg en ondersteuning voor hen die een vangnet nodig hebben betaalbaar te houden.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we voor de verschillende (stads)programma's de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 19 - Goede ondersteuning voor de jeugd, dichtbij in het normale leven

Terug naar navigatie - Ambitie 19 - Goede ondersteuning voor de jeugd, dichtbij in het normale leven

Kinderen groeien veilig en gezond op. Als ondersteuning nodig is, wordt die goed, snel en dicht bij het gezin geboden. Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Maatwerkarrangement Bron Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021 Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022
Clienten met een maatwerkarrangement Wmo (per 10.000 inwoners) GMSD 870,0 720,0 820,0 723,0 780,0 690,0
Participatie Bron Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021 Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022
Aantal banen (per 1000 inwoners tussen 15-64 jaar) LISA 452,2 767,9 463,3 777,5 405,0 664,0
Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking) CBS 5,3 4,7 4,7 3,9 4,2 3,3
Werkloze jongeren (% 16-22 jarigen) CBS Jeugd 2,0 2,0 2,0 2,0 n.n.b. n.n.b.
Lopende reintegratievoorzieningen (per 10.000 inwoners 15-64 jaar) CBS 197,4 199,7 136,0 122,0 116,0 120,0
Personen met een bijstandsuitkering (per 10.000 inwoners) CBS 561,2 436,8 555,7 387,6 n.n.b. n.n.b.
Jeugd ‘Kinderen groeien veilig en gezond op' Bron Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021 Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 1,0 1,0 n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Kinderen in uitkeringsgezin (% kinderen tot 18 jaar) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 10,0 6,0 10,0 5,0 n.n.b. n.n.b.
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 8,0 11,9 8,3 13,2 8,1 13,4
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 1,6 1,3 1,8 1,3 1,6 1,3
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) CBS 0,6 0,4 0,6 0,3 0,6 n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
Vanaf 2023 kopen de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam specialistische jeugdhulp zelf in, zie ROGplus. Jeugdhulp op basis van landelijke contracten (LTA), jeugdhulp door Gecertificeerde Instellingen (jeugdbescherming en jeugdreclassering) en de subsidies aan JBRR en VTRR blijven nog door de GR Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) ingekocht worden.
ROGplus
Het bieden van Wmo maatwerkvoorzieningen ter bevordering, behoud of compensatie van zelfredzaamheid en ter ondersteuning van participatie aan bewoners die daar op eigen kracht niet of onvoldoende toe in staat zijn. De maatwerkvoorzieningen richten zich ook op de ondersteuning van mantelzorgers. De MVS-gemeenten zijn verantwoordelijk voor een integraal en dekkend aanbod van jeugdhulp waarbij wordt voldaan aan de doelen van de Jeugdwet. Zij laten de uitvoering hiervan integraal als één Opdracht door één Opdrachtnemer verrichten. Het MVS Jeugdmodel is hiervoor het kader. Deze opdracht gaat in per 1 januari 2023. De MVS-gemeenten hebben bepaald dat met ingang van 2023 Rogplus de uitvoeringsorganisatie is voor de Jeugdhulpopdracht.
StroomOpwaarts
De gemeenschappelijke regeling is getroffen om een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering van taken en bevoegdheden van de deelnemers in het sociaal domein te borgen. Het betreft de uitvoering van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening (werkloze werknemers en gewezen zelfstandigen) en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Daarnaast voert Stroomopwaarts vanaf 2022 de nieuwe Wet Inburgering voor de MVS-gemeenten uit.
GGD – Rotterdam Rijnmond (GR GGD-RR)
Het op een proactieve wijze beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners in het bedieningsgebied van de GR GGD-RR. Gezondheid wordt gedefinieerd als een toestand van compleet fysiek, mentaal en sociaal welbevinden en is niet alleen van toepassing op de afwezigheid van ziekte of een handicap.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie hieronder de meerjarenraming 2024-2027 op programmaniveau per taakveld.

Bedragen x €1.000
Sociaal Domein Begroting na wijziging 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten 198.087 180.912 177.289 170.238 173.936
Baten 73.921 60.068 53.722 47.689 49.539
Saldo van baten en lasten -124.165 -120.844 -123.567 -122.549 -124.396
Onttrekkingen 4.028 0 0 0 0

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2024 + - 31-12-2024
Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken 3.723 0 0 3.723
Totaal reserves 3.723 0 0 3.723

Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken
De gemeente Vlaardingen ontvangt als centrumgemeente middelen voor de taken Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. Overschotten worden gereserveerd en deze middelen worden jaarlijks in overleg met de regiogemeenten ingezet.