-
Blz. 1
Programmabegroting 2024
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Ontwikkeling van het begrotingssaldo
-
Blz. 6
Structureel begrotingsevenwicht
-
Blz. 7
Weerstandsvermogen
-
Blz. 8
Tabel recapitulatie
-
Blz. 9
De begroting in één oogopslag
-
Blz. 10
Begroting 2024 in één oogopslag
-
Blz. 11
Bestuur, Participatie en Dienstverlening
-
Blz. 12
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 13
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 14
Beleidsnota's
-
Blz. 15
Ambities
-
Blz. 16
Ambitie 1 - Bestuur en participatie
-
Blz. 17
Bij het opstellen van de Uitvoeringsprogramma’s betrekken wij nadrukkelijk niet alleen de stad, maar ook de raad
-
Blz. 18
Op alle beleidsterreinen passen wij participatie van ondernemers, bewoners en instellingen toe en evalueren die trajecten om er lessen uit te trekken
-
Blz. 19
Wij stimuleren en faciliteren jaarlijks tientallen (bewoners)-initiatieven vanuit verschillende wijken
-
Blz. 20
Wij willen met de gehele gemeenteraad afspraken maken over werkwijze, samenwerking en omgangsvormen
-
Blz. 21
Ambitie 2 - Dienstverlening
-
Blz. 22
In 2023 zal het werken in de geest van de Omgevingswet vervolgd worden, met als doel betere dienstverlening voor de Vlaardinger
-
Blz. 23
We laten zien dat we als gemeente betrouwbaar zijn
-
Blz. 24
We maken gebruik van een zaaksysteem en meten de prestaties van/de tevredenheid over onze dienstverlening
-
Blz. 25
We tonen ons een betrokken gemeente
-
Blz. 26
We voeren de acties ten behoeve van bereikbare, betrouwbare en betrokken dienstverlening uit op basis van een uitvoeringsplan van de visie op dienstverlening
-
Blz. 27
We zorgen ervoor dat we bereikbaar zijn voor onze inwoners, ondernemers en instellingen
-
Blz. 28
Wij stellen een omgevingsvisie op
-
Blz. 29
Wij stellen gedeeltes van het omgevingsplan op
-
Blz. 30
Ambitie 3 - Inkoop
-
Blz. 31
Ambitie 4 - Bedrijfsvoering
-
Blz. 32
Verplichte indicatoren
-
Blz. 33
Verbonden partijen
-
Blz. 34
Financieel deel programma Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 35
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 36
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 37
Investeringen
-
Blz. 38
Budget gemeenteraad
-
Blz. 39
Veiligheid en Handhaving
-
Blz. 40
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 41
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 42
Beleidsnota's
-
Blz. 43
Ambities
-
Blz. 44
Ambitie 5 - Veiligheid
-
Blz. 45
Intensivering aanpak adresfraude en woonoverlast
-
Blz. 46
Onderhouden samenwerking tussen zorg en veiligheid
-
Blz. 47
Versterking aanpak ondermijning
-
Blz. 48
Verplichte indicatoren
-
Blz. 49
Verbonden partijen
-
Blz. 50
Financieel deel programma Veiligheid en handhaving
-
Blz. 51
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 52
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 53
Investeringen
-
Blz. 54
Groen en Milieu
-
Blz. 55
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 56
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 57
Beleidsnota's
-
Blz. 58
Ambities
-
Blz. 59
Ambitie 6 - Genieten van een groene omgeving die bijdraagt aan een gezondere stad
-
Blz. 60
Bij de woningbouwopgave wordt nadrukkelijk de opgave voor groen, water en klimaat geïntegreerd in de planvorming
-
Blz. 61
In de Broekpolder werken we samen met de gebiedspartijen aan de instandhouding en verbetering van dit waardevolle natuur- en recreatiegebied.
-
Blz. 62
We faciliteren en stimuleren bewoners om in hun eigen buurt groenvakken te onderhouden en om hun woonomgeving te vergroene
-
Blz. 63
We stimuleren onderwijslocaties hun verharde schoolomgeving om te vormen in een groenblauwe schoolomgeving, die bijdraagt aan de buurt
-
Blz. 64
We geven het goede voorbeeld door verharde terreinen waar dat kan om te vormen naar groen
-
Blz. 65
We verzorgen het beheer en onderhoud van de openbare ruimte op kwaliteitsniveau B (Basis)
-
Blz. 66
Ambitie 7a - Riolering en stedelijk water
-
Blz. 67
We renoveren rioolgemaal West
-
Blz. 68
We maken extra meters met het vervangen van de riolering
-
Blz. 69
We bereiden de stad voor op extreem weer
-
Blz. 70
We zetten data in om het beheer en onderhoud van de riolering te optimaliseren
-
Blz. 71
Ambitie 7b - Afval
-
Blz. 72
We stimuleren inwoners om huishoudelijk restafval te scheiden
-
Blz. 73
We zetten extra in op het terugdringen van afvaldump
-
Blz. 74
We zetten extra in op het terugdringen van zwerfafval
-
Blz. 75
We laten inwoners op vrijwillige basis participeren
-
Blz. 76
Ambitie 8 - Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 77
Klimaatbestendige Stad
-
Blz. 78
Energietransitie
-
Blz. 79
Waardebehoud van grondstoffen/circulaire economie
-
Blz. 80
Schone lucht en duurzame mobiliteit
-
Blz. 81
Duurzame gemeente en samenleving
-
Blz. 82
Verplichte indicatoren
-
Blz. 83
Verbonden partijen
-
Blz. 84
Financieel deel programma Groen en milieu
-
Blz. 85
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 86
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 87
Investeringen
-
Blz. 88
Verkeer en Mobiliteit
-
Blz. 89
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 90
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 91
Beleidsnota's
-
Blz. 92
Ambities
-
Blz. 93
Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit
-
Blz. 94
Fietsparkeerplaatsen
-
Blz. 95
Verbeteren fietsklimaat
-
Blz. 96
We stimuleren het gebruik van duurzame mobiliteit bij bewoners en ondernemers
-
Blz. 97
Wij willen het fietsgebruik stimuleren
-
Blz. 98
Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid
-
Blz. 99
We hebben met grote regelmaat overleg met de politie over de inzet van handhaving op het gemeentelijke wegennet
-
Blz. 100
We richten ons op een risicogestuurde aanpak van verkeersveiligheid, dat aansluit bij het landelijke beleid uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid
-
Blz. 101
We verbeteren de verblijfsfunctie van diverse wegen en waarderen de verkeersfunctie af
-
Blz. 102
Wij geven prioriteit aan het verbeteren toegankelijkheid en verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers
-
Blz. 103
Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming
-
Blz. 104
We monitoren het verkeersbeeld met tellingen, metingen en het verkeersmodel
-
Blz. 105
We optimaliseren diverse kruispunten in de stad, waaronder de Marathonweg, Galgkade en Vulcaanweg
-
Blz. 106
We stimuleren het gebruik van het openbaar vervoer en nieuwe vormen van mobiliteit in bestaande en nieuwe gebieden
-
Blz. 107
Verplichte indicatoren
-
Blz. 108
Verbonden partijen
-
Blz. 109
Financieel deel programma Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 110
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 111
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 112
Investeringen
-
Blz. 113
Wonen
-
Blz. 114
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 115
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 116
Beleidsnota's
-
Blz. 117
Ambities
-
Blz. 118
Ambitie 12 - We groeien naar 39.000 woningen in 2030
-
Blz. 119
Heldere kaders voor nieuwbouw opstellen
-
Blz. 120
Taskforce Woningbouw inzetten
-
Blz. 121
Woningbouwrealisatie uitvoeren en aanjagen
-
Blz. 122
Ambitie 13 - We brengen de woningvoorraad meer in balans, ook in de wijken
-
Blz. 123
Opstellen en uitvoeren programma Wonen en Zorg
-
Blz. 124
Uitvoeren samenwerkingsafspraken
-
Blz. 125
We maken waardevolle particuliere initiatieven mogelijk
-
Blz. 126
Ambitie 14- We geven extra aandacht aan mensen en buurten waar dit nodig is
-
Blz. 127
Duidelijke regels voor verhuur en bewoning
-
Blz. 128
Opstellen en uitvoeren plannen van aanpak voor de diverse Aandachtsgebieden
-
Blz. 129
Tegengaan van woonoverlast
-
Blz. 130
Ambitie 15- We verbeteren de bestaande woningvoorraad door onderhoud en verduurzaming te stimuleren
-
Blz. 131
Afspraken met corporaties
-
Blz. 132
Uitbouwen Servicepunt Woningverbetering
-
Blz. 133
Ambitie 16- Vlaardingen is een prachtige, veelzijdige (woon)stad en dat dragen we uit!
-
Blz. 134
Deelname aan Samenwerkingsverband Regio Wonen Rotterdam
-
Blz. 135
Inzet op woonpromotie
-
Blz. 136
Samenwerking met de Hoekse Lijn Partners
-
Blz. 137
Verplichte indicatoren
-
Blz. 138
Verbonden partijen
-
Blz. 139
Financieel deel programma Wonen
-
Blz. 140
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 141
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 142
Investeringen
-
Blz. 143
Onderwijs, Economie en Haven
-
Blz. 144
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 145
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 146
Beleidsnota's
-
Blz. 147
Ambities
-
Blz. 148
Ambitie 14 - Onderwijs
-
Blz. 149
We implementeren de Gelijke Kansen Alliantie
-
Blz. 150
Wij voeren het Nationaal Programma Onderwijs verder uit
-
Blz. 151
We gaan aan de slag met het (nieuwe) Onderwijskansenbeleid
-
Blz. 152
We actualiseren het aanbod en de afspraken op het raakvlak passend onderwijs en jeugdhulp
-
Blz. 153
We geven verdere uitvoering aan Vlaardingen MBO-stad
-
Blz. 154
We doorontwikkelen de Food Innovation Academy: Centre for Food, Health and Technology
-
Blz. 155
Wij stimuleren de Zorg Innovatie Academie (ZIA)
-
Blz. 156
We bouwen verder met het Integraal Huisvestingsplan
-
Blz. 157
Ambitie 15a - Economie
-
Blz. 158
Citymarketing
-
Blz. 159
Samenwerking met het bedrijfsleven en het onderwijs voor het verder ontwikkelen van de doorgaande techniekleerlijn en het stimuleren van ondernemers om hun bedrijven gericht open te stellen voor het onderwijs
-
Blz. 160
Wij maken een actuele Detailhandelsnota die inspeelt op trends en ontwikkelingen en de ontwikkelingsmogelijkheden voor detailhandel in Vlaardingen schetst
-
Blz. 161
Wij stellen een Nota Bedrijventerreinen op, in overleg met het bedrijfsleven
-
Blz. 162
Wij voeren actief accountmanagement (laagdrempelig contact, eerste aanspreekpunt) om bij te dragen aan het terugdringen van ondermijning en mensenhandel en het verbeteren van het vestigingsklimaat
-
Blz. 163
Wij zetten in op samenwerking met publieke en private partijen in Vlaardingen en in de regio
-
Blz. 164
Ambitie 15b - Binnenstad
-
Blz. 165
Met de uitvoering van de subsidieregeling Binnenstad 2021-2023 zetten wij in op krimp en transformatie van winkels naar woningen en dienstverlening
-
Blz. 166
Wij formuleren een langetermijnvisie die ruimte moet geven aan grotere herontwikkelingen in de binnenstad
-
Blz. 167
Wij onderzoeken met individuele vastgoedpartijen de mogelijkheden van alternatieve financiering via subsidies vanuit het Rijk (Impulsaanpak Winkelgebieden van EZK) en provincie
-
Blz. 168
Wij zetten actief in op accountmanagement: het zijn van aanspreekpunt voor ondernemers en ondernemersverenigingen in de binnenstad
-
Blz. 169
Wij zetten in het tweede deel van 2022 en in 2023 in op maximale realisatie van projecten uit het uitvoeringsplan van het Programma Levendige Binnenstad 2030, in samenspraak met de betrokken marktpartijen
-
Blz. 170
Verplichte indicatoren
-
Blz. 171
Verbonden partijen
-
Blz. 172
Financieel deel programma Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 173
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 174
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 175
Investeringen
-
Blz. 176
Sociaal Domein
-
Blz. 177
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 178
Autonome ontwikkelingen
-
Blz. 179
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 180
Beleidsnota's
-
Blz. 181
Ambities
-
Blz. 182
Ambitie 16 - Omslag naar preventie en vroegsignalering
-
Blz. 183
We pakken eenzaamheid onder senioren aan
-
Blz. 184
We bieden mantelzorgondersteuning voor verschillende groepen mantelzorgers
-
Blz. 185
We maken van Vlaardingen een dementievriendelijke gemeente
-
Blz. 186
We bevorderen inclusie en diversiteit
-
Blz. 187
We helpen statushouders en ontheemde Oekraïners bij het vinden van een baan of stage
-
Blz. 188
We werken samen met woningcorporaties
-
Blz. 189
We benutten het jongerenwerk als vroegsignalering
-
Blz. 190
We pakken huiselijk geweld, kindermishandeling en oudermishandeling aan
-
Blz. 191
Ambitie 17 - Naar Integraal en vraaggericht werken
-
Blz. 192
We zetten extra in op de begeleiding naar werk vanuit de bijstand
-
Blz. 193
We zetten vrijwilligerswerk in als opmaat naar regulier werk
-
Blz. 194
We voeren het plan van aanpak doelgroepenvervoer uit
-
Blz. 195
We geven uitvoering aan de Woonzorgvisie Ouderen 2023-2030
-
Blz. 196
We zetten huishoudelijke hulp gerichter in
-
Blz. 197
We werken samen aan de Omgevingsvisie
-
Blz. 198
Ambitie 18- Regie op transformatie
-
Blz. 199
We versterken de sociale basis
-
Blz. 200
We maken een actueel overzicht van beschikbaar welzijnswerk.
-
Blz. 201
We versterken wijknetwerken
-
Blz. 202
Ambitie 19 - Goede ondersteuning voor de jeugd, dichtbij in het normale leven
-
Blz. 203
We transformeren de jeugdhulp fasegewijs
-
Blz. 204
We werken aan een veilige en stabiele gezinssituatie
-
Blz. 205
We zetten in op het voorkomen van (v)echtscheidingen
-
Blz. 206
Verplichte indicatoren
-
Blz. 207
Verbonden partijen
-
Blz. 208
Financieel deel programma Sociaal domein
-
Blz. 209
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 210
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 211
Investeringen
-
Blz. 212
Kunst, Cultuur en Erfgoed
-
Blz. 213
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 214
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 215
Beleidsnota's
-
Blz. 216
Ambities
-
Blz. 217
Ambitie 21 - Kunst, Cultuur & Erfgoed
-
Blz. 218
De geschiedenis van Vlaardingen wordt actief uitgedragen en zichtbaar gemaakt door ons en anderen
-
Blz. 219
We dragen zorg voor goed beheer en behoud van Vlaardings erfgoed en kunst in ons eigen bezit en stimuleren anderen om dit ook te doen
-
Blz. 220
We stellen een visie Kunst, Cultuur en erfgoed op
-
Blz. 221
We stimuleren bereikbaarheid van kunst en cultuur voor alle Vlaardingers
-
Blz. 222
We stimuleren het organiseren van (culturele) evenementen
-
Blz. 223
We voldoen aan wet- en regelgeving
-
Blz. 224
Lokale indicatoren
-
Blz. 225
Verbonden partijen
-
Blz. 226
Financieel deel programma Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 227
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 228
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 229
Investeringen
-
Blz. 230
Sport en Recreatie
-
Blz. 231
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 232
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 233
Beleidsnota's
-
Blz. 234
Ambities
-
Blz. 235
Ambitie 22 - Sport en bewegen als preventief middel
-
Blz. 236
We continueren het Vlaardings sportakkoord
-
Blz. 237
We maken een gerichte aanpak van vitale verenigingen
-
Blz. 238
We voeren erkende interventies uit waarbij sport als middel wordt ingezet
-
Blz. 239
We zetten buurtsportcoaches in
-
Blz. 240
We zetten in op inclusie en diversiteit
-
Blz. 241
Ambitie 23 - Duurzame sportinfrastructuur
-
Blz. 242
Er worden nieuwe sportaccommodaties opgeleverd
-
Blz. 243
We voeren grootschalig onderhoud en/of renovatie uit conform het Meerjaren Investeringsplan
-
Blz. 244
We werken de toekomstvisie zwemmen in Vlaardingen verder uit
-
Blz. 245
Ambitie 24 - Recreatie
-
Blz. 246
We zorgen voor voldoende sport- en speelplekken in de openbare ruimte
-
Blz. 247
Verplichte indicatoren
-
Blz. 248
Verbonden partijen
-
Blz. 249
Financieel deel programma Sport en recreatie
-
Blz. 250
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 251
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 252
Investeringen
-
Blz. 253
Financiën
-
Blz. 254
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 255
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 256
Beleidsnota's
-
Blz. 257
Ambities
-
Blz. 258
Ambitie 25 - Financiën
-
Blz. 259
We bewaken onze financiën met behulp van een drietal criteria
-
Blz. 260
We zetten ons optimaal in voor externe financiering
-
Blz. 261
Wij houden onze algemene reserve robuust
-
Blz. 262
Wij willen structureel geld overhouden
-
Blz. 263
Verplichte indicatoren
-
Blz. 264
Verbonden partijen
-
Blz. 265
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 266
Specificatie baten en lasten meerjarig
-
Blz. 267
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 268
Investeringen
-
Blz. 269
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 270
Inleiding
-
Blz. 271
Lokale heffingen
-
Blz. 272
De financiële verhouding met het Rijk
-
Blz. 273
Dividenden
-
Blz. 274
Renteresultaat
-
Blz. 275
Paragrafen
-
Blz. 276
Lokale heffingen
-
Blz. 277
Inleiding
-
Blz. 278
Beleid
-
Blz. 279
Woonlasten: lokale lastendruk
-
Blz. 280
Woonlasten: vergelijking met andere gemeenten en landelijk gemiddelde
-
Blz. 281
Onroerendezaakbelastingen
-
Blz. 282
Precariobelasting
-
Blz. 283
Toeristenbelasting
-
Blz. 284
Bijdrage Bedrijven Investeringszone (BIZ)
-
Blz. 285
Rioolheffing
-
Blz. 286
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 287
Reinigingsrecht
-
Blz. 288
Binnenhavengeld
-
Blz. 289
Havengeld pleziervaartuigen
-
Blz. 290
Havengeld vaste ligplaatsen
-
Blz. 291
Zeehavengeld
-
Blz. 292
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 293
Parkeerbelastingen
-
Blz. 294
Leges
-
Blz. 295
Kruissubsidiëring leges
-
Blz. 296
Kwijtschelding
-
Blz. 297
Vaststellen nieuwe tarieven 2024
-
Blz. 298
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 299
Inleiding
-
Blz. 300
Aanwezige weerstandscapaciteit
-
Blz. 301
Gewenste weerstandscapaciteit
-
Blz. 302
Risico’s
-
Blz. 303
Kengetallen weerstandsvermogen
-
Blz. 304
Netto schuldquote
-
Blz. 305
Solvabiliteitsratio
-
Blz. 306
Grondexploitatie
-
Blz. 307
Structurele exploitatieruimte
-
Blz. 308
Belastingcapaciteit
-
Blz. 309
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 310
Inleiding
-
Blz. 311
Beheerplannen en planning
-
Blz. 312
Wegen en civieltechnische kunstwerken (CTK)
-
Blz. 313
Riolering en grondwater
-
Blz. 314
Waterbodems
-
Blz. 315
Groenvoorzieningen
-
Blz. 316
Kades en glooiingen
-
Blz. 317
Oppervlaktewater
-
Blz. 318
Ondergrondse containers
-
Blz. 319
Speeltoestellen
-
Blz. 320
Openbare verlichting
-
Blz. 321
Verkeersregelinstallaties
-
Blz. 322
Gebouwen
-
Blz. 323
Financiering
-
Blz. 324
Inleiding
-
Blz. 325
Uitgangspunt
-
Blz. 326
Doelstellingen
-
Blz. 327
Financiering
-
Blz. 328
Renterisico
-
Blz. 329
Renterisiconorm Vaste Schuld
-
Blz. 330
Renterisico Vlottende Schuld
-
Blz. 331
Debiteurenrisico Uitstaande Gelden
-
Blz. 332
Renteresultaat 2024
-
Blz. 333
Bedrijfsvoering
-
Blz. 334
Inleiding
-
Blz. 335
Personeel en organisatie
-
Blz. 336
Motie 'Werk maken van Werk'
-
Blz. 337
ICT, informatiemanagement en data
-
Blz. 338
Verhuur
-
Blz. 339
Erfpacht
-
Blz. 340
Procesgericht werken
-
Blz. 341
Inkoop
-
Blz. 342
(Verbijzonderde) interne controle en rechtmatigheid
-
Blz. 343
Verbeteracties bedrijfsvoering (opvolging vanuit interne en externe onderzoeken)
-
Blz. 344
Grondbeleid
-
Blz. 345
Inleiding
-
Blz. 346
Taak van de gemeente
-
Blz. 347
De grondprijsbenadering
-
Blz. 348
Vormen van exploitatie
-
Blz. 349
Actualisatie en herziening
-
Blz. 350
Winstneming en voorziening
-
Blz. 351
Kostenverhaal
-
Blz. 352
Besluit Begroting Verantwoording
-
Blz. 353
Materiële vaste activa (MVA)-Strategische gronden
-
Blz. 354
Verbonden partijen
-
Blz. 355
Inleiding
-
Blz. 356
Visie verbonden partijen
-
Blz. 357
Financiële risico’s verbonden partijen
-
Blz. 358
Vennootschapsbelasting (VPB)
-
Blz. 359
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 360
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 361
Wet open Overheid
-
Blz. 362
Inleiding
-
Blz. 363
Stadsprogramma's
-
Blz. 364
Inleiding
-
Blz. 365
Zorgzaam Vlaardingen
-
Blz. 366
Inleiding
-
Blz. 367
Ambities
-
Blz. 368
Overkoepelend
-
Blz. 369
We continueren de subsidieregeling Zorgzaam Vlaardingen
-
Blz. 370
We ontwikkelen een sociale kaart voor inwoners en maatschappelijke partners
-
Blz. 371
We organiseren een netwerkbijeenkomst voor onze partners
-
Blz. 372
Armoede
-
Blz. 373
We zetten in op de preventie van (grote) financiële problemen: Schuldenlab en doorbraakmethode
-
Blz. 374
We zetten in op preventie, vroegsignalering en schuldhulpverlening bij financiële problemen bij jongeren
-
Blz. 375
We hebben aandacht voor dak- en thuisloosheid bij jongeren
-
Blz. 376
We starten met het Jeugdeducatiefonds in Vlaardingen
-
Blz. 377
We versterken de aanpak van laaggeletterdheid
-
Blz. 378
Gezondheid
-
Blz. 379
We sluiten ons aan bij de aanpak ‘opgroeien in een kansrijke omgeving’
-
Blz. 380
We brengen het Preventieakkoord en de JOGG-aanpak onder in de Gezondheidsnota
-
Blz. 381
We breiden Welzijn op recept uit
-
Blz. 382
Sport en Bewegen
-
Blz. 383
We continueren de uitbreiding van de buurtsportcoaches bij Vlaardingen in Beweging.
-
Blz. 384
We brengen de sport- en beweegbehoefte van jongeren vanaf 12 jaar en jongvolwassenen tot 27 jaar in beeld en passen de voorzieningen hier op aan
-
Blz. 385
Financiële middelen
-
Blz. 386
Nieuwe Rivierzone
-
Blz. 387
Inleiding
-
Blz. 388
Ambities
-
Blz. 389
Realiseren woningbouw
-
Blz. 390
Start bouw Museumkwartier, plus restauratieaanpak erfgoedpanden
-
Blz. 391
Onherroepelijke bestemmingsplannen na uitspraak Raad van State voor District U, New Haven en Eiland van Speyk
-
Blz. 392
Omgevingsvergunningen voor bovengenoemde bestemmingsplannen, plus mogelijke start bouw
-
Blz. 393
Start bestemmingsplan KW-haven
-
Blz. 394
Verbeteren openbare ruimte
-
Blz. 395
Technisch uitwerken, aanbesteden en starten met de realisatie van de hoogwateroplossing
-
Blz. 396
Gebiedsvisie Rivierzone voor openbare ruimte en infrastructuur uit laten werken tot een schetsontwerp plus een beeldkwaliteitsplan
-
Blz. 397
Verplaatsen trafo en aansluiten Museumkwartier op rioolstelsel en op openbare wegen
-
Blz. 398
Onderzoek naar mogelijkheden gereguleerd parkeren
-
Blz. 399
Zorgen voor voorzieningen: scholen, zorg, passende detailhandel
-
Blz. 400
VMBO, MBO en basisschool fysiek mogelijk gemaakt en vastgelegd
-
Blz. 401
Afspraken om (zorg en medische)voorzieningen die in bestemmingsplannen mogelijk zijn gemaakt daadwerkelijk te realiseren
-
Blz. 402
Ruimte bieden voor werk: kantoren, horeca
-
Blz. 403
Afspraken om (horeca)voorzieningen die in bestemmingsplannen mogelijk zijn gemaakt daadwerkelijk te realiseren
-
Blz. 404
Meerwaarde hoogwaardig OV
-
Blz. 405
Start inrichting Museumkwartier als verbindende factor tussen Binnenstad en Metrostation
-
Blz. 406
Financiële middelen
-
Blz. 407
Nieuwe Binnenstad
-
Blz. 408
Inleiding
-
Blz. 409
Ambities
-
Blz. 410
Compacte Binnenstad
-
Blz. 411
Een compacte binnenstad moet een binnenstad zijn met een compleet en aantrekkelijk aanbod voor bezoekers en een goed ondernemersklimaat.
-
Blz. 412
Bruisende Binnenstad
-
Blz. 413
Wij geven een impuls aan het Veerplein als ontmoetingsplek.
-
Blz. 414
Wij zetten in op sterke communicatie.
-
Blz. 415
Wij zetten in op het stimuleren van iconische activiteiten en evenementen.
-
Blz. 416
Bereikbare Binnenstad
-
Blz. 417
We vinden het belangrijk dat de entree van de binnenstad aantrekkelijk is.
-
Blz. 418
We voeren een project uit in het kader van autoluwe binnenstad.
-
Blz. 419
Schone, Hele & Veilige Binnenstad
-
Blz. 420
Middels het herinrichten van de Afrol zal een veiligere omgeving ontstaan die tevens prettiger oogt.
-
Blz. 421
We brengen de basis op orde in de openbare ruimte
-
Blz. 422
Toekomstbestendige en gezonde Binnenstad
-
Blz. 423
De vastgestelde gebiedsvisie met grootschalige vastgoed(her)ontwikkeling
-
Blz. 424
Wij onderzoeken met individuele vastgoedpartijen de mogelijkheden van alternatieve financiering
-
Blz. 425
Het activeren, meekrijgen en stimuleren van samenwerking met en tussen stakeholders in de binnenstad
-
Blz. 426
We onderzoeken in 2024 of de Subsidieregeling Binnenstad 2021-2023 een vervolg kan krijgen
-
Blz. 427
Wij zetten actief in op accountmanagement
-
Blz. 428
Gave Binnenstad
-
Blz. 429
Een groene omgeving leidt tot een prettiger woon- en verblijfsklimaat en hogere consumentenuitgaven.
-
Blz. 430
Wij beoordelen welke inspirerende, iconische plannen Vlaardingen op de kaart te zetten.
-
Blz. 431
Financiële middelen
-
Blz. 432
Nieuwe Westwijk
-
Blz. 433
Inleiding
-
Blz. 434
Ambities
-
Blz. 435
Prettige woon- en leefomgeving (voor de voordeur)
-
Blz. 436
Werken aan een stabiele thuissituatie (achter de voordeur)
-
Blz. 437
Financiële middelen
-
Blz. 438
Nieuwe Energie
-
Blz. 439
Inleiding
-
Blz. 440
Ambities
-
Blz. 441
20% energie besparen in 2030 t.o.v. 2014
-
Blz. 442
Gratis energiescans en adviezen voor zon op dak voor bedrijven en kantoren (advies hoe naar verplichte energielabel C te komen) i.s.m. Green Business Club, IKV en Rabobank
-
Blz. 443
Informatie, advies en ondersteuning aanbieden door een nieuw Energieloket als onderdeel van een nieuwe uitvoeringsorganisatie waarin vanuit een integrale aanpak gewerkt wordt aan particuliere woningverbetering en energietransitie/aardgasvrij.
-
Blz. 444
Permanente informatie en bewustzijnscampagnes via alle mediakanalen en via evenementen etc.
-
Blz. 445
Uitvoeren 1e tranche Lokaal Isolatieplan (2023-2026) voor 666 slecht geïsoleerde woningen en eigenaren met een laag inkomen
-
Blz. 446
Uitvoeren Soorten Managementplan: eis wet Natuurbeheer om voordat er geïsoleerd kan worden onderzoek te doen naar vleermuizen, vogels e.d. in de spouwmuur.
-
Blz. 447
Verlagen van de energierekening (voorkomen en verminderen armoede)
-
Blz. 448
Gratis inzet van energiecoaches en -fixers voor mensen met kleine beurs
-
Blz. 449
Gratis kleine energiemaatregelen voor mensen met kleine beurs
-
Blz. 450
In samenwerking met Programmabureau Westwijk (inzet vanuit sociaal domein b.v. schuldhulpverlening) uitvoeren pilot aanpak energie en armoede
-
Blz. 451
Onderzoeken effectiviteit en haalbaarheid van wit- en bruingoedregeling
-
Blz. 452
Uitvoering aanpak armoede door een te hoge energierekening door de (nieuwe) Stichting Energiebank Vlaardingen (subsidierelatie)
-
Blz. 453
Per jaar gemiddeld 1.200 woningen en 140 utiliteitsgebouwen aardgasvrij tot 2030
-
Blz. 454
De inzet op energiebesparing en de aardgasvrije buurtaanpak vastleggen in de prestatieafspraken met woningcorporaties
-
Blz. 455
Uitvoeren buurtaanpakken aardgasvrij (zie bij 4)
-
Blz. 456
Uitvoeren Lokale Aanpak Isolatie (zie bij 1)
-
Blz. 457
Uitvoeren pilot 10 particuliere woningen aardgasvrij
-
Blz. 458
Drie buurten aardgasvrij in 2032
-
Blz. 459
Faciliteren aanleg WarmtelinQ (eind 2025 gereed)
-
Blz. 460
Opstellen warmtestrategie 2024-2030 (upgrade Transitievisie Warmte)
-
Blz. 461
Uitvoeren Drevenbuurt aardgasvrij
-
Blz. 462
Uitvoeren Hoofdstedenbuurt aardgasvrij
-
Blz. 463
Verduurzamen van ons vastgoed: CO2-neutraal in 2050
-
Blz. 464
Uitvoeren van Routeplan CO2-neutraal gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 465
27 Megawatt windenergie in 2025 (vergund)
-
Blz. 466
Ontwikkelen Beneluxtunnel, 1 turbine (circa 3,6 Megawatt)
-
Blz. 467
Ontwikkelen Oeverwind 2, 2 tot 3 turbines (circa 9,6 Megawatt plus 6 Megawatt mogelijk op Maassluis grondgebied)
-
Blz. 468
Start exploitatie Oeverwind 1, 2 turbines (7,2 Megawatt)
-
Blz. 469
40% benutbaar dakoppervlak met zonnepanelen in 2030
-
Blz. 470
Gratis advies voor zon op bedrijfsdaken
-
Blz. 471
Mede uitvoeren OER-programma voor zonnepanelen op geluidschermen A4 en A20.
-
Blz. 472
Uitvoeren promotieacties Zon op Dak (indien mogelijk bij voorkeur in combinatie met groen/blauw dak)
-
Blz. 473
Financiële middelen
-
Blz. 474
Veilig Vlaardingen
-
Blz. 475
Inleiding
-
Blz. 476
Financiële middelen
-
Blz. 477
Groen Vlaardingen
-
Blz. 478
Inleiding
-
Blz. 479
Ambities
-
Blz. 480
Groenbeleid en groenstructuren
-
Blz. 481
We gaan in 2024 aan de slag met de ambities uit het groenbeleidsplan.
-
Blz. 482
We investeren in de Broekpolder, zodat het een groen natuur- en recreatiegebied blijft waar woningbouw is uitgesloten.
-
Blz. 483
We zoeken de samenwerking met het Hoogheemraadschap van Delfland om wateroverlast te beperken en waterkwaliteit te verhogen.
-
Blz. 484
In 2024 worden de uitgangspunten van de in 2023 vastgestelde klimaatstrategie standaard toegepast bij onze werkzaamheden in de openbare ruimte.
-
Blz. 485
Groen en identiteit
-
Blz. 486
We breiden ons groen uit door, verspreid over de stad, zeven groenprojecten uit te voeren
-
Blz. 487
We communiceren wekelijks positieve berichten over groen en of natuur.
-
Blz. 488
We verwerken kunst in het groen, bijvoorbeeld door het plaatsen van oude gevelstenen in de groene wiggen in de Babberspolder.
-
Blz. 489
Sociaal groen
-
Blz. 490
3.1. We doen weer mee aan het NK-tegelwippen waardoor stenige plekken worden omgevormd.
-
Blz. 491
We zorgen voor meer groene ommetjes in de buurt door paden in groenstroken te maaien, zoals bijvoorbeeld langs de Boendaleweg.
-
Blz. 492
We organiseren twee natuurexcursies, zoals bijvoorbeeld een vleermuisexcursie en een hommel / vlinderexcursie.
-
Blz. 493
Vergroenen privaat eigendom
-
Blz. 494
In 2024 stellen we de beleidskaders voor natuur inclusief bouwen vast (als onderdeel van klimaatadaptief bouwen) zodat natuur inclusief bouwen standaard in nieuwbouw en renovatie toegepast wordt.
-
Blz. 495
We geven het goede voorbeeld door klimaatadaptieve maatregelen te treffen bij ons eigen vastgoed en eigen beheer- en onderhoudsprojecten (zoals bijvoorbeeld bij ophogingen in zettingsgevoelige gebieden). Ook verduurzamen we onze werf.
-
Blz. 496
Scholen worden gestimuleerd om hun schoolpleinen te vergroenen. We zetten hiervoor onze subsidieregeling in.
-
Blz. 497
We zoeken de samenwerking met het Hoogheemraadschap van Delfland om wateroverlast te beperken en waterkwaliteit te verhogen.
-
Blz. 498
In 2024 worden de uitgangspunten van de in 2023 vastgestelde klimaatstrategie standaard toegepast bij onze werkzaamheden in de openbare ruimte.
-
Blz. 499
Groen doen
-
Blz. 500
Door middel van ‘wijkdeals’ leggen we samen met bewoners en bedrijven geveltuinen aan.
-
Blz. 501
We beheren onze ecologische structuren en sturen stadsbreed op het vergroten van de biodiversiteit.
-
Blz. 502
We organiseren een groene netwerkbijeenkomst voor Vlaardingse groene organisaties.
-
Blz. 503
We stimuleren en faciliteren groenonderhoud door bewoners.
-
Blz. 504
Financiële middelen
-
Blz. 505
Leefbaar Vlaardingen
-
Blz. 506
Inleiding
-
Blz. 507
Ambities
-
Blz. 508
Afval
-
Blz. 509
Het afval beleid (Actieplan halvering restafval Vlaardingen 2019) is in 2023 geëvalueerd en heeft een doorwerking naar 2024
-
Blz. 510
We pakken vervuilers aan zoals afvaldumpers en hondenbezitters die de hondenpoep op straat laten liggen aan middels een ‘lik op stuk’ beleid (boetes)
-
Blz. 511
We stimuleren bewoners om ons te helpen met het opruimen van zwerfafval, onder meer via de Vlaardingse Cleanup Days
-
Blz. 512
We werken aan een schone omgeving rond ondergrondse containers
-
Blz. 513
Parels en zwijnen
-
Blz. 514
“Voorjaar(s)schoonmaak"
-
Blz. 515
Aan de hand van de inventarisatie door wijkschouwen, meldingen etc knappen we verstorende, niet goed onderhouden plekken op
-
Blz. 516
Extra Veegrondes
-
Blz. 517
Haal het blikrek naar Vlaardingen
-
Blz. 518
Prioriteit geven aan de aanpak van vervuilde gebieden (hotspots zwerfafval)
-
Blz. 519
Via de “wijkdeals” verstrekken we aan bewoners -op hun verzoek- afvalknijpers, vuilniszakken en handschoenen
-
Blz. 520
We zetten wijkschouwen in en betrekken hiermee bewoners
-
Blz. 521
Ontmoeten van 0 tot 100 jaar
-
Blz. 522
Door uitvoering te geven aan het amendement (A8) “Beweegtuin” worden in het Oranjepark fitness- en speelvoorzieningen geplaatst
-
Blz. 523
Het inclusieve speelruimtebeleidsplan wordt vastgesteld en uitgevoerd, uiteraard worden verschillende doelgroepen betrokken
-
Blz. 524
Het Marnixpark wordt een multifunctionele, uitdagende en inclusieve speel- en ontmoetingsplek in de Westwijk voor 0 – 100 jarigen
-
Blz. 525
We zetten in op een toegankelijke openbare ruimte waarin de behoeften van alle Vlaardingers zijn meegenomen
-
Blz. 526
Woonoverlast
-
Blz. 527
Samen met stadsprogramma Veilig Vlaardingen wordt woonoverlast aangepakt
-
Blz. 528
We haken aan bij het project van servicepunt woningverbetering
-
Blz. 529
Water
-
Blz. 530
Het Programma Stedelijk Water is het nieuwe beleidsplan voor de omgang van afvalwater, hemelwater, grondwater en oppervlaktewater
-
Blz. 531
Water in onze stad draagt bij aan beleving en identiteit
-
Blz. 532
Financiële middelen
-
Blz. 533
Financieel deel
-
Blz. 534
Uitgangspunten voor de ramingen
-
Blz. 535
Meerjarig overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 536
Bestuur, Participatie en Dienstverlening
-
Blz. 537
Veiligheid en Handhaving
-
Blz. 538
Groen en Milieu
-
Blz. 539
Verkeer en Mobiliteit
-
Blz. 540
Wonen
-
Blz. 541
Onderwijs, Economie en Haven
-
Blz. 542
Sociaal Domein
-
Blz. 543
Kunst, Cultuur en Erfgoed
-
Blz. 544
Sport en Recreatie
-
Blz. 545
Financiën
-
Blz. 546
Meerjarig overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 547
Saldo Exploitatie
-
Blz. 548
Analyse verschillen met begroting vorig jaar
-
Blz. 549
Beïnvloedbaar en wettelijke taak
-
Blz. 550
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 551
Toelichting Incidentele baten en lasten
-
Blz. 552
Overzicht van investeringen en projecten
-
Blz. 553
Meerjarig overzicht van reserves en voorzieningen
-
Blz. 554
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 555
Berekening EMU-saldo
-
Blz. 556
Bijlagen, toelichting en begrippen
-
Blz. 557
Toelichting op de taakvelden
-
Blz. 558
Begrippenlijst
-
Blz. 559
Addendum
-
Blz. 560
Inleiding
-
Blz. 561
Begrotingssaldi na aangenomen amendementen
-
Blz. 562
Structureel begrotingsresultaat
-
Blz. 563
Aangenomen amendementen
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap