Het Actieplan Mobiliteit geeft de kaders aan voor het thema verkeer en mobiliteit. Daarnaast heeft de gemeenteraad de Mobiliteitsagenda vastgesteld. Deze agenda vormt het eerste uitvoeringsprogramma van het Actieplan Mobiliteit. In de Mobiliteitsagenda worden de ambities verder geconcretiseerd. Deze agenda geeft, vanuit de kaders van het Actieplan Mobiliteit, een groot aantal concrete projecten en richtingen die de komende jaren op het gebied van verkeer en mobiliteit opgepakt gaan worden. Deze projecten zijn onderverdeeld in korte, middellange en lange termijn.
Het coalitieakkoord benoemt toegankelijke openbare ruimte als belangrijk onderwerp binnen het Actieplan Mobiliteit. De focus ligt dan ook bij het verbeteren van de situatie voor de kwetsbare verkeersdeelnemer. In overeenstemming met uw motie gaan wij een onderzoek doen welke snelheidsbeperkende maatregelen voor de Holysingel (tussen Frederik Hendriklaan en Churchilsingel) ingevoerd kunnen worden. Deze kennis gebruiken wij om een voorstel voor het aanpakken van de overlast op andere doorgaande wegen in de stad aan u voor te leggen. Daarnaast is een goede doorstroming en bereikbaarheid van belang.
We zetten in op een toegankelijke openbare ruimte waarin de behoeften van alle Vlaardingers zijn meegenomen. Alle Vlaardingers kunnen hierin hun weg vinden; ook de ouder wordende Vlaardinger . Meldingen van inwoners met betrekking tot toegankelijkheid worden met prioriteit aangepakt.
De komende jaren gaan we onverminderd door met het ophogen van de straten in de stad die het meest te lijden hebben onder de dalende bodem. Een fijne fietstocht door de stad maken dankzij goed onderhouden fietspaden langs fleurige groenstroken, met je rollator eenvoudig naar de supermarkt kunnen lopen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van een stad waar het prettig verblijven is. Slecht verlichte fiets- en wandelpaden geven vaak een gevoel van onveiligheid. Daarom gaan we, waar mogelijk, zorgen voor meer verlichting op deze plekken. De rekenkamer heeft in 2023 onderzoek gedaan naar het beheer van de openbare ruimte. De aanbevelingen van dit rekenkameronderzoek worden in 2024 opgevolgd. Zo gaan we aan de slag met een visie op de openbare ruimte en stellen we het speelruimteplan op. Meer over het beheer van onze kapitaalgoederen zoals wegen, riolering en openbare verlichting leest u in de paragraaf kapitaalgoederen.
Van A naar B kun je eenvoudig op de fiets, via deelvervoer en waar mogelijk via vervoer over water. We maken het mogelijk om van diverse vormen van mobiliteit gebruik te maken. Snel en eenvoudig naar de binnenstad om een bloemetje te kopen of de dagelijkse boodschappen te doen? We zorgen ervoor dat de infrastructuur tussen het centrum en de Rivierzone goed is. We dragen waar mogelijk ook bij aan het oplossen van de overlast van deelscooters.
Het continu verbeteren van de verkeersveiligheid in de stad heeft prioriteit. Op basis van succesvolle ervaringen met de Rijkssubsidie Investeringsimpuls verkeersveiligheid zullen we in 2024 nieuwe kansen benutten om mee te doen met de 2e tranche van deze Investeringsimpuls. Daarnaast blijven we inzetten op de reguliere subsidiemogelijkheden van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) met als doel een toegankelijke en veilige openbare ruimte voor alle gebruikers. Vanaf 2024 zal de langverwachte realisatie van de Metropolitane fietsroute in Vlaardingen van start gaan, wat resulteert in een verbeterde verbinding tussen Vlaardingen en omliggende gemeenten in de regio. Deze ambitieuze fietsroute zal niet alleen zorgen voor een vlotte doorstroming van fietsverkeer, maar ook bijdragen aan het verminderen van verkeerscongestie en het bevorderen van duurzame mobiliteit.
In 2024 heeft de raad extra budget beschikbaar gesteld om te werken aan een gave binnenstad als onderdeel van het stadsprogramma binnenstad. Daarnaast worden er bij alle uitgangen van Vlaardingen tot ziens borden geplaatst.
Parkeren
Wij blijven ons erop richten om de centrale toegang tot de site, de betaling en de wijzigingen voor de gebruikers te vereenvoudigen. Wij willen dit zo inrichten dat gebruikers zelf zaken eenvoudig kunnen regelen op momenten dat het voor hun uitkomt, daarmee zijn inwoners niet meer afhankelijk van de openingstijden van het stadskantoor.
De laatste jaren nemen de aanvragen gehandicaptenparkeerplaats en de gehandicaptenparkeerkaart in aantallen. Ook dit proces willen wij vereenvoudigen door meer gebruik te gaan maken van de mogelijkheden van het parkeervergunningensysteem en uitbreiding van personeel. Er zullen ook in verband met het actie programma Binnenstad, extra stop & shop plekken aangelegd worden. Er zal in Vlaardingen breed aandacht blijven voor parkeerdrukmetingen om een goed beeld van de parkeerdruk te blijven houden.
De verwachting is dat in 2024 de Blankenburgverbinding, project van Rijkswaterstaat, wordt opgeleverd.
De gemeente Vlaardingen dient als bevoegd gezag voor resp. de Hollandtunnel en de Maasdeltatunnel een openstellingsvergunning af te geven. Zonder deze vergunning mag het wegverkeer geen gebruik maken van deze tunnel.
Met de openstelling zal het rijkswegennet rondom Vlaardingen worden ontlast.