Verkeer en Mobiliteit

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Het Actieplan Mobiliteit geeft de kaders aan voor het thema verkeer en mobiliteit. Daarnaast heeft de gemeenteraad de Mobiliteitsagenda vastgesteld. Deze agenda vormt het eerste uitvoeringsprogramma van het Actieplan Mobiliteit. In de Mobiliteitsagenda worden de ambities verder geconcretiseerd. Deze agenda geeft, vanuit de kaders van het Actieplan Mobiliteit, een groot aantal concrete projecten en richtingen die de komende jaren op het gebied van verkeer en mobiliteit opgepakt gaan worden. Deze projecten zijn onderverdeeld in korte, middellange en lange termijn.

Het coalitieakkoord benoemt toegankelijke openbare ruimte als belangrijk onderwerp binnen het Actieplan Mobiliteit. De focus ligt dan ook bij het verbeteren van de situatie voor de kwetsbare verkeersdeelnemer. In overeenstemming met uw motie gaan wij een onderzoek doen welke snelheidsbeperkende maatregelen voor de Holysingel (tussen Frederik Hendriklaan en Churchilsingel) ingevoerd kunnen worden. Deze kennis gebruiken wij om een voorstel voor het aanpakken van de overlast op andere doorgaande wegen in de stad aan u voor te leggen. Daarnaast is een goede doorstroming en bereikbaarheid van belang.

We zetten in op een toegankelijke openbare ruimte waarin de behoeften van alle Vlaardingers zijn meegenomen. Alle Vlaardingers kunnen hierin hun weg vinden; ook de ouder wordende Vlaardinger  . Meldingen van inwoners met betrekking tot toegankelijkheid worden met prioriteit aangepakt. 

De komende jaren gaan we onverminderd door met het ophogen van de straten in de stad die het meest te lijden hebben onder de dalende bodem. Een fijne fietstocht door de stad maken dankzij goed onderhouden fietspaden langs fleurige groenstroken, met je rollator eenvoudig naar de supermarkt kunnen lopen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van een stad waar het prettig verblijven is. Slecht verlichte fiets- en wandelpaden geven vaak een gevoel van onveiligheid. Daarom gaan we, waar mogelijk, zorgen voor meer verlichting op deze plekken. De rekenkamer heeft in 2023 onderzoek gedaan naar het beheer van de openbare ruimte. De aanbevelingen van dit rekenkameronderzoek worden in 2024 opgevolgd. Zo gaan we aan de slag met een visie op de openbare ruimte en stellen we het speelruimteplan op. Meer over het beheer van onze kapitaalgoederen zoals wegen, riolering en openbare verlichting leest u in de paragraaf kapitaalgoederen.

Van A naar B kun je eenvoudig op de fiets, via deelvervoer en waar mogelijk via vervoer over water. We maken het mogelijk om van diverse vormen van mobiliteit gebruik te maken. Snel en eenvoudig naar de binnenstad om een bloemetje te kopen of de dagelijkse boodschappen te doen? We zorgen ervoor dat de infrastructuur tussen het centrum en de Rivierzone goed is. We dragen waar mogelijk ook bij aan het oplossen van de overlast van deelscooters.

Het continu verbeteren van de verkeersveiligheid in de stad heeft prioriteit. Op basis van succesvolle ervaringen met de Rijkssubsidie Investeringsimpuls verkeersveiligheid zullen we in 2024 nieuwe kansen benutten om mee te doen met de 2e tranche van deze Investeringsimpuls. Daarnaast blijven we inzetten op de reguliere subsidiemogelijkheden van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) met als doel een toegankelijke en veilige openbare ruimte voor alle gebruikers. Vanaf 2024 zal de langverwachte realisatie van de Metropolitane fietsroute in Vlaardingen van start gaan, wat resulteert in een verbeterde verbinding tussen Vlaardingen en omliggende gemeenten in de regio. Deze ambitieuze fietsroute zal niet alleen zorgen voor een vlotte doorstroming van fietsverkeer, maar ook bijdragen aan het verminderen van verkeerscongestie en het bevorderen van duurzame mobiliteit.

In 2024 heeft de raad extra budget beschikbaar gesteld om te werken aan een gave binnenstad als onderdeel van het stadsprogramma binnenstad. Daarnaast worden er bij alle uitgangen van Vlaardingen tot ziens borden geplaatst. 

Parkeren
Wij blijven ons erop richten om de centrale toegang tot de site, de betaling en de wijzigingen voor de gebruikers te vereenvoudigen. Wij willen dit zo inrichten dat gebruikers zelf zaken eenvoudig kunnen regelen op momenten dat het voor hun uitkomt, daarmee zijn inwoners niet meer afhankelijk van de openingstijden van het stadskantoor. 

De laatste jaren nemen de aanvragen gehandicaptenparkeerplaats en de gehandicaptenparkeerkaart in aantallen. Ook dit proces willen wij vereenvoudigen door meer gebruik te gaan maken van de mogelijkheden van het parkeervergunningensysteem en uitbreiding van personeel. Er zullen ook in verband met het actie programma Binnenstad, extra stop & shop plekken aangelegd worden. Er zal in Vlaardingen breed aandacht blijven voor parkeerdrukmetingen om een goed beeld van de parkeerdruk te blijven houden. 

De verwachting is dat in 2024 de Blankenburgverbinding, project van Rijkswaterstaat, wordt opgeleverd. 
De gemeente Vlaardingen dient als bevoegd gezag voor resp. de Hollandtunnel en de Maasdeltatunnel een openstellingsvergunning af te geven. Zonder deze vergunning mag het wegverkeer geen gebruik maken van deze tunnel. 
Met de openstelling zal het rijkswegennet rondom Vlaardingen worden ontlast.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

Financiële ontwikkelingen na vaststelling van de voorjaarsnota 2023
Binnen dit programma hebben de volgende financiële ontwikkelingen plaatsgevonden na vaststelling van de voorjaarsnota 2023:

Bedragen x € 1.000) 2024 2025 2026 2027
Voorjaarsschoonmaak 175 175 175 0
Haal het blikrek naar Vlaardingen 50 0 0 0
Extra veegrondes 227 0 0 0
Vervroegd onderhoudsniveau omhoog 500 0 0 0
Tot ziens in Vlaardingen 5 0 0 0
Indexatie energielasten gebouwen 169 171 174 177
Totaal 1.126 346 349 177

Ontwikkelingen na vaststelling van de voorjaarsnota 2023

Amendement Pilot extra Veegrondes 
Er wordt een pilot extra veegrondes op zaterdagmiddagen en na evenementen ingevoerd voor het jaar 2024. Deze pilot wordt geëvalueerd na acht maanden en de resultaten van die evaluatie worden voorafgaand aan de beeldvormende behandeling van de meerjarenbegroting 2025-2028 aan de gemeenteraad aangeboden.

Amendement Voorjaarsschoonmaak 
Vier keer per jaar wordt er een grote schoonmaak van een wijk georganiseerd vergelijkbaar met de oranje vloedgolf zoals we deze in de Westwijk hebben georganiseerd. Om dit mogelijk te maken komt er €175.000,- extra budget vrij.

Amendement Haal het blikrek naar Vlaardingen 
Er wordt in 2024 een pilot gehouden met het plaatsen van een afvalring/doneerring om prullenbakken heen.

Amendement vervroegd verhoogd onderhoudsniveau 
Er is in 2024 €500.000,- extra beschikbaar om de openbare ruimte een kwaliteitsimpuls te geven.

Amendement Tot ziens in Vlaardingen
Bij alle exits van Vlaardingen wordt een tot ziens bord toegevoegd. Hiervoor is € 5.000 beschikbaar gesteld.

Indexatie energielasten gebouwen
Bij de aanbesteding van de energieleverancier vallen de energielasten voor de gebouwen die in gemeentelijk bezit zijn hoger uit als gevolg van inflatie. Deze prijsstijging worden gedekt uit de vrijval van de stelpost loon- en prijscompensatie op programma Financiën.

 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Mobiliteitsagenda 2022
Beleids- en beheersplan Wegen 2021
Beleids- en beheersplan Civieltechnische kunstwerken 2021
Beleidsregels Concessie Openbare laaddiensten elektrische voertuigen Vlaardingen 2021
Beleidsregel Parkeernormen 2019
Actieplan Mobiliteit 2018
Herijking Parkeerbeleid 2017
Beleidsplan Openbare verlichting 2014
Nota Parkeerbeleid Vlaardingen 2011

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Terug naar navigatie - Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit draagt bij aan de speerpunten uit het Actieplan Mobiliteit: veilig, bereikbaar, gezond. Ondersteund door het Fietsakkoord 2022 leggen we de focus op het verbeteren van het fietsklimaat, gebruik van het openbaar vervoer en deelmobiliteit. Dit past tevens bij de ambities uit het Actieplan Luchtkwaliteit. In de Mobiliteitsagenda zijn diverse projecten opgenomen die hieraan bijdragen. 

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit: 

Acties

Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Binnen onze gemeente zetten wij voortdurend in op het bevorderen van verkeersveiligheid. Onze aanpak richt zich op proactieve maatregelen om de veiligheid op de weg te versterken, met specifieke aandacht voor gebieden rond scholen en zorginstellingen, die onze hoogste prioriteit genieten.
Met betrekking tot de schoolomgeving zetten wij ons in om de veiligheid van scholieren te waarborgen. Wij nemen diverse initiatieven, zoals het optimaliseren van de infrastructuur in de buurt van scholen, de implementatie van verkeerseducatieprogramma's en het vergroten van bewustwording bij zowel leerlingen als ouders.
Daarnaast zijn wij ons volledig bewust van de eisen die zorginstellingen hebben op het gebied van verkeersveiligheid. Ons doel is om een veilige omgeving te creëren voor zowel zorgverleners als patiënten. Dit omvat het kritisch beoordelen en aanpassen van de verkeerssituaties rond deze instellingen. Onze gemeente streeft ernaar om continu te leren en te verbeteren, om op die manier een veilig verkeersklimaat optimaal vorm te geven.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

Terug naar navigatie - Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

De verkeersdoorstroming van gemotoriseerd verkeer binnen de gemeente Vlaardingen wordt als adequaat beschouwd, wat bijdraagt aan een optimale bereikbaarheid van zowel de inwoners als de ondernemers. Het streven naar een vlotte afhandeling van het gemotoriseerde verkeer mag echter niet ten koste gaan van de doorstroming van fietsers en het openbaar vervoer.
Door een evenwichtige aanpak te hanteren waarbij de verschillende vervoerswijzen harmonieus worden geïntegreerd, wordt beoogd een duurzaam en toekomstbestendig verkeerssysteem te creëren. Dit systeem bevordert niet alleen de bereikbaarheid van onze stad, maar stimuleert tevens het gebruik van duurzame en gezonde vervoersalternatieven.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Verkeersveiligheid Bron Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021 Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%) SWOV/ABF research (WSJG) n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Vervoersautoriteit
Binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (zie onder programma 1 Bestuur, dienstverlening en participatie) is de Vervoersautoriteit betrokken bij de uitvoering van de doelstellingen van dit programma. De bestuurscommissie Vervoersautoriteit (Va) is ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van verkeer en vervoer, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter verbetering van de bereikbaarheid binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de wethouders Verkeer en Vervoer van de 21 MRDH gemeenten.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie hieronder de meerjarenraming 2024-2027 op programmaniveau per taakveld.

Bedragen x €1.000
Verkeer en Mobiliteit Begroting na wijziging 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten 14.987 16.068 15.131 14.901 15.385
Baten 2.830 3.078 3.259 3.306 3.356
Saldo van baten en lasten -12.157 -12.990 -11.872 -11.595 -12.030
Onttrekkingen 785 1.696 0 0 0

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2024 + - 31-12-2024
Parkeerfonds 58 0 0 58
Reserve Blankenburgverbinding 2.754 0 1.696 1.058
Totaal reserves 2.812 0 1.696 1.116

Reserve Parkeerfonds
De afkoopsommen die voortkomen uit de negatieve parkeerbalans als gevolg van (bouw)ontwikkelingen worden overgemaakt naar de reserve Parkeerfonds. Deze reserve wordt aangewend om de kosten voor het vergroten van het aantal beschikbare parkeerplaatsen bij de herinrichting van straten te financieren.

Reserve Blankenburgverbinding
Deze reserve betreft het nog niet bestede deel van de rijksbijdrage voor het realiseren van de Blankenburgverbinding, welke de komende periode aangewend zal worden voor dit doel. De verwachting is dat in 2024 de Blankenburgverbinding, project van Rijkswaterstaat, wordt opgeleverd waarna de reserve kan worden opgeheven en er geen onttrekkingen meer zullen plaatsvinden. 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2023 2024 2025 2026 2027
Onderhoudsniveau buitenruimte 1.760 1.786 1.813 1.840 1.868
Uitvoering parkeerbeleid 112 113 115 117 119
Aanschaf verlichting 357 363 368 374 379
Verkeersregelinstallaties 195 283 288 292 296
Civieltechnische kunstwerken 301 0 0 28 136
Totaal investeringen meerjarig 2.725 2.545 2.584 2.651 2.798