1. Bestuur, dienstverlening en participatie

Financieel overzicht afwijkingen op de programma's

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma's
1. Bestuur, Dienstverlening en Participatie
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 2e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2021 2021
0.1 Bestuur 3.690 102 -3.589 685 -2.904
0.2 Burgerzaken 2.856 763 -2.093 0 -2.093
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 112 383 271 -268 3
0.4 Overhead 27.292 1.286 -26.007 1.528 -24.479
0.5 Treasury 11 50 39 0 39
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.323 0 -2.323 0 -2.323
0.10 Mutaties reserves 860 221 -639 339 -300
Totaal 37.145 2.804 -34.341 2.284 -32.057

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Bestuur, dienstverlening en participatie Voordeel Nadeel
Taakveld 0.1 Bestuur 685
Pensioenverplichtingen (voormalig) wethouders
De jaarlijkse storting in deze voorziening wordt mede bepaald door de 25-jaarsrente en de kans dat de wethouder ook daadwerkelijk zijn/haar pensioen haalt. Als de rente extreem laag is en de mensen gemiddeld steeds ouder worden (de gemiddelde levensverwachting stijgt), zul je meer middelen in kas moeten hebben. De levensverwachting en rekenrente kunnen wij niet beïnvloeden. Via de pensioenuitvoerder hebben wij een prognoseberekening ontvangen op basis van het meest recente rentepercentage. De rekenrente is ten opzichte van vorige jaar aanzienlijk gestegen. Dat heeft een belangrijke impact op de pensioenen die nu en in de toekomst moeten worden uitgekeerd; de verwachte pensioenverplichtingen dalen. Voor het lopende jaar betekent dit dat naar verwachting een deel van de voorziening kan vrijvallen, te weten € 142.306. Primair is echter een storting van € 542.306 geraamd voor 2021. Dat betekent in zijn totaliteit een incidenteel voordeel van € 685.000. Omdat zowel de rentestand als de levensverwachting niet is te voorspellen, blijft er een grote mate van onzekerheid over de omvang van de jaarlijkse mutatie op de voorziening. 685
Taakveld 0.3 Beheer en overige gebouwen en gronden 268
Achterstallig schilderwerk gemeentelijk onroerend goed
In het kort geleden vastgestelde Beheerplan Vastgoed en Facilitaire zaken waren diverse schilderwerkzaamheden opgenomen. Echter bij nadere inspecties is gebleken dat de staat van het schilderwerk slechter was dan eerst gedacht, waardoor er meer (schilder)werk uitgevoerd moet worden dan opgenomen was in het beheerplan. Ook is op veel plaatsen houtrot ontdekt en bij diverse panden was het zo erg dat het hout op plaatsen totaal vergaan was en vervangen moest worden. We hebben dit werk zo snel mogelijk opgepakt om nog meer schade aan onze panden te voorkomen en de herstelkosten niet verder op te laten lopen. Daarnaast zijn er nog enkele ander onvoorziene werkzaamheden uitgevoerd, zoals het vervangen van bv. een Hydrofoor en extra onderhoud aan de cv van de Markt 11. Deze zaken waren nog niet inzichtelijk tijdens het opstellen van het Beheerplan en konden daarom niet meegenomen in de ramingen. Voor de uitvoering van bovenstaande werkzaamheden is een bedrag benodigd van €  176.306 (incidenteel) . 176
Beheerplan Gemeentelijke Gebouwen
Op 16 september 2021 is door de gemeenteraad het Beheerplan Gemeentelijke Gebouwen vastgesteld, waarin de meerjarenonderhoudsprogramma’s, kosten grootonderhoud en achterstallig onderhoud, investeringen in verband groot onderhoud/ renovatie etc. van het gemeentelijk onroerend goed zijn opgenomen. Consequenties van het beheerplan zijn dat de jaarlijkse lasten binnen de programma’s van de begroting worden aangepast. De reguliere kosten zullen in het vervolg rechtstreeks ten laste gebracht van de Voorziening Groot Onderhoud en zijn niet zichtbaar in de exploitatie en de storting in de Reserve Groot Onderhoud komt hiermee vervallen. Het benodigde bedrag voor de Voorziening wordt onttrokken uit de huidige Reserve Grootonderhoud Gebouwen. Het restant van de Reserve zal, met uitzondering van de bijdrage die komende jaren, gegeven wordt voor het onderhoud van de Aeolus molen, vrijvallen. Deze reserve zal daarvoor omgevormd worden tot Reserve onderhoud Aeolusmolen. Eventuele financiële afwijkingen t.o.v. het beheerplan worden via de reguliere planning en controlcyclus verantwoord. De afwijkingen welke hierna in deze Voortgangsrapportage gemeld worden, hebben geen effect op het beheerplan. 92
Taakveld 0.4 Overhead 2.867 1.339
Salaris- en overhead voormalig team VTH
Met ingang van 1 juli 2020 is het team Veiligheid, toezicht en handhaving opgesplits in twee nieuwe teams. Hierdoor moeten ook de restantbudgetten voor de salarissen, overhead en opleidingen gesplitst worden over de twee nieuwe teams. Omdat dit over 2 verschillende taakvelden gaat, wordt dit administratief geregeld in de voortgangsrapportage. Deze splitsing is budgettair neutraal. 10
Capaciteit ten behoeve van de Omgevingswet ten laste van de flexibele schil
Uit de flexibele schil is een bedrag van € 84.400 beschikbaar gesteld voor capaciteit t.b.v. de implementatie van de Omgevingswet. Dit betekent een budgetneutrale verschuiving van taakveld 0.4 Overhead naar taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening. 84
Hybride werken
Door wijziging in de planning omtrent de aanbesteding thuiswerkmeubilair (er was eerst onderzoek nodig naar eigendomsvorm), zal het bestelportaal voor het thuiswerkmeubilair in december 2021 gereed zijn.  Inmiddels is de aanbesteding voor het thuiswerkmeubilair gepubliceerd. De verwachting is dat 1 december de overeenkomst met de toekomstige leverancier in gaat. Streven is 1 week later het bestelportaal gereed. Dit betekent dus dat mensen waarschijnlijk vanaf ongeveer 13 december meubilair kunnen bestellen. Daarna volgt uiteraard nog een levertijd en daarna de betaling. Gebaseerd op bovenstaande is de huidige inschatting dat het bedrag van € 273.000 in 2021 kan vrijvallen en het volledige budget kan overgeheveld worden naar 2022. Per saldo is dit een voordeel in 2021 van € 273.000 en in 2022 een nadeel van € 273.000. 273
Opbrengsten Monitor Sociaal Domein MVS
De monitor sociaal domein MVS is vanaf 2021 in een beheer fase. In afwachting van verdere ontwikkelingen. Hierdoor zijn er alleen beheers lasten voor 2021 en zullen we geen vergoeding ontvangen voor de ontwikkellasten. 105
Stelpost Strategische Personeelsplanning
Bij de ombuigingen heeft uw Raad een voorstel aangenomen met betrekking tot Strategische Personeelsplanning. Voor 2021 is deze behaald. Hiermee worden de stelposten die opgenomen zijn op dit programma en programma 10 opgeheven, per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. 361
Programmamanagement naar inhuur
In het herstelplan is een budget van € 200.000 geraamd voor de inhuur van een programmamanager. De budgetten staan op drie verschillende taakvelden geraamd (6.5, 6.71 en 6.82) en worden middels deze wijziging naar het juiste taakveld overhead over gebracht. 199
Stelpost overschot taakveld overhead
Op basis van analyse van het taakveld overhead verwachten wij een voordeel. Als gevolg van de corona-crisis houden we hierop over door: * lagere opleidingskosten * lagere uitputting van de werkkostenregeling * minder gebruik van facilitaire diensten * lagere reis- en verblijfskosten Per saldo een voordeel van € 800.000. 800
Personeelslasten
Op basis van de analyse van de personeelslasten verwachten wij een overschot van ongeveer € 400.000. Dit heeft de volgende oorzaken: * extra dekking die is gegenereerd vanuit anterieure overeenkomsten, grondexploitaties en investeringsprojecten * het continue kritisch beoordelen naar de noodzakelijkheid van inhuur * het werven van de 16 FTE waarvoor budget is verkregen bij de 1e VGR iets meer tijd kost dan verwacht in verband met de krappe arbeidsmarkt. Per saldo een voordeel van € 200.000. Deze kan wellicht aan het einde van het jaar hoger uitvallen n.a.v. vacatures die niet ingevuld zijn. 200
Hosting Bedrijfsvoering SOW
Zoals in de Kadernota 2021 is opgenomen, zijn de afgelopen jaren aanpassingen binnen de hostingbegroting niet volledig in de gemeentelijke begroting verwerkt. Een reden hiervoor was omdat de extra lasten konden worden opgevangen binnen de totale gemeentelijke bedrijfsvoerings-begroting. Zo ook dit jaar. In 2021 verwachten wij op de overheadbudgetten (exclusief hosting en personeelslasten) namelijk ca € 800.000 over te houden (zoals gemeld in de begrotingsafwijking (Stelpost overschot taakveld overhead), terwijl op de hostingsbudgetten een incidenteel nadeel van ca € 490.000 wordt verwacht. Het nadeel wat wij hier melden is als volgt opgebouwd: * € 643.670 nadeel op de lasten * € 153.551 voordeel op de baten Per saldo geeft dit een nadeel van € 490.119. 490
Cloudmigratie
In juli 2019 heeft uw Raad ingestemd met het beschikbaar stellen van € 1.700.000 transitiekosten voor de cloudmigratie. De cloudmigratie is een project waarbij de ICT infrastructuur van de gemeente door een externe partij geleverd en beheerd wordt. Onderdeel van de transitie is ook het verder doorontwikkelen en verbeteren van de beschikbare ICT infrastructuur. Inmiddels loopt het project voor de overgang naar de cloudpartner met als beoogde overgangsdatum 1 januari 2022. Vanaf die overgang zal in samenwerking de eerder genoemde doorontwikkeling plaatsvinden. Zoals in het raadsvoorstel al stond vermeld is en wordt een groot deel van de kosten in 2021 gemaakt. Het restant van het budget is nodig voor de voorziene verbeteringen. Vandaar het verzoek tot overheveling van het verwachte restantbedrag naar 2022. Per saldo levert dit een incidenteel voordeel in 2021 op van € 825.000 en een incidenteel nadeel in 2022 van € 825.000. 825
Gebouwen verkoop
Bij het opstellen van de jaarrekening 2020 is geconstateerd dat er, naast de verkoopopbrengsten die geraamd zijn in het kader van de ombuigingsvoorstellen, ook structurele verkoopopbrengsten in de meerjarenbegroting zijn opgenomen. De oorzaak hiervan is dat in het verleden opbrengsten van te verkopen panden uitgesmeerd werden over een aantal jaren, maar na die periode per abuis als structureel zijn beschouwd. Gewerkt wordt aan het verder inkrimpen van de courante voorraad vastgoed door verkoop ervan, in de loop der jaren is het aantal panden flink teruggeschroefd waardoor de verkoopbare voorraad ook kleiner wordt. Omdat daarnaast blijkt dat verkoopbare gebouwen meer en meer zullen worden ingezet voor maatschappelijke ontwikkelingen, lijkt het ons ook niet meer realistisch een structurele raming van verkoopopbrengsten voor het gemeentelijk onroerend goed op te nemen. Dit betekent nu dat op dit programma een structurele verkoopopbrengst van € 104.140 dient te worden afgeraamd. 104
Aframen binnenhalen subsidies team Strategie & Beleid
De  strategisch medewerkers van team Strategie & Beleid richten zich door netwerken in de regio op het binnenhalen van subsidies. Wanneer dit succesvol is, zullen deze middelen echter niet worden geboekt op de begrotingsposten van SBC maar bij de inhoudelijke teams en onderwerp waar de subsidie voor is verleend. Evenals in de jaarrekening 2020 zullen wij in de jaarrekening 2021 weer een overzicht opnemen met de binnengehaalde subsidies 51
Detachering programmamanager aan provincie Zuid-Holland
De afgelopen periode is de programmamanager duurzaamheid gedetacheerd geweest bij de provincie Zuid Holland. De salariskosten werden vergoed door de provincie. Deze inkomsten zijn voor geheel 2021 geraamd in de begroting van 2021. Inmiddels is de detachering beëindigd per 1 juli 2021, waardoor geen inkomsten meer worden ontvangen. Om deze reden dienen de beraamde inkomsten te worden afgeraamd. 65
Beheerplan Gemeentelijke Gebouwen
Zie Programma Bestuur, dienstverlening en participatie, taakveld 03 Beheer en overige gebouwen en gronden 200
Begrotingswijziging MPG 2021
Er is gebleken dat bij de huidige begroting abusievelijk de loonkosten van de kostenplaats grondexploitaties dubbel worden doorberekend aan de grondexploitaties. De correctie geeft een nadeel van € 117.092. 117
Correctie kapitaallasten diverse programma's
Toelichting Kapitaallasten Door latere uitvoering is de boekwaarde per 1 januari 2021 van een aantal investeringen nihil of lager dan verwacht. Hierdoor ontstaat een voordeel op de rentelasten en afschrijvingslasten van € 1,1 mln. Hiervan valt € 139.500 in het gesloten circuit van afval en riolering en wordt afgewikkeld met de betreffende voorzieningen. Netto voordeel bedraagt dan € 960.500. De belangrijkste posten zijn: Programma 1: Bestuur, dienstverlening en participatie: * Facilitaire voorzieningen, voordeel van € 239.000 op m.n. tractie; een deel was al helemaal afgeschreven en nog niet vervangen. * Bij ICT is er een voordeel van € 87.500; diverse investeringen. Programma 4: Verkeer en mobiliteit: * Voordeel van € 248.000, o.a. rehabilitatie VOP-wijk, herinrichting Korte Hoogstraat, herinrichting De Loper, rotonde Hogendorpplein/R’damseweg. Programma 6 Onderwijs, economie en haven: * Ontsluiting Vijfsluizen, voordeel € 30.000. * Uitbreiding nieuwbouw De Schakel, voordeel van € 70.000. * Binnenstad centrumplan, voordeel € 11.000. Programma 8: Kunst, cultuur en erfgoed: * Voordeel van € 48.000 m.b.t. de stadsgehoorzaal. Programma 9: Sport en recreatie: * Sporthal Erasmus, voordeel van € 208.000. 314
Overig
Overige kleine afwijkingen welke niet toegelicht worden. 8

Actualisatie reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Actualisatie reserves en voorzieningen
Actualisatie reserves en voorzieningen programma Bestuur, dienstverlening en participatie Voordeel Nadeel
Taakveld 0.10 Mutaties reserves 340 0
Beheerplan Gemeentelijke Gebouwen
Onttrekking vanwege Beheerplan Gemeentelijke Gebouwen. 340

Bijzonderheden

Terug naar navigatie - Bijzonderheden

Risico claim Speelautomatenhal
In de 1e Voortgangsrapportage is reeds aangegeven dat naar aanleiding van een uitspraak van de Afdeling Bestuursrecht van de Raad van State Hoge Raad uit 2016, naar aanleiding van het hoger beroep van een potentiële exploitant over de vergunningverlening voor de speelautomatenhal aan het Veerplein, mogelijk een schadeclaim moet worden uitgekeerd.
In 2019 zijn nieuwe besluiten op bezwaar genomen en zijn de bezwaren over de periode 2012-2017 alsnog gegrond verklaard. Inmiddels is het bestuurlijk traject over de genoemde periode afgerond. De potentiële exploitant heeft medio dit jaar inderdaad een forse schadeclaim (€ 1,1 miljoen) ingediend bij de gemeente. Daarover wordt momenteel onderhandeld.

Stelpost cao-salarissen
De huidige cao voor gemeenteambtenaren liep van 1 januari 2020 tot 1 januari 2021. Veel cao-onderhandelingen zijn met vertraging opgestart, omdat fysiek overleg niet mogelijk was en partijen zich moesten beraden op de sterk veranderende vooruitzichten. Ook in de cao gemeenten zit nog weinig schot. Voor 2021 hadden wij rekening gehouden met een loonsverhoging van 3%, dit komt neer op een bedrag van ca € 1,18 miljoen welke wij op een stelpost hebben staan. Omdat het onzeker is of dit jaar nog een nieuwe cao wordt gesloten, stellen wij voor om de stelpost in 2021 nog intact te houden daar het waarschijnlijk is dat de CAO in 2022 met terugwerkende kracht zal worden afgesloten.

Herstelplan

Terug naar navigatie - Herstelplan

Het programma Bestuur, Dienstverlening en Participatie is voornamelijk ondersteunend aan het realiseren van het herstelplan. In dit programma is rapporteren over de voortgang van thema’s uit het herstelplan dan ook niet aan de orde.

Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u voorstellen voor ombuigingen aan die wij aan uw raad vroegen vast te stellen. Deze voorstellen heeft u destijds aangenomen en zijn dus reeds verwerkt in de begroting. Voor dit programma gaat het om de volgende ombuigingsnummers: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 19, 20,  55, 56, 57, 60, 62, 63, 65, 67, 73 en 84.

Onderstaande ombuigingen waren bij de 1ste Voortgangsrapportage 2021 nog in onderzoek. Daarom treft u voor deze ombuigingen een actuele stand van zaken:

Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen
Nr Ombuiging Stand van zaken
11 Subsidie-inkomsten Bij de begrotingsafwijkingen binnen dit programma stellen wij voor om deze ombuiging structureel af te ramen. Wij verwijzen naar deze toelichting.
21 Afstoten panden (incidentele verkoopresultaat) In deze voortgangsrapportage wordt aandacht besteed aan deze taakstelling. Oftewel er vindt een negatieve bijstelling plaats. Deze treft u bij de begrotingsafwijkingen, 'Gebouwen Verkoop'.

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u ombuigingsvoorstellen aan, die eerst nog verder uitgewerkt moesten worden, de zogenaamde ‘oranje lijst’. Door middel van het raadsmemo van 28 september jl. (kenmerk: 1867917) 'Nadere duiding ombuigingen oranje lijst' hebben wij u al op de hoogte gebracht over de stand van zaken van de nader te onderzoeken ombuigingen.  Enkele onderwerpen denken wij in het 4e kwartaal van dit jaar af te ronden en aan uw raad te kunnen voorleggen.
Daarnaast hebben wij voor sommige ombuigingsonderwerpen moeten constateren, dat deze niet of nauwelijks besparingen gaan opleveren. Na onderzoek blijkt dat een aantal opties op (korte) termijn geen besparing oplevert, maar bijvoorbeeld wel zorgt voor een kwaliteitsverbetering in de bedrijfsvoering en/of de dienstverlening. In deze gevallen stellen wij ook voor om de ombuiging van de oranje lijst te halen.

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen
Nr Ombuiging Verwachte afronding uitwerking voorstel Stand van zaken
58 Applicatielandschap saneren (o.a. Flexwhere) Wij stellen voor om deze ombuiging niet verder uit te werken als separaat voorstel. Sanering van het applicatielandschap betreft een continu proces. We verwachten in dit kader geen besparingen te realiseren, omdat er al een forse structurele besparing van € 1,3 miljoen is ingeboekt in verband met de Cloudmigratie.
59 Aanpassen werkplekconcept Wij stellen voor om deze ombuiging niet verder uit te werken als separaat voorstel. Met het aanpassen van het werkplekconcept wordt geen besparing gerealiseerd. Het verminderen van het aantal werkplekken zorgt voor lagere kantoorkosten. Daarentegen krijgen we ook te maken met kosten van thuiswerkvergoedingen. Hybride Werken levert daarom naar verwachting geen besparingen op.
61 Wagenparkbeheer Deze ombuiging is al verwerkt in de Kadernota 2021 en leidt derhalve niet meer tot een separaat voorstel. Deze ombuigingsoptie is reeds financieel verwerkt in de Kadernota 2021. De structurele besparing bedraagt € 11.000 per jaar.
64 Optimaliseren van werkprocessen (voor de lange termijn) Wij stellen voor om deze ombuiging niet verder uit te werken als separaat voorstel. Dit betreft feitelijk gezien geen ombuigingsmaatregel. Het gaat namelijk vooral om een middel om de kwaliteit en sturing te verbeteren. De organisatie werkt naar aanleiding van de nieuwe besturingsfilosofie volgens het proces-opgavenmodel. Dit levert niet per se een besparing op, maar verbetert de kwaliteit van de bedrijfsvoering en dienstverlening.
66 Vermindering print en papierkosten, door verdere digitalisering (elektronische handtekening, mijnOverheid.nl) Wij stellen voor om deze ombuiging niet verder uit te werken als separaat voorstel. Besparingen op papierkosten zijn maar een hele kleine fractie van de totale business case voor digitalisering. In hoeverre deze totale business case besparingen oplevert valt nu nog niet te zeggen. Goed om in ogenschouw te nemen dat voor de Cloud migratie al een structurele besparing van € 1,3 miljoen is ingeboekt. Aanvullende besparingen vallen dan ook niet direct te verwachten.
68 Schoonmaak Wij stellen voor om deze ombuiging niet verder uit te werken als separaat voorstel. Schoonmaakkosten zijn maar een klein onderdeel van de totale huisvestingskosten. In hoeverre de totale business case met betrekking tot huisvesting besparingen oplevert, valt nu nog niet te zeggen. Aanvullende besparingen op de schoonmaakkosten vallen nog niet direct te verwachten.
69 Centraliseren van secretariaten (gaan naar een flexibele pool) Wij stellen voor om deze ombuiging niet verder uit te werken als separaat voorstel. De totale behoefte aan secretariële ondersteuning is niet afhankelijk van de positionering van de betreffende medewerkers. Centraliseren levert geen efficiencyvoordelen op.
70 Sluiting van publieke balies (Beveiliging (sluiten avondopenstelling; openingstijden aanpassen) Q4 2021 Op dit moment wordt een voorstel uitgewerkt dat in het vierde kwartaal aan uw raad kan worden aangeboden.
83 Bedrijfskleding Q2 2022 De uitgangspunten van de aanbesteding voor bedrijfskleding zijn aangepast. De gunning vindt in Q1 2022 plaats en dan vindt verdere uitwerking plaats voor een ombuigingsvoorstel.
85 Openingstijden / beveiliging verminderen (facilitair) Q4 2021 Op dit moment wordt een voorstel uitgewerkt dat in het vierde kwartaal aan uw raad kan worden aangeboden.