6. Onderwijs, economie en haven

Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s
6. Onderwijs, Economie en Haven
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 2e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2021 2021
2.3 Recreatieve havens 890 101 -789 0 -789
2.4 Economische havens en waterwegen 1.143 1.059 -84 -169 -254
3.1 Economische ontwikkeling 2.416 608 -1.808 13 -1.795
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 31 0 -31 0 -31
4.1 Openbaar basisonderwijs 681 6 -675 0 -675
4.2 Onderwijshuisvesting 4.345 292 -4.053 381 -3.673
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 7.815 5.459 -2.357 0 -2.357
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 780 235 -544 9 -535
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
Totaal 18.102 7.760 -10.342 233 -10.108

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Onderwijs, economie en haven Voordeel Nadeel
Taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen 30 200
Zeehavengelden
De opbrengsten van de zeehavens blijven achter op de raming. De binnenhavengelden zijn hoger dan geraamd maar de zeehavengelden daarentegen aanzienlijk lager. Per saldo verwachten we dat de opbrengsten ongeveer € 200.000 lager zullen zijn dan geraamd. Hiervan is circa € 53.000 als gevolg van corona. De rest wordt veroorzaakt door het verschuiven van ladingstromen. Door gunstige weersomstandigheden in Europa is er minder overslag van veevoer geweest. 200
Correctie kapitaallasten diverse programma's
Zie Programma Bestuur, dienstverlening en participatie, taakveld 04 Overhead voor toelichting. 30
Beheerplan Gemeentelijke Gebouwen
Zie Programma Bestuur, dienstverlening en participatie, taakveld 03 Beheer en overige gebouwen en gronden. 0
Taakveld 3.1 Economische ontwikkelingen 288 274
Gebouwen verkoop
Zie programma Bestuur, dienstverlening en participatie, taakveld 0.4. Overhead. Op dit programma is het bedrag van de aframing € 208.281,60. 208
Kosten sloop gemeentelijke gebouwen
Per abuis zijn in het verleden de sloopkosten structureel 2 x afgeraamd, waardoor er nu negatieve budget in de begroting is opgenomen. De correctie levert een nadeel op van ca. € 66.000 66
Verhuuropbrengsten
In 2016 zijn nieuwe huurovereenkomsten voor de benzinestations afgesloten. De structurele huurverhoging van deze benzinestations ad. € 102.031 is niet in de meerjarenbegrotingen opgenomen. 102
Tevens zijn er dit jaar extra incidentele meeropbrengsten gegenereerd door het flexibele deel van de verhuur door te berekenen aan de huurders van de benzinestations. Deze meeropbrengst bedraagt € 175.044 (incidenteel). 175
Correctie kapitaallasten diverse programma's
Zie Programma Bestuur, dienstverlening en participatie, taakveld 04 Overhead voor toelichting. 11
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting 381
Verhuuropbrengsten
Dit jaar is gebleken dat wij nog extra verhuur in rekening moesten brengen bij Onderwijsinstellingen. Deze extra opbrengsten zijn incidenteel en verhogen de verhuuropbrengst bij het product Onderwijshuisvesting met een totaal bedrag van € 311.020. 311
Correctie kapitaallasten diverse programma's
Zie Programma Bestuur, dienstverlening en participatie, taakveld 04 Overhead voor toelichting. 70
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 277 277
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
Op basis van de definitieve beschikking 2021 ontvangt de gemeente Vlaardingen € 4.683.983. Dit wijkt € 277.013 van de voorlopige beschikking Rijksbijdrage OAB. De lasten en de baten worden hierop aangepast. 277 277
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 9
Controle gastouderbureaus
Voor het ondersteunen van gemeenten bij hun handhavingstaak in de kinderopvang in het kader van het intensiveren van toezicht en handhaving van de gastouderopvang stelt het ministerie van SZW vanaf 2022 jaarlijks € 6,4 miljoen extra ter beschikking via de algemene uitkering. Voor Vlaardingen is dit structureel € 32.000.
Beheerplan Gemeentelijke Gebouwen
Zie Programma Bestuur, dienstverlening en participatie, taakveld 03 Beheer en overige gebouwen en gronden. 9

Herstelplan

Terug naar navigatie - Herstelplan

Het programma Onderwijs, Economie en Haven speelt een grote rol bij het realiseren van het herstelplan. In dit programma rapporteren we dan ook over de voortgang van thema’s uit het herstelplan.
Onderstaand treft u de stand van zaken van de thema’s waarin vanuit het herstelplanonderwerp Onderwijs op wordt ingezet, te weten:

  • Voldoende, goede en gezonde schoolgebouwen voor alle kinderen. Daarnaast willen we een
    zo efficiënt mogelijk gebruik van schoolgebouwen door het onderzoeken van mogelijkheden
    met schoolbesturen over het multifunctioneel gebruik van lokalen en ruimtes buiten schooltijd
    door maatschappelijke organisaties.
  • We willen de ondersteuningsstructuur op scholen en in wijken verbeteren.
  • We hebben de ambitie om MBO-stad te worden.
HERSTELPLAN ONDERWIJS
Dashboard voortgang
Groen Loopt op schema of afgerond
Oranje Project loopt niet geheel op schema (qua tijd, financiën, capaciteit bijv.). Aandacht gevraagd om schema weer haalbaar te maken.
Rood Er zijn problemen in het project, interventie gevraagd
Acties Voortgang Toelichting
Uitvoeren Integraal Huisvestingsplan (IHP) Hiermee voldoet de gemeente Vlaardingen aan de wettelijke plicht zorg te dragen voor voldoende, goede en gezonde schoolgebouwen.
Uitvoeren IHP Het IHP is op 13 juli 2020 door de schoolbesturen ondertekend. De aanbesteding vindt plaats in 2021. Uitvoering planning maatregelen: 2021 – 2022 met een uitloop naar 2023.
Opstellen projectplannen voor de in 2022 door de scholen uit te voeren projecten. Drie PO schoolbesturen hebben samen één adviesbureau ingehuurd. In overleg met dit bureau worden de betreffende projectplannen opgesteld, waarbij het adviesbureau het bouwheerschap uitvoert namens de schoolbesturen. Door onder meer de ontwikkelingen in de bouwsector en indexering zullen de kosten naar verwachting hoger uitvallen dan voorzien werd ten tijde van opstelling van de IHP. Per project wordt een kostenraming opgesteld om te bezien of bijstelling van de gereserveerde financiële middelen nodig is.
Versterken wijkfunctie en sociale structuur Door de ruimte in schoolgebouwen tijdens en na schooltijd beter te benutten, door het inhuizen van maatschappelijke organisaties, wordt de wijkfunctie en sociale structuur versterkt. Bovendien levert dit een efficiënter gebruik van schoolgebouwen op.
In het Lokaal Educatief Overleg (LEA) worden de mogelijkheden voor meervoudig ruimtegebruik van schoolgebouwen verkend met schoolbesturen en samenwerkings-partners (o.a. Minters, Jeugdhulp) Het projectplan is gereed. De focus ligt enerzijds op de vijf scholen waarbij in ‘22/’23 sprake is van nieuwbouw/renovatie en anderzijds op onderwijsgebouwen in de wijken waar de opgave wijknetwerken versterken wordt uitgerold.
Zorg Innovatie Academie (ZIA) Vlaardingen zet zich op de kaart als MBO-stad voor zorgopleidingen. Deze ambitie sluit aan op de opleidingsbehoefte van Vlaardingse jongeren en de vraag naar arbeidskrachten in de zorg. De mogelijkheid om een MBO-opleiding te kunnen volgen in de stad waar je woont, draagt bij aan de leefbaarheid. In samenwerking met onderwijs en zorgpartijen heeft Vlaardingen mede het initiatief genomen om in samenwerking met Maassluis en Schiedam te komen tot een Zorg Innovatie Academie (ZIA). De Zorg Innovatie Academie betreft een open samenwerkingsverband gericht op een breed zorgconcept, waar derden in kunnen participeren.
Regisseren en coördineren opzet van ZIA De pre-intentieverklaring is inmiddels door 10 partijen ondertekend, waaronder Schiedam, Maassluis en de Hogeschool R’dam. Na een bestuurlijke bijeenkomst is een projectteam gevormd bestaande uit beleidsadviseurs van de partners; zij vormen de linking pin naar hun organisatie. Het plan van aanpak is gereed en er zijn twee subsidieaanvragen ingediend.

Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u voorstellen voor ombuigingen aan die wij aan uw raad vroegen vast te stellen. Deze voorstellen heeft u destijds aangenomen en zijn dus reeds verwerkt in de begroting. Voor dit programma gaat het om de volgende ombuigingsnummers: 36 en 43.

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u ombuigingsvoorstellen aan, die eerst nog verder uitgewerkt moesten worden, de zogenaamde ‘oranje lijst’. Onderstaand treft u de stand van zaken met betrekking tot de enige nader te onderzoeken ombuigingsoptie binnen dit programma.

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen
Nr Ombuiging Verwachte afronding uitwerking voorstel Stand van zaken
41 Versoberen leerlingenvervoer (RMC) De planning sluit aan op de nieuwe jeugdhulp. De acties voor deze ombuiging zijn in gang gezet. Op dit moment zijn de voorbereidingen gestart op de nieuwe aanbesteding in MVS verband voor Leerlingen- en Jeugdhulpvervoer 2022. De inzet is passend en zo efficiënt mogelijk vervoer. In MVS verband worden de volgende opties onderzocht, gesprekken hierover zijn al gaande: * Aanscherping van de verordening ‘Leerlingen- en Jeugdhulpvervoer gemeente Vlaardingen 2020’. * In hoeverre kan het Vervoerloket tot meer efficiency en kostenbesparing leiden * Samenwerking met Jeugdinstellingen in combinatie met het nieuwe Jeugdhulpmodel, met name voor de begeleiding in het vervoer wat soms noodzakelijk is. NB: Ervaring is dat jeugdhulpinstellingen afgelopen maanden hun zorg hebben geuit over de gevolgen van teveel kinderen in de taxi’s, waardoor ritten wel efficiënt verlopen, maar lang niet altijd passend zijn bij de beperking van de jeugdige. Het blijft een uitdaging om de balans te houden tussen passend en efficiënt vervoer voor jeugdigen! Verder blijven we inzetten op meer inzet van ouders in het vervoer en op training van jongeren bij MEE op weg om zelfstandig met het OV naar school te leren gaan.