2. Veiligheid en handhaving

Financieel overzicht afwijkingen op de programma's

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma's
2. Veiligheid en Handhaving
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 2e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2021 2021
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 5.507 0 -5.507 0 -5.507
1.2 Openbare orde en veiligheid 3.534 157 -3.378 -74 -3.452
4.2 Onderwijshuisvesting 0 0 0 0 0
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 15 0 -15 0 -15
8.3 Wonen en bouwen 1.836 1.161 -675 1 -674
0.10 Mutaties reserves 0 30 30 -20 10
Totaal 10.892 1.347 -9.545 -93 -9.638

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Veiligheid en handhaving Voordeel Nadeel
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid 269 343
Opbrengst bestuurlijke boetes en dwangsommen
Met het herstelplan is er € 110.000 extra opbrengst geraamd a.g.v. de toename van het opleggen van bestuurlijke boetes en dwangsommen. In de praktijk blijkt dat deze inkomsten achterblijven. De reden hiervan is tweedelig; door corona zijn er minder bedrijven controles uitgevoerd en er zijn bij de uitgevoerde controles minder strafbare feiten geconstateerd. Hierdoor is de verwachting dat de opbrengsten in 2021 € 84.000 lager zullen zijn dan geraamd. 84
Subsidie Coronabanen (Tijdelijke ondersteuning Toezicht & Handhaving)
Van het ministerie van Justitie & Veiligheid is een specifieke subsidie verstrekt voor de tijdelijke ondersteuning van Toezicht & Handhaving i.v.m. de handhaving van de coronamaatregelen. Gemeente Vlaardingen heeft in 2021 recht op € 238.862. Dit wordt budgettair neutraal in de begroting opgenomen omdat de kosten ook met dit bedrag zullen stijgen. Het niet uitgegeven deel van de subsidie wordt aan het eind van 2021 verantwoord en afgerekend met het ministerie. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging. 239 239
Salaris- en overhead voormalig team VTH
Zie programma 1 Bestuur, participatie en dienstverlening. 10
Kosten en opbrengsten ontruiming Hennepkwekerijen
De kosten voor de ontruiming van hennepkwekerijen zijn naar verwachting € 30.000 lager dan geraamd. Dit heeft als gevolg dat ook de ongeveer inkomsten € 10.000 lager zullen zijn. Daarnaast hoeft er ook € 20.000 minder ontrokken te worden aan de reserve hennepkwekerijen. Dit betreft een budgettair neutrale aanpassing. 30 10

Herstelplan

Terug naar navigatie - Herstelplan

Het programma Veiligheid en Handhaving speelt een grote rol bij het realiseren van het herstelplan. In dit programma rapporteren we dan ook over de voortgang van thema’s uit het herstelplan.
Onderstaand treft u de stand van zaken van de thema’s waarin vanuit het herstelplanonderwerp Veiligheid op wordt ingezet, te weten:

  • Terugdringen van ondermijning
  • Verbeteren van samenwerking zorg
  • Bestrijden van woonadresfraude
HERSTELPLAN VEILIGHEID
Dashboard voortgang
Groen Loopt op schema of afgerond
Oranje Project loopt niet geheel op schema (qua tijd, financiën, capaciteit bijv.). Aandacht gevraagd om schema weer haalbaar te maken.
Rood Er zijn problemen in het project, interventie gevraagd
Acties Voortgang Toelichting
Terugdringen van ondermijning De gemeente gaat ondermijning verder terugdringen door maatregelen te nemen die zich niet richten op de potentiële daders, maar op de situaties en gelegenheidsstructuren die de georganiseerde criminaliteit faciliteren en soms zelfs aanmoedigen. Door het verzamelen van informatie en analyseren van gebeurtenissen, signalen en trends op wijk, buurt- en straatniveau maken we efficiënte en effectieve keuzes om ondermijning tegen te gaan. Daarnaast wordt een kwartiermaker op bedrijventerreinen ingezet om maatregelen voor een effectieve aanpak van ondermijning in kaart te brengen.
Vergroten van de maatschappelijke weerbaarheid * In februari 2021 gestart met platform Meld een Vermoeden. * Per 1 juli 2021 gestart met Meld Misdaad Anoniem (MMA). * Diverse communicatieacties op bedrijventerreinen, o.a. m.b.t. Meld een Vermoeden en het Digitaal Opkopersregister (DOR). * Wijkboa staat in contact met ondernemers.
Verstoren van criminele processen: uitbreiding Boa’s voor adresfraude en ondermijning bedrijventerreinen * Uitbreiding van 2 fte. boa’s is eind 2020 gerealiseerd. * Deze 2 fte. wordt ingezet op aanpak adresfraude en ondermijning. * Vanaf juni 2021 zijn de fysieke adrescontroles weer voortvarend opgepakt na een periode van stilliggen door corona. Er wordt zowel gecontroleerd op leegstand als op BRP. * Er vinden periodiek (flits)bedrijvencontroles plaats. * Bij ondermijning ligt de focus op de aanpak van bedrijventerreinen. De problematiek hier wordt als opgave opgepakt in het kader van opgavegericht werken. * Er is een opgaveplan voor de aanpak bedrijventerreinen in ontwikkeling. * Diverse genomen maatregelen: het nemen van een Voorbereidingsbesluit Automotive, bedrijventerreinen aangewezen als veiligheidsrisicogebied, vergunningplicht (Beleidslijn en Handhavingsrichtlijn tegengaan onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat Vlaardingen 2021) vastgesteld door burgemeester; na de zomer 2021 start uitvoering * DOL/DOR register ingericht en operationeel. * Wijkboa geeft doorlopend aan ondernemers uitleg over het gebruik van het DOR. * Er worden voorbereidingen getroffen om toe te werken naar een interventieteam.
Versterken informatiepositie: Analist informatievoorziening * Analist informatievoorziening is gestart op 1 april 2021. * Datasysteem voor de aanpak bedrijventerreinen is gereed. Op dit moment wordt alle informatie uit de bedrijvencontroles ingevoerd in het systeem. De data-analist analyseert alle gegevens die benodigd zijn voor casussen en controles. Ook werkt de analist aan een datasysteem om vastgoedportefeuilles van vastgoedhouders/handelaren in de gemeente in kaart te brengen.
Samenwerking verbeteren met zorg Het is niet alleen aan de gemeente om de veiligheid te bewaken. Veel partijen hebben hier invloed op zoals ondernemers, maatschappelijke organisaties, politie, brandweer, Openbaar Ministerie en natuurlijk de inwoners van onze stad zelf. De gemeente pakt de regie om de samenwerking tussen deze partners te verbeteren. Daarmee vergroten het veiligheidsgevoel bij de inwoners. Dit wordt nog extra gestimuleerd doordat we meer gaan communiceren wat we doen en wat dit opbrengt.
Efficiëntere samenwerking * Heeft op bepaalde vlakken - mede door de coronapandemie - de aandacht gekregen (o.a. aandacht voor kwetsbare groepen, dak- en thuislozen, continuering van de zorg met een essentiële veiligheids-component). Dit wordt in 2021 voortgezet en verder uitgebreid. * Krijgt aandacht binnen bijvoorbeeld de aandachtsgebieden.
Bestrijden woonadresfraude In Vlaardingen staan volgens de administratie 2.000 woningen leeg. Wij gaan er vanuit dat een groot deel wordt bewoond en gaan hier op handhaven. Gunstig bijeffect is dat door de toename van het inwoneraantal de uitkering uit het Gemeentefonds stijgt. De hiervoor benodigde investering in handhavingscapaciteit levert naast een verbetering van de leefbaarheid (o.a. een veiligere woonomgeving), ook middelen in de vorm van boetes bij onder andere over-bewoning op.
Voorkomen / terugdringen woonoverlast (regisseur woonoverlast) * Regisseur woonoverlast is gestart per 1 januari 2021. * Uitvoeringsprogramma Aanpak Complexe Woonoverlast is vastgesteld door college. * Casus Regie Overleg (multidiciplinair overleg complexe woonoverlastzaken). * Intensievere samenwerking woningcorporaties, politie en gemeente m.b.t. de aanpak complexe woonoverlast. * Een vastgoedmisbruik monitor is in ontwikkeling. * Er worden voorbereidingen getroffen om toe te werken naar een interventieteam.
Ondersteuning afdeling Publiek (betreft 1 fte. ondersteuning t.b.v. adresonderzoeken) * Per 1 september 2021 start 1 fte. ondersteuning bij Publiek t.b.v. adresonderzoeken.

Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u voorstellen voor ombuigingen aan die wij aan uw raad vroegen vast te stellen. Deze voorstellen heeft u destijds aangenomen en zijn dus reeds verwerkt in de begroting. Voor dit programma gaat het om de volgende ombuigingsnummers: 51, 52 en 99.

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u ombuigingsvoorstellen aan, die eerst nog verder uitgewerkt moesten worden, de zogenaamde ‘oranje lijst’. Binnen dit programma is echter geen sprake van nader te onderzoeken ombuigingen.