7. Sociaal Domein

Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s
7. Sociaal domein
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 2e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2021 2021
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 6.438 375 -6.063 247 -5.815
6.2 Wijkteams 6.240 71 -6.169 0 -6.169
6.3 Inkomensregelingen 42.402 42.144 -259 -1.391 -1.650
6.4 Begeleide participatie 102 0 -102 0 -102
6.5 Arbeidsparticipatie 19.723 280 -19.444 -667 -20.110
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 95 0 -95 0 -95
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 23.952 12 -23.941 -84 -24.024
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 7.675 10 -7.665 -1.325 -8.990
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 21.428 92 -21.336 2.582 -18.753
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 14.492 0 -14.492 -1.098 -15.590
7.1 Volksgezondheid 2.755 2.200 -555 0 -555
0.10 Mutaties reserves 0 656 656 3.938 4.594
Totaal 145.303 45.839 -99.464 2.204 -97.260

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Sociaal domein Voordeel Nadeel
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 527 279
Budgetverschuiving huur vastgoed
Het budget voor de huur van een vastgoedobject voor dat momenteel gebruikt wordt voor Maatschappelijke opvang staat geraamd op taakveld 6.81 en wordt met deze begrotingswijziging verplaatst naar taakveld 6.1. 225
Subsidies opbouwwerk
In de raming van 2021 op het onderdeel opbouwwerk is een budget voor de opbouw van wijknetwerken blijven staan. Omdat dit ook is opgenomen in het herstelplan en het uitvoeringsplan kan dit budget ad € 300.000 structureel terugvloeien naar het begrotingssaldo. 300
Subsidies algemeen maatschappelijk werk
Vanwege het niet verstrekken van de indexatie op de subsidies 2021 binnen dit taakveld en het uitblijven van incidentele subsidieaanvragen resteert er circa € 200.000 ten opzichte van het budget. Het restant kan structureel terugvloeien naar het begrotingssaldo. 200
Inzet stelpost Corona
Het eerder opgevoerde coronasteunpakket van € 591.000 vanuit de maartbrief gemeentefonds wordt voor € 413.724 geraamd op programma Sociaal domein. Het restant valt vrij in het begrotingssaldo via programma Financien. Voor de aanpak van eenzaamheid onder ouderen is een bedrag beschikbaar gesteld van € 163.724. Hiervoor is inmiddels een plan gemaakt samen met een aantal Vlaardingse organisaties en betrokken vrijwilligers met een looptijd t/m 2022. Dit plan zal op korte termijn aan de gemeenteraad worden voorgelegd voor besluitvorming. Voor een deel zijn de perspectiefgelden jeugd in 2021 benut via het raadsbesluit in maart 2021. Er resteert na deze uitgaven een budget van circa € 250.000. In 2021 volgt nog een met de volgende onderdelen: * continueren van de uitbreiding van het jongerenwerk in de school in 2022 * door ontwikkelen LFC als vliegwiel voor jongerenparticipatie en samenwerking tussen relevante jongerenorganisaties, onderwijs en gemeente; * organisatie 2e jongerentop in 2022 (onder voorbehoud van resultaten jongerentop december 2021); * bekostigen aanvullend activiteitenprogramma in geval van leemten in het aanbod, aanvullend op de reguliere activiteiten door jongerenorganisaties. Deze activiteiten richten zich vooral op het aanpakken van problemen die het gevolg zijn van de pandemie, zoals eenzaamheid, verlies van aansluiting op school en werk en mentale problemen. Hierbij wordt steeds samenhang gezocht met het Nationaal Onderwijsakkoord en de extra inzet van de jeugdhulpmiddelen. 10
Beheerplan Gemeentelijke Gebouwen
Zie Programma Bestuur, dienstverlening en participatie, taakveld 03 Beheer en overige gebouwen en gronden. 44
Correctie kapitaallasten diverse programma's
Zie Programma Bestuur, dienstverlening en participatie, taakveld 04 Overhead voor toelichting. 27
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen 2.065 3.456
BUIG
De BUIG lasten worden conform de laatste prognose van Stroomopwaarts geraamd op 36,3 miljoen. Oorspronkelijk is rekening gehouden met 35,9 miljoen. Per saldo een negatieve afwijking van € 484.000. Het definitieve BUIG-budget is een bijstelling van het voorlopige macrobudget op basis van de verwerking van de realisaties (volume en prijs) over 2020, een bijstelling van de werkloosheidsraming door het CPB en een bijstelling van beleidseffecten. Het definitieve macrobudget 2021 voor de gebundelde uitkering bedraagt € 6.385,3 miljoen. Dit is ca. € 459,9 miljoen (-6,7%) lager dan het voorlopige macrobudget 2021 van € 6.845,2 miljoen. Voor Vlaardingen betekent dit een nadeel van 2,5 miljoen. De definitieve beschikking van het ministerie m.b.t. de ontvangst van de BUIG-uitkering is voor 2021 38,8 miljoen. In de begroting is oorspronkelijk rekening gehouden met 41,3 miljoen. 3.003
TOZO
In de eerste voortgangsrapportage 2021 is rekening gehouden met een TOZO uitkering van 2,1 miljoen. Dit is bijgesteld naar 2,6 miljoen. Een bijstelling van € 452.783. dit verwerken we budgetneutraal in de begroting. De ontvangen uitkering wordt een op een doorbetaald aan de uitvoerder Stroomopwaarts. 453 453
TONK
In de eerste voortgangsrapportage is rekening gehouden met een TONK uitkering van € 308.000 conform de maartbrief van het Rijk.In de tweede bestuursrapportage van Stroomopwaarts worden de lasten bijgesteld naar € 230.000. Op dit taakveld een voordeel van € 78.000. 78
Aanvullende inzet sociaal pakket
In april is conform de maartbrief van het Rijk op dit taakveld de middelen ad. 1,2 miljoen voor de aanvullende inzet sociaal pakket reintegratie geraamd. Een deel van deze kosten is via begrotingswijzigingen van Stroomopwaarts verwerkt op taakveld 6.5 binnen de algemene dienstverlening van Stroomopwaarts. Op dit taakveld een voordeel van 1,2 miljoen. 1.201
Minimabeleid
Voordeel van € 333.000 op armoedebeleid omdat rekening is gehouden met een extra inzet in het kader van covid ad. € 292.000 welke kan vervallen conform de begrotingswijzigingen van Stroomopwaarts. Daarnaast is de raming van armoedevoorziening in de eerste begrotingswijziging van Stroomopwaarts neerwaarts bijgesteld. 333
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie 67 735
Programmamanagement naar inhuur
Zie programma Bestuur, dienstverlening en participatie taakveld 04. Overhead. 67
Budget Stroomopwaarts voor incidentele kosten van de transitie overdracht bedrijfsvoeringstaken
Door middel van het aangenomen raadsvoorstel ‘Overdracht bedrijfsvoeringstaken Stroomopwaarts’ (d.d.14-07-2021) is besloten om voor de overdracht van de hosting incidenteel een bedrag beschikbaar te stellen. De drie deelnemende gemeenten stellen € 912.000 beschikbaar. Op basis van de verdeelsleutel 2021 betekent dit voor Vlaardingen een bijdrage van € 361.334. Bij het raadsvoorstel is aangegeven om dit te verwerken in de 2de voortgangsrapportage van 2021.Stroomopwaarts heeft aangegeven in 2021 € 300.000 nodig te hebben, terwijl de resterende € 612.000 naar verwachting in 2022 wordt ingezet. Voor Vlaardingen betekent dit het volgende voor de begroting: 2021: een nadeel van € 119.000 2022: een nadeel van € 242.334 119
Algemene dienstverlening Stroomopwaarts
Diverse posten binnen de algemene dienstverlening van Stroomopwaarts wijzigen. Betreft de deelnemersbijdrage voor het werkleerbedrijf en overhead en daarnaast de, zoals bij taakveld 6.3 genoemde, aanvullende inzet sociaal pakket. ook het resultaat van 2020 wordt op dit taakveld geraamd. Per saldo een nadeel op dit taakveld van € 414.000. 414
Maatwerk Stroomopwaarts
Bij het maatwerk van Stroomopwaarts per gemeente worden middelen voor het meldpunt kinderopvangtoeslagen geraamd en heeft het beëindigen van de samenwerkingsverbanden MVS talent, inkoop en kenniscentrum gevolgen voor de deelnemersbijdrage. Bij elkaar een nadeel van € 201.000. 201
Beheerplan Gemeentelijke Gebouwen
Zie Programma Bestuur, dienstverlening en participatie, taakveld 03 Beheer en overige gebouwen en gronden. 2
Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 67 151
Programmamanagement naar inhuur
Zie programma Bestuur, dienstverlening en participatie taakveld 04. Overhead 67
ROGplus
Ten opzichte van de eerder gewijzigde begroting van ROGplus dient er een bijstelling van € 150.700 plaats te vinden om aan te sluiten op de begroting van ROGplus. 151
Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 1.325
Jeugdzorg lokaal
In de eerste VGR 2021 zijn de lasten voor de lokale jeugdhulp op basis van de realisatie in 2020 verhoogd naar € 4,6 miljoen. Op basis van de laatste prognose van halverwege 2021 van ROGplus laat de lokale jeugdzorg een groei van de kosten zien richting € 5,8 miljoen. In het raadsvoorstel dat is behandeld in de raadsvergadering van 14 oktober over de besteding van de reeds ontvangen extra jeugdmiddelen in de meicirculaire wordt voorgesteld de groei van de kosten hier incidenteel uit te dekken. Daarnaast aanvullend voor de maanden november en december 2021 nog € 50.000 voor 3 formatieplaatsen in de wijkteams en € 75.000 voor trajecten basis-GGZ. 1.325
Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 4.564 1.982
Vrouwenopvang
In de septembercirculaire 2021 is het budget voor Vrouwenopvang bijgesteld naar € 2.874.349. De bijstelling in de meicirculaire 2021 is nog niet verwerkt. Ten opzichte van oorspronkelijk begroot ontvangt Vlaardingen € 96.346 meer van het Rijk. Per saldo budgetneutraal voor onze begroting, hogere lasten op dit taakveld en hogere baten op programma financiën. Deze middelen ontvangt Vlaardingen als centrumgemeente en eventuele over- of onderbesteding wordt afgerekend met Schiedam en Maassluis. de bijstelling van de baten wordt verwerkt op programma financien. 96
Maatschappelijke opvang
In de septembercirculaire 2021 is het budget voor Maatschappelijke opvang bijgesteld naar € 2.362.072. De bijstelling in de meicirculaire 2021 is nog niet verwerkt. Ten opzichte van oorspronkelijk begroot ontvangt Vlaardingen € 514.609 minder van het Rijk. Per saldo budgetneutraal voor onze begroting, lagere lasten op dit taakveld en lagere baten op programma financiën. Deze middelen ontvangt Vlaardingen als centrumgemeente en eventuele over- of onderbesteding wordt afgerekend met Schiedam en Maassluis. 515
Beschermd wonen
In de septembercirculaire 2021 is het budget voor Beschermd wonen bijgesteld naar € 12.349.248. De mutatie in de meicirculaire 2021 is nog niet verwerkt. Ten opzichte van de oorspronkelijke begroting bijstelling van € 3.824.373. Per saldo een budgetneutrale aanpassing. De lasten worden op dit taakveld worden met budget verlaagd. De inkomsten gemeentefonds worden op programma financiën verlaagd. Deze middelen ontvangt Vlaardingen als centrumgemeente en eventuele over- of onderbesteding wordt afgerekend met Schiedam en Maassluis. 3.824
Budgetverschuiving huur vastgoed
Zie taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie. 225
Sociaal Domein Centrumtaken
In 2020 is vanuit de reserve sociaal domein een reserve centrumtaken gevormd zodat inzichtelijk zou blijven welke middelen beschikbaar zijn voor de regio. Bij de jaarrekening 2020 is vastgesteld om € 807.429 met Maassluis af te rekenen en € 1.078.239 met Schiedam. Deze lasten worden gedekt door onttrekking aan de reserve sociaal domein centrum taken. Het resterende deel van Vlaardingen kan eveneens vrijvallen. 1.886
Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 200 1.298
Stelpost buffer sociaal domein
In de begroting van 2021 staat een stelpost buffer sociaal domein i.v.m. met eventuele prijs- en volumestijgingen. Door de meeste actuele prognoses op jeugdzorg wordt de stelpost overgeheveld naar het programma Sociaal Domein. Bij de jaarrekening zal bekeken worden of de stelpost ingezet moet worden. 1.000
Coronacompensatie geescaleerde zorg 18-
Bij het vaststellen van de jaarrekening 2021 is een Coronacompensatie ad € 163.000 op het taakveld geescaleerde zorg 18- niet als budgetoverheveling verwerkt, dit wordt in deze rapportage gecorrigeerd conform de toezegging die is gedaan bij de behandeling van de jaarstukken. 163
Programmamanagement naar inhuur
Zie programma Bestuur, dienstverlening en participatie taakveld 04. Overhead. 65
GR Jeughdhulp
In 2021 is een subsidie ontvangen van € 134.800 voor de transformatie in de jeugdhulp. Dit budget wordt ingezet voor een ketenregisseur. Per saldo een budgetneutrale mutatie. 135 135
7.1 Taakveld Volksgezondheid 1.100 1.100
Vaccinatielocatie
Voor de vaccinatielocatie is 2.2 miljoen aan lasten en baten geraamd. Het budget kan worden bijgesteld naar 1.1 miljoen.De GGD en gemeente zijn een overeenkomst inclusief alle bijbehorende diensten en leveringen aangegaan van 1 februari tot en met 31 augustus 2021. Deze overeenkomst is met 1 maand verlengd tot en met 30 september 2021.In de oorspronkelijke begroting is uitgegaan van openstelling van 26 weken met openingstijden van 08:00-20:00 uur. Uiteindelijk is de vaccinatielocatie voor 13 weken operationeel geweest (27 mei- 23 augustus) van 09:00-16:00 uur. 1.100 1.100

Actualisatie reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Actualisatie reserves en voorzieningen
Actualisatie reserves en voorzieningen programma Sociaal domein Voordeel Nadeel
Taakveld 0.10 Mutaties reserves 3.938
Reserve Sociaal domein centrumtaken
In 2020 is vanuit de reserve sociaal domein een reserve centrumtaken gevormd zodat inzichtelijk zou blijven welke middelen beschikbaar zijn voor de regio. Bij de jaarrekening 2020 is vastgesteld om € 807.429 met Maassluis af te rekenen en € 1.078.239 met Schiedam. Het resterende deel van Vlaardingen kan eveneens vrijvallen. 3.938

Bijzonderheden

Terug naar navigatie - Bijzonderheden

ROGplus
De jaareindeverwachtingen 2021 voor Vlaardingen op Wmo-zorg  duidt op fors lagere uitgaven dan begroot. De gemeentelijke bijdrage Wmo-zorg lijkt te ontwikkelen naar een afname met 16,5%. In totaal betekent dit een onderbesteding van  naar verwachting € 2,5 miljoen.

Invloeden
Er is een duidelijk waarneembare daling in de vraag naar Wmo-zorg die sterk verband lijkt te houden met de coronapandemie. Verondersteld wordt dat inwoners tijdens de RIVM-maatregelen minder beroep doen op zorg en ondersteuning en een groter beroep op hun sociale netwerk. Verder veroorzaken stelselwijzigingen in de Wmo (huishoudelijke hulp) en Beschermd Wonen (van Wmo naar Wlz en minder zware zorgvragen) lagere kosten dan geraamd. Daarnaast is het aannemelijk dat de focus op doelmatigheid binnen de Wmo, die het Herstelplan en het Uitvoeringsplan 21 Sociaal Domein vragen van ROGplus, geleid heeft tot verdere kostenbeheersing binnen de Wmo.

Winstwaarschuwing
Met deze voortgangsrapportage kan vooralsnog geen zekerheid geboden worden of de kosten zich daadwerkelijk ontwikkelen naar bovengenoemde jaareindeverwachtingen. Juist vanwege de versoepeling van de coronamaatregelen dient ernstig rekening gehouden te worden met uitgestelde zorgvragen die met name in de 2e helft van 2021 een zgn. boeggolf (hausse) in de Wmo-zorg kunnen veroorzaken. Voor wat betreft het voordeel op Beschermd Wonen wordt aangetekend dat het Rijk het bedrag over het werkelijk aantal cliënten BW afrekent met de gemeente en een overschot verdisconteert met het bedrag voor het komende jaar.

Derde en vierde kwartaal 2021
Naast het verder in beeld brengen van de effecten van de coronapandemie zal ROGplus in het derde kwartaal door monitoring en kennisdeling met andere gemeente meer duiding kunnen geven aan de neerwaartse gang in de begroting. De ROGplusgemeenten zullen aan de hand van deze informatie zich vervolgens buigen over de vraag of een begrotingswijziging voor 2021 en 2022 aan de orde is.

Winstwaarschuwing GR jeugdhulp
De laatst bekende jaareinde verwachting vanuit de GRJR meld dat het begrotingstekort uit zal komen op circa € 16,8 miljoen. Uitgaande van circa 6% aandeel voor Vlaardingen zal dit naar verwachting uitkomen op een nadeel van ongeveer € 1 miljoen. Bij de jaarrekening zal bezien worden of het geschetste beeld zich zal voordoen. Het eventuele tekort kan dan gedekt worden uit de risicostelpost sociaal domein. Deze risicobuffer bedraagt € 1 miljoen.

StroomOpwaarts
StroomOpwaarts zal voor 2022 nog een begrotingswijziging aanbieden. In de vastgestelde begroting 2022 is StroomOpwaarts nog van verouderde CPB cijfers voor de ontwikkeling van het aantal bijstandsuitkeringen uit gegaan.  Het CPB ging aan het begin van dit jaar nog uit van een groei van 5% door de coronapandemie. Inmiddels weten we dat de werkloosheid zich gunstiger ontwikkelt dan toen verwacht.  Wij verwachten dat de bijstellingen van de begroting door StroomOpwaarts een gunstig effect op de begroting 2022 zal hebben van ongeveer € 2 tot € 3 miljoen.  Dit betreft overigens geen structureel voordeel aangezien de inkomsten uit de BUIG uitkering van het Rijk met een vertraging van een jaar ook zullen worden bijgesteld op basis actuele ontwikkelingen.

Herstelplan

Terug naar navigatie - Herstelplan

Het programma Sociaal Domein speelt een grote rol bij het realiseren van het herstelplan. In dit programma rapporteren we dan ook over de voortgang van thema’s uit het herstelplan.
Onderstaand treft u de stand van zaken van de thema’s waarin vanuit het herstelplanonderwerp Sociaal Domein op wordt ingezet, te weten:

  • Verbetering regie, sturing en monitoring
  • Omslag naar preventie en vroeg-signalering
  • Naar integraal en vraaggericht werken
HERSTELPLAN SOCIAAL DOMEIN
Dashboard voortgang
Groen Loopt op schema of afgerond
Oranje Project loopt niet geheel op schema (qua tijd, financiën, capaciteit bijv.). Aandacht gevraagd om schema weer haalbaar te maken.
Rood Er zijn problemen in het project, interventie gevraagd
Herstelplan was Uitvoeringsplan wordt Voortgang Toelichting
Verbetering regie, sturing en monitoring Door onderstaande maatregelen wil Vlaardingen grip krijgen op de uitgaven in het sociaal domein. Enerzijds door robuuste regie, sturing en monitoring toe te passen. Anderzijds ook door een aantal versoberingen in het aanbod.
Integraal werken Inzet programmamanager: Naar aanleiding van de minder ambitieuze MVS-samenwerkingsagenda is eind 2020 de opdracht voor het programmamanagement aangepast. De focus ligt momenteel op Vlaardingen, waarbij de o.m. inzet gericht is op het ontwikkelen van een concept-uitvoeringsplan transformatie SD Vlaardingen 2022 en het opstellen van een uitvoeringsagenda transformatie Sociaal Domein Vlaardingen 2022-2025. De programmanager geeft samen met het programmateam en in overleg met uitvoeringsorganisaties uitvoering aan deze opdracht. Het uitvoeringsplan is opgeleverd en vastgesteld. Binnenkort wordt aangevangen met het opstellen van een uitvoeringsagenda Sociaal Domein Vlaardingen 2023 - 2025. Het beleidsplan De Inwoner Voorop wordt hier nadrukkelijk bij betrokken. De plan en o.m. de ontwikkelingen in het kader van het MVS-jeugdmodel geven aanleiding tot herorientatie op de scope van deze opdracht en de borging van dit proces in de structuur van de organisatie. Het plan zal input vormen voor de herijking van het herstelplan ten behoeve van de P&C-cyclus 2022.
Procesregisseur jeugdhulparrangementen: Het in 2018 ingevoerde arrangementenmodel is zo complex, dat het voor verwijzende casusregisseurs, zeker als het gaat om stevige (tussentijdse) onderhandelingen met de aanbieders, simpelweg te veel is gevraagd om deze gesprekken effectief te voeren. Het is té tijdrovend en vraagt specifieke competenties. Wij stellen tijdelijk een procesregisseur aan die de regie op onderdelen van het proces bij met name duurdere arrangementen van de verwijzer overneemt. De uitvoering van deze maatregel is later gestart dan beoogd werd. Er wordt ingezet op interventies in bestaande en nieuwe cases om eerder de juiste zorg in te kunnen zetten en duurdere arrangementen te voorkomen. Meer specifiek: de procesregisseur is in april 2021 gestart en richt zich op de vier onderstaande onderdelen. Bij de eerste drie onderdelen is de huidige gerealiseerde besparing opgenomen. 1. Terugvorderen bedragen in verband met onrechtmatige inzet.: € 50.000,- 2. Kostenreductie door aanpassen waarde beschikking/hoogte arrangement van lopende casuïstiek: € 90.000,- 3. Kostenreductie door aanpassing waarde aangevraagde beschikking/hoogte arrangement nieuwe casuïstiek: € 20.000,- 4. Kostenreductie ten gevolge van systeemaanpassingen.
Doorontwikkeling monitor/onderzoek factorenmodel Versterken data- en effect gestuurd werken: We willen door sturing en regie meer grip krijgen op het sociaal domein. Om onze informatiepositie te versterken breiden we onze monitor Sociaal Domein uit. Dit gebeurt mede middels de invoering van het factorenmodel, waarbij bepaald wordt welke omgevingsfactoren versterkend zijn en welke belemmerend. Door dit model kunnen we gerichter interventies inzetten die optimaal een bijdrage leveren aan onze doelen. De verkennende fase van deze opgave is nagenoeg afgerond en er is een concept plan van aanpak opgesteld. De mogelijkheid tot experimenteren met het factorenmodel is eveneens nader verkend. Er is nog geen investering gedaan.
Inkoop WMO Reductie kosten huishoudelijke hulp: De stijging van de kosten voor huishoudelijke hulp is één van de belangrijkste oorzaken van de oplopende WMO-uitgaven. De invoering van het abonnementstarief is daar mede debet aan. Wij willen in 2021 investeren in een gedegen voorbereiding van het aanbestedingstraject ten behoeve van nieuwe en kostenbesparende contractering per 1/1/2023. Het onderzoek naar kostenbesparende mogelijkheden is afgerond. Komende maanden worden door MVS/ROGplus uitvoeringsscenario’s opgesteld. Begin 2022 zal de aanbesteding plaats vinden. Na de gunning wordt het financieel voordeel duidelijk. De invoering is nu gepland voor januari 2023. De uitvoering van deze maatregel loopt 1 jaar vertraging op. Het huidige contract is daarom met 1 jaar verlengd. De financiële gevolgen van deze maatregel zullen daarom m.i.v. 2023 geëffectueerd kunnen worden.
Reductie kosten vervoer: De gemeenten zijn vanuit verschillende wettelijke kaders verantwoordelijk voor het vervoer van verschillende doelgroepen (o.a. Wmo, Jeugdhulp, leerlingenvervoer). Onderdeel van de transformatie is om dit meer in samenhang te bekijken. In 2021 zal vooruitlopend hierop waar mogelijk en bestuurlijk gewenst de servicenormen van de Regiotaxi (rijtijden, vroegtijdig reserveren, aantal ritten) aangepast worden. De effecten hiervan kunnen in de 2e helft van 2021 zichtbaar worden. Tegelijkertijd wordt verkend op welke manier we een nieuwe aanbesteding moeten vormgeven om tot een betere kostenbeheersing te komen. Fase 1 is afgerond. Het onderzoek is uitgevoerd. Het voordeel van E. 660.000 als gevolg van verbeterde voorwaarden in het verlengde contract ingaande 1 juli 2021 is verwerkt in begrotingswijziging ROG+. Fase 2 bestaat uit een onderzoek naar de mogelijkheden rond de nieuwe aanbesteding vanaf juli 2023 en het eventueel meenemen van andere vormen van doelgroepenvervoer hierin. Eind april is namens de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam een projectleider aangesteld. De projectorganisatie is opgericht en het plan van aanpak wordt momenteel aangepast. In het vierde kwartaal wordt de stuurgroep ingesteld.
Jeugdhulp anders organiseren Jeugdhulp anders organiseren Het MVS-jeugdmodel is vastgesteld. De gemeenten Vlaardingen, Schiedam en Maassluis krijgen binnen Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond de ruimte voor een eigen inkoopmodel voor een groot deel van de jeugdhulp. De invoeringsdatum schuift daarmee een jaar naar achteren.
Inbesteden diensten Inbesteden diensten: Door het inbesteden van diensten bij Stroomopwaarts dalen de gemeentelijke kosten enerzijds. Anderzijds kan SOW meer inkomsten genereren en een grotere groep bedienen. Hiermee kan de infrastructuur van werken en leren maximaal benut worden. De inventarisatie is aangevangen, maar heeft nog niet geleid tot concrete voorstellen voor in te besteden diensten. Vanaf het derde kwartaalzijn de gesprekken hierover vervolgd en wordt meer ingezoomd op haalbare en concrete benaderingen, waarna het plan van aanpak voltooid kan worden.
Versobering RotterdamPas Beperken doelgroep Rotterdampas: We beperken de subsidie voor de Rotterdampas tot minimumgezinnen met kinderen onder de twaalf jaar. Is afgerond; de bezuiniging is ingeboekt door inwoners van 65 jaar en ouder met een hoger inkomen niet meer tot de doelgroep te rekenen.
Versobering regeling meerkosten Afschaffen regeling meerkosten: Mensen met een langdurige WMO-indicatie en laag inkomen kwamen in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming. Door de invoering van het abonnementstarief is de eigen bijdrage fors lager uitgekomen en daarmee zijn de kosten navenant gestegen. Vanaf 2021 worden de bedragen gehalveerd. Is afgerond. Dit is verwerkt in begroting ROGplus.
Versoberen Maatregelen Schoon Huis Afschaffen aanvullende regeling schoon huis: De mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief extra uren huishoudelijke hulp in te kopen schaffen we af. De reguliere regeling blijft wel bestaan. Is verwerkt in begroting ROGplus.
Omslag naar preventie en vroegsignalering Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook in het sociaal domein. Met vroegsignalering en effectieve preventieve ondersteuning kunnen we tijdig ingrijpen en voorkomen we erger. Zo kunnen mensen langer zelfredzaam of ‘samenredzaam’ blijven en doen ze minder vaak een beroep op specialistische ondersteuning.
Versterking vrijwillige inzet Versterking Wijknetwerken: Een wijknetwerk bestaat uit alle activiteiten en voorzieningen in een wijk. Gezamenlijk kunnen zij meer nog dan nu bijdragen aan vroegsignalering, het vergroten van samenredzaamheid en collectieve preventie. Om de wijknetwerken nog beter van de grond te krijgen, zetten we in iedere wijk een zgn. aanjager in. Er is geen sprake van een directe opbrengst, maar het draagt als basis van ons ondersteuningsstelsel bij aan de effectiviteit én haalbaarheid van overige maatregelen. Per 1 april jl. (was oorspronkelijk november ’20) wordt extra capaciteit ingezet om deze maatregel uit te voeren. Het plan van aanpak is gereed en de aanjagers zijn aangesteld en begonnen. In het derde kwartaal staan per gebied (er zijn drie gebieden geselecteerd) een stakeholderanalyse, een 0-meting en het opstellen van de aanpak op de planning.
Versterking vrijwilligers inzet wijkteams: We vervangen voor een deel van de cliënten de professionele ondersteuning gedeeltelijk of geheel door vrijwilligers. Hiertoe wordt een speciale vrijwilligerscoördinator aangesteld. Loopt conform planning. De coördinator is per 1 februari jl. aangesteld en de beoogde bezuiniging à E 100.000 is gerealiseerd. Het werven van vrijwilligers blijft een uitdaging. Door Corona is dit lastig en loopt het inhoudelijk achter op planning. Rond vrijwilligers is samenwerking met verschillende partijen opgezet waaronder Klik Vrijwilligers en het NIRZ.
Basisbanen Basisbanen N.v.t. Wel opgenomen in het herstelplan, maar niet in het uitvoeringsplan, ten gevolge van onzekerheden in relatie tot de coronacrisis en afhankelijkheid van het kabinetsbeleid.
Innovatie pilots uitstroom uitkering Innovatie pilots uitstroom uitkering Wel opgenomen in het herstelplan, maar niet in het uitvoeringsprogramma, ten gevolge onzekerheden in relatie tot de coronacrisis en afhankelijkheid van besluitvorming in MVS-verband. Deze maatregel komt overigens wel terug in het uitvoeringsplan 2022.
Inzet jeugdondersteuner huisartsen Jeugdondersteuner huisartsen: We koppelen ondersteuners jeugd aan zo veel mogelijk huisartsenpraktijken. Zij ondersteunen huisartsen bij het bieden van kortdurende ondersteuning aan en het screenen van jeugdigen met klachten van sociaal-emotionele en psychische aard. Hierdoor daalt het beroep op (dure) specialistische jeugdhulp, met name de specialistische GGZ. De aanvang van deze maatregel is een kwartaal later gestart (april jl.) dan beoogd werd. Er wordt twee fte aan jeugdondersteners ingezet die werkzaam zijn voor 17 huisartsenpraktijken in Vlaardingen.
Minder bijstandsuitkeringen Aanpassingen woningvoorraad: Door aanpassing in de woningvoorraad daalt het aantal sociale huurwoningen. Bijgevolg is er ook een daling van het beroep op bijstandsuitkeringen. Op korte termijn wordt het niet haalbaar geacht dat het aantal bijstandsuitkeringen daalt door aanpassingen in de sociale woningvoorraad. Deze maatregel werkt pas door op (middel-)lange termijn. De eerste effecten hiervan zijn te verwachten in 2025-2030.
Naar integraal en vraaggericht werken Bij het ondersteunen van bewoners willen we nog meer dan nu aansluiten op de behoeften van diegenen die ondersteuning nodig hebben en op efficiënte samenwerking. De onderstaande interventies zijn vooral gericht op het efficiënter en effectiever organiseren van ondersteuning. Hoe beter en doelmatiger deze is, hoe groter de impact.
Herschikken capaciteit wijkteams Efficiencywinst formatie moederorganisaties: De ervaring de afgelopen jaren leert dat een equivalent van gemiddeld 2 FTE uiteindelijk niet door moederorganisaties aan de wijkteams is geleverd. Dit komt door een optelsom van (langdurig) ziekteverzuim of tijdelijk niet kunnen invullen van vrijgekomen formatie. Dit bedrag vordert de gemeente bij vaststelling van de jaarrekeningen terug. Door scherp en actief contractmanagement vanuit de gemeente, op signaal van de wijkteams, willen wij dit frictieverlies terugbrengen tot 0%. De helft daarvan komt ten goede aan de formatie van de wijkteams. De andere helft Het eerste financiele resultaat is gehaald in 2021.
Indicatiecoach wijkteams: Kern van deze maatregel is in essentie het vergroten van de kwaliteit van de wijkteammedewerkers door scholing, instructie en overbrengen van gedragsregels. Ter aanvulling en ondersteuning wordt bij de wijkteams een expert/indicatiecoach (0,5 FTE) aangesteld die kritisch kijkt in hoeverre cliënten écht in aanmerking komen voor een jeugdbeschikking of in het voorveld/eerste lijnszorg geholpen kunnen worden. De indicatiecoach is drie maanden later gestart dan oorspronkelijk het plan was. Vanwege capaciteitsproblemen is de opdrachtverstrekking vertraagd. In het kader van de ontwikkeling van de monitor UP ’21 brengen wij de resultaten van deze inzet in beeld.
Juiste kosten op de juiste plaats: Wij stellen een expert aan die in samenwerking met de uitvoeringsorganisaties bestaande cliënten zal identificeren van wie de huidige ondersteuning op basis van een ander wettelijk regime of ten laste van een ander financieel kader passender is. Het gaat hierbij om overheveling van WMO/Jeugdwet naar WLZ of zorgverzekeringswet, maar ook om het verhalen van oneigenlijke overbruggingszorg door het wijkteam op jeugdhulpaanbieders. Daarnaast zetten we in op het verminderen van mogelijke dubbele betaling van overheadkosten bij de inhuur van wijkteammedewerkers bij moederorganisaties. De wetswijzigingen waarbij mensen met een psychische aandoening van WMO/Jeugdwet overgeheveld worden naar Wet Langdurige Zorg (WLZ) en de gewijzigde voorwaarden voor verwijzingen voor huishoudelijke hulp aan ZVW, maken gemeentelijke inspanning momenteel overbodig. De financiële effecten van deze wijzigingen zijn nog niet bekend. Het onderzoek naar de overbruggingszorg is gestart.
Casusregie gezinnen met meervoudige hulpvragen Casusregie multiproblem gezinnen: De uitvoeringsorganisaties identificeren uit hun huidige (gezamenlijke) caseload de Top 20 gezinnen waarin sprake is van een stapeling van inzet. In overleg met deze gezinnen wordt de huidige inzet teruggebracht tot een niveau waarbij het optimum wordt bereikt tussen inzet en rendement. Er is sprake van vertraging bij selectie van de juiste gezinnen door moeizame gegevensverzameling. Onzeker is of de gemeente de beoogde aantallen zal kunnen behalen in 2021.

Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u voorstellen voor ombuigingen aan die wij aan uw raad vroegen vast te stellen. Deze voorstellen heeft u destijds aangenomen. De voorstellen zijn dus verwerkt in de begroting. Binnen dit programma is echter geen sprake van ombuigingen op de zogenaamde groene lijst.

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u ombuigingsvoorstellen aan, die eerst nog verder uitgewerkt moesten worden, de zogenaamde ‘oranje lijst’. Voor de ombuigingsonderwerpen binnen dit programma hebben wij moeten constateren, dat deze niet of nauwelijks besparingen gaan opleveren. In deze gevallen stellen wij ook voor om de ombuiging van de oranje lijst te halen.

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen
Nr Ombuiging Verwachte afronding uitwerking voorstel Stand van zaken
27 Argos mobiel Wij stellen voor om deze ombuiging niet verder uit te werken als separaat voorstel. We onderzoeken met Maassluis en Schiedam of de inzet van de Argos Mobiel of een vergelijkbaar initiatief kan leiden tot een bezuiniging op het doelgroepenvervoer.
45 Projecten senioren sterker maken Wij stellen voor om deze ombuiging niet verder uit te werken als separaat voorstel. Voor dit project zijn geen middelen opgenomen in de begroting. Derhalve levert deze optie geen concrete besparing op. Het project is een onderzoek gericht op verbeteringen van al uitgevoerde (preventie)interventies. Er nemen meerdere gemeenten aan deel en wordt gefinancierd via ZonMw. De gemeentelijke inzet beperkt zich tot (bescheiden) personele inzet.