4. Verkeer en mobiliteit

Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s

Terug naar navigatie - Financieel overzicht afwijkingen op de programma’s
4. Verkeer en Mobiliteit
Taakveld Lasten Baten Saldo Mutatie 2e Prognose
Bedragen (x € 1.000) VGR 2021 2021
0.63 Parkeerbelasting 0 2.561 2.561 0 2.561
1.2 Openbare orde en veiligheid 1.239 0 -1.239 0 -1.239
2.1 Verkeer en vervoer 11.536 76 -11.460 451 -11.009
2.2 Parkeren 448 21 -427 94 -333
2.4 Economische havens en waterwegen 59 27 -32 0 -32
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 230 5 -225 0 -225
0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
Totaal 13.512 2.690 -10.822 545 -10.277

Toelichting afwijkingen op de Taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen op de Taakvelden
Toelichting afwijkingen op de taakvelden programma Verkeer en mobiliteit Voordeel Nadeel
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer 451
Correctie kapitaallasten diverse programma's
Zie Programma Bestuur, dienstverlening en participatie, taakveld 04 Overhead voor toelichting. 248
Hogere opbrengsten degeneratievergoeding
Ook in 2021 zijn de ontvangen degeneratievergoedingen hoger dan geraamd door meer aangelegde kabels en leidingen. De verwachting is dat er in 2021 € 134.000 meer aan vergoeding wordt ontvangen dan geraamd. Opgemerkt dient te worden dat er vanaf 2022 ook extra kosten gemaakt zullen worden in het kader van toezicht door meer aanvragen van nutsbedrijven. Zodra bekend is wat de kosten van deze extra toezicht is, zal dit in de eerstvolgende voortgangsrapportge gemeld worden. 134
Leasen in plaats van kopen bedrijfswagen Wijkbeheer
Leasen heeft voor aan aantal bedrijfswagen bedrijfsmatig veel voordelen. Zo kan het onderhoud van de wagens onder het leasecontract worden gebracht, net als ook de verzekering en de belasting. Financieel heeft leasen voordelen, niet alleen op de voorgenoemde onderdelen, maar ook omdat het leasebedrag per jaar lager is dan de kapitaallasten bij aanschaf. De financiële consequenties zijn in onderstaand tabel uitgewerkt. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat een aantal bedrijfswagens niet interessant zijn om te leasen. Deze zullen aangeschaft worden. Deze wijziging heeft zowel een positief effect op het meerjarig begrotingssaldo (het verschil tussen de kapitaallasten bij aanschaf, onderhoudskosten en de leasekosten) als op het meerjarig investeringsplan. Dit blijkt uit het volgende overzicht:
Effect op de exploitatielasten
Jaar Lagere kapitaallasten Leasekosten Minder onderhoudskosten Totaal besparing (afgerond)
2021 93.000 -24.000 69.000
2022 115.300 -86.400 30.000 58.900
2023 137.000 -114.400 30.000 52.600
2024 166.000 -114.400 30.000 81.600
2025 147.000 -114.400 30.000 62.600
Als de aanbesteding voor het leasen is afgerond, zijn ook de werkelijke leasekosten bekend. Indien ingestemd wordt om meer te gaan leasen, zal onderzocht worden om meer nieuwe leasecontracten af te sluiten. De financiële effecten/afwijkingen worden in een voortgangsrapportage en/of de begroting verantwoord. Het voorstel is om ook de nieuwe investeringsbudgetten voor de aanschaf van bedrijfswagens (tractie) naar beneden bij te stellen en deze als volgt vast te stellen: 2021 € 110.000 2022 € 70.000 2023 € 0 2024 € 135.000 2025 € 0 69
Taakveld 2.2 Parkeren 94
Gebouwen verkoop
Dit jaar is de niet geraamde verkoop van de parkeergarage aan de Callenburgstraat/ Dwarsstraat 11 gerealiseerd voor een bedrag van € 94.445. 94
Beheerplan Gemeentelijke Gebouwen
Zie Programma Bestuur, dienstverlening en participatie, taakveld 03 Beheer en overige gebouwen en gronden.

Herstelplan

Terug naar navigatie - Herstelplan

Het programma Verkeer en Mobiliteit speelt niet direct rol bij het realiseren van het herstelplan. In dit programma is rapporteren over de voortgang van thema’s uit het herstelplan dan ook niet aan de orde.

Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u voorstellen voor ombuigingen aan die wij aan uw raad vroegen vast te stellen. Deze voorstellen heeft u destijds aangenomen en zijn dus reeds verwerkt in de begroting. Voor dit programma gaat het om de volgende ombuigingsnummers: 95, 97, 102a, 102b, 102c, 103, 109 en 112. Onderstaand treft u wel een separate toelichting op ombuigingsnummer 102c, omdat voor deze ombuiging ontwikkelingen zijn geweest, waarvan de financiële effecten zijn verwerkt in de concept meerjarenbegroting 2022 – 2025.

Stand van zaken (groene lijst) ombuigingen
Nr Ombuiging Stand van zaken
102c Uitbreiding gebied betaald parkeren, variant lange reguleertijd In de meerjarenbegroting 2021 – 2024 en de daarbij behorende ombuigingsvoorstellen, is het invoeren van betaald parkeren in de VOP, Oostwijk-Oost en de Indische Buurt met de daarbij behorende financiële effecten verwerkt. In het ombuigingsvoorstel is aangegeven dat realisatie van het voorstel afhankelijk is van de resultaten van een draagvlakonderzoek naar betaald parkeren. Nu uit het onderzoek in de eerste helft van 2021 is gebleken dat bewoners en ondernemers in meerderheid tegen het voorstel zijn, kan betaald parkeren niet worden ingevoerd en heeft dit een nadelig effect op het saldo van de meerjarenbegroting 2022 – 2025.

Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken (oranje lijst) nader te onderzoeken ombuigingen

In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting 2021 – 2024 trof u ombuigingsvoorstellen aan, die eerst nog verder uitgewerkt moesten worden, de zogenaamde ‘oranje lijst’. Binnen dit programma is echter geen sprake van nader te onderzoeken ombuigingen.