Bestuur, participatie en dienstverlening

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Het jaar 2019 was voor de dienstverlening het jaar van de basisvorming.  De nadruk is gelegd op (de aandacht voor) het beschikbaar krijgen van alle gegevens over gemeentelijke producten en diensten, het onderzoek naar een efficiënt zaaksysteem en het zorgdragen voor een start met het beschrijven van processen waarbij niet alleen de aanvraag digitaal is, maar ook de behandeling en verstrekking van producten en diensten digitaal zijn.

 

Omgevingswet

In 2019 zijn de nodige voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Er heeft een oriëntatie plaatsgevonden op de inhoud van de wet en de nieuwe manier van werken. Ook is een vervolg gegeven aan de bestuurlijke voorbereiding op de nieuwe wetgeving. We hebben in beeld wat we te doen hebben en wanneer. Op basis hiervan worden de activiteiten georganiseerd om op 1 januari 2021 te voldoen aan de wettelijke eisen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 1 - Bestuur en participatie

Terug naar navigatie - Ambitie 1 - Bestuur en participatie

Wat hebben we gedaan?

Ambitie 2 - Dienstverlening

Terug naar navigatie - Ambitie 2 - Dienstverlening

Wat hebben we gedaan?

Ambitie 4 - Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Ambitie 4 - Bedrijfsvoering

Wat hebben we gedaan?

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Bestuur, dienstverlening en participatie
Bedrijfsvoering Bron 2018 2019 (peildatum 1 aug 2019)
Formatieplaatsen (totale fte) Eigen begroting 437,62 452
Formatieplaatsen (per 1000 inwoners) Eigen begroting 6,08 6,24
Bezetting (per 1000 inwoners) Eigen begroting 6,05 6,49
Apparaatskosten (kosten per inwoner) Eigen begroting 581,83 432,07
Overhead (% van totale lasten) Eigen begroting 6,86 11,2
Inhuur derden (x € 1.000) Jaarstukken 7,26 10,2
Inhuur derden (% van totale loonsom) Jaarstukken 21,94 30,4
Voor een toelichting op de trends mbt de cijfers verwijzen wij naar de paragraaf Bedrijfsvoering

Financieel verslag programma Bestuur, participatie en dienstverlening

Terug naar navigatie - Financieel verslag programma Bestuur, participatie en dienstverlening
Bedragen x € 1.000 Realisatie 2018 Primaire begroting 2019 Begroting 2019 na wijziging Realisatie 2019 Verschil begroting-realisatie
Lasten 55.040 35.435 37.870 43.025 -5.155
Baten 4.630 2.099 3.537 3.967 429
Saldo van baten en lasten -50.409 -33.336 -34.333 -39.058 -4.725
Toevoeging reserves 2.053 846 846 846 0
Onttrekking reserves 2.653 910 2.023 2.745 722
Saldo reservemutaties 601 64 1.178 1.900 722
Resultaat -49.809 -33.272 -33.155 -37.158 -4.003
Programma-overzicht Taakveld B / L Realisatie 2018 Primaire begroting 2019 Begroting 2019 na wijziging Realisatie 2019 Verschil begroting-realisatie
01 Bestuur lasten 4.228 3.145 3.431 4.352 -921
baten 592 100 150 126 -24
02 Burgerzaken lasten 797 2.189 2.053 2.063 -9
baten 1.430 797 937 1.062 125
04 Overhead lasten 47.054 28.754 28.210 31.298 -3.088
baten 2.548 1.142 1.787 2.160 373
05 Treasury lasten 0 27 0 0 0
baten 61 60 60 47 -13
08 Overige baten en lasten lasten 2.473 0 2.311 3.463 -1.153
baten 0 0 602 577 -25
61 Samenkracht en burgerparticipatie lasten 487 1.319 1.865 1.849 17
baten -0 0 0 -6 -6
010 Mutaties reserves lasten 2.053 846 846 846 0
baten 2.653 910 2.023 2.745 722
Totaal lasten 57.092 36.281 38.716 43.870 -5.155
baten 7.284 3.009 5.561 6.712 1.151
Saldo -49.809 -33.272 -33.155 -37.158 -4.003
Analyse verschillen programma Bestuur, dienstverlening en participatie Voordeel Nadeel
Taakveld Bestuur 945
Jaarlijks worden de pensioenverplichtingen van voormalig wethouders door de actuarissen bij RAET geactualiseerd. Als gevolg van deze actualisatie blijkt dat er een extra storting in de voorziening nodig is van € 1.047.000 naast de geraamde € 240.000 12 1047
Soberheid inzake het maken van kosten op het budget raadsleden/fracties heeft een voordeel opgeleverd 80
Het overige voordeel op de lasten van € 9.000 wordt niet nader verklaard 9
Het nadeel aan opbrengsten van € 24.000 wordt niet nader verklaard 24
Taakveld Burgerzaken 116
De extra baten van € 125.000 worden voornamelijk verklaard door:
meer verleende naturalisaties 56
meer voltrokken huwelijken 57
Ook zijn er ook enkele extra inkomsten die we niet nader verklaren 12
Het nadeel op de lasten van € 9.000 wordt ook niet nader verklaard 9
Taakveld Overhead 2.751
Bij het oprichten van team Leerrecht is in de tweede voortgangsrapportage 2019 het lastenniveau voor de uitvoeringsbudgetten opgehoogd. De raming van de vaste personeelskosten is echter niet opgehoogd terwijl er wel personeelsleden in Vlaardingse dienst kwamen. De baten die tegenover deze personeelslasten staan, zijn echter wel geraamd 306
De kosten voor het nieuwe salarispakket en de outsourcing van de salarisadministratie voor hosting Stroomopwaarts bedroegen ca € 230.000. Deze kosten waren echter niet opgenomen in de begroting hosting van de deelnemende gemeenten 230
Bij taken rondom stedelijke ontwikkeling zijn vanwege de sterk toegenomen handhavingsverzoeken (wettelijke taak) en de toenemende vraag om handhaving (overbewoning, strijdigheid bestemmingsplan etc.) alsmede de juridische afwikkelingen de personeelslasten in 2019 hoger dan gebruikelijk. Daarnaast speelt een rol dat de openstaande vacatures niet vervuld konden worden, waardoor relatief duurder ingehuurd moest worden 720
Ook bij de ontwikkeling van diverse projecten en grondexploitaties  was de inhuur van een projectondersteuner, gebiedsjurist en planeconoom noodzakelijk vanwege moeilijk vervulbare functies of uitval wegens langdurig ziekte 480
Hier tegenover staan inkomsten zoals bijdragen van derden, UWV-uitkeringen en een detacheringsvergoeding. Dekking van het overgrote deel van deze kosten heeft plaatsgevonden door de doorbelasting van deze salariskosten naar bepaalde projecten (zoals het Unileverterrein), grondexploitaties en/of via anterieure overeenkomsten. Voor organisatielasten rondom ontwikkeling van de stad resteert per saldo een bedrag van € 102.000 dat niet gedekt kan worden 268
Voor het verslagjaar werd verwacht dat er ca. euro 1,9 mln. aan salariskosten zou kunnen worden doorberekend aan grondexploitaties, kredieten en projecten. Aan het eind van het jaar blijkt dat een groot deel van deze doorbelasting niet te zijn gerealiseerd. Het overgrote deel van de gerealiseerde doorbelaste uren (euro 0,98 mln.) is doorberekend aan de grondexploitaties en bouwinitiatieven (kostenverhaal), wat meer is dan begroot en bij de Grondexploitaties ook heeft geleid tot herzieningen van de toekomstige ramingen van deze kosten in het MPG. Daarnaast is voor euro 0,26 mln. voor projectmanagement voor de Blankenburgverbinding gerealiseerd. Helaas konden afgelopen jaar slechts een beperkt aantal uren doorberekend worden aan de overige projecten. Oorzaak hiervan is dat in de kredieten voor de meeste projecten geen bedrag opgenomen was voor salariskosten van eigen- en ingehuurd personeel. Doorbelasting van deze uren zou geleid hebben tot (hogere) overschrijdingen van de lopende kredieten 660
Bij het onderzoek naar de overschrijding op de budgetten ICT en digitalisering hebben wij in de tweede voortgangsrapportage een bedrag van 3,3 miljoen gemeld. Hierbij hebben wij een te lage inschatting gemaakt van de post onvoorzien. Dit levert een nadeel op van 350.000 350
De inhuurkosten zijn 188.000 hoger uitgevallen dan was voorzien bij het opstellen van de Tweede voortgangsrapportage 188
Het overige verschil van 49.000 wordt niet nader verklaard 49
Taakveld Treasury 13
Binnen dit taakveld is geen afwijking die toelichting behoeft 13
Taakveld Overige baten en lasten 1.178
Dit heeft betrekking op het onderdeel ‘gebouwen’. Hierop zien we een nadeel. Voor de toelichting hierover verwijzen we naar het onderdeel ‘Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed’ in de inleiding 1.178
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie 11
Binnen dit taakveld is geen afwijking die toelichting behoeft 11
Taakveld Mutaties reserves 722
Deze niet geraamde onttrekking heeft betrekking op het onderdeel gebouwen. Voor de toelichting hierop verwijzen we naar het onderdeel Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed’ in de inleiding 722

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Investeringen Oorspronkelijk Krediet (restant) Krediet 1/1/2019 Lasten 2019 Baten 2019 Saldo 31/12/2019
Aanschaf tractiemiddelen
Tractie 2018 215.489 23.623 0 0 23.623
ICT investeringen
Decentrale automatisering 2019 450.000 450.000 281.223 0 168.777
Decentrale automatisering 2018 450.000 276.245 273.044 0 3.201
Totaal 1.115.489 749.868 554.267 0 195.601