Onderwijs, economie en haven

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Onderwijs

Goed onderwijs is het fundament van een sociale, levendige en gezonde stad. Met goed onderwijs bieden wij onze jeugd de kansen die zij verdient en wordt voorkomen dat leerlingen voortijdig de school verlaten. De maatschappelijke opdracht van het onderwijs is verder onder druk komen te staan door oplopende ongelijkheid, wisselingen in leerlingenaantallen, tekort aan leerkrachten, hoge werkdruk, de veranderende rol van leerkrachten, thuiszitters en tekorten op de jeugdhulp.

Aan ons de uitdaging om samen met partners in het onderwijs en daarbuiten vorm te blijven geven aan kwalitatief goed onderwijs. Gezamenlijk definieerden we wat we daaronder verstaan in Vlaardingen en formuleerden we een visie om voor iedereen de beste kansen te creëren en de voorwaarden waaronder. In 2019 is de breed gedragen onderwijsvisie vastgesteld.

In voorjaar 2019 is de centrumregeling Regionale samenwerking leerplicht, kwalificatieplicht en RMC regio Nieuwe Waterweg Noord in werking getreden. Met het treffen van de Centrumregeling is een formele basis gelegd voor een integrale aanpak van leerplicht-, kwalificatieplicht en voortijdig schoolverlaten (5 – 23 jaar) binnen de MVS-regio. We leveren maatwerk waarbij we binnen de kaders van de wet en regelgeving zoeken naar oplossingen voor (dreigend) schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten. Om te voorkomen dat talenten onbenut blijven en om jongeren goede kansen op de arbeidsmarkt te bieden, zorgen we er voor dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie halen. 

De ontwikkelingen in het kader van Passend/Inclusief Onderwijs vragen blijvend onze aandacht. In 2019 werkten drie werkgroepen de ontwikkelagenda uit voor de aansluiting passend onderwijs- jeugdzorg met als kader een visie op samenwerking en ondersteuning.

Integraal huisvestingsplan

Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) is een op de toekomstgericht huisvestingsplan om de komende 10 jaar voldoende capaciteit te hebben om alle leerlingen die in Vlaardingen naar school gaan te huisvesten. Door onderwijsvoorzieningen uit te breiden, te renoveren of nieuw te bouwen worden duurzame onderwijsgebouwen gerealiseerd met een gezond binnenklimaat. Na het vaststellen van de raadsbrief van 11 juni 2019 (1720900): Coalitieakkoord 2019 - 2022 "Handen uit de mouwen" zijn de eerste vier jaar van het IHP in de meerjarenbegroting opgenomen op basis van prijspeil 2018. Vooruitlopend op de besluitvorming van het IHP is een groeimodel opgenomen in de begroting voor de kapitaallasten.

Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt

Technische ontwikkelingen leiden tot het verdwijnen van beroepen en tot de komst van nieuwe beroepen. Onderwijs en ondernemers hebben elkaar nodig om vraag en aanbod in de veranderende arbeidsmarkt op elkaar te laten aansluiten. We onderzochten hoe onderwijs en arbeidsmarkt elkaar kunnen versterken door gezamenlijk jongeren op te leiden in een gemengde omgeving waarin theorie en praktijk elkaar afwisselen. De opening van de Food Innovation Academy (FIA) is daarvan hèt voorbeeld. Aan de hand van het concept van de FIA willen we de kansen onderzoeken voor het ontwikkelen van een zorgacademy. Met een brede alliantie van zorgpartijen, onderwijspartijen, ondernemers en overheid willen we een zorgopleiding waar theorie en praktijk naast elkaar lopen en die een goede voedingsbodem biedt voor onderzoek, innovatie en samenwerking.

Havens, kades en glooiingen

Vlaardingen is de 4e zeehavenstad van Nederland. Om dit te behouden moet de aandacht met name gericht zijn op de veiligheid van de kades en voldoende diepgang van de watergangen. Het beheer en onderhoud van de havens moet aansluiten bij het nautisch gebruik van de havens voor zowel beroeps- als recreatievaart. Een goede bereikbaarheid van de stad voor beroeps- en recreatievaart draagt namelijk bij aan de economie van de stad. Bij het uitvoeren van (onderhouds-)projecten in de havens moet dan ook waar mogelijk de hinder voor burgers, wegverkeer en scheepvaart minimaal zijn. Daarbij moeten de havens beschikbaar zijn voor schepen die aanmeren.

Economie

De stip aan de horizon is Vlaardingen als de stad, waarin kennis en innovatie op het gebied van water,  voeding en de circulaire economie zorgen voor duurzame welvaart en werkgelegenheid. Er zijn op  korte termijn vier prioriteiten, te weten 1. innovatie en campusvorming, 2. herontwikkeling en  ondernemersparticipatie, 3. dienstverlening/deregulering en 4. bereikbaarheid. Deze laatste prioriteit is  vooral belegd in het Actieplan Mobiliteit. Recent is daar een vijfde aan toegevoegd: de Vlaardingse  binnenstad.

Het afgelopen jaar is een jaar geweest waarin op economie keuzes moesten worden gemaakt. Innovatie en campusvorming gaan door, de Food Innovation Academy (FIA) floreert boven verwachting , met als hoogtepunten de pre-opening van het pand in september, het binnenhalen van het landelijke opleidingscentrum voor ijsbereiders (het IJscentrum) en met de verkoop aan de FIA van de hoogbouw aan Industrieweg 9 om uit te kunnen breiden.

Qua ondernemersparticipatie neemt de samenwerking met het bedrijfsleven, maar ook met onderwijspartijen en het maatschappelijk middenveld toe. Dit jaar is de Riverboard opgericht, een initiatief vanuit de ondernemersverenigingen van Schiedam en Vlaardingen met als doel om een samenhangende economische ontwikkeling van de regio, zowel nú als op de lange termijn, te stimuleren en te borgen (belangrijke activiteit in 2019: de bijdrage om te komen tot een aanvraag voor een MSV-regiodeal). In het kielzog daarvan is ook de Greenbusinessclub opgericht, die zich bezighoudt met het bundelen van duurzaamheidsinitiatieven binnen de MSV-gemeente.

Economische Zaken zet sinds eind 2019 ook in op de kansen die vrijetijdseconomie biedt. Recente cijfers over toerisme en recreatie laten zien dat deze branche enorm groeit en potentie heeft en in onze regio nog weinig ontwikkeld is.  De Metropool Regio Rotterdam Den Haag, de 23 gemeenten, de provincie Zuid-Holland en het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen) werken samen aan de vrijetijdseconomie (VTE) in de MRDH-regio. Vrijetijdseconomie is ook opgenomen in de Strategische Agenda van de MRDH. EZ participeert in het ambtelijk ‘lerend netwerk’ Vrijetijdseconomie MRDH om daar kansen voor Vlaardingen te pakken en kennis te delen.,

Binnenstad

In januari 2018 is het centrumplan De Binnenstad Centraal vastgesteld. Daar is een eerste tranche  van € 2,6 miljoen beschikbaar gesteld voor 2018 en 2019 voor de eerste ingrepen in de binnenstad.  Het bedrag maakt deel uit van een in totaal geraamd bedrag van circa € 15 miljoen voor maatregelen  op de korte en (middel)lange termijn. In 2018 is verder gewerkt aan de concrete uitwerkingsplannen voor de opgaven op de korte termijn om tot uitvoering over te kunnen gaan. Belangrijkste opgaven daarvoor waren o.a. een beeldkwaliteitsplan voor de buitenruimte en de daadwerkelijke aanpak van drie straten in de binnenstad. In het afgelopen jaar is veel energie gestoken in verschillende participatiebijeenkomsten om input op te halen bij de belangrijkste stakeholders in de stad. Deze input is verwerkt in het Programma Levendige Binnenstad 2030 (voorheen Masterplan Binnenstad), dat bestaat uit een toekomstige functionele beschrijving van het centrum en een beeldkwaliteitsplan voor de herinrichting van de buitenruimte. In de functionele beschrijving worden ook elementen als de krimpopgave betreffende overschot winkelmeters, functionele herindeling en aantrekkelijk maken van de binnenstad geconcretiseerd. Parallel aan dit proces is ook het ontwerp voor de herinrichting Korte Hoogstraat gemaakt. In de loop van 2019 werd duidelijk dat de begroting voor de middellange en lange termijn die in het centrumplan was opgenomen financieel niet haalbaar was. Dit heeft ertoe geleid dat het Programma Levendige Binnenstad (PLB) een grondige heroriëntatie heeft doorgevoerd wat betreft de begroting en de rol van de gemeente in de aanpak van de binnenstad. Het accent is meer verschoven naar het aanmoedigen en losweken van private inzet en investeringen om tot de gewenste doelstellingen te komen. De oorspronkelijk begrote €14,4 miljoen die in het centrumplan stond is in het PLB teruggebracht tot ca. €4,1 miljoen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 14 - Onderwijs

Terug naar navigatie - Ambitie 14 - Onderwijs

Wat hebben we gedaan?

Ambitie 15 - Economie

Terug naar navigatie - Ambitie 15 - Economie

Wat hebben we gedaan?

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Onderwijs, economie en haven
Onderwijs en economie Bron Vlaardingen 2018 50.000 - 100.000 inw. 2018 Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019
Absoluut verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 1,4 1,9 nnb nnb
Relatief verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 20 23 nnb nnb
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (% deelnemers aan het VO en MBO) INGRADO 2,4 1,9 nnb nnb
Functiemenging (%) LISA 38,2 51,9 38,8 52,2
Vestiging (van bedrijven) (per 1000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) LISA 91,6 133,4 98,6 139,1

Financieel verslag programma Onderwijs, economie en haven

Terug naar navigatie - Financieel verslag programma Onderwijs, economie en haven
Bedragen x € 1.000 Realisatie 2018 Primaire begroting 2019 Begroting 2019 na wijziging Realisatie 2019 Verschil begroting-realisatie
Lasten 18.101 14.436 19.071 18.179 892
Baten 6.244 5.278 9.253 8.603 -650
Saldo van baten en lasten -11.858 -9.158 -9.818 -9.577 242
Toevoeging reserves 0 0 0 17 -17
Onttrekking reserves 2.488 100 640 640 0
Saldo reservemutaties 2.488 100 640 623 -17
Resultaat -9.370 -9.058 -9.178 -8.954 225
Programma-overzicht Taakveld B / L Realisatie 2018 Primaire begroting 2019 Begroting 2019 na wijziging Realisatie 2019 Verschil begroting-realisatie
23 Recreatieve havens lasten 84 437 812 882 -71
baten 76 98 98 58 -40
24 Economische havens en waterwegen lasten 1.020 1.098 1.032 1.051 -18
baten 915 1.241 1.041 1.008 -34
31 Economische ontwikkeling lasten 7.082 2.385 4.871 5.234 -363
baten 977 872 2.748 3.109 361
33 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen lasten 8 10 10 7 4
baten 4 0 0 4 4
41 Openbaar basisonderwijs lasten 608 818 695 702 -7
baten 123 111 111 14 -97
42 Onderwijshuisvesting lasten 4.594 5.066 5.056 4.605 451
baten 227 510 862 796 -66
43 Onderwijsbeleid en leerlingzaken lasten 3.647 3.750 5.645 4.817 827
baten 2.816 2.214 4.275 3.458 -817
61 Samenkracht en burgerparticipatie lasten 1.058 872 950 882 68
baten 1.106 231 117 155 39
010 Mutaties reserves lasten 0 0 0 17 -17
baten 2.488 100 640 640 0
Totaal lasten 18.101 14.436 19.071 18.196 875
baten 8.732 5.378 9.893 9.243 -650
Saldo -9.370 -9.058 -9.178 -8.954 225
Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven Voordeel Nadeel
Taakveld Mutaties reserves
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 17
Taakveld Recreatieve havens 111
Het nadeel bestaat uit een combinatie van kosten van externe inhuur vanwege het borgen van de continuïteit van de havendienst als gevolg van ziektevervanging 71
Daarnaast zijn er lager dan verwachte inkomsten, deels veroorzaakt doordat de huur van een perceel water over 2019 vanwege een nieuwe overeenkomst ten gunste komt van 2020 40
Taakveld Economische havens en waterwegen
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven omdat de afwijkingen van de lasten en baten afzonderlijk onder de grens van € 50.000 liggen. 52
Taakveld Economische ontwikkeling 248
Ontwikkeling Unileverterrein Voor de ontwikkeling van de voormalige Unileverlocatie is voor 2018 en 2019 een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van in totaal € 200.000, Naast de gemeente hebben de MRDH en de Provincie bijgedragen aan het op een gewenste wijze in de markt zetten van deze locatie door Unilever. Daarnaast is ook projectbegeleiding ingehuurd ten laste van deze post. Conform een intentieovereenkomst zijn in 2019 via kostenverhaal twee tranches van € 35.000,- in rekening gebracht bij de nieuwe eigenaar van het terrein. Om de planvorming voor dit gehele gebied op een gewenste wijze te kunnen begeleiden, zijn de restantbudgetten vanuit het voorbereidingskrediet nodig als aanvulling op het kostenverhaal en als vooruitontvangen geboekt 101 101
Binnenstad management In het verslagjaar is een begin gemaakt met de uitvoering van het Binnenstad plan. Hiervoor is als eerste de herinrichting van de Hoogstraat aangepakt. Daarnaast is er een nieuw plan opgezet, waardoor de uitvoeringsplannen gewijzigd zijn en voorgesteld is het bestaande budget te verhogen. Dit laatste plan kon door de financiële positie van de gemeente (het mogelijke financiële toezicht van de Provincie) niet uitgevoerd worden, waardoor een deel van de geplande werkzaamheden later of niet gestart zijn. Hierdoor ontstond voor dit verslagjaar een positief saldo. Voorgesteld wordt om bij het bestemmen van het rekeningresultaat dit bedrag, zoals ook in het amendement in de Raad van 5 maart 2020, over te hevelen naar 2020 232
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 16
Taakveld Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 8
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 8
Taakveld Openbaar basisonderwijs 104
Het nadeel op de baten bij taakveld openbaar onderwijs betreft de inkomsten voor het gebruik van gymnastieklocaties. Deze baten zijn echter verantwoord op taakveld 4.2 onderwijshuisvesting 97
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 7
Taakveld Onderwijshuisvesting 385
Op het onderdeel vastgoed is € 110.000 voordeel, dit wordt centraal toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering. Het budget onderwijshuisvesting is niet volledig benut waardoor hier een voordeel van € 341.000 te zien is. Aanvragen zijn uitgebleven door het opstellen van het nieuwe Integraal Huisvestings Plan (IHP) Onderwijs. 451
Per saldo is op het onderdeel vastgoed minder baten gerealiseerd, dit wordt centraal toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering 66
Taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken 10
Door de stijgende vraag naar leerlingenvervoer is er in 2019 een overschrijding van € 280.000 geweest. Het leerlingenvervoer is een wettelijke taak en daarom een zogenaamde openeinde financiering. Daarnaast is er voor onderwijsachterstandenbestrijding € 1.004 miljoen nog niet benut, Het rijksdeel van deze middelen (858.000) blijft beschikbaar voor komende jaren. Het restant wordt verklaard door onderbesteding op algemeen onderwijsbeleid € 19.000 en subsidies € 84.000. 827
De nog niet benutte rijksmiddelen € 858.000 blijven beschikbaar voor uitvoering van activiteiten in de komende OAB-periode. Daarnaast is er € 43.000 aan OAB middelen uit de periode 2007-2011 vrijgevallen. Het restant ad € 2.000 wordt veroorzaakt door diverse niet nader te verklaren kleine verschillen 817
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie 107
Er is onderbesteding op het toezicht op de kinderopvang en er zijn minder subsidies verstrekt dan geraamd. Daarnaast is er een nadeel op de lasten op het onderdeel vastgoed. Dit wordt centraal toegelicht . 68
Er is een voordeel op de baten van € 34.000 op het onderdeel vastgoed. Dit wordt centraal toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering. Het restant wordt verklaard door diverse niet nader te verklaren kleine verschillen 39

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Investeringen Oorspronkelijk Krediet (restant) Krediet 1/1/2019 Lasten 2019 Baten 2019 Saldo 31/12/2019
Binnenstad Centrumplan 262.500 130.053 130.053
Kademuren en glooiingen
Glooiingen KW haven 1.991.000 172.458 24.355 148.103
Kademuur evenemententerrein Hoflaan 650.000 98.382 60.252 38.130
Kademuur Oosthavenkade 405.000 397.004 22.665 374.339
Kademuur Westhavenkade 538.000 538.000 24.400 513.600
Nieuwbouw de Schakel
Uitbreiding nieuwbouw de Schakel 2.604.500 2.550.541 2.800.541 -250.000
Onderwijshuisvesting
Voorbereidingskosten IHP 145.000 25.048 25.048
Visnet, Stationsstraat, binnenklimaat 340.000 -154.839 19.195 -74.950 -99.084
Palet, verplaatsen bovenbouwgroepen 750.000 750.000 5.930 744.070
Ericaschool 587.052 20.077 827 19.250
Investeringen gymzalen/sportzalen
Sporthal Erasmusplein 7.260.000 3.644.587 3.067.818 576.769
Commerciële strip bij sporthal Erasmusplein 500.000 500.000 500.000
Sporthal C Civilislaan 6.130.000 5.619.282 202.386 5.416.896
Verduurzaming sporthallen 200.000 187.422 114.024 73.398
Totaal 22.363.052 14.478.015 6.342.393 -74.950 8.210.572

De navolgende projecten zijn in 2019 afgerond waardoor de betreffende investeringen per 31 december 2019 afgesloten kunnen worden: rehabilitatie Glooiing KW-haven en vervanging kademuur evenemententerrein Hoflaan. De overige twee gepresenteerde investeringen betreffen werkzaamheden die doorlopen in 2020: vervangen kademuren Oost- en Westhavenkade.