Onderwijs
Goed onderwijs is het fundament van een sociale, levendige en gezonde stad. Met goed onderwijs bieden wij onze jeugd de kansen die zij verdient en wordt voorkomen dat leerlingen voortijdig de school verlaten. De maatschappelijke opdracht van het onderwijs is verder onder druk komen te staan door oplopende ongelijkheid, wisselingen in leerlingenaantallen, tekort aan leerkrachten, hoge werkdruk, de veranderende rol van leerkrachten, thuiszitters en tekorten op de jeugdhulp.
Aan ons de uitdaging om samen met partners in het onderwijs en daarbuiten vorm te blijven geven aan kwalitatief goed onderwijs. Gezamenlijk definieerden we wat we daaronder verstaan in Vlaardingen en formuleerden we een visie om voor iedereen de beste kansen te creëren en de voorwaarden waaronder. In 2019 is de breed gedragen onderwijsvisie vastgesteld.
In voorjaar 2019 is de centrumregeling Regionale samenwerking leerplicht, kwalificatieplicht en RMC regio Nieuwe Waterweg Noord in werking getreden. Met het treffen van de Centrumregeling is een formele basis gelegd voor een integrale aanpak van leerplicht-, kwalificatieplicht en voortijdig schoolverlaten (5 – 23 jaar) binnen de MVS-regio. We leveren maatwerk waarbij we binnen de kaders van de wet en regelgeving zoeken naar oplossingen voor (dreigend) schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten. Om te voorkomen dat talenten onbenut blijven en om jongeren goede kansen op de arbeidsmarkt te bieden, zorgen we er voor dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie halen.
De ontwikkelingen in het kader van Passend/Inclusief Onderwijs vragen blijvend onze aandacht. In 2019 werkten drie werkgroepen de ontwikkelagenda uit voor de aansluiting passend onderwijs- jeugdzorg met als kader een visie op samenwerking en ondersteuning.
Integraal huisvestingsplan
Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) is een op de toekomstgericht huisvestingsplan om de komende 10 jaar voldoende capaciteit te hebben om alle leerlingen die in Vlaardingen naar school gaan te huisvesten. Door onderwijsvoorzieningen uit te breiden, te renoveren of nieuw te bouwen worden duurzame onderwijsgebouwen gerealiseerd met een gezond binnenklimaat. Na het vaststellen van de raadsbrief van 11 juni 2019 (1720900): Coalitieakkoord 2019 - 2022 "Handen uit de mouwen" zijn de eerste vier jaar van het IHP in de meerjarenbegroting opgenomen op basis van prijspeil 2018. Vooruitlopend op de besluitvorming van het IHP is een groeimodel opgenomen in de begroting voor de kapitaallasten.
Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt
Technische ontwikkelingen leiden tot het verdwijnen van beroepen en tot de komst van nieuwe beroepen. Onderwijs en ondernemers hebben elkaar nodig om vraag en aanbod in de veranderende arbeidsmarkt op elkaar te laten aansluiten. We onderzochten hoe onderwijs en arbeidsmarkt elkaar kunnen versterken door gezamenlijk jongeren op te leiden in een gemengde omgeving waarin theorie en praktijk elkaar afwisselen. De opening van de Food Innovation Academy (FIA) is daarvan hèt voorbeeld. Aan de hand van het concept van de FIA willen we de kansen onderzoeken voor het ontwikkelen van een zorgacademy. Met een brede alliantie van zorgpartijen, onderwijspartijen, ondernemers en overheid willen we een zorgopleiding waar theorie en praktijk naast elkaar lopen en die een goede voedingsbodem biedt voor onderzoek, innovatie en samenwerking.
Havens, kades en glooiingen
Vlaardingen is de 4e zeehavenstad van Nederland. Om dit te behouden moet de aandacht met name gericht zijn op de veiligheid van de kades en voldoende diepgang van de watergangen. Het beheer en onderhoud van de havens moet aansluiten bij het nautisch gebruik van de havens voor zowel beroeps- als recreatievaart. Een goede bereikbaarheid van de stad voor beroeps- en recreatievaart draagt namelijk bij aan de economie van de stad. Bij het uitvoeren van (onderhouds-)projecten in de havens moet dan ook waar mogelijk de hinder voor burgers, wegverkeer en scheepvaart minimaal zijn. Daarbij moeten de havens beschikbaar zijn voor schepen die aanmeren.
Economie
De stip aan de horizon is Vlaardingen als de stad, waarin kennis en innovatie op het gebied van water, voeding en de circulaire economie zorgen voor duurzame welvaart en werkgelegenheid. Er zijn op korte termijn vier prioriteiten, te weten 1. innovatie en campusvorming, 2. herontwikkeling en ondernemersparticipatie, 3. dienstverlening/deregulering en 4. bereikbaarheid. Deze laatste prioriteit is vooral belegd in het Actieplan Mobiliteit. Recent is daar een vijfde aan toegevoegd: de Vlaardingse binnenstad.
Het afgelopen jaar is een jaar geweest waarin op economie keuzes moesten worden gemaakt. Innovatie en campusvorming gaan door, de Food Innovation Academy (FIA) floreert boven verwachting , met als hoogtepunten de pre-opening van het pand in september, het binnenhalen van het landelijke opleidingscentrum voor ijsbereiders (het IJscentrum) en met de verkoop aan de FIA van de hoogbouw aan Industrieweg 9 om uit te kunnen breiden.
Qua ondernemersparticipatie neemt de samenwerking met het bedrijfsleven, maar ook met onderwijspartijen en het maatschappelijk middenveld toe. Dit jaar is de Riverboard opgericht, een initiatief vanuit de ondernemersverenigingen van Schiedam en Vlaardingen met als doel om een samenhangende economische ontwikkeling van de regio, zowel nú als op de lange termijn, te stimuleren en te borgen (belangrijke activiteit in 2019: de bijdrage om te komen tot een aanvraag voor een MSV-regiodeal). In het kielzog daarvan is ook de Greenbusinessclub opgericht, die zich bezighoudt met het bundelen van duurzaamheidsinitiatieven binnen de MSV-gemeente.
Economische Zaken zet sinds eind 2019 ook in op de kansen die vrijetijdseconomie biedt. Recente cijfers over toerisme en recreatie laten zien dat deze branche enorm groeit en potentie heeft en in onze regio nog weinig ontwikkeld is. De Metropool Regio Rotterdam Den Haag, de 23 gemeenten, de provincie Zuid-Holland en het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen) werken samen aan de vrijetijdseconomie (VTE) in de MRDH-regio. Vrijetijdseconomie is ook opgenomen in de Strategische Agenda van de MRDH. EZ participeert in het ambtelijk ‘lerend netwerk’ Vrijetijdseconomie MRDH om daar kansen voor Vlaardingen te pakken en kennis te delen.,
Binnenstad
In januari 2018 is het centrumplan De Binnenstad Centraal vastgesteld. Daar is een eerste tranche van € 2,6 miljoen beschikbaar gesteld voor 2018 en 2019 voor de eerste ingrepen in de binnenstad. Het bedrag maakt deel uit van een in totaal geraamd bedrag van circa € 15 miljoen voor maatregelen op de korte en (middel)lange termijn. In 2018 is verder gewerkt aan de concrete uitwerkingsplannen voor de opgaven op de korte termijn om tot uitvoering over te kunnen gaan. Belangrijkste opgaven daarvoor waren o.a. een beeldkwaliteitsplan voor de buitenruimte en de daadwerkelijke aanpak van drie straten in de binnenstad. In het afgelopen jaar is veel energie gestoken in verschillende participatiebijeenkomsten om input op te halen bij de belangrijkste stakeholders in de stad. Deze input is verwerkt in het Programma Levendige Binnenstad 2030 (voorheen Masterplan Binnenstad), dat bestaat uit een toekomstige functionele beschrijving van het centrum en een beeldkwaliteitsplan voor de herinrichting van de buitenruimte. In de functionele beschrijving worden ook elementen als de krimpopgave betreffende overschot winkelmeters, functionele herindeling en aantrekkelijk maken van de binnenstad geconcretiseerd. Parallel aan dit proces is ook het ontwerp voor de herinrichting Korte Hoogstraat gemaakt. In de loop van 2019 werd duidelijk dat de begroting voor de middellange en lange termijn die in het centrumplan was opgenomen financieel niet haalbaar was. Dit heeft ertoe geleid dat het Programma Levendige Binnenstad (PLB) een grondige heroriëntatie heeft doorgevoerd wat betreft de begroting en de rol van de gemeente in de aanpak van de binnenstad. Het accent is meer verschoven naar het aanmoedigen en losweken van private inzet en investeringen om tot de gewenste doelstellingen te komen. De oorspronkelijk begrote €14,4 miljoen die in het centrumplan stond is in het PLB teruggebracht tot ca. €4,1 miljoen.