Verkeer en mobiliteit

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Het Actieplan Mobiliteit is in 2018 vastgesteld. Vanuit de drie pijlers “veilig, bereikbaar en gezond” is in 2019 gestart met de uitvoering. Onderdeel hiervan zijn de voorbereidingen voor het opstellen van de Mobiliteitsagenda. De Mobiliteitsagenda waarin onze projecten, prioritering en benodigde middelen zijn opgenomen, zal in 2020 verder vorm krijgen.

Bij de herinrichting van wegen en de integrale inrichting van de openbare ruimte is een goede balans tussen veiligheid, bereikbaarheid en gezondheid belangrijk. Vanuit deze waarden zijn we het gesprek aangegaan met inwoners, ondernemers en andere gesprekspartners. Deze gesprekken hebben afgelopen jaar onder andere plaatsgevonden via de klankbordgroep Fietsstad, diverse informatiebijeenkomsten en het Mobiliteitsplatform Vlaardingen, waar onder andere de IKV (Industriële Kring Vlaardingen), DPV (DetailhandelsPlatform) en bewonersvertegenwoordigers betrokken zijn.

Wij maken als gemeente onderdeel uit van de gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), waarbij het Economisch Vestigingsklimaat en de Vervoersautoriteit de twee centrale thema’s zijn. Samen met de regio werken we aan het verbeteren van fietspaden, CO­2-reductie wegverkeer en een goed functionerend openbaar vervoersnetwerk. Een belangrijk moment was 30 september 2019, de dag waarop de Hoekse Lijn in exploitatie is gegaan.

We werkten in 2019 nauw samen met de regionale partijen en Rijkswaterstaat aan een optimale inpassing van de Blankenburgverbinding. De afspraken met de regionale partijen en Rijkswaterstaat werden vastgelegd in de regionale bestuursovereenkomst Blankenburgverbinding voor het Kwaliteitsprogramma en de bilaterale bestuursovereenkomst Blankenburgverbinding. Inmiddels is de uitvoering van het project gestart. Verder zijn we als gemeente op regionaal niveau betrokken bij de planvorming voor de verbreding van de A4 Haaglanden.

Veel tijd en energie is gestoken in de voorbereidingen voor een eventuele “no deal” Brexit in verband de veerdienstterminal van DFDS aan de Vulcaanweg in Vlaardingen. Rijkswaterstaat heeft een verkeerscirculatieplan opgesteld en er zijn tijdelijke parkeerterreinen ingericht. Wij hebben daarbij intensief getoetst op onze randvoorwaarden, zoals het voorkomen van overlast voor omwonenden en het borgen van de doorstroming en de veiligheid.

Verder hebben we op diverse wegen in de stad onderzoeken uitgevoerd en snelheidsmetingen gedaan, om zo de verkeersstromen goed te kunnen monitoren en eventueel te beïnvloeden. Ook worden snelheidsinformatiedisplays ("smileys") ingezet om meer bewustwording onder weggebruikers te creëren. 

Ook is in 2019 hard gewerkt aan het verder optimaliseren en ontwikkelen van de gladheidsbestrijding.  Onderdeel daarvan is een nieuw te openen gladheidsmeetpunt, waarmee we nog beter de gladheid op bruggen en fietspaden kunnen monitoren. In combinatie met een nieuw strooiroute-systeem kunnen we zo efficiënt en gericht mogelijk strooien.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 9 - Bereikbaarheid

Terug naar navigatie - Ambitie 9 - Bereikbaarheid

Wat hebben we gedaan?

Ambitie 10 - Verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Ambitie 10 - Verkeersveiligheid

Wat hebben we gedaan?

Ambitie 11 - Vlaardingen fietsstad

Terug naar navigatie - Ambitie 11 - Vlaardingen fietsstad

Wat hebben we gedaan?

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Verkeer en mobiliteit
Verkeersveiligheid Bron Vlaardingen 2018 50.000 - 100.000 inw. 2018 Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%) SWOV/ABF research (WSJG) 9 10 nnb nnb

Financieel verslag programma Verkeer en mobiliteit

Terug naar navigatie - Financieel verslag programma Verkeer en mobiliteit
Bedragen x € 1.000 Realisatie 2018 Primaire begroting 2019 Begroting 2019 na wijziging Realisatie 2019 Verschil begroting-realisatie
Lasten 10.469 13.643 11.735 11.329 406
Baten 2.779 2.210 2.210 2.808 598
Saldo van baten en lasten -7.689 -11.433 -9.525 -8.521 1.004
Toevoeging reserves 763 200 200 200 0
Onttrekking reserves 145 0 0 0 0
Saldo reservemutaties -618 -200 -200 -200 0
Resultaat -8.308 -11.633 -9.725 -8.721 1.004
Programma-overzicht Taakveld B / L Realisatie 2018 Primaire begroting 2019 Begroting 2019 na wijziging Realisatie 2019 Verschil begroting-realisatie
063 Parkeerbelasting lasten 0 0 0 0 0
baten 2.364 2.052 2.052 2.489 437
12 Openbare orde en veiligheid lasten 1.005 1.267 1.267 1.199 68
baten 0 0 0 0 0
21 Verkeer en vervoer lasten 8.919 11.462 9.772 9.510 262
baten 328 72 72 295 223
22 Parkeren lasten 296 584 439 440 -1
baten 23 21 21 24 4
24 Economische havens en waterwegen lasten 13 48 48 22 26
baten 60 60 60 0 -60
57 Openbaar groen en (openlucht) recr. lasten 236 282 210 159 51
baten 3 5 5 0 -5
010 Mutaties reserves lasten 763 200 200 200 0
baten 145 0 0 0 0
Totaal lasten 11.232 13.843 11.935 11.529 406
baten 2.924 2.210 2.210 2.808 598
Saldo -8.308 -11.633 -9.725 -8.721 1.004
Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit Voordeel Nadeel
Taakveld Mutaties reserves 0
Binnen dit taakveld is geen afwijking die toelichting behoeft 0
Taakveld Parkeerbelasting 437
De hogere baten zijn een gevolg van de economische situatie, waardoor er meer is geparkeerd, en de effecten van het uitgevoerde handhavingsbeleid. De hogere baten bij parkeerbelasting zijn met name te vinden bij:
* Straatparkeren 116
* Vergunningen 72
* Naheffingsaanslagen 260
* Diversen 11
Taakveld Openbare orde en veiligheid 68
Een mindere afname van diensten derden is hoofdoorzaak van de lagere kosten. 68
Taakveld Verkeer en vervoer 485
Er zijn beduidend meer degeneratievergoedingen ontvangen dan geraamd vanwege werkzaamheden in het openbaar gebied door derden 200
De overige meer ontvangen baten zijn diverse kleine niet nader toe te lichten bedragen 23
Binnen het herstraatprogramma is een voordeel te zien door verschillende kleine facetten. Er is programmatisch rekening gehouden met werkzaamheden op de gemeentegrens met Schiedam. Vanwege efficiency worden deze werkzaamheden door 1 partij uitgevoerd. De afrekening o.b.v. werkelijke kosten volgt op een later moment. Het aanhelen van de Maasboulevard ter hoogte van ’t Platje heeft niet meer 2019 plaats kunnen vinden. Daarnaast zijn er minder uitgaven geweest voor acute herstelwerkzaamheden vanwege bijvoorbeeld vorstschade. Het asfaltprogramma is conform planning geheel en het fietspadenprogramma zelfs boven verwachting uitgevoerd. Per saldo was hier een voordeel te zien 154
De zachte winter zorgt juist voor meer strooibeurten dan een periode met langdurige strenge vorst. Er zijn per saldo meer kosten gemaakt voor inzet personeel en veiligheidskeuringen van het strooimaterieel 63
Het voordeel bij de gebouwen wordt centraal toegelicht bij de inleiding bij het onderdeel gemeentelijk vastgoed 92
In het afgelopen jaar heeft er correctief onderhoud plaatsgevonden aan de Verkeerslichten (VRI’s) en zijn urgente storingen direct verholpen. Er zijn zodoende minder uitgaven geweest voor optimalisatiestudies, inspecties of het toepassen innovatieve maatregelen. Dit is mede in afwachting van integrale reconstructies 120
Overige voordelen als gevolg van kleine onderschrijdingen bedragen 41
Taakveld Parkeren 3
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 3
Taakveld Economische havens en waterwegen 34
In de begroting was nog geen rekening gehouden met het afkoppelen van de Golfclub Broekpolder van de gemeentelijke waterzuivering waardoor er door hen geen vergoeding meer was verschuldigd 60
Het restant bestaat uit diverse niet nader te verklaren verschillen. 26
Taakveld Openbaar groen en openluchtrecreatie 46
Vanwege de pfas aangelegenheid konden in 2019 geen werkzaamheden plaatsvinden aan de duiker bij de brug aan de van Walsemlaan en is het werk opgeschoven naar 2020. Bij de resultaatbestemming wordt voorgesteld om het saldo over te brengen naar 2020 zodat er dekking in 2020 is voor de kosten 51
Het restant bestaat uit diverse niet nader te verklaren verschillen. 5

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Investeringen Oorspronkelijk Krediet (restant) Krediet 1/1/2019 Lasten 2019 Baten 2019 Saldo 31/12/2019
Herinrichting De Loper 825.000 794.830 842.846 -48.016
Reconstructie buitenruimte 489.000 344.074 95.479 248.595
Rotonde Zwanensingel 1.100.000 1.087.312 657.675 429.637
Rotonde Zwanensingel bijdragen van derden -550.000 -550.000 -276.000 -274.000
Herinrichting Korte Hoogstraat 437.500 437.500 429.737 7.763
Marathonweg 2e fase (1e VGR 2018) 100.000 55.222 75.440 -20.218
Herinrichting Kotterstraat 190.000 190.000 445 189.555
Rehabilitatie Reigerlaan 700.000 700.000 700.000
Buitenruimte Ruijtenburch 268.625 268.625 268.625 0
Rehabilitatie asfalt- en elementverhardingen
Rehabilitatie VOP wijk 1.057.414 339.804 347.140 -7.335
Ophoging Hoofdstedenbuurt Groen
Ophoging Hoofdstedenbuurt Groen 120.000 31.636 47.659 -16.023
Ophoging dreven Holy wegen 150.000 150.000 0 150.000
Spoortunnel Marathonweg
Ondertunneling Marathonweg 14.962.975 93.033 188.617 -95.584
Ondertunneling Marathonweg, bijdragen van derden -8.457.975 -24.976 -57.855 32.879
Ontsluiting Vijfsluizen
Ontsluiting Vijfsluizen 10.757.500 572.687 22.820 549.867
Ontsluiting Vijfsluizen, bijdragen van derden -9.257.500 -515.789 -515.789
Aanschaf verlichting
II Openbare verlichting IP 2015 398.000 267.715 157.700 110.015
Verkeersregelinstallaties
Vri kruising Billitonlaan/Pruissingel 75.000 66.466 66.466
Totaal 13.365.539 4.308.140 3.134.182 -333.855 1.507.813

Toelichting

De navolgende projecten zijn in 2019 afgerond  waardoor de betreffende investeringen per 31 december 2019 afgesloten kunnen worden: Ophoging Hoofdstedenbuurt, Herinrichting Korte Hoogstraat en knooppunt Vijfsluizen.

De overige gepresenteerde investeringen betreffen werkzaamheden die doorlopen in 2020.