Het Actieplan Mobiliteit is in 2018 vastgesteld. Vanuit de drie pijlers “veilig, bereikbaar en gezond” is in 2019 gestart met de uitvoering. Onderdeel hiervan zijn de voorbereidingen voor het opstellen van de Mobiliteitsagenda. De Mobiliteitsagenda waarin onze projecten, prioritering en benodigde middelen zijn opgenomen, zal in 2020 verder vorm krijgen.
Bij de herinrichting van wegen en de integrale inrichting van de openbare ruimte is een goede balans tussen veiligheid, bereikbaarheid en gezondheid belangrijk. Vanuit deze waarden zijn we het gesprek aangegaan met inwoners, ondernemers en andere gesprekspartners. Deze gesprekken hebben afgelopen jaar onder andere plaatsgevonden via de klankbordgroep Fietsstad, diverse informatiebijeenkomsten en het Mobiliteitsplatform Vlaardingen, waar onder andere de IKV (Industriële Kring Vlaardingen), DPV (DetailhandelsPlatform) en bewonersvertegenwoordigers betrokken zijn.
Wij maken als gemeente onderdeel uit van de gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), waarbij het Economisch Vestigingsklimaat en de Vervoersautoriteit de twee centrale thema’s zijn. Samen met de regio werken we aan het verbeteren van fietspaden, CO2-reductie wegverkeer en een goed functionerend openbaar vervoersnetwerk. Een belangrijk moment was 30 september 2019, de dag waarop de Hoekse Lijn in exploitatie is gegaan.
We werkten in 2019 nauw samen met de regionale partijen en Rijkswaterstaat aan een optimale inpassing van de Blankenburgverbinding. De afspraken met de regionale partijen en Rijkswaterstaat werden vastgelegd in de regionale bestuursovereenkomst Blankenburgverbinding voor het Kwaliteitsprogramma en de bilaterale bestuursovereenkomst Blankenburgverbinding. Inmiddels is de uitvoering van het project gestart. Verder zijn we als gemeente op regionaal niveau betrokken bij de planvorming voor de verbreding van de A4 Haaglanden.
Veel tijd en energie is gestoken in de voorbereidingen voor een eventuele “no deal” Brexit in verband de veerdienstterminal van DFDS aan de Vulcaanweg in Vlaardingen. Rijkswaterstaat heeft een verkeerscirculatieplan opgesteld en er zijn tijdelijke parkeerterreinen ingericht. Wij hebben daarbij intensief getoetst op onze randvoorwaarden, zoals het voorkomen van overlast voor omwonenden en het borgen van de doorstroming en de veiligheid.
Verder hebben we op diverse wegen in de stad onderzoeken uitgevoerd en snelheidsmetingen gedaan, om zo de verkeersstromen goed te kunnen monitoren en eventueel te beïnvloeden. Ook worden snelheidsinformatiedisplays ("smileys") ingezet om meer bewustwording onder weggebruikers te creëren.
Ook is in 2019 hard gewerkt aan het verder optimaliseren en ontwikkelen van de gladheidsbestrijding. Onderdeel daarvan is een nieuw te openen gladheidsmeetpunt, waarmee we nog beter de gladheid op bruggen en fietspaden kunnen monitoren. In combinatie met een nieuw strooiroute-systeem kunnen we zo efficiënt en gericht mogelijk strooien.