- 
			Blz. 1
		
			
			Jaarstukken 2019
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 3
		
			
			Raadsvoorstel
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Aanhef en inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 5
		
			
			Financieel resultaat 2019
		
	
 
	- 
			Blz. 6
		
			
			Financiële afwijkingen
		
	
 
	- 
			Blz. 7
		
			
			Bestemming van het resultaat
		
	
 
	- 
			Blz. 8
		
			
			Rechtmatigheid en accountantsverklaring
		
	
 
	- 
			Blz. 9
		
			
			Overige financiële ontwikkelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 10
		
			
			Voorstel
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 11
		
			
			Raadsbesluit
		
			
	- 
			Blz. 12
		
			
			Raadsbesluit
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 13
		
			
			De jaarrekening in één oogopslag
		
	
 
	- 
			Blz. 14
		
			
			Bestuur, participatie en dienstverlening
		
			
	- 
			Blz. 15
		
			
			Terugblik
		
	
 
	- 
			Blz. 16
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 17
		
			
			Ambitie 1 - Bestuur en participatie
		
			
	- 
			Blz. 18
		
			
			We stellen een Toekomstvisie voor de gemeente Vlaardingen op.
		
	
 
	- 
			Blz. 19
		
			
			We experimenteren met nieuwe vormen van democratie.
		
	
 
	- 
			Blz. 20
		
			
			Participatiebeleid wordt steeds meer in de staande organisatie ondergebracht.
		
	
 
	- 
			Blz. 21
		
			
			We adviseren en ondersteunen jaarlijks tientallen initiatieven vanuit de samenleving.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 22
		
			
			Ambitie 2 - Dienstverlening
		
			
	- 
			Blz. 23
		
			
			We bevorderen dat onze klanten meer gebruik maken van digitale transacties.
		
	
 
	- 
			Blz. 24
		
			
			De gemeente is via meerdere kanalen bereikbaar (website, sociale media, balie, telefoon etc.)
		
	
 
	- 
			Blz. 25
		
			
			We werken aan een betere ontsluiting van onze systemen.
		
	
 
	- 
			Blz. 26
		
			
			We ontwikkelen onze dienstverlening mét de stad.
		
	
 
	- 
			Blz. 27
		
			
			We organiseren een themabijeenkomst over digitale dienstverlening.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 28
		
			
			Ambitie 3 - Inkoop
		
			
	- 
			Blz. 29
		
			
			We stellen een nieuw inkoop- en aanbestedingsbeleid op.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 30
		
			
			Ambitie 4 - Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 31
		
			
			We werken met een vaste bezetting en een (flexibele) schil.
		
	
 
	- 
			Blz. 32
		
			
			We verhogen de kwaliteit van de organisatie.
		
	
 
	- 
			Blz. 33
		
			
			We zetten ons management in als coaches.
		
	
 
	- 
			Blz. 34
		
			
			We sturen op meer balans in de (leeftijds)opbouw van ons personeelsbestand.
		
	
 
	- 
			Blz. 35
		
			
			We ontwikkelen een Cloudstrategie.
		
	
 
	- 
			Blz. 36
		
			
			We ontwikkelen een ICT-samenwerkingsomgeving.
		
	
 
	- 
			Blz. 37
		
			
			We zetten in op het verder ontwikkelen en borgen van onze Business Intelligence.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 38
		
			
			Verplichte indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 39
		
			
			Financieel verslag programma Bestuur, participatie en dienstverlening
		
	
 
	- 
			Blz. 40
		
			
			Investeringen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 41
		
			
			Veiligheid en handhaving
		
			
	- 
			Blz. 42
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 43
		
			
			Ambitie 5 - Veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 44
		
			
			We stellen voor de periode 2020-2023 een Integraal Veiligheidsplan op.
		
	
 
	- 
			Blz. 45
		
			
			We intensiveren de aanpak van woonoverlast en ondermijning.
		
	
 
	- 
			Blz. 46
		
			
			We geven uitvoering aan het vigerende veiligheidsplan.
		
	
 
	- 
			Blz. 47
		
			
			We geven invulling aan de ingezette professionalisering van Toezicht en Handhaving.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 48
		
			
			Verplichte indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 49
		
			
			Financieel verslag programma Veiligheid en handhaving
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 50
		
			
			Groen en milieu
		
			
	- 
			Blz. 51
		
			
			Terugblik
		
	
 
	- 
			Blz. 52
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 53
		
			
			Ambitie 6 - Buitenruimte doet ertoe
		
			
	- 
			Blz. 54
		
			
			We voeren het Groenplan 'Vlaardingen blijvend groen' uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 55
		
			
			Participatie is een belangrijk middel om inwoners te betrekken bij onze stad.
		
	
 
	- 
			Blz. 56
		
			
			We ondersteunen de Federatie Broekpolder bij hun ambitie om de Broekpolder aantrekkelijker te maken voor verschillende groepen bezoekers.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 57
		
			
			Ambitie 7 - Afval en riolering
		
			
	- 
			Blz. 58
		
			
			We bereiden een keuzenotitie voor over nascheiding.
		
	
 
	- 
			Blz. 59
		
			
			We voeren het bestaande Beleidsplan Huishoudelijk Afval uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 60
		
			
			De ondergrondse afvalcontainers zijn geplaatst.
		
	
 
	- 
			Blz. 61
		
			
			We stellen een Klimaatadaptatiestrategie op.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 62
		
			
			Ambitie 8 - Milieu en duurzaamheid
		
			
	- 
			Blz. 63
		
			
			Er vindt een vertaling plaats van de regionale energiestrategie naar een lokaal energieakkoord.
		
	
 
	- 
			Blz. 64
		
			
			We dringen het energiegebruik en de CO2-emissie verder terug.
		
	
 
	- 
			Blz. 65
		
			
			Biodiversiteit blijft een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 66
		
			
			Verplichte indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 67
		
			
			Financieel verslag programma Groen en milieu
		
	
 
	- 
			Blz. 68
		
			
			Investeringen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 69
		
			
			Verkeer en mobiliteit
		
			
	- 
			Blz. 70
		
			
			Terugblik
		
	
 
	- 
			Blz. 71
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 72
		
			
			Ambitie 9 - Bereikbaarheid
		
			
	- 
			Blz. 73
		
			
			We geven na vaststelling uitvoering aan het Actieplan Mobiliteit.
		
	
 
	- 
			Blz. 74
		
			
			We maken de verschillende ontwikkelrichtingen van de optimalisatie van de Marathonweg inzichtelijk.
		
	
 
	- 
			Blz. 75
		
			
			We voeren onder de noemer Prettig parkeren' een pakket aan passende maatregelen uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 76
		
			
			We stellen een nieuwe Nota Parkeernormen op.
		
	
 
	- 
			Blz. 77
		
			
			We onderzoeken hoe het Unileverterrein inclusief de aangrenzende bedrijventerreinen adequaat kan worden ontsloten voor verkeer.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 78
		
			
			Ambitie 10 - Verkeersveiligheid
		
			
	- 
			Blz. 79
		
			
			Bij de (her)inrichting van het openbaar gebied houden we rekening met de verkeersdeelnemer.
		
	
 
	- 
			Blz. 80
		
			
			We leggen een rotonde aan op het kruispunt van Hogendorplaan - Rotterdamseweg.
		
	
 
	- 
			Blz. 81
		
			
			We verbeteren de aansluiting op de Abel Tasmanlaan.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 82
		
			
			Ambitie 11 - Vlaardingen fietsstad
		
			
	- 
			Blz. 83
		
			
			We hebben 10 actiepunten benoemd hoe we Vlaardingen voor 2022 de beste fietsstad van Nederland maken.
		
	
 
	- 
			Blz. 84
		
			
			We werken aan de metropolitane fietsroute Rotterdam - Naaldwijk, via Schiedam, Vlaardingen en Maassluis.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 85
		
			
			Verplichte indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 86
		
			
			Financieel verslag programma Verkeer en mobiliteit
		
	
 
	- 
			Blz. 87
		
			
			Investeringen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 88
		
			
			Wonen
		
			
	- 
			Blz. 89
		
			
			Terugblik
		
	
 
	- 
			Blz. 90
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 91
		
			
			Ambitie 12 - Wonen en woningvoorraad
		
			
	- 
			Blz. 92
		
			
			We realiseren een evenwichtige woningvoorraad net een goede afstemming tussen vraag en aanbod.
		
	
 
	- 
			Blz. 93
		
			
			De betaalbaarheid van wonen laten we zoveel als mogelijk aansluiten op besteedbaar inkomen.
		
	
 
	- 
			Blz. 94
		
			
			We voeren diverse bouwprojecten uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 95
		
			
			We stellen een keuzenotitie op voor de huisvesting van arbeidsmigranten.
		
	
 
	- 
			Blz. 96
		
			
			We organiseren een themabijeenkomst over de systematiek van de regionale verdeling van en afspraken omtrent het sociale woningbouwprogramma.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 97
		
			
			Ambitie 13 - Stadsgezicht
		
			
	- 
			Blz. 98
		
			
			Bij verloedering van panden schrijven wij de eigenaren aan.
		
	
 
	- 
			Blz. 99
		
			
			We blijven het Servicepunt Woningverbetering inzetten.
		
	
 
	- 
			Blz. 100
		
			
			We houden bij de ontwikkeling van het Unileverterrein specifiek rekening met de mogelijkheden tot behoud van het erfgoed en hergebruik van de laboratoria.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 101
		
			
			Verplichte indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 102
		
			
			Financieel verslag programma Wonen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 103
		
			
			Onderwijs, economie en haven
		
			
	- 
			Blz. 104
		
			
			Terugblik
		
	
 
	- 
			Blz. 105
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 106
		
			
			Ambitie 14 - Onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 107
		
			
			We verkennen de mogelijkheden voor kwaliteitsverbetering in het onderwijs.
		
	
 
	- 
			Blz. 108
		
			
			We leggen een nieuw IHP ter besluitvorming voor en starten met de uitvoering van het IHP.
		
	
 
	- 
			Blz. 109
		
			
			We stellen een raadsvoorstel op over het onderwijsachterstandenbeleid.
		
	
 
	- 
			Blz. 110
		
			
			We stellen een raadsvoorstel op over de vorming van integrale kindcentra.
		
	
 
	- 
			Blz. 111
		
			
			We stellen een ontwikkelagenda op voor passend onderwijs en jeugdzorg.
		
	
 
	- 
			Blz. 112
		
			
			We gaan door met de Food Innovation Academy (FIA) in samenwerking met het onderwijsveld en ondernemers.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 113
		
			
			Ambitie 15 - Economie
		
			
	- 
			Blz. 114
		
			
			We voeren het Centrumplan Binnenstad uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 115
		
			
			We actualiseren het Actieplan Economie.
		
	
 
	- 
			Blz. 116
		
			
			We actualiseren de Horecanota, de Evenementennota en de Evenementenagenda.
		
	
 
	- 
			Blz. 117
		
			
			We stellen een raadsvoorstel op over de invoering van een leegstandsverordening
		
	
 
	- 
			Blz. 118
		
			
			We werken aan het in technisch goede staat houden van de kades en glooiingen.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 119
		
			
			Verplichte indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 120
		
			
			Financieel verslag programma Onderwijs, economie en haven
		
	
 
	- 
			Blz. 121
		
			
			Investeringen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 122
		
			
			Sociaal domein
		
			
	- 
			Blz. 123
		
			
			Terugblik
		
	
 
	- 
			Blz. 124
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 125
		
			
			Ambitie 16 - Regie over eigen leven
		
			
	- 
			Blz. 126
		
			
			We versterken ons preventiegerichte voorzieningenaanbod via het beschikbare innovatie- en transformatiebudget.
		
	
 
	- 
			Blz. 127
		
			
			We versterken de informatievoorziening en communicatie over onafhankelijke cliëntondersteuning.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 128
		
			
			Ambitie 17 - Zelfstandig functioneren
		
			
	- 
			Blz. 129
		
			
			We evalueren de wijkteams in Vlaardingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 130
		
			
			We actualiseren ons mantelzorg- en vrijwilligersbeleid.
		
	
 
	- 
			Blz. 131
		
			
			We verstrekken maatwerkvoorzieningen in de vorm van Zorg in natura of door verstrekking van een Persoonsgebonden budget.
		
	
 
	- 
			Blz. 132
		
			
			We bieden mensen tussen 18-27 jaar met licht verstandelijke beperkingen de mogelijkheid om tijdelijk gebruik te maken van 'Beschermd wonen'.
		
	
 
	- 
			Blz. 133
		
			
			We zorgen voor passende huisvesting van mensen met een Vlaardingse achtergrond die in eerste instantie als daklozen zijn opgevangen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 134
		
			
			Ambitie 18 - Jeugd
		
			
	- 
			Blz. 135
		
			
			We stellen een ontwikkelagenda vast en maken een begin met de uitvoering.
		
	
 
	- 
			Blz. 136
		
			
			Het Jongeren Interventieteam draagt ertoe bij dat jongeren die tot hun 18e gebruik maakten van jeugdhulp ook vanaf hun 18e adequaat worden ondersteund.
		
	
 
	- 
			Blz. 137
		
			
			We voeren het stembusakkoord 'Jongeren op gezond gewicht )JOGG)' uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 138
		
			
			We verkennen de mogelijkheden van het armoedebeleid (startnotitie).
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 139
		
			
			Ambitie 19 - Integratie en diversiteit
		
			
	- 
			Blz. 140
		
			
			We ontwikkelen nieuw beleid inzake integratie, in aansluiting op de wetgeving uit 2017 en de voornemens uit het regeerakkoord.
		
	
 
	- 
			Blz. 141
		
			
			We nemen deel aan de landelijke samenwerking Regenboogsteden 2019-2022.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 142
		
			
			Ambitie 20 - Resultaatsturing
		
			
	- 
			Blz. 143
		
			
			We leveren de Monitor Sociaal Domein op.
		
	
 
	- 
			Blz. 144
		
			
			In 2019 vindt een onafhankelijk onderzoek plaats naar de bedrijfsvoering van Stroomopwaarts.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 145
		
			
			Verplichte indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 146
		
			
			Financieel verslag programma Sociaal domein
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 147
		
			
			Kunst, cultuur en erfgoed
		
			
	- 
			Blz. 148
		
			
			Terugblik
		
	
 
	- 
			Blz. 149
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 150
		
			
			Ambitie 21 - Kunst, cultuur en erfgoed
		
			
	- 
			Blz. 151
		
			
			We monitoren de ontwikkelingen van Museum Vlaardingen en de nieuwe fusieorganisaties Bibliotheek Maassluis I Midden-Delfland  I Vlaardingen en stichting Stadspodia.
		
	
 
	- 
			Blz. 152
		
			
			We maken een aanzet om te komen tot een nieuw cultuurbeleid in 2020.
		
	
 
	- 
			Blz. 153
		
			
			We starten met de uitvoering van de kadernota Vlaardings Erfgoed.
		
	
 
	- 
			Blz. 154
		
			
			We zetten de energie en het enthousiasme van de viering en herdenking van de Slag bij Vlaardingen in om het thema ook in de komende jaren terug te laten keren.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 155
		
			
			Verplichte indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 156
		
			
			Financieel verslag programma Kunst, cultuur en erfgoed
		
	
 
	- 
			Blz. 157
		
			
			Investeringen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 158
		
			
			Sport en recreatie
		
			
	- 
			Blz. 159
		
			
			Terugblik
		
	
 
	- 
			Blz. 160
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 161
		
			
			Ambitie 22 - Inclusief sporten en bewegen
		
			
	- 
			Blz. 162
		
			
			We maken een doorvertaling naar een Vlaardings Sportakkoord.
		
	
 
	- 
			Blz. 163
		
			
			We geven uitvoering aan de Brede Regeling Combinatiefuncties.
		
	
 
	- 
			Blz. 164
		
			
			We zetten de JOGG-aanpak en Cool2BFit Vlaardingen voort.
		
	
 
	- 
			Blz. 165
		
			
			We geven uitvoering aan het derde jaar van de interventie  Gezond Oud Worden in Vlaardingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 166
		
			
			We zetten in op verenigingsondersteuning.
		
	
 
	- 
			Blz. 167
		
			
			We breiden het YETS-project uit naar de wijk Holy.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 168
		
			
			Ambitie 23 - Duurzame sportinfrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 169
		
			
			We sluiten aan bij de Routekaart en een expertisecentrum vanuit het ministerie van VWS en de VSG.
		
	
 
	- 
			Blz. 170
		
			
			Beide nieuwe sporthallen in de Westwijk (Erasmusplein en Claudius Civilislaan) worden in 2019 energieneutraal opgeleverd.
		
	
 
	- 
			Blz. 171
		
			
			Bij een tweetal voetbalverenigingen vervangen we een kunstgrasveld, plaatsen we LED verlichting en vervangen we de armaturen.
		
	
 
	- 
			Blz. 172
		
			
			We zetten de verhuizing en verplaatsing van de scouting en de volkstuinen voort in 2019.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 173
		
			
			Ambitie 24 - Recreatie
		
			
	- 
			Blz. 174
		
			
			Tijdens de reguliere jaarlijkse inspecties van speelvoorzieningen en het uitvoeren van kleine reparaties, wordt ook kwaliteitsonderzoek gedaan.
		
	
 
	- 
			Blz. 175
		
			
			Bij vervanging brengen we in samenspraak met de omwonenden de speelbehoefte in kaart voor kinderen en jongeren.
		
	
 
	- 
			Blz. 176
		
			
			We werken het definitieve ontwerp uit van de Vlaardingse projecten uit het Kwaliteitsprogramma 'Nieuw Waterland'.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 177
		
			
			Verplichte indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 178
		
			
			Financieel verslag programma Sport en recreatie
		
	
 
	- 
			Blz. 179
		
			
			Investeringen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 180
		
			
			Financiën
		
			
	- 
			Blz. 181
		
			
			Doelstellingen
		
			
	- 
			Blz. 182
		
			
			Ambitie 25 - Financiën
		
			
	- 
			Blz. 183
		
			
			We versterken de Algemene reserve en de solvabiliteit door te blijven sparen en incidentele voordelen aan de reserve toe te voegen.
		
	
 
	- 
			Blz. 184
		
			
			Twee maal per jaar verschaffen we inzicht in de prognoses, ontwikkelingen en risico's van grondexploitaties met het (tussentijds) Meerjarenprogramma Grondzaken.
		
	
 
	- 
			Blz. 185
		
			
			We vertalen rijksmiddelen, in principe, door in de gemeentelijke begroting (in = uit)
		
	
 
	- 
			Blz. 186
		
			
			We brengen in beeld welke lokale lasten er in Vlaardingen zijn.
		
	
 
	- 
			Blz. 187
		
			
			We inventariseren de bovenwettelijke taken.
		
	
 
	- 
			Blz. 188
		
			
			We zetten optimaal in op externe financiering.
		
	
 
	- 
			Blz. 189
		
			
			We treffen beheersmaatregelen om de risico's te verminderen.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 190
		
			
			Verplichte indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 191
		
			
			Financieel verslag programma Financien
		
	
 
	- 
			Blz. 192
		
			
			Algemene dekkingsmiddelen en de kosten van overhead
		
	
 
	- 
			Blz. 193
		
			
			Post onvoorzien
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 194
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 195
		
			
			Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 196
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 197
		
			
			Beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 198
		
			
			Kwijtschelding
		
	
 
	- 
			Blz. 199
		
			
			Woonlasten (lokale lastendruk)
		
	
 
	- 
			Blz. 200
		
			
			Woonlasten (vergelijking met andere gemeenten en landelijk gemiddelde)
		
	
 
	- 
			Blz. 201
		
			
			De belastingen, heffingen en retributies van de gemeente
		
	
 
	- 
			Blz. 202
		
			
			Kostendekkendheid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 203
		
			
			Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 204
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 205
		
			
			Aanwezige weerstandscapaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 206
		
			
			Gewenste weerstandscapaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 207
		
			
			Risico's
		
	
 
	- 
			Blz. 208
		
			
			Kengetallen weerstandsvermogen
		
	
 
	- 
			Blz. 209
		
			
			Netto schuldquote
		
	
 
	- 
			Blz. 210
		
			
			Solvabiliteitsratio
		
	
 
	- 
			Blz. 211
		
			
			Grondexploitatie
		
	
 
	- 
			Blz. 212
		
			
			Structurele exploitatieruimte
		
	
 
	- 
			Blz. 213
		
			
			Belastingcapaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 214
		
			
			Samenvatting en conclusie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 215
		
			
			Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 216
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 217
		
			
			Financiën algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 218
		
			
			Wegen en civieltechnische kunstwerken
		
	
 
	- 
			Blz. 219
		
			
			Riolering en grondwater
		
	
 
	- 
			Blz. 220
		
			
			Waterbodems
		
	
 
	- 
			Blz. 221
		
			
			Groenvoorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 222
		
			
			Kades en glooiingen
		
	
 
	- 
			Blz. 223
		
			
			Oppervlaktewater
		
	
 
	- 
			Blz. 224
		
			
			Ondergrondse containers
		
	
 
	- 
			Blz. 225
		
			
			Speeltoestellen
		
	
 
	- 
			Blz. 226
		
			
			Openbare verlichting
		
	
 
	- 
			Blz. 227
		
			
			Verkeersregelinstallaties
		
	
 
	- 
			Blz. 228
		
			
			Gebouwen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 229
		
			
			Financiering
		
			
	- 
			Blz. 230
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 231
		
			
			Financiering
		
	
 
	- 
			Blz. 232
		
			
			Renterisico's
		
	
 
	- 
			Blz. 233
		
			
			Debiteurenrisico uitstaande gelden
		
	
 
	- 
			Blz. 234
		
			
			Renteresultaat 2019
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 235
		
			
			Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 236
		
			
			Organisatieontwikkeling
		
	
 
	- 
			Blz. 237
		
			
			Investeren in medewerkers
		
	
 
	- 
			Blz. 238
		
			
			Aantrekken en behouden van het juiste talent
		
	
 
	- 
			Blz. 239
		
			
			Formatie, bezetting en inhuur gelden
		
	
 
	- 
			Blz. 240
		
			
			Ziekteverzuim
		
	
 
	- 
			Blz. 241
		
			
			Inkoop
		
	
 
	- 
			Blz. 242
		
			
			Administratieve organisatie en interne controle
		
	
 
	- 
			Blz. 243
		
			
			Informatisering
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 244
		
			
			Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 245
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 246
		
			
			Taak van de gemeente
		
	
 
	- 
			Blz. 247
		
			
			Wijze waarop het grondbeleid gestalte krijgt
		
	
 
	- 
			Blz. 248
		
			
			De grondprijsbenadering
		
	
 
	- 
			Blz. 249
		
			
			Vormen van exploitatie
		
	
 
	- 
			Blz. 250
		
			
			Actualisatie en herziening
		
	
 
	- 
			Blz. 251
		
			
			Positieve vooruitzichten
		
	
 
	- 
			Blz. 252
		
			
			Erfpachtexploitatie
		
	
 
	- 
			Blz. 253
		
			
			Kostenverhaal
		
	
 
	- 
			Blz. 254
		
			
			Toelichting op ontwikkelingen wijzigingen Besluit Begroting Verantwoording (BBV)
		
	
 
	- 
			Blz. 255
		
			
			Vennootschapsbelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 256
		
			
			Stand van zaken grond- en bouwexploitaties
		
	
 
	- 
			Blz. 257
		
			
			Stand van zaken Materiële vaste activa / strategische gronden
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 258
		
			
			Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 259
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 260
		
			
			Visie verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 261
		
			
			Financiële risico's verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 262
		
			
			Overzicht verbonden partijen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 263
		
			
			Jaarrekening
		
			
	- 
			Blz. 264
		
			
			Balans per 31 december 2019
		
			
	- 
			Blz. 265
		
			
			Balans per 31-12-2019
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 266
		
			
			Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
		
			
	- 
			Blz. 267
		
			
			Overzicht van baten en lasten
		
	
 
	- 
			Blz. 268
		
			
			Nadere specificatie baten en lasten, inclusief inzicht in overhead
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 269
		
			
			Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
		
			
	- 
			Blz. 270
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 271
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 272
		
			
			Vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 273
		
			
			Vlottende activa
		
	
 
	- 
			Blz. 274
		
			
			Vaste passiva
		
	
 
	- 
			Blz. 275
		
			
			Niet uit  de balans blijkende verplichtingen
		
	
 
	- 
			Blz. 276
		
			
			Overzicht van baten en lasten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 277
		
			
			Toelichting op de balans
		
			
	- 
			Blz. 278
		
			
			Activa
		
	
 
	- 
			Blz. 279
		
			
			A. Vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 280
		
			
			A.01 Immateriële vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 281
		
			
			A.1 Materiële vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 282
		
			
			A.2 Financiële vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 283
		
			
			B. Vlottende activa
		
	
 
	- 
			Blz. 284
		
			
			B.1 Voorraden
		
	
 
	- 
			Blz. 285
		
			
			B.2 Uitzettingen < 1 jaar
		
	
 
	- 
			Blz. 286
		
			
			B.3 Liquide middelen
		
	
 
	- 
			Blz. 287
		
			
			B.4 Overlopende activa
		
	
 
	- 
			Blz. 288
		
			
			Passiva
		
	
 
	- 
			Blz. 289
		
			
			C. Vaste passiva
		
	
 
	- 
			Blz. 290
		
			
			C.1 Eigen vermogen
		
	
 
	- 
			Blz. 291
		
			
			C.2 Voorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 292
		
			
			C.3 Vaste schulden
		
	
 
	- 
			Blz. 293
		
			
			D. Vlottende passiva
		
	
 
	- 
			Blz. 294
		
			
			D.1 Netto vlottende schulden
		
	
 
	- 
			Blz. 295
		
			
			D.2 Overlopende passiva
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 296
		
			
			Gebeurtenissen na balansdatum
		
			
	- 
			Blz. 297
		
			
			Gebeurtenissen na balansdatum
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 298
		
			
			Toelichting op het overzicht van baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 299
		
			
			Toelichting op het overzicht van baten en lasten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 300
		
			
			Toetsingskader begrotingsrechtmatigheid
		
	
 
	- 
			Blz. 301
		
			
			Overzicht van incidentele baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 302
		
			
			Incidentele baten en lasten
		
	
 
	- 
			Blz. 303
		
			
			Incidentele reservemutaties
		
	
 
	- 
			Blz. 304
		
			
			Structurele reservemutaties
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 305
		
			
			Niet uit de balans blijkende verplichtingen
		
			
	- 
			Blz. 306
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 307
		
			
			Waarborgen en garanties
		
	
 
	- 
			Blz. 308
		
			
			Inkoopovereenkomsten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 309
		
			
			Publicatie bezoldiging topinkomens
		
			
	- 
			Blz. 310
		
			
			Publicatie bezoldiging topinkomens
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 311
		
			
			EMU-saldo
		
			
	- 
			Blz. 312
		
			
			EMU-saldo
		
	
 
	- 
			Blz. 313
		
			
			Toelichting op het overzicht van het EMU-saldo
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 314
		
			
			Baten en lasten naar taakvelden
		
			
	- 
			Blz. 315
		
			
			Overzicht van baten en lasten per taakveld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 316
		
			
			SISA-verklaring
		
			
	- 
			Blz. 317
		
			
			SiSa-verklaring
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
		
			
			Activiteiten
		
	
 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap