1. Blz. 1 Jaarstukken 2019
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Raadsvoorstel
        1. Blz. 4 Aanhef en inleiding
        2. Blz. 5 Financieel resultaat 2019
        3. Blz. 6 Financiële afwijkingen
        4. Blz. 7 Bestemming van het resultaat
        5. Blz. 8 Rechtmatigheid en accountantsverklaring
        6. Blz. 9 Overige financiële ontwikkelingen
        7. Blz. 10 Voorstel
      2. Blz. 11 Raadsbesluit
        1. Blz. 12 Raadsbesluit
      3. Blz. 13 De jaarrekening in één oogopslag
      4. Blz. 14 Bestuur, participatie en dienstverlening
        1. Blz. 15 Terugblik
        2. Blz. 16 Doelstellingen
          1. Blz. 17 Ambitie 1 - Bestuur en participatie
            1. Blz. 18 We stellen een Toekomstvisie voor de gemeente Vlaardingen op.
            2. Blz. 19 We experimenteren met nieuwe vormen van democratie.
            3. Blz. 20 Participatiebeleid wordt steeds meer in de staande organisatie ondergebracht.
            4. Blz. 21 We adviseren en ondersteunen jaarlijks tientallen initiatieven vanuit de samenleving.
          2. Blz. 22 Ambitie 2 - Dienstverlening
            1. Blz. 23 We bevorderen dat onze klanten meer gebruik maken van digitale transacties.
            2. Blz. 24 De gemeente is via meerdere kanalen bereikbaar (website, sociale media, balie, telefoon etc.)
            3. Blz. 25 We werken aan een betere ontsluiting van onze systemen.
            4. Blz. 26 We ontwikkelen onze dienstverlening mét de stad.
            5. Blz. 27 We organiseren een themabijeenkomst over digitale dienstverlening.
          3. Blz. 28 Ambitie 3 - Inkoop
            1. Blz. 29 We stellen een nieuw inkoop- en aanbestedingsbeleid op.
          4. Blz. 30 Ambitie 4 - Bedrijfsvoering
            1. Blz. 31 We werken met een vaste bezetting en een (flexibele) schil.
            2. Blz. 32 We verhogen de kwaliteit van de organisatie.
            3. Blz. 33 We zetten ons management in als coaches.
            4. Blz. 34 We sturen op meer balans in de (leeftijds)opbouw van ons personeelsbestand.
            5. Blz. 35 We ontwikkelen een Cloudstrategie.
            6. Blz. 36 We ontwikkelen een ICT-samenwerkingsomgeving.
            7. Blz. 37 We zetten in op het verder ontwikkelen en borgen van onze Business Intelligence.
        3. Blz. 38 Verplichte indicatoren
        4. Blz. 39 Financieel verslag programma Bestuur, participatie en dienstverlening
        5. Blz. 40 Investeringen
      5. Blz. 41 Veiligheid en handhaving
        1. Blz. 42 Doelstellingen
          1. Blz. 43 Ambitie 5 - Veiligheid
            1. Blz. 44 We stellen voor de periode 2020-2023 een Integraal Veiligheidsplan op.
            2. Blz. 45 We intensiveren de aanpak van woonoverlast en ondermijning.
            3. Blz. 46 We geven uitvoering aan het vigerende veiligheidsplan.
            4. Blz. 47 We geven invulling aan de ingezette professionalisering van Toezicht en Handhaving.
        2. Blz. 48 Verplichte indicatoren
        3. Blz. 49 Financieel verslag programma Veiligheid en handhaving
      6. Blz. 50 Groen en milieu
        1. Blz. 51 Terugblik
        2. Blz. 52 Doelstellingen
          1. Blz. 53 Ambitie 6 - Buitenruimte doet ertoe
            1. Blz. 54 We voeren het Groenplan 'Vlaardingen blijvend groen' uit.
            2. Blz. 55 Participatie is een belangrijk middel om inwoners te betrekken bij onze stad.
            3. Blz. 56 We ondersteunen de Federatie Broekpolder bij hun ambitie om de Broekpolder aantrekkelijker te maken voor verschillende groepen bezoekers.
          2. Blz. 57 Ambitie 7 - Afval en riolering
            1. Blz. 58 We bereiden een keuzenotitie voor over nascheiding.
            2. Blz. 59 We voeren het bestaande Beleidsplan Huishoudelijk Afval uit.
            3. Blz. 60 De ondergrondse afvalcontainers zijn geplaatst.
            4. Blz. 61 We stellen een Klimaatadaptatiestrategie op.
          3. Blz. 62 Ambitie 8 - Milieu en duurzaamheid
            1. Blz. 63 Er vindt een vertaling plaats van de regionale energiestrategie naar een lokaal energieakkoord.
            2. Blz. 64 We dringen het energiegebruik en de CO2-emissie verder terug.
            3. Blz. 65 Biodiversiteit blijft een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid.
        3. Blz. 66 Verplichte indicatoren
        4. Blz. 67 Financieel verslag programma Groen en milieu
        5. Blz. 68 Investeringen
      7. Blz. 69 Verkeer en mobiliteit
        1. Blz. 70 Terugblik
        2. Blz. 71 Doelstellingen
          1. Blz. 72 Ambitie 9 - Bereikbaarheid
            1. Blz. 73 We geven na vaststelling uitvoering aan het Actieplan Mobiliteit.
            2. Blz. 74 We maken de verschillende ontwikkelrichtingen van de optimalisatie van de Marathonweg inzichtelijk.
            3. Blz. 75 We voeren onder de noemer Prettig parkeren' een pakket aan passende maatregelen uit.
            4. Blz. 76 We stellen een nieuwe Nota Parkeernormen op.
            5. Blz. 77 We onderzoeken hoe het Unileverterrein inclusief de aangrenzende bedrijventerreinen adequaat kan worden ontsloten voor verkeer.
          2. Blz. 78 Ambitie 10 - Verkeersveiligheid
            1. Blz. 79 Bij de (her)inrichting van het openbaar gebied houden we rekening met de verkeersdeelnemer.
            2. Blz. 80 We leggen een rotonde aan op het kruispunt van Hogendorplaan - Rotterdamseweg.
            3. Blz. 81 We verbeteren de aansluiting op de Abel Tasmanlaan.
          3. Blz. 82 Ambitie 11 - Vlaardingen fietsstad
            1. Blz. 83 We hebben 10 actiepunten benoemd hoe we Vlaardingen voor 2022 de beste fietsstad van Nederland maken.
            2. Blz. 84 We werken aan de metropolitane fietsroute Rotterdam - Naaldwijk, via Schiedam, Vlaardingen en Maassluis.
        3. Blz. 85 Verplichte indicatoren
        4. Blz. 86 Financieel verslag programma Verkeer en mobiliteit
        5. Blz. 87 Investeringen
      8. Blz. 88 Wonen
        1. Blz. 89 Terugblik
        2. Blz. 90 Doelstellingen
          1. Blz. 91 Ambitie 12 - Wonen en woningvoorraad
            1. Blz. 92 We realiseren een evenwichtige woningvoorraad net een goede afstemming tussen vraag en aanbod.
            2. Blz. 93 De betaalbaarheid van wonen laten we zoveel als mogelijk aansluiten op besteedbaar inkomen.
            3. Blz. 94 We voeren diverse bouwprojecten uit.
            4. Blz. 95 We stellen een keuzenotitie op voor de huisvesting van arbeidsmigranten.
            5. Blz. 96 We organiseren een themabijeenkomst over de systematiek van de regionale verdeling van en afspraken omtrent het sociale woningbouwprogramma.
          2. Blz. 97 Ambitie 13 - Stadsgezicht
            1. Blz. 98 Bij verloedering van panden schrijven wij de eigenaren aan.
            2. Blz. 99 We blijven het Servicepunt Woningverbetering inzetten.
            3. Blz. 100 We houden bij de ontwikkeling van het Unileverterrein specifiek rekening met de mogelijkheden tot behoud van het erfgoed en hergebruik van de laboratoria.
        3. Blz. 101 Verplichte indicatoren
        4. Blz. 102 Financieel verslag programma Wonen
      9. Blz. 103 Onderwijs, economie en haven
        1. Blz. 104 Terugblik
        2. Blz. 105 Doelstellingen
          1. Blz. 106 Ambitie 14 - Onderwijs
            1. Blz. 107 We verkennen de mogelijkheden voor kwaliteitsverbetering in het onderwijs.
            2. Blz. 108 We leggen een nieuw IHP ter besluitvorming voor en starten met de uitvoering van het IHP.
            3. Blz. 109 We stellen een raadsvoorstel op over het onderwijsachterstandenbeleid.
            4. Blz. 110 We stellen een raadsvoorstel op over de vorming van integrale kindcentra.
            5. Blz. 111 We stellen een ontwikkelagenda op voor passend onderwijs en jeugdzorg.
            6. Blz. 112 We gaan door met de Food Innovation Academy (FIA) in samenwerking met het onderwijsveld en ondernemers.
          2. Blz. 113 Ambitie 15 - Economie
            1. Blz. 114 We voeren het Centrumplan Binnenstad uit.
            2. Blz. 115 We actualiseren het Actieplan Economie.
            3. Blz. 116 We actualiseren de Horecanota, de Evenementennota en de Evenementenagenda.
            4. Blz. 117 We stellen een raadsvoorstel op over de invoering van een leegstandsverordening
            5. Blz. 118 We werken aan het in technisch goede staat houden van de kades en glooiingen.
        3. Blz. 119 Verplichte indicatoren
        4. Blz. 120 Financieel verslag programma Onderwijs, economie en haven
        5. Blz. 121 Investeringen
      10. Blz. 122 Sociaal domein
        1. Blz. 123 Terugblik
        2. Blz. 124 Doelstellingen
          1. Blz. 125 Ambitie 16 - Regie over eigen leven
            1. Blz. 126 We versterken ons preventiegerichte voorzieningenaanbod via het beschikbare innovatie- en transformatiebudget.
            2. Blz. 127 We versterken de informatievoorziening en communicatie over onafhankelijke cliëntondersteuning.
          2. Blz. 128 Ambitie 17 - Zelfstandig functioneren
            1. Blz. 129 We evalueren de wijkteams in Vlaardingen.
            2. Blz. 130 We actualiseren ons mantelzorg- en vrijwilligersbeleid.
            3. Blz. 131 We verstrekken maatwerkvoorzieningen in de vorm van Zorg in natura of door verstrekking van een Persoonsgebonden budget.
            4. Blz. 132 We bieden mensen tussen 18-27 jaar met licht verstandelijke beperkingen de mogelijkheid om tijdelijk gebruik te maken van 'Beschermd wonen'.
            5. Blz. 133 We zorgen voor passende huisvesting van mensen met een Vlaardingse achtergrond die in eerste instantie als daklozen zijn opgevangen.
          3. Blz. 134 Ambitie 18 - Jeugd
            1. Blz. 135 We stellen een ontwikkelagenda vast en maken een begin met de uitvoering.
            2. Blz. 136 Het Jongeren Interventieteam draagt ertoe bij dat jongeren die tot hun 18e gebruik maakten van jeugdhulp ook vanaf hun 18e adequaat worden ondersteund.
            3. Blz. 137 We voeren het stembusakkoord 'Jongeren op gezond gewicht )JOGG)' uit.
            4. Blz. 138 We verkennen de mogelijkheden van het armoedebeleid (startnotitie).
          4. Blz. 139 Ambitie 19 - Integratie en diversiteit
            1. Blz. 140 We ontwikkelen nieuw beleid inzake integratie, in aansluiting op de wetgeving uit 2017 en de voornemens uit het regeerakkoord.
            2. Blz. 141 We nemen deel aan de landelijke samenwerking Regenboogsteden 2019-2022.
          5. Blz. 142 Ambitie 20 - Resultaatsturing
            1. Blz. 143 We leveren de Monitor Sociaal Domein op.
            2. Blz. 144 In 2019 vindt een onafhankelijk onderzoek plaats naar de bedrijfsvoering van Stroomopwaarts.
        3. Blz. 145 Verplichte indicatoren
        4. Blz. 146 Financieel verslag programma Sociaal domein
      11. Blz. 147 Kunst, cultuur en erfgoed
        1. Blz. 148 Terugblik
        2. Blz. 149 Doelstellingen
          1. Blz. 150 Ambitie 21 - Kunst, cultuur en erfgoed
            1. Blz. 151 We monitoren de ontwikkelingen van Museum Vlaardingen en de nieuwe fusieorganisaties Bibliotheek Maassluis I Midden-Delfland I Vlaardingen en stichting Stadspodia.
            2. Blz. 152 We maken een aanzet om te komen tot een nieuw cultuurbeleid in 2020.
            3. Blz. 153 We starten met de uitvoering van de kadernota Vlaardings Erfgoed.
            4. Blz. 154 We zetten de energie en het enthousiasme van de viering en herdenking van de Slag bij Vlaardingen in om het thema ook in de komende jaren terug te laten keren.
        3. Blz. 155 Verplichte indicatoren
        4. Blz. 156 Financieel verslag programma Kunst, cultuur en erfgoed
        5. Blz. 157 Investeringen
      12. Blz. 158 Sport en recreatie
        1. Blz. 159 Terugblik
        2. Blz. 160 Doelstellingen
          1. Blz. 161 Ambitie 22 - Inclusief sporten en bewegen
            1. Blz. 162 We maken een doorvertaling naar een Vlaardings Sportakkoord.
            2. Blz. 163 We geven uitvoering aan de Brede Regeling Combinatiefuncties.
            3. Blz. 164 We zetten de JOGG-aanpak en Cool2BFit Vlaardingen voort.
            4. Blz. 165 We geven uitvoering aan het derde jaar van de interventie Gezond Oud Worden in Vlaardingen.
            5. Blz. 166 We zetten in op verenigingsondersteuning.
            6. Blz. 167 We breiden het YETS-project uit naar de wijk Holy.
          2. Blz. 168 Ambitie 23 - Duurzame sportinfrastructuur
            1. Blz. 169 We sluiten aan bij de Routekaart en een expertisecentrum vanuit het ministerie van VWS en de VSG.
            2. Blz. 170 Beide nieuwe sporthallen in de Westwijk (Erasmusplein en Claudius Civilislaan) worden in 2019 energieneutraal opgeleverd.
            3. Blz. 171 Bij een tweetal voetbalverenigingen vervangen we een kunstgrasveld, plaatsen we LED verlichting en vervangen we de armaturen.
            4. Blz. 172 We zetten de verhuizing en verplaatsing van de scouting en de volkstuinen voort in 2019.
          3. Blz. 173 Ambitie 24 - Recreatie
            1. Blz. 174 Tijdens de reguliere jaarlijkse inspecties van speelvoorzieningen en het uitvoeren van kleine reparaties, wordt ook kwaliteitsonderzoek gedaan.
            2. Blz. 175 Bij vervanging brengen we in samenspraak met de omwonenden de speelbehoefte in kaart voor kinderen en jongeren.
            3. Blz. 176 We werken het definitieve ontwerp uit van de Vlaardingse projecten uit het Kwaliteitsprogramma 'Nieuw Waterland'.
        3. Blz. 177 Verplichte indicatoren
        4. Blz. 178 Financieel verslag programma Sport en recreatie
        5. Blz. 179 Investeringen
      13. Blz. 180 Financiën
        1. Blz. 181 Doelstellingen
          1. Blz. 182 Ambitie 25 - Financiën
            1. Blz. 183 We versterken de Algemene reserve en de solvabiliteit door te blijven sparen en incidentele voordelen aan de reserve toe te voegen.
            2. Blz. 184 Twee maal per jaar verschaffen we inzicht in de prognoses, ontwikkelingen en risico's van grondexploitaties met het (tussentijds) Meerjarenprogramma Grondzaken.
            3. Blz. 185 We vertalen rijksmiddelen, in principe, door in de gemeentelijke begroting (in = uit)
            4. Blz. 186 We brengen in beeld welke lokale lasten er in Vlaardingen zijn.
            5. Blz. 187 We inventariseren de bovenwettelijke taken.
            6. Blz. 188 We zetten optimaal in op externe financiering.
            7. Blz. 189 We treffen beheersmaatregelen om de risico's te verminderen.
        2. Blz. 190 Verplichte indicatoren
        3. Blz. 191 Financieel verslag programma Financien
        4. Blz. 192 Algemene dekkingsmiddelen en de kosten van overhead
        5. Blz. 193 Post onvoorzien
      14. Blz. 194 Paragrafen
        1. Blz. 195 Lokale heffingen
          1. Blz. 196 Inleiding
          2. Blz. 197 Beleid
          3. Blz. 198 Kwijtschelding
          4. Blz. 199 Woonlasten (lokale lastendruk)
          5. Blz. 200 Woonlasten (vergelijking met andere gemeenten en landelijk gemiddelde)
          6. Blz. 201 De belastingen, heffingen en retributies van de gemeente
          7. Blz. 202 Kostendekkendheid
        2. Blz. 203 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 204 Inleiding
          2. Blz. 205 Aanwezige weerstandscapaciteit
          3. Blz. 206 Gewenste weerstandscapaciteit
          4. Blz. 207 Risico's
          5. Blz. 208 Kengetallen weerstandsvermogen
          6. Blz. 209 Netto schuldquote
          7. Blz. 210 Solvabiliteitsratio
          8. Blz. 211 Grondexploitatie
          9. Blz. 212 Structurele exploitatieruimte
          10. Blz. 213 Belastingcapaciteit
          11. Blz. 214 Samenvatting en conclusie
        3. Blz. 215 Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 216 Inleiding
          2. Blz. 217 Financiën algemeen
          3. Blz. 218 Wegen en civieltechnische kunstwerken
          4. Blz. 219 Riolering en grondwater
          5. Blz. 220 Waterbodems
          6. Blz. 221 Groenvoorzieningen
          7. Blz. 222 Kades en glooiingen
          8. Blz. 223 Oppervlaktewater
          9. Blz. 224 Ondergrondse containers
          10. Blz. 225 Speeltoestellen
          11. Blz. 226 Openbare verlichting
          12. Blz. 227 Verkeersregelinstallaties
          13. Blz. 228 Gebouwen
        4. Blz. 229 Financiering
          1. Blz. 230 Inleiding
          2. Blz. 231 Financiering
          3. Blz. 232 Renterisico's
          4. Blz. 233 Debiteurenrisico uitstaande gelden
          5. Blz. 234 Renteresultaat 2019
        5. Blz. 235 Bedrijfsvoering
          1. Blz. 236 Organisatieontwikkeling
          2. Blz. 237 Investeren in medewerkers
          3. Blz. 238 Aantrekken en behouden van het juiste talent
          4. Blz. 239 Formatie, bezetting en inhuur gelden
          5. Blz. 240 Ziekteverzuim
          6. Blz. 241 Inkoop
          7. Blz. 242 Administratieve organisatie en interne controle
          8. Blz. 243 Informatisering
        6. Blz. 244 Grondbeleid
          1. Blz. 245 Inleiding
          2. Blz. 246 Taak van de gemeente
          3. Blz. 247 Wijze waarop het grondbeleid gestalte krijgt
          4. Blz. 248 De grondprijsbenadering
          5. Blz. 249 Vormen van exploitatie
          6. Blz. 250 Actualisatie en herziening
          7. Blz. 251 Positieve vooruitzichten
          8. Blz. 252 Erfpachtexploitatie
          9. Blz. 253 Kostenverhaal
          10. Blz. 254 Toelichting op ontwikkelingen wijzigingen Besluit Begroting Verantwoording (BBV)
          11. Blz. 255 Vennootschapsbelasting
          12. Blz. 256 Stand van zaken grond- en bouwexploitaties
          13. Blz. 257 Stand van zaken Materiële vaste activa / strategische gronden
        7. Blz. 258 Verbonden partijen
          1. Blz. 259 Inleiding
          2. Blz. 260 Visie verbonden partijen
          3. Blz. 261 Financiële risico's verbonden partijen
          4. Blz. 262 Overzicht verbonden partijen
      15. Blz. 263 Jaarrekening
        1. Blz. 264 Balans per 31 december 2019
          1. Blz. 265 Balans per 31-12-2019
        2. Blz. 266 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
          1. Blz. 267 Overzicht van baten en lasten
          2. Blz. 268 Nadere specificatie baten en lasten, inclusief inzicht in overhead
        3. Blz. 269 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 270 Inleiding
          2. Blz. 271 Algemeen
          3. Blz. 272 Vaste activa
          4. Blz. 273 Vlottende activa
          5. Blz. 274 Vaste passiva
          6. Blz. 275 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          7. Blz. 276 Overzicht van baten en lasten
        4. Blz. 277 Toelichting op de balans
          1. Blz. 278 Activa
          2. Blz. 279 A. Vaste activa
          3. Blz. 280 A.01 Immateriële vaste activa
          4. Blz. 281 A.1 Materiële vaste activa
          5. Blz. 282 A.2 Financiële vaste activa
          6. Blz. 283 B. Vlottende activa
          7. Blz. 284 B.1 Voorraden
          8. Blz. 285 B.2 Uitzettingen < 1 jaar
          9. Blz. 286 B.3 Liquide middelen
          10. Blz. 287 B.4 Overlopende activa
          11. Blz. 288 Passiva
          12. Blz. 289 C. Vaste passiva
          13. Blz. 290 C.1 Eigen vermogen
          14. Blz. 291 C.2 Voorzieningen
          15. Blz. 292 C.3 Vaste schulden
          16. Blz. 293 D. Vlottende passiva
          17. Blz. 294 D.1 Netto vlottende schulden
          18. Blz. 295 D.2 Overlopende passiva
        5. Blz. 296 Gebeurtenissen na balansdatum
          1. Blz. 297 Gebeurtenissen na balansdatum
        6. Blz. 298 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 299 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        7. Blz. 300 Toetsingskader begrotingsrechtmatigheid
        8. Blz. 301 Overzicht van incidentele baten en lasten
          1. Blz. 302 Incidentele baten en lasten
          2. Blz. 303 Incidentele reservemutaties
          3. Blz. 304 Structurele reservemutaties
        9. Blz. 305 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          1. Blz. 306 Inleiding
          2. Blz. 307 Waarborgen en garanties
          3. Blz. 308 Inkoopovereenkomsten
        10. Blz. 309 Publicatie bezoldiging topinkomens
          1. Blz. 310 Publicatie bezoldiging topinkomens
        11. Blz. 311 EMU-saldo
          1. Blz. 312 EMU-saldo
          2. Blz. 313 Toelichting op het overzicht van het EMU-saldo
        12. Blz. 314 Baten en lasten naar taakvelden
          1. Blz. 315 Overzicht van baten en lasten per taakveld
        13. Blz. 316 SISA-verklaring
          1. Blz. 317 SiSa-verklaring
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap