Programma Financiën | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Financiën | Bron | R 2018 | B 2018 | B 2019 | B 2020 | |
Aanwezige weerstandscapaciteit (x € 1 miljoen) | Jaarstukken en begroting | 23,2 | 12,7 | 24,1 | ||
Noodzakelijle weerstandscapaciteit (x € 1 miljoen) | Jaarstukken en begroting | 7,6 | 12,3 | 6,3 | ||
Financiën | Bron | R 2018 | B 2018 | B 2019 | B 2020 | |
Omvang leenschuld (x € 1 miljoen) | Jaarstukken en begroting | 245 | 255 | 265 |
Financiën
Verplichte indicatoren
Terug naar navigatie - Verplichte indicatorenFinancieel verslag programma Financien
Terug naar navigatie - Financieel verslag programma FinancienBedragen x € 1.000 | Realisatie 2018 | Primaire begroting 2019 | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Verschil begroting-realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.123 | 8.078 | 7.635 | 6.930 | 499 |
Baten | 170.031 | 174.991 | 180.040 | 180.845 | 805 |
Saldo van baten en lasten | 161.908 | 166.913 | 172.405 | 173.915 | 1.305 |
Toevoeging reserves | 3.953 | 24 | -335 | -320 | -15 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reservemutaties | -3.953 | -24 | 335 | 320 | -15 |
Resultaat | 157.955 | 166.889 | 172.740 | 174.234 | 1.290 |
Programma-overzicht Taakveld | B / L | Realisatie 2018 | Primaire begroting 2019 | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Verschil begroting-realisatie | |
05 | Treasury | lasten | 6.789 | 7.012 | 6.151 | 6.139 | 12 |
baten | 8.560 | 7.806 | 7.364 | 7.671 | 307 | ||
061 | OZB woningen | lasten | 588 | 0 | 0 | -53 | 53 |
baten | 12.872 | 13.710 | 14.156 | 14.143 | -14 | ||
062 | OZB niet-woningen | lasten | 0 | 0 | 41 | 0 | 41 |
baten | 2.709 | 3.306 | 3.660 | 3.680 | 20 | ||
064 | Belastingen overig | lasten | 639 | 1.285 | 1.285 | 1.209 | 76 |
baten | 2.231 | 2.023 | 2.023 | 2.059 | 36 | ||
07 | Alg.uitkeringen en ov.uitk.gem.fonds | lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
baten | 141.611 | 147.850 | 151.790 | 152.357 | 567 | ||
08 | Overige baten en lasten | lasten | 106 | -383 | 134 | -416 | 345 |
baten | -131 | 0 | 0 | 116 | 116 | ||
09 | Vennootschapsbelasting (VPB) | lasten | 0 | 100 | 0 | 3 | -3 |
baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
33 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | lasten | 0 | 24 | 24 | 49 | -25 |
baten | 22 | 24 | 24 | 21 | -3 | ||
34 | Economische promotie | lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
baten | 269 | 272 | 272 | 278 | 6 | ||
62 | Wijkteams | lasten | 0 | 41 | 0 | 0 | 0 |
baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
83 | Wonen en Bouwen | lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
baten | 1.887 | 0 | 750 | 519 | -231 | ||
010 | Mutaties reserves | lasten | 3.953 | 24 | -335 | -320 | -15 |
baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal | lasten | 12.076 | 8.102 | 7.300 | 6.610 | 484 | |
baten | 170.031 | 174.991 | 180.040 | 180.845 | 805 | ||
Saldo | 157.955 | 166.889 | 172.740 | 174.234 | 1.290 |
Analyse verschillen programma Financiering | Voordeel | Nadeel |
---|---|---|
Taakveld Mutaties reserves | 15 | |
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. | 15 | |
Taakveld Treasury | 319 | |
Het dividend van de BNG is t.o.v. de raming € 365.000 hoger. De raming van € 200.000 is gebaseerd op de gerealiseerde dividenden in de jaren 2015, 2016 en 2017. Het hogere dividend in 2018 hadden we vooralsnog als incidenteel ingeschat, nu blijkt dat ook in 2019 het dividend ruim € 500.000 bedraagt | 365 | |
Het dividend van IRADO was voorzichtigheidshalve wat lager geraamd dan voorheen vanwege onzekerheid over het winstaandeel na de verkoop van het aandelenpakket aan de gemeente Capelle a/d IJssel. Het dividend was echter toch € 66.000 hoger dan verwacht | 66 | |
Evides keert twee maal per jaar dividend uit. In juni het slot-dividend van jaar t-1 en in december een interim-dividend van jaar t. Met het in december 2019 ontvangen interim dividend bedraagt het totaal van Evides ontvangen dividend € 638.000. Dat is € 112.000 lager dan geraamd. Door het tijdstip van deze ontvangst, december 2019, kon dit niet in een Voortgangsrapportage worden gemeld | 112 | |
Taakveld OZB woningen | 39 | |
De uitvoeringskosten voor de RBG met betrekking tot de OZB vallen, door onder meer een voordeel in verband met compensabele btw, lager uit dan begroot. Dit levert een voordeel op. | 53 | |
Het nadeel op de baten wordt niet nader verklaard | 14 | |
Taakveld OZB niet-woningen | 61 | |
De kosten voor de uitvoering van de Wet WOZ zijn dit jaar meegevallen. In 2019 zijn geen kosten gemaakt voor beroep en bezwaar, waardoor we een voordeel hebben op de lasten | 41 | |
De opbrengst gebruikersbelasting niet-woningen is €20.000 hoger dan geraamd. Dit voordeel op de baten wordt niet nader verklaard | 20 | |
Taakveld Belastingen overig | 112 | |
De uitvoeringskosten voor de RBG, door onder meer een voordeel in verband met compensabele btw, vallen lager uit dan begroot. Dit levert een voordeel op. | 76 | |
Binnen dit taakveld zijn geen verdere afwijkingen die toelichting behoeven. | 36 | |
Taakveld Algemene uitkeringen en overige uitkeringen Gemeentefonds | 567 | |
Het verschil wordt veroorzaakt door de effecten van de decembercirculaire 2019 en mutaties van enkele maatstaven. Bij de decembercirculaire 2019 heeft de gemeente Vlaardingen in het kader van het klimaatakkoord duurzaamheidsgelden ontvangen voor een totaalbedrag van € 257.756. | ||
Taakveld Overige baten en lasten | 461 | |
De afwikkeling met de belastingdienst inzake suppletie aangiften omzetbelasting van voorgaande jaren heeft een voordeel opgeleverd | 107 | |
Door middel van een specifieke uitkering is het btw-nadeel op de exploitatie van (gemeentelijke) sportacommodaties gecompenseerd. Dit levert een voordeel op van 366.000. | 366 | |
Binnen dit taakveld zijn geen verdere afwijkingen die toelichting behoeven. | 12 | |
Taakveld Vennootschapsbelasting | 3 | |
Binnen dit taakveld zijn geen verdere afwijkingen die toelichting behoeven. | 3 | |
Taakveld Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 28 | |
Binnen dit taakveld zijn geen verdere afwijkingen die toelichting behoeven. | 28 | |
Taakveld Economische promotie | 6 | |
Binnen dit taakveld zijn geen verdere afwijkingen die toelichting behoeven. | 6 | |
Taakveld Wonen en bouwen | 231 | |
Zoals in de 2e Voortgangsrapportage reeds is aangegeven, laat de hoeveelheid omgevingsvergunningen dat jaarlijks aangevraagd wordt, vaak een golvende beweging zien. Dit jaar zijn, in tegenstelling tot 2018 waarin een hogere opbrengst werd verkregen, de opbrengsten bouwleges zelfs lager dan al eerder ingeschat. Ook in het laatste kwartaal zijn er slechts kleine bedragen aan bouwleges ontvangen, waardoor deze lager zijn dan geraamd | 249 | |
Binnen dit taakveld zijn geen verdere afwijkingen die toelichting behoeven. | 18 |
Algemene dekkingsmiddelen en de kosten van overhead
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen en de kosten van overheadIn onderstaand overzicht is een recapitulatie opgenomen van de baten en lasten in de jaarrekening op de programma's, inclusief een uitsplitsing van de algemene dekkingsmiddelen en de kosten van overhead.
bedragen x € 1.000 | Raming 2019 voor wijziging | Raming 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving algemene dekkingsmiddelen | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Bestuur, dienstverlening en participatie | 957 | 6.681 | -5.724 | 1.750 | 9.660 | -7.910 | 1.807 | 11.727 | -9.920 |
Veiligheid en handhaving | 1.169 | 6.900 | -5.731 | 69 | 9.200 | -9.131 | 77 | 8.896 | -8.819 |
Groen en milieu | 19.209 | 22.355 | -3.146 | 18.731 | 23.685 | -4.954 | 19.994 | 24.058 | -4.064 |
Verkeer en mobiliteit | 2.210 | 13.643 | -11.433 | 2.210 | 11.735 | -9.525 | 2.808 | 11.329 | -8.521 |
Wonen | 6.592 | 7.981 | -1.389 | 8.180 | 9.321 | -1.141 | 12.499 | 12.227 | 272 |
Onderwijs, economie en haven | 5.278 | 14.436 | -9.158 | 9.253 | 19.071 | -9.818 | 8.603 | 18.179 | -9.576 |
Sociaal domein | 35.398 | 129.360 | -93.962 | 36.871 | 134.495 | -97.624 | 37.370 | 137.544 | -100.174 |
Kunst en cultuur | 783 | 7.083 | -6.300 | 725 | 7.477 | -6.752 | 670 | 7.823 | -7.153 |
Sport en recreatie | 1.309 | 5.717 | -4.408 | 1.309 | 6.406 | -5.097 | 824 | 6.295 | -5.471 |
Subtotaal programma's | 72.905 | 214.156 | -141.251 | 79.098 | 231.050 | -151.952 | 84.652 | 238.078 | -153.426 |
Algemene dekkingsmiddelen: | |||||||||
Lokale heffingen | 19.039 | 1.285 | 17.754 | 19.839 | 1.326 | 18.513 | 19.882 | 1.262 | 18.620 |
Algemene uitkeringen | 147.850 | - | 147.850 | 151.790 | - | 151.790 | 152.357 | - | 152.357 |
Dividend | 390 | - | 390 | 390 | - | 390 | 821 | - | 821 |
Saldo financieringsfunctie | 6.221 | 6.132 | 89 | 6.221 | 6.132 | 89 | 6.201 | 6.121 | 80 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 1.491 | 661 | 830 | 1.800 | 177 | 1.623 | 1.584 | -453 | 2.037 |
Subtotaal algemene dekkingsmiddelen | 174.991 | 8.078 | 166.913 | 180.040 | 7.635 | 172.405 | 180.845 | 6.930 | 173.915 |
Gerealiseerde kosten van overhead | 1.142 | 28.754 | -27.612 | 1.787 | 28.210 | -26.423 | 2.160 | 31.298 | -29.138 |
Vennootschapsbelasting | - | 100 | -100 | - | - | - | - | 3 | -3 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 249.038 | 251.088 | -2.050 | 260.925 | 266.895 | -5.970 | 267.657 | 276.309 | -8.652 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves: | |||||||||
Bestuur, dienstverlening en participatie | 910 | 846 | 64 | 2.023 | 846 | 1.177 | 2.745 | 846 | 1.899 |
Veiligheid en handhaving | 30 | - | 30 | 150 | - | 150 | - | - | - |
Groen en milieu | - | 23 | -23 | 340 | 23 | 317 | 316 | 23 | 293 |
Verkeer en mobiliteit | - | 200 | -200 | - | 200 | -200 | - | 200 | -200 |
Wonen | - | 1.384 | -1.384 | - | 2.006 | -2.006 | 614 | 877 | -263 |
Onderwijs, economie en haven | 100 | - | 100 | 640 | - | 640 | 640 | 17 | 623 |
Sociaal domein | 1.308 | 847 | 461 | 2.435 | 2.180 | 255 | 3.650 | 934 | 2.716 |
Kunst en cultuur | 157 | - | 157 | 607 | - | 607 | 776 | 7 | 769 |
Sport en recreatie | - | - | - | 225 | - | 225 | 225 | - | 225 |
Financiering / Algemene dekkingsmiddelen | - | 24 | -24 | - | -335 | 335 | - | -320 | 320 |
Subtotaal mutaties reserves | 2.505 | 3.324 | -819 | 6.420 | 4.920 | 1.500 | 8.966 | 2.584 | 6.382 |
Gerealiseerd resultaat | 251.543 | 254.412 | -2.869 | 267.345 | 271.815 | -4.470 | 276.623 | 278.893 | -2.270 |
Post onvoorzien
Terug naar navigatie - Post onvoorzienEr is in 2019 geen gebruik gemaakt van de post onvoorzien.