Om betere dienstverlening te kunnen aanbieden aan onze inwoners, ondernemers en instellingen moet de interne organisatie op orde zijn. Daarom is in 2020 het programma 'optimalisatie dienstverlening' opgezet. Eén van de hoofddoelen van het programma is het realiseren van een groot aanbod van optimaal gedigitaliseerde producten en diensten met behulp van een goed ingericht zaaksysteem, in combinatie met een goed gevuld 'datawarehouse' (veilige opslag van alle relevante gegevens). Dit zorgt aan de ene kant voor optimale, gemakkelijke en eenvoudige dienstverlening voor de inwoners en ondernemers van Vlaardingen en aan de andere kant voor goede regie en coördinatie van de gemeentelijke organisatie.
Het vergroten van ons aanbod aan optimaal gedigitaliseerde producten en diensten sluit goed aan bij de behoeftes die er in de stad leven als gevolg van de coronapandemie. De behoefte aan het digitaal kunnen regelen van zaken is sterk toegenomen. Dat blijkt uit de statistieken van contactmomenten: baliecontacten namen sterk af in 2020 en de telefonische en digitale contacten namen toe.
Eén van de manieren om onze digitale dienstverlening continu te verbeteren is het optimaliseren van processen. Hier hebben wij in 2020 op ingezet. Deze stap was ook nodig om het nieuwe zaaksysteem in te richten. Met het nieuwe zaaksysteem gaat de gemeentelijke organisatie procesgericht werken en krijgen inwoners van Vlaardingen door betere gegevensontsluiting onder andere beter inzage in de status van de aangevraagde producten en diensten via de Persoonlijke Internetpagina (PIP). In de het voorjaar van 2020 is als gevolg van de Covid 19 pandemie de focus komen te liggen op het ondersteunen van digitaal samenwerken. Hierdoor zijn geplande projecten waaronder de implementatie van het zaaksysteem, vertraagd of uitgesteld. . Het gevolg hiervan is dat geplande investeringen niet hebben plaatsgevonden. Een ander gevolg van het digitaal samenwerken is minder gebruik van de bedrijfsruimten. Om deze reden is facilitaire dienstverlening in 2020 afgeschaald naar een minimumniveau. Hierdoor hebben geplande werkzaamheden niet plaatsgevonden.
Ook een schone, hele en veilige omgeving werd belangrijker voor de Vlaardinger, die door de maatregelen van het RIVM werd teruggeworpen op zijn eigen omgeving. Dat uit zich in een aanzienlijke groei van het aantal meldingen openbare ruimte (van 19.500 naar 24.500).
Omgevingswet
In 2020 is landelijk besloten de invoering van de Omgevingswet te verplaatsen naar 1 januari 2022. De maatregelen rondom het coronavirus in combinatie met de toch al flinke opgave maakte het onmogelijk voor alle betrokken partijen om zich voldoende voor te bereiden. Ondanks deze wijziging van de invoeringsdatum is het afgelopen jaar hard gewerkt aan de implementatie van de Omgevingswet.
We zijn daarmee op koers gebleven om per 1 januari 2022 te voldoen aan de wettelijke eisen die de Omgevingswet bij de inwerkingtreding aan de gemeente stelt. Ook na de recente verschuiving van de invoeringsdatum naar 1 juli 2022 wordt deze datum als mijlpaal aangehouden voor de implementatie van de nieuwe wet. Om straks binnen de gestelde termijnen vergunningen te kunnen verlenen zijn werkprocessen aangepast en opnieuw beschreven. Om aan te kunnen sluiten op het nieuwe landelijk digitaal stelsel DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) zijn ICT-programma’s geselecteerd en aangeschaft. Tot slot hebben medewerkers verschillende trainingen en cursussen met het oog op de Omgevingswet gevolgd en zijn bestuurlijk de thema’s dienstverlening, omgevingsplan en omgevingsvergunning toegelicht in de raadswerkgroep Omgevingswet.
In 2020 zijn bepaalde kosten niet gemaakt. De reden hiervoor was tweeledig. Een deel was gereserveerd voor een in- en extern communicatietraject rondom de inwerkingstredingsdatum van 1 januari 2021. Door de verschuiving van de invoeringsdatum zijn deze kosten het afgelopen jaar niet gemaakt. Een ander deel was gereserveerd voor de inhuur van externe expertise voor ondersteuning op de wettelijke vereisten die de Omgevingswet bij de inwerkingtreding stelt. Door de coronamaatregelen zijn activiteiten uitgesteld. Om in 2022 aan de wettelijke vereisten van deze nieuwe wet te voldoen is het noodzakelijk dat die activiteiten dit jaar worden uitgevoerd. Daarom is in de 2e voortgangsrapportage 2020 voorgesteld het resterend budget over te hevelen naar dit jaar.
Regionale samenwerking
Regionale samenwerking vindt plaats op tal van terreinen, in uiteenlopende vormen en vanuit verschillende motieven. Gemeenten zoeken zeker in de laatste jaren, mede ingegeven door de decentralisaties op het sociaal domein, de samenwerking met andere gemeenten in de regio. Samenwerking werkt alleen écht als er sprake is van een attractieve agenda. Attractief is een agenda die individuele belangen van betrokkenen gedeeld maakt. Een agenda geeft gedeelde richting aan de inspanningen van betrokkenen, maar beweegt ook mee met hoe partijen zich ontwikkelen. In 2020 heeft het college zich, samen met de gemeenteraad en de organisatie, georiënteerd op de meest effectieve vormen van regionale samenwerking.
Het is van essentieel belang dat inwoners en bedrijven vertrouwen krijgen en houden in een bestendig en robuust bestuur van de stad. De huidige politieke realiteit laat zien dat er gebouwd moet worden aan dit vertrouwen. De focus lag (en ligt voor een deel) te veel op de interne strubbelingen en te weinig op de opgaven in onze stad. Een herstel van het vertrouwen in de lokale politiek en het stadsbestuur moet in 2021 verder worden ingezet. Dit vraagt commitment van alle betrokkenen.