Het onderwijs heeft de maatschappelijke opdracht mede te zorgen voor sociale samenhang, algemeen welzijn, economische groei en welvaart. Kwalificeren, socialisatie en persoonsvorming zijn namelijk de drie doeldomeinen waaraan het onderwijs aandacht dient te besteden. Toenemende ongelijkheid, thuiszitters, krimp en ook stijging van leerlingenaantallen, kwaliteitsverschillen, segregatie, het tekort aan leerkrachten, de veranderende rol van leerkrachten, werkdruk en tekorten op de jeugdzorg zetten deze maatschappelijke opdracht onder druk. In december 2019 is de nieuwe onderwijsvisie Vlaardingen 2019 - 2025 vastgesteld. In 2020 is er een uitvoeringsprogramma Onderwijs en Armoede opgesteld, in samenwerking met betrokken uit de stad en in lijn met de thema's die prioriteit krijgen in MVS- verband. Naast armoede zijn taal en ouderbetrokkenheid de andere twee thema’s die prioriteit krijgen. Op het gebied van ouderbetrokkenheid is er in 2020 aandacht besteed aan de uitbreiding en verbetering van de website Opgroeien in Vlaardingen.
In het Herstelplan geven we aan dat we willen inzetten op de wijkfunctie en sociale structuur van scholen. Het onderwijs wordt meegenomen als één van de actoren in de aanpak wijknetwerken versterken zoals beschreven in UP ’21, met als doel de integraliteit tussen onderwijs en het sociaal domein te waarborgen.
De coronapandemie heeft ook op het onderwijsveld invloed gehad. Er zijn voor leerlingenvervoer minder ritten gemaakt, omdat kinderen een gedeelte van het schooljaar thuis onderwijs kregen. Ook bij Bureau leerrecht en voor het onderwijsachterstandenbeleid zien we dat er minder kosten zijn gemaakt dan is begroot.
Economie
De samenwerkingsbereidheid in Vlaardingen is enorm toegenomen. Wij streven ernaar zoveel mogelijk gebruik te maken van deze kracht van buiten. De behoefte aan voldoende en goed opgeleid personeel neemt toe in alle sectoren. Wij spelen hier op in door onderwijs en arbeidsmarkt met elkaar te verbinden.
De Food Innovation Academy (FIA), een samenwerkingsverband tussen kennisinstellingen en ondernemers uit de voedselindustrie, wil zich ontwikkelen tot een Centre for Food Health and Technology. Hoewel de coronapandemie in 2020 zijn weerslag heeft gehad op de FIA (veel activiteiten konden niet doorgaan, het MBO zat thuis), zijn er ook weer mooie vorderingen te melden. Er zijn nieuwe partners aangesloten die een actieve rol gaan spelen in de FIA en de belangstelling om samen te werken met de FIA neemt verder toe.
Met de grote zorgpartijen in de stad onderzoeken wij of wij ook daar tot een omgeving kunnen komen, waar theorie en praktijk naast elkaar lopen en elkaar versterken. De Zorg Innovatie Academie (ZIA) is in juni 2020 gestart met een pre-intentieverklaring van zeven partners uit zorg, onderwijs en gemeenten. De ZIA richt zich op onderwijs en arbeidsmarkt, in eerste instantie in de ouderenzorg. Daarnaast is de ambitie om samen te innoveren en kennis te delen. De derde pijler is wonen en welzijn.
Binnenstad
Met de vaststelling van het Programma Levendige Binnenstad 2030 en het Beeldkwaliteitsplan Binnenstad in maart 2020 zou er maximaal ingezet gaan worden op uitvoering van het uitvoeringsplan. Echter, de coronamaatregelen en de gevolgen hiervan zorgden voor oponthoud en een tijdelijke verlegging van de prioriteiten. De meeste projecten vragen deelname en soms cofinanciering van de stakeholders in de binnenstad en moesten hierdoor uitgesteld worden. Een verzoek is ingediend om de budgetten die hiervoor in 2020 beschikbaar waren door te zetten naar 2021.
Tegelijk zien wij dat de maatregelen ervoor hebben gezorgd dat de trends van toenemende digitalisering en veranderend consumentengedrag zijn versneld. De verwachting is dat dit straks ook zichtbaar zal worden wanneer winkels weer zonder al teveel restricties open kunnen; uitgestelde faillissementen zullen zich hoogstwaarschijnlijk voltrekken en sommige ondernemers zullen (gedwongen) andere keuzes maken. Dit zal ook het aanzicht van het winkelgebied en het gedrag van de bezoekers permanent veranderen. Hierdoor zullen wij samen met de ondernemers extra gaan inzetten op meer online zichtbaarheid en diverse manieren van contact met de bezoekers (promotie, social media). De noodzaak tot inkrimping van het winkelgebied en transformatie van niet-kansrijke commerciële panden zal alleen maar groter worden. Hier zal dan ook actief op worden ingezet samen met vastgoedeigenaren en ondernemers. Wij hanteren daarvoor middelen die het juiste gedrag stimuleren – zoals subsidieregelingen – en ongewilde ontwikkelingen ontmoedigen of onmogelijk maken. Een aantrekkelijke, veilige en schone buitenruimte blijft van groot belang, omdat in de toekomst de motivatie om de binnenstad te blijven bezoeken zal veranderen naar meer beleving en ontmoeting in relatie tot puur winkelen. Daar horen dan ook andere functies bij, zoals horeca en leisure.
In 2020 hebben wij veel aandacht besteed aan incidentele maatregelen omtrent corona, zoals vergroting van terrassen, alternatieve marktopstellingen, parkeerontheffingen en veilige looproutes. Daarnaast is met ondernemers gewerkt aan gezamenlijke promotie – zoals de actie Koop Vooral Eerst Lokaal – en het verder professionaliseren van de winkeliersverenigingen met als doel tot één actieve en effectieve winkeliersvereniging te komen. Een vergelijkbaar traject is ook opgestart met vastgoedeigenaren om tot een centraal aanspreekpunt te komen waarmee ook invulling kan worden gegeven aan het krimpscenario. Ook is in 2020 een start gemaakt met het maken van een gebiedsvisie voor de binnenstad. Deze visie zal, naast het Programma Levendige Binnenstad 2030, belangrijke kaders en handvatten bieden om initiatieven op het gebied van woningbouw en herontwikkeling van vastgoed te beoordelen en te bezien vanuit een integrale visie op de binnenstad voor de komende 20 jaar. Deze visie zal een inzicht geven hoe de nieuwe positionering van de binnenstad als “place to stay” met winkels, woningen, leisure en maatschappelijke functies vorm kan krijgen.
Onderwijshuisvesting
In het kader van onderwijshuisvesting zagen we in 2020 dat er minder eerste aanschaf van schoolbenodigdheden plaatsvond. Ook hebben we meer vergoedingen ontvangen voor het medegebruik van schoollokalen.
Integraal Huisvestingsplan
Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) heeft topprioriteit. Het is een wettelijke plicht van de gemeente om te zorgen voor adequate onderwijshuisvesting. Het in 2020 vastgestelde IHP is een op de toekomstgericht huisvestingsplan. In dit plan wordt voor de komende 10 jaar voldoende capaciteit gerealiseerd om alle leerlingen die in Vlaardingen naar school gaan te huisvesten. Door onderwijsvoorzieningen uit te breiden, te renoveren of nieuw te bouwen worden duurzame onderwijsgebouwen gerealiseerd met een gezond binnenklimaat.
We zijn voornemens om bij de scholen die op de planning staan voor nieuwbouw en renovatie rekening te houden in de inrichting om multifunctioneel gebruik te bevorderen, zoals genoemd in het Herstelplan.
Havens
Vlaardingen is, door het vertrek van een overslagbedrijf in de Vulcaanhaven, inmiddels de 5e zeehavenstad van Nederland. Om het gewenste niveau te behouden richten we de aandacht op de veiligheid van de kades, voldoende diepgang van de watergangen en promotie. Het beheer en onderhoud van de havens sluit aan bij het nautisch gebruik van de havens voor zowel beroeps- als recreatievaart. In 2020 is een start gemaakt met de voorbereiding voor groot onderhoud aan de kades op de Oosthavenkade en Westhavenkade.