Onderwijs, economie en haven

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Het onderwijs heeft de maatschappelijke opdracht mede te zorgen voor sociale samenhang, algemeen welzijn, economische groei en welvaart. Kwalificeren, socialisatie en persoonsvorming zijn namelijk de drie doeldomeinen waaraan het onderwijs aandacht dient te besteden. Toenemende ongelijkheid, thuiszitters, krimp en ook stijging van leerlingenaantallen, kwaliteitsverschillen, segregatie, het tekort aan leerkrachten, de veranderende rol van leerkrachten, werkdruk en tekorten op de jeugdzorg zetten deze maatschappelijke opdracht onder druk. In december 2019 is de nieuwe onderwijsvisie Vlaardingen 2019 - 2025 vastgesteld. In 2020 is er een uitvoeringsprogramma Onderwijs en Armoede opgesteld, in samenwerking met betrokken uit de stad en in lijn met de thema's die prioriteit krijgen in MVS- verband. Naast armoede zijn taal en ouderbetrokkenheid de andere twee thema’s die prioriteit krijgen. Op het gebied van ouderbetrokkenheid is er in 2020 aandacht besteed aan de uitbreiding en verbetering van de website Opgroeien in Vlaardingen.

In het Herstelplan geven we aan dat we willen inzetten op de wijkfunctie en sociale structuur van scholen. Het onderwijs wordt meegenomen als één van de actoren in de aanpak wijknetwerken versterken zoals beschreven in UP ’21, met als doel de integraliteit tussen onderwijs en het sociaal domein te waarborgen.

De coronapandemie heeft ook op het onderwijsveld invloed gehad. Er zijn voor leerlingenvervoer minder ritten gemaakt, omdat kinderen een gedeelte van het schooljaar thuis onderwijs kregen. Ook bij Bureau leerrecht en voor het onderwijsachterstandenbeleid zien we dat er minder kosten zijn gemaakt dan is begroot.

Economie
De samenwerkingsbereidheid in Vlaardingen is enorm toegenomen. Wij streven ernaar zoveel mogelijk gebruik te maken van deze kracht van buiten. De behoefte aan voldoende en goed opgeleid personeel neemt toe in alle sectoren. Wij spelen hier op in door onderwijs en arbeidsmarkt met elkaar te verbinden.
De Food Innovation Academy (FIA), een samenwerkingsverband tussen kennisinstellingen en ondernemers uit de voedselindustrie, wil zich ontwikkelen tot een Centre for Food Health and Technology. Hoewel de coronapandemie in 2020 zijn weerslag heeft gehad op de FIA (veel activiteiten konden niet doorgaan, het MBO zat thuis), zijn er ook weer mooie vorderingen te melden. Er zijn nieuwe partners aangesloten die een actieve rol gaan spelen in de FIA en de belangstelling om samen te werken met de FIA neemt verder toe.
Met de grote zorgpartijen in de stad onderzoeken wij of wij ook daar tot een omgeving kunnen komen, waar theorie en praktijk naast elkaar lopen en elkaar versterken. De Zorg Innovatie Academie (ZIA) is in juni 2020 gestart met een pre-intentieverklaring van zeven partners uit zorg, onderwijs en gemeenten. De ZIA richt zich op onderwijs en arbeidsmarkt, in eerste instantie in de ouderenzorg. Daarnaast is de ambitie om samen te innoveren en kennis te delen. De derde pijler is wonen en welzijn.

Binnenstad
Met de vaststelling van het Programma Levendige Binnenstad 2030 en het Beeldkwaliteitsplan Binnenstad in maart 2020 zou er maximaal ingezet gaan worden op uitvoering van het uitvoeringsplan. Echter, de coronamaatregelen en de gevolgen hiervan zorgden voor oponthoud en een tijdelijke verlegging van de prioriteiten. De meeste projecten vragen deelname en soms cofinanciering van de stakeholders in de binnenstad en moesten hierdoor uitgesteld worden. Een verzoek is ingediend om de budgetten die hiervoor in 2020 beschikbaar waren door te zetten naar 2021.
Tegelijk zien wij dat de maatregelen ervoor hebben gezorgd dat de trends van toenemende digitalisering en veranderend consumentengedrag zijn versneld. De verwachting is dat dit straks ook zichtbaar zal worden wanneer winkels weer zonder al teveel restricties open kunnen; uitgestelde faillissementen zullen zich hoogstwaarschijnlijk voltrekken en sommige ondernemers zullen (gedwongen) andere keuzes maken. Dit zal ook het aanzicht van het winkelgebied en het gedrag van de bezoekers permanent veranderen. Hierdoor zullen wij samen met de ondernemers extra gaan inzetten op meer online zichtbaarheid en diverse manieren van contact met de bezoekers (promotie, social media). De noodzaak tot inkrimping van het winkelgebied en transformatie van niet-kansrijke commerciële panden zal alleen maar groter worden. Hier zal dan ook actief op worden ingezet samen met vastgoedeigenaren en ondernemers. Wij hanteren daarvoor middelen die het juiste gedrag stimuleren – zoals subsidieregelingen – en ongewilde ontwikkelingen ontmoedigen of onmogelijk maken. Een aantrekkelijke, veilige en schone buitenruimte blijft van groot belang, omdat in de toekomst de motivatie om de binnenstad te blijven bezoeken zal veranderen naar meer beleving en ontmoeting in relatie tot puur winkelen. Daar horen dan ook andere functies bij, zoals horeca en leisure.

In 2020 hebben wij veel aandacht besteed aan incidentele maatregelen omtrent corona, zoals vergroting van terrassen, alternatieve marktopstellingen, parkeerontheffingen en veilige looproutes. Daarnaast is met ondernemers gewerkt aan gezamenlijke promotie – zoals de actie Koop Vooral Eerst Lokaal – en het verder professionaliseren van de winkeliersverenigingen met als doel tot één actieve en effectieve winkeliersvereniging te komen. Een vergelijkbaar traject is ook opgestart met vastgoedeigenaren om tot een centraal aanspreekpunt te komen waarmee ook invulling kan worden gegeven aan het krimpscenario. Ook is in 2020 een start gemaakt met het maken van een gebiedsvisie voor de binnenstad. Deze visie zal, naast het Programma Levendige Binnenstad 2030, belangrijke kaders en handvatten bieden om initiatieven op het gebied van woningbouw en herontwikkeling van vastgoed te beoordelen en te bezien vanuit een integrale visie op de binnenstad voor de komende 20 jaar. Deze visie zal een inzicht geven hoe de nieuwe positionering van de binnenstad als “place to stay” met winkels, woningen, leisure en maatschappelijke functies vorm kan krijgen. 

Onderwijshuisvesting
In het kader van onderwijshuisvesting zagen we in 2020 dat er minder eerste aanschaf van schoolbenodigdheden plaatsvond. Ook hebben we meer vergoedingen ontvangen voor het medegebruik van schoollokalen.

Integraal Huisvestingsplan
Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) heeft topprioriteit. Het is een wettelijke plicht van de gemeente om te zorgen voor adequate onderwijshuisvesting. Het in 2020 vastgestelde IHP is een op de toekomstgericht huisvestingsplan. In dit plan wordt voor de komende 10 jaar voldoende capaciteit gerealiseerd om alle leerlingen die in Vlaardingen naar school gaan te huisvesten. Door onderwijsvoorzieningen uit te breiden, te renoveren of nieuw te bouwen worden duurzame onderwijsgebouwen gerealiseerd met een gezond binnenklimaat.

We zijn voornemens om bij de scholen die op de planning staan voor nieuwbouw en renovatie rekening te houden in de inrichting om multifunctioneel gebruik te bevorderen, zoals genoemd in het Herstelplan.

Havens
Vlaardingen is, door het vertrek van een overslagbedrijf in de Vulcaanhaven, inmiddels de 5e zeehavenstad van Nederland. Om het gewenste niveau te behouden richten we de aandacht op de veiligheid van de kades, voldoende diepgang van de watergangen en promotie. Het beheer en onderhoud van de havens sluit aan bij het nautisch gebruik van de havens voor zowel beroeps- als recreatievaart. In 2020 is een start gemaakt met de voorbereiding voor groot onderhoud aan de kades op de Oosthavenkade en Westhavenkade.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

Aan het budget voor de revitalisering van de binnenstad werd in de begroting 2020 € 400.000 toegevoegd ten laste van de reserve binnenstad en parkeren. 

Voor de uitvoering van het IHP werden vanaf 2020 de financiële consequenties opgenomen in de begroting, zoals opgenomen in het coalitieakkoord “Handen uit de mouwen 2019 – 2020”. In 2020  is begonnen met de uitvoering van het IHP. De kapitaalslasten van de investering in 2020 worden vanaf 2021 in de begroting opgenomen.

Voor het uitvoeringsprogramma Onderwijs en Armoede is aangegeven dat er geen financiële middelen nodig zijn. Dat geldt ook voor de werkzaamheden van de regionale werkgroep taal.

Om beter aansluiting te vinden tussen onderwijs en de arbeidsmarkt stellen Economie en Onderwijs gezamenlijk beleid en bijbehorende uitvoering op voor de Zorg Innovatie Academie (ZIA).

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

In juli 2020 heeft uw raad de nieuwe Verordening Winkeltijden Vlaardingen 2020 vastgesteld. De voor 2020 geplande actualisatie Horecanota en actualisatie Evenementenbeleid zijn uitgesteld als gevolg van de sluiting van horeca en het verbod op evenementen tijdens de coronacrisis.

Beleidsnota's Jaar
Nota Voorschoolse voorzieningen 2013
Integraal huisvestingsplan Van kaders naar uitvoering 2016
Integraal huisvestingsplan primair, voortgezet en speciaal onderwijs 2019
Onderwijsvisie 2019-2025 2019
Actualisatie Actieplan Economie 2020
Verordening Winkeltijden Vlaardingen 2020
Kadernota Samen aan zet 2017
De Binnenstad centraal 2018
Programma Levendige Binnenstad 2030 2020
Beheerplan Kades en glooiingen 2014
Beeldkwaliteitsplan Binnenstad 2020

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 14 – Onderwijs

Terug naar navigatie - Ambitie 14 – Onderwijs

In Vlaardingen wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven in adequate en duurzame gebouwen met een gezond binnenklimaat. Door een breed palet aan onderwijs aan te bieden en door zorg te dragen voor onderwijskansen aan alle kinderen, hebben jongeren de mogelijkheid om met goede kwalificaties de arbeidsmarkt in te stappen. Wij zetten in op een aanbod van (MBO)opleidingen aansluitend bij de vraag op de regionale arbeidsmarkt.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 15 A – Economie

Terug naar navigatie - Ambitie 15 A – Economie

Wij stimuleren een groei van de werkgelegenheid door in te zetten op het versterken van de relatie tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Vlaardingen wordt dé stad waar onderwijs en arbeidsmarkt elkaar versterken door samenwerking en waar ondernemers hun bedrijven gericht openstellen voor het onderwijs. Er is een echte doorlopende leerlijn (m.n. op techniek) en doorlopende werklijn, waarin jong en oud worden opgeleid in een gemengde omgeving waarin theorie en praktijk elkaar afwisselen.
Vlaardingen wordt dé stad waarin kennis en innovatie op het gebied van Zorg en Voeding zorgen voor duurzame welvaart en werkgelegenheid.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 15 B – Binnenstad

Terug naar navigatie - Ambitie 15 B – Binnenstad

Met de vaststelling van het Programma Levendige Binnenstad koersen we aan op een vitale en compacte binnenstad. Belangrijke kernpunten hiervan zijn een krimpopgave voor het winkelbestand en het compacter maken van het winkelgebied, versterking van de horeca- en leisurefunctie, realisering van extra hoogwaardige woningen, vergroening en verduurzaming. Deze ambitie zal alleen gehaald kunnen worden als ook andere partijen hun verantwoordelijkheid nemen en de markt haar aandeel levert, al dan niet in publiek-private samenwerking.

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Onderwijs, economie en haven
Onderwijs en economie Bron Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020
Absoluut verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 1,4 1,9 n.n.b. n.n.b.
Relatief verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 20,0 23,0 n.n.b. n.n.b.
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (% deelnemers aan het VO en MBO) INGRADO 2,4 1,9 n.n.b. n.n.b.
Functiemenging (%) LISA 38,2 51,9 38,8 52,2
Vestiging (van bedrijven) (per 1000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) LISA 91,6 133,4 98,6 139,1

We lichten u het verschil tussen absoluut en relatief verzuim toe.

Absoluut verzuim houdt in dat een leerplichtige jongere tussen de 5 en 16 jaar of een jongere van 16 of 17 jaar die valt onder de kwalificatieplicht, niet is ingeschreven op een school en ook niet is vrijgesteld van de inschrijvingsplicht.

Van relatief verzuim is sprake als een op school ingeschreven leer- of kwalificatie plichtige jongere (5 t/m 17 jaar) ongeoorloofd afwezig is (dus niet ziek). Dit betreft zowel kortdurend relatief verzuim (spijbelen, extra dag vrij vanwege vakantie, etc), als langdurend relatief verzuim (langer dan 4 weken aaneengesloten afwezig).

Voortijdig schoolverlaters zijn leerlingen (12 - 23 jaar) die voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV)
De bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV) is door het algemeen bestuur van de MRDH ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van de economische ontwikkeling van de Metropoolregio, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter versterking van het economisch vestigingsklimaat binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de portefeuillehouders Economisch vestigingsklimaat van de 23 MRDH gemeenten.

Overzicht programma Onderwijs, economie en haven

Terug naar navigatie - Overzicht programma Onderwijs, economie en haven
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
Lasten 18.180 15.317 17.171 15.775 1.396
Baten 8.603 5.005 7.197 7.041 156
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -9.577 -10.312 -9.974 -8.734 -1.240
Stortingen 17 0 0 0 0
Onttrekkingen 640 400 0 0 0
Mutaties reserves 623 400 0 0 0

Taakvelden programma Onderwijs, economie en haven

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Onderwijs, economie en haven
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
TV2.3 Recreatieve havens
Lasten 882 812 864 860 3
Baten 58 99 94 97 -3
Totaal TV2.3 Recreatieve havens -824 -712 -770 -763 -7
TV2.4 Economische havens en waterwegen
Lasten 1.051 1.138 1.178 1.128 50
Baten 1.008 1.041 890 933 -42
Totaal TV2.4 Economische havens en waterwegen -43 -97 -288 -195 -93
TV3.1 Economische ontwikkeling
Lasten 5.234 2.755 2.390 2.493 -104
Baten 3.109 872 978 1.518 -540
Totaal TV3.1 Economische ontwikkeling -2.125 -1.883 -1.412 -976 -436
TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Lasten 7 10 30 27 4
Baten 4 0 0 5 -5
Totaal TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -3 -10 -30 -22 -9
TV4.1 Openbaar basisonderwijs
Lasten 702 693 693 652 41
Baten 14 111 6 23 -17
Totaal TV4.1 Openbaar basisonderwijs -688 -583 -687 -629 -58
TV4.2 Onderwijshuisvesting
Lasten 4.605 5.338 4.704 4.677 27
Baten 796 510 287 446 -160
Totaal TV4.2 Onderwijshuisvesting -3.809 -4.828 -4.417 -4.230 -187
TV4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Lasten 4.817 3.721 6.218 5.307 910
Baten 3.458 2.139 4.479 4.006 473
Totaal TV4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -1.359 -1.581 -1.739 -1.301 -438
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 882 850 1.094 630 464
Baten 155 231 463 13 450
Totaal TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -727 -618 -631 -617 -14
TV0.10 Mutaties reserves
Lasten 0 0 0 0 0
Stortingen 17 0 0 0 0
Onttrekkingen 640 400 0 0 0
Totaal TV0.10 Mutaties reserves 623 400 0 0 0

Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven
Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven Voordeel Nadeel
Taakveld Mutaties reserves
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld Recreatieve havens 7
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 7
Taakveld Economische havens en waterwegen 93
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven omdat de afwijkingen van de lasten en baten afzonderlijk onder de grens van € 50.000 liggen. 140 28
De overschrijding ad € 48.000 op gemeentelijk vastgoed wordt nader toegelicht in het onderdeel ‘Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed’ in de inleiding. 48
Het restant (€ 7.000) wordt veroorzaakt door niet nader te verklaren kleine verschillen. 7
Er is € 42.000 meer aan baten ontvangen voor de zeevaartgelden. Dit heeft voornamelijk te maken met goederenstromen en zijn lastig van te voren in te schatten. Zo wordt er bijvoorbeeld veevoeder geladen en gelost en dit is afhankelijk van een goede of slechte oogst in Europa of Rusland. 42
Taakveld Economische ontwikkeling 436
De verkopen zaten in het verslagjaar in de lift. De panden aan de Wiardi Beckmansingel werden verkocht voor een totaal netto bedrag van € 184.000. De kapitaallasten zijn door de verkopen in het afgelopen jaar € 20.000 lager dan geraamd. Deze verkoopopbrengst was geraamd in 2021, maar werd eind van het jaar gerealiseerd. Daarnaast waren de onderhoudslasten voor deze panden ca. € 83.000 lager dan geraamd. Voor de overige verschillen wordt verwezen naar de algemene toelichting van Vastgoed. 287
De coronacrisis heeft een behoorlijke invloed gehad op deze uitgaven. De verwachting is dat komend jaar de middelen meer dan nodig zijn voor het mede aanjagen/helpen van het economisch herstel in Vlaardingen. Daarom wordt gevraagd het restant budget ad. € 56.000 over te hevelen naar 2021 en daarom mee te nemen in de besluitvorming rond de resultaatbestemming. 56
In Maart 2020 is het Programma Levendige Binnenstad (PLB) door de raad aangenomen. In de 2e VGR 2020 is toen aangegeven dat door de gewijzigde begroting voor dit plan een herprioritering plaats moeten vinden in het uitvoeringsplan. Echter gingen in die maand de eerste coronamaatregelen van start, waardoor veel externe partijen hun (financiële) participatie aan het uitvoeringsplan PLB hebben opgeschort. Hierdoor zijn een aantal projecten niet opgepakt of doorgeschoven. In het laatste kwartaal zijn er wel projecten gestart, maar door de extra coronamaatregelen nog niet geheel van de grond gekomen, waardoor er nog een restant budget overblijft. Daarom wordt gevraagd het ook restant budget ad. € 98.000 over te hevelen naar 2021 en mee te nemen in de besluitvorming rond de resultaatbestemming. 98
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 5
Taakveld Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 9
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 9
Taakveld Openbaar basisonderwijs 58
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven omdat de afwijkingen van de lasten en baten afzonderlijk onder de grens van € 50.000 liggen. 58
Taakveld Onderwijshuisvesting 187
De voordelige afwijking op de lasten (€ 27.000) wordt veroorzaakt door diverse kleine afwijkingen die geen toelichting behoeven. 27
Het voordelige saldo op de baten wordt veroorzaakt door ontvangen vergoedingen € 160.000 voor het medegebruik van schoollokalen. 160
Taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken 438
Voor leerlingenvervoer is in 2020 een bedrag van € 198.000 onderbesteed. Dit is een direct gevolg van de coronamaatregelen, die lagere lasten met zich meebracht vanwege uitval van ritten. In de periode van de eerste lockdownperiode 15 maart t/m 10 mei 2020 en de tweede lockdownperiode vanaf 16 december 2020 is alleen een beperkt aantal leerlingen vervoerd. In de tussenliggende periode is alleen gereden bij (gedeeltelijke) openstelling van de scholen. 198
Met betrekking tot bureau Leerrecht is circa € 110.000 minder lasten gemaakt vanwege de coronapandemie. Hierdoor is ook minder doorbelast, en dus minder opbrengsten vanuit de gemeenten Maassluis en Schiedam. 110
Voor onderwijsachterstandenbestrijding is van de 3.9 miljoen die dit jaar door het Rijk beschikbaar is gesteld € 400.000 nog niet benut. Deze middelen blijven beschikbaar voor komende jaren. 400
Daarnaast is een gemeentelijk deel voor OAB beschikbaar naast de middelen die vanuit het Rijk beschikbaar voor dit doel. Hiervan is 170.000 vanwege de coronapandemie niet besteed. Een deel daarvan betreft middelen die we extra hebben ontvangen vanwege de coronacompensatie (€ 80.000). 170
Er is € 400.000 minder onttrokken aan de balanspost vooruit ontvangen bedragen Rijksdeel OAB en blijven beschikbaar voor uitgaven in de toekomst. Dit is per saldo budgetneutraal door minder lasten. 400
Het restant wordt veroorzaakt door diverse niet nader toe te lichten afwijkingen. 40
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie 14
Er is een voordeel op de lasten(€ 164.000) op het onderdeel vastgoed. Dit wordt centraal toegelicht. Daarnaast is er circa € 70.000 minder subsidies i.h.k.v. kinderopvang en peuterspeelzalen verstrekt. 234
Er is een nadeel op de baten (€ 463.000) op het onderdeel vastgoed. Dit wordt centraal toegelicht. Daarnaast is er circa € 240.000 aan subsidies over het jaar 2019 teruggevorderd. Het restant wordt veroorzaakt door diverse niet nader te verklaren kleine verschillen. 220

Financieel deel Onderwijs, economie en haven

Terug naar navigatie - Financieel deel Onderwijs, economie en haven

Reserves en voorzieningen
Voor dit programma zijn in 2020 onderstaande reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (x € 1.000) 01-01-2020 + - 31-12-2020
Onderwijshuisvesting 1.500 0 0 1.500
Revitalisering binnenstad 87 0 0 87
Totaal reserves 1.587 0 0 1.587

Reserve Onderwijshuisvesting
De reserve onderwijshuisvesting is gemaximaliseerd tot € 1,5 miljoen. De reserve kan ingezet worden voor de dekking van onvoorziene uitgaven.

Reserve Revitalisering Binnenstad
De reserve is voor dekking van uitgaven aan projecten die er aan bijdragen dat de binnenstad een aantrekkelijk verblijfsgebied wordt en blijft.

 

Investeringen
Voor dit programma zijn in 2020 volgende investeringen gedaan.

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2020 Lasten 2020 Baten 2020 Saldo 31-12-2020
Binnenstad Centrumplan 262.500 130.053 1.481 0 128.572
Kademuren en glooiingen
Kademuur evenemententerrein Hoflaan 650.000 38.131 272 0 37.859
Kademuur Oosthavenkade 405.000 374.339 20.862 0 353.477
Kademuur Westhavenkade 538.000 513.600 25.094 0 488.506
Onderwijshuisvesting
Voorbereidingskosten IHP 145.000 25.048 0 0 25.048
Palet, verplaatsen bovenbouwgroepen 1.052.000 1.046.070 943.773 0 102.297
Programma onderwijshuisvesting 543.000 543.000 486.591 0 56.409
Investeringen gymzalen/sportzalen
Sporthal Erasmusplein 6.887.150 321.001 -832.761 0 1.153.762
Commerciële strip bij sporthal Erasmusplein 872.850 872.850 872.850 0 0
Sporthal Claudius Civilislaan 6.130.000 5.426.813 147.968 0 5.278.845
Verduurzaming sporthallen 200.000 90.759 90.443 0 316
Totaal 17.685.500 9.381.664 1.756.573 0 7.625.091

Toelichting  op afwijkingen investeringen

Voorbereidingskosten IHP
Het betreft een krediet dat beschikbaar is gesteld voor het opstellen van het Integraal HuisvestingsPlan (IHP). Nu het IHP is vastgesteld in 2020 kan dit krediet worden afgesloten.

Palet, verplaatsen bovenbouwgroepen
De onderbesteding op dit krediet is ontstaan door het bedenken van een alternatief voor de fundering i.v.m. vervuilde grond. Deze fundering was goedkoper dan in de stichtingskosten is meegenomen.
Het krediet kan nog niet worden afgesloten omdat er in 2021 nog facturen worden verwacht.

Programma onderwijshuisvesting
De kosten die voortvloeien uit het programma en Overzicht onderwijshuisvesting 2020 passen binnen het krediet programma onderwijshuisvesting. Vanaf 2020 is het bestaande exploitatiebudget middels het herstelplan omgezet in een jaarlijks investeringskrediet.  Het krediet voor 2020 kan met een klein positief saldo worden afgesloten. 

Sporthal Erasmusplein
De sporthal is in 2020 opgeleverd. 

Commerciele strip bij sporthal Erasmusplein
Samen met de sporthal is de commerciele strip opgeleverd. 

Sporthal Claudius Civiluslaan
Er is in 2020 voor € 148.000 aan voorbereidingskosten gemaakt. 

Verduurzaming sporthallen
Conform de beleidsdoelstelling duurzame sportinfrastructuur zijn duurzaamheidsmaatregelen bij sportverenigingen (Zwaluwen en DVO) getroffen. Het krediet kan worden afgesloten.